PDA

Bekijk de volledige versie : optisch of coax ??



jh jansen
13-11-2001, 10:15
help me even met het volgende .....

mijn dvd speler heb ik via een optische kabel aangesloten op de versterker.

ik kan ook kiezen voor een coax aansluiting, voordat ik misschien onnodig een coax kabel ga kopen wil ik graag weten wat jullie beste ervaringen zijn, optisch of coax ????

Olaf M.
13-11-2001, 10:26
Coax geeft het beste resultaat.
Ik heb mijn dvd speler ook met coax aangesloten op mn receiver, mn ps2 is met een optische kabel aangesloten. ( heeft geen coax uitgang )

arno
13-11-2001, 11:15
Dat maakt volgens mij niks uit... het is beide 100% digitaal.

PM
13-11-2001, 11:18
er zijn wel extra omzettingen nodig voor een optische kabel.

Maar het hangt voor een groot deel af van de kwaliteit van de kabel.. en de kwaliteit van je appartuur... een kabel van 500,- heeft weinig zin bij een systeem van 550,-..

forzavado
13-11-2001, 11:34
Juist, daarbovenop komt nog dat een optisch signaal gevoeliger is voor externe storing dan een electrisch signaal.

Jh Jansen, gebruik eens de zoekfunctie, nog geen maand geleden stond hier exact dezelfde thread. Dat maakt het trouwens niet minder intressant. Kijk hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=608&highlight=coax+vs+optisch) eens, daar staat het allemaal al uitgelegd! Via de zoekfunctie vind ik nog meer threads die hier aan gerelateerd zijn.

PM
13-11-2001, 11:48
kijk ook eens hier thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&postid=13581)

arno
13-11-2001, 15:10
Euh normaal is Optisch juist het minst gevoelig voor externe storingen (zoals TL lampem e.d.)

Raskel
13-11-2001, 15:25
Geloof het maar arno, optisch is veel gevoeliger! Pak liever maar een goede coaxiale kabel.

PM
13-11-2001, 15:39
Ik geloof niet dat je het verschil tussen een goede optische en goede coax kabel hoort..
Misschien als je een installatie 25.000+ hebt..?

Het is aan te raden om 10% van je totale budget aan kabels uit te geven... misschien is dat een goede leidraad..

forzavado
14-11-2001, 12:27
Euh normaal is Optisch juist het minst gevoelig voor externe storingen (zoals TL lampem e.d.)
Waarom is dit volgens jou??
Als je volgens mij voor 70 piek een kabel wilt aanschaffen en je hebt de keuze uit coax en optisch, dan zal de coax stukken beter resultaat geven, simpelweg omdat een optisch kabeltje vaak van dusdanig (slechte) kwaliteit is dat ie veel sneller verstoord wordt. Ga je echte glasvezelkabels (wat minder gestoord wordt door huis tuin en keuken optische interlinks) gebruiken dan ben je gigantisch veel geld kwijt. Dus ik blijf er (voorlopiog?) bij: coax nemen voor je HT.

arno
14-11-2001, 12:48
Wel een coax kabel draagt een elektrisch signaal. Elektrische signalen (ongeacht digitaal of analoog) worden gestoord door andere elektromagnetische bronnen. (stroomkabels, tl-lampen, computers enz)
Een optische kabel heeft geen last van elektromagnetische storingsbronnen. (wel bij een slechte/kapotte buitenmantel kun je last krijgen met vele/ir lichtbronnen)

Overigens denk ik niet dat je bij digitaal coax veel storing zult krijgen, omdat een digitaal signaal daar minder last van heeft, en ditzelfde geld dan ook weer voor optisch.

forzavado
14-11-2001, 12:53
En dus is de kwaliteit van de kabel erg bepalend, waardoor coax sneller een beter resultaat geeft. Hopelijk zijn we er nu uit!:) Overall is coax dus beter, zeker als je je bedenkt dat er ook nog extra omzetting en andere punten bijkomen kijken

Mirx
26-11-2001, 20:54
Optische (glasvezel) is op zich beter. In de kabel zelf treedt zo goed als geen vervorming op. Echter het signaal is wel veel gevoeliger bij het omzetten. In het omzetten van elektrisch signaal naar licht en weer naar elektrisch treed ruis/storing op. Deze storing is groter als bij een coaxiale kabel.

Als kabel is dus glasvezel in de basis beter, maar door het omzetten (met regelmatig middelmatige apparatuur in de spelers) geeft een coaxiale aansluiting een beter eindresultaat.

Ronald Ridderhof
26-11-2001, 21:27
Dat maakt volgens mij niks uit... het is beide 100% digitaal.

Maakt degelijk wel uit, coax is het mooist zeker met een Van den Hull The Firts kabel, beter kan je niet krijgen, een optische kabel klinkt vaak kil, moet je maar eens proberen.

bobby d
26-11-2001, 23:10
hoe veel kost zo'n "Van den Hull The Firts kabel" Ronald.
En kan je hem in de gemiddelde audio winkel kopen of moet ik naar een speciaal zaak.

arno
26-11-2001, 23:12
Ik ga toch nog eens eigenwijs doen, maar digitaal zit toch geen verschil in, of gaat er over optische kabels een lagere bitrate?
:confused:

Iemand die de precies gegevens weet?

smartsys
26-11-2001, 23:47
Je moet het zien als water dat in emmers wordt verstuurd.
Bij het omzetten (vullen van de emmers) van electriche informatie naar optische informatie ontstaat verlies (er valt iets water naast de emmer) door weerstand en door andere invloeden. Bij de omgekeerde conversie onstaat nogmaals verlies (er valt water naast de put). Er raakt dus informatie weg en dat kun je horen. Niet op een surround set van 1500 tot 3000 gulden, maar wel op een stereo set van hetzelfde bedrag en hoger of een surround set van 4500 tot hoe duur je het maken wilt.
Een goede afgeschermde kabel zorgt heeft nauwelijks bijdrage aan informatie verlies, alleen aan verzwakking van het signaal. Omdat het digitaal is, is dit niet erg, want digitaal is aan en uit. Het kan echter zijn dat er af en toe een één voor een nul wordt gezien en andersom. Als dit te vaak gebeurd is dit wel weer te horen en kan een andere kabel zorgen dat dit euvel niet voorkomt. Daardoor klinken ook verschillende digitale kabels anders.
Er is hier een heel boek over te schrijven, dus ik laat het hier maar ff bij.

Koofie
27-11-2001, 00:00
Zo is et, beter had ik ehm niet kunne uitlegge :)
That's why we use coax :)


Maar wel 1 ding, als je nou erge last van toch storing of verlies hebt bij coax, dan kun je optical proberen.

jh jansen
27-11-2001, 17:47
hoe veel kost zo'n "Van den Hull The Firts kabel"

The First (gemonteerd 80 cm.)
Fl. 299,- koolstof + metalen mantel
Fl. 349,- geheel koolstof
Fl. 449,- geheel koolstof, zesvoudige afscherming

Zie voor de overige Van den Hul prijzen de adviesprijslijsten op
http://www.tannoy.nl/NewFiles/prijslijsten.html

smartsys
27-11-2001, 17:54
The First is een goede kabel, er zijn betere, maar dit is de kabel met de beste prijs/prestatie verhouding.

tapeshirt
27-11-2001, 18:27
Bij het omzetten (vullen van de emmers) van electriche informatie naar optische informatie ontstaat verlies (er valt iets water naast de emmer)

Volgens mij gaan water en electriciteit niet echt goed samen!! haha ;) :D:D:D

Ronald Ridderhof
27-11-2001, 20:16
hoe veel kost zo'n "Van den Hull The Firts kabel" Ronald.
En kan je hem in de gemiddelde audio winkel kopen of moet ik naar een speciaal zaak.

Je kan de The Firs kabel bij hifi speciaal zaken kopen, misschien kan je er een paar lenen om te testen welke goed voor jou klinkt.
Hij kost ongeveer 150.- let op ze worden per stuk als per paar verkocht, zeg duidelijk dat het voor de coax uitgang is van je dvd.

Als hij te duur voor je is kan je de verkoper vragen wat te vergelijken is.

Succes met het luisteren

Tom Rood
27-11-2001, 22:26
Ik heb gehoord dat optisch maar tot 45 kHz kan en coax tot 95 kHz...

Ik weet niet zeker of het waar is lijkt me vreemd maar misschien weet iemand er wat meer van..?