PDA

Bekijk de volledige versie : 2 subwoofers: heeft dit zin



Frank H
24-09-2003, 14:01
Heeft het zin om 2 subwoofers aan mijn HT te knopen?
Wat zal het effect zijn:
- spreiding in de lage tonen?
- hardere knallen?
- iets anders?

Kan dit trouwens op elke AV-receiver aangesloten worden?

Ben gewoon nieuwsgierig hiernaar, ook omdat ik ofwel mijn huidige sub wil vervangen ofwel er een aan toe wil voegen

Raskel
24-09-2003, 14:41
Hoe groot is je kamer en welke sub heb je al?

Normaal gezien kun je een 2e subwoofer gewoon doorschakelen via je "eerste" subwoofer.

Het effect van 2 woofers kan averechts werken, afhankelijk van je ruimte, plaatsingsmogelijkheden en de sub zelf.

Raymond187
24-09-2003, 14:42
is beter dan 1 iig

1 tussen de fronts en 1 tussen de rear speakers :D

Wil ik ook graag :yes:

dan krijg je bv met een kanon shot het afvuren door de front sub en de inslag in de rear sub

klinkt eg supahh !!!

Raskel
24-09-2003, 14:48
is beter dan 1 iig

1 tussen de fronts en 1 tussen de rear speakers :D

Wil ik ook graag :yes:

dan krijg je bv met een kanon shot het afvuren door de front sub en de inslag in de rear sub

klinkt eg supahh !!!

Ik snap dat je erg enthousiast is maar je vergeet 1 ding, de laagweergave van een sub is voor het menselijk oor heel moeilijk te lokaliseren. Als je dus een goede sub hebt wordt de 2e al overbodig ;)

Raymond187
24-09-2003, 14:52
is beter dan 1 iig

1 tussen de fronts en 1 tussen de rear speakers :D

Wil ik ook graag :yes:

dan krijg je bv met een kanon shot het afvuren door de front sub en de inslag in de rear sub

klinkt eg supahh !!!

Ik snap dat je erg enthousiast is maar je vergeet 1 ding, de laagweergave van een sub is voor het menselijk oor heel moeilijk te lokaliseren. Als je dus een goede sub hebt wordt de 2e al overbodig ;)

Heb het verschil gehoort :D
Voor heeft tie een storm staan en achter zo'n Q200 ofsow
Effect is echt DUIDELIJK aanwezig mijn vriendelijke vriend :D
Mits het natuurlijk GOED afgestet is (wat moeilijk is)

vandar dat ik het ook wil :D
Ik ga natuurlijk geen 1000€ uitgeven aan een sub waarvan ik geen of nauwlijks evrschil in hoor cq voel.

;)

But that's my experience :)

Johan van den D.
24-09-2003, 16:34
Heb het verschil gehoort :D
Voor heeft tie een storm staan en achter zo'n Q200 ofsow
Effect is echt DUIDELIJK aanwezig mijn vriendelijke vriend :D
Mits het natuurlijk GOED afgestet is (wat moeilijk is)Mag ik vragen wat er voor versterker danwel processor (belangrijker in dit geval)werd gebruikt??
Wanneer je op een normale 5.1/6.1 receiver twee subs aansluit dan zullen deze hetzelfde signaal krijgen en dus is er ook geen verschil in je front en rear sub.
http://www.smiliez.de/images/2079.gif

Johan van den D.
24-09-2003, 16:51
dan krijg je bv met een kanon shot het afvuren door de front sub en de inslag in de rear sub
Het geluid (en dus dat kanon schot) is min of meer een vast gegeven zoals ie op de dvd staat geperst.
Het effect wat je waarnam is waarschijnlijk niet de sub geweest maar de gewone speakers in combinatie met een goede soundtrack wellicht.
Het sublaag wordt namelijk uit je speakers gefilterd (gebeurt al in de receiver) en dus naar de sub gestuurd.
Of dit nu één of twee subs zijn maak in dit geval niet uit want er is geen verschil in front en rear sublaag.
Kortom, hetzelfde effect had je waarschijnlijk ook gehad met één enkele goede sub omdat zoals eerder gezegd het sublaag niet te traceren valt.
Wanneer alles goed staat afgesteld bereik je dit effect dus ook in een normale 5.1 opstelling.
http://www.smiliez.de/images/2076.gif

Het is naar mijn idee dus beter om dat geld voor die tweede sub bij je eerste te leggen en dan één goede sub kopen ipv twee wat mindere.

Ik heb zelf een opstelling gehoord met drie subs erin.
Eén voor het LFE kanaal en twee gewoon ter ondersteunig van de speakers.
Als je het niet van tevoren wist zal je dus nooit denken dat er drie subs aan het werk zijn.
Maar het resultaat was wel een heel mooi geheel maar niet wat je zou verwachten als je de drie subs ziet staan.

YouriClaessens
24-09-2003, 17:41
Mmm ... en hoe wil je die 2e sub dan aansluiten? Er zit toch alleen zo'n speciale kabel bij voor op de speciale uitgang van de receiver te duwen?

Raskel
24-09-2003, 22:14
Mmm ... en hoe wil je die 2e sub dan aansluiten? Er zit toch alleen zo'n speciale kabel bij voor op de speciale uitgang van de receiver te duwen?

Als je versterker/reciever de aansluitingen heeft voor meerdere subs daarop en anders via je andere subwoofer.

Mike Philippens
24-09-2003, 22:32
Hier een artikeltje uit de Home Cinema Choice over 2 subs: http://www.homecinemachoice.com/testbench/frame.html?http://www.homecinemachoice.com/testbench/Subwoofers/REL/RELQ50.shtml
Klinkt lekker heftig, als je de schrijver van het artikel moet geloven. Leuk experiment?

InSomNiaC
25-09-2003, 11:42
Je kan ook de rear-speakers aansluiten op de sub en de crossover van de sub gebruiken.
Hierdoor kan je met de rears meer bass produceren, mochten deze dan niet zelf kunnen.
Maar de vraag is of dit de beste oplossing is.
Misschien is het goedkoper om de rears te veranderen (updaten) i.p.v. een nieuwe sub te kopen.

Raymond187
25-09-2003, 16:29
Heb het verschil gehoort :D
Voor heeft tie een storm staan en achter zo'n Q200 ofsow
Effect is echt DUIDELIJK aanwezig mijn vriendelijke vriend :D
Mits het natuurlijk GOED afgestet is (wat moeilijk is)Mag ik vragen wat er voor versterker danwel processor (belangrijker in dit geval)werd gebruikt??
Wanneer je op een normale 5.1/6.1 receiver twee subs aansluit dan zullen deze hetzelfde signaal krijgen en dus is er ook geen verschil in je front en rear sub.
http://www.smiliez.de/images/2079.gif

Waren aangesloten op een A1

De Front sub was gewoon aangesloten op de main speaker output en zelfde maar dan in de rear.

Rel heef ook andere aansluittingen voor stereo 1 in de + van de L main de ander + R Main en een in de -
Zelfde in de rear.

ALs er in de film iets gebeurd op de achter grond dan hoor je het toch door de rear speakers dus ook het laag en als het goed is wat er op de achtergrond gebeurt hoor je niet door de main speakers.

Ik kan natuurlijk abous zijn :S

Dus niet op de sub uitgang aangesloten.

Greetz,

Raymond187
29-09-2003, 15:35
Kraam ik nou zulke onzin uit dat er niet mer gereageert wordt :(

Johan van den D.
30-09-2003, 17:56
Kraam ik nou zulke onzin uit dat er niet mer gereageert wordt :(Dat wil ik niet direct zeggen maar denk wel dat het opzich weinig zin heeft om twee subs te gebruiken.
Nogmaals, dat geld van twee subs kun je beter besteden voor één enkele goede sub. 8)

Harry's HT
01-10-2003, 11:26
Ik dacht dat je met 2 dezelfde subs ook de diameter met de helft mag optellen.
B.V. 2 x 12" = 18" woofer (of is het 2 x 12" = 24" woofer)

Ik zou zelf ook 2 subs bij m'n front speakers willen plaatsen. En daarnaast nog een lfe sub erbij.
De subs voor de front puur voor muziek en de derde voor film.
(Ja Raymond dat lees je goed) :shock:

Gegroet,

Harry

JCL
01-10-2003, 12:19
Garmtz gebruikt er 3.....

Het lijkt mij logisch dat als je de de 2e aansluit via de ondersteuning van je rear kanaal dat je dan de info krijgt die daaraan word doorgegeven.

Christiaan Sauer
01-10-2003, 15:12
Ik dacht dat je met 2 dezelfde subs ook de diameter met de helft mag optellen.
B.V. 2 x 12" = 18" woofer (of is het 2 x 12" = 24" woofer)

Ik zou zelf ook 2 subs bij m'n front speakers willen plaatsen. En daarnaast nog een lfe sub erbij.
De subs voor de front puur voor muziek en de derde voor film.
(Ja Raymond dat lees je goed) :shock:

Gegroet,

Harry

Even kleine berekening: (heb dit even in word getypt, en ik zie net dat mijn kwadraat tekens niet werken :?)
Oppervlakte woofer:

Pi Rkwadraat.
Pi = 3.14xxxxxxxxxxxxx
R = straal
Dus nemen we een woofer met een straal van 12 krijgen we dus een oppervlak van 3.14*(12*12)=452.16

Maar, dit is van 1 subwoofer. We willen dit nu splitsen naar 2 subwoofers, met behoud van oppervlak van woofer.
Dat komt dus neer op 452/2=226

Dan gaan we terug rekenen:
226=3.14Rkwadraat.
Herschrijven geeft±
Rkwadraat =226/3,14
Rkwadraat=72
Om R nu te krijgen moet we de wortel van 72 nemen wat neerkomt op 8.5
Dus: als je twee woofers neemt van elk 8.48”heb je hetzelfde oppervlak als wanneer je werkt met 1 12” sub.
Het is een beetje een wazig verhaal, maar als je beetje heb zitten opletten bij wiskunde op de middelbare school moet dit herkenbaar zijn :lol:
Mvg,

Christiaan

Harry's HT
01-10-2003, 15:21
:D :D :D :D :D :D :D
LOL
:D :D :D :D :D :D :D

Raymond187
01-10-2003, 16:05
Het gata wel om het effect en niet om het vermogen ;)

Harry neemt 3 subs :D:D:D hehhehe

Als ik vermogen wil dan neem ik wel een studio III (die komt er ook)

Christiaan Sauer
01-10-2003, 17:49
als ik goed reken kom je dan op 3 7'woofers uit :lol:.
Mvg,

Christiaan (kan wat verschillen, maar dit is zo even uit het hoofd)

Johan van den D.
01-10-2003, 21:17
als ik goed reken kom je dan op 3 7'woofers uit :lol:.
Mvg,

Christiaan (kan wat verschillen, maar dit is zo even uit het hoofd)Gewoon 3 lekkere 15 inch subs neerzetten :wink:
Kan nooit geen kwaad toch :?

Christiaan Sauer
01-10-2003, 23:32
Maar dat was de vraag niet ;) :lol:
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
02-10-2003, 18:16
Maar dat was de vraag niet ;) :lol:
Mvg,

ChristiaanWeet ik maar wel lekkerrrrrrrrrrrrrrr :twisted:

Dennis Dekker
11-10-2003, 08:10
Ik zie staan dat mensen hun 2e sub achter neer willen zetten????

Als je met 2sub's werkt dan moet voor de beste weergave de subs zo dicht mogelijk bij de main speakers staan ( 1links 1rechts)

Als je met 1 sub werkt dan is de beste plek ergens tussen de main speakers!!!

Hou er ook rekening mee dat de sub niet te ver van de muur staat ( de muren versterken de lage tonen) maar ook zeker niet te dicht want dan krijg je last van resonantiefrequenties waardoor je een onregelmatige laagweergave krijgt.

Johan van den D.
11-10-2003, 09:31
Als je met 1 sub werkt dan is de beste plek ergens tussen de main speakers!!!
Toch zal je zien dat bij 80% van de sub bezitters de sub niet tussen de main speakers staat maar ernaast aan de buitenzijde.
En dan meestal ook nog aan de buitenzijde van de rechter main speaker.
Dit omdat de sub daar vaak het beste klink ivm hetgeen wat jezelf ook al zij met die muren.
Zet je de sub tussen de mains dan heb je alleen de achtermuur, zet je m aan de buitenzijde van je rechtermain dan heb je meestal een hoek van twee muren waardoor je net iets meer kunt speler met het effect van de muren.


( de muren versterken de lage tonen)Dit kan overigens voor bepaalde subs ook een nadeel zijn en dan vooral in stereo gebruik.
Het niet te dicht bij de muur plaatsen geld in feite voor alle speakers en dus ook subs.
Allen moeten enigzins vrij staan maar ook weer niet te vrij.
Gewoon een kwestie van spelen met de plaatsing van de speakers/sub. :wink: