PDA

Bekijk de volledige versie : Dual layer recordeables



Mike Philippens
04-10-2003, 23:44
Ook al gesubmit voor het nieuws, maar ik kan het toch niet laten er alvast een topic over te openen....

Leuk nieuws op CDFreaks: http://www.cdfreaks.com/news/8125.

The new dual layer technology will make it possible that a whopping 8.5 GB of data can be stored on the discs while remaining compatible with current DVD players. Philips has developed this technology in cooperation with Mitsubishi Kagaku Media, better known by their Verbatim brand and has put a lot of effort in the compatibilty of the media which is still an issue in the current DVD-RW vs DVD+RW format war.
Nu ken ik iemand die bij Philips (nou ja...Atos dan, maar dat was ooit Philips) werkt en die had het hier een paar maanden geleden al over. Het leek me onmogelijk en een aantal mensen zeiden ook dat het niet zou kunnen. Nu had ze toch gelijk. Ik ben benieuwd...dit zal de dvd-industrie misschien niet zo leuk vinden. Nu kunnen films nóg makkelijker gekopieerd worden. Aan de andere kant helpt het de acceptatie van DVD wel weer verder natuurlijk. Ach...Johan Cruijff heeft gelijk: ellek voordeel hep sun nadeel!

Marco
05-10-2003, 01:27
Héhé :) zelf Adobe Encore DVD is voorbereid om 8,54 GB dual layer discs te branden.

Hans De Bisschop
05-10-2003, 10:30
En toch geloof ik er nog niet veel van ... :(

Crash20
05-10-2003, 11:10
Het is een officiele pers verklaring van de gehele dvd+r alliance ik denk niet dat ze een onzin verhaal de wereld in gaan helpen.

Tevens is pioneer er ook mee bezig voor hun dvd-r.

En waarom zou het niet mogelijk zijn als officiele per dingen het kunnen moet het op de prive markt ook mogelijk zijn dus.

Ze kunnen ten slotte ook gelezen worden :)

Mark de Jong
05-10-2003, 11:13
Handig, maar de prijs zal denk ik erg hoog komen te liggen. Voor een beetje single-layer DVD betaal je nu al €3-4.

Mark S
05-10-2003, 11:29
Héhé :) zelf Adobe Encore DVD is voorbereid om 8,54 GB dual layer discs te branden.
Ik denk dat Encore al wel de mogelijkheid geeft om dvd-9 te authoren, maar nog niet om te branden.


En toch geloof ik er nog niet veel van ... :(

Me neither. Leuk voor thuiskopie, maar ik denk dat replicators voorlopig om 2 DLT's blijven vragen.

Martin Zuidervliet
05-10-2003, 11:30
Mooi, zal ik dus nog maar even wachten met het kopen van een DVD-recorder.

Arriën
05-10-2003, 11:47
Handig, maar de prijs zal denk ik erg hoog komen te liggen. Voor een beetje single-layer DVD betaal je nu al €3-4.

Nee, maar wel €1,5-2.
En dat gaan die dual-layer schijfjes op den duur ook kosten, waardoor jan en alleman dus elke dvd kan branden zonder ook maar iets te comprimeren... Daar zullen de filmmaatschappijen blij mee zijn zeg :shock:

Hans De Bisschop
05-10-2003, 11:56
Héhé :) zelf Adobe Encore DVD is voorbereid om 8,54 GB dual layer discs te branden.
Ik denk dat Encore al wel de mogelijkheid geeft om dvd-9 te authoren, maar nog niet om te branden.


En toch geloof ik er nog niet veel van ... :(

Me neither. Leuk voor thuiskopie, maar ik denk dat replicators voorlopig om 2 DLT's blijven vragen.

Ja, ik denk zelfs dat het gewoon niet naders kan ... om de ene laag te branden moet je dan namelijk de andere"smelten" ... lijkt me gewoon onmogelijk in de praktijk ...

Mark de Jong
05-10-2003, 12:13
Handig, maar de prijs zal denk ik erg hoog komen te liggen. Voor een beetje single-layer DVD betaal je nu al €3-4.

Nee, maar wel €1,5-2.
En dat gaan die dual-layer schijfjes op den duur ook kosten, waardoor jan en alleman dus elke dvd kan branden zonder ook maar iets te comprimeren... Daar zullen de filmmaatschappijen blij mee zijn zeg :shock:

Ik heb het over "een beetje single-layer DVD" oftewel merk DVD's zoals Philips. Niet van die goedkope schijfjes (vaak ook incompatible).

Mike Philippens
05-10-2003, 12:36
En toch geloof ik er nog niet veel van ... :(
Dus je denkt dat die fabrikanten zichzelf belachelijk aan het maken zijn met onzin berichten? Waar basseer jij je ongeloof op vraag ik me af? Gezonde scepsis is geen zonde, maar waarom zijn er altijd mensen die bij dit soort berichten meteen roepen dat het niet kan? Het zou dan aardig zijn als je het kunt onderbouwen. Het feit dat jij je het niet voor kunt stellen, wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Dat ze in fabrieken die DVD maken 2 lagen op elkaar plakken heeft er niet mee te maken dat ze niet door de ene laag heen kunnen branden, maar het het feit dát ze helemaal niet branden in een fabriek. Die lagen worden geperst en het is heel erg moeilijk om door een laag heen te persen. Bij Blu Ray discs is overigens ook al sprake van dual layer recordeables. Kan zeker ook niet?

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 14:19
Ik heb het over "een beetje single-layer DVD" oftewel merk DVD's zoals Philips. Niet van die goedkope schijfjes (vaak ook incompatible).

Ik gebruik That Write, en die zijn prima compatible.. Op allerhande soorten spelers, pioneer, sony, mustek, wat dan ook..

En die zijn ca. 1,60 per stuk..

Je moet niet te veel aan een "merknaam" hangen :roll: Dan betaal je namelijk te veel..

Mark de Jong
05-10-2003, 14:21
Ik heb het over "een beetje single-layer DVD" oftewel merk DVD's zoals Philips. Niet van die goedkope schijfjes (vaak ook incompatible).

Ik gebruik That Write, en die zijn prima compatible.. Op allerhande soorten spelers, pioneer, sony, mustek, wat dan ook..

En die zijn ca. 1,60 per stuk..

Je moet niet te veel aan een "merknaam" hangen :roll: Dan betaal je namelijk te veel..

Dat deed ik op het begin ook niet. Maar toen kocht ik dus schijfjes die incompatible waren en waar ik bijna mee bleef zitten. Dan betaal ik liever iets meer zodat ik zeker weet dat ze werken.

Alex van den Berg
05-10-2003, 23:30
Ja, ik denk zelfs dat het gewoon niet naders kan ... om de ene laag te branden moet je dan namelijk de andere"smelten" ... lijkt me gewoon onmogelijk in de praktijk ...Hehehe... Leuke logica... als je nog met vuur werkt... :twisted:

Tegenwoordig werkt de industrie met lasers waar je leuke truukjes mee kunt uithalen.
Neem twee simpele lasertjes met een golflengte die geen hitte veroorzaakt. Zo'n lasertje zal dus gewoon door zo'n laag beamen zonder de boel aan te branden.
Neem vervolgens het tweede lasertje en richt deze zo dat beide lasers elkaar in de onderste laag kruisen... Voila... De stralen vormen gezamelijk een andere frequentie en de onderste laag wordt netjes voorzien van putjes zonder de bovenste laag aan te tasten. :)
Geen goedkope techniek vanwege de synchronisatie en focussing van de beide lasertjes bij een hoge schrijfsnelheid, maar het werkt! 8)

EDIT: Hetzelfde principe wordt tegenwoordig in de medische wereld toegepast om nier- en galstenen te vergruizen... maar dan met nauwkeurig gerichtte ultrasone geluidsbundels... Al het weefsel blijft heel, maar de steentjes in de focus vallen uit elkaar. Tien jaar geleden werd je er nog voor ge-opereerd, tegenwoordig plas je het uit... :mrgreen:

Mike Philippens
06-10-2003, 06:40
Misschien dat de ongelovigen zich willen verdiepen in hoe het wél kan: http://www.research.philips.com/InformationCenter/Global/FNewPressRelease.asp?lArticleId=2822&lNodeId=13',%20550,450);.

Alex slaat trouwens de spijker op zijn kop met het focussen van de laserstraal. Lijkt mij ook de enige manier om dat te doen. In je eigen DVD speler gebeurt dat ook al om een dual layer af te lezen volgens mij.

De DVD.nl nieuwsdienst heeft volgens mij dit weekend vrijaf gehad... Zo'n beetje alle sites die zich met computers bezighouden hebben dit nieuws (van 3 oktober) al gemeld. Nu de DVD sites nog :wink:

Dave
06-10-2003, 08:02
Maar dan zul je )neem ik aan' wel een dvd/brander moeten hebben die ook dubbel laags kan branden === (of niet)

Mike Philippens
06-10-2003, 13:05
Maar dan zul je )neem ik aan' wel een dvd/brander moeten hebben die ook dubbel laags kan branden === (of niet)
Dat is een juiste aanaame. Je hebt immers een brander nodig met een laser die zijn focus kan veranderen.

Edwin V
06-10-2003, 13:48
Maar dan zul je )neem ik aan' wel een dvd/brander moeten hebben die ook dubbel laags kan branden === (of niet)
Dat is een juiste aanaame. Je hebt immers een brander nodig met een laser die zijn focus kan veranderen.
Zal wel een hoop problemen gaan geven. Veel mislukte DVD's.
Focuseren op een reeds voorgespeelde laag alla, maar een focus maken op een laag die nog gemaakt moet worden.... Zit er dan een focuslaag in die DVD's?

Dave
06-10-2003, 18:25
OK, dnakje, ff wachtne met aanschaf van zo'n apparaat dan dus...

Alex van den Berg
06-10-2003, 19:03
Zal wel een hoop problemen gaan geven. Veel mislukte DVD's.
Focuseren op een reeds voorgespeelde laag alla, maar een focus maken op een laag die nog gemaakt moet worden.... Zit er dan een focuslaag in die DVD's?Ik heb me nog niet echt verdiept in het produktieproces, maar ik kan me goed voorstellen dat er gewoon gebruik wordt gemaakt van 2 afzonderlijke op elkaar geplakte lagen.
In dat geval zullen er 3 onafhankelijk reflecterende oppervlakten bestaan. De bovenzijde, de "binnenzijde" waar de 2 lagen op elkaar vast zitten en de onderzijde.
Door een laser nu geleidelijk van 0 tot oneindig te laten focussen tijdens het initialiseren (inlezen) van een Dual Layer DVD-R, kan de besturingselektronica exact bepalen waar een laag begint en ophoudt.

Mike Philippens
06-10-2003, 19:12
Zal wel een hoop problemen gaan geven. Veel mislukte DVD's.
Ik weet niet waar je dat op baseert... Misschien moet je het artikel op de Philips site eens lezen, daar leggen ze de techniek uit en kun je je conclusies trekken. Alleen zie ik op voorhand geen problemen. Tenminste...je mag hopen dat ze dat soort ellende in het lab uittesten. Je mag ook hopen dat de software zelf kan 'zien' welke laag wél en welke laag kan worden beschreven. In feite net als nu een cd brander. Die weet je ook te vertellen of er nog plek over is.

Mike Philippens
06-10-2003, 23:58
Ook Pioneer doet mee in de race naar Dual Layer recordeables. Zie http://www.pioneer.co.jp/press/release125.html.

nb: de DVD.nl nieuwsdienst is zeker op vakantie... :roll:

Alex van den Berg
07-10-2003, 02:25
nb: de DVD.nl nieuwsdienst is zeker op vakantie... :roll:Ik heb deze thread maar even aan de nieuwsredaktie gemaild... :mrgreen:

Hans De Bisschop
09-10-2003, 13:43
En toch geloof ik er nog niet veel van ... :(
Dus je denkt dat die fabrikanten zichzelf belachelijk aan het maken zijn met onzin berichten? Waar basseer jij je ongeloof op vraag ik me af? Gezonde scepsis is geen zonde, maar waarom zijn er altijd mensen die bij dit soort berichten meteen roepen dat het niet kan? Het zou dan aardig zijn als je het kunt onderbouwen. Het feit dat jij je het niet voor kunt stellen, wil niet zeggen dat het onmogelijk is.


:roll:

Dat is simpelweg mijn mening en die hoef ik echt niet te verantwoorden ten opzicht van jou ....

Mike Philippens
09-10-2003, 14:15
Dat is simpelweg mijn mening en die hoef ik echt niet te verantwoorden ten opzicht van jou ....
Nee natuurlijk niet. Maar ik mag toch wel vragen waarom je denkt dat het niet waar is? Het komt immers een beetje raar over als er op de websites van Philips en Pioneer overeenkomstige persberichten staan en jij ijskoud zegt dat je het niet gelooft. Dan komt bij mij automatisch de vraag op 'waarom zegt iemand dat?'

Maar ja...als je zo reageert ga ik er maar van uit dat het eigenwijsigheid is. Misschien heb je inmiddels door dat het wel degelijk een serieus bericht is. En als jij ervoor kiest het nog steeds niet te geloven...nou ja...jouw eigen keuze. Live your life in ignorance zou ik zeggen... :roll:

Feyeroen
10-10-2003, 09:52
Eerst zien, dan geloven