PDA

Bekijk de volledige versie : Welke subwoofer voor films maar ook voor muziek rond €300



Mr.C
26-08-2003, 21:12
ik ga m'n hele HT set upgraden en daarvoor zoek ik ook een nieuwe actieve subwoofer.
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor films maar ook wel voor muziek.
Ong. 80-100 watt zal denk ik wel genoeg zijn.

Ik heb nu 2 Mordaunt-Shorts 904 als fronts staan (het laag wil ik met een sub aanvullen) en een 905c center.
Zie hier voor de MS: http://www.mordaunt-short.co.uk/products/904.html
rears worden binnenkort ook wel van MS waarschijnlijk de 302's.

Een verkoper raadde mij aan om ook een mordaunt short subwoofer aanteschaffen. Hier was ik niet helemaal zeker van maar wat denken jullie? Onzin of niet?
Het moet gewoon een goede kleine sub worden.

En naar welke andere subs zou ik moeten kijken?
Ik weet wel dat REL goeie subs maakt maar die zijn wel prijzig.

Kunnen jullie me misschien ook wat advies geven over wat belangrijk is voor een sub?

Graag wel onder de 30 Hz of is dat niet zo belangrijk?
Wat is de ideale freq. bereik? X-over type belangrijk? Met basreflexpoort of zonder? down of front firering?
En hoe kan je sub's goed beoordelen, hoe klinkt een redelijke sub?
Wat voor soort muziek en DVD zijn wel handig om mee te testen? U571?

Zoals je ziet heb ik weinig ervaring met subs en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Mijn budget is rond de €350. Dat is toch wel genoeg voor een kleine sub.

metrakitt
26-08-2003, 21:19
voor dat bedrag kan jij een hele setje kopen van 299 in media markt in rijswijk

een scs jbl 138 actieve sub 200 wat 5 boxen met een watt van 50

actieve valt wel mee kwa hoogte alleen hij is wat hoog

Mr.C
26-08-2003, 21:25
ik zoek geen setje meer alleen maar een actieve sub.
Het budget voor een actieve sub is €300-350 als het minder kan vind ik het prima.
In de vakantie heb ik in juli veel gewerkt en ik ben verder niet op vakantie geweest dus nu heb ik wat geld over.

metrakitt
26-08-2003, 21:29
als je compleet koopt betaal je goedkoop dan een sub apart van hetzelfde merk

InSomNiaC
27-08-2003, 12:36
In deze prijsklasse vallen de REL's wel af.
Maar kijk eens naar b.v. de Yamaha YST-SW320. Een aantal draadjes geleden is hier nog over gesproken. Het schijnt (zeker voor zijn geld) een goede sub te zijn. Ik dacht dat Dhr. jvddool er goede ervaringen mee had. Maar dat zal hij straks waarschijnlijk wel bevestigen of weerleggen ;-) Oh ja de prijs zo'n 370 euro's.
kieskeurig (voor de specs) (http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Yamaha%20YST%20SW015.htm)

Harry B.
27-08-2003, 13:00
In deze prijsklasse vallen de REL's wel af.
Maar kijk eens naar b.v. de Yamaha YST-SW320. Een aantal draadjes geleden is hier nog over gesproken. Het schijnt (zeker voor zijn geld) een goede sub te zijn. Ik dacht dat Dhr. jvddool er goede ervaringen mee had. Maar dat zal hij straks waarschijnlijk wel bevestigen of weerleggen ;-) Oh ja de prijs zo'n 370 euro's.
kieskeurig (voor de specs) (http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Yamaha%20YST%20SW015.htm)
Ik heb zelf ook de Yamaha YST-SW320, voor zo'n 400 pleuro nog wel te krijgen. Voor HT is het een ideale sub, zeker in deze prijsklasse. Voor muziek zou ik hem echter afraden (tenzij je alleen house luistert).

Mr.C
27-08-2003, 18:59
Ik heb zelf ook de Yamaha YST-SW320, voor zo'n 400 pleuro nog wel te krijgen. Voor HT is het een ideale sub, zeker in deze prijsklasse. Voor muziek zou ik hem echter afraden (tenzij je alleen house luistert).

tja ik zoek echt een sub die goed is met films maar ook wel geschikt is voor muziek.

Johan van den D.
27-08-2003, 20:08
Maar kijk eens naar b.v. de Yamaha YST-SW320. Een aantal draadjes geleden is hier nog over gesproken. Het schijnt (zeker voor zijn geld) een goede sub te zijn. Ik dacht dat Dhr. jvddool er goede ervaringen mee had. Maar dat zal hij straks waarschijnlijk wel bevestigen of weerleggen ;-) Oh ja de prijs zo'n 370 euro's.
kieskeurig (voor de specs) (http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Yamaha%20YST%20SW015.htm)
Daar ben ik dan met mijn advies en ervaring. :wink: :roll:
De Yamaha YST-320 is zeker een goede sub voor z,n geld maar...........
Dat is dan wel voornamelijk voor films bedoeld.
In dat geval kan ie zeker de concurentie aan gaan met de Rels uit dezelfde klasse.
Echter voor muziek is ie zeker wat minder aan te raden.
Licht ook een beetje aan welke muzieksoorten je vaak luisterd en hoe vaak je m hiervoor wilt gebruiken.
Ikzelf gebruikte m toen voornamelijk voor dance muziek en zoals Harry B al zei is ie daarvoor best wel geschikt.
Ook voor andere muzieksoorten kan ie wel goed zijn maar dan moet je m echt heel subtiel instellen/afstellen.
Ik luisterde ook vaak naar Eros, Celine Dion en dat soort werk en dat is ook goed te doen.
Maar in dit geval moet je dus heel subtiel te werk gaan.
Nu gebruik ik m alleen voor het filmwerk in mijn HT en dus niet meer voor muziek.
Al met al zal ik je toch aan kunnen raden om eens goed naar deze sub te gaan luisteren en dan vooral met muziek cd,s. (is immers zijn zwakste punt)
Bij films zit het wel goed :wink:
Ga echter wel minimaal voor die 320 dan en laat de lagere types gewoon links liggen.http://www.smiliez.de/images/2133.gif


De Yamaha YST-SW320

http://www.yamaha-online.de/prodfotos/p471_2.jpg

Dennis
27-08-2003, 20:13
De meeste subs die je ziet voor die prijs zijn echte boom boxen dus alleen geschikt voor film. Zelf ben ik ook aan het kijken naar een sub die zeer goed is in het stereo gebied. De prijzen als je een sub wil hebben die goed zijn in de muziek weergave beginnen toch minimaal 3 maal hoger dan de prijs die jij wil uitgeven. De Rel sub's zijn goed in de muziekkaliteit maar dan moet je wel de ST serie hebben de Q serie maakt bij mij geen indruk. Zelf ben ik zeer onder de indruk van de MJ Acoustics Reference 1 die klinkt echt super op stereo gebied (10 Hz strak) daar kon de REl Storm 3 niet aan tippen maar de prijs ligt dan ook rond de 1600 Euro en dan nog een aantal kabels erbij en je gaat zo naar de 1800 Euro. Dit is dus niet wat jij zoekt maar het geeft wel aan dat als je een echte sub wil hebben op muziek gebied je heel wat duurder uit bent. Onder de duizend Euro wordt het toch een stuk lastiger. B&W heeft wel wat aardige Subs onder de 1000 Euro maar die konden mij niet boeien.

succes :!:

Raskel
27-08-2003, 20:30
Een sub is zeker een must, vooral aangezien je fronts niet echt laag gaan. De genoemde YST-SW320 is zeker geen slechte sub, alleen niet zo geschikt voor muziek. B&W maakt hele mooie subs, ze zijn wel wat duurder, tegen de 600 euro, maar zijn voor zowel voor muziek als films geschikt.

Onder de 1000 euro is zeker wat leuks uit te halen. Het is overdreven om een sub die nog duurder is als de rest van al je speakers bijelkaar, aan te schaffen.

Als muziek ook een hoge prioriteit heeft zou ik als ik jou was als het kan iets meer uitgeven, maar ja, dat wordt altijd gezegd ;) Hoe groot is je kamer eigenlijk?

Groeten,
Raskel

Johan van den D.
27-08-2003, 20:31
en je gaat zo naar de 1800 Euro. Dit is dus niet wat jij zoekt maar het geeft wel aan dat als je een echte sub wil hebben op muziek gebied je heel wat duurder uit bent.Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn ja, maar dan praat je inderdaad over een hele andere wereld (ipv. een andere klasse :roll: ).
Echt goede subs kosten werkelijk een vermogen , denk aan die 1800 euro en meer, veel meer .
Velen onderschatten dit een ook het belang van een goede sub.
Zelf wil ik in de toekomst gaan voor een SVS sub maar ook deze is alleen voor mijn films bedoeld.
En daar is ie zeer goed in.
Hoe zo,n SVS met muziek cd,s is weet ik niet helaas.
Ze zitten ook zo tussen de 1000 a 1500 euro incl. invoer rechten en dergelijke.

SVS subs
http://www.svsubwoofers.com/images/sub_cylinder.jpg

Maar ook deze gaan ver boven het budget van hetgeen wat gezocht wordt.
Dit was gewoon even ter info.
http://www.smiliez.de/images/2224.gif

Raskel
27-08-2003, 20:58
[quote=Dennis]Echt goede subs kosten werkelijk een vermogen , denk aan die 1800 euro en meer, veel meer .


Laten we wel even relativeren he, we hebben het hier over ook niet over speakers die een vermogen kosten. Straks jagen we Mr.C nog weg :wink:

Groeten,
Raskel

Mr.C
27-08-2003, 20:58
de sub zal ongeveer voor 60% voor films worden gebruikt en 40% voor muziek. kamer is 6 * 8 meter maar er zit ook nog een kleinere extra kamer in. dus kleiner dan 6 * 8.
De sub hoeft niet heel goed te zijn in muziek als ze maar voor muziek dus wel redelijk klinkt, niet slecht dus. Dus geen muzikale sub maar wel een film sub die het redelijk met muziek doet.

Ik keek net ook op internet naar 2de handse subs en bij www.hifi.nl zag ik een paar REL aangeboden staan voor een mooie prijsje.

de Q50 voor €325, Strata €265, Quake €250.
Wat denken jullie van deze subs.

Raskel
27-08-2003, 21:01
Ik keek net ook op internet naar 2de handse subs en bij www.hifi.nl zag ik een paar REL aangeboden staan voor een mooie prijsje.

de Q50 voor €325, Strata €265, Quake €250.
Wat denken jullie van deze subs.

Je kamer is redelijk groot, de genoemde Rel subs zijn erg licht. Voor film zou ik ze zeker niet aanrader. Eerder als muzikale ondersteuning.

Groeten,
Raskel

Johan van den D.
27-08-2003, 21:02
Een verkoper raadde mij aan om ook een mordaunt short subwoofer aanteschaffen. Onzin of niet?
Helemaal onzin is het overiegns niet wat ie zegt.
Wanneer je de bijpassende sub neemt zal dat wel goed in het geheel van het bgeluid van je speakers passen.
Hetzelfde soort karakter zeg maar.
Ook staat het mooi als set maar dat is alleen maar een extra toegevoegde waarde.





Graag wel onder de 30 Hz of is dat niet zo belangrijk?
Wat is de ideale freq. bereik? X-over type belangrijk? Met basreflexpoort of zonder? down of front firering?
En hoe kan je sub's goed beoordelen, hoe klinkt een redelijke sub?
Wat voor soort muziek en DVD zijn wel handig om mee te testen? U571?
Ik zou eventueel wel een sub zoeken die onder de 30 Hz gaat.
Liefst tot 20 of zelfs 18 Hz.
Hij moet dus minimaal 20 tot zeg zo,n 140 Hz kunnen bereiken.
De meeste subs zullen een bas reflexpoort hebben en down of front firering maakt opzich niet veel uit.
Men zeg dat je met een front fire beter bent met muziek maar is wel weer lastiger te plaatsen.
Persoonlijk denk ik dat het niet veel uitmaakt daar de gehele sub/kast constructie is afgestemd op danwel front of down firering.
Wanneer de gehele sub een hoog gewicht heeft is dat zeker ook mooi meegenomen.
Het is immers hoe zwaarder hoe beter voor het geluid.
Wel zou ik je adviseren om een sub op spikes te zetten en die weer op een marmer/granieten plaat te plaatsen.
Wanneer je een harde vloer heb in huis moet je onder die plaat weer plakjes rubber of iets dergelijks leggen.


Het soort muziek je waar je mee moet testen moet dezelfde zijn als waar je nu ook naar luisterd.
Het is wel heel handig om een cd te nemen die je heel goed kan en dus al vaak heb beluisterd.
De dvd U571 zal ik niet zozeer nemen om te testen.
Die gaat welliswaar heel laag maar deze film zal niet gauw de minpunten/mankementen van een sub bloot leggen.
Het enige verschil zal zijn dat de ene sub lager gaat dan de andere maar ze blijven goed onder controle denk ik.
Wat ik persoonlijk een goed stukje fragment vind is uit de film The Fast and the Furious .
Het gedeelte dat als ze onderweg zijn naar de woestijnrace en waar de race nummers op de auto ruiten wordt geschreven.(duurt denk ik 1 a 2 minuten maximaal)
De begeleidende muziek kan je sub maken of breken.
Dat is een pittig stukje voor je sub om goed strak te laten klinken.
Dus niet om te kijken hoe laag dat ie gaat maar of ie het laag wel aankan.

Dan nog een laatste tip, bespaar niet op een goede subkabel.
Ik hoop dat je er weer wat mee kunt met deze info.
http://www.smiliez.de/images/2283.gif

Johan van den D.
27-08-2003, 21:10
[quote=Dennis]Echt goede subs kosten werkelijk een vermogen , denk aan die 1800 euro en meer, veel meer .


Laten we wel even relativeren he, we hebben het hier over ook niet over speakers die een vermogen kosten. Straks jagen we Mr.C nog weg :wink:

Groeten,
RaskelVandaar ook even mijn laatste zin eronder dat het alleen maar even ter info was :wink: .
Speel zelf immers ook met een subje van pakweg 350 a 400 euro.
Weg jagen val wel mee denk ik.
Is alleen maar fijn denk ik als je weet wat er zoal nog meer te koop is in dit wereldje.

Hier nog even een sub van Mordaunt Short zelf
http://www.mordaunt-short.co.uk/pix/909.jpg

Johan van den D.
27-08-2003, 21:15
De sub hoeft niet heel goed te zijn in muziek als ze maar voor muziek dus wel redelijk klinkt, niet slecht dus. Dus geen muzikale sub maar wel een film sub die het redelijk met muziek doet.

.Na het lezen van deze zin zal ik je toch adviseren om echt eens naar de Yamaha 320 te gaan luisteren.
http://www.smiliez.de/images/13.gif

Speaker Freak
27-08-2003, 22:26
Hier nog even een sub van Mordaunt Short zelf
http://www.mordaunt-short.co.uk/pix/909.jpg

Deze lijkt op de nieuwe van Eltax, de prijs en kwaliteit weet ik niet want is pas nieuw. Zie www.eltax.com

Wat ik persoonlijk een goed merk vind is Klipsch. Maar dan is je portomonee ook echt leeg (of je half jaar salaris :lol: )

Succes ermee!

Johan van den D.
27-08-2003, 22:48
(of je half jaar salaris :lol: )
Ligt eraan wat je salaris is natuurlijkhttp://www.smiliez.de/images/1164.gif

Maar ben het met je eens dat het wel een "lekker" merk is.
Niet mijn favoriete merk overigens maargoed, goede speakers zijn goede speakers toch, afgezien van een voorkeur

InSomNiaC
28-08-2003, 01:34
Zelf wil ik in de toekomst gaan voor een SVS sub maar ook deze is alleen voor mijn films bedoeld.
En daar is ie zeer goed in.
Hoe zo,n SVS met muziek cd,s is weet ik niet helaas.
Ze zitten ook zo tussen de 1000 a 1500 euro incl. invoer rechten en dergelijke.
Hmm, ik voel een powerbuy aankomen.
Een SVS is nog steeds mijn doelstelling. 8)
he jammer nu ga ik offtopic. :wink:

Christiaan Sauer
28-08-2003, 14:35
als ik het geld zou hebben zou ik ook nog wel ene svs ultra25 willen (geloof dat dat 1 van de beste van ze is?). Maar ja, de powerbuy op htforum.nl kon ik niet aan meedoen (te laat en niet genoeg geld).
SVS schijnt trouwens een afradertje te zijn op muzikaal gebied. Als ik Garmzt tenminste goed begrepen heb tijdje geleden: de svs'en schijnen ernstig laag te komen, maar dat is zo laag dat je de basstonen niet meer hoort, maar alleen nog voelt zo'n beetje. En dat is ook niet helemaal de bedoeling.
Mvg,

Christiaan

JCL
28-08-2003, 15:00
Ik keek net ook op internet naar 2de handse subs en bij www.hifi.nl zag ik een paar REL aangeboden staan voor een mooie prijsje.

de Q50 voor €325, Strata €265, Quake €250.
Wat denken jullie van deze subs.

Je kamer is redelijk groot, de genoemde Rel subs zijn erg licht. Voor film zou ik ze zeker niet aanrader. Eerder als muzikale ondersteuning.

Groeten,
Raskel

licht :S een trata?! Wij hebben thuis een strata 2 staan en ik wil niet veeel zeggen maar die valt in het zelfde sigment als je eigen sub.....

No offence ofcourse

Maar de Strata (en jou eigen ASW1000 net zo goed) zijn al behoorlijke subwoofers die de boel al lekker laten trillen ;)

djoeri
28-08-2003, 15:45
Weet iemand eigenlijk of de subs van teufel goed zijn?
www.teufel.de je kunt ze alleen rechtstreeks via de fabrikant bestellen en dan moet je ze thuis zelf testen. Ze zijn thx gecertificeerd en zijn vooral gericht voor films. Ze lijken me een goed alternatief voor de rel's, maar dat weet ik niet zeker. Iemand ervaring?

Johan van den D.
28-08-2003, 16:18
Zelf wil ik in de toekomst gaan voor een SVS sub maar ook deze is alleen voor mijn films bedoeld.
En daar is ie zeer goed in.
Hoe zo,n SVS met muziek cd,s is weet ik niet helaas.
Ze zitten ook zo tussen de 1000 a 1500 euro incl. invoer rechten en dergelijke.
Hmm, ik voel een powerbuy aankomen.
Een SVS is nog steeds mijn doelstelling. 8)
he jammer nu ga ik offtopic. :wink:Wellicht een reden om een nieuwe topic te openen over de SVS subs.
Zo raken we links en rechts niet teveel off topic.
:roll:

Johan van den D.
28-08-2003, 16:24
de svs'en schijnen ernstig laag te komen, maar dat is zo laag dat je de basstonen niet meer hoort, maar alleen nog voelt zo'n beetje. En dat is ook niet helemaal de bedoeling. Dat ze laag gaan kan ik je inderdaad bevestigen en dat je ze voelt ook :lol:
Heb namelijk die eerste svs van Garmt gehoord toen ik er kwam voor de demo van de projector.
Vanaf die tijd wist ik het zeker.........dat wordt mijn volgende sub.
Alleen staat die zeker niet bovenaan mijn upgrade lijstje mede omdat ik ook nog steeds zeer tevreden bent met mijn Yamaha.
De speakers staan met stip op de eerste plaats.
Mijn verlangen gaat dan uit naar een passief model met een aparte versterker erop.

Raskel
28-08-2003, 20:33
Ik keek net ook op internet naar 2de handse subs en bij www.hifi.nl zag ik een paar REL aangeboden staan voor een mooie prijsje.

de Q50 voor €325, Strata €265, Quake €250.
Wat denken jullie van deze subs.

Je kamer is redelijk groot, de genoemde Rel subs zijn erg licht. Voor film zou ik ze zeker niet aanrader. Eerder als muzikale ondersteuning.

Groeten,
Raskel

licht :S een trata?! Wij hebben thuis een strata 2 staan en ik wil niet veeel zeggen maar die valt in het zelfde sigment als je eigen sub.....


Sorry, ik las niet verder dan Q50 :) Maar die prijs voor die strata is zeer mooi! Misschien een beschadigd exemplaar?

Groeten,
Raskel

J.A
29-08-2003, 19:21
Ik ben ook nog op zoek naar een sub, en ben reeds ook al wezen luisteren.

M'n keuze is bijna gevallen op de Yamaha YST-SW320.

Nu zag ik op de USA-site van Yamaha een YST-SW315: http://www.yamaha.com/yec/products/HXseries/YSTSW315.htm

Is dit nu een ''opvolger'' of een totaal ander model? De specs lijken mij hetzelfde.

De YST-SW320 is bij Correct overigens €399,-

Johan van den D.
29-08-2003, 20:22
Ik ben ook nog op zoek naar een sub, en ben reeds ook al wezen luisteren.

M'n keuze is bijna gevallen op de Yamaha YST-SW320.

Nu zag ik op de USA-site van Yamaha een YST-SW315: http://www.yamaha.com/yec/products/HXseries/YSTSW315.htm

Is dit nu een ''opvolger'' of een totaal ander model? De specs lijken mij hetzelfde.

De YST-SW320 is bij Correct overigens €399,-Die YST-SW315 is gewoon een ander model naar mijn weten.
Op de site van Yamaha staan ook gewoon beiden modellen in de lijst.
Voor de rest zal ik het gewoon bij die YST-SW320 houden. :wink:

Mr.C
02-09-2003, 13:57
hmm, jammer genoeg was die strata als verkocht. Waarschijnlijk aan iemand van dit forum die hem net nieuw heeft?

Maar welke echte winkel heeft die yamaha YST- SW320 nog goedkoop liggen?

En weet iemand een winkel waar ze de MJ acoustics Pro-50 hebben of subwoofers van mordaunt short?

ik was vergeten te melden dat in de kamer ook een paar grote kleren kasten zitten. Hij is dus 5*6.5 m ongeveer. Is een rel quake (oude front firering versie) of de q50 wel genoeg?

Johan van den D.
02-09-2003, 17:45
Maar welke echte winkel heeft die yamaha YST- SW320 nog goedkoop liggen?

En weet iemand een winkel waar ze de MJ acoustics Pro-50 hebben of subwoofers van mordaunt short??De echte winkels zijn bijvoorbeeld Radiobeurs en Audiovision in Dordrecht.
Ik weet dus niet waar je vandaan komt?
Of ze goedkoop zijn is een ander verhaal :?

J.A
02-09-2003, 17:59
Maar welke echte winkel heeft die yamaha YST- SW320 nog goedkoop liggen?

Ik weet niet of het een ''echte'' winkel is, maar Correct heeft de YST-SW320 (in het zwart) voor €399,-.

mradem
02-09-2003, 19:39
Maar welke echte winkel heeft die yamaha YST- SW320 nog goedkoop liggen?

Ik weet niet of het een ''echte'' winkel is, maar Correct heeft de YST-SW320 (in het zwart) voor €399,-.

Correct is een winkel ja :P , Ze hebben er vanalles. Als je weet hoe het klinkt en je weet wat je wil hebben is het een goede zaak. luisteren kan ook maar vind ik persoonlijk niet een perfekte zaak voor.

Johan van den D.
02-09-2003, 20:47
En Correct is vooralsnog wel de goedkoopste winkel met deze sub geloof ik.
Voor de rest is het in mijn ogen geen "echte" winkel.
Niet echt deskundig personeel naar mijn mening en ze verkopen graag hetgeen waar ze het meeste aan verdienen.
Voor de rest leuke winkel waar een hoop te zien is :roll:

Christiaan Sauer
02-09-2003, 20:57
Het heeft wel als voordeel dat het een "tastbare" winkel is. Je kan er naartoe stappen en je kan de bedrijfsleider te spreken krijgen (als je pecht hebt en je moeilijk zou moeten doen). Bij een internet winkel moet je alles via de email en via het web zelf doen. En dat is niet tastbaar, en daarom al vatbaarder voor oplichterij.
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
02-09-2003, 21:20
Ben het wel met Christiaan eens.
Een internet winkel zou zeker niet mijn eerste keuze zijn als het om de koop van dit soort spullen gaat.
Voor hardware ga ik liever bij de "winkel op de hoek" (lees: in het centrum).
Mocht er iets mis zijn om wat voor reden dan ook dan ben je blij als je bij een gewone winkel je spullen heb gekocht.
Dat is dat beetje extra geld zeker meer dan waard
http://www.smilies.org/basesmilies3/1062512626.gif

Eduard van den Dikkenberg
04-09-2003, 02:21
Ik heb deze al een tijdje, op goed geluk besteld.

Dit is echt een toppertje voor weinig.
De Mivoc SW1000 via www.conrad.nl

Mr.C
10-09-2003, 09:23
De Yamaha sw320 is helaas iets te duur voor mij.
En omdat ik denk ik een rear-center ga halen valt m'n budget voor een subwoofer iets lager uit.

Nu heb ik dus veel minder keus. Ik zeg het nogmaals: de kamer valt veel kleiner uit door een hoop kasten en er zit een kleine kamer in. Hij is dan ongeveel 4*6 m. Dus een zware subwoofer is niet nodig.

Ik heb nu keus uit de Rel q50, Rel quake I (1ste versie dus),
Mordaunt short 308 (deze sub was al voldoende voor in de kamer) :
Frequency response (Hz)

35-150

Power rating (Watts RMS)

80 Active
Drivers*

1) 200mm long throw non-pressed paper cone woofer
X-Over type

Active - variable between 50 - 150Hz
Dimensions (hxwxd) (mm) (inches)

305x305x305
12x12x12
Weight (kg)

9.4

en wat denken jullie van het merk Canton?
Deze sub leek me wel interessant (bij www.pick2pay.nl): Canton AS 25 SC
Product Nr. 611

Active subwoofer system : Engineering Principle Bass reflex system Nominal/musical output 80/150 watts Frequency response 22...150 Hz Crossover frequency 50...150 Hz (adjustable) Woofer 260 mm (10''), cellulose/graphite membrane Dimensions (WxHxD) 29.5 x 47 x 44 cm (11.6'' x 18.5'' x 17.3'') Weight 17 kg Enclosure finishes Black matt decor Cover Black metal grill Enclosure finishes Silver matt decor Cover Silver metal grill Enclosure finishes Beech decor Front Silver satin lacquer Cover Silver metal grill Special features Magnetically shielded Adjustable crossover frequency Adjustable bass level Switchable phase adjustment SC-technology
290,00 euro

of ik kan ook kiezen uit de lagere klassen van yahama.
alle subs zijn dus rond de €300

Welke winkels hebben btw een groot assortiment aan subwoofers?

Patrick vdB
10-09-2003, 10:26
Hoi Mr.C

Een zware sub is niet alleen nodig om een grotere ruimte te vullen met geluid maar ook om het sublaag echt ten gehore te brengen :wink:

Persoonlijk zou ik de aanschaf van een sub even uitstellen wanneer het budget het nu niet toe laat. Even doorsparen voor een "goede" sub ipv er een sluitpost van te maken :wink:

Mvrgr

Patrick

basset
10-09-2003, 11:08
Tja,

Is een "dure" sub nou echt noodzakelijk voor films? Ik heb Elipson colonne duson zuilen staan en de bas is best aardig. Mn surrounds zijn van MS (905C, 2x 902)

Nu zag ik idd bij conrad subs voor heeeeel weinig. Zouden die nou echt zo slecht zijn voor films? Voor muziek wil ik toch geen sub gebruiken, mn zuiltjes toveren van zichzelf al een mooi geluid uit hun speakertjes.

Objectief gezien, want ik denk dat het hel sub verhaal soms een beetje overschat wordt. Als ik bijv. de bas hoor van een Pioneer of JVC mini setje vind ik het in films toch echt niet verkeerd klinken.

Point7
10-09-2003, 12:51
Tja,

Is een "dure" sub nou echt noodzakelijk voor films? Ik heb Elipson colonne duson zuilen staan en de bas is best aardig. Mn surrounds zijn van MS (905C, 2x 902)

Nu zag ik idd bij conrad subs voor heeeeel weinig. Zouden die nou echt zo slecht zijn voor films? Voor muziek wil ik toch geen sub gebruiken, mn zuiltjes toveren van zichzelf al een mooi geluid uit hun speakertjes.

Objectief gezien, want ik denk dat het hel sub verhaal soms een beetje overschat wordt. Als ik bijv. de bas hoor van een Pioneer of JVC mini setje vind ik het in films toch echt niet verkeerd klinken.

Heb je al eens een goede sub in zijn werk gehoord ? Dat kan een wereld van verschil zijn ondanks dat uw speakers veel bass kunnen geven. Het sublaag uit een subwoofer klinkt helemaal anders.

Wat betreft die all-in-one setjes. In de meeste gevallen zijn die subwoofers veel te traag (krijg je van die zoom bass) en geven ze weinig druk. Dit geluid kan na een tijdje vermoeiend gaan werken.

Mijn opninie is dat voor home cinema een subwoofer verplicht is en in zeer veel gevallen zelfs een meerwaarde is voor muziek hoe goed de andere speakers ook zijn.

Johan van den D.
10-09-2003, 13:03
De Yamaha sw320 is helaas iets te duur voor mij.
En omdat ik denk ik een rear-center ga halen valt m'n budget voor een subwoofer iets lager uit. Kun je beter die rear-center even vergeten en dat geld bij je sub leggen. :wink:

Johan van den D.
10-09-2003, 13:08
Tja,

Is een "dure" sub nou echt noodzakelijk voor films? Ik heb Elipson colonne duson zuilen staan en de bas is best aardig. Mn surrounds zijn van MS (905C, 2x 902)

Nu zag ik idd bij conrad subs voor heeeeel weinig. Zouden die nou echt zo slecht zijn voor films? Voor muziek wil ik toch geen sub gebruiken, mn zuiltjes toveren van zichzelf al een mooi geluid uit hun speakertjes.

Objectief gezien, want ik denk dat het hel sub verhaal soms een beetje overschat wordt. Als ik bijv. de bas hoor van een Pioneer of JVC mini setje vind ik het in films toch echt niet verkeerd klinken.Een dure sub is niet nodig maar wel een goede sub :roll:
Een het laag van je speakers is totaal iets anders als sublaag.
Maar begrijp me niet verkeerd hoor maar ik denk dat je het "verhaal" subwoofer nog niet helemaal heb begrepen.
Aan je tekst te lezen onderschat je de noodzaak van een subwoofer zeer ernstig vrees ik.
Luister eens naar goede 5.1 opstellingen met een goede sub indien je dit nog niet gedaan heb.
Je gewone speakers kunnen nog zoveel bas geven, een sublaag is 100% anders :wink:
Kortom, een sub moet je zeer zeker niet onderschatten. 8)

Johan van den D.
10-09-2003, 13:11
Wat betreft die all-in-one setjes. In de meeste gevallen zijn die subwoofers veel te traag .Dat zijn dan ook geen subwoofers maar "slechts" basspeakers :wink:

tim1981
10-09-2003, 22:12
Ik zelf heb een Mordaunt Short 308 sub.

Voor mij is deze sub meer dan voldoende, voor z'n prijs/kwaliteits verhouding van deze sub is volgens mij aardig hoog. Zeker als je hem voor een leuke prijs kan kopen (€199,-).

Voldoet zeker icm mijn andere MS luidsprekers.

Mijn kamer is op zolder, met een houten vloer, dus als ik een nog grotere/zwaardere sub plaats, begint me familie nog meer te zeuren.

suc6

Mr.C
10-09-2003, 23:19
Hoi Mr.C

Een zware sub is niet alleen nodig om een grotere ruimte te vullen met geluid maar ook om het sublaag echt ten gehore te brengen :wink:

Persoonlijk zou ik de aanschaf van een sub even uitstellen wanneer het budget het nu niet toe laat. Even doorsparen voor een "goede" sub ipv er een sluitpost van te maken :wink:

Mvrgr

Patrick

Maar de sub zal ik dit jaar iig echt niet vol open kunnen zetten , misschien nog maar half. mijn HT-set staat op zolder en de buren slapen op de zolder. Voornamelijk kijk ik films 's avonds en ik zou het zonde vinden om een dure sub te kopen zonder dat ik hem volledig benut.
Maar what about de Rel Q50, qua specs ziet ie er voor mij wel goed uit.
Een goedkope sub van sony (50watt) gaf voluit wel genoeg bas en laag. Aan de achterkant zit de muur zeg maar.

Mr.C
10-09-2003, 23:20
Ik zelf heb een Mordaunt Short 308 sub.

Voor mij is deze sub meer dan voldoende, voor z'n prijs/kwaliteits verhouding van deze sub is volgens mij aardig hoog. Zeker als je hem voor een leuke prijs kan kopen (€199,-).

Voldoet zeker icm mijn andere MS luidsprekers.

Mijn kamer is op zolder, met een houten vloer, dus als ik een nog grotere/zwaardere sub plaats, begint me familie nog meer te zeuren.

suc6

Waar heb je deze MS 308 voor €199 gehaald als ik vragen mag. Bij mij in de buurt kost ie net als de adviesprijs €279.

tim1981
11-09-2003, 06:55
Waar heb je deze MS 308 voor €199 gehaald als ik vragen mag. Bij mij in de buurt kost ie net als de adviesprijs €279.

Ik heb hem in maart gekocht, een actie bij staffhorst/raf. Inruilweken ofzo iets, als je 2 luidsprekers inleverde kreeg je een korting van €80,-.

Heb dit zonder twijfel gelijk gedaan.

Johan van den D.
11-09-2003, 07:30
Maar de sub zal ik dit jaar iig echt niet vol open kunnen zetten , misschien nog maar half. .Wanneer je een sub goed afstel dan behoort ie zeker niet vol open te staan.
Dit is de eerste fout die je kunt maken met het afstellen van een sub.
Wanneer je m vol open zet zal ie zeker niet lekker klinken en totaal niet in verhouding zijn tov de rest van je speakers.
Nooit vol open zetten dus :!:

Als je op zolder zit en je buren slapen op zolder dan zal dit inderdaad een probleem zijn ja :?

Mr.C
16-09-2003, 22:26
Maar de sub zal ik dit jaar iig echt niet vol open kunnen zetten , misschien nog maar half. .Wanneer je een sub goed afstel dan behoort ie zeker niet vol open te staan.
Dit is de eerste fout die je kunt maken met het afstellen van een sub.
Wanneer je m vol open zet zal ie zeker niet lekker klinken en totaal niet in verhouding zijn tov de rest van je speakers.
Nooit vol open zetten dus :!:

Als je op zolder zit en je buren slapen op zolder dan zal dit inderdaad een probleem zijn ja :?

Mijn sony sub staat iets van 3/4 open, anders geeft ie gewoon te weinig bass.
Ik mis hier echt de punch zeg maar. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Omdat ik nu op zolder zit, heb ik niet echt behoefte aan een echte zware sub. 'kleine' subs zijn al voldoende.
Weet je of de REL Q50 voldoet?!? ik kan hem 2de hands van iemand kopen maar ik kan hem niet bij mij op zolder laten testen.

Weet iemand trouwens nog waar je MJ acousstics subwoofers kan halen?

Johan van den D.
16-09-2003, 22:40
Weet iemand trouwens nog waar je MJ acousstics subwoofers kan halen?Probeer hier eens
http://www.audiovision.nl/

Mr.C
20-09-2003, 13:54
Weet iemand trouwens nog waar je MJ acousstics subwoofers kan halen?Probeer hier eens
http://www.audiovision.nl/

jammer genoeg verkoopt audiovision het ook niet.

Johan van den D.
20-09-2003, 14:04
Weet iemand trouwens nog waar je MJ acousstics subwoofers kan halen?Probeer hier eens
http://www.audiovision.nl/

jammer genoeg verkoopt audiovision het ook niet.Hhmm :?
In dat geval wordt het wel tijd dat ze het gaan verkopen :D :wink:

YouriClaessens
24-09-2003, 17:38
Is de Mordaunt Short 907W dan niets voor jou? Ik heb hem geluisterd, klinkt super, mooi gedetailleerd laag en kost 320 euro!

Topgunn
26-09-2003, 08:30
MJ Accoustics dealers

Spanjaard
Koorstraat 23-25
1811 GM Alkmaar
072 5154344
toetsen@spanjaardmuziek.nl
www.spanjaardmuziek.nl
Studio Alkmaar
Robbenkoog 30a
1822 BB Alkmaar
072 5644055
info@studioalkmaar.nl
www.studioalkmaar.nl

Hobo Hifi
Van Woustraat 66-68
1073 LN Amsterdam
020 4704387
info@hobo.nl
www.hobo.nl
Home Fidelity
Sumatrakade 331-333
1019 PM Amsterdam
020 4196110
info@homefidelity.nl
www.homefidelity.nl

Pruijs
Kerkstraat 276
1017 HA Amsterdam
020 6269323
thpruijs@xs4all.nl

Ruad
Jan Tooropstraat 47
1062 BK Amsterdam
020 6698336
info@ruadhifi.nl
www.ruadhifi.nl

High Quality Audio/Video
Muiderstraat 13-17
1011 PZ Amsterdam
020 6232183
info@hq.nl
www.hq.nl
Alpha High End Sound & Vision
Pelikaanstraat 126
B-2018 Antwerpen
0032 3 2325563
info@alphahighend.be
www.alphahighend.be

Audiofan
St.-Katelijnevest 13
B-2000 Antwerpen
0032 3 2332725
info@audiofan.be
www.audiofan.be
Versnel
Hoofdstraat 167
7311 AX Apeldoorn
055 5219800
versnel-hifi@wxs.nl
versnel.hear.nl

Jongmans Audio en Video
Koopmansplein 1
9401 EL Assen
0592 317837
pjongmns@worldonline.nl
www.jongmans.hear.nl
Noir & Blanc
Chaussée de Charleroi, 154
B-1060 Bruxelles
0032 2 5384451

www.noir-et-blanc.be

Pink Noise
Chaussée d'Ixelles, 256
B-1050 Bruxelles
0032 2 6462196
pink.noise@proximedia.be
www.pinknoise.be
New Music audio video
Chaussée d'Ixelles, 343-345
B-1050 Bruxelles
0032 2 6477170
newmusic@skynet.be
www.newmusic.be

Audiohuis delft
Oude Delft 149
2611 HA Delft
015 2146852
info@audiohuis.nl
www.audiohuisdelft.nl
Hobo Hifi
Hinthamerstraat 111-113
5211 MH Den Bosch
073 6125061
info@hobo.nl
www.hobo.nl

De Jong & Warnaars
Fahrenheitstraat 683
2561 DD Den Haag
070 3638186


Krenning
Appelstraat 143
2564 ED Den Haag
070 3684710



Stuut & Bruin
Prinsegracht 23
2512 EW Den Haag
070 3604505
hifisales@stuutenbruin.com
www.stuutenbruin.com
Praalder
Theresiastraat 161
2593 AG Den Haag
070 3474259



Remo
Tauber 35
2491 DB Den Haag
070 3869640
info@remo.nl
www.remo.nl
Rik Stoet Audio
Elandstraat 9
2513 GL Den Haag
070 3632777
info@rikstoet.nl
www.rikstoet.nl

Audio Video Center
Keizerstraat 25
7411 HD Deventer
0570 691350


Meerview
Grote Berg 54
5611 KL Eindhoven
040 2963190

www.meerview.nl

De Hifistudio
Nieuwstraat 6
7814 PX Emmen
0591 611111
de.hifistudio.emmen@hifi-notes.com
www.hifi-notes.com/hifistudio1-nl.htm
Echo
Kreukelmarkt 9
4461 HW Goes
0113 232836



Sowell
Burgstraat 45
4201 AB Gorinchem
01836 35991
sowell@freeler.nl
www.sowell.nl
Eringa Groningen
Westerhavenstraat 23
9718 AJ Groningen
050 3121548
geluid@eringa.nl
www.eringa.nl

ESW
Hannuitsesteenweg 209
B-3401 Landen
0032 11 884294
patrick.winnen@belgacom.net
www.esw.be
Eringa Geluid
Oostergrachtswal 125
8921 AC Leeuwarden
058 2134955
geluid@eringa.nl
www.eringa.nl

The Hifi Studio Number One
Korevaarstraat 2f
2311 JS Leiden
071 5131512


Kohnen Sound & Vision
Kersenmarkt 5-7
6211 GP Maastricht
043 3211133
info@kohnen.nl
www.kohnen.nl

Echo
Langeviele 15
4331 LR Middelburg
0118 651525


Art's Audio
Prins Hendrikstraat 9
2671 JG Naaldwijk
0174 610090
info@arts-audio.nl
www.arts-audio.nl

Mijn HiFi
Hertogstraat 139
6511 RZ Nijmegen
024 3232296
mijnhifi@mijnhifi.nl
www.mijnhifi.nl
Sound Center
Oudstrijdersplein 4
B-9400 Ninove
0032 54 339816
sound-center@Yucom.be
http://home.tiscali.be/raf.persoons

L'Atout
Leenderbos 29
1447 TS Purmerend
0299 774760
mail@tubelatout.com
www.latout.nl
Snijders
Hoogstraat 137-139
3011 PM Rotterdam
010 4125000
info@snijders-hifi.com
www.snijders-hifi.com

Audio Gallery
Nieuwe Binnenweg 34a
3015 BA Rotterdam
010 4366095
audiocall@luna.nl
www.audiogallery.hear.nl
Hifi Studio Zwaard
Ambachtsplein 89
3068 GV Rotterdam
010 4200303
info@zwaard-hifi.nl
www.zwaard-hifi.nl

Echo-Audio
de Jongestraat 1
4531 GL Terneuzen
0115 695058


Audiodesign
Nobelstraat 117-119
3512 EM Utrecht
030 2334090
info@audiodesign.nl
www.audiodesign.nl

Alectro
Dorpsstraat 13
3648 AE Wilnis
0297 591141
info@alectro.nl
www.alectro.nl

Mr.C
28-09-2003, 11:21
thnx voor de info.

Maar ik heb nu al een nieuwe subwoofer gekocht.
Het is geworden de Tannoy mercury mx-10
die was maar €200 bij staffhorst electronics. Is wel alleen maar in zwart leverbaar. Deze subwoofer is precies goed voor mijn kamer.
Ik zat nog te twijfelen tussen deze en de Mordaunt-short 907.
Maar de prijs/kwaliteit verhouding van de tannoy was beter.