PDA

Bekijk de volledige versie : vraag beeldformaat



sweetroman
30-09-2003, 14:00
Ik heb een playstation2 als dvd speler aangesloten aan onze breedbeeld tv. Nou heb ik het volgende probleem:
Bij 16x9 films (standaard formaat tegenwoordig) blijft mijn film boven en beneden een zwarte balk hebben echter onderin wordt 1 lijn tekst in de film gezet en de tweede lijn verschijnt eronder in de zwarte balk..beetje lastig kijken vindt ikzelf. Als ik mijn tv naar de 16x9 (plus ondertiteling) Stand zet dan kan ik het beeld mooi naar boven zetten zodat er alleen onder een zwarte balk blijft, maar het probleem met de tekst blijft ook. Ik zou het liefst de zwarte balk helemaal weghebben en gewoon beide tekst zinnen in de film zelf. Is dit mogelijk of is dit normaal bij de films tegenwoordig? (misschien een of andere aparte instelling in de ps2?)

Lesley
30-09-2003, 14:34
Als ik het zo vluchtig lees denk ik dat het gaat om een film in 2.35:1 en dan zie je op een BB tv ook nog 2 balken...

Geef maar ff de titel van de film...

sweetroman
30-09-2003, 14:55
gangs of new york
All the pretty horses

tolpol
30-09-2003, 15:00
Dit zijn beiden films op 2.35:1 formaat. Op een breedbeeld tonen die nog steeds zwarte balken.

Zie voor meer uitleg hier :
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16

Nathan Strik
30-09-2003, 15:49
Da's dus normaal, learn to live with it. ;)

sweetroman
30-09-2003, 16:34
bah! ik wil breedbeeld helemaal zien anders heb ik dat ding voor niks gekocht

PJ van der Holst
30-09-2003, 16:45
bah! ik wil breedbeeld helemaal zien anders heb ik dat ding voor niks gekocht

Je ziet het beeld juist helemaal :roll:

Ik had in het begin (nu alweer 3 jaar geleden) ook een schurft hekel aan die balken maar nu vind ik het geen probleem meer.... dus....
Als je een beetje filmliefhebber bent dan zet je je er overheen

sweetroman
30-09-2003, 16:48
Hoe kijken jullie dan op deze manier?

Gaan jullie bovenbalk weghalen en alleen onderin zwart beeld en dat tekst die half in het zwart verdwijnt en half in het beeld is dus ook normaal? Pff laten ze die films es goed op dvd zetten

BrokenTable
30-09-2003, 16:56
Hoe kijken jullie dan op deze manier?

Gaan jullie bovenbalk weghalen en alleen onderin zwart beeld en dat tekst die half in het zwart verdwijnt en half in het beeld is dus ook normaal? Pff laten ze die films es goed op dvd zetten

Boven en onder zwart. Tekst half zwart half film komt idd voor. En de film staat meestal goed op de DVD: in de verouding die de regisseur bedacht heeft.

Lesley
30-09-2003, 16:57
Heb zelf nog geen BB tv, dus met het wegvallen van de ondertitels heb ik geen ervaring.

Maar ik vind het een stuk beter om een film met zwarte balken te zien, dan dat er 50% van het beeld word afgeknipt (2.35:1 naar 4:3)

En je kunt normaal van films genieten op je BB tv, want films in 1.78:1 en 1.85:1 worden zonder balken weergegeven...

Rob Technoid
30-09-2003, 17:15
Hoe kijken jullie dan op deze manier?

Gaan jullie bovenbalk weghalen en alleen onderin zwart beeld en dat tekst die half in het zwart verdwijnt en half in het beeld is dus ook normaal? Pff laten ze die films es goed op dvd zetten

Is toch fijn dat de ondertitels niet geheel in het beeld zitten? Ik irriteer me er dood aan als ondertitels te hoog in het beeld geplaatst worden...

Overigens, als je een film van 2.35:1 beeldvullend maakt op je BB tv dan rek je het beeld verticaal uit. Lijkt me ook niet prettig kijken.

Deze discussie is zo oud als het medium zelf, dus kijk niet vreemd op als sommige mensen enigszins geirriteerd reageren...

Marc Raps
30-09-2003, 19:15
Je hebt nog altijd minder balken dan op een 4:3 TV, en zoals gezegd heb je bij 1.78:1 en 1.85:1 helemaal nergens last van. De film wordt zo weergegeven zoals bedoeld is. Ondertitels kan je ook uitzetten. En als je van je breedbeeld TV afmoet hou ik me aanbevolen.

- Marc

sweetroman
30-09-2003, 20:00
hahaha okay mensen tis duidelijk thx