PDA

Bekijk de volledige versie : Kleur NTSC



BonzoDuck
24-07-2003, 20:00
Bij veel R1 en R3 dvds heb ik het probleem dat mijn tv de kleuren te geel, ook de ondertiteling in geel, weergeeft.
Bij de tv gaat het om een JVC breedbeeld, ongeveer 2 jaar oud en 100 Hz. Typenummer weet ik zo niet, maar zou ik na kunnen kijken als dat belangrijk is. Weergave staat op Auto, maar ook als ik NTSC instel hou ik hetzelfde probleem.
Welke speler ik gebruik maakt niet zoveel uit, maar ga maar eens uit van een Pioneer 350, uiteraard regiovrij.
Ik vind het erg storend en heb tot nu toe niks kunnen vinden in het forum met de zoekfuctie. Misschien zoek ik fout, dan graag een verwijzing.

Nathan Strik
24-07-2003, 20:47
Het is normaal dat veel Regio 1 titels geel gekleurde ondertitels hebben, aangezien dat gedeeltelijk cultureel bepaald is. Amerikanen zijn gele ondertitels nu eenmaal gewend, net als het feit dat ze gele wegmarkering hebben en wij witte. (afgesproken werk? ;))

Maar over de te gele kleuren... ik heb diverse R1 titels (ook diversen waarvan ik de R2 heb, of heb gezien) en mij is dat nooit opgevallen hoor. Misschien word je in de war gebracht door de gele subs? ;) Maar zonder gein, ik denk dat het aan je TV ligt.

BonzoDuck
24-07-2003, 21:04
Misschien komt het door de gele subs, dat wist ik niet. Bij Terminator Extreme heb ik geen problemen, maar ook witte subs. Ook Point Break, om maar eens iets te noemen, geen probleem.
Panic Room R3 superbit, te geel. Stuart Little 2, R1, te geel.
Lijkt me dus gek dat het aan de tv ligt.
Wellicht is het gewoon gezichtsbedrog omdat ik gele subs niet gewend ben.
Als ik bijvoorbeeld naar de pagina van Play op de computer kijk, dan zie ik daar ook een verschil in kleur tussen de pagina R2 en R1, ongeveer hetzelfde verschil wat ik ook bij de dvds zie.

Nathan Strik
24-07-2003, 21:09
Als ik bijvoorbeeld naar de pagina van Play op de computer kijk, dan zie ik daar ook een verschil in kleur tussen de pagina R2 en R1, ongeveer hetzelfde verschil wat ik ook bij de dvds zie.
Da´s wel heel erg vreemd... :confused:

Maar over die R1 titels, als je de subs uitschakeld, is het gele dan weg?

BonzoDuck
24-07-2003, 21:16
Dat van die pagina van Play valt toch iedereen op, heb ik ook op een andere computer en monitor. Zal morgen eens zonder subs proberen, laat het je dan nog wel even weten.

Nathan Strik
24-07-2003, 23:59
Dat van die pagina van Play valt toch iedereen op
Ik zie alleen dat de USA pagina een rood menu heeft en de UK versie een oranje menu, voor de rest geen last van vergeling ofzo...

Maar ik snap ook niet wat een Internetpagina met je DVD-probleem te maken heeft. Zal wel weer aan mij liggen dat ik die kronkel niet kan vatten, ik ben een beetje traag soms. ;)

Jaded
25-07-2003, 00:01
ik ben een beetje traag soms.
Eindelijk heeft hij het door ... :wink:

Nathan Strik
25-07-2003, 00:05
ik ben een beetje traag soms.
Eindelijk heeft hij het door ... :wink:
Ik snap het niet... :?

;)

BonzoDuck
25-07-2003, 05:42
Het viel mij op dat bij Play er een verschil in kleur bestaat tussen de USA en UK pagina. Daarom vroeg ik mij af of men in R1 gewend is andere kleuren te zien dan wij, vandaar mijn opmerking. Dus laat dat verder maar.

Ook als ik de gele subs uitschakel heb ik de indruk dat er kleurverschil bestaat tussen NTSC en PAl.

Laat ik mijn oorspronkelijke vraag dus maar even anders stellen: bestaat er kleurverschil tussen NTSC en PAL?

Het antwoord is nee heb ik begrepen, dus ik ga wel verder experimenteren, bijvoorbeeld aansluiten op een andere tv, hoe het komt dat ik daar last van heb.

Maar Nathan bedankt voor je reacties, ik weet nu in ieder geval dat gele subs gebruikelijk zijn en dat was nieuw voor mij.

Nathan Strik
25-07-2003, 13:34
Laat ik mijn oorspronkelijke vraag dus maar even anders stellen: bestaat er kleurverschil tussen NTSC en PAL?
Nee dus. ;)

Kleine nuance: in principe kan er kleurverschil optreden tussen twee DVD-versies, maar dat ligt meestal aan het feit dat er ander bronmateriaal of een andere master is gebruikt.
Maar het is dus niet zo dat alle Amerikaanse titels automatisch een paar procent geler worden gemaakt omdat de Yanks ook graag naar gele subs en gele wegmarkering kijken.

De verkeersborden zijn trouwens groen in de USA... what´s up with that? :? :roll: :lol:

Reinbo
25-07-2003, 23:53
Wat dacht je van ISF Calibratie?

BonzoDuck
26-07-2003, 07:23
Intussen ben ik nog maar even een paar dvds gaan bekijken. De dvds waar ik geen problemen mee had blijken witte subs te hebben, de andere gele.
Het is dus volgens mij puur de indruk die bij mij wordt gewekt door die gele subs.