PDA

Bekijk de volledige versie : Rolgordijn als projectiescherm?



jaspeare
15-08-2003, 16:22
Ik heb sinds kort een projector maar moet nog een scherm regelen. Helaas zijn grote schermen echt veel te duur (honderden euro's) dus zoek ik een goed alternatief.
Vandaag zag ik bij de Ikea voor 35 euro een 2m x 2m bleekwit rolgordijn staan. Het is dikke niet-lichtdoorlatende stof en het rolmechanisme is ook wel makkelijk. Weet iemand of dit een beetje goed beeld kan geven. Of heeft iemand nog andere tips (een witte muur of plaat zit er niet in wegens ruimtegebrek).

BeQuietAndDrive
16-08-2003, 00:21
Wat ik overal lees, is de zgn. "gain" van een scherm erg belangrijk. En het hangt zeker ook af van je projector. Wel doodzonde dat je wel geld aan een projector uitgeeft, en het niet voor een goed scherm over hebt. Het is net als bij geluid: je kunt een versterker hebben van 8000 euro, als je dat aansluit op speakers van 100 euro dan klinkt het voor geen meter. Smalle banden onder je Porsche leggen om geld te besparen doe je toch ook niet? Koop dan geen Porsche, catch my drift?

Oftewel: ik weet dat je met een grijze of witte latex op een harde wand, soms een goed resultaat kunt krijgen. Maar zo mooi als op een goed scherm, wordt het nooit.

Veel succes!

jaspeare
16-08-2003, 08:54
Ik heb de CRT projector zeer goedkoop over kunnen nemen en het is zeker geen 'Porsche'. Ik heb niet zo een zin om een scherm te kopen dat meerdere malen duurder is dan de projector. En ik heb simpelweg het geld niet. Daarom zoek ik de beste alternatief in het budget 0 - 50 euro

Niels Simons
16-08-2003, 09:05
verkoop de crt gewoon aan mij door?kheb t wel voor zon schermpje over...

mazzel,niels

MAD
16-08-2003, 09:26
verkoop de crt gewoon aan mij door?kheb t wel voor zon schermpje over...

mazzel,niels

Of verkoop het scherm voor een prikkie aan hem door... :twisted:

Johan van den D.
16-08-2003, 20:31
Daarom zoek ik de beste alternatief in het budget 0 - 50 euroAls dit je budget is dan is zo,n rolgordijn de enige optie vrees ik
Kan je niet gewoon een stuk licht geverfde muur gebruiken in dit geval
Hoe dan ook, het is zoals al eerder gezegd , heel zonde van de pj om een rolgordijn als scherm te gebruiken
Het zal opzich wel werken hoor en beeld krijg je er ook nog op
Stel dus niet teveel eisen aan het beeld :wink:

Een CRT voor een prikkie :?:
Wat voor merk/type is het en hoe oudhttp://www.smiliez.de/images/1148.gif

Je kunt ook eens hierzo kijken
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=31;action=display;threadid=4321;st art=0

Johan van den D.
16-08-2003, 21:13
Voor een paar euro kun je ook een diaprojectiescherm kopen in de kringloopwinkel.Maar ook dat is niet goed voor een CRT projector
Maar eventueel als alternatief voor een rolgordijn............

jaspeare
16-08-2003, 23:43
Ik zal binnenkort eens in de kringloopwinkel kijken, ook al ben ik bang dat de projectieschermen daar maar hooguit een meter breed zijn. Weet iemand waar je voor max 75 euro projectieschermen (2ehands) van 2 meter breed kunt vinden?

Kan iemand trouwens ook vertellen waarom een mdf plaat of een beschilderde muur zoveel beter is als een rolgordijn?

BeQuietAndDrive
17-08-2003, 00:04
Muur/plaat is vlak, een rolgordijn niet (kreukt, golft, whatever). Bovendien kan het nog licht doorlaten, I guess.

Johan van den D.
17-08-2003, 08:18
Kan iemand trouwens ook vertellen waarom een mdf plaat of een beschilderde muur zoveel beter is als een rolgordijn?Een plaat of muur is dichter van structuur en zal daardoor het licht van de pj beter reflecteren
Daardoor zal je dus beter beeld krijgen dan het rolgordijn
Zoals gezegd zal je heus wel beeld te zien krijgen op een rolgordijn maar........verwacht er niet al teveel van (hoe hoog liggen je eisen)
Waarom niet ietsje doorsparen voor een normaal scherm van zo,n 200 a 300 euro (is ook een hoop geld, ik weet het)
Je heb tenslotte al een geluk met de projector dus dat moet toch wel lukken denk ik
http://www.smiliez.de/images/1164.gif

Johan van den D.
17-08-2003, 08:23
Weet iemand waar je projectieschermen kunt vinden?Kijk ook eens op deze site
http://www.allec.nl/prominent.htm
http://www.smiliez.de/images/1148.gif

tony
18-08-2003, 13:05
IK projecteer op witte kunstof lamellen en werkt prima maar ik overweeg tog wel om een origineel scherm te kopen want je ziet wel het verschil hoor.
Tony

armanio
05-12-2003, 19:57
Helaas gaan in deze discussie weer enkele zeer belangrijke "details" voorbij die eerst moeten gesteld worden alvorens men een zinnig antwoord kan geven. Vooraleer de vraag kan beantwoord worden welk type van doek moet eerst de vraag gesteld worden welk type van kamer... want home theater is een TOTAALproject en niet de aanschaf van componenten individueel. Je mag dan al een super-uitrusting hebben met de duurste projector en een Stewart Firehawk scherm erbij, indien je in je woonkamer projekteert en de muren zijn wit dan zijn al die dure kosten totaal om zeep omdat de reflectie van de muren het contrast dusdanig vermindert dat de gain van het doek wordt tenietgedaan. Als je dus geen donkere, matte muren hebt hou het dan beter op een goedkoop scherm, hang liefst nog zwarte gordijnen aan beide zijden (verhoogt subjectief het contrast en reduceert strooilicht)- en zorg er vooral voor dat er geen sterk reflecterende voorwerpen aanwezig zijn (zoals fotolijsten :evil: ; glas is pure evil, een gruwel die je erg veel ziet: mensen die hun eigen specifieke zaal bouwen -met zwarte muren, plafond en vloer- en dan verknoeien ze al dat werk door ingekaderde posters tegen de wanden te gaan hangen met glazen fronten !)
Ik werk al tien jaar met projectie en gebruik hier eveneens een standaard
rolscherm (zorg er wel voor dat je geen plastic doek kiest maar een geweven en gecoat doek, dat is niet zo gemakkelijk te vinden) de geleverde resultaten zijn meer dan voldoende voor een doorsnee installatie.

Johan van den D.
05-12-2003, 21:16
en zorg er vooral voor dat er geen sterk reflecterende voorwerpen aanwezig zijn (zoals fotolijsten :evil: ; glas is pure evil, een gruwel die je erg veel ziet: mensen die hun eigen specifieke zaal bouwen -met zwarte muren, plafond en vloer- en dan verknoeien ze al dat werk door ingekaderde posters tegen de wanden te gaan hangen met glazen fronten !).Dat is inderdaad het ergste wat je kan doen.
Ook ik had deze fout gemaakt, zwarte wanden maar wel met filmposters mooi ingelijst in lijsten met reflecterend glas.
Wordt je werkelijk helemaal knetter gek van die weerspiegelingen.
Snel veranderd dus en nu hang er dus niks meer aan de muur vanaf de zitpostie tot het scherm.
Is dus inderdaad iets wat heel erg storend is als daar reflecties zijn en zeker iets om rekening mee te houden.

Reinbo
05-12-2003, 23:11
Ik heb de CRT projector zeer goedkoop over kunnen nemen en het is zeker geen 'Porsche'. Ik heb niet zo een zin om een scherm te kopen dat meerdere malen duurder is dan de projector. En ik heb simpelweg het geld niet. Daarom zoek ik de beste alternatief in het budget 0 - 50 euro

een pot super witte latex van de Gamma.
Dat zeg ik.

Johan van den D.
06-12-2003, 06:50
een pot super witte latex van de Gamma.
Dat zeg ik.Dan zeg ik dat die pot super "witte" latex zeker niet de beste oplossing is.
Iedere projecterder weet dat je geen wit moet hebben.
Tuurlijk ziet je beeld maar met een lichtgrijs kleurtje worden je kleuren al veel mooier.

Reinbo
06-12-2003, 09:15
een pot super witte latex van de Gamma.
Dat zeg ik.Dan zeg ik dat die pot super "witte" latex zeker niet de beste oplossing is.
Iedere projecterder weet dat je geen wit moet hebben.
Tuurlijk ziet je beeld maar met een lichtgrijs kleurtje worden je kleuren al veel mooier.

Dat wit wordt vanzelf grijs met de jaren.:wink:
By the way het hangt er natuurlijk vanaf waarmee je projecteerd. Met een LCD projector die geen goed zwartniveau heeft helpt het om op grijs te projecteren, maar een goede crt kan best op wit.

Johan van den D.
06-12-2003, 14:11
maar een goede crt kan best op wit.Kan inderdaad ja maar dan nog is lichtgrijs beter.
Het is namelijk niet alleen voor je zwart maar ook voor de overige kleuren. :wink:

The Alchemist
20-12-2003, 11:11
Ik heb eens zitten denken, bestaat er geen verf/coating die je over dat rolscherm kan verfen? Ik heb even gezocht maar kon zo snel niet iets vinden. Nog wel een leuk testje klik hier (http://crimdom.net/home-theatre/screens.html)

Ik heb hier (http://www.gumboot.co.nz/forums/topic.asp?TOPIC_ID=75) iets gevonden, dat ze een doek verfen voor HT, de resultaten schijnen niet slecht te zijn. Ik weet alleen niet of je die verf hier kan krijgen.

Tom van den Hout
29-12-2003, 00:17
Ik weet wel dat ik ook projecteer op zon ikea rolgordijn en dat ik daar toch uiterst tevreden mee ben ! :)
Ik had niet de keus om op een muur te projecteren op mijn kamer vanwege schuine wanden. Heb alleen een dakkapel van een meter of 2.5 breed waar ik dus mijn rolgordijn gebruik om het licht tegen te houden en om me films op te projecteren.
Vind het er goed zat uit zien voor 35 euro :)

Devedees
18-04-2004, 20:34
hoi,

Ik gebruik dat ding van ikea ook al een jaar en vindt het een prima scherm, ik heb twee kids en zitten er wel eens aan te trekken als ik een filmpje voor die jong projecteer dus ook heb ik zoiets van dat doe ik later wel een keer (als ik mezelf er aan ga ergeren dat er iets mis is met het scherm).

verder is een hoge gain niet altijd nodig, zelfs onwenselijk.

ik zie er geen oneffenheden in en kan ook geen verschil zien met een "prof" scherm omdat ik die toch nooit langs elkaar heb staan.
(Ik heb er wel al veel gezien met een "prof" scherm).
voor die prijs een toppie schermpie.

Albert Kostwinder
31-07-2004, 12:29
Omdat je de crt zo goedkoop hebt kun je toch juist nog wel wat in een mooi scherm investeren? tussen de 2 a 300 euro kun je zelf best wat moois aanschaffen of maken. Lijkt mij altijd beter dan een witte muur of laken. Heb ik eerst ook even geprobeerd maar mijn Beamax scherm is toch echt een stuk beter... :wink:

tjiko
09-08-2004, 11:04
http://www.camco-security.nl/index.php?action=producten&tbl_product_categorie=2

Is nog niet leverbaar volgens mij, maar wel maar 100 piekus (excl. verzendkosten)

tjiko
11-08-2004, 07:59
Deze ook nog
http://www.beamerscherm.nl/hoofdpagina/

Reinier Gunther
11-08-2004, 18:29
http://www.camco-security.nl/index.php?action=producten&tbl_product_categorie=2

Is nog niet leverbaar volgens mij, maar wel maar 100 piekus (excl. verzendkosten)

Heeft iemand ervaring met die beamer voor 500 euro op de bovenstaande link? of enige reviews of iets dergelijk?

tjiko
11-08-2004, 18:43
Beamer schijnt niet goed te zijn. Ik refereerde naar het scherm eronder.

Reinier Gunther
11-08-2004, 19:39
jammer maar helaas, ben opzoek naar een leuek beamer tot 1000 euro dus deze voor 500 leek me al te mooi om waar te zijn, heb de specs even bekeken en die spreken boekdelen: (de resolutie)

LCD: Size: 5’’ LCD
Resolutie: 320X240XRGB
Aspect ratio: 4:3 / 16:9
ANSI Lumen: 900
Lamp Type / Levensduur: Optische Lens / 6000-8000 uur (Osram lamp)
Projectie afstand: 1.5m-5m
Beeldformaat: 35’’-160’’
Lens Focus: handmatig
Correction: Trapezium
Brightness Uniformity: > 85%
Kleur systeem: PAL/NTSC
Aantal kleuren: 16.7 miljoen
Contrast Ratio: 300:1
Signaal IN opties: TV, Video & Audio, S-Video
Audio output:1.5Wx2 built-in Speaker
Voltage: 210/230V - 240VAC, 50/60 Hz
Stroom verbruik: 165W

Projectie afstand: 1,2m 1,5m 2,0m 2,5m 3,0m 4,0m 5,0m

Beeldformaat: 90cm 126cm 162cm 200cm 248cm 318cm 432cm

Afmetingen: 405(L)x290(W)x120(H)mm
15.9x11.4x4.72 inch
Installatie mogelijkheden: Front/Rear/Desktop/Ceiling
Gewicht: 7kg
Kleur: Zilver

Garantie: 1 jaar op fabrieksfouten,
geen garantie op de lamp.

Bijgeleverde accesoires:
Osram lamp
Afstands bediening,
Voeding kabel,
Batterijen (2x),
Lens cover,
Handleiding

Losse Osram lamp kost 79,-

tjiko
11-08-2004, 20:15
Nee dat schijnt echt een slechte beamer te zijn.

De epson tw10 en de infocus x1 schijnen goed te zijn.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar de philips astaire en
de viewsonis 510. Deze zitten in de prijs klassen 1000 euro.

(of een 2de handse crt)

freek
20-08-2004, 11:16
Het is ook mogelijk om een goedkoper scherm te nemen. Je hebt al (handmatige) schermen van rond de 150 Euro. Kijk eens op www.projecta.nl hier heb je een uitgebreide keuze van schermen. Dealers van Projecta kunnen meestal wel een procent of 10 a 15 korting geven op deze schermen.

tjiko
20-08-2004, 14:53
Ik heb nu gewoon voor tijdelijk een witte mdf plaat gekocht. En deze op maat laten zagen. En deze toen opgehangen.

20 euro alles bijelkaar plank en ophang materiaal.

bmateijsen
21-08-2004, 16:29
Die goedkopere handmatige schermen van Projecta gaan vaak omkrullen en bobbels geven... Goedkoop is dan uiteindelijk duurkoop.. Wanneer je al een mdf-plank hebt, gewoon doek op rol kopen en dit eromheen spannen...

Groet bjorn

Bert Meijer
21-08-2004, 16:59
Die goedkopere handmatige schermen van Projecta gaan vaak omkrullen en bobbels geven... Goedkoop is dan uiteindelijk duurkoop.. Wanneer je al een mdf-plank hebt, gewoon doek op rol kopen en dit eromheen spannen...

Groet bjorn


Wie weet waar je projectie-doek op rol kunt kopen?

groeten Bert..

Albert Kostwinder
21-08-2004, 17:13
Heb zelf een Beamax handmatig scherm en die hangt gewoon superstrak. :wink:

bmateijsen
21-08-2004, 19:45
Projectiedoek op rol... o.a. bij dealers van www.clofis.nl, maar ook bij www.hometheater.nl

Groet Bjorn

Johan van den D.
21-08-2004, 19:45
Wie weet waar je projectie-doek op rol kunt kopen?O.a hier (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=4321.0).