PDA

Bekijk de volledige versie : Info over Sony 1270QM Crt Projector.



Niels Simons
30-09-2003, 17:08
Goeieavond mensen,begeef ik me ook nog eens in dit subforum...

ik heb interesse in bovenstaande projector,en hij staat te koop!

maar,ik heb totaal geen verstand van projectoren en wil dus graag meer info.

Situatieschets:
Hij komt aan een plafond met schrootjes te hangen,dit schijnt niet echt voordelig te zijn,dus steunbalken noodzakelijk begreep ik al.
Ik heb 3 dvdspelers,maar ik schijn em met een PC te moeten aansturen,wat heb ik dan voor pc onderdelen nodig?behalve een interne dvdspeler en mpegkaart of zo?
Een pckabel van 10 meter naar de projector toe,kan dit het signaal niet negatief beinvloeden?

waar kan ik t beste op projecteren,als goedkoopste oplossing om mee te beginnen?(de projector zelf kost onderhand al 3000 gulden!)

ventilatie,hoe moet ik dat aanpakken?

benieuwd naar de oplossingen en tips van de cracks op dit gebied!

mazzel,niels

Roland1
30-09-2003, 17:37
Hij komt aan een plafond met schrootjes te hangen,dit schijnt niet echt voordelig te zijn,dus steunbalken noodzakelijk begreep ik al.
Als je een betonnen plafond hebt, gewoon een paar goede keilbouten wat genoeg kg's zou moeten houden. Met een zwak plafond een steunbalk opzoeken of een ondersteunende constructie maken.

Ik heb 3 dvdspelers,maar ik schijn em met een PC te moeten aansturen,wat heb ik dan voor pc onderdelen nodig?behalve een interne dvdspeler en mpegkaart of zo?Je kan deze CRT's het beste aansturen met een progressive scan signaal. Dit kan op verschillende manieren (o.a. PC), maar geen tijd om het nu hier te tikken, komt later.

Een pckabel van 10 meter naar de projector toe,kan dit het signaal niet negatief beinvloeden?Goede kwalitatieve kabels van 10 meter zijn prima.

waar kan ik t beste op projecteren,als goedkoopste oplossing om mee te beginnen?(de projector zelf kost onderhand al 3000 gulden!)Je kan voor een witte plaat gaan of een witte muur, maar je kan ook vrij voordelig doek kopen bij een Belg op htforum.nl, genaamd Thommy. Kijk daar maar eens onder 'Te Koop'.
[quote]ventilatie,hoe moet ik dat aanpakken?[/quote
Damn, moet weg ....

Bjorn
30-09-2003, 18:03
Hi Niels,


Hij komt aan een plafond met schrootjes te hangen,dit schijnt niet echt voordelig te zijn,dus steunbalken noodzakelijk begreep ik al.

Er zijn in principe 3 manieren om de projector te gebruiken.

- De makkelijkste is hem op de grond plaatsen of op een tafeltje. Je kunt hem dan ook makkelijk op de juiste positie plaatsen.

- Je hangt hem op. Zoals je al aangaf zal je plafond dat waarschijnlijk niet houden. Ik had hetzelfde probleem en heb daarom 2 houten balken geplaatst waar de projector aanhangt.

- Een derde mogelijkheid is hem verticaal te plaatsen om vervolgens met een spiegel het beeld te richten. Ik heb hier geen ervaring mee, maar op avsforum.com kun je een en ander terugvinden over deze constructie.

De exacte afstand scherm <--> projector kun je bepalen middels het programma pjcalc http://www.projectorspecifications.com/software/pjcalc/pjcalc_180.zip


Ik heb 3 dvdspelers,maar ik schijn em met een PC te moeten aansturen,wat heb ik dan voor pc onderdelen nodig?behalve een interne dvdspeler en mpegkaart of zo?
Een pckabel van 10 meter naar de projector toe,kan dit het signaal niet negatief beinvloeden?

Het mooiste beeld krijg je middels een progressive signaal. De makkelijkste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing is gebruik maken van de pc. Middels powerstrip kun je bijna elke denkbare resolutie aanmaken.
Een hardware mpeg2 kaart is in principe niet noodzakelijk. Elke pc (vanaf 650Mhz) zal dvd goed kunnen afspelen.

Een standalone dvdspeler gebruiken kan ook. Je kunt kiezen om je huidige speler te houden en aan te sluiten via svideo. Normaliter heb je dan last van scanlines. Deze projector heeft echter een interne linedoubler, waardoor dat nog enigszins meevalt.

Je kunt ook je huidige speler ombouwen met een zgn psm-1 module. Hierdoor kan je dvdspeler ook een progressive signaal uitsturen. Ik heb hier echter geen ervaring mee en het schijnt niet goed te werken met pal dvd's.

Een andere oplossing is de aanschaf van een kiss of revoy dvdspeler met progressive scan. Hiervoor zijn kabels te koop die van scart naar 5xbnc gaan. Deze kun je dan direct op de projector aansluiten (zonder transcoder) en genieten van progressive scan.


waar kan ik t beste op projecteren,als goedkoopste oplossing om mee te beginnen?(de projector zelf kost onderhand al 3000 gulden!)

Om te beginnen kun je kiezen voor een strak gespannen laken, of een matwit geverfde plank. Ikzelf heb een tijdje op een laken geprojecteerd, waarna ik ben overgestapt op het door roland genoemde thommy doek. Dit kostte destijds pakweg €130 voor 2.20m en ben er zeer tevreden over.


ventilatie,hoe moet ik dat aanpakken?

Ventilatie is alleen van belang als je er een zgn hushbox omheen wilt bouwen. Ik heb zonder hushbox gespeeld. Hoewel je de projector wel hoort heeft het mij nooit echt gestoord.

Als je hem op de grond plaatst kun je een kist maken om het geluid zoveel mogelijk te dempen. Door hem aan de voorkant open te laten zal er waarschijnlijk voldoende ventilatie zijn. Aan een zijkant/achterkant een fan plaatsen kan echter nooit kwaad.

Ik hoop je hiermee een beetje wijzer gemaakt te hebben.
Je bent uiteraard altijd welkom om geheel vrijblijvend een kijkje te komen nemen.

Niels Simons
30-09-2003, 19:35
thanks voor de tips mensen!

bjorn,ik ga er grondig over nadenken,heb ook al aan me pa gevraagd of tie t evt ziet zitten(ja,ik woon nog thuis...)en z'n gezicht stond nie echt vrolijk bij t idee...

maar,je hoort van me!

mazzel,niels

Bjorn
30-09-2003, 19:43
haha, geen probleem. Ik woon ook nog thuis, dus ik ken het probleem ;)

Ik hoor het wel.

Roland1
01-10-2003, 07:00
Waar ken ik dat toch van :evil:
Bjorn heeft 't allemaal al uitgelegd zie ik 8)