PDA

Bekijk de volledige versie : MPAA deelt gevoelige slag aan handel in illegale dvd's uit



Frank Everaardt
15-08-2003, 15:22
MPAA deelt gevoelige slag aan handel in illegale dvd's uit



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1002)

marsie030
15-08-2003, 18:18
Dweilen met de kraan open, net zoals de bangmakkerij met Kazaa etc.
Ik ben tegen kopieëren op commerciële basis.
Maar ik ben ook tegen woeker prijzen die de maatschappijen durven te vragen. 35 euro vragen voor een 2-disc van "Catch me if you Can" is echt te zot voor worden. :cry:
Ze maken het er zelf naar, de sukkels.

Martin Zuidervliet
15-08-2003, 18:26
Echt niet, de consument zou minder gierig en hebberig moeten zijn en beter moeten zoeken, want de genoemde titel heb ik ook voor €18,99 gezien en zo zijn er meerdere. Indien de consument alleen bij de goedkoopste (legale) aanbieder koopt gaan de prijzen vanzelf omlaag. Handel is en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Immers als de vraag er niet is wordt het aanbod vanzelf aangepast. Maar ja, mensen zijn vaak net als schaapjes.

Ludo Keeris
15-08-2003, 18:42
Goed dat de illegale handel wordt aangepakt, maar ik ben het er ook mee eens dat de prijzen van DVD's in Nederland nog vaak te hoog zijn. Ik geloof niet dat die Catch me if you can 2 disc voor 18,99 in Nederland verkrijgbaar is. Ja, vast wel ergens in een buitenlandse winkel, maar daar kan/wil niet iedereen kopen. De nederlandse prijzen zijn vaak te hoog, al wordt het de laatste tijd over het algemeen iets beter (lees=goedkoper). Maar het kan nog stukken beter!
Ditzelfde geldt overigens voor de CD's, maar daar doen we hier niet aan op DVD.nl :wink:

marsie030
15-08-2003, 19:37
Echt niet, de consument zou minder gierig en hebberig moeten zijn en beter moeten zoeken, want de genoemde titel heb ik ook voor €18,99 gezien .

In welke winkel heb je de 2-disc gezien voor deze prijs met NL subs.
Dat zou ik wle erg graag willen weten.
En wat heeft dit met gierig te maken, ik vind prijzen van rond de €30 voor een gewone titel niet normaal.
En nog iets anders ik zoek me rot naar de goedkoopste prijs, maar niet iedereen woont naast een Media Markt.
Ik vind je reactie wel erg kort door de bocht, het is makkelijk zeggen ga naar de goedkoopste zaak als je zelf bij 2 Media Markts (Den Haag en Rijswijk) in de buurt woont.

M Balje
15-08-2003, 19:58
Als het niet mag moet je ook de hulp middelen zoals een cd/dvd brander en de schijfjes er niet verkopen in de winkel.
Het zelfde geld voor flitspaal zoekers.

Ik weet het niet zeker,maar als je met dit verhaal en de schandalige prijzen in de winkel komt,dat een rechter je nog gelijk kan (moet) geven ook.

Hans De Bisschop
15-08-2003, 19:59
Echt niet, de consument zou minder gierig en hebberig moeten zijn en beter moeten zoeken, want de genoemde titel heb ik ook voor €18,99 gezien .

In welke winkel heb je de 2-disc gezien voor deze prijs met NL subs.
Dat zou ik wle erg graag willen weten.
En wat heeft dit met gierig te maken, ik vind prijzen van rond de €30 voor een gewone titel niet normaal.
En nog iets anders ik zoek me rot naar de goedkoopste prijs, maar niet iedereen woont naast een Media Markt.
Ik vind je reactie wel erg kort door de bocht, het is makkelijk zeggen ga naar de goedkoopste zaak als je zelf bij 2 Media Markts (Den Haag en Rijswijk) in de buurt woont.

Klopt ja ... en als je eerst het halve land doormoet om je goedkope DVD te hebben dan heb je wel al serieus wat vervoerskosten aan je been ...
Niet iedereen heeft toegang tot de goedkoopste oplossing ... en dan heeft dat niks met gierig te maken.

Surya
15-08-2003, 20:33
Piglets Big Movie DTS??? En nog regiovrij ook! Sjieke dingen!

RemcoZ
15-08-2003, 22:10
Ik erger me er ook aan dat het vaak zo dubbel is. Neem bijvoorbeeld Sony; verdient klauwen vol met geld aan de verkoop van de dvd- en cd-branders, maar vindt het schandalig dat er met die apparaten kopie's van door hen uitgegeven cd's en andere producten worden gemaakt. Dat werk je dan toch zelf in de hand, of niet?!

Kopieren is niet netjes, maar dat zijn de prijzen over het algemeen ook niet (vind ik vooral voor cd's gelden). En als je bekijkt hoeveel winst er over het algemeen op muziek en films wordt gemaakt, dan denk ik niet dat je je schuldig moet voelen als je naar een gekopieerd dvdtje luistert.

Maar logisch dat ze deze grootschalige handel proberen te voorkomen.

Mark Knoop
15-08-2003, 22:52
dan denk ik niet dat je je schuldig moet voelen als je naar een gekopieerd dvdtje luistert.

kijkt :roll:

Martin Zuidervliet
16-08-2003, 08:30
Inderdaad is die film bij mij te koop in MM Den Haag voor die prijs en het is inderdaad erg spijtig als je daar niet in de buurt woont, maar er is ook altijd nog zoiets als geduld. Indien je niet gelijk de prijs ziet die jij ervoor wilt betalen laat je hem toch gewoon liggen. Als ze met onverkoopbare handel blijven zitten gaan ze vanzelf wel stunten plus dat na verloop van tijd oude titels vanzelf goedkoper worden. Ikzelf wacht soms wel twee jaar voordat een titel goedkoop genoeg is. Ik heb geen haast. De films die ik wil kopen heb ik vaak al in de bios of in de verhuur gezien en dan kan ik gerust wel even wachten. Zo slecht is mijn geheugen niet.

Kortom: Kopen of downloaden van illegale handel blijft fout hoe je het ook went of keert. In eerste instantie worden branders en radarverklikkers verkocht om er legale dingen mee te doen (kopieëren voor eigen gebruik of van zelf gemaakte opnames en je houden aan de maximum snelheid). Het verkopen hiervan geeft je nog niet het recht om er illegale praktijken mee te verrichten en is dus hiermee ook geenzins een vrijbrief om dat dan ook maar te doen om vervolgens daarna de boodschapper af te schieten.

Hans De Bisschop
16-08-2003, 08:36
Ja daar gaat je logica al ... al ze hem na een tijdje al goedkopen kunnen wegdoen (met nog een heleboel winst erop) waarom moet ie dan in het begin zo duur ...

Trouwens als je een film huurt betaal je daar ook weer voor ... evenals als je de film in de bios hebt gezien ... weerom wat winst weg ...

Erg kortzichtige visie hoor ....

Waarom denk je dat men die films na een tijdje goedkoper kan zetten ? Simpelweg omdat zoveel mensen hem al aan die hoge prijs hebben gekocht ... lijkt me een simpel stukje economie. Hoe meer er verkocht wordt hoe lager de prijs ...

Martin Zuidervliet
16-08-2003, 08:55
Jij snapt duidelijk niet hoe de handel in mekaar steekt. Kort door de bocht, kort door de bocht... Alles lekker "stelen" en illegaal verhandelen dat is pas kort door de bocht.

Waarom moet hij in het begin zo duur? Omdat deze wereld vol loopt met domoren die alles zo snel mogelijk wil hebben, hoeveel het ook kost.

Als je een film huurt of in de bios hebt gezien weet je in ieder geval zeker dat je geen kat in de zak koopt, want dat is pas zonde geld.

Films die na verloop van tijd goedkoper worden kan meeredere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat ze nog met een overschot zitten die ze de vorige keer niet konden slijten of dat ze inmiddels een "verbeterde" versie hebben uitgebracht. Als er nog steeds genoeg mensen zijn die veel geld voor bepaalde titels blijven uitgeven zullen ze wel achterlijk zijn om de prijs te gaan verlagen.

Hans De Bisschop
16-08-2003, 10:54
:roll:

Niels Simons
16-08-2003, 11:24
jullie zullen mijn reactie vast niet kunnen waarderen,maar ik vind niet dat er iets mis is met kopieren.
ik weiger om die belachelijke prijzen te betalen,en films die k echt goed genoeg vindt,die koop ik wel als ze voor die mooie prijs zoals martin t zegt,te koop zijn...

en ik durft te beweren dat meer dan de helft van de forum bezoekers zich ook bezig houdt met illegale kopieen...

mazzel,niels

The Gr8oNe
16-08-2003, 12:57
Mensen die tegen illegale kopieen zijn vindt ik een @ssclown waarom, jullie doen net of jullie geld verliezen door het verkoop van illegale films. De Filmmaatschappijen verdienen hun geld wel hoor wees maar niet bang.
Wat kan het jullie nou schelen ik koop ze en als de kopies me aanstaan kijk ik ze en na het zien gooi ik ze weg en daarna als het te koop is op dvd dan betaal ik er het volle prijs voor en O ja soms ga ik naar de bios als de film echt goed is en wie verliest er nou hier geld in mijn ogen ikzelf TOCH? of zie ik het verkeerd. Maar effe serieus er is niks mooier en leuker om een film te kijken, bij te schrikken,bij te huilen,van spanning staren naar de tv en soms bijsommige films in slaap te vallen tijdens het kijken.




Mijn Collection of Gr8ness(UhMMM UhMMM)

http://www.moviefreakz.nl/dvdtracker/index2.php?user=FreaKZiLLa

Jaap22
16-08-2003, 13:43
Ook ik vind dat kopieren kan. Ik heb zelf alleen maar originele films, maar ik heb laatst bij een vriend van me The Two Towers gekeken, die gekopieerd was. Ik moet zeggen, was er erg blij mee, want ik wou die film na in de bioscoop te hebben gezien graag weer een keertje zien. Moet ook veel te lang wachten op die release.

Sommige dvd's vind ik soms ook belachelijk duur, maar ik koop ze dan gewoon niet. Ik zoek altijd naar de goedkoopste via internet, maar ja het scheelt een stuk als je een CC hebt en geduld hebt om te wachten tot die prijzen dalen. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft en dat ze gaan kopieren.

Maar om nou echt handel er mee te gaan bedrijven en grote omzet en winst er mee te maken, vind ik ook weer niet kunnen. Enkel voor jezelf of familie of vrienden vind ik prima.

Hans De Bisschop
16-08-2003, 13:58
Tja ik ben zelf geen voorstander van kopiëren maar zoals reeds eerder gezegd zijn de prijzen gewoon veel te hoog.

Toch heb ik geen enkele illegale kopij in huis... waarom ? niet om de MPAA of elk derivaat daarvan een plezier te doen maar eerder uit respect voor al de mensen die 3 jaar van hun leven in die film gestoken hebben en dan nog het grootste deel van de opbrengst naar de auteursrechtenmaatschappijen zien verdwijnen.

Ik snap niet hoe deze maatschappijen er bij komen dat de verkoop gaat stijgen als er geen illegale kopiën meer zijn. Ik denk wel dat de meeste mensen zo hier binnen hunnen eigen budget zoveel dvd'tjes kopen als ze aankunnen dus laat de illegale exemplaren weg en de verkoop zal huis niet stijgen ... nee hoor ... enkel dalen als gevolg van de averechtse reactie die mensen steeds lijken te hebben op dit soort heksenjachten.

Toegegeven, er zullen altijd mensen zijn die kopiëren om te kopiëren, maar als men al eens zou gaan beginnen met de maximumprijs voor DVD's op €20 vas te leggen in plaats van woekerprijzen zoals €35 en meer (Spider-Man heb ik zelfs aan €41,99 ergens zien staan !) dan zouden sommige mensen al dubbel zoveel originele exemplaren kunnen aanschaffen en wat minder kopiëren ...

Ik veroordeel de mensen die kopiëren niet (alleszins toch niet diegenen die er geen handeltje van maken, dus gewoon de simpele thuisgebruiker die een exemplaar uit de videotheek kopiërt) aangezien ik hun standpunt best kan begrijpen ... je wordt tegenwoordig langs alle kanten bestookt met reclame en dergelijke meer ... op den duur worden je veel dingen opgedrongen zonder dat je het zelf wil (leuk ding toch hé die menselijke geest) ... en aan het tempo waaraan de DVD-releases elkaar opvolgen is het bijna onmogelijk op te volgen ... zelfs de die-hard film/dvd fan kan dat niet bijhouden (uitzonderingen die miljonair zijn natuurlijk niet inbegrepen). Zelf maak ik echter geen kopiën uit respect voor de mensen die er echt hun geld moeten mee zien te verdienen.

marsie030
16-08-2003, 14:39
Ik heb zelf alléén maar orginelen DVD's dat wil ik zelf en dat is prima.
Maar ik weet zeker dat er ook genoeg mensen zijn die het zich niet kunnen veroorloven om vaak nieuwe films te kopen (zeker niet tegen de Nederlandse prijzen).
Ik kan dan goed begrijpen dat er wel eens een copy gemaakt wordt.
En daar heb ik helemaal geen probleem mee.
En zoals hier al aangehaald wordt, als er geen kopieen meer zijn betekend het niet dat automatisch meer verkocht wordt.
Het is echt niet zo dat er tegenover één Copy één verkocht exemplaar gezet mag worden.

En Martin de versie waar jij het over hebt is de enkele disc en ik had het over de 2 disc die is €24,99.
Nog steeds veel geld , dus gewoon 60 Nederlandse guldens!

Coen Vermeer
16-08-2003, 15:03
jullie zullen mijn reactie vast niet kunnen waarderen,maar ik vind niet dat er iets mis is met kopieren.
ik weiger om die belachelijke prijzen te betalen,en films die k echt goed genoeg vindt,die koop ik wel als ze voor die mooie prijs zoals martin t zegt,te koop zijn...

en ik durft te beweren dat meer dan de helft van de forum bezoekers zich ook bezig houdt met illegale kopieen...

mazzel,niels

ik iig niet. Als een dvd te duur is wacht ik een paar maanden en dan wordt ie vanzelf een stuk goedkoper.

Martin Zuidervliet
16-08-2003, 15:30
Ik ben in ieder geval blij dat jullie (Hans De Bisschop en marsie030) het hart op de goede plaats hebben. Sorry voor mijn retoriek maar ik word af en toe doodmoe van dat gedoogrelativisme.

Jaap Poot
16-08-2003, 18:00
Wanneer de Bumra voor elke dvd-r een euro extra vraagt, wat bijna net zoveel is als dat het schijfje zelf kost, voel ik mij eigen niet meer schuldig wanneer ik een copy maakt van een huurfilm of zo. Dit heeft dan ook niks meer met gedoogbeleid te maken. Als ik nu een film huur voor ongeveer 3 euro en daarbij alle kosten opteld voor het branden etc. dan kom ik in de buurt van wat zo'n schijfje eigenlijk in de winkel zou mogen kosten.
Indien nieuwe films aangeboden zouden worden voor ongeveer 10 euro, dan zou het hele thuisbranden afgelopen zijn en hoefden we niet zoveel moeite meer te doen om een leuke collectie op te bouwen.
Het is net zoals met de cd's in het verleden, wanneer de markt te duur is zoeken mensen naar andere alternatieven en als de overheid (Bumra) op deze alternatieven accijnzen heft voor de artiesten of maatschappijen zie ik in het thuiskopieren niets illegaals meer. De overheid zou dan ook eens iets moeten doen aan de auteursrechten wetgeving

Mike Philippens
16-08-2003, 23:31
jullie zullen mijn reactie vast niet kunnen waarderen,maar ik vind niet dat er iets mis is met kopieren.
ik weiger om die belachelijke prijzen te betalen,en films die k echt goed genoeg vindt,die koop ik wel als ze voor die mooie prijs zoals martin t zegt,te koop zijn...
En als je een Mercedes ziet staan, steel je 'm ook zomaar omdat ie te duur is.

Te duur is het domste argument om te kopieren en komt m.i. gewoon op gemakzucht neer. Zal wel weer kort door de bocht gevonden worden, maar als je iets niet kunt kopen, koop je het niet. Ik wil ook graag een dikke Benz onder mijn kont en een huis aan de Riviera, maar ik heb het geld niet. En ik kopieer idd wel eens muziek, dus ook ik maak me schuldig aan diefstal. Ik doe er in ieder geval niet moeilijk over. Het is dan ook alleen maar muziek die ik misschien maar 1x per jaar draai. Geen goed excuus natuurlijk, maar muziek die ik wel de moeite waard vind koop ik wel. En DVD's kopieer ik niet. Ik koop gewoon slim in, en dat betekent dat ik eigenlijk per definitie Nederlandse winkels meid als de pest. Zelf MM is in een aantal gevallen nog te duur. Ik woon ook niet echt om de hoek van zo'n winkel. Ik koop gewoon in het buitenland. Lekker met de CC, en ik maal niet om subtitles (zolang ze in een taal praten die ik snap) of regio's. Maar dat zal wel niet voor iedereen opgaan, want de een heeft geen CC en de snapt geen Engels.

Bottomline: kopieren is en blijft diefstal, en de te hoge prijs (en die is hier veel te hoog) is geen goed argument. De rechter zou je vierkant uitlachen.

Alex van den Berg
17-08-2003, 01:25
Ik heb het gevoel dat de discussie hier een beetje afdwaalt. Op zich is dat op een forum als dit niet zo vreemd, en het is zelfs nog redelijk on-topic... :D

Maar eeuh... Het gaat er dus om dat de HANDEL in illegale DVD's wordt aangepakt. Dat enkele thuiskopietje van een huur-DVD is lang niet zo'n groot probleem als de organisaties die letterlijk tientallen miljoenen van de jaaromzet van de DVD-industrie afsnoepen... ;)

Arriën
17-08-2003, 08:23
[En als je een Mercedes ziet staan, steel je 'm ook zomaar omdat ie te duur is.

Het verschil is hier dat je gepakt kan worden voor het stelen van een auto, terwijl een dvd kopiëren geen enkel risico met zich mee brengt...

Webster
17-08-2003, 09:07
En als je een Mercedes ziet staan, steel je 'm ook zomaar omdat ie te duur is.

Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. Bij het aanschaffen van een auto kan je een auto kiezen in een voor jou betaalbare prijsklasse (suzuki alto -> benz). Bij DVD's heb je maar 2 mogelijkheden: een vaak te duur origineel, of goedkope kopie.

flitsflits
17-08-2003, 09:41
En als je een Mercedes ziet staan, steel je 'm ook zomaar omdat ie te duur is.

Alleen hier gaat een andere vlieger op: ik heb bij enkele (get/allvcd) ook wel eens wat besteld. En let ff op: dat waren dus GEEN illegale kopieen, maar van die Maleisische schijven met overheidskeurmerkjes. Zijn alleen bestemd voor gebruik binnen het land. Mag dat?

Tja, als ik de regio 3 en 4-dvd's van cdwow of ezydvd bekijk (disclaimers, kleine lettertjes, intro's) dan mogen die officieel ook niet naar het buitenland. :twisted: En daar hoor ik hier weinig over???

Illegale kopieen kun je duidelijk over zijn. Maarrrr... Wat nou als je titels kunt kopen die nooit op dvd of ander medium zijn uitgebracht, en ze zijn voorzien van keurmerken van de aziatische copyrightclubs? :oops:

Maar ik krijg echt :evil: bad vibes bij dit bericht, pure stemmingmakerij. Er zijn tal van illegalere sites; dit is misschien bij een paar titels gebeurd (al heb ik die nog nooit ontdekt) en je pakt niet de grote illegale clubs aan. Herinner je de illegale softwarecd's van Twilight en Crazy Bytes nog? Bestaan nog steeds, alleen meer verstopt.

Bovendien moedig je mensen zo aan om dvd's te downloaden; veiliger dan ooit :wink: Legaal kopen prima, en illegale zaken aanpakken, ook prima. Maar niet zo'n heksenjacht en ronduit verkeerd bericht waar het getvcd en allvcd aangaat. De rest van de sites ken ik niet.[/list]

Mike Philippens
17-08-2003, 10:02
En als je een Mercedes ziet staan, steel je 'm ook zomaar omdat ie te duur is.
Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. Bij het aanschaffen van een auto kan je een auto kiezen in een voor jou betaalbare prijsklasse (suzuki alto -> benz). Bij DVD's heb je maar 2 mogelijkheden: een vaak te duur origineel, of goedkope kopie.
Dat is niet waar. Ik koop in het buitenland DVD's voor vaak de helft van de prijs van hier. Er is dus meer keuze. Bovendien kun je ook een DVD huren. Je kunt ook nog 2de hands kopen hier op het forum. Zoals ik al zei: volgens mij is het gemakzucht.
Ik denk dat men niet het idee heeft dat er gestolen wordt (wat een rotwoord hè?) omdat het niet hetzelfde lijkt als iets weghalen uit een winkel. Maar in principe (en daar gaat het hier om) is het precies hetzelfde: je pakt iets waarvoor normaal gesproken betaald hoort te worden. Of je het met dat systeem eens bent of dat je de prijs te hoog vindt, is een heel andere discussie.

Mike Philippens
17-08-2003, 10:19
Tja, als ik de regio 3 en 4-dvd's van cdwow of ezydvd bekijk (disclaimers, kleine lettertjes, intro's) dan mogen die officieel ook niet naar het buitenland. :twisted: En daar hoor ik hier weinig over???
Dat is een ander verhaal. Dat heeft niets met illegale kopieën te maken, maar met de distributierechten. Omdat voor een Australische DVD alleen de Australische distributeur geld verdient en niet de Europese mag ie niet hier verkocht worden. Op een of andere kromme manier mag een Australische winkel die handel wél aan een Nederlander verkoper. Het enige 'foute' dat je daarmee doet, is de Nederlandse distibuteur wat geld door zijn neus boren. Daarentegen worden wél netjes rechten aan de rechthebbenden betaald en er is in ieder geval een Australische distributeur die zijn zakken inmiddels niet meer dichtkrijgt. Dus een heel ander verhaal dan illegale kopieën en zeker niet illegaal.

Illegale kopieen kun je duidelijk over zijn. Maarrrr... Wat nou als je titels kunt kopen die nooit op dvd of ander medium zijn uitgebracht, en ze zijn voorzien van keurmerken van de aziatische copyrightclubs? :oops:
Ik weet niets over die Aziatische 'copyrightclubs' maar ik heb het idee dat het dezelfde juridische status heeft als het Zwitsers Vitamine Instituut waar een of andere cosmetice fabrikant zijn spulletjes laat 'testen'. Jaa, kijk...strikt genomen is iets waar copyrights voor betaald moet worden gewoon beschermd en mag je het niet kopieëren, zo simpel is dat. En zolang het voor eigen gebruik is heb ik er ook geen probleem mee. Ik ga straks zelf een aantal videobanden overzetten naar DVD omdat de artiest het maar niet uit wil brengen. Zolang ik dat niet ga verkopen is er niets aan de hand.
Ik heb één keer illegale DVD's gekocht en dat zijn de oude Star Wars films. Die zijn nog niet op DVD en wilde niet wachten. Als ze komen, koop ik ze gewoon. Ik maak daar geen gewoonte van, want ik ben tegen die illegale handelaren. Er is niets Robin Hoods achtigs aan hetgeen zij doen en ze kunnen mij niet hard genoeg worden aangepakt. Ik denk dat die illegale clubs zo mogelijk nog meer verdienen dan de legele distributeurs. Zij betalen immers helemaal niets en als ik $12,50 moet betalen voor Star Wars 4, die dus voor hen slechts $1 kost hebben zij meer aan die DVD verdiend als George Lucas. Denk daar maar eens over na...

Maar ik krijg echt :evil: bad vibes bij dit bericht, pure stemmingmakerij. Er zijn tal van illegalere sites; dit is misschien bij een paar titels gebeurd (al heb ik die nog nooit ontdekt) en je pakt niet de grote illegale clubs aan.
Als er twee mensen de wet ovetreden zijn ze allebei fout, dus maakt het geen zak aan wie wanneer wordt aangepakt. Ik snap zelf ook niet waarom bepaalde illegale sites nog steeds in de lucht zijn. Blijkbaar is het toch erg moeilijk om de zaak juridisch helemaal rond te krijgen of de juiste mensen op te sporen. Je hebt immers te maken met verschillende landen en je kunt niet als Nederlands politieman op het vliegtuig stappen en iemand in Maleisie gaan arresteren. Dat duurt even.

Raymond Vonk
17-08-2003, 12:17
Nou ik hoef niet zo nodig te kopieeren hoor zeker dvd's niet, ik vind het origineel gewoon veel mooier en je bent ook tenminste trots op je collectie orginele (duurbetaalde :roll: ) dvd's. En voor de mensen die ze te duur vinden wacht ff lekker of vraag aan mede-forummers die dicht bij mediamarkt wonen of ze er eentje extra mee willen nemen en dan naar je toe sturen of ga gewoon ff goed zoeken.

Felix
17-08-2003, 13:03
Ik had toch niet verwacht dat er bij DVD-liefhebbers veel mensen zijn die illegale kopieën goedkeuren of gedogen. Blijkbaar hoort dat bij deze tijd. Zeker, de prijzen van CD's en DVD's zijn in Nederland relatief hoog, maar illegale kopiëen kopen is geen oplossing om de distributeurs te dwingen hun prijzen te verlagen. Kijk bijvoorbeeld naar computerspellen. Omdat die massaal gekopiëerd worden gaat de prijs steeds verder omhoog om de ontwikkelingskosten er nog uit te halen.

Een enkele uitzondering zoals bij Star Wars moet kunnen als je een echte fan bent, maar voor je het weet gaan mensen nog denken dat ze recht hebben op gratis films, zoals nu gebeurt met muziek en computerspellen. Volgens een grote groep jongeren ben je een sukkel als je een computerspel koopt en niet kopiëert. Stel je eens voor dat je als DVD-liefhebber door je collega's en vrienden wordt uitgelachen omdat je legaal een grote DVD-collectie hebt? Dat is toch compleet de omgekeerde wereld?

Jaap22
17-08-2003, 14:49
Ik heb het gevoel dat de discussie hier een beetje afdwaalt. Op zich is dat op een forum als dit niet zo vreemd, en het is zelfs nog redelijk on-topic... :D

Maar eeuh... Het gaat er dus om dat de HANDEL in illegale DVD's wordt aangepakt. Dat enkele thuiskopietje van een huur-DVD is lang niet zo'n groot probleem als de organisaties die letterlijk tientallen miljoenen van de jaaromzet van de DVD-industrie afsnoepen... ;)

Grote handel ben ik inderdaad op tegen.

Jerry
17-08-2003, 17:41
Even op die reactie van dat je kan worden uitgelachen tegenwoordig als je legaal koopt, die mensen lachen maar, want een legale dvd is 10x mooier, je kan helemaal geen complete dvd kopieren want die zijn (bijna) altijd groter dan de 4,7 gig die een lege dvd bevat, dus doe je de extra's maar weg en vaak ook het menu.
Neem bijvoorbeeld de dvd van harry potter, eigelijk hou ik niet zo van kartonnen hoesjes maar deze heeft wel wat, je klapt hem open en je ziet de twee dvd's prachtig vormgeven.
Kopieer je die film dan krijg je dat nooit zo mooi.
Dus legaal kopen is altijd het beste, dit waren natuurlijk wel redenen uit eigen belang, je kunt het ook doen omdat je de filmmakers wat wil gunnen, het is natuurlijk zeker als je er jaren mee bezig bent geweest met een bepaalde film en die komt uit een gigantisch compliment/gevoel of wat dan ook als jouw film miljoenen opbrengt, dus veel kijkers hebt.
Maar toch... ze krijgen wel genoeg geld, wel die makers van die grote films als Harry Potter enz.....

Dus, denk je nu waarschijnlijk dat ik tegen kopieren ben?
Niet dus, ik kan zelf ook dvd branden, Kan maar ik doe het niet vaak, ten eerste verkoop ik ze aan niemand, ik handel dus niet, en als ik er een voor me eigen maak dan is het er ook echt uitsluitend 1 van dezelfde film.
Daar komt wel bij dat ik wel vaak naar de bioscoop ga, daar betaal ik gewoon voor, en goede films ook zeker orgineel koop!
De filmbusnis verdient meer aan me dan dat ze verlies maken, dat weet ik zeker.
(downloaden doe ik trouwens nooit, geen muziek en geen films)

Mijn reden dat ik ook weleens een kopietje hebt? het gebruikele excuus, het kost allemaal zo veel, en als ik dan ga sparen dan kan ik zo;n andere film weer niet kopen, en ik wil zo veel mogelijk films zien/hebben, ik zie mezelf als een film liefhebber, maar ik zit gewoon op school, ik hebv wel een zaterdag baantje, maar toch...

Dus de ene keer kijk een gekopierde film en de volgende dag sta ik weer in de rij voor een orginele film, en zeker voor de bioscoop want dat is een enorme belevenis!

Jaap Poot
17-08-2003, 18:03
Even voor de duidelijkheid, grote mooie films koop ik uiteraard (Harry Potter, LOTR etc.). De overige 80 procent huur ik momenteel en wat ik daarvan goed vind, dat kopieer ik. Ik handel dus ook niet en alleen soms doe ik een vriend of famlielid er een plezier mee. Ik ben tegen het grootschalig illigaal kopieren en commercieel verhandelen.

Martin Zuidervliet
17-08-2003, 19:08
...De overige 80 procent huur ik momenteel en wat ik daarvan goed vind, dat kopieer ik. ...Ik ben tegen het grootschalig illigaal kopieren en commercieel verhandelen.

:roll: :?

Hoeveel van die 80% vind je dan goed genoeg?

Jaap Poot
17-08-2003, 19:28
Dat is moeilijk te zeggen, vaak gaat het dan toch om films waarvan je denkt die wil ik over een tijdje nog wel eens zien.
In ieder geval kun je de echte missers dan terugbrengen zonder deze gecopieerd te hebben.

John Sital
18-08-2003, 08:02
tja, ik begrijp ook wel dat filmmaatschappijen er niet blij mee zijn dat er op grote schaal wordt gecopieerd, maar zoals sommige mensen hier al zeggen: de prijzen in winkels zijn idd absurd, daredevil voor eur 30,-....
maar als mensen voor zichzelf een copie maken, of kopen/lenen dan heb ik er geen moeite mee, dat zijn in mijn ogen mensen die gewoon niet kunnen wachten totdat de film draait in de bioscoop. als ik bijv. de kans krijg om matrix 3 te kopen voor een paar euro's dan doe ik dat en daarna gooi ik hem in de vuilinisbak want de kwaliteit is voor eenmalig kijklen wel ok, en zodra ie uitkomt op officiele dvd wacht ik totdat de prijs gezakt is en dan koop ik hem. Maar dit topic gaat over de commerciele handel in copien, dus mijn reactie is een afgeleide daarvan :?

Ettepet
18-08-2003, 18:00
Volgens mij zijn we op weg naar een nieuw systeem van copyright, omdat het onmogelijk is geworden om kopieren echt tegen te gaan. Het is alleen moeilijk voorstelbaar dat in de toekomst goed bekend blijft wat populair is, en dus geld oplevert. Alleen door zwaar beveiligd downloaden van muziek zeer aantrekkelijk te maken zie ik daartoe nog enige mogelijkheden.

De krampachtige en achterhaalde filosofie van uitgevers is eerder lachwekkend/ ergerlijk dan terecht. Ik heb voor kapitalen aan legale software, films en muziek staan, maar voel me door deze maatschappijen gedupeerd als klant omdat ik veel titels uit het buitenland moet halen vanwege de vaak belachelijk hoge prijzen hier. Het marktmechanisme van concurrentie werkt in ons land amper, met name door prijsafspraken, dure importeurs en weinig echte concurrentie. Zelfs de Mediamarkt heeft contracten met uitgevers om de prijzen hoog te houden, en bijvoorbeeld geen import te verkopen. Bah! :(

Dat de hoge prijzen weinig te maken hebben met toegevoegde waarde voor de lokale markt kun je zien bij software voor de Playstation 2 bijvoorbeeld, waar vaak helemaal geen moeite is gedaan om de software of handleiding voor ons land geschikt te maken, en toch wordt de hoofdprijs gevraagd. Ook zijn veel zeer goede titels hier niet meer beschikbaar of nooit uitgebracht. En dan is de PS2 dus beveiligd tegen importeren buiten Europa, een schande! Mijn PS2 is dan dus ook omgebouwd en heb ik deze kosten op Sony (ruimschoots) verhaald door een aantal illegale spellen aan te schaffen. Ze vragen er in dit geval zelf om.

Richard Land
22-08-2003, 15:56
Volgens mij zijn we op weg naar een nieuw systeem van copyright, omdat het onmogelijk is geworden om kopieren echt tegen te gaan. Het is alleen moeilijk voorstelbaar dat in de toekomst goed bekend blijft wat populair is, en dus geld oplevert. Alleen door zwaar beveiligd downloaden van muziek zeer aantrekkelijk te maken zie ik daartoe nog enige mogelijkheden.

De krampachtige en achterhaalde filosofie van uitgevers is eerder lachwekkend/ ergerlijk dan terecht. Ik heb voor kapitalen aan legale software, films en muziek staan, maar voel me door deze maatschappijen gedupeerd als klant omdat ik veel titels uit het buitenland moet halen vanwege de vaak belachelijk hoge prijzen hier. Het marktmechanisme van concurrentie werkt in ons land amper, met name door prijsafspraken, dure importeurs en weinig echte concurrentie. Zelfs de Mediamarkt heeft contracten met uitgevers om de prijzen hoog te houden, en bijvoorbeeld geen import te verkopen. Bah! :(

Dat de hoge prijzen weinig te maken hebben met toegevoegde waarde voor de lokale markt kun je zien bij software voor de Playstation 2 bijvoorbeeld, waar vaak helemaal geen moeite is gedaan om de software of handleiding voor ons land geschikt te maken, en toch wordt de hoofdprijs gevraagd. Ook zijn veel zeer goede titels hier niet meer beschikbaar of nooit uitgebracht. En dan is de PS2 dus beveiligd tegen importeren buiten Europa, een schande! Mijn PS2 is dan dus ook omgebouwd en heb ik deze kosten op Sony (ruimschoots) verhaald door een aantal illegale spellen aan te schaffen. Ze vragen er in dit geval zelf om.

Ik denk dat de volgende optie's een hele hoop illegaal kopieëren tegen gaan (helemaal uitbannen is gewoon niet mogelijk zolang er lege schijfjes en branders te koop zijn):

Optie 1:

De films wereldwijd op dezelfde dag uitbrengen in de bioscoop. Zoals recent is gedaan met The Matrix en X2

Optie 2:

De films ook wereldwijd releasen op DVD. Zodat je niet een half jaar of langer moet wachten op de regio 2 release.

Wat denken jullie??

Groeten,
Richard

Martin Zuidervliet
22-08-2003, 17:39
Ik denk eerder aan goed opsporren en strenger straffen.

Bas de Jong
22-08-2003, 18:33
Ik denk eerder aan goed opsporren en strenger straffen.

Dan verdwijnd het gewoon het 'underground' circuit in. Goed opsporen en strenger straffen klinkt misschien wel leuk maar het zal echt niets oplossen.

Ettepet
23-08-2003, 11:50
Ik zat meer te denken aan gezonde marktwerking, zoals ik even hierboven aangaf. Maar of dat er (weer) gaat komen? De economie is redelijk verziekt. Misschien tijd voor Kapitalisme V2.0.

Jaap Poot
23-08-2003, 12:07
Ik zie twee kampen ontstaan, aan de ene kant de mensen die het gewoon zat zijn om te veel te betalen voor dvd's en dit proberen tegen te gaan door zelf te branden of via diverse websites over de gehele wereld zo goedkoop mogelijk hun spullen te krijgen. Aan de andere kant zie ik mensen die tegen kopieren zijn en blijven hopen dat als iedereen maar netjes meeloopt er vanzelf een omslag komt in de prijs van de dvd's.
Ik ben tegen grootschalig commercieel kopieren, het thuis branden juich ik echter toe, al was het maar uit protest tegen alle fabrikanten die in Nederland denken hier een monopolie te hebben.
Ik ben echter niet zo naief om te denken dat alle fabrikanten er nu zo slecht vanaf komen. Zij verdienen ook goud aan lege dvd's en branders en aan de euro accijns die op elke lege dvd vanaf 1 juli wordt geheven.
Nog even terugkomend over de kwaliteit van een film die overgebrand is op een lege dvd. Indien je de juiste programma's gebruikt en je eigen er een klein beetje in verdiept hoe je het beste een film kunt rippen en branden, dan doet de kopie ABSOLUUT NIET ONDER voor het origineel.
En als je een behoorlijke printer hebt dan kun je er ook nog een leuk hoesje bij maken.

Mike Philippens
23-08-2003, 15:05
het thuis branden juich ik echter toe, al was het maar uit protest tegen alle fabrikanten die in Nederland denken hier een monopolie te hebben.
Je kunt ook, net als ik, de nederlandse winkels negeren en alleen dingen uit de 'ballenbak' pakken voor een € of 5. Ik haal 95% van mijn DVD's gewoon in het buitenland. Zolang ik een DVD uit Canada, Australië of de VS kan halen voor soms wel de helft van de prijs, verdient Dhr.Breukhoven c.s. geen moer aan mij. Dat is mijn vorm van protest. Werkt ook, en je hebt tenminste de makers niet benadeeld. Alleen...zolang er nog mensen DVD's blijven kopen voor die achterlijke prijzen, ziet niemand zich niet genoodzaakt iets aan de prijzen te doen. Ik sprak iemand van een online DVD shop en die zei dat het puur de distributeurs zijn die de hoge prijzen maken. Hij doet er iets op om ook nog een stukje beleg op de boterham te verdienen, maar buitensporig is dat niet. Hij kan niet eens inkopen voor de bedragen die ik in het buitenland betaal...

Martin Zuidervliet
23-08-2003, 15:51
Ik loop met je mee in dezelfde protestmars, Mike.

Surya
23-08-2003, 16:26
Zo zijn er hier wel veel denk ik (ik dus ook)

marsie030
23-08-2003, 16:34
ik doe ook mijn best om DVD's uit het buitenland te halen.
Alleen ik kan niet zonder subs. De ene keer heb ik mazzel in Australie de andere keer in de UK en af en toe heb ik pech en dan moet ik hem in Nederland kopen :cry: .
En natuurlijk hier op het forum, daar zijn de prijzen meestal goed.

Mike Philippens
23-08-2003, 17:44
ik doe ook mijn best om DVD's uit het buitenland te halen. Alleen ik kan niet zonder subs.
Da's voor velen een probleem, en natuurlijk vooral voor mensen met kinderen. Dan ben je aangewezen op de door jou genoemde kanalen. En dat kan ook best voordelig zijn. Niet alleen 2de hands maar ook ruilen en de pricewatch in de gaten houden levert veel voordelige DVD's op. En dat vindt ik een betere manier dan alleen maar blijven roepen dat er wel gekopiëerd moet worden omdat het zo duur is. Er is altijd een ander/betere manier.

Ettepet
23-08-2003, 21:58
Dat is mijn vorm van protest. Werkt ook, en je hebt tenminste de makers niet benadeeld. Alleen...zolang er nog mensen DVD's blijven kopen voor die achterlijke prijzen, ziet niemand zich niet genoodzaakt iets aan de prijzen te doen.
Helaas gaat deze koers nooit wat worden voor de massa. De weg van illegaal kopieren is dan nog het toegankelijkst voor hen.

Nee, wat een aantal bedrijven nu doen is strafbaar, en is het grootste obstakel. Zoals wat ik zei, dat de MM rustig een contract kan hebben dat ze geen import mogen verkopen of andere 'ongewenste' acties kunnen doen. Dit is wel een van de grootste spelers op de markt, samen met 'Free Record' Breukhoven. De consument als groep heeft net zoveel macht in dit spel als ze hebben over de politiek (en de bedrijfstop): een bescheiden bijrol.

Het is (voor de consument) wachten op het klimaat dat de politiek reden ziet om aan de corruptie in de handel wat te gaan doen. Net als met dioxine, bouwfraude, enz. enz. wat -opeens- een probleem blijkt, maar allang bekend was.

marsie030
24-08-2003, 01:01
[quote="Ettepet"
Het is (voor de consument) wachten op het klimaat dat de politiek reden ziet om aan de corruptie in de handel wat te gaan doen. Net als met dioxine, bouwfraude, enz. enz. wat -opeens- een probleem blijkt, maar allang bekend was.[/quote]

En wat dus gewoon weer doorgaat (bouwfraude).
Heel Nederland in rep en roer, er valt miljarden terug te vorderen van de grote bouwbedrijven.
Maar nee hoor wat doen Balkenende en zijn kornuiten, ze halen het weer eens bij de burgers weg.
Gewoon weer 4 miljard extra bezuinigen.

Alex van den Berg
24-08-2003, 02:36
Maar nee hoor wat doen Balkenende en zijn kornuiten, ze halen het weer eens bij de burgers weg.
Gewoon weer 4 miljard extra bezuinigen.Reken... reken... :roll: ...reken.... Oeps!!! Dat zijn ruim 200 miljoen DVD's!! :mrgreen:

marsie030
24-08-2003, 09:27
Maar nee hoor wat doen Balkenende en zijn kornuiten, ze halen het weer eens bij de burgers weg.
Gewoon weer 4 miljard extra bezuinigen.Reken... reken... :roll: ...reken.... Oeps!!! Dat zijn ruim 200 miljoen DVD's!! :mrgreen:

Die passen net niet meer in mijn kast, jammer :lol:

Ettepet
24-08-2003, 10:23
Maar nee hoor wat doen Balkenende en zijn kornuiten, ze halen het weer eens bij de burgers weg.
Gewoon weer 4 miljard extra bezuinigen.Reken... reken... :roll: ...reken.... Oeps!!! Dat zijn ruim 200 miljoen DVD's!! :mrgreen:

Die passen net niet meer in mijn kast, jammer :lol:
Ik geloof dat je het niet goed begrijpt: het ging om 4 miljard bezuinigingen, dus komen ze die 200 miljoen dvd's bij ons halen.. :wink:

marsie030
24-08-2003, 14:58
Maar nee hoor wat doen Balkenende en zijn kornuiten, ze halen het weer eens bij de burgers weg.
Gewoon weer 4 miljard extra bezuinigen.Reken... reken... :roll: ...reken.... Oeps!!! Dat zijn ruim 200 miljoen DVD's!! :mrgreen:

Die passen net niet meer in mijn kast, jammer :lol:
Ik geloof dat je het niet goed begrijpt: het ging om 4 miljard bezuinigingen, dus komen ze die 200 miljoen dvd's bij ons halen.. :wink:

oh ja shit.
Nou dan krijg ik wel weer wat ruimte in mijn kast.
Die zit een beetje vol. :lol:

Richard B.
24-08-2003, 21:06
Ik lees hier in deze thread echt de meest rare excuses voor het gedogen van thuiscopieeren. Dat mensen copieeren is nog tot daar aan toe maar dat mensen het verdedigen en er zelfs trots op zijn vindt ik wel HEEL erg schunnig. Waarden- en normenvervaging indeed..

Ettepet
24-08-2003, 21:38
Ik lees hier in deze thread echt de meest rare excuses voor het gedogen van thuiscopieeren. Dat mensen copieeren is nog tot daar aan toe maar dat mensen het verdedigen en er zelfs trots op zijn vindt ik wel HEEL erg schunnig. Waarden- en normenvervaging indeed..
Dat is wel heel kort door de bocht. Als de andere instanties en partijen (leveranciers, winkelconcerns en overheid) geen eerlijke marktwerking bevorderen (om het zacht te zeggen), dan lok je uit dat veel consumenten ook een deel van hun normen en waarden 'verruimen'. Je kunt niet verwachten dat 'de consument' als groep zich netjes opstelt, met al die zakkenvullerij om je heen. De wereld is momenteel doorspekt met eigengewin, machtsmisbruik, oogkleppen en (voor sommigen) overleven.

De producent heeft maar deels gelijk over het illegaal kopieren, net als een aantal mensen hierboven.

Mike Philippens
24-08-2003, 22:07
Als de andere instanties en partijen (leveranciers, winkelconcerns en overheid) geen eerlijke marktwerking bevorderen (om het zacht te zeggen), dan lok je uit dat veel consumenten ook een deel van hun normen en waarden 'verruimen'.
Dan zijn we weer bij af... Ik vraag me altijd af of men ook zo makkelijk een Mercedes zou stelen omdat die dingen ook veel te duur zijn. Met hetgeen jij als verantwoording voor kopiëren aandraagt, zou ik dus ook een auto kunnen stelen. Autofabrikanten doen ook aan prijsafspraken, waarvoor ze (in EU verband) zelfs al een aantal keren zijn beboet. Dus ik kan morgen gewoon een SLK gaan jatten bij de lokale dealer... :twisted: vragen ze zelf om, nietwaar?

[ik chargeer natuurlijk, maar in principe is het precies hetzelfde]

Surya
25-08-2003, 04:51
[ik chargeer natuurlijk, maar in principe is het precies hetzelfde]
:?

Iets copieren en iets van iemand wegnemen is toch niet helemaal hetzelfde hoor. Bij copieren verdient hij minder, bij stelen maakt hij verlies. Toch duidelijk verschil imo

En een Lada heeft (min of meer) dezelfde functionaliteit als een Mercedes voor veel minder geld. Goedkopere DVDs: enkel het medium is het zelfde...

Mike Philippens
25-08-2003, 08:23
[ik chargeer natuurlijk, maar in principe is het precies hetzelfde]Iets copieren en iets van iemand wegnemen is toch niet helemaal hetzelfde hoor. Bij copieren verdient hij minder, bij stelen maakt hij verlies.
Je neemt iets waarvoor eigenlijk betaald moet worden. Blijkbaar klinkt het minder erg als er niets fysieks verplaatst, maar het blijft diefstal. En als iedereen alleen maar zou kopiëren maakt iemand (of iemanden) wel degelijk verlies. Ennehh...als een bedrijf het ene jaar 1 miljard winst maakt en het jaar daarop ,5 miljard is dat ook verlies, ook al verdienen ze nog steeds een boel geld. En als een bedrijf berekent dat ze bijvoorbeeld 1 miljoen exemplaren van een DVD gaan verkopen en er worden er maar 750.000 afgezet en die 250.000 worden dus gekopiëerd is dat wel degelijk verlies.

Maar mij gaat het niet zozeer om die arme producenten en/of artiesten, maar ik begrijp niet dat (bijna) niemand inziet of wil toegeven dat het gewoon diefstal is. Met het risico pedant genoemd te worden: het is en blijft diefstal, meer of minder kan ik er ook niet van maken. Ik denk omdat - zoals jij al zegt - niets 'in de zak' gestoken wordt. Het voelt niet aan als bijvoorbeeld winkeldiefstal. Maar toch is het hetzelfde. Het gaat nu eenmaal over een product dat je niet kunt voelen, behalve de drager dan. Maar het is evengoed dieftstal, want je neemt iets waarvoor je normaal moet betalen. Zo kun je ook mijn internet bandbreedte komen stelen als je voor de deur komt staan met een WiFi toestand en je weet de beveiliging te breken. Je kunt dan lekker gratis internetten. Maar het is ook een vorm van diefstal. Of ook niet, omdat ik toch betaal en er toch wat voor me overblijft?

Het lijkt erop dat de wereld op zijn kop gaat de laatste jaren. Alleen omdat de techniek ons de unieke mogelijkheid geeft om dit soort dingen te doen, menen een hoop mensen ineens dat muziek en software gratis moeten zijn. Op zich een belachelijke gedachte, want blijkbaar is de inspanning die een Mercedes arbeider in de fabriek levert wél geld waard. Die (veel te) dure auto's kopen we wél, maar muziek of software hoeft ineens niet meer betaald te worden. Minder erg...waarom? Omdat het ons beter uitkomt dat het minder erg is? Omdat ze toch al genoeg verdienen? Wie maakt dat uit? Misschien moeten we de woordenboeken maar opnieuw schrijven...een voetnoot bij het woord diefstal: 'niet van toepassing bij digitale goederen'.