PDA

Bekijk de volledige versie : The Last Samurai



Cinemaniac
28-08-2003, 21:05
'k Heb overal gezocht, maar ik kon geen thread vinden over dit Tom Cruise-spektakel. Dus, aan mij de eer om de aftrap te geven.

Hier is 'n link van de "never-before-seen-select-footage" http://media.warnerbros.com/wbmovies/lastsamurai/clip_med/clip_a.mov

Tom van Abeelen
29-08-2003, 13:18
volgens mij wordt dit een goede film ik ga hem ook zeker in de bios bekijken

Hamilcar54
30-08-2003, 15:57
De Trailer vind ik alvast geweldig met die Japanse drums ! Dit is een film die ik zeker in de cinema ga zien.

Gabriel B.
04-09-2003, 17:16
Dances with Wolves meets Shogun ?

Cinemaniac
04-09-2003, 19:50
't Verhaal heeft inderdaad wat weg van Dances with Wolves, ja.

skank
06-09-2003, 07:32
ziet er enorm goed uit !

Dennis Veldhuizen
06-09-2003, 07:42
ben ook erg benieuwd naar deze film, al vanaf het begin! :D

Petra
24-09-2003, 10:17
Nieuwe posters:

http://www.joblo.com/index.php?id=2516

Petra
26-09-2003, 13:56
Nieuwe tv spot:

http://www.themoviebox.net/trailers/moviebox_trailers/lastsam_tr_page.htm

Graven
26-09-2003, 14:28
Dances with Wolves meets Shogun ?

als er net zoveel actie in zit als in Dances with Wolves, laat dan maar lekker :(

Maar de trailer te zien valt dat wel mee

Arriën
27-09-2003, 18:03
Hier kijk ik al lang naar uit 8)

Als je de trailer bekijkt, weet je trouwens wel precies hoe heel de film gaat verlopen volgens mij...

Petra
30-09-2003, 09:05
GREAT NEW IMAGE FROM TOM CRUISE'S LAST SAMURAI:

http://www.themoviebox.net/news/2003/september/29/012-LASTSAMDESKTOP.htm

xandernijsten
24-10-2003, 15:04
Zou Cruise dan hier zijn eerste Oscar mee binnen kunnen halen? Lijkt mij in ieder geval wel een goede film.

skank
31-10-2003, 18:44
deze film niet uit het oog verliezen !!!

nog niet meer nieuws?

John Sital
12-11-2003, 14:20
als ik die trailer zo bekijk vind ik het maar niks: arrogante officier ziet opeens het licht en vecht mee met de samurai en valt op het simpele meisje.

Rogier Burghout
12-11-2003, 15:18
arrogante officier ziet opeens het licht en vecht mee met de samurai en valt op het simpele meisje.

Tja, zo kan je het verhaal van Dances with Wolves ook een beetje beschrijven. Dat was echter een prachtige film...

Danny Frolich
12-11-2003, 18:21
Ik weet nooit zo goed wat ik van Cruise moet vinden,hij heeft toch dat softe imago wat Richard Gere ook heeft,ondanks dat maakt hij toch wel goede films The Firm,Minority Report,Als TLS een echte spektakel prent wordt ga ik hem zeker wel bekijken. Waar ik ook beneiuwd naar ben is TROY met Brad Pitt.

John Sital
12-11-2003, 20:25
arrogante officier ziet opeens het licht en vecht mee met de samurai en valt op het simpele meisje.

Tja, zo kan je het verhaal van Dances with Wolves ook een beetje beschrijven. Dat was echter een prachtige film...

dances with wolves zuigt :twisted: ach ja ieder zijn eigen mening, ik kan pas oordelen over last samurai nadat ik hem gezien heb.

Elessar
12-11-2003, 21:17
T word vast een geweldige film! Tom Cruise is gewoon DE acteur vind ik.

Cinemaniac
21-11-2003, 22:30
Hier zijn enkele reviews van geluksvogels die de film al gezien hebben (Let wel, er zitten spoilers tussen): http://www.aint-it-cool-news.com/display.cgi?id=16548

baltar
28-11-2003, 17:12
Eerste 8 recensies bij Rotten Tomatoes zijn positief:

http://www.rottentomatoes.com/m/TheLastSamurai-1127779/

Jibbe Stuijts
08-12-2003, 18:04
Gisteren voor The Matrix Revolutions een uitgebreide nieuwe trailer gezien, en moet zeggen dat dit er 1 is waar ik naar uitkijk. Ga ik zeker zien op het witte doek... Samen met Troy wel 1 van de films waar ik enorm naar uitkijk.......

Cinemaniac
09-12-2003, 21:33
De film staat momenteel op de eerste plaats van de Amerikaanse boxoffice:

http://www.cnn.com/2003/SHOWBIZ/Movies/12/07/box.office.reut/index.html

Caledonians
05-01-2004, 20:26
Ik ga het komend weekend deze film uitchecken. Heb er wel hoge verwachtingen van en denk dat het wel een film is die mij ligt. Op IMDB staat deze film op het moment voor 7,9 http://www.imdb.com/title/tt0325710/

Rob Eric Blank
05-01-2004, 20:29
Ik ben geen Tom Cruise fan, maar dit zou toch wel een redelijke film kunnen zijn.
Voor mij geen Bios bezoek, wacht we op de DVD.
Denk toch bovengemiddeld goed!!

Jibbe Stuijts
05-01-2004, 22:01
Denk toch bovengemiddeld goed!!

Helderziend ??? :wink:

NickV
06-01-2004, 08:56
arrogante officier ziet opeens het licht en vecht mee met de samurai en valt op het simpele meisje.

Zo kun je elke film wel uitleggen in een simpele zin...

Rob Eric Blank
06-01-2004, 09:26
Denk toch bovengemiddeld goed!!

Helderziend ??? :wink:

Was ik maar helderziend!!
Nee maar afgaande op de trailers..............., vandaar Denk ik boven gemiddeld goed.
Weet het nog niet, dan moet ik de film eerst zien.

Lex v/d Moolen
11-01-2004, 10:51
Ik heb de trailer gezien gisteren in de bios, en moet zeggen dat het er wel veelbelovend uitziet. Maar een trailertje zegt niet alles dus, afwachten maar.

Amelink
11-01-2004, 11:11
gisteren naar toe gegaan.

En echt een leuke en goede film :P
Goede acteer prestatie van Tom en mooi actie sence's

Ik zat eerst van, zal dit wel wat worden, en ja.
Echt een aanrader :twisted:

King Dingeling
11-01-2004, 11:38
Ik ben er gister ook geweest en heb 2 woorden....

top film !

Ik geef em een dikke 8

John Sital
11-01-2004, 12:53
arrogante officier ziet opeens het licht en vecht mee met de samurai en valt op het simpele meisje.

Zo kun je elke film wel uitleggen in een simpele zin...

[spoiler:94298a5771]ik heb hem gisteren gezien en het is exact zoals ik al voorspelde....arrogante officier denkt met ondrontwikkelde mensen te maken te hebben, krijgt hard op zijn lazer, wordt meegenomen door vijand,wordt vernederd door vijand, leert vijand kennen, krijgt respect voor vijand,helpt vijand, wordt verliefd op simpel meisje en blijft na laatste veldslag miraculeus in leven en gaat samenwonen met simpel meisje...gaaaaaaaaaaaaaap.
aardige actiescenes, absoluut geen oscar waard, het is een gemiddelde actiefilm met leuk camerawerk.[/spoiler:94298a5771]

FLEPSER
11-01-2004, 12:55
Anders zet je commentaar de volgende keer tussen [spoiler:a53d0e6642]spoiler tags[/spoiler:a53d0e6642]

John Sital
11-01-2004, 12:57
Anders zet je commentaar de volgende keer tussen [spoiler:c490d1b484]spoiler tags[/spoiler:c490d1b484]

als je die trailer hebt gezien dan zijn spoilers nergens voor nodig.

Marcel den Haan
11-01-2004, 13:02
Anders zet je commentaar de volgende keer tussen [spoiler:7f81e8e76f]spoiler tags[/spoiler:7f81e8e76f]

John, stonden wel wat spoilers in je commentaar (zoals het einde :roll: ) dus heb je post ff aangepast.

Daniel1974
11-01-2004, 13:11
Ben gisterenavond eindelijk geweest. En wat een ongelofelijg gave film zeg. Ik had wel verwacht dat ik onder de indruk zou zijn. Ik hou erg van dit soort films (culturele verschillen, velsslagen, mooie natuurshots en samuraicultuur) maar dat ie zo goed zou zijn, dat had ik niet verwacht.

Her en der hoorde ik al dat het eens soort Dances With Samurais zou worden, en in zekere zin is dat ook wel zo, ook al gaat dit wel een stukje verder wanneer het om oorlogvoring gaat en het in beeld brengen daarvan.

Maar ook de subtiliteit, de Aziatische denkwijze (dit zeggen en totaal wat anders vinden of doen) prachtige gedaan.

Ik kon maar 2 minpunten of fouten herkennen. En dat waren dat Cruise de eerste keer dat hij de keizer ontmoet geen Kowtow maakt, daar werd in Azie door keizers nogal veel waarde aangehecht (het verhaal gaat dat de Nederlanders in China naar huis zijn gestuurd omdat ze dat weigerde tijdens een audientie met de keizer) en ten tweede, alleen wanneer je van Adel was mocht je twee zwaarden dragen, Cruise draagt er ook twee, maar wordt tijdens de film niet als zodanig ingewijd of beedigd.

En Hans Zimmer heeft zichzelf werkelijk overtroffen met deze muziek, heel erg mooi.

Al met al een ware ode aan de grootmeester Akira Kurosawa, voor degenen onder jullie die Ran hebben gezien, zullen hier zeker van gaan smullen.

John Sital
11-01-2004, 13:17
Anders zet je commentaar de volgende keer tussen [spoiler:deeab74bb0]spoiler tags[/spoiler:deeab74bb0]

John, stonden wel wat spoilers in je commentaar (zoals het einde :roll: ) dus heb je post ff aangepast.

ok maar ik blijf erbij dat de trailer helaas alles al verraadt, neemt niet weg dat ik iedereen die de film wil gaan zien veel kijkplezier toewens :P

El-Jorge
11-01-2004, 14:04
Ik vond het een goede film, niet super geweldig, maar wel goed.

Niels Simons
11-01-2004, 14:10
gisteren gezien en t begin was slaapverwekkend.

mazzel,niels

skank
11-01-2004, 16:16
woensdag gaan zien, ik kan niet wachten :)

skank
11-01-2004, 18:26
voor de liefhebbers

http://www.parodifair.com/media2/mp3/Audio_Poetry_-_The_End_of_the_Beginning.mp3

Daniel1974
11-01-2004, 19:18
Dat is een erg gaaf stukje muziek. En het staat niet op de CD, dus ik vraag me af waar het van is. Het is volgens mij in ieder geval gebruikt onder de trailer van The Last Samurai.

Frank79
11-01-2004, 19:18
Zag vandaag een voorstukje en hij lijkt me toch wel erg gaaf, terwijl ik dacht dat ie gaat tegenvallen. Dus tja, ik moet er toch maar heen. Zekerheid voor alles! ;)

mark t
11-01-2004, 19:21
Al met al een ware ode aan de grootmeester Akira KurosawaAls er iets is wat als een rode draad door de samurai-films van Akira Kurosawa loopt, dan is het wel de ontmaskering van de mythe van de samurai. Ik kan me daarom niet voorstellen dat de beste man blij zou zijn met deze 'ode', die lijnrecht tegen zijn denkbeelden ingaat.
The Last Samurai heeft net zo weinig te maken met het werk van Akira Kurosawa als Young Guns met de gemiddelde western van Sergio Leone. Neem dus niet de films van Kurosawa als referentie-punt, want dan kom je bedrogen uit. Beoordeel de film gewoon op z'n eigen waarde.

Daniel1974
12-01-2004, 09:21
Als je de cinematografie van Ran vergelijkt met The Last Samurai, dan lijkt me wel duidelijk waar zij hun inspiratie vandaan hebben gehaald. Die mooie shots van Japan, als die wolkencombinatie, bij vlagen erg mooie felle kleuren. Als dat geen Kurosawa is dan weet ik het ook niet meer.

mark t
12-01-2004, 09:36
Als je de cinematografie van Ran vergelijkt met The Last Samurai, dan lijkt me wel duidelijk waar zij hun inspiratie vandaan hebben gehaald. Die mooie shots van Japan, als die wolkencombinatie, bij vlagen erg mooie felle kleuren. Als dat geen Kurosawa is dan weet ik het ook niet meer.The Last Samurai speelt zich af in het historische Japan, een aantal Kurosawa-films ook (Young Guns speelt zich af in het oude Wilde Westen, de meeste Sergio Leone films ook).
Thematiek verschilt van als dag en nacht. The Last Samurai hemelt de Samurai en hun tradities op, Kurosawa doet in zijn Samurai-films het tegenovergestelde. De overeenkomsten zijn dus wel erg oppervlakkig (tijd (erg ruim bekeken) en plaats (eveneens erg ruim bekeken)). Ik denk dat Akira Kurosawa moeite zou hebben een film als 'ode' op te vatten als die zo'n beetje lijnrecht indruist tegen hetgeen hij met zijn films wil vertellen.

Caledonians
12-01-2004, 18:07
Heb The Last Samurai van het weekend gezien in de bios! Heb erg genoten van deze film al is die samengesteld uit andere bekende epische films zoals Braveheart en Dances With Wolves alleen deze keer in een Japans jasje. Leuke special effects met de samurai-zwaard gevechten. Deze wil ik zeker wel aan mn collectie toevoegen als die op dvd uit is! Mijn rapportcijfer: 8

Cinemaniac
14-01-2004, 16:47
Ik had 'm afgelopen vrijdag gezien en ik heb me erg vermaakt. De vechtscenes zijn wellicht niet zo spectaculair en indrukwekkend als bijvoorbeeld Return of the King, maar 't kon er absoluut mee door. Minpunt is wel dat aan 't eind [spoiler:7cc6f9b5e1]Tom Cruise toevallig de enigste overlevende was van de hele samurai-clan, maar wat had je anders verwacht?[/spoiler:7cc6f9b5e1]. En om de film te vergelijken met Kurosawa lijkt me 'n beetje te hooggegrepen, maar 't deed me wel denken aan de Japanse filmmeester. Ook van mij krijgt The Last Samurai 'n 8.

BratMokstrof
15-01-2004, 09:52
Om te beginnen een topfilm, ...
Gewoon helemaal super.
Enigszins ongeloofwaardig dat Tom Cruise [spoiler:86e317d4fe]in één winter al bijna net zo goed kan zwaardvechten als de samuraitrainer, maar snap wel dat dat gedaan is[/spoiler:86e317d4fe], ... Vond het overigens geen storende "fout", ook duidelijk bewust gedaan, ...
Voor mij wel een 8,5 deze film! :)

skank
15-01-2004, 10:45
heel goeie film! prachtig hoe sommige paarden gefilmd zijn
must - see !
en zal ik ook kopen op dvd natuurlijk

8.5/10

Kevin Baeckelandt
15-01-2004, 13:59
Ik vond the Last Samurai een goeie film, maar niet super!. Er zitten enkele mooie scenes in maar toch ontbreekt er iets aan. [spoiler:9149e7a2d4]Zoals het reeds al gezegd is: is het niet realistisch dat Tom Cruise als enigste overlevende is van al de Samurais en het einde vond ik ook al niet goed zitten. De veldslagen zijn ook niet zo spectulair en groots zoals LOTR.[/spoiler:9149e7a2d4]. Maar deze DVD schaf ik wel zeker aan :wink:
Mijn cijfer 7,5/10

Kevin Baeckelandt
15-01-2004, 14:02
Heb The Last Samurai van het weekend gezien in de bios! Heb erg genoten van deze film al is die samengesteld uit andere bekende epische films zoals Braveheart en Dances With Wolves alleen deze keer in een Japans jasje. Leuke special effects met de samurai-zwaard gevechten. Deze wil ik zeker wel aan mn collectie toevoegen als die op dvd uit is! Mijn rapportcijfer: 8
Ik had op een bepaald moment ook de indruk dat ik naar Dances With Wolves aan het kijken was :wink:

skank
15-01-2004, 14:06
Ik vond the Last Samurai een goeie film, maar niet super!. Er zitten enkele mooie scenes in maar toch ontbreekt er iets aan. [spoiler:b5710eaa25]Zoals het reeds al gezegd is: is het niet realistisch dat Tom Cruise als enigste overlevende is van al de Samurais en het einde vond ik ook al niet goed zitten. De veldslagen zijn ook niet zo spectulair en groots zoals LOTR.[/spoiler:b5710eaa25]. Maar deze DVD schaf ik wel zeker aan :wink:
Mijn cijfer 7,5/10
wat wil je? bij lotr zijn de gevechten computergestuurd, hier niet dacht ik
je kan beide dan ook niet vergelijken vind ik

Kevin Baeckelandt
15-01-2004, 14:12
Ik vond the Last Samurai een goeie film, maar niet super!. Er zitten enkele mooie scenes in maar toch ontbreekt er iets aan. [spoiler:079fc866d6]Zoals het reeds al gezegd is: is het niet realistisch dat Tom Cruise als enigste overlevende is van al de Samurais en het einde vond ik ook al niet goed zitten. De veldslagen zijn ook niet zo spectulair en groots zoals LOTR.[/spoiler:079fc866d6]. Maar deze DVD schaf ik wel zeker aan :wink:
Mijn cijfer 7,5/10
wat wil je? bij lotr zijn de gevechten computergestuurd, hier niet dacht ik
je kan beide dan ook niet vergelijken vind ik
Ik vind de veldslagen niet mooi in beeld gebracht als bij LOTR (er zit wel een zeer mooie scene in met die paarden), en er komt wel degelijk CGI aan te pas bij de veldslagen (ik denk niet dat ze op de set de actuers elkaar doorboren met samurai zwaarden), maar ik begrijp wel wat je bedoelt :wink:

Daniel1974
15-01-2004, 14:31
Je kon het op een gegeven moment toen er van boven eenj overzicht werd gegeven over de hele gevechtsset ook heel erg goed zien dat het CGI was, maar over het algemeen zagen de gevechten er toch weer een beetje uit als met Braveheart, waar ook de gevechten niet met een computer zijn gedaan. Het kan aan mij liggen maar je blijft dat zien, hoe mooi als bepaalde gevechten ook zijn gedaan in de afgelopen jaren. Het man tot man gevecht kan toch nog steeds niet worde geevenaard.

Wat mooi was aan de Last Samurai, was dat de gevechten van erg dichtbij waren gefilmd, zonder echt uit te lopen op een echte splutterpartij. Ik kan ook echt niet wachten tot deze op DVD komt. Warner dus ik ben benieuwd wat er met de DTS wordt gedaan, desnoods maar R1 dan, want dat is er bij uitstek wel een voor een goede geluidstrack.

Henk Heideveld
15-01-2004, 15:42
gisteren gezien en t begin was slaapverwekkend.

mazzel,niels
Geldt voor vrijwel iedere film :roll:

Henk Heideveld
15-01-2004, 15:46
Had gedacht dat het een flutfilm zou worden, maar moet zeggen dat alles mij erg meeviel en ook redelijk beviel. Mooie plaatjes, heftige scenes, prima muziek, geen slecht acteertalent, goeie cast.
Zijn er dan geen minpuntjes? Natuurlijk altijd wel, er zaten wat ongeloofwaardigheden in het verhaal die het realisme-gehalte aantastten.
Hij overleefde als enige wel probleemloos de kogelregens. :evil:
Hij leerde in een vloek en een zucht het zwaardvechten beheersen waar zij generaties over deden. :evil:

skank
15-01-2004, 15:48
Zijn er dan geen minpuntjes? Natuurlijk altijd wel, er zaten wat ongeloofwaardigheden in het verhaal die het realisme-gehalte aantastten.
Hij overleefde als enige wel probleemloos de kogelregens. :evil:
Hij leerde in een vloek en een zucht het zwaardvechten beheersen waar zij generaties over deden. :evil:

maar zo kan je altijd muggeziften en vind je altijd wel iets aan een film..

Henk Heideveld
15-01-2004, 15:58
Zijn er dan geen minpuntjes? Natuurlijk altijd wel, er zaten wat ongeloofwaardigheden in het verhaal die het realisme-gehalte aantastten.
Hij overleefde als enige wel probleemloos de kogelregens. :evil:
Hij leerde in een vloek en een zucht het zwaardvechten beheersen waar zij generaties over deden. :evil:

maar zo kan je altijd muggeziften en vind je altijd wel iets aan een film..
Precies, zou je zelfs LOTR nog de grond in kunnen boren. :!:

Kevin Baeckelandt
15-01-2004, 16:25
Zijn er dan geen minpuntjes? Natuurlijk altijd wel, er zaten wat ongeloofwaardigheden in het verhaal die het realisme-gehalte aantastten.
Hij overleefde als enige wel probleemloos de kogelregens. :evil:
Hij leerde in een vloek en een zucht het zwaardvechten beheersen waar zij generaties over deden. :evil:

maar zo kan je altijd muggeziften en vind je altijd wel iets aan een film..
Precies, zou je zelfs LOTR nog de grond in kunnen boren. :!:
Had je dat dan niet gedaan tijdens de meeting :wink:

Frank79
18-01-2004, 23:44
Nou, ik heb hem gisteren gezien. Ik moet zeggen, vond hem meevallen. Uiteraard een standaard verhaal voor een film waarvan men het beeld "epos" in het hoofd heeft. Maar wat ik goed vond, is dat de film niet draait om de actiescenes. Toch ook wel een kleine blik op de cultuur. En de acteerprestaties waren ook zeer goed vond ik. En dan met name die Katsumoto en die trainer, die Cruise er van langs geeft.

Drexl
19-01-2004, 18:22
First things first: ik verwelkom de vele zogenaamde epische films van de toekomst met open armen. Troy, King Arthur, Alexander van Oliver Stone, Kingdom Of Heaven, The Alamo en – hopelijk in de nabije toekomst - Alexander van Baz Luhrmann, Hannibal met Vin Diesel en Michael Mann’s Thermopylae veldslagfilm. Deze lijst is vast niet compleet maar wat ik wil duidelijk maken is dat ik een liefhebber ben van de ‘massafilm’ sinds ik Braveheart in ’95 op dertienjarige leeftijd, geheel toevallig, in de bioscoop zag (ik had er absoluut geen zin in en was – ik ben dat trouwens nog steeds – een monsterfilmliefhebber). Toegegeven, ik zie de komende filmjaren niet erg rooskleurig in (een overdaad aan CGI lijkt ons tegemoet te komen) en ik vermoed dat we de positieve invloed van The Lord Of The Rings op de filmindustrie pas binnen enkele jaren zullen opmerken, maar ik had toch best wel goede hoop voor The Last Samurai.

Helaas, mijn angsten dat dit niets meer dan een Dances With Samurai zou zijn, bleken – voor mij althans – pijnlijk realiteit te worden toen ik in de bioscoop moment na moment zag falen en lijdzaam moest toekijken hoe elke scène die naar iets meer streefde werd tekort gedaan. Erg jammer en een zware teleurstelling, te vergelijken met wat ik destijds bij The Patriot voelde.

De positieve dingen verdienen wel hun plaats. Zo is de muziek van Hans Zimmer (in de CD-speler as we speak), hoewel onorigineel en weinig subtiel (misschien zelfs iets te opdringerig), knap (een geslaagde combinatie van zijn werk voor Gladiator en The Thin Red Line) en de kostuums (van Ngila ‘The Lord Of The Rings’ Dickson) en de art direction zijn goed. Op technisch en visueel vlak zit alles snor en ik had misschien wel iets meer van de cinematografie verwacht maar dat zijn niet de problemen die ik had met deze film (zo zien Nieuw-Zeeland en Japan er erg mooi uit).

Ik had nooit verwacht dat ik me zo zou ergeren aan het verhaal maar feit is wel dat alle mogelijke clichés en stereotype figuren netjes de revue passeren. Wat doen Billy Connelly en Timothy Spall (compleet met “Blimey” en “jolly good”) precies in deze film? En er is meer nodig dan [spoiler:0c66e94565] een alcoholverslaving en nachtmerries om de innerlijke demonen van een getormenteerd hoofdpersonage weer te geven [/spoiler:0c66e94565] (de fout ligt niet zozeer bij Cruise maar er straalt wel een zeker ego van hem af in deze rol, alsof hij de Oscarkansen zienderogen voelt stijgen). De film kaart een belangrijke geschiedkundige episode aan en doet ze steeds opnieuw weer tekort, nooit erger dan in de valse eindscène die elke mogelijke sympathie die ik nog had voor deze film tenietdeed.

Toegegeven, de film herpakt zich [spoiler:0c66e94565] tijdens de eerste confrontatie tussen Algren’s Japanse troepen en de Samurai. Als Algren dan naar het Samurai dorp wordt gebracht en we kennismaken met het leven van de krijgers lijkt de film zich een klein uurtje lang ‘op zijn gemak te voelen’, if you know what I mean. Ken Watanabe acteert niet onverdienstelijk als de nieuwsgierige, trotse Katsumoto maar ook hij kan uiteindelijk deze prent niet redden en de veel te kleinschalig in beeld gebrachte veldslag (okay, na Return Of The King vind ik elke veldslag te klein – my bad) resulteert in een ‘charge van de Rohirrim’ –achtig moment dat slechts eventjes imponeert (ik kreeg King echt niet uit mijn hoofd) maar dan ook volledig de dieperik induikt tijdens de ‘solidarity scene’ waarin de Japanse troepen, na de Samurai te hebben afgeslacht (op orders van hun bazen), buigen voor de doden.

Onvergeeflijk is het feit dat Cruise de strijd als enige heeft overleefd en het daaropvolgende verschrikkelijk politiek-correcte gesprek met de keizer van Japan is nutteloos en werkte algauw op mijn zenuwen. Ik begrijp niet goed waarom iedereen het blijft hebben over de laatste (overigens fenomenale) twintig minuten van ROTK terwijl de 10 minuten durende epiloog van deze film als ‘nodig’ wordt beschouwd [/spoiler:0c66e94565].

Ik begrijp dat ik me duidelijk in de minderheid bevind en ik ben heel tolerant wat films betreft maar ik hoop dat ik mijn mening duidelijk heb neergeschreven. Ik hou niet zo van zogezegde filmliefhebbers die op diverse sites verkondigen dat die of die film ‘sucks’ zonder hun meningen te staven.

Have a good one, fellows!

Drexl

Frank79
19-01-2004, 18:33
Hoi Drexl,

Wat een betoog! Ik moet zeggen dat ik het (wellicht uiteraard) eens ben met sommige dingen die je zegt. Bij mij scheelt het ook hoe ik naar een film kijk. In dit geval ben ik gaan zitten met mijn verstand op nul en gewoonweg kijken, niet letten op onvolkomenheden, maar gewoon proberen te genieten.

Tuurlijk, als je de film ontleedt, prik je hem zo lek. Maar: dat is bij erg veel films het geval. Zo is Lord of the Rings ook maar een simpel verhaal van iemand die een ring met een slechte reputatie kilometers en maandenlang verder ergens in een vuurtje gooit. En ik ben groot fan van deze film hoor, geloof me.

Wat ik bedoel: ik wil af en toe gewoon "makkelijk" een filmpje kijken en daar leent deze film zich perfect voor.

Mzzls,
Frank

Drexl
19-01-2004, 18:54
Toch niet geheel akkoord met de stelling dat Lord Of The Rings enkel gaat over een klein ventje met grote harige voeten dat een ring in een vuurtje moet gooien, alsof het ook om een eenvoudig verhaal gaat zoals Samurai.

Ik wil niet laten uitschijnen dat ik altijd de grote Inhoudelijke Kwesties moet zien of de vragen des levens, integendeel zelfs. Laat ik het zo uitdrukken: ik heb veel meer respect voor een op het eerste zicht "domme film" die uiteindelijk meer blijkt te zijn dan wat ik verwacht had dan voor een "grote film" die een zeepbel blijkt. Dat laatste is wat ik bij Samurai voelde. Als ik dat verhaal wil kijk ik wel naar Dances With Wolves. Ik was geïnteresseerd in de teloorgang van de Samurai maar de Hollywood-versie van het verhaal stelde me diep teleur.

Ik moet wel zeggen dat ik een enorme Rings fan ben, zowel van het boek als van de film. Meer nog, ik had het boek nooit gelezen maar was een grote liefhebber van Jackson's eerdere werk (mijn adoratie voor Braindead is nogal... zorgwekkend :D ) en toen ik dan de trilogie jaar na jaar zag merkte ik die typische Jackson momenten op in een verhaal dat zo tot de verbeelding sprak, me terug aan het lezen kreeg en de passie voor film (die een beetje geluwd was door jaar na jaar vol teleurstellingen) weer oplaaide.

Ik wou Samurai goed vinden en verdedigde hem tegenover vrienden die al een negatieve mening hadden voor ze de film zagen maar ik moet me bij hen aansluiten and believe, that's not something I always like to do :) .

Thanks for the reaction!

Drexl

Frank79
19-01-2004, 19:03
Thanks to you 2!

mark t
20-01-2004, 13:15
First things first ... DrexlIk sluit me bijna geheel bij je aan. Twee verschillen: Ik vind de film wel nog de moeite waard. De verwachtingen werden alleen weer eens veel te hoog opgeklopt (ik werd al wantrouwend bij vergelijkingen met Kurosawa die op verschillende sites werden gemaakt -Dances with Wolves met Samurai is inderdaad een veel passendere vergelijking.). 't Is leuk, aardig, maar niet echt een (aanstaande) klassieker. Met name eerder genoemde zaken als de teleustellende laatste minuten van de film en de kinderlijke aanname dat een uitgerangeerde alcoholicus binnen een half jaar zich kan meten met jarenlang getrainde Samurai en Ninja doen afbreuk aan wat deze film had kunnen zijn. De wonderbaarlijke talenknobbel die iedereen in de film schijnt te hebben stoorde me overigens iets minder.
Het tweede verschil betreft de lof voor de soundtrack. Nu vind ik Hans Zimmer toch al een zwaar overschatte componist, maar in deze film vond ik de muziek veel te nadrukkelijk aanwezig.

Zoals gezegd, het was ondanks de clichés en het nogal smakeloos kleffe, politiek correcte einde best nog een aardige film. Maar het lijkt me sterk dat The Last Samurai aan het eind van het jaar nog bij m'n favoriete films van 2004 hoort.

Tommy L
20-01-2004, 13:34
Eveneens mijn mening: gewoon goed, maar zeker niet van het niveau als andere 'historische' films Braveheart of Gladiator
[spoiler:82729e2fd9]Tom Cruise is niet echt geloofwaardig[/spoiler:82729e2fd9]

Roberto G
22-01-2004, 19:33
ik ga er om 21.1 naar toe , ik ben benieuwd , ik geef na de film wel ff me report ;)

Kars
22-01-2004, 23:58
Best wel een leuke film, maar zakt richting het einde helaas weg in de clichés van het genre.

Roberto G
23-01-2004, 01:43
Ik vond het best een goeie film , kwam een beetje langzaam op gang en eindigde inderdaad erg cliche, maar heb ondanks alles toch erg geconcentreerd kunnen kijken, battles in combinatie met de muziek waren zeker ok !
Conclusie : 7.8 als cijfer.

metrakitt
24-01-2004, 00:32
muziek was uitstekend naar wenst

ik lette vooral op het muziek

kwa fillm en actie is ok

deze film krijgt voor mij

vooral met die soundtrack dik een 7

Marcel Rinia
24-01-2004, 07:19
Ik vind dit ook best een goede film, maar mijn advies aan de mensen die hem nog niet gezien hebben is wel: wees bereid om flink te slikken bij een aantal grote "eye brows raised" momenten en verwacht flink wat historisch vervormwerk.

Voor mij maakten het acteerwerk en het camerawerk die momenten weer meer dan goed. De stijl van Edward Zwick ligt mij wel.

[spoiler:77c2e137d2]Maar waarom moet een Amerikaan nou de samurai laten inzien wat eer is en de keizer dat hij op het "verkeerde" pad zit. [/spoiler:77c2e137d2]

Dat vind ik echt tenenkrommend en voorkomt dat ik deze film een echte topper vind.

Pat
24-01-2004, 08:41
Zeker geen slechte film maar veel te Amerikaans voor het genre. Was deze film door het Oosten gemaakt, had hij véél beter kunnen zijn.

Daan de G.
26-01-2004, 09:43
Geweldige film...
heb echt 2 en half uur genoten van de wijze waarop de Samurai's leefden en dat het allemaal op elk detail is nagemaakt is gewoon klasse, tel daarbij op de meesterlijke muziek, geweldige actiescene's en acteerwerk van de bovenste plank dan heb je een geweldige film!

Martijntje
26-01-2004, 12:41
Het zag er allemaal erg aardig uit, maar het verhaal vond ik echt waardeloos! Ik vroeg me na 2 uur nog steeds af wanneer er nu eens iets ging gebeuren :? Ik had er meer van verwacht en vond t dus absoluut geen topper!! [maar dat kan misschien ook liggen aan de omstandigheden waarin ik de film zag.. ;)]

MAD
27-01-2004, 00:20
Ben net geweest. :D

Fascinerende film. Mooie kostuums. Boeiende gevechten. Veel te zoetsappig einde.

Frank79
27-01-2004, 00:32
Ben net geweest. :D

Fascinerende film. Mooie kostuums. Boeiende gevechten. Veel te zoetsappig einde.

Uiteraard! Een "Hollywood"-einde kun je verwachten. Ik vind hem inderdaad erg mooi gemaakt, het verhaal is cliché, wat vaak zo is bij een (poging tot) epos.

MAD
27-01-2004, 00:42
Ben net geweest. :D

Fascinerende film. Mooie kostuums. Boeiende gevechten. Veel te zoetsappig einde.

Uiteraard! Een "Hollywood"-einde kun je verwachten. Ik vind hem inderdaad erg mooi gemaakt, het verhaal is cliché, wat vaak zo is bij een (poging tot) epos.

Niet helemaal waar: Gladiator, ook een epos, niet cliché, held gaat gewoon dood (en vind op die manier ook vrede in zich zelf).

Vond dit einde iets te politiek correct, te zoetsappig en niet passen als slot bij de opbouw van de film.

[spoiler:023b814cd2]Had liever een einde gehad waar Nathan of Katsumoto met laatste krachtinspanning toch nog Omuro dood en de keizer zelf (nu zonder Omuro) tot inzicht komt... Had net zo "Hollywood-correct" geweest![/spoiler:023b814cd2]

Kan alleen maar hopen dat "Troy" beter wordt (zat een trailer aan het begin.... wow!) ;)

Frank79
27-01-2004, 08:06
Ben net geweest. :D

Fascinerende film. Mooie kostuums. Boeiende gevechten. Veel te zoetsappig einde.

Uiteraard! Een "Hollywood"-einde kun je verwachten. Ik vind hem inderdaad erg mooi gemaakt, het verhaal is cliché, wat vaak zo is bij een (poging tot) epos.

Niet helemaal waar: Gladiator, ook een epos, niet cliché, held gaat gewoon dood (en vind op die manier ook vrede in zich zelf).

Vond dit einde iets te politiek correct, te zoetsappig en niet passen als slot bij de opbouw van de film.

[spoiler:771efea653]Had liever een einde gehad waar Nathan of Katsumoto met laatste krachtinspanning toch nog Omuro dood en de keizer zelf (nu zonder Omuro) tot inzicht komt... Had net zo "Hollywood-correct" geweest![/spoiler:771efea653]

Kan alleen maar hopen dat "Troy" beter wordt (zat een trailer aan het begin.... wow!) ;)

Ben het toch niet helemaal eens met je MAD. Kijk eens naar Braveheart, ook daar ging de held op het einde dood. Geeft altijd zo'n heerlijk dramatisch tintje er aan! Niet dat ik het erg vind hoor; zowel Braveheart en Gladiator zijn (zoals het hoort in mijn ogen) opgenomen in mijn collectie.

MAD
27-01-2004, 09:11
Ben het toch niet helemaal eens met je MAD. Kijk eens naar Braveheart, ook daar ging de held op het einde dood. Geeft altijd zo'n heerlijk dramatisch tintje er aan! Niet dat ik het erg vind hoor; zowel Braveheart en Gladiator zijn (zoals het hoort in mijn ogen) opgenomen in mijn collectie.

[spoiler:577cc37b49]Hij had niet persé dood hoeven te gaan vanwege het betere dramagevoel, maar meer omdat dit beter zou passen bij de film.
Zeg nou zelf: 500 samurai's worden afgeslacht en hij is nou net de enige die het overleeft, terwijl er tientallen mensen en machinegeweren op hem schieten en hij al aan alle kanten gewond is. Had het aardiger gevonden als hij met zijn laatste kracht Omuro nog even om zeep geholpen had en dan was dood gegaan. Nu komt er eerst een politiek correct einde nog zo'n zoetsappig liefdes epiloog... (alhoewel polityiek correct: de geweldige Amerikaan die 6 maanden samurai is, zorgt ervoor dat Japan zijn eer en eeuwenlange traditie behoudt??? En waarom nou weer in een Amerikaans uniform en niet in zijn traditionele samurai kledij??? ;)) [/spoiler:577cc37b49]

Frank79
27-01-2004, 15:54
Ben het toch niet helemaal eens met je MAD. Kijk eens naar Braveheart, ook daar ging de held op het einde dood. Geeft altijd zo'n heerlijk dramatisch tintje er aan! Niet dat ik het erg vind hoor; zowel Braveheart en Gladiator zijn (zoals het hoort in mijn ogen) opgenomen in mijn collectie.

[spoiler:13fa6d28ef]Hij had niet persé dood hoeven te gaan vanwege het betere dramagevoel, maar meer omdat dit beter zou passen bij de film.
Zeg nou zelf: 500 samurai's worden afgeslacht en hij is nou net de enige die het overleeft, terwijl er tientallen mensen en machinegeweren op hem schieten en hij al aan alle kanten gewond is. Had het aardiger gevonden als hij met zijn laatste kracht Omuro nog even om zeep geholpen had en dan was dood gegaan. Nu komt er eerst een politiek correct einde nog zo'n zoetsappig liefdes epiloog... (alhoewel polityiek correct: de geweldige Amerikaan die 6 maanden samurai is, zorgt ervoor dat Japan zijn eer en eeuwenlange traditie behoudt??? En waarom nou weer in een Amerikaans uniform en niet in zijn traditionele samurai kledij??? ;)) [/spoiler:13fa6d28ef]

[spoiler:13fa6d28ef]Oh, maar ik had ook liever gehad dat Cruise gesneuveld was hoor. Het is typisch Amerika om zo arrogant iemand de hoofdrol te geven die inderdaad bewerkstelligd wat jij schrijft. [/spoiler:13fa6d28ef]

Daan de G.
27-01-2004, 23:18
[spoiler:7cc7f6b132]Oh, maar ik had ook liever gehad dat Cruise gesneuveld was hoor. Het is typisch Amerika om zo arrogant iemand de hoofdrol te geven die inderdaad bewerkstelligd wat jij schrijft. [/spoiler:7cc7f6b132]

Mja je het einde is misschien té maar toch blijft het een geweldige film!!!!en als je anders beweert ben je gewoon een nerd ;) En zo arrogant was het niet om Tom de hoofdrol te geven aangezien hij hem ook nog eens geproduceert heeft ( $$$$ )

MAD
27-01-2004, 23:30
En zo arrogant was het niet om Tom de hoofdrol te geven aangezien hij hem ook nog eens geproduceert heeft ( $$$$ )

Mmm... Hij moet toch gedacht hebben: "Weet je wat, ik heb toch geld zat, ik ga eens een film produceren. Welke acteur heeft er nou genoeg aanzien om een dergelijk epos te dragen, zeker niet te doen mislukken en ook nog eens geld in het laatje te brengen.... Uhhhmmmmm.... Oh, ik natuurlijk!" :D ;)

Frank79
28-01-2004, 06:55
[spoiler:c50df9ce03]Oh, maar ik had ook liever gehad dat Cruise gesneuveld was hoor. Het is typisch Amerika om zo arrogant iemand de hoofdrol te geven die inderdaad bewerkstelligd wat jij schrijft. [/spoiler:c50df9ce03]

Mja je het einde is misschien té maar toch blijft het een geweldige film!!!!en als je anders beweert ben je gewoon een nerd ;) En zo arrogant was het niet om Tom de hoofdrol te geven aangezien hij hem ook nog eens geproduceert heeft ( $$$$ )

Wel een beetje raar om iemand die een andere mening heeft meteen uit te roepen tot zijnde een nerd... :roll: :roll: :roll:

madelon
31-01-2004, 17:10
Ik vind het gewoon een mooie film, mooie muziek, mooie beelden en mooi verhaal.

Olivier Laemont
07-02-2004, 01:07
Ben net terg en heb me fantastisch geamuseerd. Goeie film, goeie vertolkingen, mooie fotografie, schitterend geluid. Een geslaagde filmavond! (y)

Bart
09-02-2004, 00:11
Ben net terg en heb me fantastisch geamuseerd. Goeie film, goeie vertolkingen, mooie fotografie, schitterend geluid. Een geslaagde filmavond! (y)

...en daar is alles mee gezegd!
erg leuk leuk amusement dus....

cheers :bier:

BASIL
17-02-2004, 22:35
He came. He saw. He stabbed a lot of people. He's Tom Cruise, and he's The Last Samurai! On May 4th, Warner Home Video will release this Ed Zwick epic as a souped-up two-disc set, available in separate anamorphic widescreen and full screen editions. Each includes a Dolby Digital 5.1 surround track and a plethora of goodies: audio commentary by Zwick, the History Channel documentary "History vs. Hollywood: The Last Samurai" plus the featurettes "Tom Cruise: A Warrior's Journey," "Edward Zwick: Director's Video Journal," "A World of Detail: Production Design with Lilly Kilvert," "Silk and Armor: Costume Design with Ngila Dickson" and "Imperial Army Basic Training: From Soldier to Samurai: The Weapons," the "Making an Epic: A Conversation with Edward Zwick" one-on-one interview, deleted scenes, premiere footage, trailers and ROM extras to be announced. Retail will be $29.95.

:D

raymond koene
19-02-2004, 07:33
Fantastische film. Een mooi verhaal gefilmd op een mooie locatie. Echt een aanrader (y)

Jaap22
23-02-2004, 15:00
Ik heb deze film net gezien in de bioscoop. Heerlijk, ongeveer 10 man publiek, geen vervelende kinderen. Volledig geconcentreerd kon ik deze film bekijken en heb zeer genoten. Prachtige film met een zeer goed acterende Tom Cruise. De rest van de cast was trouwens ook prima, waarvan ik geen enkele naam weet. De enige die me irriteerde was de fotograaf/schrijver whatever. De locaties in de film zijn prachtig en er wordt heerlijk opgebouwd naar een climax toe. Er zijn zeker wat voorspelbare momenten in de film, zo wist al snel dat [spoiler:9bb1e4d6e9]Tom Cruise het tegen zijn landgenoot op ging nemen en dat hij hem zou vermoorden[/spoiler:9bb1e4d6e9], maar de manier waarop is juist wat zo mooi is aan deze film. Komt hoogstwaarschijnlijk in mijn collectie.

Daniel1974
02-05-2004, 09:43
Ik heb net de DVD gekregen uit Canada en ik blijf ervij dat het een van de beste films, al dan niet de beste film van 2003 is. De DVD doet afgezien van het ontbreken van een DTS (krijg je met Warner) geen enkel gebreke aan de bioscoopervaring. De beelden zijn al net zo prachtig en gelukkig zijn we bevoorrecht met een prachtige transfer. Veel van de extra's zijn erg leerzaam en geven je toch wel een hele andere kijk op de film. En hoe ze uiteindelijk ertoe gekomen zijn om het verhaal te vertellen zoals het nu gedaan is. Echter vond ik wel heel erg jammer dat de 2 verwijderde scenes die op de DVD staan niet in film zijn gekomen. De ene, een dialoog tussen Katsumoto en Algren had naar mijn idee heel wat duidelijk kunnen maken over de houding die beide hebben wanneer het op het voeren van oorlog aankomt. Ook in het commentaar haalt Zwick een aantal interessante dingen aan. En met veel ben ik het zeker eens.

Het gaat hier om een zeer oude beschaving die doordat zij op een eiland zaten een compleet in hun eigen manier konden ontwikkelen. De oorlogvoering en de manier zoals deze Samurai hun strijd voerde is mogelijk de meest geoptimaliseerde strijder mogelijk. Wanneer in 1853 Perry voet aan wal zet in Yedo komt dit allemaal tot een einde en moet Japan zo nodig worden gemoderniseerd. Waarom vraag ik me dan af ???? En ik denk ook dat dit de belangrijkste boodschap is achter deze film. Zoveel landen zijn op deze manier kapotgemaakt (China is een ander goed en nog veel triester voorbeeld). Ok, deze Samurai preekten geen democratie, vrouwen hadden geen rechten en het leven was feitelijk in een standensysteen ingedeeld. So what !! denk ik dan, het werkte tot dat Westerlingen alles zo nodig moesten omgooien.

mark t
02-05-2004, 10:24
Ok, deze Samurai preekten geen democratie, vrouwen hadden geen rechten en het leven was feitelijk in een standensysteen ingedeeld. So what !! denk ik dan, het werkte tot dat Westerlingen alles zo nodig moesten omgooien.Wat je dus zegt is dat het werkte voor een gedeelte van de Samurai. Net zoals de adel in onze contreien wellicht ook liever een maatschappij van een paar eeuwen geleden zou hebben. Maar ik denk dat de gemiddelde Japanner van vandaag de dag toch wel de voorkeur geeft aan democratie, meer rechten voor vrouwen en geen standensysteem. Om nog maar te zwijgen van een aantal andere (sociale en technologische) verworvenheden die men rijkelijk geïmporteerd heeft. Net zoals in ieder ander land verloopt de overgang lang niet altijd vlekkeloos (kijk maar naar de Industrialisering in Europa), maar het is wel erg kortzichtig om dan maar de Middeleeuwen maar al haar tekortkomingen in stand te houden.

Akira Kurosawa geeft in zijn oudere Samurai-films een ander, realistischer beeld uit die periode (in al z'n historische films wordt de mythe van de Samurai onderuit gehaald): Je leeft voor je heer en verder niets. En als je door die heer niet wordt kaalgeplukt, dan is er nog altijd genoeg gespuis om die taak over te nemen (struikrovers, plunderende soldaten, samurai zonder meester (ronin) en lokale bandieten).

Daarbij komt nog dat de drang om Japan te moderniseren vooral Japanse ambitie was. Last Samurai geeft in dit opzicht een enigszins vertekend beeld. Bepaalde stromingen in Japan waren al langer geïnteresseerd in wat het buitenland (lang voordat de Amerikanen zich meldden). De ogen van Japan raakten sinds eind 18e eeuw al steeds meer op het buitenland gericht. Het is een periode die eerder vergelijkbaar is met de Verlichting in Europa, dan met een door het Westen opgedrongen omslag in de maatschappij.

The Last Samurai laat het standpunt zien van de groep die daar het minste bij gebaat was. De stem van het overgrote deel van het volk wordt buiten beschouwing gelaten, waarbij á la Hollywood de voor- en tegenstanders van handhaving van de status quo ook maar even ongenuanceerd in goed en slecht worden verdeeld. Let wel: De film is daardoor niet slecht, maar er moet gewaakt worden om aan de hand van de film een beeld te vormen van de houding van alle Japanners ten aanzien van het Westen.

deuce bigalow
02-05-2004, 10:41
Ik heb de film ook gezien en heb me ook wel vermaakt kortom een goede film,helaas zoals zovelen op dit forum moet ook ik zeggen dat het einde weer typisch Hollywood is :x maar niettemin een aangename film om te kijken......

Daniel1974
02-05-2004, 11:06
Na de Tokugawa revultie in 1602 is Japan op slot gegaan (China al eerder ten tijde van de Ming dynastie 1368/1644). Dit was met name om handelaren en missionarissen buiten het land te sluiten. Portugal kreeg exlusieve rechten voor Macau in China en de Nederlanders om via een eilandje ten zuiden van Japan te handellen, waar de naam mij op dit moment even niet te binnen schiet. Waarom de Nederlanders wel in Japan. Simpel omdat deze niet geinteresseerd waren om het geloof te verspreiden. Alle andere buitenlanders waren in Japan niet gewenst, en werden bij iedere poging direct op de kade onthoofd. Dus voor meer dan 250 jaar waren de enige contacten die Japan met het westen had de Nederlanders. Mogelijk dat Japanners Nederlands leerde en werken en boeken vertaalde die de Nederlanders bij zich hadden. De Amerikaan Perry komt in 1852 aan in Japan maar wordt geweigerd. In 1853 komt hij terug maar dan met geweld, en breekt de haven letterlijk open en wordt Japan gedwongen om zichzelf open te stellen. (beetje hetzelfde als de Britten met China hebben gedaan in de Eeste Opuimoorlog, maar dan was dat een nog veel vuiler spelletje) Dit is dan ook wat mij ontgaat. Hoe kan een land een ander land zichzelf dwingen zichzelf open te stellen, met alle gevolgen van dien. Kolonisatie is nog een stapje verder. Feitelijk zie je hetzelfde gebeuren in Irak vandaag de dag. Alleen gaat het hier om olie, en ging het in Japan om kunst, zijde, mogelijk specerijen en afzetgebied, of met andere woorden pecunia, en niets anders. Ik vind deze woorden over verlichting erg inspirerend en ik ben zelf ook een man van de verlichting boven alles, maar gebruik het (voor mij heilige woord) niet ald dekmantel om eigenlijk gewoon een eeuwenoude beschaving te verkloten en te ontwrichten. Ik ben er zeer van overtuigd dat er verlichting moet komen in de hele wereld, maar het laaste wat we daarbij nodig zijn is geweld. Wat er nu gebeurt is (toen ook) dat we een land binnenvallen en de mensen vertellen dat er verlichtibg bestaan, maar vertellen niet wat het verder echt inhoudt. En dat is een zeer slechre zaak. Alle nieuwe ideeen worden in een keer op een beschaving losgelaten en intussen wordt er even gruwelijk misbruik gemaakt van de verwarring. Worden er verdragen gesloten alleen in het voordeel van het westen en zo maar door. Verlichting brengen is OK, maar ga dan wel all the way. En lever geen half werk.

Het zijn uiteraard altijd de hogere klassen die de NW ideeen het beste dragen. Want deze zijn beter opgeleid en kennen hun klassieken. Ook dat was in Europa niet anders. Echter moet ik daar wel aan toevoegen dat de Japanners die dit wouden wel degelijk hun afkomst stonden te verlochenen. Want een volk dat ik al zo'n hoge mate van verlichting had bereikt is geen verlichting meer nodig. Alles wat zij nodig waren was de leer van Buddha. En dat geld ook voor China, en deze hadden zij al. Er is altijd een volk dat onder de heerser moet lijden of onder een bepaalde bestuursvorm. De Griekse democratie kon ook alleen maar bestaan over de rug van slavernij. Maar denk je nou echt dat het gepeupel zich daar druk over stond te maken ? Ik denk dat deze modernisering aan het grote deel van het volk compleet voorbij is gegaan. En hetzelfde geldt voor de Renaissance en de verlichting in Europa. Er is een mooie prent waarin een Fransgezinde het platteland op rent en schreeuwt "Vive La France !!!!"Waarop een boer nogal vreemd kijkt en zegt "France ?"

Modernisering betekent lang niet altijd verbetering.

Aan het einde van de film zit er een zeer ontroerend stuk waarin keizer Meiji verteld dat hij heeft gedroomd van een verenigd Japan, en dat modernisering leuk is maar dat ze niet mogen vergeten wie ze zijn en waar ze vandaan komen.

Ro1671
02-05-2004, 11:18
Leuk draadje dit :)

Ik kan niet wachten tot ik mijn R4-edition met t-shirt binnen krijg...
T-shirt aan, popcorn bij en film er in en gaaaan!

:p

mark t
02-05-2004, 11:42
Een heleboel klok en klepel:

De Amerikaan Perry komt in 1852 aan in Japan maar wordt geweigerd. In 1853 komt hij terug maar dan met geweld, en breekt de haven letterlijk open en wordt Japan gedwongen om zichzelf open te stellen. Open te stellen voor handel. Niet voor de cultuur van het Westen. Het Midden-Oosten dreef in de Middeleeuwen handel met Europa, zonder de cultuur over te nemen. China dreef al eeuwen handel met het Westen (zijderoute), zonder de cultuur over te nemen.

verlichting ... maar gebruik het (voor mij heilige woord) niet ald dekmantel om eigenlijk gewoon een eeuwenoude beschaving te verkloten en te ontwrichten.De interesse voor buitenlandse contacten ontstond in intellectuele kringen al onder Ienari -die regeerde van 1787-1837, dus ver voor Perry's bezoek. De militaire dictatuur hield echter vast aan het isolement. Mij is niet geheel duidelijk hoe je militaire dictatuur kunt verheerlijking als die Verlichting in de weg staat.
De komst van Perry was niet de reden, maar een katalysator in dit gehele Verlichtingsproces. Hij initieerde het niet, het was al bezit. Het enige wat dat bezoek van Perry bewerkstelligde was direct het openstellen van Japanse havens (voor handel, niet voor cultuur!) en indirect het ondermijnen van de militaire dictatuur. Daardoor ontstond ruimte voor de intellectuelen, die verder wilden kijken dan de grenzen van Japan. Uiteindelijk leidde dit tot de ondergang van de Tokugawa's, waarmee een einde kwam aan de militaire, feodale overheersing van Japan en een begin werd gemaakt met de modernisering in de Meiji-periode (Meiji betekent overgens 'de Verlichte regering'!). Niks opgedrongen cultuuromslag. Een geleidelijk proces dat door buitenlandse inmenging in een stroomversnelling werd gebracht! Dat de oude garde (lees: onderdrukkende militaire kaste) hier niet blij mee was, lijkt me duidelijk, maar geen reden om het hele proces van meer dan honderd jaar te verwerpen. Nogmaals, het kwam vanuit de Japanse maatschappij zelf. Getuige de grote sprong voorwaarts die de Japanners in die tijd maakten, zijn ze hier niet bepaald op achteruit gegaan. Een nadrukkelijke smet op het blazoen kwam pas toen de 'oude (nationalistische militaire) garde' weer meer greep op de regering kreeg. Met als droevig resultaat de Tweede Wereldoorlog.

Let wel: de moderniseringsgolven in de 19e en 20e eeuw hebben geleid tot gigantische verbeteringen in allerlei opzichten. Dat wil niet zeggen dat een relevant deel van de Japanse cultuur behouden is. Oude kunsten, religie (in Japan overigens eerder Shintoïsme dan Boedisme), klederdracht, omgangsvormen, et cetera. De opmerking van de keizer aan het einde van de film heeft daar dan ook betrekking op dàt principe ("Western science, Eastern ethics", zoals dat door voorstanders van openheid naar het westen in het begin van de 19e eeuw (dus wederom vóór de kwestie Perry) werd beleden). Er moet geleerd worden van andere culturen, maar ze moet klakkeloos worden overgenomen ten koste van de eigen cultuur. In dat opzicht is de film wèl realistisch: Japan was machtig en vrij genoeg om zèlf te bepalen wat ze overnamen van andere culturen en wat niet. Het is niet voor niets dat de Amerikanen geen wapencontract konden opdringen.

Daniel1974
02-05-2004, 12:08
Ook al is dat bijna onmogelijk toch denk dat iedere beschaving (want iedereen beinvloed iedereen zo ongeveer) er het meest bij gebaat is om verandering van binnenuit te laten plaatsvinden. Zoals jij het omschrijft lijkt het erop dat dat in Japan ook inderdaad zo is gegaan. Dus lijkt het een misvatting van mijn kant. Als geschiedenisstudent, en door mijn passie voor oude beschavingen, ideeen en denkwijzen wil ik teveel de oude culturen zoveel mogelijk behouden.

Geen invloed van het westen op China, daar kan ik me wel in vinden. Daar hadden ze het land ook wel goedgenoeg voor afgeschermd. Die muur was er niet voor niets. Echter wouden de Chinezen dat ook niet omdat China wordt bestuurd vanuit het principe : Zhong Gou, want staat voor de twee woorden Midden en Universum, waaruit zij er dus vanuit gaan dat hun koninkrijk in het midden van het universum ligt omringd door barbaarse volken. De handel over de Zijderoute werd in Kashba (weet niet of ik dat goed schrijf) afgegeven en vanaf daar verder vervoerd door Chinezen richting Xi'an.

Maar op de tussenweg, centraal Azie en zeer zeker ook het Midden Oosten werd onze (ik hou ervan er zo aan te referen) erfenis van de oudheid in bewaring gehouden. Door de veroveringen van Alexander de Grote en de opkomst van de Hellenistische koninkrijken is de kennis van de Grieken verspreid geraakt over heel het Midden Oosten en Centraal Azie. Daar overheen werd veel van dit gebied later Romeins en ging onze kennis en wijsheid verloren aan de Moren, Saracenen, Mohammedanen, Moslims, hoe je het ook maar noemt. Dat is goed want als het aan al die freakin Christelijk geworden Romeinse keizers had gelegen was overal een eind aan gemaakt. Veel was al verloren gegaan met de brand in Alexandrie, maar wanneer Justinuanus in 523 de Academie van Plato laat sluiten is het voorgoed gedaan. Daaroverheen komen de middeleeuwen, en gelukkig door de Reconquista en de Kruistochten ontdekken wij dat wat altijd al van ons is geweest. En breekt bij ons eindelijk de Renassaince aan.

Echter is een grote vraag wat er in dat gebied met al deze kennis is gedaan. Alexander liet in ieder dorp of stad duidelijk na dat het most worden ingericht naar het model van de Griekse Poleis, maar wat bijvoorbeels de filosofen in Cordoba met al deze kennis hebben gedaan lijkt moeilijk te achterhalen. Plato werd zo goed als vergeten, en al hun ogen leken (getuigende ook de instellingen van de Scholastiek) werd Aristoteles verheven tot de Filosoof. Er werd daar grote vordering gemaakt in Wiskunde (Badgad was daar in de 10e eeuw zeer beroemd om). En in de geneeskunde. Maar verder lijkt het erop dat de werken eerder alleen vertaald zijn in het Arabisch. Ok maar dit even off topic.

Daniel1974
02-05-2004, 12:24
Natuurlijk is geen enkele groepering die de macht steving in handen heeft er bij gebaat om de touwtjes te laten vieren. Dat was hier met de Adel & Geestelijkheid niet anders, die de opkomst van de burgerij meemaken en weg moeten maken voor deze NW derde stand, die veel gecultiveerder en hoger was opgeleid dan hunzelf.

Het is wel leuk om Meiji "De verlichte regering" te noemen maar lang niet alle verlichtingsdenkers waren zo pro-modernistisch, democratisch of wat dan ook. Mannen als Voltaire, Hobbes, of Montesqieu moesten niet veel van democratie hebben bijvoorbeeld. Echter Rousseau, Locke weer duidelijk wel, of in ieder geval in meer inspraak. Dus het hangt er vanaf in hoeverre je welke stroming aanhangt. Wat ze allen wel wouden is meer vrijheid van meningsuiting, geloodsvrijheid en vrijheid van handel.

Het gebeurt te veel dat landen gaan moderniseren en dan in eens heel radicaal alle dingen uit het verleden proberen uit te wissen (China ten tijde van Mao, Rusland ten tijde van het communsime en vele Oost Europese landen die na de val van de muur hun Communistische tijd probeerde uit te bannen. Voor mij heeft het geen zin om dat te doen. Want niemand kan wegrennen van wie ze diep in hun hart echt zijn. Het is altij een deel van je, of je dat nou wil of niet. En daarom ook dat mij de woorden van de keizer zo diep troffen.

Daniel1974
02-05-2004, 12:36
Mij is niet geheel duidelijk hoe je militaire dictatuur kunt verheerlijking als die Verlichting in de weg staat.

Thomas Hobbes, de leider moet zo sterk zijn als de Leviathan.
Jean Jacues Rousseau's ideeen over een algemene wil en verder geen, ook al zegt hij elders dat iedere staat het best klein werkt en moet worden ingericht naar model van een Griekse Poleis, waarin weer moet worden gestemd door middel van directie democratie.

Je kunt die militaire dictatuur ook juist gebruiken om verlichting te brengen. Net zoals de New Monarchs deden, de verlichte deposten als Catherina de Grote en Frederik de Grote. Niets door het volk, alles voor het volk.

Persoonlijk heb ik er ook zeer zeker geen vertrouwen in dat het volk in staat is om te weten wat goed is voor de staat. En daarom dat ik denk dat kiesrecht echt een grote fout is geweest, die terug moet worden gedraaid en moet vervangen worden door censuskiesrecht.

macdonald12
02-05-2004, 12:58
Leuke film maar idd 'slecht einde'.
Erg mooi vond ik hoe die paarden kwamen opdoemen uit de mist.

Filmnut
04-06-2004, 22:39
Hallo,

Kan me vergissen hor maar er staat me bij dat ik in de bioscoop versie een paar stukjes meer zaten.

- Staat me iets bij van dat 'Taka' op een gegeven moment met een mes naar Nathan ze slaapkamer gaat...maar zig toch bedenkt en m niet vermoord. -

kan iemand dit bevestigen of zit ik er compleet naast?

Vond de film overigens te gek en staat nu in me top 5 van beste films in mijn collectie.

laterz

Padrino
05-06-2004, 00:58
Ik heb Hem op de primeren dag gelijk ff gekeken, want ik was zeker wel benieuwd en het heeft me zeker niet teleur gesteld. wel weer zoon standaard hollywood verhaal had eigenlijk ook niks anders verwacht. maar als nog was hij zeker de moeiten waard.

My Page:Dvdreview.nl (http://www.dvdreview.nl)

Wizz-Art
06-06-2004, 16:15
Deze komt bij mij in de collectie, het is gewoon een hele mooie film.

HiddeV
14-06-2004, 02:47
Hallo,

Kan me vergissen hor maar er staat me bij dat ik in de bioscoop versie een paar stukjes meer zaten.

- Staat me iets bij van dat 'Taka' op een gegeven moment met een mes naar Nathan ze slaapkamer gaat...maar zig toch bedenkt en m niet vermoord. -

kan iemand dit bevestigen of zit ik er compleet naast?

Vond de film overigens te gek en staat nu in me top 5 van beste films in mijn collectie.

laterz

is mij ook opgevallen, heb het net gepost in thread bij regio 2. beetje raar.

The_Cure
14-06-2004, 09:37
Afgelopen vrijdag gezien, en vond hem eerlijk gezegd beetje tegenvallen... teveel van verwacht van te voren denk, mede doordat een vriend zei dat hij hem beter vond dan ROTK... nauw niet dus :D

Henk Heideveld
16-06-2004, 07:39
gisteren gezien en t begin was slaapverwekkend.

mazzel,niels
Dan moet 't een goeie film zijn, Niels valt dan altijd in slaap. :P :P De meetings bewijzen zijn goede smaak. :wink:
Even on-topic.
Het mooie doosje kan de slechte geluidstrack niet verhullen (typisch WB). Terwijl in de bios het geluid prima was. Ben echt gaan kijken of m'n sub wel aan stond. Kanonslagen werden ongeveer weergegeven als geweerkogels. De achterspeakers leken eveneens uitgeschakeld te staan.
Film is inhoudelijk niet slecht. Cast en camerawerk prima. Beelden, landschappen, wapenuitrustingen en dat soort zaken zijn ook opvallend mooi. En............gelukkig praten de Japanners Japans :P
Film moet even op gang komen, maar dan loopt het verder als een trein. (y)

Azazel
25-06-2004, 15:14
Aardige film.

Mijn grieven:

[spoiler:798d85b6f5]

>Erg Amerikaans en dat is niet per definitie slecht, maar in deze film ligt het er erg dik bovenop.

>Japanners die vloeiend Engels spreken.

>Arrogante Kapitein (Cruise in een allesbehalve overtuigende rol) die een Samurai vermoord en vrolijk bij de man's vrouw (en kinderen) intrekt.

>De vreemdeling (Cruise) wordt uiteraard geaccepteerd en wordt een Samurai (en dat in een paar maanden tijd).

>De held (Cruise) overleeft de eindstrijd en de Keizer ziet het licht en stuurt natuurlijk die verderfelijke Westerlingen naar huis.

>Einde van een veelbelovende film die niets werd

[/spoiler:798d85b6f5]

Kees Hoekerd
26-06-2004, 07:52
Ik heb vanochtend dan afgekeken en ik vond hem alles behalve saai.Dit was gewoon de beste film die ik in lange tijd heb gezien.Ik vond het begin dan ook niet saai.Het verhaal was verder niet echt apart maar het was ook niet slecht gelukkig.Maar het beste waren toch wel de battle scenes.Ik zou iedereen aanraden om deze film nu te gaan kijken als je hem nog niet gezien hebt.Misschien zijn er hier mensen die overal op gaan letten,maar bij deze film heb ik me geen een moment verveelt,alles was erg goed gedaan,topper.kijken :)

Mike Philippens
26-06-2004, 08:36
Ik vond het een hele goed film. Puur amusement. Geen emotionele hoogdraver of diepgaande toestanden. Lekker Hollywood vermaak. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je te ergeren aan de onzinnige dingen die er in de film zitten (en die zitten er zat in). Maar doen we dat ook met Terminator of Star Wars? Nee dus, en dat terwijl beide films baarlijke nonsens zijn (toch?).

Kijk, het feit alleen al dat een gaijin (vreemdeling) wordt opgenomen in een van de meest gesloten en tradtionele gemeenschappen van Japan - de samurai - is natuurlijk ondenkbaar. Kan gewoon niet. De Jap pleegt liever zelfmoord dan dát ooit toe te staan. En het huidige Japan is niet veel anders. Kijk voor de grap eens naar het Sumo worstelen. Toen er twee hele goede Hawaïanen de hoogste rang bereikten, ging men nogal morren in dit traditionele wereldje. En dat speelt zich allemaal tegenwoordig af, dus je kunt je afvragen of dat toen ooit mogelijk is geweest. Ik denk het niet, maar dat stoort niet. Het blijft een boeiende actie film, met een hoger 'cultureel' gehalte dan de standaard-actieflick. Mooie costuums, en Meneer Cruise heeft denk ik echt een klein beetje Japans geleerd. Een heel aardige film dus.

Ik heb nog geen making of gezien, maar ik vemoed dat ook hier weer Tom al zijn eigen stunts doet. Ik vind dat dat toch wel respect afdwingt. Na de making of MI2 gezien te hebben, ben ik de film toch wel iets anders gaan bekijken. Het is een kei die Cruise. En als je een film als Magnolia gezien hebt, weet je dat de man écht kan acteren. Het komt ook op mij over dat de 'Cruise-tegenstanders' dat eerder uit een soort gewoonte ofzo doen. Echt gefundeerd is het namelijk niet.

Wizz-Art
26-06-2004, 13:20
Ik vond het een hele goed film. Puur amusement. Geen emotionele hoogdraver of diepgaande toestanden. Lekker Hollywood vermaak. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je te ergeren aan de onzinnige dingen die er in de film zitten (en die zitten er zat in). Maar doen we dat ook met Terminator of Star Wars? Nee dus, en dat terwijl beide films baarlijke nonsens zijn (toch?).

Kijk, het feit alleen al dat een gaijin (vreemdeling) wordt opgenomen in een van de meest gesloten en tradtionele gemeenschappen van Japan - de samurai - is natuurlijk ondenkbaar. Kan gewoon niet. De Jap pleegt liever zelfmoord dan dát ooit toe te staan. En het huidige Japan is niet veel anders. Kijk voor de grap eens naar het Sumo worstelen. Toen er twee hele goede Hawaïanen de hoogste rang bereikten, ging men nogal morren in dit traditionele wereldje. En dat speelt zich allemaal tegenwoordig af, dus je kunt je afvragen of dat toen ooit mogelijk is geweest. Ik denk het niet, maar dat stoort niet. Het blijft een boeiende actie film, met een hoger 'cultureel' gehalte dan de standaard-actieflick. Mooie costuums, en Meneer Cruise heeft denk ik echt een klein beetje Japans geleerd. Een heel aardige film dus.

Ik heb nog geen making of gezien, maar ik vemoed dat ook hier weer Tom al zijn eigen stunts doet. Ik vind dat dat toch wel respect afdwingt. Na de making of MI2 gezien te hebben, ben ik de film toch wel iets anders gaan bekijken. Het is een kei die Cruise. En als je een film als Magnolia gezien hebt, weet je dat de man écht kan acteren. Het komt ook op mij over dat de 'Cruise-tegenstanders' dat eerder uit een soort gewoonte ofzo doen. Echt gefundeerd is het namelijk niet.

Dat laatste wat je zegt valt mij ook op :?

Joost v.d. Ham
25-07-2006, 11:01
Slappe film, zwaar onlogisch verhaal, veldslagen die we al tig keer gezien hebben, hele irritante slow motions met nog irritantere muziek erbij en de andrelon-kop van Cruise deed de film ook niet veel goeds.

Natuurlijk hoort dat allemaal bij zo'n film maar zet het dan aub niet zo dramatisch en 'groots' op. Voor een makkelijk weg te kijken actie-filmpje duurt het gewoon zeker een uur te lang.

Rohim
25-07-2006, 12:55
Natuurlijk hoort dat allemaal bij zo'n film maar zet het dan aub niet zo dramatisch en 'groots' op. Voor een makkelijk weg te kijken actie-filmpje duurt het gewoon zeker een uur te lang.
Misschien is de film ook niet bedoeld als makkelijk weg te kijken actiefilmpje, maar meer als een dramatische en grootse actiefilm?:wink:
Toen ik hier naar ging kijken verwachtte ik een min of meer epische film met wat actie en dat kreeg ik ook. Niks mis mee als je het mij vraagt.

Joost v.d. Ham
26-07-2006, 11:09
Natuurlijk hoort dat allemaal bij zo'n film maar zet het dan aub niet zo dramatisch en 'groots' op. Voor een makkelijk weg te kijken actie-filmpje duurt het gewoon zeker een uur te lang.
Misschien is de film ook niet bedoeld als makkelijk weg te kijken actiefilmpje, maar meer als een dramatische en grootse actiefilm?:wink:

Dat zal toch niet? Want dan is er wel heel veel mis met deze film....:shock:

Azazel
26-07-2006, 11:18
Aardige film.

Mijn grieven:

[spoiler:a7f8d1b541]

>Erg Amerikaans en dat is niet per definitie slecht, maar in deze film ligt het er erg dik bovenop.

>Japanners die vloeiend Engels spreken.

>Arrogante Kapitein (Cruise in een allesbehalve overtuigende rol) die een Samurai vermoord en vrolijk bij de man's vrouw (en kinderen) intrekt.

>De vreemdeling (Cruise) wordt uiteraard geaccepteerd en wordt een Samurai (en dat in een paar maanden tijd).

>De held (Cruise) overleeft de eindstrijd en de Keizer ziet het licht en stuurt natuurlijk die verderfelijke Westerlingen naar huis.

>Einde van een veelbelovende film die niets werd

[/spoiler:a7f8d1b541]

Leuk om te zien dat ik er na twee jaar nog steeds hetzelfde over denk :D .