PDA

Bekijk de volledige versie : progressive scan



Ronald van de Pas
30-07-2003, 12:10
Ik heb een Philips 963A DVD speler gekocht. Deze heeft progressive scan. Na een verhuising heb ik ruimte voor een beamer (thuisbioscoop 7x3 meter), en heb mijn oog laten vallen op de Infocus X1 (beste koop, beste product PCM augustus 2003) Nu kan ik nergens terug vinden of deze progressive scan ondersteund. Of geldt progressive scan alleen voor crt beamers? Ik kan het namelijk nergens in artikelen vinden.
Wie helpt mij aan een antwoord

Ronald

Johan van den D.
30-07-2003, 15:30
Ronald je heb een PMhttp://www.smiliez.de/images/2011.gif

Ronald van de Pas
30-07-2003, 15:58
PM?? :oops:

Johan van den D.
30-07-2003, 16:01
Een prive bericht
Op de begin pagina staat rechts bovenaan een lijstje woorden met daarbij ook "prive berichten"

bmateijsen
30-07-2003, 21:18
Heel simpel en kan ook zonder pm... De Infocus X1 heeft een deinterlace chip, dus een progressive scan chip.. De infocus kan een progressive input aan, maar dan op de VGA poort.. Dus zal je een component naar VGA kabel nodig hebben..

In principe in vergelijking zal de 963 niet een beter beeld progressive neerzetten, aangezien de chip bijna gelijk is... Beide Faroudja DCDI. Je zou de Infocus dus ook gewoon middels een component of s-video aansluiting kunnen aansluiten,..

Groet Bjorn

Ronald van de Pas
30-07-2003, 22:09
Het zal dan wel aan mij liggen, maar waarom dan nog progressive scan in de dvd speler. Want zoals ik het lees bjorn regelt de beamer het progressive scan. Dus kan op deze beamer ook een dvd speler zonder progressive scan, met wel de zelfde effect (beeldkwaliteit) als een dvd speler met progressive scan.

Ronald

Johan van den D.
30-07-2003, 23:01
, maar waarom dan nog progressive scan in de dvd speler. Omdat veel projectoren van zichzelf geen progressive scan hebben
Die moeten dus een progressive signaal aangevoerd krijgen
Maar ook bij bijvoorbeeld plasma tv is het balangrijk dat ze zo,n signaal krijgen
Daarom is het fijn als de speler zelf al progressive scan heeft
http://www.smiliez.de/images/1723.gif

Ronald van de Pas
31-07-2003, 07:56
Ik begin hem te bgrijpen heren Bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn keuze is al weer een stuk gemakelijker geworden en duidelijker.


Mvgr
Ronald

garmtz
31-07-2003, 10:42
Alle digitale projectoren moeten van een interlaced signaal een progressive signaal maken. Dit moet omdat de gebruikte panelen gewoon alleen een progressive beeld weergeven. Het gebruik van een progressive scan speler is dus geen MUST met deze projectoren. Het is echter de vraag of de "de-interlacer" (die van interlaced progressive maakt) beter is in de projector of in de DVD-speler. In de Infocus X1 zit een behoorlijk goede, dus is een progressive scan speler geen absolute noodzaak. Het beeld KAN van een progressive scan speler wel beter worden omdat de de-interlacing in de speler wordt gedaan direct in het digitale domein, met scherptevoordelen over het algemeen.

Godbluff
13-08-2003, 20:11
Eeen vraagje. Ik heb mijn dvd speler via componentaansluitingen op de beamer aangesloten. Je kunt bij de uitsturing dan kiezen voor component interlace of progressive. Kies ik progressive dan wordt het beeld een beetje soft. Ik heb dit op amerikaanse en duitse forums al meer gelezen. Mensen kiezen dan meestal voor dit interlaced stand omdat dit domweg een scherper beeld geeft. Kan iemand mij uitleggen wat er precies aan de hand is? Is dit softe beeld wat sommigen meer "filmlike" noemen een effect van progressive scan?

garmtz
13-08-2003, 20:14
Vreemd... Uit je DVD-speler komt OF interlaced OF progressive. Je kunt je ingang dan wel op een bepaalde stand zetten, het inkomende signaal verandert niet. Biedt je een progressive of interlaced signaal aan?

Godbluff
13-08-2003, 23:38
Vreemd? Ik begrijp je reactie niet geloof ik. Ik ga er vanuit dat je met het inkomend signaal bedoeld de wijze waarop het signaal is vastgelegd op de dvd. De dvd speler kan vervolgens verschillende signalen uitsturen. Dat is wat ik bedoel met kiezen voor uitsturen via de component uitgang en daarnaast of dit interlaced of progressive gebeurt(dit is wat ze volgens mij aangeven met 575i of 575p in geval van pal). De component ingang van de beamer heb ik op auto staan. Ik zie in de handleiding dat dit echter ook via het menu te selecteren is. Dit zal ik morgenavond eens proberen (ik kies dan voor 575i in geval van een pal dvd).
Even voor de duidelijkheid het gaat om de volgende spelers:

- Max gear dvd
- Sanyo plv-z1 beamer
- pioneer 717 dvd (via svhs/scart rgb)

Ik kan al verklappen dat het beeld aangestuurd via de max gear en component interlaced beter beeld geeft op de beamer dan de pioneer via de s-vhs op de beamer of via scart rgb op tv.
So much voor een dvd speler die 10x zo duur is/was en geregeld overslaat bij audio cd's.

garmtz
14-08-2003, 09:43
Ah, sorrie, nog eens gelezen en ik snap het... :roll:

Het scherper zijn van danwel een interlaced danwel progressive signaal je projector insturen heeft puur te maken mte de kwaliteit van de de-interlacer. Is die beter/scherper in de projector of in de DVD-speler, dat is de vraag... Blijkbaar is de de-interlacer in het geval van jouw projector gewoon erg goed.

Uiteindelijk is bij een digitale projector alles wat je ziet progressive. Het gaat er echter om waar de omzetting van interlaced naar progressive plaatsvindt. Het feit dat progressive scan dus meer filmlike is, is een beetje een rare uitspraak bij digitale projectoren. Wat je ziet is immers ALTIJD progressive.

Hoop dat het duidelijk is, sorrie voor de verwarring.. :(