PDA

Bekijk de volledige versie : Pearl Harbor DVD krijgt een 'Dolby Headphone' soundtrack



Koen Crijns
13-11-2001, 11:55
Pearl Harbor DVD krijgt een 'Dolby Headphone' soundtrack



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=169)

Henk Heideveld
13-11-2001, 12:03
Alex heeft een tijdje geleden ook al eens melding gemaakt van dit fenomeen. Ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Hij had het toen over een surround-koptelefoon. Ik dacht toen in termen van hardware. Nu zou het dus softwarematig zijn.

starbuck
13-11-2001, 12:11
K'heb m'n koptelefoon al op....is het al 4 december ???

PM
13-11-2001, 12:27
Alex heeft het inderdaad over hardware gehad (een surround koptelefoon) en ik weet niet of dat iets met de dolby-headphone te maken heeft

Alex...?

Koen Crijns
13-11-2001, 13:35
Ik heb lang geleden voor zuster-site Hardwareinfo.net eens een artikel over 3D geluid geschreven, waarin wordt beschreven hoe die HRTF-trucjes die Dolby nu ook gebruikt, precies werken. Voor geinteresseerden wel interessant om een keer te lezen denk ik:

http://www.hardwareinfo.net/achtergrond.php?id=6

Eric van Ballegoie
13-11-2001, 13:55
Ter aanvulling:

Dolby Headphone kan zowel in hardware als in software uitgevoerd worden.

Bij een hardware uitvoering (decoder in de versterker of dvd speler) wordt de normale 5.1 kanaals geluidstrack op de DVD gebruikt en worden de 5.1 kanalen real-time gemixt naar een signaal wat op de hoofdtelefoon als 'ruimtelijk' wordt ervaren.

Maatschappijen kunnen natuurlijk ook kiezen dat 'omzetten' bij hen te laten doen en het signaal wat bedoeld is voor de hoofdtelefoon als extra audiospoor op te nemen. Dat is hier gebeurd.

Het voordeel van de hardware variant is dat deze met ELKE 5.1 track werkt, terwijl de software versie speciaal op de DVD moet zijn opgenomen.

Martin van Tuijl
14-11-2001, 00:37
Het voordeel van de hardware variant is dat deze met ELKE 5.1 track werkt, terwijl de software versie speciaal op de DVD moet zijn opgenomen.
Dan is het voor hardware fabrikanten niet te hopen dat de software variant aanslaat. Ik zal de film eens huren (een draak...) en er eens voor gaan zitten. Ben benieuwd naar het resultaat.
Mijn buren denk ik ook.. :)

Alex van den Berg
14-11-2001, 02:04
Alex heeft het inderdaad over hardware gehad....

Alex...? Yep... Dat was hiero... (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&postid=7700#post7700)
Het is bij een virtueel systeem, vanwege de akoestische eigenschappen, van belang of er met een open of een gesloten hoofdtelefoon wordt geluisterd.
Bij een kant-en-klare 2 kanaals mix op de DVD zou theoretisch een prima geluidsbeeld kunnen ontstaan... mits je een hoofdtelefoon hebt die bij de mix past...

Ik heb zelf dus een hardware variant van Sony, het MDR-DS5100 systeem. Dit bestaat uit een DP-IF5100 surroundprocessor/infrarood zender, in combinatie met een MDR-IF5000, een infrarood gestuurde open hoofdtelefoon van prima kwaliteit.
Daarnaast levert Sony ook nog een hoogwaardige bekabelde hoofdtelefoon, de MDR-F1, die op het front van de processor kan worden ingeplugt.
Deze combinatie levert een enorm realistisch DD-5.1 en DTS-5.1 geluidsbeeld op!

Lees in deze thread meer over mijn ervaringen (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&postid=7775#post7775)

ToolkiT
14-11-2001, 02:39
geniaal idee dit, alleen zullen de hardware fabrikanten er wel niet blij mee zijn.

Wat ik me afvraag is gaat die soundtrack op stereo boxen nou ook surround klinken?

Alex van den Berg
14-11-2001, 02:43
Misschien zul je een ruimtelijke ervaring krijgen wanneer je de speakers meteen naast je oren zet, maar bij grotere afstand zal de akoestiek van de kamer waarschijnlijk roet in het eten... eeeuh... geluid gooien...

ToolkiT
14-11-2001, 02:46
Misschien zul je een ruimtelijke ervaring krijgen wanneer je de speakers meteen naast je oren zet, maar bij grotere afstand zal de akoestiek van de kamer waarschijnlijk roet in het eten... eeeuh... geluid gooien...
Daar was ik al bang voor ja... :(

Eric van Ballegoie
14-11-2001, 07:01
geniaal idee dit, alleen zullen de hardware fabrikanten er wel niet blij mee zijn.

Het gaat hier voor zover ik weet alleen om de R1 versie van Pearl Harbor, en ik denk (maar weet dus niet zeker) dat dit een eenmalige 'actie' is in samenwerking met Dolby om op deze manier wat bekendheid aan de techniek te geven. Het zou me niets verbazen als Dolby verder geen vergunningen verleent om op andere DVD's ook Dolby Headphone track toe te voegen.


[B]
Wat ik me afvraag is gaat die soundtrack op stereo boxen nou ook surround klinken?

Nee, dat klinkt waarschijnlijk totaal niet. Ookal is het Dolby Headphone signaal gewoon stereo, het is totaal anders dan een normal stereo signaal of een Dolby Surround signaal. Dolby Headphone is specifiek bedoeld om direct op de oren weergegeven te worden (hoofdetelefoon dus ;) ) en alle truckjes die worden gebruik om je te laten denken dat het om een ruimtelijk signaal gaat zijn daar nauwkeurig op afgestemd.

Arnold van Oostrum
24-11-2001, 17:46
Het gaat hier voor zover ik weet alleen om de R1 versie van Pearl Harbor, ...En zoals wel vaker heeft Eric weer eens gelijk. Ik ben bezig met de review van de Nederlandse uitgave van Pearl Harbor. Deze heeft GEEN DD2.0 Dolby Headphone audiotrack. De DVD is alleen voorzien van een DD5.1 Engelse en Franse track.

Ik kan alvast melden dat de DVD een indrukwekkende geluidstrack heeft en uitstekende beeldkwaliteit. De extra's op de tweede disc zijn redelijk.

De complete review kunnen jullie zeer snel op onze site verwachten.

YamYamRKK
26-11-2001, 20:32
jammer jammer jammer toch,

* geen DTS

* Niet al teveel extra's

* En ook geen Dolby Headphon soundtrack voor r2

In dit geval voel ik dat wij weer als vuilnisbakken (Europa) rasjes gehandeld word.
Kijkent op een koude, natte en vieze dag naar binnen , waar een belachelijke f*ck poedeltje alles heeft (Amerika).
Dagelijks naar de pedicure en Luxe hondenverblijf waar ze 4 sterren vreten krijgen en worden ze met limo overal naar toegebracht.

Zielig toch eigenlijk eigenlijk hoe wij zijn.

Alleen omdat wij een minder aantrekkelijke omgeving zijn om DVD's te verkopen ( dus ze kunnen minder geld aan verdienen )besteden ze minder aandacht aan R2 DVD's

Henk Heideveld
27-11-2001, 11:40
Ja, er zijn wel meer dingen te noemen waarmee ze hun eigen marketing op de Europese markt verzieken. Wat denk je bijvoorbeeld van de prijsverschillen in Nederland varierend van 20% tot 45% (schrik niet, soms in 1 en dezelfde zaak). Je voelt je in Nederland regelmatig genaaid, dus hale velen het al via internet van buiten Europa. Ach er zou nog veel meer mismarketing genoemd kunnen worden. Ik wens ze allemaal nog veel omzetverlies toe, zij die te duur zijn. Het zal ze wel net zo vergaan als met de CD-markt. Lekker de prijzen opschroeven en dan uiteindelijk gaan zeiken dat iedereen voor f 1,50 zijn eigen CD's gaat zitten branden.
Maar, en dat moet ook gezegd worden, de consument is zelf ook een stom rund, hij staat in de rij voor een nieuwe DVd en betaalt dus vlot f 70 tot f90 bij uitkomst.
Flink shoppen er zij links en rechts zat aanbiedingen tot 45% onder de prijs.