PDA

Bekijk de volledige versie : stereo-geluid niet netjes in het midden



Christiaan Sauer
08-09-2003, 09:49
Een goede morgen iedereen,

Sinds een aantal dagen heb ik last van de plaatsing van mijn stereo-geluid. Voor mijn gevoel komen alle stemmen hoofdzakelijk van de rechterkant. Net alsof mijn linkerspeaker te zacht staat. Dus ik heb even met mijn db-meter nagemeten, en alles klopt tot op de decibel. Ik heb nagemeten of mijn speakers niet verkeerd staan tov elkaar: is ook niet het geval. Ik heb gewoon het gevoel alsof het verkeerd is gegaan sinds ik mijn bare-wire heb vervangen door bananenpluggen. Maar, ook deze zitten gewoon vast. En dan is het ook gek dat ze allebei dezelfde geluidsdruk produceren.
Ook meer/minder toe-in maakt niets uit.
Als iemand me kan helpen: dolgraag, want het begint me te IRRITEREN. :cry: .
Mvg,

Christiaan

Tom Rood
08-09-2003, 10:06
Klinkt als een fase probleem.
Kan het zijn dat je een van je speakers uit fase hebt staan ? of misschien alleen een tweeter van een speaker?

verder kan ik niets bedenken.. tenzij je tweeter beschadigd is maar dat had je wel gezien...

Christiaan Sauer
08-09-2003, 12:02
Daar had ik nog niet aan gedacht :oops:.Dat zal ik straks thuis eens even bekijken. Het kan zijn dat ik de plus en min omgedraaid heb tijdens het plaatsen van mijn pluggen. Sinds toen heb ik tenslotte problemen met mijn geluid :cry: .
Mijn woofer en/of tweeter zijn in ieder geval nog heel: ook even bekeken en geprobeerd. Daar zit geen enkel probleem in.
Bedankt voor de tip :lol:.
Mvg,

Christiaan

Christiaan Sauer
08-09-2003, 19:17
Ik heb daarnet even de bekabeling aan mijn pluggenkant bekeken, en daar zit de plus gewoon op de plus, en de min gewoon op de min. Verder heb ik nog even 2 seconden de plus en min verwisseld van mijn linkerspeaker, maar dat durfde ik niet lang vol te houden omdat ik niet zeker weet wat de gevolgen kunnen zijn.
Vanavond weer kijken of het dan soms verkeerd zit aan mijn versterker kant.
Als dat niet het geval is zal ik eens een tekening maken en die plaatsen. Dan kunnen jullie wat meer zien wat ik hoor zeg maar (mbt de plaatsing van het geluid).
mVg,

Christiaan

BrokenTable
08-09-2003, 20:01
Ik heb daarnet even de bekabeling aan mijn pluggenkant bekeken, en daar zit de plus gewoon op de plus, en de min gewoon op de min. Verder heb ik nog even 2 seconden de plus en min verwisseld van mijn linkerspeaker, maar dat durfde ik niet lang vol te houden omdat ik niet zeker weet wat de gevolgen kunnen zijn.
Vanavond weer kijken of het dan soms verkeerd zit aan mijn versterker kant.
Als dat niet het geval is zal ik eens een tekening maken en die plaatsen. Dan kunnen jullie wat meer zien wat ik hoor zeg maar (mbt de plaatsing van het geluid).
mVg,

Christiaan

Gezien het feit dat het pas is veranderd sinds dat je wat met je kabels gedaan hebt, lijkt het me geen plaatsings probleem van je speakers, of heb je die gelijk ook een andere plaats gegeven?

Christiaan Sauer
08-09-2003, 20:04
Ik ben alleen een klein beetje bezig geweest met Toeing In (hoe in godesnaam spel je dat???) van mijn speakers.Heb ze een cm of 10 naar binnengeschoven tov hun oude plek. In het begin klonk het duidelijk beter. Toen gingen mijn pluggen erop.
Misschien straks ook eens kijken wat de gevolgen zijn als ik de pluggen er gewoon afhaal.
Zou wel humor zijn als het dan opeens beter is :lol:.
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
08-09-2003, 21:29
.
Misschien straks ook eens kijken wat de gevolgen zijn als ik de pluggen er gewoon afhaal.
Hier ben ik wel even benieuwd naar wat dit opleverd 8)

Christiaan Sauer
08-09-2003, 21:34
als ik weer veilig thuis ben (lees voor "details" even je eigen thread ;)) ga ik met mijn maat even kijken wat de gevolgen zijn.
Mvg,

Christiaan

ps: was wel zo heftig dat we naar het huis van mijn ouders moesten uitwijken.Gaan zometeen waarschijnlijk ook even naar de Politie om te vragen wat we kunnen doen :?

Johan van den D.
08-09-2003, 21:37
ps: was wel zo heftig dat we naar het huis van mijn ouders moesten uitwijken.Gaan zometeen waarschijnlijk ook even naar de Politie om te vragen wat we kunnen doen :? :shock: :shock: :shock: :?:
Ik ga het maar vlug ff lezen dan :arrow:

Christiaan Sauer
09-09-2003, 09:28
LOL.
Tja, de politie kon er ook niets mee. We konden precies beschrijven wat er gebeurd was, maar we hebben geen nummerplaat. Wel duidelijk gezien, maar je schrikt je zo de pleuris dat je eerst probeert weg te komen. En dan vergeet je het nummerbord te noteren natuurlijk.
Maarja, voor de rest (eerst half uur bij mijn ouders gezeten) niet meer gezien.
Maar goed, over mijn audio: gister toen we weer opnieuw bij mij waren heb ik hem even laten luisteren, en het viel hem ook meteen op. Ligt dus niet alleen aan mij :lol:. Dus de pluggen losgemaakt (allebei) en het probeer werd wel minder. Niet over, maar wel minder. Het geluidsbeeld verschuift duidelijk meer naar het midden toe.
Dus als er nog andere oplossingen zijn: graag :lol:.
Mvg,

Christiaan

Christiaan Sauer
10-09-2003, 20:03
Er is voor de rest niemand die ideeen heeft voor dit maffe probleem? Ben er nog niet aan toegekomen om de bekabeling aan mijn receiverkant opnieuw te plaatsen (of zelfs maar los te maken :P), dus dat ZOU het nog kunnen zijn. Maar dat durf ik te betwijfelen aangezien ik daar niet aangezeten heb toen dit probleem op kwam zetten ;?
Mvg,

Christiaan

Christiaan Sauer
10-09-2003, 20:05
ps: Johan: je moet even de smilie in je avator veranderen: die doet het niet meer :lol:.
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
10-09-2003, 20:31
ps: Johan: je moet even de smilie in je avator veranderen: die doet het niet meer :lol:.
Mvg,

ChristiaanIk weet het ja.
Komt omdat die hele site er tijdelijk uitligt.
Smilie komt dus vanzelf terug als het goed is. :?

Christiaan Sauer
10-09-2003, 20:35
succes met wachten :lol:
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
10-09-2003, 20:38
succes met wachten :Lol:
Mvg,

ChristiaanDank je Christiaan, dank je :?

Christiaan Sauer
10-09-2003, 21:11
maar, voor de rest ook geen idee meer? Kan me namelijk zo moeilijk voorstellen dat het aan de fase ligt. Heb aan mijn speaker kant al geprobeerd wat de gevolgen waren, maar daar werd het alleen maar minder van :?. (lees: problemen werden erger). Dus aan mijn receiverkant kan ik wel wisselen, maar heeft dat niet gewoon hetzelfde effect?
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
10-09-2003, 22:11
En als ik het dus goed begrijp had je dit probleem eerst niet??
Of let je er nu pas op omdat je nu beter naar het geluid luisterd?

Patrick vdB
10-09-2003, 22:19
Hoi Christiaan,

Met welke cd valt je dit op? Vergeet niet dat niet elke cd de stemmen mooi hebben gecentreerd :wink: Dat het eerst wel zo was wil dan tevens niets zeggen aangezien je niet weet of de betreffende cd wel een juiste referentie is. Ook het verplaatsen van 10cm kan al voldoende zijn geweest mocht de cd wel netjes de stemmen hebben gecentreerd :wink:

Heb je een calibratie-dvd? Zo ja ga dan eens met de fase-test aan de slag. Ga netjes in het midden zitten en draai de uit-fase patroon, helt het geluid naar bv links verplaats dan de rechterspeaker wat naar voren totdat het uit-fase patroon gelijkmatig verdeeld is over links/rechts.

Mvrgr

Patrick

Christiaan Sauer
11-09-2003, 09:54
Hoi Patrick,

Ik ben inderdaad bezig geweest met de Fasetests van THX (monsters inc oa), en daar klopte alles nog. Daar zit het probleem dus niet in. Voor de rest de cd's die ik gebruik: Shania Twain (From this moment), Eminem (Lose Yourself/Rabbit Run), R. Kelly (Turn Back the Hands of Time), en nog enkele andere. Bij alle c'd's valt het op. Bij de een meer dan bij de ander, dat is waar, maar wel opvallend genoeg dat het anderen ook opvalt.
Gister heb ik even mijn rechterspeaker radicaal verplaatst (meter naar rechts verplaatst), en dat verhielp het probleem voor geen ene meter :(.
Toen bedacht ik me dat ik wel eens wat zou kunnen proberen met de onderlinge DB instellingen. Als we links even op 0db interne versterking stellen moet ik rechts op +3(!) zetten om mijn geluid netjes te centreren.
Dus ik begin meer en meer het vermoeden te krijgen dat mijn linkerkanaal gewoon minder vermogen levert dan mijn rechter, en dat het daarom niet meer klopt. Ik weeet niet of het kan, maar het zou een oplossing kunnen zijn.
Zijn er mogelijkheden waarop ik dit zelf zou kunnen nameten? En zoja, hoe moet ik dat doen dan?
Alvast hartelijk dank hiervoor :lol:.
Mvg,

Christiaan

Patrick vdB
11-09-2003, 22:00
Hoi Christiaan,

Het beste kun je gewoon opnieuw beginnen met de plaatsing van de speakers (wel eerst zeker weten dat alles goed is aangesloten) en van daaruit verder spelen totdat je de juiste opstelling hebt gevonden. Wanneer je de opstelling met behulp van de fase-test doet zoals hierboven vermeldt dan ben je er haast 100% zeker van dat je een juiste stereo-opstelling gevonden hebt (wel zeker ervan zijn dat de fase-test ook klopt, neem dus het liefst een calibratie-dvd zoals Avia, Video Essentials oid). Een stereo-opstelling maken adhv een muziek-cd gaat vaak goed maar is geen garantie dat het ook goed is aangezien je vaak niet 100% zeker weet of stemmen ed echt gecentreerd staan gemixt.

Wanneer je een THX-gecertificeerde versterker hebt dan kun je de geluidssterkte van elk individueel kanaal nameten door:

1. Speakerlevels op 0 zetten
2. Mastervolume op 0 zetten
3. Testtonen van calibratie-dvd draaien

Op de meeste calibratie-dvd's is het geluidsniveau 20dB zachter opgenomen dan het THX-referentie niveau. Wanneer de speaker-levels en mastervolume op 0 staan zou deze dus een uitsturing moeten geven van ongeveer 85dB.

Heb je geen THX-gecertificeerde versterker dan kun je bovengenoemde procedure ook uitvoeren alleen kunnen de uitgestuurde waardes dan lager of hoger liggen. In principe maakt dit verder niet uit, het gaat er immers om dat beide kanalen even hard uitsturen :wink: Houd tijdens de test wel rekening met de akoestiek van de kamer, wanneer 1 speaker dichter bij een muur staat dan de ander, of wanneer 1 wand waaraan de speaker staat ook meubulair bevat welke dempend kunnen werken zal dit meteen merkbaar zijn tijdens de meting.

Mvrgr

Patrick

Christiaan Sauer
12-09-2003, 16:17
Bedankt voor je uitleg :lol:.
Maar ik zit met 1 praktisch probleem: als ik mijn speakers zo wil neerzetten dat het met stereo goed klinkt kom in de knel met mijn HT opstelling. Want aangezien ik maar een arme student ben heb ik gewoon 1 opstelling voor zowel stereo als HT. Dus als ik mijn speakers zo neerzet dat het geluid netjes uit het midden komt staan mijn speakers volledig verkeerd voor HT. En dat is ook weer niet de bedoeling.
Ik heb het zaakje al nagemeten met mijn DB-Meter, en daarbij zou alles gewoon goed moeten kloppen. Dat is het maffe. Ze staan allemaal op 72/72.5 db volgens de meter (dus ook mijn FL en mijn FR). Daar zit het probleem dus niet in :?.
Ik was gister bij de winkel om even spades (Acoustic Research?) en nieuwe bekabeling (heb even gebiwired) te kopen, en vroeg ze ook meteen even naar het probleem, en ook daar dachten ze dat het kon dat de balans niet meer 100% kan zijn.
IIG bedankt,

Christiaan

Johan van den D.
12-09-2003, 16:24
. Dus als ik mijn speakers zo neerzet dat het geluid netjes uit het midden komt staan mijn speakers volledig verkeerd voor HT. Hoezo staan ze dan volledig verkeerd??
Zoveel verschil kan er toch niet in zitten :shock:

Christiaan Sauer
12-09-2003, 16:30
Ik moet mijn speakers helaas radicaal verplaatsen om maar een klein beetje verplaatsing van mijn geluidsbeeld te krijgen.
Nu ga ik eerst even mijn eten fixen, maar daarna zal ik even plaatje op de pc maken om te laten zien wat nu het daadwerkelijke probleem is.
Mvg,

Christiaan

Christiaan Sauer
12-09-2003, 17:47
Het beloofde plaatje van mijn kamer (http://christiaansauer.freehomepage.com/images/opstelling_speakers_christiaan_groenewoud.jpg)
De reden dat het een link is, is omdat het een vrij forst bestand was (de bitmap versie was 1.65 mb).
Je zal er 3 gekleurde cirkels op tegenkomen. De zwarte cirkel is zoals het was met beide kanalen 72db, de rode cirkel komt wanneer je mijn rechterspeaker 1/1.5 meter verder naar rechts zet. De blauwe cirkel is er nadat ik mijn linker kanaal 3db hoger heb gezet in mijn versterker. Ik heb niet meer nagemeten hoeveel db die nu daadwerkelijk harder is tov mijn oorspronkelijke situatie.
Maar hiermee kun je zien dat het verplaatsen van mijn speaker niet goed te doen is. Nog verder naar rechts en mijn hele HT opstelling is verknald, en minimaal net zo belangrijk: dan kan ik praktisch niet meer in mijn boekenkast komen (waar ook mijn schoolboeken staan :cry: ).
Dus, dit is de huidige situatie :lol:.
Mvg,

Christiaan

ps: sinds mijn speakers bi-wired zijn, en ik mijn center met die spades aangesloten heb is er inderdaad een mooi verschil merkbaar: zet The Eagles met Hell Freezes Over maar eens op, en je zal merken dat de stemmen wat prettiger klinken :lol:.
En met stereo is mijn geluidsbeeld wat rustiger geworden nu ze bi-wired zijn en ze met bananenpluggen zijn aangesloten?

EDIT

Het lijkt met deze uitleg nu net alsof ik links helemaal geen geluid heb. Dat is dus ook zeer zeker niet het geval. in de eerste 2 gevallen is het echter zo dat de stemmen en aanverwanten in die cirkels zitten (ruwweg). De blauwe ovaal is om aan te geven dat het nu wel klopt.
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
12-09-2003, 19:30
Had je de speakerkabels al eens verwisseld??
Dus de rechter uitgang op je receiver naar je linker speaker leiden en je linker uitgang naar je rechterspeaker en luisteren wat er dan gebeurd.
(mits je dit nog niet had gedaan)

Christiaan Sauer
12-09-2003, 20:06
Dat kan ik inderdaad ook nog eens uitproberen. Zal wel een stuk makkelijker gaan nu ik met pluggen werk :lol:
Ben jammer genoeg pas op zijn vroegste morgen eind van de middag weer thuis :? dus daarvoor kan ik nog niets vertellen helaas :;
ps: hebben jullie ook zo EXTREEM veel vertraging bij het typen van berichten? Zie de zin die ik net typte nog niet eens in beeld :?
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
12-09-2003, 20:09
Geen last van

Christiaan Sauer
12-09-2003, 20:16
heb er op htforum.nl ook last van. Eens die niuewste upgrades van internet halen. Doet die niet automatisch.
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
12-09-2003, 20:28
Ook daar geen last van traagheid dus het probleem moet bij jouw liggen