PDA

Bekijk de volledige versie : advies aansluiting beamer



prorec
08-09-2003, 20:09
heb een epson emp 52 aangekocht.Wat is de beste aansluiting voor het kijken van dvd's (denon 1600).Op de denon zitten 2 scartaansluitingen en een svhs aansluiting.Op de beamer zit een svhs en een gewone video tulpaansluiting.Geprojecteerd wordt op een projecta doek.

mvr. gr.

peter

Johan van den D.
08-09-2003, 20:16
Van deze aansluitingen moet je de S-Video gebruiken.
Heet dus S-Video en geen S-VHS.
Dat is namelijk totaal 100% iets anders.

Point7
09-09-2003, 14:07
Van deze aansluitingen moet je de S-Video gebruiken.
Heet dus S-Video en geen S-VHS.
Dat is namelijk totaal 100% iets anders.

Inderdaad. Als je enkel die keuzes hebt is dat de beste oplossing.

In't algemeen heb je deze volgorde van goed naar slecht:
1. component
2. SCART (RGB)
3. S-Video
4. composiet

Godbluff
09-09-2003, 14:15
Het antwoord is al gegeven en goed. Toch vind ik de uitspraak totaal 100% wat dubbelop (denk aan een witte schimmel)... :P

Godbluff
09-09-2003, 14:18
En om gelijk mijn 200ste post te doen en nog iets aan de vraag bij te dragen het volgende.
Ik heb zelf een Sanyo plv-z1, een pioneer 717 dvd en een Maxgear dvd. Ik kan op dit moment weinig verschil waarnemen tussen de s-video/component aansluiting op de Maxgear en of de maxgear vergeleken met de pioneer. Dus ik ben benieuwd of iemand nog kan aangeven waar je op moet letten om een verschil te zien.
Bizar is in elk geval dat de progressive scan optie op de maxgear een veel softer (op het wazige af) beeld geeft dan de interlaced stand.

prorec
09-09-2003, 21:48
Van deze aansluitingen moet je de S-Video gebruiken.
Heet dus S-Video en geen S-VHS.
Dat is namelijk totaal 100% iets anders.

ok, maar is de aansluiting dan van scart(dvd) naar s-video(projector)?
of van s-video(dvd) naar s-video(projector)?
bij het eerste krijg ik geen beeld op mijn projector terwijl de input wel op
s-video staat geselecteerd.Ik krijg alleen beeld van scart(dvd) naar de gewone video(geel) ingang van de projector

peter

Johan van den D.
10-09-2003, 08:36
Van deze aansluitingen moet je de S-Video gebruiken.
Heet dus S-Video en geen S-VHS.
Dat is namelijk totaal 100% iets anders.

ok, maar is de aansluiting dan van scart(dvd) naar s-video(projector)?
of van s-video(dvd) naar s-video(projector)?
bij het eerste krijg ik geen beeld op mijn projector terwijl de input wel op
s-video staat geselecteerd.Ik krijg alleen beeld van scart(dvd) naar de gewone video(geel) ingang van de projector

peterIk zal gewoon van s-video dvd naar s-video projector gaan.
Je heb dus een normale s-video kabel nodig zoals deze
http://www.qed.co.uk/cables/av/images/qunex_svs_insert.jpg

Maar voor scart naar s-video heb je ook speciale kabels zoals dezehttp://www.qed.co.uk/images/sqtop_AV1112.jpg

Maar zoals gezegd zal ik het gewoon bij s-video > s-video houden.

baltar
22-10-2003, 23:50
Van deze aansluitingen moet je de S-Video gebruiken.
Heet dus S-Video en geen S-VHS.
Dat is namelijk totaal 100% iets anders.

Inderdaad. Als je enkel die keuzes hebt is dat de beste oplossing.

In't algemeen heb je deze volgorde van goed naar slecht:
1. component
2. SCART (RGB)
3. S-Video
4. composiet

Met dit lijstje ben ik niet helemaal eens. SCART(RGB) is , in theorie, beter dan component in Europa. In Amerika wordt het RGB signaal via component meegestuurd. Daarom wordt hier vaak gedacht dat component in Europa dus ook het beste is. Het beste blijft het signaal weer RGB bij meegestuurd wordt en dat is dus de SCART aansluiting (indien deze RGB meestuurt natuurlijk).

Johan van den D.
23-10-2003, 00:50
Maar de scart aansluiting (koppeling) opzich is een vrij zwak punt in het geheel.
Dus ongeacht het signaal wat erdoor gaat.
Daarnaast liggen bij scart alle aders naast/tegen elkaar.
Door dit soort dingen kan component ook hier toch de betere zijn en behoord toch op 1ste plaats te staan.
Moet wel toegeven dat het veschil met RGB scart heel klein zal zijn en in de praktijk wellicht niet eens merkbaar.

Daarnaast zie ik niet veel verschil in component in europa of in amerika.
Component is component want de apparatuur die component uitgangen heeft zijn vaak amerikaanse merken al heeft mijn Sony dvd speler het ook.
In ndit opzich zie ik het verschil dus niet tussen europa en amerika.
Wellicht begijp ik jouw verkeerd in deze hoor.

Alex van den Berg
23-10-2003, 05:34
In ndit opzich zie ik het verschil dus niet tussen europa en amerika.
Wellicht begijp ik jouw verkeerd in deze hoor.De component-signalen in Europa en Amerika zijn niet verschillend... net zo min als RGB of andere videosignalen. Dit is tenslotte vastgelegd in wereldwijde standaarden.

Het enige verschil is dat men in de VS naar NTSC beelden kijkt en wij hier in Europa naar PAL... en daar komt meteen Componentvideo weer om de hoek. Dit signaal wordt namelijk vooral gebruikt vanwege Progressive Scan, wat op zijn beurt weer vooral (alleen?) voorkomt bij NTSC.
Om die reden is de component-aansluiting in de VS meer in gebruik dan in Europa.

En dan nog even de Scart-plug. Vergelijk nooit Scart met Component... De ene is n.l. een verbindingswijze en de andere een signaal-protocol.
Er bestaan TV's met, naast RGB, een Progressive Scan Componentaansluiting op de Scart-connector. Dat is b.v. het geval bij mijn Loewe Articos TV. De signalen komen dan wel binnen via de RGB-pinnen van de Scart-plug, maar in het menu van de TV kun je dan instellen dat het geen RGB maar een Component-signaal betreft.

jongenenwetenschap
24-12-2003, 15:47
ter extra info : component bestaat al zolang er kleurentelevisie bestaat...maar was tot voor kort niet echt nuttig voor huiskamertoestanden, tot de komst van de DVD . Op de DVD schijf staan de signalen component weggeschreven, vandaar daat het component doorgeven een logische zaak is en het omzetten naar RGB uiteraard zinloos is...(dit doet de tv wel in jouw plaats).

theoretisch gezien zijn component en RGB als overdrachtmedium kwalitatief even goed, ze zijn elk "meester" op hun eigen terrein. component in de videowereld, RGB in de PC wereld. het is dus historisch gegroeid en leuk om weten, maar buiten het kader van dit forum. W. Bruch en J. Von Neumann wisten er alles van...

beamer
26-01-2004, 23:16
"...Het enige verschil is dat men in de VS naar NTSC beelden kijkt en wij hier in Europa naar PAL... en daar komt meteen Componentvideo weer om de hoek. Dit signaal wordt namelijk vooral gebruikt vanwege Progressive Scan, wat op zijn beurt weer vooral (alleen?) voorkomt bij NTSC.
Om die reden is de component-aansluiting in de VS meer in gebruik dan in Europa...."


???? progressive scan heeft bij PAL net zoveel effect als bij NTSC.
Misschien dat er in europa minder tv's met componentaansluiting zijn, (geen idee..) maar voor projectoren is component toch echt aansluiting nr. 1! Dat wordt nu misschien anders door de opkomst van DVI/HDMI.

Elk PAL-signaal kan progressive uitgestuurd worden indien de dvd-speler dit kan (en de weergever er wat mee kan)

Indien goed aangesloten (ingesteld) geeft het een veel vaster beeld met minder flikkering.

Johan van den D.
27-01-2004, 16:57
"...Het enige verschil is dat men in de VS naar NTSC beelden kijkt en wij hier in Europa naar PAL... en daar komt meteen Componentvideo weer om de hoek. Dit signaal wordt namelijk vooral gebruikt vanwege Progressive Scan, wat op zijn beurt weer vooral (alleen?) voorkomt bij NTSC.
Om die reden is de component-aansluiting in de VS meer in gebruik dan in Europa...."


???? progressive scan heeft bij PAL net zoveel effect als bij NTSC.
Misschien dat er in europa minder tv's met componentaansluiting zijn, (geen idee..) maar voor projectoren is component toch echt aansluiting nr. 1! Dat wordt nu misschien anders door de opkomst van DVI/HDMI.

Elk PAL-signaal kan progressive uitgestuurd worden indien de dvd-speler dit kan (en de weergever er wat mee kan)

Indien goed aangesloten (ingesteld) geeft het een veel vaster beeld met minder flikkering.Je heb opzich wel gelijk Beamer maar hetgeen wat je gequote heb ik ook waar.
Vanwaar je verbazing :shock: