PDA

Bekijk de volledige versie : The Shining 4:3???



mjlfadriaans
28-07-2003, 16:21
Hi,

Ik wilde hem vandaag dan eindelijk gaan halen, hij was leuk geprijsd bij de FRS. Is 4:3 het werkelijke formaat? Ik heb het over de versie met Jack Nicholson (ikzelf mag die andere dan als 'niet bestaan' beschouwen, anderen vinden het misschien wel wat :)). Als dat de originele vorm is, vind ik het best, maar ik kan het me niet voorstellen.

Marco

Ernest Hamstra
28-07-2003, 16:56
Hi,

Ik wilde hem vandaag dan eindelijk gaan halen, hij was leuk geprijsd bij de FRS. Is 4:3 het werkelijke formaat? Ik heb het over de versie met Jack Nicholson (ikzelf mag die andere dan als 'niet bestaan' beschouwen, anderen vinden het misschien wel wat :)). Als dat de originele vorm is, vind ik het best, maar ik kan het me niet voorstellen.

Marco

Dat klopt inderdaad Marco. Kubrick hield niet van breedbeeld. In de bioscoop is The Shining volgens mij wel uitgebracht in 1.66:1, zeg maar 14:9. Echte Kubrick fans kunnen je hier ongetwijfeld meer over vertellen.


The Shining: This one is filmed in 1.33, and intended to be seen that way, but when Kubrick was filming it he had a 1.85 viewfinder marked on the monitors, so that it could be cropped to 1.85 for the theaters. This has led to some outcry for a widescreen version of the movie on DVD, but you'd actually have to cut off part of the picture to achieve that. If you want a "widescreen" version, tape paper over the top and bottom of your TV. The matter is complicated by the famous helicopter shadow shot

Bron (http://www.geocities.com/mutinyofpreverts/Movies_Kubrick.html)

Lex v/d Moolen
28-07-2003, 17:27
If you want a "widescreen" version, tape paper over the top and bottom of your TV. :lol: :lol: :lol:
Da's ook een manier. :mrgreen:

Nathan Strik
28-07-2003, 17:56
Precies. Kubrick heeft hem gefilmd met de verhouding 1.66:1 in zijn achterhoofd, het 4:3 negatief is daarom tijdens de bioscoopvertoningen soft-matted geweest.
Voor de home-video (en DVD) release heeft Kubrick laten vastleggen (net als met een aantal van zijn andere films, waaronder Eyes Wide Shut) dat het volledige negatief gebruikt moest worden. Waardoor je dus meer beeld onder en boven hebt dan in de bios.

Puristen die dus breedbeeld willen zien, die zoomen maar lekker in. ;)

Reinbo
28-07-2003, 18:02
Precies. Kubrick heeft hem gefilmd met de verhouding 1.66:1 in zijn achterhoofd, het 4:3 negatief is daarom tijdens de bioscoopvertoningen soft-matted geweest.
Voor de home-video (en DVD) release heeft Kubrick laten vastleggen (net als met een aantal van zijn andere films, waaronder Eyes Wide Shut) dat het volledige negatief gebruikt moest worden. Waardoor je dus meer beeld onder en boven hebt dan in de bios.

Puristen die dus breedbeeld willen zien, die zoomen maar lekker in. ;)

Dat zijn dus geen puristen, maar breedbeeldfanateen. Puristen willen de film zien zoals door de maker bedoeld. 4:3 dus!

Nathan Strik
28-07-2003, 18:05
Dat zijn dus geen puristen, maar breedbeeldfanateen. Puristen willen de film zien zoals door de maker bedoeld. 4:3 dus!
Excuus... ik bedoel uiteraard de breedbeeldpuristen. Niet de filmpuristen. ;)