PDA

Bekijk de volledige versie : pro logic naar 5.1



Theaddres1
12-11-2001, 16:09
Ik heb op dit moment een Dolby Pro Logic surround set.
Met center, front en surround boxen.

Verder heb ik een DVD speler met ingebouwde DTS/5.1 decoder.

Wat moet ik nu aanschaffen om het DTS geschikt te maken.
Is een subwoofer kopen genoeg ?
Kan ik die dan op de DVD-speler aansluiten en op de subwoofer die satellites, terwijl ik de front via de gewone pro logic versterker laat lopen ?

Groeten,

Martijn

Peter Porrio
12-11-2001, 16:55
Voor Dolby Digital en DTS heb je niet perse een subwoofer nodig. Wanneer je een goede speakers hebt met voldoende basweergave is dit meestal wel voldoende.

Belangrijk in jouw geval is dat je moet kijken of je reciever een multichannel ingang heeft (analoog of digitaal). Deze uitgang zorgt ervoor dat het multichannel geluid van bijvoorbeeld een DVD-speler rechtstreeks naar je speakers gaat, zonder dat je reciever het gaat decoderen.

Het resultaat hiervan is dat je gewoon Dolby Digital en DTS kunt beluisteren via je DVD-speler. Vereist is wel dat je dus een multichannel ingang op je reciever hebt. Let op: dit is wat anders dan de standaard digitale ingangen op je reciever, omdat de signalen die op deze uitgangen binnenkomen, door je recieverdecoder gaan.

Theaddres1
12-11-2001, 20:28
Hmm, begrijp hem nog niet helemaal.

Kan ik namelijk niet op die DVD de uitgangen gebruiken en voor de fronts naar mijn versterker gooien.....
dus met rca-cable naar mijn versterker.

hoe zitten de aansluitingen op een subwoofer.
want ik zag bij sommige dat je daarop ook de boxen (satellites en center?) op kon aansluiten.

ik dacht zelf dus:
- front-rca-tulp naar versterker (die ik al heb)
- rest naar subwoofer en dan speakers (center en rears) daarop ?

Maar heb het helemaal mis denk ik.


Wellicht kan je het nog een keer uitleggen...?

-Martijn

forzavado
13-11-2001, 09:41
Het beste resultaat geeft toch wat Pjotr al zei. De 6ch output op je dvd via cinches verbinden met je 6 ch input (als je die hebt).
Jij hebt waarschijnlijk een passieve subwoofer gezien en dan verbeter je naar mijn mening weinig aan het totaalbeeld wat betreft geluid. Ga dus voor een actieve woofer en sluit daar alleen je .1 kanaal op aan. Laat de andere 5 kanalen via je reciever lopen, als dit kan. Kan dit niet dan wordt het een lastig verhaal. Dan zou je aan een extra stereo versterker moeten gaan denken plus nog een mono. (drie mono kan natuurlijk ook).
p.s. een sub is niet noodzakelijk maar is wel mooi voor dts

PM
13-11-2001, 09:53
p.s. een sub is niet noodzakelijk maar is wel mooi voor dts

Nou ook voor gewoon dd is een sub natuurlijk mooi!! Niet alleen voor dts

Theaddres1
13-11-2001, 11:36
Maar het is dus niet mogelijk om direct vanaf mijn dvd te spelen indien ik geen 6 channel versterker heb......?

Want dat heb ik niet. En zou om een actieve subwoofer gaan trouwens.

forzavado
13-11-2001, 11:41
Je dvd geeft een "voorversterker" uitgangs signaal. Dat moet dus verder versterkt worden om het via speakers weer te geven. Dat kan met een 6ch reciever maar ook met losse stereo recievers (of mono) Je schreef eerder dat je een pl set hebt, daar zitten dan geen losse eindversterkers in neem ik aan.

Een hele slechte mogelijkheid is om computerspeakertjes aan je dvd te hangen, dan kan het wel rechtstreeks, maar wil je echte speakers aansturen dan zul je in een andere hoek moeten gaan zoeken. Vertel eens iets over die set van je, dan is het makkelijker om een oplossing te vinden.

PM
13-11-2001, 11:50
misschien kun je hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&postid=13581) iets vinden

Donovan
13-09-2002, 12:37
Ik haak maar even aan op deze thread met mijn vraag:

hoe veel hoorbaar verschil is er tussen 5.1 en pro logic? Ik zit namelijk te twijfelen wat ik eerst zal doen, een nieuwe center aanschaffen of door voor de nieuwe receiver en dan ergens later een nieuwe center.

Ik weet het theoretische verschil tussen pro logic en digital (digitale doorgave, discreet aangestuurde achterkanalen) maar ben benieuwd hoe veel verschil je nu hoort. Los dan natuurlijk van het feit dat als ik een nieuwe receiver ga kopen deze een slag beter wordt dan m'n huidige versterker.

Mijn versterker is nu een Yamaha, prima ding maar pro logic en geen dolby digital. En ik heb nu een JBL center die, als setje samen met de surrounds, een jaar of twee / drie geleden zo'n € 180 heeft gekost.

Nu vind ik de center met name als ik muziek dvd's in pro logic afspeel nogal 'blikkerig' klinken - ik gebruik hem dan ook niet bij het afspelen van muziek dvd's. Als ik dus een nieuwe center koop klinkt dat zeker weten een stuk beter (Elac net als m'n speakers, ze gaan vanaf 200 euro het stuk dus dat wordt er allicht een stuk beter op).

Aan de andere kant is 200 a 300 euro ook een leuk begin voor een nieuwe receiver (digital, dts, pro logic II en de hele bende). En bij het beluisteren van tv / films heb ik op zich niet echt klachten over de center. Natuurlijk kan het beter, maar het genoemde 'blikkerige' vind ik eigenlijk alleen bij muziek storend.

Kortom, wat raden jullie aan? Meteen door voor de nieuwe versterker / receiver omdat de overstap van pro logic naar digital een enorme vooruitgang is qua geluidskwaliteit of eerst (zegge: dat kan nog deze maand) de center?

forzavado
13-09-2002, 12:59
Ik persoonlijk zou voor een nieuwe reciever gaan, zeker als je veel dvd's hebt met dd of dts codering. Verschil vind ik met name hoorbaar in de dynamiek (geluid is krachtiger) en een beter kloppende omgeving (interactie tussen surrounds en fronts is mooier). Eigenlijk is het verschil niet echt in woorden te beschrijven, probeer daarom zo veel mogelijk demo's te bezoeken, of nog beter een demo thuis vragen op je huidige speakers.
Daarentegen is de center één van de belangrijkste speakers is een HT opstelling. Dus waarschijnlijk is hier ook enorm veel winst te behalen, of dit bij jou zo is, is gewoon een kwestie van proberen.

Om het geluid direct minder blikkerig te laten klinken is het misschien verstandig om gewoon een stereo weergave uit te proberen. Dan zijn al die echo's weg en hoor je misschien beter de muziek (daar draait het om). PL is eigenlijk ook helemaal niet geschikt voor muziek in mijn beleving.

Mark S
13-09-2002, 15:16
Martijn,
Je schrijft dat je ingebouwde dolby/dts decoders in je dvd-speler hebt zitten.
Betekent dat ook dat je dvd speler 6 analoge uitgangen heeft? Ik heb namelijk de indruk van niet (wat ik zo'n beetje opmaak uit je reacties) , maar dat je dvd-speler gewoon geschikt is voor dolby/dts weergave. Dus dat j2 2x analoog uit hebt, en een digitale uitgang (coaxiaal of optisch).
Als mijn veronderstelling correct is, heb je niets aan een receiver met multi-channel ingangen, en zul je op zoek moeten naar een dolby/dts receiver.

Donovan,
Wat betreft het verschil tussen het geluid van prologic en dd/dts:
Het technische verhaal wist je al, maar tussen de regels door staan mijn geluidervaringen.
Ik heb een paar maanden geleden deze overstap gemaakt.
Het eerste wat mij opviel was dat er minder geluid uit de surrounds leek te komen. Dat komt omdat prologic na fase-bewerking en dergelijke het frontsignaal continu (in mono!) naar de surrounds stuurt. Het is een zgn. matrix-codering. Het klinkt door dat continu geluid wat opgefokter, maar niet realistisch.
Dolby Digital/dts hebben een discrete (en steeo-)signalen voor de achtergrondkanalen. Positionering en richting van geluid zijn veel beter.