PDA

Bekijk de volledige versie : UK-kijkwijzer beter dan nederlandse?



Charley Baak
10-09-2003, 10:25
Het viel mij op dat op sommige UK-dvd's inmiddels ook extra gegevens worden getoond. Dit doen ze in een extra kadertje.

Ik heb even niet zo gauw een voorbeeld...
Dus ik beschrijf het even:

In het bovenste deel van het kader staat de leeftijd als icoon, met daarbij uitleg wat het icoon betekent en dat de dvd niet mag worden verkocht aan personen onder die leeftijd.

Het onderste deel van het kader bestaat uit 4 regels, voor (Bad) Language, Sex/nudity, Violence en Other.

Drie voorbeelden:

Bij One flew over the cockoo's nest:
BL: frequent, some very strong
S/N: some, moderate
V: some, strong
O: Mental illness theme

Bij once upon a time in America:
BL: Some, Strong
S/N: Some, strong
V: Some, strong
O: Sexual violence

Bij X-men 1.5:
L: Infrequent, mild
S/N: None
V: Frequent, moderate, sci-fi
O: Some sci-fi horror

Wat vinden jullie van bovenstaande info, en vinden jullie deze beter dan de nederlandse icoontjes?

Edwin V
10-09-2003, 10:27
Ik vind 't beter want zo'n icoontje geeft de gradatie niet aan.

Lesley
10-09-2003, 13:19
Geef mij maar de nederlandse iccontjes,
want meestal gaat het toch om info die mij niet veel doet. Als ik een film wil zien, dan kijk ik niet naar de kijkwijzer informatie.

Als ouders kan dit eventueel wat verhelderend werken, maar voor mij is het totaal overbodig, en de engelse variant neemt vaak nogal wat ruimte in beslag.

-Phoenix-
10-09-2003, 15:05
Ik vind die kijwijzers symbolen lelijk en overbodig. Wat ik vooral raar vind is dat het symbool bij sommige dvd's op de voor-, de achter- en de zijkant moet staan :?. Als je moet kiezen tussen de Nederlandse en de Engelse kies ik voor de Nederlandse, alleen omdat die over het algemeen minder ruimte innemen, in de UK vinden ze het soms nodig om een groot blok op de achterkant vol te zetten met deze info. Ik zou zeggen maak een site en zet daar alle kijkwijzer info op. Als ouders het dan zo nodig willen weten zoeken ze 't maar lekker op.

Menno Hagendoorn
10-09-2003, 15:33
Is het jullie wel eens opgevallen dat een film die op DVD voor 16 jaar eo is, op tv vaak ineens voor 12 jaar eo is?
Is volgens mij omdat ze anders in de knoei komen met het tijdstip van uitzenden....
Zo heeft die kijkwijzer lekker veel nut... :?

M Balje
10-09-2003, 16:13
Is het jullie wel eens opgevallen dat een film die op DVD voor 16 jaar eo is, op tv vaak ineens voor 12 jaar eo is?
Is volgens mij omdat ze anders in de knoei komen met het tijdstip van uitzenden....
Zo heeft die kijkwijzer lekker veel nut... :?

Is mij ook al opgevallen.
Maandag 29 September komt Mission Impossible 2 bij Sbs6 om 20.30,maar het is een film die een keuring heeft van 16 jaar en ouder.
Dan mag de film pas op z'n vroegst om 22.00 maar voor 10 minuten eerder wordt wel eens een uitzondering gemaakt.
Ook omdat soms de 16 jaar en ouder scene bv pas na 40 minuten komt ook al begint de film al om 21.30.

Zelf denk ik dat deze 16 jaar en ouder keuring voor Mi2 niet goed gekozen is.
Er is wel een beetje bloot tezien in deze film en harder geluit,maar dat verschilt niet veel met deel 1 of een Bond film.

Als deze film toch later uitgezonden moest worden zou hij alleen op Vrijdag of Zaterdag na 23.00 op Sbs6 kunnen of op Net 5 op Zaterdag zo rond 22.30
Dit ivb met hun programering.
Maar dat kost kijkcijfers.

Bas de Jong
10-09-2003, 16:18
Ik vind de Engelse beter dan de Nederlandse. Het is veel duidelijker dan die icoontjes die we hier hebben. Van die Nederlandse zou ik ook niet weten wat ze allemaal precies beteken (alleen die voetjes weet ik zo uit m'n hoofd omdat dat de domste is die er tussen zit...)

Gabriel B.
11-09-2003, 10:02
Anderzijds in het de UK systeem: hoeveel is "some" ? :?

Ludo Keeris
11-09-2003, 10:35
... Ik zou zeggen maak een site en zet daar alle kijkwijzer info op. Als ouders het dan zo nodig willen weten zoeken ze 't maar lekker op.

Al eens bij nagedacht dat nog lang niet iedereen internet heeft? En als je een DVD in de winkel koopt is er ook geen internet waar je even op kunt kijken welke leeftijdsaanduiding de DVD heeft die je wilt aanschaffen...

jgro
11-09-2003, 18:26
Ik vind het engelse systeem beter als het nederlandse want je hebt meer inzicht waarom de film voor bepaalde leeftijden wordt afgeraden en waarom dat is.

Want af en toe vraag ik mij af hoe die keuring gedaan wordt, want sommige films brengen een zeer divers arsenaal aan mogelijkheden om mensen van het leven te beroven in beeld en krijgt de stempel "meekijken gewenst vanaf 6 jaar of 12 jaar" :?: Maar als er 3 seconden naakte borsten over de beeldbuis (voor de gelukkigen onder ons het projectiescherm :wink: ) deinen dan staat er bijna standaard: "16 jaar en vier voetjes" op de hoes.