PDA

Bekijk de volledige versie : Je systeem "inrijden"



rsint
14-11-2001, 14:59
Ik lees regelmatig in engelse ht en hifi bladen dat sommige systemen beter klinken na wat "running in time".
Wat wordt hier nou mee bedoeld, moet je je systeem eerst laten warm draaien voordat je het gebruikt of gaat het hier om het eenmalig "inrijden" van je systeem?
En hoe pak je dat aan dan?
Maakt het echt uit?

:confused: :confused: :confused:

PM
14-11-2001, 15:42
Het wordt inderdaad vaak aangeraden om je speakers in te spelen..

D.w.z. na een aantal uren draaien (24 uur / enkele weken / ?) klinken de speakers pas hoe ze moeten klinken.. het betekend niet dat als je je speakers een jaar gebruikt hebt dat ze dan al versleten zijn ofzo.. het is gewoon een inspeelperiode..
De mededeling heb ik bij mijn HT en car-audio speakers al gehad.. Dus da's heel normaal..
De speakers produceren de eerste draaiuren nog niet het optimale geluid..

Nu vraag ik me af... worden speakers in de winkel ook ingespeeld?

forzavado
14-11-2001, 15:47
Sommigen spelen ook hun kabels in, dat zal ook wel beter zijn.
PM, hoe doe je dat precies dat inspelen. Bepaalde muziek (dus bepaalde frequenties), op een zacht volume afspelen??

P.s ik heb nog nooit iets ingespeeld. Wat ik wel vaak doe, is vaak de versterker niet in één keer voluit laten draaien, dus eerst een kwartiertje zacht of niet draaien.

rsint
14-11-2001, 15:52
Das een goede vraag.
Het lijkt me van wel aangezien de meeste stereo zaken altijd wel muziek aan hebben staan, en aangezien zij niet zo snel door hun assortiment zullen zijn zal het wel rendabel zijn.
Het is denk ik wel weer afhankelijk van de kwaliteit van de winkel.
Trouwens zijn het alleen je speakers die "inslijten" of gaat de versterker zich ook aanpassen aan de impedantie curve van je speakers?

PM
14-11-2001, 16:19
Nou ehh... In mijn handleidingen staat wel dat het systeem niet meteen de optimale performance geeft en dat na een aantal uren het geluid pas optimaal is... maar er staat niet bij dat je de eerste uren heel voorzichtig met je speakers moet zijn of juist niet...

Ik heb mijn speakers gewoon gebruikt... helemaal niet voorzichtig mee gedaan ofzo... Als dat nodig zou zijn dan hadden ze dat maar in de manual moeten zetten..

Het is inderdaad misschien niet verkeerd om je versterker eerst een beetje op temperatuur te laten komen.. dat kan wel een ander geluid geven denk ik (als je het verschil kan horen?).. Maar dat doe ik eigenlijk ook nooit..

Of je je versterker ook moet inspelen en of dat deze zich op de speakers aan past... dat weet ik niet rsint...

Ik heb ook wel eens iets gezien van een cd met speciale frequenties / geluiden om je speakers/systeem welke invloed had op de hardware van je systeem of iets dergelijks... ik weet eigenlijk niet precies waar t allemaal voor was... misschien wel om je systeem 'in te spelen' weet iemand hier iets van???:confused:

bmateijsen
14-11-2001, 17:27
Nieuwe componenten moeten altijd wennen... laten opwarmen... etc.. alles geeft een ander geluid.

Je systeem, als deze gloednieuw is, moet inderdaad eerst wennen en eigenlijk net als met een auto, moet je niet vol gas geven in de eerste uren. Dit zal het piekgedeelte dermate beperken..

Lang verhaal kort te maken... inspelen zorgt voor een beter geluid... zowel met speakers als met andere componten, dus ook kabels... gemiddeld moet je rekenen op 50 uur inspeeltijd, voor draaiende producten, ie. cd-spelers, dvd-spelers...etc

en 24 uur voor overige componenten.

groet bjorn