PDA

Bekijk de volledige versie : advies voor een beginneling



hartlijn
15-11-2001, 11:14
Dag heren,

Na een paar dagen ongeveer 23.444.553 aan zinnen van jullie te hebben gelezen over de meest dure en koele sets waag ik de gok om hier als onwetende om advies te vragen.
Met veel plezier heb ik vooral de thread Wat te Doen (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1806) van Samo gelezen. Heerlijk die gedrevenheid :)

Welnu, to the point. Ik heb me inmiddels op de hoogte gesteld van de verschillende termen en benodigheden voor een 'lite versie' van wat jullie thuis hebben dus de vragen over wat is 6.1 en wat is het verschil tussen DTs en DD hoop ik te kunnen overslaan.

Budget: 2500,-
Wanted: DD(/DTS) Receiver + DVD speler + speakerset. Nadruk op moviegeluid, maar tuner/cd moet ook behoorlijk klinken.
Suggestie:Pioneer VSX-C300-S + Pioneer DV444 + Pioneer SV50

Vraag aan jullie: redenen om deze set juist wel of juist niet aan te schaffen. Misschien mensen die dit thuis hebben en daar wat over kunnen zeggen.
Voor de speakers weet ik dat ik me hier op erg glad ijs begeef: ik ben nog nooit een speaker wezen luisteren! Dit ga ik zo direct even doen als daar tijd voor is. Kwestie van smaak zal dat uiteindelijk wel worden.
De receiver: de c300 is erg mooi en past perfect bij de DV444, maar misschien is het slimmer om juistVSX-D510s of zelfs D710s te kiezen. En als je dan toch gaat varieren zal ik ook de bekrompenheid even aan de kant moeten gooien om perse een Pioneer te nemen. Van de DVDspeler ben ik al genoeg overtuigd dat die goed is, na het lezen van meerdere positieve berichten hier en elders. Speelt mp3/(s)vcd/cd(r)w en dat bevalt mij wel. Geluid en beeld is ook prima als ik iedereen mag geloven.

Ik laat mij verrassen door de replies en maak me snel klaar om te beginnen aan het grote HiFi-zaken-afstruin-avontuur :)

met een groet

forzavado
16-11-2001, 09:37
Ikzelf zou niet voor pioneer gaan als de onderstaande set ook zou lukken.
Hoi, na even gesurft te hebben (en zonder te luisteren!) kwam ik tot de volgende set:
Yamaha rxv496 (stassen iets meer dan 500 piek)
2×Mission m73 (2×399 piek)
2×Mission m71 (2×199 piek)
1×mission m7c1 (moet voor 350 te krijgen zijn)
Koop er een dvd-speler bij voor 500 gulden. Ding er de kabels en dergelijke bij af. Dan moet je binnen de 2500 gulden kunnen blijven.
Let op. Ik stel deze set samen puur op prijs en mijn eigen ervaring met de combinatie mission yamaha. Dus kom nu niet aan van als je 1000 piek extra uitgeeft dan heb je beter geluid. Dat is zo, maar ik vond het leuk om me eens aan het budget te houden. Wil je het accent op HT leggen dan zou ik voor yamaha gaan. Ik zag dat de Yss918 chip in de 496 zit, ik heb precies dezelfde chip in m'n 795 gehad en beviel me prima. Die mission hebben een vrij goede prijs kwaliteit verhouding en geven muziek ook vrij goed weer, maar je moet wel van de sound houden. Je kunt ze ook eventueel vervangen door een JBL speakerset (ti 600 vóór zijn nu spotgoedkoop) of iets dergelijks. Je kunt ook voor tannoy mx3 gaan. Een redelijke dvd-speler moet voor 500 gulden te krijgen zijn (ik zag laatst een sony 336 voor 400 piek). Laat de sub nog even zitten en ga er rustig voor sparen. In het begin zul je met die missions zeker lage tonen missen, maar je hebt al wel een goede basis. Dan zou jbl wel weer goed zijn. Om binnen het budget te blijven heb ik een aantal concessie moeten doen:
-geen sub
-cd's op dvd afspelen
Wil je voor hetzelfde geld dit wel dan zou ik eens op de 2e hands markt gaan rondsnuffelen. Succes!

bmateijsen
16-11-2001, 10:25
Wil je voor hetzelfde geld dit wel dan zou ik eens op de 2e hands markt gaan rondsnuffelen. Succes!

Kijk iedereen wil altijd maar nieuwe dingen hebben... maar 2dehands is absoluut een goede optie.. als je weet wat je wil hebben. Er zijn ontzettend veel goede 2dehandse spullen te krijgen die amper gebruikt zijn (of als demo-model hebben gewerk) hierdoor kan je toch betere spullen kopen, maar geef je minder geld uit....

2 vliegen in 1 klap!

Maar goed, je moet het helemaal zelf weten.....

Any way, hier 2 hele goede sites voor 2dehands apparatuur:

www.hear.nl
www.hifi.nl

Hebben allebei een button voor 2dehands!

Groet Bjorn

hartlijn
16-11-2001, 11:32
Okdan heren, thnx

Ik stel mijn zaken toch iets bij :)
Ik vrees dat ik besmet ben met het virus dat jullie vast kennen.

De Pioneer set ben ik gister wezen luisteren (uberhaupt voor het eerst DVD, ja het is een schande), daarna heb ik een set van ASW (mij geheel onbekend) mogen horen en toen was het zaakje al wel duidelijk: no 5x30 W Pioneer set for me.
Wel jammer dat ik zo duidelijk verschil hoorde want nu moet het budget aanzienlijk omhoog.

Kheb uiteindelijk op een Yamaha rxv420 met een yamahadvds520 geluisterd naar de 2005 set van Kef en een ASW set (waar ik de typenummers niet meer van weet). Kef vonk niet alles, maar die ASw set klonk me daar wel mooi.
Het grote luisterfestijn moet maar beginnen om tot een goed oordeel te komen.
Ik merk wel dat het vrij lastig zal worden om uberhaupt al een complete set speakers voor mijn oorspronkelijke budget (2500,=) te krijgen.

Waarom moet het allemaal zoveel geld kosten?

PM
16-11-2001, 11:59
tja... zo gaat t bij ons allemaal denk ik...
Ik heb ook 2x mijn oorspronkelijke budget uitgegeven bij de aanschaf van een complete set...

Ik heb zelf trouwens een Yamaha S510... is bijna hetzelfde als de S520 geloof ik... ben er niet helemaal weg van... Bij sommige dvd's maakt de speler veel herrie.. Niet tijdens het spelen van films maar wel wat demo dvd'tjes soms bij muziek cd's e.d.

Ik heb ook een Yamaha receiver... maar niet de 420... heb de rx-v800.. ben er heel tevreden over..

Speakers.. tja ik was voor een redelijk goedkoop set speakers het volgende kwijt:
2x 500,- front
2x 400,- rear
1x 700,- center
da's 2000,- en dan nog een sub van 1000,-.... tja... dan zit je al over het 2500,- budget heen... maar je kan de eerste tijd evt. ook zonder sub doen...

Laat maar eens weten wat je nog meer geluisterd hebt als je weer naar de winkel geweest bent en wat je denkt aan te schaffen..

forzavado
16-11-2001, 12:14
Ik merk wel dat het vrij lastig zal worden om uberhaupt al een complete set speakers voor mijn oorspronkelijke budget (2500,=) te krijgen.
Dat merkte ik ook al, zie mijn vorige post. Wat heb je nu eigenlijk staan aan apparatuur? Je zou bijvoorbeeld eerst een reciever en dvd kunnen kopen en aansluiten op je huidige speakerpark. Vervolgens sparen voor een hele mooie speakerset. Dit heeft een aantal voordelen: je sprijd je uitgaven en hebt tijd genoeg om op je versterker luisterervaring op te doen, waardoor de kans op een foute speakerkeus kleiner wordt. Nadeel: je hebt niet in één klap supergeluid en de kans bestaat dat een bepaald design uit de collectie is waardoor het geheel niet zo mooi oogt (de meeste goede merken veranderen hun design gelukkig niet zo snel).
Ikzelf heb het, als arm studentje, ook zo moeten opbouwen. Eerst een reciever gekocht, toen dvd-speler, vervolgens speakers, toen de sub, en later een cd-speler.

hartlijn
16-11-2001, 13:11
ja ik moet nog maar even zien.
ben zelf wel voorstander van alles in 1 keer (dan maar iets langer wachten), ook omdat ik nu eigenlijk niks heb.
De vrouw is gister mee geweest om te zeggen wat ze mooi vond en heeft zich keurig laten overtuigen door de verkoper (en door mijn charmes natuurlijk) dat een en ander beter iets duurder kan zijn dan dat we een dergelijke Pioneer set aan zouden schaffen.

Ja de vrouw wil ook wat, en geen woord over plak ed :)
Groot dilemma is nog steeds de speakerset. Gelukkig is er in de buurt nog een HiFizaak dus zal weer eens vers advies inwinnen.

Wat is wijsheid: eerst me concenteren op de speakers of juist eerst de receiver? Of zit er tussen receivers qua geluid weinig verschil?
Ik ga in elk geval de ASW Sonus S-55 eens luisteren (tip van de verkoper, dus altijd op mijn hoede).
Kan ik voor de achterspeakers ook 'mindere' dan de frontspeakers nemen of beter alle 4 gelijk?

bmateijsen
16-11-2001, 13:15
Volgens mij heb je dan naar Sonus Faber gekeken...
Maken zeer mooie luidsprekers Sonus Faber Concerto is 1 van de audiofiele speakers die menig audiofiel op zijn verlanglijste heeft staan...

any way.. in de hifichoice van afgelopen maand staat een review met de Sonus (geen idee welk type)

Groet Bjorn

forzavado
16-11-2001, 13:21
Alle vier hetzelfde is natuurlijk het mooist, ivm klankeigenschappen e.d. Het is echter wel een dure oplossing.
Tussen recievers zit nogal wat geluidsverschil, met name als je én home cinema én stereo goed voor de dag wilt komen. Sommige recievers kunnen stero heel goed, maar komen tekort op ht. Bepaal eerst voor jezelf wat je precies met je set wilt (hoeveel % muziek wil je erop gaan luisteren?). Echter speakers bepalen meer als het om klank gaat dan de reciever. Ikzelf zou eerst naar de reciever gaan kijken. Vervolgens zou ik hier bijpassende speakers bij gaan zoeken. Dit is heel belangrijk. Niet één speaker klink exact hetzelfde op verschillende versterkers, de combinatie doet het hem. Laat de verkoper gerust een paar keer zwoegen om wat versterkers en speakers te wisselen.

Oh ja, dan dit nog even. Laat je vrouw niet teveel invloed uitoefenen. Straks kom je met bose melkpakken thuis:D

hartlijn
16-11-2001, 13:21
van afgelopen maand...
had ik al gezegd dat ik een beginner was en dus geen archief met HiFibladen heb?
:)

Hehe, ik zal eens kijken bij die louche tabakswinkel, daar hebben ze vast de oude nog ipv de nieuwe.

Ach in principe zijn er weinig slechte speakers qua productkwailiteit denk ik? Als ik het mooi vind klinken is er toch geen reden een speaker niet te kopen, of zie ik iets over het hoofd?

btw: ASW Homepage (http://www.asw-loudspeaker.com/)

forzavado
16-11-2001, 13:22
In welke prijsklasse zit Sonus? Heb er nog nooit van gehoord.

forzavado
16-11-2001, 13:25
Ach in principe zijn er weinig slechte speakers qua productkwailiteit denk ik? Als ik het mooi vind klinken is er toch geen reden een speaker niet te kopen, of zie ik iets over het hoofd?
Het is ook wel handig als ze langer dan één jaar meegaan:D Maar dat zullen verkopers niet snel toegeven. OP de meeste speakers zit toch wel een aantal jaar garantie (5).

hartlijn
16-11-2001, 13:30
okdan.
zorg ik in elk geval voor 5 jaar garantie.
bose: als ik van een merk alleen maar negatieve dingen hoor komt die er hier niet in :)
En mn vriendin betaalt mee, dus mag zij af en toe wel zeggen of ze het mooi vindt staan bij de gordijnen.
hehe

Die Sonus s-55 (staan wel op die website) zijn 250 piek per speaker. De Sub is 1000,- en de center 399,-
Samen voor 2250,-

Ik zal de HiFi mannen eens bellen dat ze wat extra spinazie moeten eten om voor mij alle combi's klaar te zetten.

bmateijsen
16-11-2001, 15:31
oh nee.. zie op de site dat het geen sonus fabers zijn....

Ik ken ASW dus verder niet...

Groet Bjorn

bmateijsen
16-11-2001, 15:35
Sonus Fabers Concerto zijn high-end speakers...
website http://www.sonusfaber.com/

prijsklasse 10.000 piek en meer...

hier een kleine review van een van de referentie-producten:

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?139

Groet Bjorn

hartlijn
16-11-2001, 16:34
dat vermoeden had ik al :)

die verkopers hiet zijn ook niet allemaal de slimsten zeg.
bij de een moet ik er echt informatie uit trekken (en dan ook nog alleen maar een ja of nee) en bij de ander wordt ik direct in een luisterkamer gedumpt met een grote schakelkast en als ik na een uur klaar ben is er niemand meer te bekennen behalve een vrouwtje die me van geen enkele speaker het type kan vertellen :)

Zelf de zut maar naar voren geschoven om op de achterkant te kijken welke het waren, hehehe.

Het waren er rond de 30 dus het dazelt me nog een beetje na in de oren.
Van stuk of zes die ik het mooist vond klinken heb ik de typenummers opgeschreven met prijs.
Mocht het iemand boeien:
Infinity R2MK3 --> 299,-
Jamo 307 --> 449,-
B&W 302 --> 270,-
JMLab Primo --> 399,-
B&W 602 --> 499,-
Dali (type onbekend) --> 398,-
Het was een redelijk blinde test omdat ik tever zat om de merken te kunnen lezen en ik had mn eigen cd mee, dus al met al wel wat van opgestoken. Geen idee of de types die ik hier noem allen in een bepaalde klankgenre vallen, maar ze klonken mij 'goed' in de oren (eigenlijk had ik per speaker nog op willen schrijvenw at ik ervan vond, maar dat ging wat ver). De B&W 3 serie vond ik erg goed klinken en past aardig in mijn budget denk ik.

Ben er nog niet uit of ik nu 4 zelfde zal doen of 2 verschillende voor achter en voor. Bv..voor: B&W6 en achter de 3 serie. Iemand tips in deze?
Morgen staan de ASW S125, de ASW S55 en de B&W3 serie op me te wachten om te testen op de Yamahaset. Kan ik direct de MP3 functie testen.
Tot zover mijn update :)

edit: eenmaal aant zoeken naar die modellen op internet krijg ik het vermoeden dat het om oudere modellen gaat, wat niet erg hoeft te zijn. Zijn er nog wezenlijke klankverschillen tussen de B&W 302 en 303?

bmateijsen
16-11-2001, 19:31
Ik vond dit op www.hear.nl over de 600 serie die recent ook is veranderd... maar heb ze helaas nog niet gehoord... (denk ook niet dat dat snel gaat gebeuren...)

Groet Bjorn

B&W heeft de DM600 series 2 luidsprekers serie vernieuwd. Vier modellen in de serie hebben ingrijpende veranderingen ondergaan om de akoestiek te verbeteren, twee modellen zijn herontwikkeld en er is een compleet nieuw model uitgebracht, de DM602.5-S3.
De zeer populaire DM601 S2 wordt vervangen door de DM 601 S3, welke verbeteringen heeft ondergaan aan de behuizing, crossover en de poort om op deze manier een groter dynamisch bereik te kunnen weergeven.

Ander modellen in deze serie die veranderd zijn, zijn de DM603S3, de DM605S3 en de LCR60S3 center speaker.

rsint
17-11-2001, 10:00
Hoi,

Ik heb zelf een set staan die mij om en nabij de 2700 heeft gekost.
- Pioneer VSX 510 RDS versterker 5 X 80 w ( 750)
- Pioneer DV343 DVD speler regiovrij/macrovision vrij (750)
- Front: Magnat vector 55
- Center: Magnat needle center
- Surround: Magnat needle 11 ( Alles bij elkaar 1200)
Check deze sites maar als je het wat vindt.
http://www.pioneer-eur.com/products/home/dv81en.htm
http://pioneer-eur.com/products/home/vsx82en.htm
www.magnat.nl ( zie de vector 55, needle center, en de needle 11)
Ik heb het bij best getest in alkmaar gekocht, je kan er ook nog je oude set intuilen als je dat wilt.
Ze hebben er tevens een goede sub staan voor weinig:
De Rel Quake voor 899.

Kaaskop
17-11-2001, 11:32
ik heb de pioneer nv-ds 55 gekocht bij mezelf op het werk en dat is voor mij dik voldoende.
geluid is vet!

smartsys
18-11-2001, 18:58
Ik heb de B&W DM602 s2 nu ongeveer 2 jaar staan.
Over het geluid ben ik zeer tevreden, mits ze gekombineerd worden met een goede sub, zoals de REL Strata III.
De 602's zetten een goed geluidsbeeld neer met een redelijke diepte en een goede plaatsing, al speeld het zich voornamelijk allemaal af tussen de luidsprekers en niet zozeer erbuiten.
Het hoog is het echte B&W hoog. Zeer natuurgetrouw en niet scherp. Het mid is duidelijk en goed gedoseerd aanwezig, al is de aangesloten versterker en de gebruikte kabels sterk van invloed op het mid. Het laag is strak en snel en gaat behoorlijk laag voor een boekenplank speaker. Het laag kleur enigzins, waardoor de speaker een warm karakter heeft. Deze speakers kunnen hele goede prestaties neerzetten en kunnen ook een enorm vermogen verwerken. Ik heb ze aangeloten op een Denon AVC-A1SE surround versterker. En met deze versterker krijg ik het niet voor elkaar om ze te laten vervormen. Van de B&W CC6 S2 center speaker kan ik dit jammer genoeg niet zeggen. Bij hoge volumes kan deze het brute vermogen van de Denon niet verwerken.

Er werdt gevraagt of de 602 te kombineren is met de 302. Het antwoord daarop is JA.
B&W monitor luidsprekers (waar zowel de 602 als de 302 toe behoren) zijn klankmatig allemaal zo'n beetje hetzelfde waardoor ze goed te combineren zijn. Het enige is dat hoe hoger je gaat, dus 300 serie, 600 serie, CM serie en CDM serie, hoe gedetaileerder het en hoe groter en dieper het geluidsbeeld wordt. De 602 kombineren met een 302 is dus een goede keuze. Wanneer de set later naar een hoger niveau wordt getilt, kunnen de 602's naar achter verhuizen en bijv. de CM4 of CDM-7NT als front worden ingezet.

Ik zou zeggen ga ervoor!

hartlijn
18-11-2001, 21:04
goed..even weer een update van mij kant :)

Gister B&W303 geluisterd op de Yamaha RXV420 en was niet geheel ontevreden. Dit in combi met de bijbehorende center, sub van ASW en Yamaha 520 als DVD player kwam helaas wel iets boven mijn budget. Incl. bekabeling (150,-) kon ik het voor 4700 meenemen.
Nu hoor ik al menigeen denken, 'wacht dan nog even tot je meer geld hebt'.
Laten we die discussie niet aangaan, ik heb mn budget inmiddels al flink omhoog gepompt.
Budget wil ik toch op 4000 max houden.
Eerst heb ik me gericht op de speakers (achteraf hoor ik dat het gebruikelijker is met de receiver te beginnen, maar goed) en daar ben ik nu wel redelijk over uit, de B&W303.

De receiver en dvdspeler staan dus nog open. Ik heb het graag beiden van hetzelfde merk ivm de look en de vrouw wil graag silver of titanium (wat ik zelf ook mooi vindt maar als veel minder van belang beschouw). De lelijke bungelende front inputs van de Yamaha waren een doorn in haar oog :)

Als alternatief denk ik nu aan de Pioneer 444 als player (dat die goed is is duidelijk denk ik) in combinatie met Pioneer VSX-D510-S.
Levert Pioneer een beetje fatsoenlijke Receivers?

Heeft iemand betaalbare alternatieven voor de B&W speakerstandaards van B&W zelf a 375 piek?