PDA

Bekijk de volledige versie : Dynamische reciever?



noXS21
22-09-2003, 17:09
Ik heb een instapmodel Sony reciever waar ik over het algemeen tevreden mee ben, maar kwa geluid wil ik toch wel iets beters. Ik heb mission speakers en zoek dus een reciever die kwa klank mooi bij de missions past. Ik weet dat dit heel erg afhankelijk is van de persoonlijke smaak maar ik zal toch proberen te omschrijven wat ik op dit moment mis in het geluid. Het volume dat de Sony produceert is voldoende ik zoek alleen wat meer dynamiek in het geluid (zodat op zachter volume het allemaal wat krachtiger klinkt), ook mag het geluid wat warmer klinken en zou ik het hoog graag iets rustiger horen. Mijn budget is +/- €650. Zelf zat ik te denken aan iets als de Marantz SR-5300/6300, Onkyo SR-601E, Karman Kardon AVR-3550 iets als Yamaha of een duurdere Sony lijkt mij niet echt geschikt.

Mijn huidige set:

Front: 2 x Mission m74
Center: 1 x Mission m7c2
Surround: 2 x Mission m72i
Sub: Sony SA-WMS5
T.V.: Panasonic 28" BB
Reciever: Sony STR-DE 545
DVD: Marantz DV-4100

Ik hoor graag jullie adviezen en meningen.

Wouter

Johan van den D.
22-09-2003, 18:04
Als ik kijk naar je wensen en budget zal ik inderdaad eens rond kijken/luisteren bij Marantz, Denon of zeker ook Harman/Kardon.
Zelf denk ik dat H/K de muziekaalste is en zeker ook bij lagere volumes.
Marantz en Denon zullen daarin tegen wat warmer/voller klinken
Wel verwacht ik dat deze drie merken alleen lekkerder zullen klinken dan je huidige Sony.
Wellicht dat je na de aankoop van een receiver ook nog kunt "fine tunen" met speakerkabels en dergelijke.
Hiermee kun je het geluid wellicht ook nog een beetje naar je wensen sturen :wink:

noXS21
22-09-2003, 18:18
Bedankt voor je snelle reactie,

Ik heb gehoord dat Denon niet zo best zou klinken met mission speakers. Harman Kardon heeft een groot nadeel dat hij niet beschikt over zes voor- en eindversterkers en dus niet de mogelijkheid bied om op te waarderen naar 6.1. Ik heb ook gelezen dat de marantz niet de mogelijkheid bied om via source direct het subwoofer kanaal uit te schakelen en het laag over de fronts te mixen (ik wil mijn oude reciever samen met oude pascal speakers verkopen en dan heb ik dus geen sub meer, deze schaf ik op termijn wel aan en dan een goede). Nu is het dus zaak om uit te gaan maken wat ik het belangrijkste vind en met welk minpunt ik het best kan leven.

Iemand nog sugesties?

basset
22-09-2003, 19:00
Tja,

Betaalbaar zullen de meeste mensen met deze 3 merken (Marantz, HK en denon) komen :)

Over Yamaha en Onkyo hoor ik dat ze wat "koud" klinken in stereo

Je kunt ook nog naar NAD kijken en als je geld hebt, Arcam of Vincent (ik geloof rond de 1000 euro)

Voor alleen HT denk ik dat al deze merken gewoon goed zijn

Niels Simons
22-09-2003, 19:06
Bedankt voor je snelle reactie,

Ik heb gehoord dat Denon niet zo best zou klinken met mission speakers. Harman Kardon heeft een groot nadeel dat hij niet beschikt over zes voor- en eindversterkers en dus niet de mogelijkheid bied om op te waarderen naar 6.1. Ik heb ook gelezen dat de marantz niet de mogelijkheid bied om via source direct het subwoofer kanaal uit te schakelen en het laag over de fronts te mixen (ik wil mijn oude reciever samen met oude pascal speakers verkopen en dan heb ik dus geen sub meer, deze schaf ik op termijn wel aan en dan een goede). Nu is het dus zaak om uit te gaan maken wat ik het belangrijkste vind en met welk minpunt ik het best kan leven.

Iemand nog sugesties?

er bestaan HK 7.1 modellen,zeker weten.toen wij de HK3000 kochten,werd er zelfs gezegd,dat we door installeren van simpel extra module kunnen opwaarderen naar 7.1...

mqaa3l,ni3lw

Johan van den D.
22-09-2003, 20:47
Harman/Kardon heeft inderdaad diverse 7.1 modellen.
Alleen kom je dan niet met het eerder genoemde budget uit voor zover ik weet
http://www.harmankardon.com/images/product_small/AVR7200.jpg
Persoonlijk weet ik niet hoeveel waarde je moet hechten aan een 6.1 of meer opstelling.
Denk dat je aan een goede 5.1 opstelling zeker voldoende zult hebben. :wink: http://www.click-smilie.de/sammlung0903/aktion/action-smiley-036.gif

Mr.C
22-09-2003, 21:01
ik zou nu toch naar 6.1 receivers kijken. Dat gaat binnenkort wel standaard worden. Alleen als je geen plaats hebt voor een achtercenter hebt dan zou ik het niet kopen.
Maar nu er veel 6.1 receivers komen, worden de 5.1 receivers binnenkort wel goedkoper. Misschien is het beter dan dat je even wacht en dan pas een goede receiver koopt die dan in de aanbieding is.

Johan van den D.
22-09-2003, 21:19
Dat gaat binnenkort wel standaard worden. .Hoe kom je aan de informatie dat 6.1 de standaard gaat worden ??
Als er al iets standaard gaat worden dan is het wel 7.1 en dus met twee extra gescheiden achterkanalen.
6.1 voegd in principe te weinig toe t.o.v. een 5.1 opstelling, en kan daardoor haast geen nieuwe standaard worden.
Maar nogmaals, beter een goede 5.1 opstelling dan een mindere 6.1.
Zijn budget is eigenlijk al vrij beperkt voor een goede 5.1 set en dus kun je beter iedere € gebruiken om eerst die 5.1 voor elkaar te krijgen.
Kost immers al genoeg.
Nu zullen die 6.1 receivers niet zoveel meer kosten maar wel die extra speaker(s) plus de nodige meters bekabeling.
http://www.click-smilie.de/sammlung0903/aktion/action-smiley-072.gif

Mr.C
22-09-2003, 21:26
Dat gaat binnenkort wel standaard worden. .Hoe kom je aan de informatie dat 6.1 de standaard gaat worden ??
Als er al iets standaard gaat worden dan is het wel 7.1 en dus met twee extra gescheiden achterkanalen.
6.1 voegd in principe te weinig toe t.o.v. een 5.1 opstelling, en kan daardoor haast geen nieuwe standaard worden.
Maar nogmaals, beter een goede 5.1 opstelling dan een mindere 6.1.

er komt nu een hele hoop nieuwe 6.1 receivers aan of die zijn pas uitgekomen, kijk bijv. naar marantz met de x400 series en met de yamaha x40 series. 7.1 zie je in de duurdere klassen dat wel.

maar bij 7.1 zijn er toch 4 gescheiden achterkanalen? welke formaat ondersteunt die dan?
dts ex discrete en DD Ex zijn toch allebei 6.1 discreet? of heb ik het nou verkeerd begrepen?

maar ik ben het wel met je eens, beter een goede 5.1 opstelling dan een mindere 6.1

Peter Porrio
23-09-2003, 07:40
De Onkyo SR-601E klinkt in combinatie met Mission speakers erg mooi. Ik heb o.a. deze combinatie geluisterd toen ik nieuwe speakers aan ging schaffen. :wink:

noXS21
23-09-2003, 21:06
Die €650 is alleen voor de reciever. Ik was er ook al een beetje vanuitgegaan dat het 6.1 zou gaan worden en heb ik dus ook wat €'s gereserveerd voor een rear centre speaker. Mijn luisterruimte is kwa indeling wel goed geschikt voor 6.1 (de surrounds staan nu bijna naast de bank i.p.v. erachter en de rear centre kan op de juiste hoogte midden achter de bank met genoeg ruimte tussen bank en rear centre). Mocht het toch bij 5.1 blijven dan mag de reciever ook wel iets meer kosten.

Pjotr kun je misschien uitleggen wat je precies zo mooi vond aan de Onkyo/mission combi? En waarom heb je dan toch niet voor mission gekozen?

Peter Porrio
24-09-2003, 07:36
noXS21,

Na eerst een 25-tal speakers te hebben beluisterd in een ruimte voor bepalen van mijn persoonlijk klankkleur, werden er 22 in die klankkleur in een ruimte geplaatst die qua afmeting overeen kwam met mijn woonkamer.

Wat ik belangrijk vind aan een speaker:
- Het geluid moet helder zijn, dus niet dat het lijkt alsof er een deken voor hangt.
- Het geluid mag niet te schel zijn;
- Detaillering moet goed hoorbaar zijn;
- Geen overdreven bassen (boem boem), maar een bas die het geheel mooi afmaakt.

Met het schakelkastje in de hand hebben we geswitched van de een naar de andere. Uiteindelijk bleven er van de 22 speakers 3 over:
- Mission M74 (?);
- Phonar P300;
- ACS (?).

Uiteindelijk klonk de Phonar toch mooier dan de Mission en de ACS. Dat is het mooie van luisteren, de speakers zijn alledrie goed, maar je hoort tussen die 3 toch de nodige verschillen. Dan ga je af op welke je het mooist vindt, in mijn geval de Phonars.

De pluspunten van de Missions vond ik:
- Prijs;
- Goede detaillering;
- Niet schel;
- Mooie volle, warme klank.

De Phonars hadden deze eigenschappen ook, maar dan net even wat beter.

noXS21
24-09-2003, 16:06
Bedankt voor je reactie Pjotr,

Maar het ging mij eigenlijk vooral om hoe de missions op de onkyo reciever klonken. Ik weet dat de missions mooie speakers zijn want ik heb ze zelf :wink: .

Of begrijp ik het verkeerd en zijn de eigenschappen gebaseerd op een onkyo/mission combi??
- Goede detaillering;
- Niet schel;
- Mooie volle, warme klank.

Peter Porrio
25-09-2003, 07:07
Ja de eigenschappen zijn gebaseerd op de Onkyo/Mission cominatie.
Ik vond die erg mooi klinken. Wat je zou kunnen doen is de Onkyo aanschaffen en proberen thuis, als je deze niet in de audiozaak in combinatie met jouw Mission speakers kunt beluisteren.

Wanneer je het niet naar je zin mocht zijn, kun je de reciever weer terugbrengen en verder zoeken. Ik heb dit ook een keer gehad en heb hem binnen een week gewoon weer teruggebracht.

noXS21
25-09-2003, 15:57
Ok dan weet ik dat. Ik zal inderaat ook proberen thuis te vergelijken, mijn hifi-zaak kennende zal dit niet een al te groot probleem zijn. Aan jou verhaal te horen heb jij bij Stassen gekocht? Wat zijn jou bevindingen met deze zaak? Ik hoor vaak slechte verhalen maar de prijzen zijn wel erg goed.

Peter Porrio
26-09-2003, 07:28
Ik heb mijn spullen inderdaad bij Stassen gekocht. Tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen met ze. Ik ben samen met mijn vriendin al twee keer gaan luisteren in hun "luisterkasteel" in Tegelen (ligt tegen Venlo aan). Dat is een ervaring op zich, je krijgt dan een rondleiding door alle kamers met tekst en uitleg over de opstellingen.

Vervolgens ga je lekker luisteren. Al neem je daar drie uur de tijd voor, ze vinden het prima. De eigenaar van de winkel (Marcel) is erg aardig en komt ons altijd vriendelijk gedag zeggen als we weer eens een keer langskomen. Hij heeft ons zelfs een keer 's avonds (om 22.00 uur) gebeld om een luisterafspraak te maken.

Het enige dat je als nadeel zou kunnen zien is dat het meestal erg druk is in de winkel. Je moet dan vaak wachten tot je geholpen wordt. Dit zegt uiteraard ook iets over de winkel en de kwaliteit die bij veel mensen bekend is. Qua prijzen zitten ze erg gunstig omdat ze dicht tegen de duitse grens aanzitten.

En over ruilen doen ze niet moeilijk. Ze willen dat je als tevreden klant de winkel verlaat (logisch eigenlijk).

Dewo Sastromihardjo
26-09-2003, 08:31
Toevallig zag ik op de site van www.helfteren.nl een paar HK staan bij de aanbiedingen waaronder de AVR 5000 en de 5500 voor euro 499.
Mischien is dat het overwegen waard.
Succes

noXS21
26-09-2003, 18:08
Ik vind het een beetje een rare aanbieding "Prijs is EXCLUSIEF DOOS Met Voledige Garantie. Prijs Inclusief Doos € 599,= " dit heb ik nog nooit gehoord. Ik begin ook te wantrouwen bij zo'n lage prijs.

Johan van den D.
26-09-2003, 18:46
Ik vind het een beetje een rare aanbieding "Prijs is EXCLUSIEF DOOS Met Voledige Garantie. Prijs Inclusief Doos € 599,= " dit heb ik nog nooit gehoord. Ik begin ook te wantrouwen bij zo'n lage prijs.Weet inderdaad ook niet wat ik hiervan moet denken.
Het kan natuurlijk wel maar het slaat naar mijn idee nergens op, wel of geen doos en dus een andere prijs. :?

InSomNiaC
27-09-2003, 11:37
Misschien hebben ze een oude uit voorraad (magazijn) en een oude uit de schappen, waarvan ze de doos kwijt zijn?

maar een 7000 voor 599 (harman zonder karton) is wel een strakke aanbieding.

Dewo Sastromihardjo
27-09-2003, 12:06
Misschien zijn het demo modellen, maar voor zo'n lage prijs is informatie opvragen de moeite waard.

noXS21
27-09-2003, 15:27
Maar ik heb gehoord dat H/K recievers de laatste tijd niet al te betrouwbaar zijn. Dus misschien toch maar iets als een sr6300 van marantz.

Johan van den D.
27-09-2003, 21:23
Maar ik heb gehoord dat H/K recievers de laatste tijd niet al te betrouwbaar zijn. .Niet naar luisteren :wink: :wink:

In wat voor opzicht zouden ze niet betrouwbaar zijn :?: :?

noXS21
28-09-2003, 08:31
Garmt zij dit op htforum.nl
Harman/Kardon heeft betrouwbaarheidsproblemen. Ik zou persoonlijk eens luisteren naar een Denon, dat lijkt me redelijk jouw smaak naderen. en ik heb vaker gehoord dat bijvoorbeeld de AVR3500 veel last heeft van kuren???

Johan van den D.
28-09-2003, 09:08
Maar dan weten we nog niet in wat voor opzicht.
Dus wat zijn precies die betrouwbaarheids problemen?

noXS21
28-09-2003, 18:18
Ik wacht op een verdere uitleg van Garmt over wat hij precies bedoeld met Harman/Kardon heeft betrouwbaarheidsproblemen.

basset
29-09-2003, 12:27
Hij zei ook dat ie het had van de diverse fora. Het enige wat ik gevonden heb is dat de 3550 niet langer dan 2 weken van de netspanning kan staan omdat dan de zenders weg zijn. Maar meer ook niet.

noXS21
29-09-2003, 16:13
Op dit forum heb ik dezelfde vraag gesteld http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=19;action=display;threadid=10386