PDA

Bekijk de volledige versie : Luidsprekers: ik ben er bijna uit : jullie ervaringen ajb



Sjors van de Rebellenclub
16-09-2003, 13:30
Alvast sorry, het antwoord staat vast al ergens gegeven, maar ik krijg het niet gevonden. :oops:

Ik ben in het beginstadium van het upgraden van mijn HT. Ik heb nu losse componenten van JVC. Ik ben echter niet tevreden over het geluid. Zoals ik ook al eerder op het forum heb gelezen is het een nogal blikkerig geluid. Bij films vind ik het nog wel meevallen (ben snel onder de indruk van geluid), maar mn bij muziek erger ik me nogal.

Als eerste upgrade wil ik dan ook nieuwe boxen aanschaffen, waar ik ook als ik muziek en/ of radio bij aanzet een 'vol' geluid mee krijg. Om te beginnen ben ik me eerst gaan oriënteren bij online winkels om te kijken wat er allemaal te koop is en wat prijsklassen hierin zijn. Wat mij daarbij opvalt is dat veel winkels een onderscheid maken tussen 'gewone' boxen en boxen speciaal bedoeld voor een HT-set.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik de volgende concrete vraag:
Ben ik gebonden aan die speciale sets of kan ik ook boxen kopen die hier niet speciaal voor bedoeld zijn (dus bv 2 keer een gewone boxenset) :?:

Ik snap dat het een beginnersvraag is, maar voor mij is het allemaal abracadabra.


Alvast bedankt :!:

Marty vanluit
16-09-2003, 13:45
Sterker nog: een "gewone" boxenset zoals jij dat noemt is veel beter dan boxen speciaal voor HT. De enige boxen die speciaal voor HT en goe van kwaliteit zijn, zijn eigenlijk centerspeakers en soms rearspeakers. Speciaal voor HT wil eigenlijk aangeven dat de speakers alleen voor HT gebruikt kunnen worden. Je kan er wel muzien mee luisteren, maar dat klink dan dus blikkerig en dynamiekloos.

Kijk voor de orientatie maar eens op BWspeakers.com.

Het ligt er een beetje aan wat je budget is, als je niet meer dan 500 euro te besteden hebt, dan heeft een upgrade misschien niet eens zin.
Wat is je budget eigenlijk, dan kunnen er misschien concretere antwoorden gegeven worden op je concrete vraag!

Sjors van de Rebellenclub
16-09-2003, 13:58
Mijn budget is max €750,-. Dat is evenveel als mijn complete setje nu in de winkel kost (zelf heb ik €1250 betaald). Dus wat dat betreft ga ik er volgens mij altijd op vooruit

Tom Rood
16-09-2003, 13:58
In theorie kan je alles kopen wat je wil.. niets is per definitie slecht..

Maaarrr .... als je een voller/warmer geluid wil moet je gewoon simpel weg grotere speakers hebben eneen leuke sub..

In sommige winkels hebben ze idd ht setjes en speakers per paar..
Beide zijn prima te gebruiken alleen zijn bij de setjes de center en de surrounds (bijna) altijd kleiner..

De ht setjes zijn natuurlijk op elkaar afgestemd dus dat is een pre...
Het beste is natuurlijk 5 dezelfde "grote" speakers..maar das vaak te duur..
Dus als je losse speakers koopt (zelf ben ik hier wel een voorstander van) en daar een set mee samenstelt let dan goed op of ze qua klank kleur bij ekaar passen.

Denk nou niet meteen dat je 5 giga speakers moet kopen als ze op boekenplank formaat zijn is dat al een wereld van verschil met je jvc satelietjes...

Dus ga lekker luisteren tot je een setje tegen komt waarvan je denkt dat is wat ik wil neem die dan... of als je een stereo paar vind wat mooi klinkt zoek daar dan het liefst van het zelfde merk iets kleinere of even grote speakers bij voor de center en surround positie..

( een center hoeft niet persee en platte speaker te zijn , dat is alleen mooier ..het zelfde type als je fronts is misschien zelfs wel beter als center)

Nog een paar tips : als je wat naar je zin vind ..luister met een cd en een dvd die je beide goed kent... en als het bevalt kom dan een dag later nog een terug en luister nog eens voor je hem koopt .. het is tenslotte geen pond suiker..

En als een verkoper zegt dat iets beter is meteen vragen waarom en als je het niet begrijpt verder vragen .. in sommige winkels maken ze je namelijk van alles wijs over vermogen en design enz..

Als je wat op het oog hebt meld het dan hier op het forum en vraag om ervaring met dat type speakers..

Succes ermee....

basset
16-09-2003, 14:47
Leuke "goedkope" alternatieven: Tannoy MX1, Mordaunt Short 902,

kwa sattelietsystemen:
de kef kht1005 (+/- 800euro) sattellietsysteem wordt ook wel als goed ervaren, maar deze heb ik nooit gehoord.
of Mordaunt-Short Premiere 300 set voor rond de 600 euro, ook als goed ervaren. (jammer dat ik niet deze gekocht heb gezien het formaat :)

Ik heb voor ongeveer 500 euro 4* de ms902 en 1* de 905 gekocht (heb alleen nog geen sub)

Johan van den D.
16-09-2003, 16:43
( een center hoeft niet persee en platte speaker te zijn , dat is alleen mooier ..het zelfde type als je fronts is misschien zelfs wel beter als center)....In dit geval wel even opletten of de speaker(s) magnetisch afgeschermd zijn.
Persoonlijk zal ik wel voor een "platte" center speaker gaan.
Waarom ........................geen ideehttp://www.click-smilie.de/sammlung0903/aktion/action-smiley-030.gif
Staat gewoon leuker vind ik.

Sander Haarmans
17-09-2003, 17:22
Als ik jou was zou ik ook even gaan kijken/luisteren naar Mission speakers, die klinken erg vol en warm en zijn tenminste ook nog een beetje betaalbaar.

Mark S
17-09-2003, 17:56
Meestal hebben die all-in-one setjes een vrij licht vermogen. En een paar echte speakers eraan hangen die al het vermogen uit de receiver zuigen...risky business. Meestal zit er een miniscuul trafo'tje in die behalve de 5 ingebouwde eindtrapjes ook de dvd-speler van stroom moet voorzien. Uitkijken geblazen dus. Als je receivertje het begeeft is het meestal ook meteen einde verhaal voor de werking van je dvd-speler.

Sjors van de Rebellenclub
18-09-2003, 09:01
Meestal hebben die all-in-one setjes een vrij licht vermogen. En een paar echte speakers eraan hangen die al het vermogen uit de receiver zuigen...risky business. Meestal zit er een miniscuul trafo'tje in die behalve de 5 ingebouwde eindtrapjes ook de dvd-speler van stroom moet voorzien. Uitkijken geblazen dus. Als je receivertje het begeeft is het meestal ook meteen einde verhaal voor de werking van je dvd-speler.

Zoals al eerder gezegd heb ik, ondanks dat alles in 1 grote doos zat, wel degelijk losse componenten. Mijn receiver zou volgens de specificaties 5 x 100 watt aan moeten kunnen. Dus daar verwacht ik (als leek :wink: ) weinig problemen.

Echter, gisteren ben ik op pad gegaan en heb geluisterd naar verschillende boxen. Nog niet naar de Missions van Sander, dat doe ik dan de volgende keer wel. Ik was gisteren wel erg gecharmeerd van de Alpha serie van Infinity. In mijn geval zouden dan als front speakers twee zuilen komen (Infinity Alpha 40) en als rear twee keer de Infinity Alpha 10. Heeft iemand ervaring met deze speakers?

Mark S
18-09-2003, 09:23
Oops, leesfoutje mijnerzijds :oops:

Peter Porrio
18-09-2003, 12:23
Infinity Alpha zijn geen slechte speakers. Ik raad je wel aan om nog de Missions te gaan beluisteren. Heb ik ook gedaan en vond de laatste beter klinken dan de Alpha's.

Johan van den D.
18-09-2003, 15:39
. Heb ik ook gedaan en vond de laatste beter klinken dan de Alpha's.Vind ik persoonlijk ook ja.
Neemt niet weg dat de Alpha,s zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben want slecht zijn ze zeer zeker niet. :D