PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe vermijd ik invoerrechten bij regio 1 DVD's?



Richard68
27-08-2003, 12:25
Net weer een rekening van fedex gekregen om invoerrechten te betalen voor een boxset regio 1 DVD's.

Pure diefstal als je het mij vraagt. De Nederlandse overheid heeft niks bijgedragen aan de produktie van deze boxset en toch vangen ze weer ruim 32 euro aan belasting over mijn rug. Zover het hoofdstuk vrije wereldhandel.

Weet iemand een site waar je regio 1 DVD's kunt bestellen zonder dat je achteraf verrast wordt door invoerrechten? Of heeft iemand van jullie een goede tip.

Harry B.
27-08-2003, 12:57
Door HIER (www.playusa.com), HIER (www.dvdboxoffice.com) of HIER (www.dvdsoon.com) te bestellen. Verder kun je, als je de zoekfunctie gebruikt, nog veel meer topics vinden met dit onderwerp :P .

Harry V.
27-08-2003, 14:53
en een aanvulling op de adressen van Harry B.:
CD-Wow. Verzenden via Zweden.

Richard68
27-08-2003, 16:01
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties. Deze winkels zijn alvast aan mijn favorieten toegevoegd. (y)

Henk Kruse
27-08-2003, 16:40
Door HIER (www.playusa.com), HIER (www.dvdboxoffice.com) of HIER (www.dvdsoon.com) te bestellen. Verder kun je, als je de zoekfunctie gebruikt, nog veel meer topics vinden met dit onderwerp :P .

Heb laatst een boxje bij DVDSoon besteld. Kreeg een briefje van onze eigen vrienden van de douane. Of ik maar even aangifte wilde doen van de waarde d.m.v. de originele factuur.

Ik ben bang dat de douane weer een ander speerpunt heeft: Canada.

Laatst een stapel regio 1 boeken besteld bij Amazon in de USA en daar hoefde ik niets voor te betalen, terwijl er een knoepert van een factuur op zat.

Henk K.

Harry B.
27-08-2003, 16:50
Door HIER (www.playusa.com), HIER (www.dvdboxoffice.com) of HIER (www.dvdsoon.com) te bestellen. Verder kun je, als je de zoekfunctie gebruikt, nog veel meer topics vinden met dit onderwerp :P .

Heb laatst een boxje bij DVDSoon besteld. Kreeg een briefje van onze eigen vrienden van de douane. Of ik maar even aangifte wilde doen van de waarde d.m.v. de originele factuur.

Ik ben bang dat de douane weer een ander speerpunt heeft: Canada.

Laatst een stapel regio 1 boeken besteld bij Amazon in de USA en daar hoefde ik niets voor te betalen, terwijl er een knoepert van een factuur op zat.

Henk K.
Het kan natuurlijk altijd een keer voorkomen dat je eruit gevist wordt. Amazon vind ik echter een vette AFRADER, want die verpakken in achterlijk grote dozen met de winkelnaam er met koeieletters op, zodat zelfs de grootste douane-dombo ze er nog uit kan vissen :evil:

Charley Baak
27-08-2003, 18:26
Het kan natuurlijk altijd een keer voorkomen dat je eruit gevist wordt. Amazon vind ik echter een vette AFRADER, want die verpakken in achterlijk grote dozen met de winkelnaam er met koeieletters op, zodat zelfs de grootste douane-dombo ze er nog uit kan vissen :evil: De verpakkings methode is misschien een beetje extreem, maar de kans is hierdoor wel kleiner dat je spulletjes beschadigen.

EVO
27-08-2003, 19:57
als het enigsinds mogelijk is, probeer je pakketje als "gift" te laten versturen. (mits het geen extra kosten met zich meebrengt)
de douane laat die meestal gaan.

raymonddeniet
28-08-2003, 07:27
Ik bestel altijd bij Amazon.com en nog nooit iets moeten betalen aan de douane. Nu weer een levering gehad. 2 boxen van seizoen 1 en 2 van de serie NYPD Blue. Geen kleinverpakking dus. Maar weer geen brief. En dat is me nog nooit overkomen, bestelling is de 10e ongeveer al.

Heb ik mazzel of ligt het ergens anders aan?

Richard68
28-08-2003, 08:36
Ik bestel altijd bij Amazon.com en nog nooit iets moeten betalen aan de douane. Nu weer een levering gehad. 2 boxen van seizoen 1 en 2 van de serie NYPD Blue. Geen kleinverpakking dus. Maar weer geen brief. En dat is me nog nooit overkomen, bestelling is de 10e ongeveer al.

Heb ik mazzel of ligt het ergens anders aan?

Ik denk dat je heel veel geluk hebt. Met Amazon hebben zij mij ook elke keer nog te pakken gehad.

Hans De Bisschop
28-08-2003, 08:46
Zelf bestel ik vrij frequent uit het Amazon gamma en nog nooit heb ik problemen gehad met douane. Ik heb er al redelijk wat bestellingen opzitten bij .com en zoals reeds gezegd vind ik dat de verpakking zeer degelijk gebeurd, zeker indien je weet hoe er met pakjes omgegaan wordt (niet te voorzichtig dus).

Ik bestel enkel DVD's in regio 1 die daar een veel betere release hebben of hier gewoon niet verkrijgbaar zijn en er ook geen plannen zijn om die in de nabije toekomst beschikbaar te maken (ongeveer een jaar tijdskrediet)

Ook bij de andere filialen van Amazon bestel ik geregeld en ik ben zeer tevreden over de service die ze leveren. Het zou me pesoonlijk dan ook niet storen indien een DVD of een boek dat nergens anders beschikbaar is nog eens extra getaxeerd wordt door de douane ... aangezien ik er anders toch niet aanraak.

Zo had ik trouwens een hele tijd geleden de hele collectie Tom & Jerry Cartoons besteld bij Amazon Japan ... verliep vlekkeloos en geen extra taxen moeten betalen.

Misschien dat men hier bij ons eerder de kleine pakjes zeer verdacht vindt dan de grotere ... tenslotte weet men bij de douane ook wel hoe men de taxen probeert te ontlopen ;-)

Britte
28-08-2003, 08:52
en een aanvulling op de adressen van Harry B.:
CD-Wow. Verzenden via Zweden.

Niet altijd. Soms ook via Hong Kong en zo heb ik ook bij een bestelling van hen meer douanekosten kunnen betalen dan de DVD eigenlijk zelf kostte!! :evil:

Mobie
28-08-2003, 08:57
Ik bestel ook regelmatig bij amazon.com, maar dan wel enkel boeken aangezien ik geen regiovrije dvdspeler heb. Ben nog maar 1 keer gepakt door de douane. Maar het was wel zowat de laatste bestelling ginder. Je kan dezelfde boeken ook bij amazon.fr kopen en de verzending is goedkoper en van binnen de eurozone, dus ze mogen je zelfs niet meer pakken dan.

Alexander V
28-08-2003, 09:06
Ik denk dat douanekosten maar iets is wat je voor lief moet nemen bij regio 1 schijfjes, als je boxen besteld (losse titels komen er door de kleine pakjes en lage waardes altijd wel door), geen enkele shop heeft gegarandeerd geen kans om gepakt te worden, Amazon is volgens mij wel veruit het ergste, DVDsoon valt bij mij erg mee.

raymonddeniet
28-08-2003, 09:21
maar hoe zit het dan?
krijg je de nota direct te betalen aan de postbesteller of zit er een acceptgiro op de doos geplakt. Want ik ben nl nooit thuis wanneer ze het komen afgeven.

Robert F.
28-08-2003, 09:27
maar hoe zit het dan?
krijg je de nota direct te betalen aan de postbesteller of zit er een acceptgiro op de doos geplakt. Want ik ben nl nooit thuis wanneer ze het komen afgeven.
Dan haal je hem waarschijnlijk op bij de postbank waar je dan bij ontvangst moet betalen.

raymonddeniet
28-08-2003, 10:35
maar hoe zit het dan?
krijg je de nota direct te betalen aan de postbesteller of zit er een acceptgiro op de doos geplakt. Want ik ben nl nooit thuis wanneer ze het komen afgeven.
Dan haal je hem waarschijnlijk op bij de postbank waar je dan bij ontvangst moet betalen.

nee, gewoon een klein kantoortje van de ptt. ik moet er wel voor gaan tekenen. maar kan idd dan te horen krijgen of ik moet betalen, ik zie het vanmiddag wel weer. ik klop af dat het goed zal aflopen zonder kosten.

Richard68
28-08-2003, 10:42
Dat varieert erg. De ene keer moet je de postbode betalen.
De andere keer (met name als je via FEDEX geleverd krijgt.) teken je voor ontvangst en krijg je achteraf een vervelende acceptgiro gestuurd.

Hoe dan ook ik vind dit gewoon gelegaliseerde diefstal. Een fatsoenlijke reden voor het bestaan van die belasting c.q. invoerheffing heb ik nog niet gehoord. Het is gewoon ordinair graaien in andermans zuurverdiende centen.

lexie
28-08-2003, 10:48
dvdpacific is in mijn ervaring ook een goede aangezien ze de factuur erop stempelen en terwijl ik weet wat erop moet staan heb zelfs ik er nog nooit 1 kunnen ontcijferen.

Deze jongen heeft overigens geen ervaring met bijbetalen (afkloppuh) ;)

raymonddeniet
28-08-2003, 18:20
maar hoe zit het dan?
krijg je de nota direct te betalen aan de postbesteller of zit er een acceptgiro op de doos geplakt. Want ik ben nl nooit thuis wanneer ze het komen afgeven.
Dan haal je hem waarschijnlijk op bij de postbank waar je dan bij ontvangst moet betalen.

nee, gewoon een klein kantoortje van de ptt. ik moet er wel voor gaan tekenen. maar kan idd dan te horen krijgen of ik moet betalen, ik zie het vanmiddag wel weer. ik klop af dat het goed zal aflopen zonder kosten.

Nou, ik kan wel zeggen dat ook ik me nu dus genaaid voel door een stel landverraders van het ergste soort. 17,50 euri erbij tellen. Het is dat de nypd blue series niet hier uitgebracht worden, anders had ik wel gewacht om het te besparen. Maar de zonnige zeide is, dat ik 9x niet hoefde te betalen en nu wel, dus al met al, nog niet zo erg. ik zal meer bij de anderee sites kijken die jullie garanderen waar dus geen invoerrechten betaald hoeven te worden.

Harry V.
28-08-2003, 21:57
en een aanvulling op de adressen van Harry B.:
CD-Wow. Verzenden via Zweden.

Niet altijd. Soms ook via Hong Kong en zo heb ik ook bij een bestelling van hen meer douanekosten kunnen betalen dan de DVD eigenlijk zelf kostte!! :evil:

Misschien als je de .hk gebruikt... Heb tot noch toe die niet gebruikt, maar een andere variant en dan komt het gewoon uit Zweden volgens mij.

tolpol
29-08-2003, 08:22
en een aanvulling op de adressen van Harry B.:
CD-Wow. Verzenden via Zweden.

Niet altijd. Soms ook via Hong Kong en zo heb ik ook bij een bestelling van hen meer douanekosten kunnen betalen dan de DVD eigenlijk zelf kostte!! :evil:

Misschien als je de .hk gebruikt... Heb tot noch toe die niet gebruikt, maar een andere variant en dan komt het gewoon uit Zweden volgens mij.

Ik heb enkel nog maar .com gebruikt maar tot hier toe elke DVD vanuit Hong Kong ontvangen.

Laatst kreeg ik dan ook een faktuur van de Belgische staat erbij geleverd. Totale waarde 3 DVDs (afzonderlijk verstuurd en op verschillende dagen toegekomen - door de Belgische Douane met een elastiek samengebonden) was € 36,52 - faktuur kostte me € 30.12 !

Heb CDWow erover gemaild, en ze beweerden verbaasd te zijn dat alles uit Hong Kong kwam. Beloofden me ervoor te zorgen dat alle zendingen naar de EU nu binnen de EU verzonden worden. Afwachten, want om hun woorden te testen heb ik dan maar meteen de Criterion van Amarcord besteld.

baltar
20-10-2003, 18:52
Hallo,

Ik vind het allemaal een beetje te flauw om te zeiken over die invoerrechten. Ze hebben ook een balangrijke functie namelijk dat gestimuleerd wordt dat we onze eigen produkten kopen en dat zorgt voor werkgelegenheid hier. Die wereldhandel daar geloof ik niet zo in. Vraag maar aan de 3e wereld hoe ze daarvan profiteren.

Maar goed ook al vind je dit onzin. Je weet het van tevoren dat het kan gebeuren dus je moet er bij je prijsvergelijking gewoon rekening mee houden en soms een gokje wagen.

PJ van der Holst
20-10-2003, 18:59
Hallo,

Ik vind het allemaal een beetje te flauw om te zeiken over die invoerrechten. Ze hebben ook een balangrijke functie namelijk dat gestimuleerd wordt dat we onze eigen produkten kopen en dat zorgt voor werkgelegenheid hier. Die wereldhandel daar geloof ik niet zo in. Vraag maar aan de 3e wereld hoe ze daarvan profiteren.

Maar goed ook al vind je dit onzin. Je weet het van tevoren dat het kan gebeuren dus je moet er bij je prijsvergelijking gewoon rekening mee houden en soms een gokje wagen.

Of ze moeten die dvd's hier niet zo schandalig duur maken zodat wij niet naar het buitenland gejaagd worden.

Remy
20-10-2003, 19:22
Ik heb voor het eerst een DVD bij Amazon besteld.
Heb 'm nog niet ontvangen dus het blijft spannend
voor wat betreft de douane. Maareh, hoe worden de
invoerrechten eigenlijk berekend? Betaal je dan BTW
over de kostprijs o.i.d. Ik hoor graag van jullie.

Remy
20-10-2003, 19:25
Ik heb voor het eerst een DVD bij Amazon besteld.
Heb 'm nog niet ontvangen dus het blijft spannend
voor wat betreft de douane. Maareh, hoe worden de
invoerrechten eigenlijk berekend? Betaal je dan BTW
over de kostprijs o.i.d. Ik hoor graag van jullie.

pavko
20-10-2003, 20:30
Hallo,

Ik vind het allemaal een beetje te flauw om te zeiken over die invoerrechten. Ze hebben ook een balangrijke functie namelijk dat gestimuleerd wordt dat we onze eigen produkten kopen en dat zorgt voor werkgelegenheid hier. Die wereldhandel daar geloof ik niet zo in. Vraag maar aan de 3e wereld hoe ze daarvan profiteren.

Een van de belangrijkste redenen dat de 3e wereldlanden het nog steeds zo slecht hebben is het feit dat de Westerse wereld zijn markt afschermt middels die door jou goedgekeurde invoerheffingen en beperkingen.

Zeker niet iets om niet over te zeiken dunkt mij.

Richard68
20-10-2003, 22:03
Ik heb voor het eerst een DVD bij Amazon besteld.
Heb 'm nog niet ontvangen dus het blijft spannend
voor wat betreft de douane. Maareh, hoe worden de
invoerrechten eigenlijk berekend? Betaal je dan BTW
over de kostprijs o.i.d. Ik hoor graag van jullie.

Op deze site van de douane vind je alles over de diverse heffingen. Read them and wheep.

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm :cry:

runob
20-10-2003, 22:41
Ik vind het allemaal een beetje te flauw om te zeiken over die invoerrechten. Ze hebben ook een balangrijke functie namelijk dat gestimuleerd wordt dat we onze eigen produkten kopen en dat zorgt voor werkgelegenheid hier. Die wereldhandel daar geloof ik niet zo in. Vraag maar aan de 3e wereld hoe ze daarvan profiteren.


Tja dan moeten ze gewoon maar de vele redenen om in het buitenland te bestellen wegnemen. Zoals daar zijn:
- DVD's enkel uitbrengen in regio X / land Y (bv futurama is hier officieel niet verkrijgbaar :x )
- Verschil in release dates. Tja als de DVD in amerika al in de winkel ligt nog voor ze hem hier in de cinema draaien ...
- Verschil in releases. Ze moeten maar trachten vooral de special editions overal min of meer hetzelfde uit te brengen. En dat gezeik met cuts in release X helpt ook niet echt.
- Verschil in prijs. Toch niet echt eerlijk dat een dvd hier (in België) stukken meer kost dan in andere landen. Moeten ze maar een dvdverlaging doorvoeren voor DVD's ;p

Truuckjes als regiocodering hebben gelukkig grotendeels gefaald zodat enkel de douane de consument in de weg kan staan.

Mike Philippens
20-10-2003, 23:54
Pure diefstal als je het mij vraagt.
Niet zeuren. Iedereen moet BTW betalen dus waarom jij niet? Goed, dan zijn we daarvan af.

Niet janken als je een keer 'gepakt' wordt. Meestal ontspring ik de dans, maar als de waarde hoger wordt, neemt de kans toe. Overigens is het laten verzenden met FedEx of elke andere koerier een slecht idee, want meestal doen ZIJ dan aangifte. Gewone postverzendingen hebben de meeste kans om erdoor te komen. Bij mij zijn pakjes uit Canada ook nog nooit ondeschept maar dat kan gewoon geluk zijn. Ik heb een keer een mega doos van Amazon gehad die niet onderschept is. Maar vorige week toch mijn Scarface doosje belast...nou ja...it's all in the game.

Mike Philippens
21-10-2003, 00:00
Zeker niet iets om niet over te zeiken dunkt mij.
What's the fucking problem? Je moet gewoon een beetje BTW betalen. Waar gaat dit over in hemelsnaam? Markt afschermen? Over alles moet BTW betaald worden. Onder de pak 'm beet €25 niet. En douaneheffing of hoe dat ook heet is pas bij een heel hoog bedrag.

Ik ziet het probleem niet. BTW is gewoon een heffing die over alles betaald moet worden, ook over een pakje kauwgum. Volgens mij worden hier allerlei dingen verward. BTW is geen boete... Leg eens uit waarom je geen BTW zou moeten betalen over een ingevoerde DVD? Want volgens mij gaan hier dan een paar winkeliers vreselijk over de rooie (en terecht). Zij moeten namelijk wél BTW berekenen en afdragen. En dan zou jij, alleen maar omdat je de DVD's hier te duur vindt (of bepaalde titels/uitvoeringen hier niet hebt) vrijgesteld moeten worden van BTW. Leuke gedachte en wat mij betreft wordt het meteen ingevoerd, maar kk geloof niet dat het realistisch is.

Voor België geldt geloof ik een ander verhaal. Die trekken zich niets aan van EU regels en heffen wel een of andere vreemde extra toestand om internet bestellingen. Rare jongens daar... Maar voor Nederland is het gewoon BTW en daar zie ik het probleem niet.

Mike Philippens
21-10-2003, 00:03
Laatst een stapel regio 1 boeken
Kun jij regiovrij lezen dan? :wink:

Maar ehhh...boeken zijn vrijgesteld...Vraag me niet waarom, maar het is zo. Daar hoef je dus nooit bang voor te zijn.

Remy
21-10-2003, 06:40
Op deze site van de douane vind je alles over de diverse heffingen. Read them and wheep.



Richard, bedankt voor je reactie. Het is me nu helemaal duidelijk.

Overigens vallen de kosten best nog wel mee. Dus, als je er uit
gepikt wordt, niet zeuren, gewoon betalen. We bestellen toch meestal
speciale edities die hier niet uitkomen. Dan maken die paar eurootjes
ook niet meer uit. Als verzamelaar moet je nou eenmaal dieper in je
buidel tasten.

yuri
21-10-2003, 11:49
Laatst een stapel regio 1 boeken
Kun jij regiovrij lezen dan? :wink:

Maar ehhh...boeken zijn vrijgesteld...Vraag me niet waarom, maar het is zo. Daar hoef je dus nooit bang voor te zijn.

Bestel zelf heel vaak boeken bij amazon.com en helaas, boeken zijn niet vrijgesteld van BTW, als ze je pakken moet je ook dan gewoon betalen.

De engelse amazon doet trouwens automatisch bij het opmaken van de rekening iets van 6 % aan VAT( bij de boeken) erbij, dus dan betaal je sowieso.
Voor de rest, is het beter om zo klein mogelijke verpakkingen te laten versturen, die worden er eigenlijk nooit uitgepakt. Tot nu toe 3 maal moeten betalen.

Mike Philippens
21-10-2003, 17:45
Bestel zelf heel vaak boeken bij amazon.com en helaas, boeken zijn niet vrijgesteld van BTW
Ja inderdaad...ik las het ook net. Op een of andere manier heb ik me het ooit laten wijsmaken denk ik... Met boeken heb ik overigens nog nooit ellende gehad, maar zoals anderen ook al constateerden: het is vaak een kwestie van geluk.

Ingo Deswert
21-10-2003, 18:10
In België gaat de douane nog net iets verder. Toen mijn zoontje geboren werd kreeg ik van vrienden uit de US een leuk knutselwerkje voor aan de muur te hangen. De douane heeft het pakje geopend en op een door hen geschatte waarde de BTW bepaald (écht waar!), zodat ik uiteindelijk een 15-tal Euro's moest betalen. Kan je daarvoor nou een bezwaarschrift indienen? Lijkt me niet de moeite. Vast staat dat het bij de Belgische douane ook vaak grondig fout loopt en er niet echt een fail safe manier is om dergelijke praktijken te ontwijken.

pavko
21-10-2003, 20:25
Zeker niet iets om niet over te zeiken dunkt mij.
What's the fucking problem? Je moet gewoon een beetje BTW betalen. Waar gaat dit over in hemelsnaam? Markt afschermen? Over alles moet BTW betaald worden. Onder de pak 'm beet €25 niet. En douaneheffing of hoe dat ook heet is pas bij een heel hoog bedrag.

Ik ziet het probleem niet. BTW is gewoon een heffing die over alles betaald moet worden, ook over een pakje kauwgum. Volgens mij worden hier allerlei dingen verward. BTW is geen boete... Leg eens uit waarom je geen BTW zou moeten betalen over een ingevoerde DVD? Want volgens mij gaan hier dan een paar winkeliers vreselijk over de rooie (en terecht). Zij moeten namelijk wél BTW berekenen en afdragen. En dan zou jij, alleen maar omdat je de DVD's hier te duur vindt (of bepaalde titels/uitvoeringen hier niet hebt) vrijgesteld moeten worden van BTW. Leuke gedachte en wat mij betreft wordt het meteen ingevoerd, maar kk geloof niet dat het realistisch is.

Voor België geldt geloof ik een ander verhaal. Die trekken zich niets aan van EU regels en heffen wel een of andere vreemde extra toestand om internet bestellingen. Rare jongens daar... Maar voor Nederland is het gewoon BTW en daar zie ik het probleem niet.


Ik vind het hardstikke prima als je een quote van mij plaatst...als je hem maar niet uit zijn verband rukt. En dat doe je hier zeker wel!

De hierboven gemelde uitspraak van mij refereerde immers aan de uitspraak van Baltar die niet zo geloofde in wereldhandel en daarom vond dat we ons maar niet druk moesten maken over invoerrechten.

Aangaande de situatie die voor de minder bedeelde landen op deze aarde wilde ik Baltar wel even duidelijk maken dat daar door de huidige invoerrechten/bepalingen/beperkingen weinig verbetering in te verwachten valt.

Ikzelf heb geen moeite met het betalen van een redelijk bedrag aan invoerrechten op het moment dat ik er voor kies om iets in het buitenland te bestellen (Al hoewel ik dat geld ook goed kan gebruiken om al die andere fijne heffingen van te betalen die wij hier voor bijna alles mogen ophoesten [Loonbelasting,BTW,accijnzen,MRB,OGB, gemeentelijke belastingen, Energieheffingen, uitwaterende sluizen, rioolrechten, afvalstoffenheffingen, verwijderingsbijdrage en niet te vergeten de parkeer- en vitessetaxen]).

Voortaan graag iets zorgvuldiger quoten aub.

pavko
21-10-2003, 20:27
<edit>


t

r

a

a

g

!!!!

<dubbelpost verwijderd>

Richard68
21-10-2003, 21:49
Pure diefstal als je het mij vraagt.
Niet zeuren. Iedereen moet BTW betalen dus waarom jij niet? Goed, dan zijn we daarvan af.

Niet janken als je een keer 'gepakt' wordt.

Dat ik BTW moet betalen over in Nederland gekochte goederen is nog tot daar aan toe. Maar BTW over iets wat ik uit het buitenland haal en waar de overheid geen enkele bijdrage aan heeft geleverd is gewoon een vorm van protectionisme en slechts bedoeld om de eigen Nederlands markt te beschermen tegen buitenlandse import. Dat is tegenstrijdig met het door de overheid gepropageerde vrije wereldhandels beeld.

BTW hoor je trouwens te betalen in het land waar je je spullen koopt bijvoorbeeld dus Amerika. Als de Amerikanen mij BTW in rekening brengen, prima geen probleem. Dan weet ik meteen wat ik kwijt ben en kan beslissen of die prijs wel of niet te duur is.

Nu koop je iets in Amerika tegen een prijs die alle andere Amerikanen ook betalen (waarin ook vaak taxes verdisconteert zijn) en vervolgens is het maar raden hoeveel ome staat ons hier nog eens daar voor besteelt.

In principe loop je dus de kans dat je dus twee keer belast wordt voor hetzelfde produkt en dat vind ik dus diefstal. Belasting betalen ok maar dan wel meteen in het land van aanschaf, zodat ik meteen weet wat ik kwijt ben en niet ook nog eens twee keer mag betalen.

Mike Philippens
22-10-2003, 06:59
Dat ik BTW moet betalen over in Nederland gekochte goederen is nog tot daar aan toe. Maar BTW over iets wat ik uit het buitenland haal en waar de overheid geen enkele bijdrage aan heeft geleverd is gewoon een vorm van protectionisme en slechts bedoeld om de eigen Nederlands markt te beschermen tegen buitenlandse import.
Volgens mij begrijp je iets niet helemaal over de belastingwetgeving. Sinds wanneer is het criterium voor het betalen van BTW dat de overheid er iets aan moet hebben bijgedragen? Een drankje in het café wordt niet door een ambtenaar gebracht of gemaakt dus daar hebben ze ook niets aan gehad.

Overigens is in Amerika niets zo vaag als tax. Elk product in de winkel staat geprijsd ZONDER Sales Tax en die krijg je pas bij de kassa te horen. In elke staat is het weer anders, dus ik weet echt niet waar je vandaan haalt dat het daar lekker makkelijk is.

Als jij iets exporteert, wordt er hier GEEN belasting geheven, maar wel in het importerende land. Waarom denk je dat er op vliegvelden enzo TAXFREE shops zijn? Niet alleen maar voor Nederlanders hoor. Dit is gewoon overal zo. En als jij in Japan een mooie camera hebt gekocht en je komt je eigen land weer in, vragen ze netjes of je iets hebt aan te geven. Dit is overal ter wereld hetzelfde. Dus je betaalt nooit 2x BTW. Kijk bijvoorbeeld maar bij EzyDVD in Australie: daar staan de prijzen incl.BTW (GST) en als je als buitenlander iets koopt, gaat de GST er weer af. En soms doet de Nederlandse douane er weer BTW bij - als ze je pakje onderscheppen en het is 'duur' genoeg.
Ja, het is een protectionistische maatregel, maar wél een waar ik zelf achter sta. Je loopt veel te veel naar je eigen portemonnee te redeneren. Denk er maar eens over na: geen BTW op import. Enig idee wat het resultaat zal zijn? Juist! En niet gaan zeuren over de te hoge DVD prijzen hier, want dat is een hele andere discussie en die heeft geen ros met de BTW te maken.

yuri
22-10-2003, 10:53
Vorig jaar kreeg ik één pakje van mijn oma uit de VS.
Toen ik hem ging afhalen bij de bezorger werd mij verteld dat ik 25 euro oftwel 55 oud hollandse guldens aan btw moest afdragen.
Dit was een cadeau, gewoon een pakje met wat etenswaren en zelfgemaakte jam.
Mijn oma moest al 40 dollar betalen voor het pakje( de verzendkosten) en ik moest nog even 25 euro ophoesten, mijn oma had het pakje voor 100 dollar verzekerd ( gewoon het laagste bedrag aan gekruist).
Dat is toch belachelijk ?

Mike Philippens
22-10-2003, 18:33
Mijn oma moest al 40 dollar betalen voor het pakje( de verzendkosten) en ik moest nog even 25 euro ophoesten, mijn oma had het pakje voor 100 dollar verzekerd ( gewoon het laagste bedrag aan gekruist). Dat is toch belachelijk ?
Daar kun je toch gewoon tegen protesteren? Je kunt toch aantonen dat het geen handelswaar is en dat men blijkbaar alleen maar is afgegaan op de verzekerde waarde? Waarom moesten wat etenswaren (mogen die wel geëxporteerd worden trouwens) en zelfgemaakte jam eigenlijk verzekerd worden? Dat doe je doorgaans alleen bij artikelen van waarde. Dus als die kwijtraken/beschadigen krijg je je geld terug. Vind je het dan gek dat de douane denkt 'kassa!' ? Je moet natuurlijk wel reëel blijven. Ze kijken niet altijd in elk pakje. Ik bestel nog wel eens een DVD in Australië bij Ezy en zij schrijven altijd een te lage waarde op de doos. En pas vanaf 4 DVD's versturen zij het aangetekend/verzekerd. Als ze dat doen ben ik altijd de sigaar...

Richard68
22-10-2003, 22:03
BTW is toch de afkorting van Belasting Toegevoegde Waarde. Een toegevoegde waarde van wie dan ook in Nederland is echt niet aan de orde. Daarvoor mijn mening dat BTW geheven moet worden in het land van herkomst. Amerika dus in dit geval.

Binnen de EU geldt dit oorsprongbeginsel al jaren omdat het gewoon een eerlijk systeem en voor iedereen duidelijk systeem is. Waarom buiten de EU dan opeens de omgekeerde regel geldt is toch duidelijk een vorm van het afschermen van de buitengrenzen. En zo werkt de EU ook voor eigen portemonee. En natuulijk kijk ik ook naar mijn eigen portemenee. Ik werk hard voor mijn centen en betaal net als de rest van werkend Nederland al genoeg belasting. Mag het dan ook af en toe een onsje minder zijn?

En over de DVD prijzen hier zal ik inderdaad niet beginnen. Ik koop al veel DVD's in Nederland, alleen wat hier natuurlijk niet te krijgen is haal ik uit het buitenland en natuurlijk de uitgaves die in het buitenland kwalitatief beter zijn tov de Nederlandse uitgaves.

Een uitzondering heb ik laatst wel gemaakt. ik heb Smallville seizoen 1 uit Engeland gehaald. Dat is precies dezelfde uitgave als die hier binnenkort zal uitkomen, met NL subs en alles erop en eraan. Alleen kost hij in Engeland omgerekend €62,95 en in Nederland is de prijs vooralsnog gezet op €110,00. Een verschil van € 48. Dat is mooi verdiend en het fijne is Engeland valt onder de EU dus opeens dan wel het oorsprongbeginsel van toepassing en hoef ik niks aan "BTW" meer te betalen.

Dus dit toont al aan hoe (on)eerlijk het gevoerde BTW systeem is.

Richard68
22-10-2003, 22:11
BTW is toch de afkorting van Belasting Toegevoegde Waarde. Een toegevoegde waarde van wie dan ook in Nederland is echt niet aan de orde. Daarvoor mijn mening dat BTW geheven moet worden in het land van herkomst. Amerika dus in dit geval.

Binnen de EU geldt dit oorsprongbeginsel al jaren omdat het gewoon een eerlijk systeem en voor iedereen duidelijk systeem is. Waarom buiten de EU dan opeens de omgekeerde regel geldt is toch duidelijk een vorm van het afschermen van de buitengrenzen. En zo werkt de EU ook voor eigen portemonee. En natuulijk kijk ik ook naar mijn eigen portemenee. Ik werk hard voor mijn centen en betaal net als de rest van werkend Nederland al genoeg belasting. Mag het dan ook af en toe een onsje minder zijn?

En over de DVD prijzen hier zal ik inderdaad niet beginnen. Ik koop al veel DVD's in Nederland, alleen wat hier natuurlijk niet te krijgen is haal ik uit het buitenland en natuurlijk de uitgaves die in het buitenland kwalitatief beter zijn tov de Nederlandse uitgaves.

Een uitzondering heb ik laatst wel gemaakt. ik heb Smallville seizoen 1 uit Engeland gehaald. Dat is precies dezelfde uitgave als die hier binnenkort zal uitkomen, met NL subs en alles erop en eraan. Alleen kost hij in Engeland omgerekend €62,95 en in Nederland is de prijs vooralsnog gezet op €110,00. Een verschil van € 48. Dat is mooi verdiend en het fijne is Engeland valt onder de EU dus opeens dan wel het oorsprongbeginsel van toepassing en hoef ik niks aan "BTW" meer te betalen.

Dus dit toont al aan hoe (on)eerlijk het gevoerde BTW systeem is.

Mike Philippens
23-10-2003, 06:54
BTW is toch de afkorting van Belasting Toegevoegde Waarde. Een toegevoegde waarde van wie dan ook in Nederland is echt niet aan de orde. Daarvoor mijn mening dat BTW geheven moet worden in het land van herkomst. Amerika dus in dit geval.
Ja, dat snap ik, maar helaas werkt het gewoon zo. Dit is niet iets unieks van Nederland ofzo. Als je iets uit het buitenland importeert, betaal je hier BTW en niet daar. Je betaalt dus niet dubbel zoals je in je eerste post vermeldt. Het is ook geen speciale internet belasting zoals sommigen denken.

yuri
23-10-2003, 10:32
Mijn oma moest al 40 dollar betalen voor het pakje( de verzendkosten) en ik moest nog even 25 euro ophoesten, mijn oma had het pakje voor 100 dollar verzekerd ( gewoon het laagste bedrag aan gekruist). Dat is toch belachelijk ?
Daar kun je toch gewoon tegen protesteren? Je kunt toch aantonen dat het geen handelswaar is en dat men blijkbaar alleen maar is afgegaan op de verzekerde waarde? Waarom moesten wat etenswaren (mogen die wel geëxporteerd worden trouwens) en zelfgemaakte jam eigenlijk verzekerd worden? Dat doe je doorgaans alleen bij artikelen van waarde. Dus als die kwijtraken/beschadigen krijg je je geld terug. Vind je het dan gek dat de douane denkt 'kassa!' ? Je moet natuurlijk wel reëel blijven. Ze kijken niet altijd in elk pakje. Ik bestel nog wel eens een DVD in Australië bij Ezy en zij schrijven altijd een te lage waarde op de doos. En pas vanaf 4 DVD's versturen zij het aangetekend/verzekerd. Als ze dat doen ben ik altijd de sigaar...

Natuurlijk heb ik bezwaar gemaakt, alleen dat werd ongegrond verklaard.
Ik heb gebeld en ik heb geschreven en eindconclusie was dat ik gewoon moest betalen.
Saillant detail is trouwens dat ze het pakje opengemaakt hebben en dus wisten wat erin zat.
De maatschappij waar mijn oma het pakje mee verstuurde was de keuze om verzekerd te verzenden inbegrepen bij de 40 dollar verzendkosten.
Zij heeft de standaard optie 100 dollar verzekerd gekozen.
Dus het blijven mij inziens bloedzuigers.

Marc Raps
24-02-2004, 20:44
Even een vraagje: zijn er ook heffingen voor bestellingen uit Engeland (VK)?
Of zijn die er niet, omdat dat onder de EU valt?

- Marc

EricO
24-02-2004, 22:05
Voor normale DVD-bestellingen en zo niet. BTW is naar UK-recht (=VAT) al ingesloten. Met dank aan de EU.

Heb je via een UK-site een R1 of R3 schijf besteld dan kan er wel een import-BTW geheven worden als de waarde van het pakje over de fameuze drempel (22 of 25 e) komt. De douane moet dan wel een clou op het pakje aantreffen.

N.B.: Dit is Nederland. Zoals vaker op DVD.NL geschreven, België schijnt een ander verhaal te zijn.

Marc Raps
25-02-2004, 07:56
Eej. Dank je wel. :D

- Marc