PDA

Bekijk de volledige versie : Hoera! ik heb een HT! (maar nog wel een vraagje!)



greatgonzo
02-10-2003, 20:35
Bij deze wil ik de blijde boodschap geven dat ik mezelf een HT setje heb aangeschaft, een tweedehands LG LG DA-3525 , winkelprijs €400, ik heb het gekocht voor €175.

Nu zullen de audiofielen onder jullie de neus wel ophalen, maar ik ben blij met m'n setje, mooi helder geluid, en dolby is echt een beleving!

Nu heb ik nog wel een vraagje, ik heb het beeld nu lopen via s-video, aangesloten op zo'n scart blokje en ingeplugd in de scart ingang van de TV. Het beeld is daardoor niet scherp, vandaar dat ik een gewone scart kabel wil aanschaffen.

Op onderstaand plaatje staat mijn achterkant, en de scart kabel die ik nodig heb.

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=374704

Welke kabel moet ik kopen? Ik heb wel gezien dat je scart kabels van wel €50 kunt kopen, dat is mij iets te gortig. Vraag blijft, wat moet ik in de winkel vragen, en hoeveel gaat dit ongeveer kosten?

Johan van den D.
02-10-2003, 20:59
http://www.qed.co.uk/images/sqtop_AV41.jpg
http://www.qed.co.uk/images/sqtop_AV1415.jpg

Dit zouden goede oplossingen kunnen zijn alleen zijn deze kabels ver boven je budget vrees ik.
Maar wellicht dat er ook goedkope merken zijn die dit soort kabels maken.
Maar wil je nu van scart naar scart of van s-video naar scart maar dan met betere kwaliteit ??

Dennis Veldhuizen
02-10-2003, 22:02
Welke kabel moet ik kopen? Ik heb wel gezien dat je scart kabels van wel €50 kunt kopen, dat is mij iets te gortig. Vraag blijft, wat moet ik in de winkel vragen, en hoeveel gaat dit ongeveer kosten?

Monstercable heeft grote selectie en 3 verschillende kwaliteits klasses/prijs klasses. BCC verkoopt het onder andere... worth a look!

Herjan
02-10-2003, 22:38
Heeft Oehlbach geen s-video -> scart kabels? Goed betaalbaar. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Christiaan Sauer
02-10-2003, 22:49
en anders Profigold. Zitten die niet beetje in dezelfde prijsklasse als Oelbach?
Ik heb 1 van hun betere scartkabels, en die was 45 euro. Maar dat was 1 van hun wat betere incl korting. Dus voor jou zal er vast ook wel wat leuks tussen zitten.
Mvg,

Christiaan

NicK Portier
02-10-2003, 23:25
Wellicht hebben ze bij Conrad (http://www.conrad.nl) wel een goedkope kabel voor je...

Mike Philippens
02-10-2003, 23:26
Ik zou de S-Video aansluiting gebruiken als ik jou was. Geeft al een stuk beter beeld dan composiet (dat gele tulpje) en dan een s-video naar scart kabel kopen. En dan het liefst één kabel zonder verloopjes.
Als je geld wilt uitgeven (voor kwalitee natuurlijk) zou je een QED AV12 (s-video naar scart) of AV17 (s-video+audio naar scart) kunnen nemen. Dit zijn hoogwaardige kabels waar de onnodige verbindingen zijn weggelaten. Kost volgens mij rond de €60... Conrad heeft ze ook al vanaf €10... Daartussen zal je ook nog zat kunnen vinden.

greatgonzo
03-10-2003, 07:19
Zoiets als dit soms

S-video kabel, €10,00
http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/99/997F953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG

of is deze beter

http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/46/467AC83EFE0D5353E10000000A010251.JPG

Ik heb helaas geen scart uitgang op de speler, alleen de uitgangen zoals op het plaatje van de dvd speler, de s-video uitgang en (monitor out + 2 maal video out)

Mike Philippens
03-10-2003, 07:45
S-video is altijd beter. Voor het gemak zou ik dan een kabel als de eerste nemen, maar dan met audio erbij. S-video is namelijk alleen beeld en je moet dus nog zo'n rood en wit tulpje erbij hebben.

Speedy
03-10-2003, 08:09
Vivanco (http://www.vivanco.com/) heeft ook betaalbare kabels met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Onder andere te koop bij de mediamarkt.

greatgonzo
03-10-2003, 08:38
S-video is altijd beter. Voor het gemak zou ik dan een kabel als de eerste nemen, maar dan met audio erbij. S-video is namelijk alleen beeld en je moet dus nog zo'n rood en wit tulpje erbij hebben.]

waarom audio erbij? ik heb toch al geluid via de boxen lopen? of is het dan soms mogelijk geluid van de tv (normale programma's dus) via de boxen te laten horen?

Mike Philippens
03-10-2003, 08:50
waarom audio erbij? ik heb toch al geluid via de boxen lopen? of is het dan soms mogelijk geluid van de tv (normale programma's dus) via de boxen te laten horen?Je hebt helemaal gelijk. Ik ken dat setje niet en dacht dat het alleen een speler was... Sorry for the confusion.

Raymond187
03-10-2003, 08:55
ZOu het of is het echt een wereld van verschil om een scart van 100 euro te nemen?

greatgonzo
03-10-2003, 09:11
waarom audio erbij? ik heb toch al geluid via de boxen lopen? of is het dan soms mogelijk geluid van de tv (normale programma's dus) via de boxen te laten horen?Je hebt helemaal gelijk. Ik ken dat setje niet en dacht dat het alleen een speler was... Sorry for the confusion.

dan is alleen s-video voldoende toch?

Mike Philippens
03-10-2003, 09:32
dan is alleen s-video voldoende toch?
Ja.

Mike Philippens
03-10-2003, 09:44
ZOu het of is het echt een wereld van verschil om een scart van 100 euro te nemen?
Hangt er van af.
A) wat wil je zelf uitgeven?
B) heb je een TV die het waard is?
C) heb je een DVD speler die het waard is?
D) stel je prijs op een perfect beeld?

Ik antwoord JA op alle vragen, dus voor mij is het duidelijk. Ik heb een kabel van €50 (dacht ik) en het maakt wel degelijk wat uit. Maar het is een samenspel. Een of andere gammele speler zal welliswaar een beter beeld geven met een betere kwaliteit kabel, maar super wordt het nooit. Het is heel simpel: er zijn kabels van gewoon koperlegering uit de goedkoopste prijsklasse. Prima kabels. Echter, de betere kabels zijn gemaakt van zuiverder materiaal en een koperlegering (of zilver) waar zo min mogelijk zuurstof in zit (oxygen free copper, ofc). Lucht in de vorm van minescule belletjes verstoren de stroom van het signaal door de kabel en dus komt het signaal in meer of mindere mate vervormd aan. De QED kabels die alleen voor video geschikt zijn (de ongebruikte draden zijn weggelaten) zijn wat dat betreft een goed voorbeeld. Alle mogelijke storingsbronnen zijn geëlimineerd, dus zou het beeld ook beter moeten zijn als met een goedkope kabel. In principe zou je het altijd moeten zien, alleen met de extremere kabels wordt het verschil minder makkelijk te zien denk ik.
Bij mij was het verschil dramatisch te noemen, en dan heb ik niet eens een extreme kabel. Ik heb nu ook een speler (Pioneer 757i) die een bijzonder strak beeld geeft en dan is een dure kabel zelfs een must vind ik. Tenminste...als je €1000 voor een speler neertelt ben je verkeerd bezig als je dan een WakuWaku kabel van €10 koopt.

Je hebt natuurlijk ook nog de extreme categorie met zilveren kabels van soms wel enkele honderden euri. Volgens mij is dat weer overdreven.

Tot slot nog iets over de aansluiting (de plug zeg maar). Vaak zie je gouden aansluitingen als het summum. Goud is echter een mindere geleider als zilver. Goud is echter edeler, dus corrodeert niet zo snel als zilver. Voor een beter geluid/beeld hoef je dus geen goud te hebben. En het staat alleen maar leuk in het doosje want als ze erin zitten ziet niemand het meer...

Raymond187
03-10-2003, 14:13
nice answer :D

btw 50 euro vind ik NIET duur voor een kabel wel 150 €

Dvp-725
en square sony triniton 72 cm

Dus beeld en dvd zijn oke

Mike Philippens
03-10-2003, 14:25
nice answer :D
btw 50 euro vind ik NIET duur voor een kabel wel 150 €
Mee eens. Zo te zien heb je ongeveer hetzelfde als ik. Ik heb alleen geen Sony meer (had een 536) maar een Pioneer. Voor een set uit die categorie is 50-70 euri voor een kabel nog wel zinnig. Kijk, als je een TAG McLaren hebt ofzo...hoewel...ik heb een direct vergelijk gezien tussen een Rotel van €5000 en mijn Pioneer en er was geen opvallend verschil te ontdekken. Moet er wél bijzeggen dat het geen diepte test was en het plasmascherm was niet gecalibreerd. Gelijke omstandigheden zou je zeggen. Als ie dan 5x zoveel moet kosten wil ik het eigenlijk wel meteen zien. Hij zag er wel erg bruut uit moet ik zeggen... Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Kabels moeten in verhouding zijn tot je set. Ik heb btw RGB over scart, maar ik denk dat dat overbodig is om te melden als je het over goede beeldkwaliteit hebt.

Patrick vdB
04-10-2003, 19:31
Hi Mike,

Even uit nieuwsgierigheid, maar welke Rotel kost 5000 euri?

Mvrgr

Patrick

Mike Philippens
04-10-2003, 22:41
Hi Mike,
Even uit nieuwsgierigheid, maar welke Rotel kost 5000 euri?
Geen idee welk type het was, maar ik dacht dat het een Rotel was. Hoezo...? Kan dat niet dan? Ik heb er niet echt heel aandachtig naar gekeken, maar ik weet wél dat het er een van +/- €5000 was. Maar ik zou me kunnen vergissen (in het merk dan).

Christiaan Sauer
04-10-2003, 23:24
Hi Mike,

Even uit nieuwsgierigheid, maar welke Rotel kost 5000 euri?

Mvrgr

Patrick

wat kost de 1098 icm de 1090?
mvg,

christiaan

Johan van den D.
04-10-2003, 23:28
Hi Mike,

Even uit nieuwsgierigheid, maar welke Rotel kost 5000 euri?

Mvrgr

Patrick

wat kost de 1098 icm de 1090?
mvg,

christiaanVeel :twisted:

Christiaan Sauer
04-10-2003, 23:31
zo, je ziet euit alsof ik pijnlijke vraag stel :lol:.
Chagerijnig? ;).
Maar dat is toch die nieuwe pre/pro icm 5 kanaals eindbak? Of is laatste niet de 1090?
mvg,

christiaan

Johan van den D.
04-10-2003, 23:39
http://europe.rotel.com/products/images/rmb-1095.jpg
De 1090 is een twee kanaals en de 1095 is een 5 kanaals versterker. :wink:

Christiaan Sauer
04-10-2003, 23:44
kee dan. Dan had ik het over de 1095. Een 1098 icm een twee kanaals is niet meteen een hele logische combi.
De 1090 is wel leuk om thuis te hebben :lol:
2 * 380 watt zo uit mijn hoofd :lol:
mvg,

Christiaan

Patrick vdB
06-10-2003, 07:28
Geen idee welk type het was, maar ik dacht dat het een Rotel was. Hoezo...? Kan dat niet dan? Ik heb er niet echt heel aandachtig naar gekeken, maar ik weet wél dat het er een van +/- €5000 was. Maar ik zou me kunnen vergissen (in het merk dan).

Hi Mike,

Rotel opereert voornamelijk in het gunstiger geprijzde segment (gunstig gezien het segment waarin zij produceren) vandaar dat ik 5000 euro al veel vond :wink: Hun huidige top-dvdspeler bv kost rond de 2500 euro.

Maakt ook niet veel uit, ik was gewoon even nieuwsgierig geworden.

Mvrgr

Patrick

greatgonzo
06-10-2003, 17:42
ik heb nog een vraagje, wat misschien ook in dit topic past:

Hoe kan ik het geluid van de tv overbrengen naar de home theatre set: dwz geluid van de tv door de boxen laten lopen. Op deze manier zou ik dolby programma's ook in 5.1 laten horen op de ht set.

Welke kabels heb ik daarvoor nodig, kan dit wel met elke ht set of elke tv?

Herjan
06-10-2003, 18:21
ik heb nog een vraagje, wat misschien ook in dit topic past:

Hoe kan ik het geluid van de tv overbrengen naar de home theatre set: dwz geluid van de tv door de boxen laten lopen. Op deze manier zou ik dolby programma's ook in 5.1 laten horen op de ht set.

Welke kabels heb ik daarvoor nodig, kan dit wel met elke ht set of elke tv?
Misschien is het handig om ons te laten weten wat je hebt staan. Maar ik heb het opgelost d.m.v een "scart -> 3xcinch" verloopkabel die van de VCR (video) naar m'n receiver gaat. Heb je echter een tv die stereo-uigangen heeft (de bekende rode en witte tulpjes), dan kun je die aansluiten op de video1 (bijv.) ingangen van je receiver.

Je zou ook gewoon de gebruiksaanwijzing van je receiver kunnen lezen. Staat alles vast en zeker in beschreven.

greatgonzo
06-10-2003, 19:06
zoals bovenin is te zien heb ik een LG DA-3525 (home theater set) en verder heb ik een standaard tv staan, met 1 scart aansluiting

Raimond Kieftenbeld
06-10-2003, 21:28
Die Rotel heb ik thuis staat (RB 1090)is echt een monster ja,moet je echt wel met 2 man naar boven heen slepen...... :D

greatgonzo
07-10-2003, 07:58
Waarom lopen er nu eigenlijk twee dingen door elkaar heen in dit onderwerp?

Christiaan Sauer
07-10-2003, 09:19
wees gerust: dat gebeurd heel erg vaak hierzo :lol:. Zeg maar een vorm van ruimte besparing. Offtopic lullen heet het ook wel. Ik en aan (paar) andere zijn daar wel eens de oorzaak van :lol: :lol:
Maar ik zal mijn mond houden over Rotel en aanverwanten :lol:
Mvg,

Christiaan

Herjan
07-10-2003, 09:21
zoals bovenin is te zien heb ik een LG DA-3525 (home theater set) en verder heb ik een standaard tv staan, met 1 scart aansluiting
Heeft je tv ook audio-uitgangen? Die witte en rode uitgangen voor de welbekende 'tulp'-stekkertjes?

Of heb je toevallig een VCR erbij staan?

Edwin V
07-10-2003, 09:29
Zoiets als dit soms

S-video kabel, €10,00
http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/99/997F953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG



Deze kun je prima gebruiken aangezien het geluid toch via je HT setje loopt. Alleen jammer dat je maar 1 scart aansluiting op je TV hebt want zo kun je het geluid van de TV alleen maar via je TV horen. Tenzij er aparte audio uitgangen zitten op je TV zoals Herjan al zei.

En gewoon rondkijken. Met een dergelijk setje zijn de gewone kabels goed genoeg.

Raymond187
07-10-2003, 09:55
Kan je niet zo'n stekekr gebruiken van zo'n koptelefoon plug uit je tv naar RCA pluggen naar je stereo?

Ik denk zelf dat je tv geen audio uitgang heeft.

Suc6

Johan van den D.
07-10-2003, 16:24
Die Rotel heb ik thuis staat (RB 1090)is echt een monster ja,moet je echt wel met 2 man naar boven heen slepen...... :DBen je niet zo sterk dan :roll: :wink: