PDA

Bekijk de volledige versie : apparatuur op subwoofer plaatsen ?



Patrick G.
26-07-2003, 15:16
Misschien een vreemde vraag, maar in verband met een geplande herinrichting van mijn woonkamer zit ik te denken om eventueel mijn apparatuur op mijn subwoofer te zetten. Mijn subwoofer is 48 cm breed dus dat moet geen probleem zijn.

Misschien is dit een heel dom idee van mij, dus ik ben wel benieuwd naar jullie visie hierop. Ik kan me namelijk voorstellen dat mijn apparatuur hierdoor teveel trillingen te verduren krijgt en daardoor storingen krijgt.

upje
26-07-2003, 16:03
Over het algemeen is het geen goed idee om objecten op luidsprekers/boxen te zetten. Er wordt ook altijd aangeraden om de ruimte om de boxen vrij te houden. Iets er op zettten is dus ook geen goed idee. Bij een subwoofer kan ik me inderdaad ook nog wel voorstellen dat de trillingen worden doorgegeven aan je apparatuur. Lijkt me niet goed :lol:

Harry B.
26-07-2003, 16:50
Bij 'normale' speakers is dit al niet handig, bij een subwoofer dient dit helemaal vermeden te worden. Ten eerste omdat het het geluid van je sub negatief kan beinvloeden en ten tweede omdat de de trillingen van je sub doorgaans niet bevorderlijk zijn voor je apparatuur :evil:

Djklodder
26-07-2003, 21:31
En dan de resonantie die onstaat.

Oudgebruiker3
27-07-2003, 11:14
Ik heb een vraag die ermee te maken heeft... als het té offtopic is, laat 't dan even weten, dan open ik een nieuw topic ;)

Mijn apparatuur staat in een audiomeubel, en mijn subwoofer staat er naast. Pal naast mijn subwoofer staat sinds kort een playstation 2. Is dit een slecht idee? Ik weet niet hóe verstandig het is om apparatuur naast een subwoofer te zetten?

Johan van den D.
27-07-2003, 13:25
Ik heb een vraag die ermee te maken heeft... als het té offtopic is, laat 't dan even weten, dan open ik een nieuw topic ;)

Mijn apparatuur staat in een audiomeubel, en mijn subwoofer staat er naast. Pal naast mijn subwoofer staat sinds kort een playstation 2. Is dit een slecht idee? Ik weet niet hóe verstandig het is om apparatuur naast een subwoofer te zetten?Moet opzich geen kwaad kunnen
Direct op een sub is niet te adviseren, al zijn de gevlogen bij een goede sub ook niet zo ernstig denk ik
Wanneer je een goede "dode" behuizing van de sub heb worden er weinnig trillingen doorgegeven via de kast
Hier onderscheid een goede sub/speaker zich ook in, de behuizing
Deze moet zo stevig en vooral dood zijn dat ze geen danwel zo min mogelijk trillingen doorgeven
Alleen de speakerunit moet dus in beweging zijn

Christiaan Sauer
28-07-2003, 13:03
Een goede dure subwoofer is ernstig stijf wat betreft de kast. Dus die zal niet zo staan te trillen als die sub van mij. Bij de normalere subs zal de trilling idd wel effect hebben. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je spullen beter/anders gaan klinken als je je versterker op spikes zet om trillingen tegen te houden.....
Mvg,

Christiaan

mradem
28-07-2003, 13:06
Yep zoals de vibrapods.

Johan van den D.
28-07-2003, 13:44
Speakers op spikes is inderdaad een goede stap maar om nou je versterker op spikes te gaan zetten, nee dat gaat me een beetje te ver en valt in dat geval onder het rijtje onzin, althans voor mij dan
Ik heb immers nog nooit het verschil gehoort wanneer er spikes onder een versterker danwel cd speler gezet waren
De klank bleef voor mij in zo,n geval gewoon hetzelfde
http://www.smiliez.de/images/1995.gif

Christiaan Sauer
28-07-2003, 15:10
Zelf weet ik ook niet wat ik ervan geloven moet. Heb het zelf ook nog eens een tijdje gedaan, maar ook ik hoorde geen verschil. Er zijn echter mensen die erbij zweren. Er zal dus wel een kern van waarheid inzitten. Dan maakt het niet uit of het daadwerkelijk zo is, of dat het psychologisch zo is, als je verschil hoort is het dfe moeite waard :lol:
goedkope DIY tweaks (van HTForum) (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=1612)
Nogmaals: ik hoor zelf ook geen verschil. Sommige echter wel :?: :lol:
Mvg,

Christiaan

Patrick G.
28-07-2003, 15:19
Ik heb een vrij dure Nubert subwoofer en ik merk eigenlijk geen verschil in trilling op de subwoofer zelf of op de salontafel die er vlak naast staat. Mijn apparatuur staat nu op die salontafel en zou ik dus op de subwoofer willen zetten. Het is een frontfiring subwoofer dus misschien dat dat ook nog verschil maakt.

jodelie2003
05-08-2003, 16:50
Een goede dure subwoofer is ernstig stijf wat betreft de kast.

Daarom worden er bij de goede of te wel zelf gemaakte subs ook voldoende mdf latjes aan de binnekant gelijmt om stijfheid te bereiken :D