PDA

Bekijk de volledige versie : DVD's Kopieren: Volstrekt LEGAAL...



Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 14:24
En niet alleen van je eigen DVD's.. Of je nu een DVD gehuurd, geleend, gepikt (oke, niet gepikt, maar je snapt het idee) hebt: je mag er gewoon een kopie van maken...

Dus het huren/kopieren principe is ook volstrekt legaal ;)

Voor de critici onder ons:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

tevens is er telefonisch contact geweest met de Stichting Thuiskopie, en deze heeft alles bevestigd...

--> DUS, voor de halfwijze figuren die er nog niets van geloven: Er is gebeld met stichting Thuiskopie, en is letterlijk de vraag voorgelegd mbt tot geleende/gehuurde DVD's (geen CD's, bandjes of wat dan ook) en hun antwoord is: Het is volkomen volgens de wetgeving..

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

(nee, het ruilen is dan inderdaad niet legaal, maar mocht je het doen, dan valt niet te bewijzen dat je niet de kopie van het orgineel hebt gemaakt.... --> niet te bewijzen dus soort van gedogen..

Groeten
Edwin

Christiaan Sauer
05-10-2003, 14:39
Erg mooi nieuws voor sommige mensen dat dit dus altijd een fabel zou blijken te zijn. Maar, sinds wanneer is dit nu? heb even gekeken op de site, maar zag er niet bij sinds wanneer dit zo is. Maar echt lang kan het niet zijn, aangezien er bijzonder veel onduidelijkheid over is geweest...
Mvg,

Christiaan

Ronald Dassen
05-10-2003, 14:45
Hm...ik kan eroverheen gelezen hebben, maar ik heb het woord dvd nergens gezien, volgens mij hebben ze het hier alleen over cd media (cd-r e.d.) ;-)

Jeronimo
05-10-2003, 14:49
"Voor een thuiskopie op een drager, zoals een CD-R, van een muziekwerk is een vergoeding verschuldigd. Deze moet de fabrikant van de (lege) CD-R betalen."

De CD wordt in het artikel als voorbeeld genomen, een drager kan vanalles zijn: CD, DVD, cassettebandje, HD, tape etc.

Reinbo
05-10-2003, 14:55
En niet alleen van je eigen DVD's.. Of je nu een DVD gehuurd, geleend, gepikt (oke, niet gepikt, maar je snapt het idee) hebt: je mag er gewoon een kopie van maken...

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

Groeten
Edwin

Dat het niet te bewijzen valt wil niet zeggen dat het dan legaal is.

Bovendien staat er:

Er zijn een aantal uitzonderingen, niet van alle categorieën werken mag een thuiskopie worden gemaakt.[b]

Is de waarschuwing aan het begin van de dvd je wel eens opgevallen?

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 15:01
En niet alleen van je eigen DVD's.. Of je nu een DVD gehuurd, geleend, gepikt (oke, niet gepikt, maar je snapt het idee) hebt: je mag er gewoon een kopie van maken...

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

Groeten
Edwin

Dat het niet te bewijzen valt wil niet zeggen dat het dan legaal is.

Bovendien staat er:

Er zijn een aantal uitzonderingen, niet van alle categorieën werken mag een thuiskopie worden gemaakt.[b]

Is de waarschuwing aan het begin van de dvd je wel eens opgevallen?

Telefonisch contact.. welke van de 2 woorden begrijp je niet ?? :roll:

Richard B.
05-10-2003, 15:32
Telefonisch contact.. welke van de 2 woorden begrijp je niet ?? :roll:
Misschien kun jij Reinbo's stukje beter even goed lezen want volgens mij begrijp JIJ het niet helemaal goed.

Anyway, dit artikel voegt niet zoveel toe aan de hele filesharing-discussie: het is nog steeds verboden (zoals de makers van de site ook zelf schrijven in dit artikel en in het artikel dat je hier kunt vinden: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/pcactive0305/).

EDIT: geleende/gehuurde dvd's mag je trouwens niet copieren maar enkel cd's (zoals ook in het artikel vermeld wordt). Producenten hebben het recht om extra restricties te stellen aan het gebruik van hun werk en zoals iedere dvd-gebruiker wel weet doen de meesten dat ook d.m.v. disclaimers die te zien zijn voordat je zo'n werk bekijkt.

Johan van den D.
05-10-2003, 15:47
Wat maakt het uit of het mag of niet.
Diegene die een kopie willen die copieeren toch wel en diegene die er tegen zijn doen het lekker niet.
Zelf ben ik niet tegen maar toch kopieer ik niet om de simpele reden dat ik als "liefhebber" graag het origineel wilt hebben (maar dat even terzijde)
Een ieder moet gewoon lekker doen waar hij of zij zin in heeft al dan niet illegaal.
Als ik een kopie zou willen wat maakt het mij dan uit of het mag of niet.
Misschien is dit erg zwart/wit bekeken maar zo werkt het wel bij 99% van de mensen.

JCL
05-10-2003, 15:54
Wat maakt het uit of het mag of niet.
Diegene die een kopie willen die copieeren toch wel en diegene die er tegen zijn doen het lekker niet.
Zelf ben ik niet tegen maar toch kopieer ik niet om de simpele reden dat ik als "liefhebber" graag het origineel wilt hebben (maar dat even terzijde)
Een ieder moet gewoon lekker doen waar hij of zij zin in heeft al dan niet illegaal.
Als ik een kopie zou willen wat maakt het mij dan uit of het mag of niet.
Misschien is dit erg zwart/wit bekeken maar zo werkt het wel bij 99% van de mensen.

zwart/wit of niet, zo werkt dit zou eenmaal. De echte mooie film koop ik zeker ook nog wel orgineel en dat wat ik kopieer is toch altijd alleen voor mezelf, dan breng je ook geen schade tou aan de industrie, dan is het toch vaag om er een dikke boete voor te krijgen.

madelon
05-10-2003, 15:59
legaal of nie, ik mot die rommel nie

Mike Philippens
05-10-2003, 16:08
dat wat ik kopieer is toch altijd alleen voor mezelf, dan breng je ook geen schade tou aan de industrie, dan is het toch vaag om er een dikke boete voor te krijgen.
Gratis in de trein meerijden breng ik ook geen schade mee aan. Of toch wel? Ik koop namelijk geen kaartje, dus met heeft geen inkomsten en tóch 'geniet' je de dienst. Waarom vind je het raar dat je dat niet mag doen? Waarom vindt men het tegenwoordig normaal dat je voor films en muziek niet meer betaalt? Waarom kopieert men niet op grote schaal kranten, boeken (waarvan de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden, maar daar hoor je niet veel over) en tijdschriften? Nee...een film is lekker makkelijk en voor het gemak vinden we dan maar dat het niet verboden is omdat er immers nog steeds een film over is. Ok, dus niet betalen voor een taxi-rit is niet erg, want er is nog steeds een taxi-chauffeur en een taxi over...toch? Wat zeiken ze nou? Of als ik mijn werkster niet meer betaal, blijft er nog steeds een werkster over. Ze kan nog steeds stofzuigen, dus wat lölt ze nou over geld?

Wat mis ik nou? Ik kom denk ik van een andere planeet...

Het rare is dat waarschijnlijk hieronder meteen allerlei tirades komen over de maffia praktijken van de muziek en film industrie en dat het te duur is. Maar de boekenprijs is ook vastgesteld en wil men niet loslaten. We betalen dus ook teveel voor boeken. Auto's is hetzelfde laken een pak. Dus die reden valt wat mij betreft af. Er zijn zoveel dingen die (te) duur zijn... Als je trouwens een beetje creatief winkelt (zijn we goed in in NL) kun je best goedkoop aan je spullen komen.

Waarom - oh waarom is het kopieren van films en muziek nou niet zo erg in de ogen van de gemiddelde consument. In mijn ogen blijft het gewoon diefstal.

JCL
05-10-2003, 16:20
dat wat ik kopieer is toch altijd alleen voor mezelf, dan breng je ook geen schade tou aan de industrie, dan is het toch vaag om er een dikke boete voor te krijgen.
Gratis in de trein meerijden breng ik ook geen schade mee aan. Of toch wel? Ik koop namelijk geen kaartje, dus met heeft geen inkomsten en tóch 'geniet' je de dienst. Waarom vind je het raar dat je dat niet mag doen? Waarom vindt men het tegenwoordig normaal dat je voor films en muziek niet meer betaalt? Waarom kopieert men niet op grote schaal kranten, boeken (waarvan de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden, maar daar hoor je niet veel over) en tijdschriften? Nee...een film is lekker makkelijk en voor het gemak vinden we dan maar dat het niet verboden is omdat er immers nog steeds een film over is. Ok, dus niet betalen voor een taxi-rit is niet erg, want er is nog steeds een taxi-chauffeur en een taxi over...toch? Wat zeiken ze nou? Of als ik mijn werkster niet meer betaal, blijft er nog steeds een werkster over. Ze kan nog steeds stofzuigen, dus wat lölt ze nou over geld?

Wat mis ik nou? Ik kom denk ik van een andere planeet...

Het rare is dat waarschijnlijk hieronder meteen allerlei tirades komen over de maffia praktijken van de muziek en film industrie en dat het te duur is. Maar de boekenprijs is ook vastgesteld en wil men niet loslaten. We betalen dus ook teveel voor boeken. Auto's is hetzelfde laken een pak. Dus die reden valt wat mij betreft af. Er zijn zoveel dingen die (te) duur zijn... Als je trouwens een beetje creatief winkelt (zijn we goed in in NL) kun je best goedkoop aan je spullen komen.

Waarom - oh waarom is het kopieren van films en muziek nou niet zo erg in de ogen van de gemiddelde consument. In mijn ogen blijft het gewoon diefstal.

Je hebt een heel goed punt hoor!

Maar de vlieger gaat in mijn geval niet op.

Kijk

Als ik een film wil, dan koop ik die.

Als ik een film 1 keer wil zien dan huur ik die

Maar als je hem nou wel vaker wilt zien maar ook niet meteen 20 of 25 euro wilt uitgeven, dan kopieer je hem van de videotheek of van vrienden of kennisen. Nog een keer huren zou ik dan ook niet doen van wege de kosten. Kopen ook niet. Niemand loopt inkomsten mis, want als ik ze niet zou branden zou ik er niets anders mee doen, niet huren, niet kopen.

Wat is er dan nog op tegen? Oh ja het is illegaal, ok. Daar kun je natuurlijk niet om heen, maar mensen rijden toch ook te hard in auto's? Dat is gevalijker dan dit.

Mike Philippens
05-10-2003, 16:28
Maar als je hem nou wel vaker wilt zien maar ook niet meteen 20 of 25 euro wilt uitgeven, dan kopieer je hem van de videotheek of van vrienden of kennisen. Nog een keer huren zou ik dan ook niet doen van wege de kosten. Kopen ook niet. Niemand loopt inkomsten mis, want als ik ze niet zou branden zou ik er niets anders mee doen, niet huren, niet kopen.
Dat snap ik, en dit verhaal hoor je inderdaad heel erg vaak. Lijkt me ook niet echt heel erg fout, en bovendien is dit ook absoluut niet te controleren. Alleen is het grote probleem dat de meeste mensen 'm niet eens in de videotheek gaan huren, maar lenen van iemand of downloaden. En dan verdient er geen hond iets aan. Kijk, ik heb in principe geen medelijden met de industrie, want ze hebben dit deels over zichzelf afgroepen door internet en de voortschrijdende technologie te negeren. Nu zijn ze in paniek. Het gaat mij eerder om de veranderde moraal. Velen (en dat bedoel ik niet als persoonlijke aanval) gebruiken hetzelfde verhaal als jij maar ondertussen kopen ze helemaal niets en kopieren alleen maar van alles. Ik kreeg gisteren nog een soort aanbod van iemand die 150 professioneel gekopieerde DVD's heeft liggen. Velen zijn nog niet eens in de bios geweest. En natuurlijk hebben we nog eDonkey, Kazaa enz... Dus jouw verhaal gaat volgens mij maar voor een klein deel van de mensen op.

Kars
05-10-2003, 17:01
legaal of nie, ik mot die rommel nie

Same here.

BrokenTable
05-10-2003, 17:22
Maar als je hem nou wel vaker wilt zien maar ook niet meteen 20 of 25 euro wilt uitgeven, dan kopieer je hem van de videotheek of van vrienden of kennisen. Nog een keer huren zou ik dan ook niet doen van wege de kosten. Kopen ook niet. Niemand loopt inkomsten mis, want als ik ze niet zou branden zou ik er niets anders mee doen, niet huren, niet kopen.

Wat is er dan nog op tegen? Oh ja het is illegaal, ok. Daar kun je natuurlijk niet om heen, maar mensen rijden toch ook te hard in auto's? Dat is gevalijker dan dit.

Allereerst: alle DVD's en CD's die ik heb zijn legaal, maar ik heb ook wel eens een MP3tje gedownload :-)

Op deze manier is zwart rijden in een trein ook goed te praten. Die trein rijdt toch, dus maakt de NS geen extra kosten om mij mee te nemen. Sterker nog: ik bespraar ze geld. Ze hoeven nu geen kosten voor het papier en de inkt voor een kaartje te betalen!

Daarnaast: als een film je geen E2.5 huurkosten waard is, kun je beter die film niet kijken. De bespaarde 1.5 a 2 uur werken, en van het verdiende geld een goede DVD kopen (die zeker niet allemaal 20 a 25 euro zijn)

Johan van den D.
05-10-2003, 17:39
legaal of nie, ik mot die rommel nieJe kunt er alles van vinden maar de copieen die ik gezien heb zijn zeker geen rommel.
Ze zijn van zeer goede kwaliteit.
Voor mezelf hoef ik ze ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik kijk ze best wel eens van een ander (al komt dat niet vaak voor)

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 18:12
En niet alleen van je eigen DVD's.. Of je nu een DVD gehuurd, geleend, gepikt (oke, niet gepikt, maar je snapt het idee) hebt: je mag er gewoon een kopie van maken...

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

Groeten
Edwin

Dat het niet te bewijzen valt wil niet zeggen dat het dan legaal is.

Bovendien staat er:

Er zijn een aantal uitzonderingen, niet van alle categorieën werken mag een thuiskopie worden gemaakt.[b]

Is de waarschuwing aan het begin van de dvd je wel eens opgevallen?

Quote dan even het hele stukje:


Er zijn een aantal categorieën werken waarvan geen thuiskopie mag worden gemaakt. Ook zijn aan sommige categorieën beperkingen gesteld. Van de volgende categorieën mag geen thuiskopie worden gemaakt:

Elektronische databanken (zie artikel 10 lid 3) - van papieren databanken mag dus wel een thuiskopie worden gemaakt;
Bouwwerken (zie artikel 16b lid 7);
Computerprogramma's (zie artikel 45n) - op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van het programma.


Dus.. vallen DVD's volgens jou onder Elektronische databanken, Bouwwerken of Computerprogramma's ???

BrokenTable
05-10-2003, 18:49
Nog een aanvullend stukje:

Bron: http://www.cedar.nl/thuiskopie/wetgeving-jurisprudentie.html

Wetgeving en jurisprudentie

Thuiskopiëren mag, maar er staat wel iets tegenover.

U mag best voor uzelf een kopie maken van die mooie cd die u van de buren heeft geleend. Ook even een film op de video zetten, omdat u niet de gelegenheid heeft om op het moment van uitzending te kijken is geen enkel probleem. Voorwaarde is dat u die kopie voor uzelf maakt. Iemand anders opdracht geven om die cd te kopiëren mag weer niet. Ook als u de kopie wilt verkopen of verhuren heeft u eerst toestemming van de rechthebbenden nodig.

Voor de componisten, de muzikanten en de producenten is het minder aantrekkelijk, dat u die cd van de buren kopieert. Ook de acteurs en de filmproducent zien liever dat u in de bioscoop komt kijken, dan dat u hun werk op video of DVD vastlegt. Het gaat immers om hun dagelijks brood. Als de rechthebbenden geen redelijke vergoeding meer krijgen voor hun artistieke prestaties, dan houdt het snel op.

Om deze reden, bestaat er sinds 1991 een Thuiskopievergoedingsregeling. Voor elke cd-r of blanco videoband die u koopt betaalt u een bescheiden vergoeding die bestemd is voor die muzikanten en acteurs. Stichting de Thuiskopie is aangewezen om die vergoeding te incasseren en te verdelen onder de auteursrechthebbenden. En zo houdt u de vrijheid om die kopie voor uzelf te maken, en staat er toch voor de rechthebbenden iets tegenover.

Auteurswet 1912 Artikel 16 e.v.
Wet op de Naburige Rechten (WNR) 1993, artikel 10, onder a. (download pdf-bestand)

Jaded
05-10-2003, 18:54
En dit is enkel in NL van toepassing of ook in België?

Richard B.
05-10-2003, 18:54
Waar zie je mij iets zeggen over het filesharing ??
Omdat deze discussie de zoveelste variant is op de wensdroom van p2p-gebruikers dat wat ze doen volkomen legaal is. Het copieren van een dvd en vervolgens het online ervan aanbieden via Kazaa is voor 9 van de 10 mensen volkomen normaal: vandaar mijn opmerking.


Aangezien de Thuiskopie heffing per juli 2003 ook op DVD writables is ingegaan, is het hele stuk ook op DVD's van toepassing..

Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..
Wat deze mensen van de Stichting thuiskopie je dan niet verteld hebben is dat aanbieders van dvd's de gebruiksrechten zelf kunnen inperken als ze dat willen. Bijna allemaal doen ze dat ook getuige de disclaimers die je te zien krijgt als je een dvd afspeeld.

Reinbo
05-10-2003, 19:01
--> DUS, voor de halfwijze figuren die er nog niets van geloven: Er is gebeld met stichting Thuiskopie, en is letterlijk de vraag voorgelegd mbt tot geleende/gehuurde DVD's (geen CD's, bandjes of wat dan ook) en hun antwoord is: Het is volkomen volgens de wetgeving..

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

(nee, het ruilen is dan inderdaad niet legaal, maar mocht je het doen, dan valt niet te bewijzen dat je niet de kopie van het orgineel hebt gemaakt.... --> niet te bewijzen dus soort van gedogen..


Dus als ik jouw vrouw, kinderen of iemand die jouw nastaat vermoord en ik zorg ervoor dat ze het niet kunnen bewijzen dan gedoog jij dat of zo iets! :evil: Wie is hier nu halfwijs? :evil:

JCL
05-10-2003, 19:02
file sharing is vaak slechte kwaliteit, als je dan percee MP3 wilt hebben, waar ik de hele dag naar luister, dan RIP je die dus van je LEGALE!!! CD :D

BrokenTable
05-10-2003, 19:11
--> DUS, voor de halfwijze figuren die er nog niets van geloven: Er is gebeld met stichting Thuiskopie, en is letterlijk de vraag voorgelegd mbt tot geleende/gehuurde DVD's (geen CD's, bandjes of wat dan ook) en hun antwoord is: Het is volkomen volgens de wetgeving..

Grappige van het verhaal is dat je dus ook gewoon backups kunt ruilen, aangezien nooit te bewijzen is dat je niet zelf de kopie hebt gemaakt :D

(nee, het ruilen is dan inderdaad niet legaal, maar mocht je het doen, dan valt niet te bewijzen dat je niet de kopie van het orgineel hebt gemaakt.... --> niet te bewijzen dus soort van gedogen..


Dus als ik jouw vrouw, kinderen of iemand die jouw nastaat vermoord en ik zorg ervoor dat ze het niet kunnen bewijzen dan gedoog jij dat of zo iets! :evil: Wie is hier nu halfwijs? :evil:

Je hoeft de BackUps niet te ruilen, maar je leent de CD/DVD van de ander, en je maakt zelf de kopie van iemand anders z'n CD/DVD/ Het is dan volkomen legaal. Dat dit moreel gezien vreemd is, komt door de wetgever.

(toch heb ik liever het origineel met echt doosje en inlay)

BrokenTable
05-10-2003, 19:13
En dit is enkel in NL van toepassing of ook in België?

Belgie zal wel een eigen ateurswet hebben denk ik.

BrokenTable
05-10-2003, 19:21
Waar zie je mij iets zeggen over het filesharing ??
Omdat deze discussie de zoveelste variant is op de wensdroom van p2p-gebruikers dat wat ze doen volkomen legaal is. Het copieren van een dvd en vervolgens het online ervan aanbieden via Kazaa is voor 9 van de 10 mensen volkomen normaal: vandaar mijn opmerking.


Aangezien de Thuiskopie heffing per juli 2003 ook op DVD writables is ingegaan, is het hele stuk ook op DVD's van toepassing..

Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..
Wat deze mensen van de Stichting thuiskopie je dan niet verteld hebben is dat aanbieders van dvd's de gebruiksrechten zelf kunnen inperken als ze dat willen. Bijna allemaal doen ze dat ook getuige de disclaimers die je te zien krijgt als je een dvd afspeeld.

Maar zijn die disclaimers rechtsgeldig? Sommige bedrijven hebben algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Zo zijn geldt voor (de meeste?) electrische apparaten tegenwoordig een garantie van 2 jaar. De fabrikant kan wel 1 jaar in de gebruiksvoorwaarden zetten, maar je hebt toch echt 2 jaar garantie. Wellicht geldt dat voor disclaimers op DVD's ook.

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 20:03
Dus als ik jouw vrouw, kinderen of iemand die jouw nastaat vermoord en ik zorg ervoor dat ze het niet kunnen bewijzen dan gedoog jij dat of zo iets! :evil: Wie is hier nu halfwijs? :evil:

Strafrecht vergelijken met Auteursrecht.... Appels en peren :roll:

Reinbo
05-10-2003, 21:12
Dus als ik jouw vrouw, kinderen of iemand die jouw nastaat vermoord en ik zorg ervoor dat ze het niet kunnen bewijzen dan gedoog jij dat of zo iets! :evil: Wie is hier nu halfwijs? :evil:

Strafrecht vergelijken met Auteursrecht.... Appels en peren :roll:

De moraal van het verhaal is moraal.....

Richard B.
05-10-2003, 21:22
Waar zie je mij iets zeggen over het filesharing ??
Omdat deze discussie de zoveelste variant is op de wensdroom van p2p-gebruikers dat wat ze doen volkomen legaal is. Het copieren van een dvd en vervolgens het online ervan aanbieden via Kazaa is voor 9 van de 10 mensen volkomen normaal: vandaar mijn opmerking.


Aangezien de Thuiskopie heffing per juli 2003 ook op DVD writables is ingegaan, is het hele stuk ook op DVD's van toepassing..

Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..
Wat deze mensen van de Stichting thuiskopie je dan niet verteld hebben is dat aanbieders van dvd's de gebruiksrechten zelf kunnen inperken als ze dat willen. Bijna allemaal doen ze dat ook getuige de disclaimers die je te zien krijgt als je een dvd afspeeld.

Maar zijn die disclaimers rechtsgeldig? Sommige bedrijven hebben algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Zo zijn geldt voor (de meeste?) electrische apparaten tegenwoordig een garantie van 2 jaar. De fabrikant kan wel 1 jaar in de gebruiksvoorwaarden zetten, maar je hebt toch echt 2 jaar garantie. Wellicht geldt dat voor disclaimers op DVD's ook.
Dat lijkt me appels met peren vergelijken: copyrights zijn er om eigendomsrechten te beschermen (dus: de rechten van makers/bedenkers) en garantie-wetgeving de rechten van consumenten (kopers). Dat werkt dus precies de andere kant op.

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 21:37
Waar zie je mij iets zeggen over het filesharing ??
Omdat deze discussie de zoveelste variant is op de wensdroom van p2p-gebruikers dat wat ze doen volkomen legaal is. Het copieren van een dvd en vervolgens het online ervan aanbieden via Kazaa is voor 9 van de 10 mensen volkomen normaal: vandaar mijn opmerking.


Aangezien de Thuiskopie heffing per juli 2003 ook op DVD writables is ingegaan, is het hele stuk ook op DVD's van toepassing..

Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..
Wat deze mensen van de Stichting thuiskopie je dan niet verteld hebben is dat aanbieders van dvd's de gebruiksrechten zelf kunnen inperken als ze dat willen. Bijna allemaal doen ze dat ook getuige de disclaimers die je te zien krijgt als je een dvd afspeeld.

Maar zijn die disclaimers rechtsgeldig? Sommige bedrijven hebben algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Zo zijn geldt voor (de meeste?) electrische apparaten tegenwoordig een garantie van 2 jaar. De fabrikant kan wel 1 jaar in de gebruiksvoorwaarden zetten, maar je hebt toch echt 2 jaar garantie. Wellicht geldt dat voor disclaimers op DVD's ook.
Dat lijkt me appels met peren vergelijken: copyrights zijn er om eigendomsrechten te beschermen (dus: de rechten van makers/bedenkers) en garantie-wetgeving de rechten van consumenten (kopers). Dat werkt dus precies de andere kant op.

Je hebt natuurlijk altijd mensen die iets niet willen begrijpen.. Pak te telefoon op, en bel even naar Stichting Thuiskopie..

De heffing op je lege media wordt door die stichting verdeeld over aangesloten rechthebbenden. Hun copyright bestaat, en blijft bestaan, dat staat los van het feit dat iemand er prive een copy van mag maken..

Het copyright is om te zorgen dat anderen er geen geld mee gaan verdienen (bv. kopieren en verkopen).. en vanuit dat opzicht werkt het dus ook gewoon prima.

Richard B.
05-10-2003, 21:46
Je hebt natuurlijk altijd mensen die iets niet willen begrijpen..Tuurlijk. Alleen is er in dit geval meer sprake van 'niet willen geloven'.. :twisted:

BrokenTable
05-10-2003, 21:46
Waar zie je mij iets zeggen over het filesharing ??
Omdat deze discussie de zoveelste variant is op de wensdroom van p2p-gebruikers dat wat ze doen volkomen legaal is. Het copieren van een dvd en vervolgens het online ervan aanbieden via Kazaa is voor 9 van de 10 mensen volkomen normaal: vandaar mijn opmerking.


Aangezien de Thuiskopie heffing per juli 2003 ook op DVD writables is ingegaan, is het hele stuk ook op DVD's van toepassing..

Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..
Wat deze mensen van de Stichting thuiskopie je dan niet verteld hebben is dat aanbieders van dvd's de gebruiksrechten zelf kunnen inperken als ze dat willen. Bijna allemaal doen ze dat ook getuige de disclaimers die je te zien krijgt als je een dvd afspeeld.

Maar zijn die disclaimers rechtsgeldig? Sommige bedrijven hebben algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Zo zijn geldt voor (de meeste?) electrische apparaten tegenwoordig een garantie van 2 jaar. De fabrikant kan wel 1 jaar in de gebruiksvoorwaarden zetten, maar je hebt toch echt 2 jaar garantie. Wellicht geldt dat voor disclaimers op DVD's ook.
Dat lijkt me appels met peren vergelijken: copyrights zijn er om eigendomsrechten te beschermen (dus: de rechten van makers/bedenkers) en garantie-wetgeving de rechten van consumenten (kopers). Dat werkt dus precies de andere kant op.


Wat ik bedoel is of die disclaimers niet in strijd met de wet kunnen zijn. Als voorbeeld haalde ik aan dat er vakaer in algemene voorwaarden zaken staan, die wettelijk niet zo zijn, en dus zijn die algemene voorwaarden dan NIET VAN TOESPASSING (want in strijd met de wet). Dit kan dus ook met deze disclaimers zo zijn.

Richard B.
05-10-2003, 21:54
Wat ik bedoel is of die disclaimers niet in strijd met de wet kunnen zijn. Als voorbeeld haalde ik aan dat er vakaer in algemene voorwaarden zaken staan, die wettelijk niet zo zijn, en dus zijn die algemene voorwaarden dan NIET VAN TOESPASSING (want in strijd met de wet). Dit kan dus ook met deze disclaimers zo zijn.Ik zou het niet durven uitsluiten maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat er zulk soort regelgeving bestaat. Er is natuurlijk wel zoiets als de 'verjaring' van copyright (die je btw wel weer kunt verlengen) maar volgens mij bestaat er, zolang je de rechten op een werk bezit, maar weinig beperkingen in hoe je die kunt gebruiken. Daardoor hebben we ook zoiets als een verbod op parallel-import.

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 21:56
Tuurlijk. Alleen is er in dit geval meer sprake van 'niet willen geloven'.. :twisted:

Dat geloof ik niet !! :D

Iedereen staat vrij om te geloven natuurlijk wat hij of zij wil.. En eerlijk gezegd maakt het natuurlijk niets uit of het nu wel of niet mag.

Wie het wil doet het, en anders niet.. Ik kopieerde ook al mijn gehuurde films voor dit (enigzins) duidelijk was ;)

Gr.
Edwin

Alex van den Berg
05-10-2003, 22:44
Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..Gehuurde DVD's kopieëren voor eigen gebruik... O.k... Wettelijk niks mis mee schijnbaar.... maar... Hoe kom je aan geleende DVD's?
Op (bijna) iedere koop-DVD staat namelijk dat het niet is toegestaan om te verhuren of uit te lenen... Is hartstikke ilegaal man! :mrgreen:

Edwin vd Zwaard
05-10-2003, 23:15
maar... Hoe kom je aan geleende DVD's?
Op (bijna) iedere koop-DVD staat namelijk dat het niet is toegestaan om te verhuren of uit te lenen... Is hartstikke ilegaal man! :mrgreen:

Oeps !! :D

Alex van den Berg
05-10-2003, 23:50
maar... Hoe kom je aan geleende DVD's?
Op (bijna) iedere koop-DVD staat namelijk dat het niet is toegestaan om te verhuren of uit te lenen... Is hartstikke ilegaal man! :mrgreen:

Oeps !! :DMaar... Niets is onoplosbaar... 8)

Je kunt je tijdelijk laten adopteren door de ouders van een vriend(in) met veel DVD's, zodat je familie bent. Hierna is het geen lenen meer maar gebruik in huiselijke kring, wat wél weer volkomen legaal is.
Wanneer je elkaars volledige collectie hebt gekopieërd, kun je je adoptie-ouders uit hun oudersschap laten zetten wegens het aanzetten tot criminele aktiviteiten... ofzo... :twisted:

Christiaan Sauer
06-10-2003, 00:00
ga jij je maar lekker laten adopteren. ik doe het liever illegaal dan (als ik het zou doen ;))
Mvg,

Christiaan

Martin Zuidervliet
06-10-2003, 08:08
Waarom zijn er toch steeds mensen die hun (onfatsoenlijke) praktijken proberen recht te praten? Er bestaat natuurlijk ook nog altijd zoiets als sociaal en dat is kopiëren, al dan niet legaal, niet. Indien het kwade geweten bij iedereen wat luider zou spreken, dan was deze discussie helemaal niet nodig.

Edwin vd Zwaard
06-10-2003, 08:57
Waarom zijn er toch steeds mensen die hun (onfatsoenlijke) praktijken proberen recht te praten? Er bestaat natuurlijk ook nog altijd zoiets als sociaal en dat is kopiëren, al dan niet legaal, niet. Indien het kwade geweten bij iedereen wat luider zou spreken, dan was deze discussie helemaal niet nodig.

Onfatsoenlijk, onfatsoenlijk.. Weer een moraalridder in de bocht :roll:
Geef mij liever 10 mensen die DVD's kopieren, dan 1 die zijn of haar overtuiging probeert op te dringen..

Het is geen kwestie van goedpraten, ik heb namelijk geen toestemming nodig. Het is eerder corrigeren, omdat sommige mensen wellicht wel de middelen hebben, maar door spookverhalen van anderen zich toch maar niet wagen aan iets wat wettelijk toegestaan is..

Gr.
Edwin

JCL
06-10-2003, 12:55
allemaal mensen die voor duizenden euro's alle software ogineel hebben gekocht :D

gloof je het zelf?!

starbuck
06-10-2003, 15:43
Waarom zijn er toch steeds mensen die hun (onfatsoenlijke) praktijken proberen recht te praten? Er bestaat natuurlijk ook nog altijd zoiets als sociaal en dat is kopiëren, al dan niet legaal, niet. Indien het kwade geweten bij iedereen wat luider zou spreken, dan was deze discussie helemaal niet nodig.

Onfatsoenlijk, onfatsoenlijk.. Weer een moraalridder in de bocht :roll:
Geef mij liever 10 mensen die DVD's kopieren, dan 1 die zijn of haar overtuiging probeert op te dringen..


Gr.
Edwin

De spijker op z'n kop Edwin, jij hebt geen moraal in tegenstelling tot de MoraalRidders.

Mensen zoals jij zoeken een maas in de wet om gebrek aan moraal en fatsoen goed te praten.
Ieder weet dat de maker van een film niet de bedoeling heeft om deze gratis weg te geven, de arrogantie waarmee mensen zoals jij bepalen of er genoeg is verdiend aan een film maakt me droevig.

MiKe__LL
06-10-2003, 16:47
Wat een gezeur. Het enige wat Edwin wilde zeggen is toch duidelijk: Het is toegestaan om een kopie te maken van een DVD voor eigen gebruik. Dit staat vast en is door niemand te weerleggen. (De nederlandse wet staat boven de disclaimers.)

Hij zegt zelf, dat het niet toegestaan is om een dvd van een ander te lenen om dan een kopie te maken, maar dat de persoon van de Stichting thuiskopie zei dat het niet te controleren valt.

Waarom vallen zoveel Edwin hierop aan?? Denken jullie nu dat velen nu overgaan op het kopieren van dvd's? Aan de reacties hier kan ik me dit nauwelijks voorstellen.

Bedenk ook even dat een dvd-liefhebber echt de hele dvd wil hebben, met alle extra's erop (bij een kopie nauwelijks mogelijk). Dus voor de producenten een extra reden om goede releases met veel extra's te leveren en het beste met een mooie verpakking. Dus misschien heeft het thuiskopieren op den duur zelfs een positief effect op de kwaliteit van de releases.

(Ik praat niets goed en ook niets fout, alleen zoals het volgens mij is ;) )

Edwin vd Zwaard
06-10-2003, 17:10
De spijker op z'n kop Edwin, jij hebt geen moraal in tegenstelling tot de MoraalRidders.

Mensen zoals jij zoeken een maas in de wet om gebrek aan moraal en fatsoen goed te praten.
Ieder weet dat de maker van een film niet de bedoeling heeft om deze gratis weg te geven, de arrogantie waarmee mensen zoals jij bepalen of er genoeg is verdiend aan een film maakt me droevig.

Nee maar, daar hebben we mijn favoriete moraalvriend: StarBuck :D

Geen maas in de wet, maar gewoon de wetgeving. De arrogantie waarmee jij je kennelijk dusdanig wijs acht, dat je (net als alle moraalridders) je eeuwige ongegronde "wijsheid" op anderen probeert op te dringen, maakt me niet zo zeer droevig.. meer misselijk..

Edwin vd Zwaard
06-10-2003, 17:12
Ik kreeg trouwens per email een reactie van de auteur van de site:



Date: Mon, 06 Oct 2003 17:30:07 +0200
From: Arnoud Engelfriet <edited>
Subject: Artikel op DVD.nl
To: <edited>

Hoi,


Via mijn referer logs zag ik ineens een hoop hits vanaf dvd.nl;
dit alles dankzij jouw artikeltje aldaar. Bedankt! :)

En ja, het artikel is ook op DVD van toepassing.

Verder denk ik niet dat die gebruiksvoorwaarden op DVD's allemaal
zomaar van toepassing zijn. Voorwaarden moet je namelijk vooraf
gezamenlijk afspreken, anders zijn ze keihard niet geldig. Dat geldt
voor elk contract. En als ik de voorwaarden pas kan zien als die
DVD uit het plastic komt, zijn ze dus niet geldig.

Je mag dit op dvd.nl posten in die draad (ik heb daar zelf geen account).
Groeten,

Arnoud

Godbluff
06-10-2003, 17:24
Sommige hebben wel een erg hard hoofd he!

Het maakt helemaal niet uit wat er op een dvd staat. Deze meldingen staan ook op cd's en op videobanden. Voor al deze media geldt wat er op de site van www.cedar.nl te vinden is. Dus voor de laatste keer:

EEN KOPIE MAKEN VOOR EIGEN GEBRUIK IS IN NEDERLAND LEGAAL!

Het maakt niet uit of het origineel gekocht of geleend is. En je bijdrage bestaat op de heffing op lege media. Let op die heffing betaal je ook als je alleen je vakantiefoto's erop zet!

Ik heb zelf 99,9999 % originele dvd's omdat ik graag ook het artwork heb en een goede kwaliteit van het beeld. Wat betreft de kwaliteit wordt het volgend jaar nog leuker voor het maken van een kopie want dan kom Philips met de Dual layered DV+R. Dan is elke dvd letterlijk te kopieren.

Dus ik snap niet waarom men zich hier zo sappel over maakt en al zeker niet omdat het volgens de nederlandse wetgeving is toegestaan. Wat de fabrikant op zijn verpakking zet mag hij zelf weten maar doet niet ter zake.

Notabene: de fabrikant mag trouwens wel het kopieren onmogelijk maken. Of het kraken van copyprotectie in Nederland illegaal is weet ik niet...

Johan van den D.
06-10-2003, 17:39
EEN KOPIE MAKEN VOOR EIGEN GEBRUIK IS IN NEDERLAND LEGAAL!...is illegaal of was illegaal.
Of zijn er misschien ook nog uitzonderingen omdat de regels veranderd zijn.
Niet dat ik precies weet hoe het zit hoor maar een jaar of twee geleden was er iemand van Philips die in een interview verklaarde dat een kopie voor eigen gebruik gewoon is toegestaan.
Het ging hier overigens wel om CD,s.
Moet je zo iemand ook niet meer geloven dan. :?

Bas de Jong
06-10-2003, 17:44
EEN KOPIE MAKEN VOOR EIGEN GEBRUIK IS IN NEDERLAND LEGAAL!...is illegaal of was illegaal.
Of zijn er misschien ook nog uitzonderingen omdat de regels veranderd zijn.
Niet dat ik precies weet hoe het zit hoor maar een jaar of twee geleden was er iemand van Philips die in een interview verklaarde dat een kopie voor eigen gebruik gewoon is toegestaan.
Het ging hier overigens wel om CD,s.
Moet je zo iemand ook niet meer geloven dan. :?
Godbluff zegt toch ook dat het legaal is?? Waar haal jij dat illegaal vandaan??

(interessante discussie verder hoor ;))

Jelger
06-10-2003, 17:53
Tja, legaal of niet legaal, dat zijn van die dingen waar ik me niet zo druk om maak. 90 procent (goed, dat is iets overdreven, maar veel) mensen in ons land downloaden muziek via Kazaa en branden die op cd. Zal de politie echt geen inval voor komen doen...

Iedereen moet meer voor zichzelf uitmaken of hij kiest voor het hebben van goede kwaliteit en een mooie verpakking of voor zijn bankrekening. Ik kies voor de kwaliteit, maar als anderen muziek en films liever branden, vind ik dat ook wel logisch. Moeten ze die dingen maar niet zo duur maken. En of dat nou legaal of illegaal is, ach... :?

Edwin vd Zwaard
06-10-2003, 18:38
Tja, legaal of niet legaal, dat zijn van die dingen waar ik me niet zo druk om maak. 90 procent (goed, dat is iets overdreven, maar veel) mensen in ons land downloaden muziek via Kazaa en branden die op cd. Zal de politie echt geen inval voor komen doen...

Iedereen moet meer voor zichzelf uitmaken of hij kiest voor het hebben van goede kwaliteit en een mooie verpakking of voor zijn bankrekening. Ik kies voor de kwaliteit, maar als anderen muziek en films liever branden, vind ik dat ook wel logisch. Moeten ze die dingen maar niet zo duur maken. En of dat nou legaal of illegaal is, ach... :?

Ik kies ook wel degelijk voor kwaliteit ;) EN de bankrekening..

Alex van den Berg
06-10-2003, 18:51
Ik kreeg trouwens per email een reactie van de auteur van de site:


<knip>... Verder denk ik niet dat die gebruiksvoorwaarden op DVD's allemaal
zomaar van toepassing zijn. Voorwaarden moet je namelijk vooraf
gezamenlijk afspreken, anders zijn ze keihard niet geldig. Dat geldt
voor elk contract. En als ik de voorwaarden pas kan zien als die
DVD uit het plastic komt, zijn ze dus niet geldig.En dus blijft het feit geldig dat je geen DVD's van kennissen en vrienden mag kopieëren. De regels zijn namelijk algemeen en duidelijk op de achterkant van de verpakking van de meeste DVD's te lezen! Ook prima zichtbaar wanneer het exemplaar nog gesealed is.

Voorbeeld:
All rights reserved / Alle rechten voorbehouden
Wat is er niet duidelijk aan het woordje "alle" ?

Uitgebreider voorbeeld:
Waarschuwing: Alle rechten voorbehouden. Behoudens toestemming van de rechthebbenden op de op deze beelddrager vastgelegde werken, films, uitvoeringen en fonogrammen is kopiëren, verhuren, uitlenen en openbare vertoning verboden. Uitsluitend bestemd voor verkoop aan de consument
Kan het nog duidelijker?

Ofwel: Kopietje maken is prima, maar dat mag alleen van eigen koop-DVD's, simpelweg omdat je kennis/vriend geen DVD aan je mag uitlenen.
Natuurlijk is zoiets niet (gemakkelijk) te achterhalen, maar dat betekent nog steeds niet dat het mag! Doe je het wel, dan blijft het een ilegale aktie... hoe mooi je er ook omheen kunt lullen... :D

En nee... Ik ben geen moraalridder, maar verdien wel al zo'n 15 jaar mijn geld voor een groot deel in de entertainment industrie. Tot nu toe heb ik nog niet meegewerkt aan DVD-produkties, dus ik kan niet zeggen dat je van me jat... maar dat doe je absoluut wel van (vele) andere mensen... :roll:

BrokenTable
06-10-2003, 18:57
Geleende/gehuurde dvd's mag je WEL kopieren, zoals ook telefonisch is bevestigd door de stichting thuiskopie..Gehuurde DVD's kopieëren voor eigen gebruik... O.k... Wettelijk niks mis mee schijnbaar.... maar... Hoe kom je aan geleende DVD's?
Op (bijna) iedere koop-DVD staat namelijk dat het niet is toegestaan om te verhuren of uit te lenen... Is hartstikke ilegaal man! :mrgreen:

Maar een DVD kado geven aan iemand, die een kopie maakt en jouw de DVD weer kado geeft mag wel. Toch een soort lenen :-)

(maar misschien moet er dan inkomstenbelasting betaald worden :-) )

Johan van den D.
06-10-2003, 20:42
EEN KOPIE MAKEN VOOR EIGEN GEBRUIK IS IN NEDERLAND LEGAAL!...is illegaal of was illegaal.
Of zijn er misschien ook nog uitzonderingen omdat de regels veranderd zijn.
Niet dat ik precies weet hoe het zit hoor maar een jaar of twee geleden was er iemand van Philips die in een interview verklaarde dat een kopie voor eigen gebruik gewoon is toegestaan.
Het ging hier overigens wel om CD,s.
Moet je zo iemand ook niet meer geloven dan. :?
Godbluff zegt toch ook dat het legaal is?? Waar haal jij dat illegaal vandaan??

(interessante discussie verder hoor ;))Je hebt gelijk, even niet goed gelezen door al dat legale en illegale berichtjes :oops: :oops:
Zal me er verders niet meer mee bemoeien. :wink:

Johan van den D.
06-10-2003, 20:43
EEN KOPIE MAKEN VOOR EIGEN GEBRUIK IS IN NEDERLAND LEGAAL!...is illegaal of was illegaal.
Of zijn er misschien ook nog uitzonderingen omdat de regels veranderd zijn.
Niet dat ik precies weet hoe het zit hoor maar een jaar of twee geleden was er iemand van Philips die in een interview verklaarde dat een kopie voor eigen gebruik gewoon is toegestaan.
Het ging hier overigens wel om CD,s.
Moet je zo iemand ook niet meer geloven dan. :?
Godbluff zegt toch ook dat het legaal is?? Waar haal jij dat illegaal vandaan??

(interessante discussie verder hoor ;))Je hebt gelijk, even niet goed gelezen door al die legale en illegale berichtjes :oops: :oops:
Zal me er verders niet meer mee bemoeien. :wink:

Berry vd Pluijm
06-10-2003, 21:23
Ach.. wie kopieert en wie er niet kopieert boeit me niet. Of het mag of niet, boeit me niet.

Ik heb ook een kopietje gemaakt.. Wel meerdere.. Begin dit jaar nog van The Two Towers. DVD-screener, wide-screen en 5.1. geluid. Maar kon niet wachten op de officiele release. For Your Consideration stond er steeds in het beeld. Jah.. ik heb overwogen om toch de originele te kopen.

Godbluff
06-10-2003, 22:57
Beste Alex, Het maakt geen bal uit wat ze er achter op zetten! Ze kunnen er ook opzetten dat het verboden is de dvds aan schoonmoeders te vertonen... Maar ook daar is (helaas) geen wettelijke basis voor. Lees maar eens de voorwaarden bij Microsoft software en wees dat wij daar toch mooi ons achterste mee mogen afvegen.
Wat betreft het maken van een kopie kun je een dvd gelijkstellen aan het maken van een papieren kopie bij de copyrette. Ook daar betaal je rechten voor en er is geen hond die daar verder een probleem mee heeft. En aangezien dvd ondertussen een compleet massa-artikel is geworden verdient het ook die gebruiksstatus.
Maak mij maar lekker met mooie uitgaves zoals de regio 1 Lion King of de TTT gift set dan koop ik wel...:-)

badtzje
07-10-2003, 00:03
Ik kreeg trouwens per email een reactie van de auteur van de site:


<knip>... Verder denk ik niet dat die gebruiksvoorwaarden op DVD's allemaal
zomaar van toepassing zijn. Voorwaarden moet je namelijk vooraf
gezamenlijk afspreken, anders zijn ze keihard niet geldig. Dat geldt
voor elk contract. En als ik de voorwaarden pas kan zien als die
DVD uit het plastic komt, zijn ze dus niet geldig.En dus blijft het feit geldig dat je geen DVD's van kennissen en vrienden mag kopieëren. De regels zijn namelijk algemeen en duidelijk op de achterkant van de verpakking van de meeste DVD's te lezen! Ook prima zichtbaar wanneer het exemplaar nog gesealed is.

Voorbeeld:
All rights reserved / Alle rechten voorbehouden
Wat is er niet duidelijk aan het woordje "alle" ?

Uitgebreider voorbeeld:
Waarschuwing: Alle rechten voorbehouden. Behoudens toestemming van de rechthebbenden op de op deze beelddrager vastgelegde werken, films, uitvoeringen en fonogrammen is kopiëren, verhuren, uitlenen en openbare vertoning verboden. Uitsluitend bestemd voor verkoop aan de consument
Kan het nog duidelijker?

Ofwel: Kopietje maken is prima, maar dat mag alleen van eigen koop-DVD's, simpelweg omdat je kennis/vriend geen DVD aan je mag uitlenen.
Natuurlijk is zoiets niet (gemakkelijk) te achterhalen, maar dat betekent nog steeds niet dat het mag! Doe je het wel, dan blijft het een ilegale aktie... hoe mooi je er ook omheen kunt lullen... :D

En nee... Ik ben geen moraalridder, maar verdien wel al zo'n 15 jaar mijn geld voor een groot deel in de entertainment industrie. Tot nu toe heb ik nog niet meegewerkt aan DVD-produkties, dus ik kan niet zeggen dat je van me jat... maar dat doe je absoluut wel van (vele) andere mensen... :roll:

Wat precies is er in dit voorbeeld illegaal? Het uitlenen van je eigen DVD aan een vriend? Het kopieren van een door jou, van een vriend geleende DVD? Of allebei?
In het eerste geval is degene die de DVD uitleent illegaal bezig, maar niet degene die de DVD leent en kopieert. In het tweede geval is dat andersom, en in het derde geval zouden ze allebei illegaal bezig zijn.

Graven
07-10-2003, 06:46
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.

Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Jaap22
07-10-2003, 07:22
Veel mensen zeggen dat er niet gekopieerd mag worden enz. Nu ben ik er mee eens dat je geen handel gaat beginnen in gekopieerde dvd's, dan ben je zeer triest bezig, echter voor jezelf vind ik geen probleem.

Interessant vind ik wel, dat wanneer je tegenwoordig een computer koopt, je al bijna een dvd en cd brander standaard er bij geleverd krijgt. Mijn broer heeft dus laatst een nieuwe computer gekocht en als ik eventjes naar het kastje kijk, dan zie ik daar al dvd rewritable op staan. Ik vind het dus wel grappig. Internet is zover gevorderd dat je muziek en dvd's kan downloaden op je computer. De technologie is zo ver gevorderd dat je dvd's en cd's kan branden via je computer. De ethische kwestie dan buiten beschouwing latend, maar dan kan je er donder op zeggen dat er ook daadwerkelijk gebrand gaat worden.

Ikzelf koop alleen originele dvd's, omdat ik ze simpelweg gewoon veel mooier uit vind zien en omdat je de extra's er bij hebt enz. Ik vind het gewoon leuk om te shoppen naar een laaggeprijsd origineel dvd-tje. Daarnaast zou ik totaal niet weten hoe zo'n brander werkt en wat je er allemaal voor nodig hebt enz. Interesseert mij ook (nog) niet echt.

Een oud buurjongen van mij heeft wel een aantal gekopieerde dvd's, maar dat zijn films die hij wel leuk vindt, maar niet zo. Ik vroeg hem laatst of hij the matrix reloaded ook ging kopieren en hij antwoordde daarop dat hij die gewoon ging kopen omdat hij het zo'n fantastische film vond. Dat vind ik dan wel weer goed.

Verder vond ik het voorbeeld van iemand hier in deze thread gegeven door het zeggen van kopieren van papier naar papier heel sterk en waar. Niemand zegt daar wat van, iedereen doet het gewoon.

Edwin V
07-10-2003, 08:04
Verder vond ik het voorbeeld van iemand hier in deze thread gegeven door het zeggen van kopieren van papier naar papier heel sterk en waar. Niemand zegt daar wat van, iedereen doet het gewoon.
LotR kopieren :shock: 1200 pagina's :shock:

Af en toe een kopietje maken van een DVD vind ik ook niet zo'n probleem. Maar wel met mate vind ik.

Zelf heb ik geen gekopieerde DVD's.

starbuck
07-10-2003, 08:10
Waarom vallen zoveel Edwin hierop aan??

Edwin is nou eenmaal een fijn persoon om aan te vallen, leert de geschiedenis van dvd.nl. :D

Je bent dan verzekerd van 1 van de volgende mogelijkheden :

A een botte reactie

B een goede repply met argumenten

C een combinatie van A en B

:wink:

Jaap22
07-10-2003, 08:15
Verder vond ik het voorbeeld van iemand hier in deze thread gegeven door het zeggen van kopieren van papier naar papier heel sterk en waar. Niemand zegt daar wat van, iedereen doet het gewoon.
LotR kopieren :shock: 1200 pagina's :shock:

Af en toe een kopietje maken van een DVD vind ik ook niet zo'n probleem. Maar wel met mate vind ik.

Zelf heb ik geen gekopieerde DVD's.

LOTR kopieren is dan wel weer veel, maar laat ik een voorbeeld geven. Voor school moest ik bv een boekje van 35 pagina's kopen. Prijs € 30,-!!!!
Kan je net zo goed die 35 pagina's kopieren. Het erge daarvan is dat je zelfs maar een paar van die pagina's gebruikt voor je studie. Ongelooflijk soms.
Sommige studieboeken heb ik zelf nog in plastic, omdat we ze helemaal niet nodig hadden, maar wel op de boekenlijst staan, maar dat terzijde.

Edwin V
07-10-2003, 08:20
LOTR kopieren is dan wel weer veel, maar laat ik een voorbeeld geven. Voor school moest ik bv een boekje van 35 pagina's kopen. Prijs € 30,-!!!!
Kan je net zo goed die 35 pagina's kopieren. Het erge daarvan is dat je zelfs maar een paar van die pagina's gebruikt voor je studie. Ongelooflijk soms.
Sommige studieboeken heb ik zelf nog in plastic, omdat we ze helemaal niet nodig hadden, maar wel op de boekenlijst staan, maar dat terzijde.
Voor studie is 't niet meer dan logisch dat er wat gekopieerd gaat worden. Vooral als de prijs €30 is voor 35 blz. Dat is te gek voor woorden voor iets dat je maar een keer gebruikt. Eigenlijk zouden dat soort boeken door de school moeten worden uitgeleend (en zou de schrijver een vergoeding moeten krijgen).

Ik heb 't probleem niet gehad bij m'n studie. Het lesmateriaal bestond daar vrijwel uitsluitend uit stencils. :P

Godbluff
07-10-2003, 08:25
Volgens mij maakt het volgens de laatste regels niet meer uit van wie je de dvd leent. Wat in elk geval mag is de dvd lenen via een uitleen service als de bieb of anderzijds. Let wel je betaalt dan 2x rechten als je een kopie maakt:

- 1x in het leenbededrag
- 1x als kopieheffing op het lege medium

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 09:37
Waarom vallen zoveel Edwin hierop aan??

Edwin is nou eenmaal een fijn persoon om aan te vallen, leert de geschiedenis van dvd.nl. :D

Je bent dan verzekerd van 1 van de volgende mogelijkheden :

A een botte reactie

B een goede repply met argumenten

C een combinatie van A en B

:wink:


Oh ja, dat is waar.. Was jij niet dat mannetje dat zich speciaal op dvdforum.nl ingeschreven had, om ook daar de boel lekker uit te lokken !?

Ach ja, ik lach meestal om zulke figuren. Je bent vrij mans achter een toetsenbord, waarschijnlijk in real life een softie eersteklas, gepest en misbruikt vroeger..

Dus: als je zielige pogingen tot "scherpe" opmerkingen jou het gevoel geeft dat je nog wat voorstelt, ga gerust door, dan beschouw ik jou negeren als mijn goede daad van deze maand ;)

Gr.
Edwin

Jaap22
07-10-2003, 09:47
LOTR kopieren is dan wel weer veel, maar laat ik een voorbeeld geven. Voor school moest ik bv een boekje van 35 pagina's kopen. Prijs € 30,-!!!!
Kan je net zo goed die 35 pagina's kopieren. Het erge daarvan is dat je zelfs maar een paar van die pagina's gebruikt voor je studie. Ongelooflijk soms.
Sommige studieboeken heb ik zelf nog in plastic, omdat we ze helemaal niet nodig hadden, maar wel op de boekenlijst staan, maar dat terzijde.
Voor studie is 't niet meer dan logisch dat er wat gekopieerd gaat worden. Vooral als de prijs €30 is voor 35 blz. Dat is te gek voor woorden voor iets dat je maar een keer gebruikt. Eigenlijk zouden dat soort boeken door de school moeten worden uitgeleend (en zou de schrijver een vergoeding moeten krijgen).

Ik heb 't probleem niet gehad bij m'n studie. Het lesmateriaal bestond daar vrijwel uitsluitend uit stencils. :P

Mag je van mazzel spreken. Wij moeten soms ook syllabi aanschaffen (hoofdstukken uit boeken gekopieerd), maar daar moet de school dan weer rechten over betalen en dan worden die dingen weer vrij duur.
Dat is dan wel weer beter dan een boek die maar in de kast ligt te rotten, maar nog....

Mike Philippens
07-10-2003, 09:55
Dus: als je zielige pogingen tot "scherpe" opmerkingen jou het gevoel geeft dat je nog wat voorstelt, ga gerust door, dan beschouw ik jou negeren als mijn goede daad van deze maand ;)
Als je dat nou meteen had gedaan had dat kinderachtige heen-en-weer getouwtrek misschien opgehouden... Dan had ik jou misschien nog als volwassen beschouwd. Maar goed...hopelijk kunnen jullie je feestje via PM's ofzo voortzetten? Laten we het hier gezellig houden.

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 09:57
<edit mode> Eerst denken, dan typen.. :D <edit mode off>

worfsonofmogh
07-10-2003, 10:41
Moet je oppassen dat ze hier geen kopieen gaan aanbieden. :cry: En dan ook nog tegen de gewone prijs van de dvd die je in de winkel kunt kopen. :( Hoe kun je dit eigenlijk na gaan of ze dan wel of niet echt zijn?

Felix
07-10-2003, 10:59
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.
Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Prima antwoord. Als je de media verkoopt of kado geeft, moet je ook de eventuele reservekopie meeleveren of vernietigen.

Het lijkt wel een typisch Nederlands gebeuren om zaken waarvan men weet dat het niet mag toch goed te praten of om gaten in de wetgeving proberen te misbruiken (zoals bij radardetectors). Als je iets illegaal kopieert is daaraan het risico van een eventuele vervolging verbonden. Voor thuisgebruikers is dat risico klein en soms zelfs niet te controleren. Maar dat maakt het nooit legaal.

Persoonlijk ben ik toch wel bezorgd dat in de toekomst net zoals bij CD's ook DVD's op grote schaal gekopieerd zullen worden en dat het ten koste zal gaan van mensen die wel gewoon originele DVD's willen kopen (bijv. met de prijs of een minder uitgebreid aanbod). Op een aantal universiteitsnetwerken worden al complete DVD-r's geshared. Dat kost enorm veel bandbreedte, maar bandbreedte wordt wel steeds goedkoper. Als in de toekomst iedereen zo'n verbinding heeft, kun je wel raden wat er zal gaan gebeuren zonder maatregelen.

badtzje
07-10-2003, 12:13
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.

Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Maar was er niet telefonisch contact geweest met Stichting Thuiskopie waarin werd bevestigd dat je juist wel een kopie mag maken van een gehuurde DVD?

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 12:24
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.

Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Maar was er niet telefonisch contact geweest met Stichting Thuiskopie waarin werd bevestigd dat je juist wel een kopie mag maken van een gehuurde DVD?

Inderdaad.. Dus het is kennelijk meer een kwestie van "goed lezen" dan een kwestie van nadenken..

Lees het stukje in de link nou door, dan zie je dat je enkele kopieen mag maken, zolang je het maar voor jezelf en van het orgineel doet.. Of je die nou hebt gehuurd of gekocht, dat maakt niet uit.

Gr.
Edwin

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 12:27
Prima antwoord. Als je de media verkoopt of kado geeft, moet je ook de eventuele reservekopie meeleveren of vernietigen.

Het lijkt wel een typisch Nederlands gebeuren om zaken waarvan men weet dat het niet mag toch goed te praten of om gaten in de wetgeving proberen te misbruiken (zoals bij radardetectors). Als je iets illegaal kopieert is daaraan het risico van een eventuele vervolging verbonden. Voor thuisgebruikers is dat risico klein en soms zelfs niet te controleren. Maar dat maakt het nooit legaal.


Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??

Het staat er toch gewoon, en niet alleen dat: het is mondeling bevestigd door de Stichting Thuiskopie..

Het is echt onbegrijpelijk hoe stug sommige mensen zijn.. :roll:

Gr.
Edwin

Graven
07-10-2003, 12:37
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.

Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Maar was er niet telefonisch contact geweest met Stichting Thuiskopie waarin werd bevestigd dat je juist wel een kopie mag maken van een gehuurde DVD?

Mijn punt was niet zozeer dat er een kopie gemaakt mag worden, maar wie die kopie mag maken.

Alex van den Berg
07-10-2003, 13:14
Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??Kom jij op voor onze vrijheden, of ben je gewoon een profiteur?

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 13:44
Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??Kom jij op voor onze vrijheden, of ben je gewoon een profiteur?

Hangt er net vanaf wat mij het beste uitkomt :twisted:

Edwin V
07-10-2003, 13:50
Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??Kom jij op voor onze vrijheden, of ben je gewoon een profiteur?

Hangt er net vanaf wat mij het beste uitkomt :twisted:
Oooow! zit dat zo!

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 14:29
Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??Kom jij op voor onze vrijheden, of ben je gewoon een profiteur?

Hangt er net vanaf wat mij het beste uitkomt :twisted:
Oooow! zit dat zo!

Nee, ik kom niet op voor vrijheden.. Ik geef gewoon aan dat iets waar continue over geklaagd wordt, gewoon legaal is..

En als het maken van kopies door moraalridders en hippies gezien wordt als profiteren, dan val ik onder de categorie "profiteurs"..

Charley Baak
07-10-2003, 15:39
Ben je nou blind, of gewoon simpel.. ??Kom jij op voor onze vrijheden, of ben je gewoon een profiteur?

Hangt er net vanaf wat mij het beste uitkomt :twisted:
Oooow! zit dat zo!

Nee, ik kom niet op voor vrijheden.. Ik geef gewoon aan dat iets waar continue over geklaagd wordt, gewoon legaal is..

En als het maken van kopies door moraalridders en hippies gezien wordt als profiteren, dan val ik onder de categorie "profiteurs"..

Sorry dat ik het zeg Edwin, maar ik vind dat je best wel wat minder geïrriteerd mag reageren. Dit is blijkbaar toch iets wat veel mensen moeilijk kunnen geloven. En als zij die twijfel uitspreken worden ze door jou gelijk uitgemaakt voor blinden, simpele zielen, moraalridders of hippies. Vind ik dus eigenlijk niet kunnen :nono:

Edwin vd Zwaard
07-10-2003, 16:05
Sorry dat ik het zeg Edwin, maar ik vind dat je best wel wat minder geïrriteerd mag reageren. Dit is blijkbaar toch iets wat veel mensen moeilijk kunnen geloven. En als zij die twijfel uitspreken worden ze door jou gelijk uitgemaakt voor blinden, simpele zielen, moraalridders of hippies. Vind ik dus eigenlijk niet kunnen :nono:

Geeft niets hoor Charley..

Er worden meerdere bronnen genoemd, zelfs contact met de wettelijke instantie. Als mensen dan nog beginnen over "volgens mij mag het niet, mensen zonder moraal, illegale activiteiten", dan heb je wat mij betreft oogkleppen op, of ben je een simpele moraalridder.

En of jij dat vind kunnen of niet... dat is mij om het even ;)

Gr.
Edwin

Johan van den D.
07-10-2003, 16:21
Persoonlijk ben ik toch wel bezorgd dat in de toekomst net zoals bij CD's ook DVD's op grote schaal gekopieerd zullen worden .Hiervoor hoef je niet op de toekomst te wachten.
In dit geval kun je al over het heden praten want het gebeurt al op zeer grote schaal. :?
Sterker nog, je kan nu makkelijker aan een dvd kopie komen dan aan een cd kopie. :idea:

Jaap22
07-10-2003, 16:41
Persoonlijk ben ik toch wel bezorgd dat in de toekomst net zoals bij CD's ook DVD's op grote schaal gekopieerd zullen worden .Hiervoor hoef je niet op de toekomst te wachten.
In dit geval kun je al over het heden praten want het gebeurt al op zeer grote schaal. :?
Sterker nog, je kan nu makkelijker aan een dvd kopie komen dan aan een cd kopie. :idea:

Ik denk dat je altijd een deel mensen hebt die gaat kopieren en ander deel die de originele dvd's of cd's koopt. En natuurlijk mensen die allebei doen. Ik denk niet dat het verlies supergroot is op dit moment, want de dvd verkoop stijgt en stijgt alleen maar.

Johan van den D.
07-10-2003, 16:58
Persoonlijk ben ik toch wel bezorgd dat in de toekomst net zoals bij CD's ook DVD's op grote schaal gekopieerd zullen worden .Hiervoor hoef je niet op de toekomst te wachten.
In dit geval kun je al over het heden praten want het gebeurt al op zeer grote schaal. :?
Sterker nog, je kan nu makkelijker aan een dvd kopie komen dan aan een cd kopie. :idea:

Ik denk dat je altijd een deel mensen hebt die gaat kopieren en ander deel die de originele dvd's of cd's koopt. En natuurlijk mensen die allebei doen. Ik denk niet dat het verlies supergroot is op dit moment, want de dvd verkoop stijgt en stijgt alleen maar.Ikzelf ga ook voor de originele maar ik kan inmiddels meer mensen in het dagelijkse leven die alleen nog maar met kopieen werken dat mensen die wel naar de winkel lopen voor een dvd tje.
En soms denk ik ook wel eens wie er nu eigenlijk gek zijn.
Ik, die de originele koopt of zij die voor een paar € een goede kopie in de kast hebben staan. :?

Jaap22
07-10-2003, 17:01
Inderdaad, ik heb ontzettend veel plezier van een originele dvd en kopietjes vind ik maar lelijk en niks. Dat het wettelijk is toegestaan om te kopieren vind ik prima, maar ik ben zeer tevreden met mijn originele dvd-tjes.

Felix
07-10-2003, 17:04
Goed, mijn vorige opmerking was gebaseerd op informatie die ik had over wetgeving m.b.t. computersoftware. Blijkbaar is het tot nu toe wel toegestaan bij CD's en DVD's. Toch vind ik dat het dan een gat in de huidige wetgeving betreft. De eigenaar van het werk wil het niet toestaan en je kunt dat geen onredelijke beperking noemen. Een bepaald persoon zal me dan wel een "moraalridder" vinden, maar juist door types als hij -- hij bestempelt zichzelf met een zekere mate van trots als een profiteur -- is er aanvullende wetgeving nodig in Nederland en die is dan ook in voorbereiding, zie bijv. http://www.ivir.nl/wetten/intellectuele-eigendom/nederland.html.

badtzje
07-10-2003, 23:50
Volgens mij is het een kwestie van logisch nadenken.

Het is legaal om een "veiligheidskopie" te maken, de vraag is alleen voor wie dat legaal is.
M.I. is alleen de eigenaar van de drager gerechtigd om die ene veiligheidskopie te maken. Dit zou dus betekenen dat als je een DVD huurt (de videotheek blijft dus eigenaar) je GEEN kopie van de film mag maken. Daarom heet het ook veiligheidkopie. Volgens mij is dat ook het uigangpunt geweest voor de extra heffing op CD's (en later DVD's). Van elke drager die je bezit mag je 1 kopie maken voor b.v. in de auto of als backup. Als het de bedoeling was dat mensen meer (of oneindig veel) veiligheidskopieen mochten maken zou de heffing op lege dragers ook een veelvoud zijn van wat het nu is.

Maar was er niet telefonisch contact geweest met Stichting Thuiskopie waarin werd bevestigd dat je juist wel een kopie mag maken van een gehuurde DVD?

Mijn punt was niet zozeer dat er een kopie gemaakt mag worden, maar wie die kopie mag maken.

Ow, ik dacht dat je bedoelde dat je als huurder niet een kopie mocht maken. Want dat mag dus volgens Stichting Thuiskopie namelijk wel. Althans, dat neem ik aan als ze zeggen dat je een gehuurde DVD mag kopieren.

Edwin vd Zwaard
08-10-2003, 09:07
Ieder weet dat de maker van een film niet de bedoeling heeft om deze gratis weg te geven, de arrogantie waarmee mensen zoals jij bepalen of er genoeg is verdiend aan een film maakt me droevig.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62963/mode=jfpreview/contentid=400711

Mike Philippens
08-10-2003, 09:17
http://www.planet.nl/planet/show/id=62963/mode=jfpreview/contentid=400711
Wat vertelt ons dat? Helemaal niets... Dat werknemers van een willekeurig postverwerkend bedrijf poststukken stelen wil niet zeggen dat het 'company policy' is. Het artikel vermeldt ook helemaal niet hoe dat zit met dat lekken. Ik kan me voorstellen dat medewerkers een centje bijverdienen door nieuwe films achterover te drukken. Dit is een probleem dat men in de industrie allang kent. Men probeert zich er op allerlei creatieve manieren tegen te beschermen. Zo heeft de master van de nieuwe CD van Metallica als een CD van de beroemde metal band 'Green Cup' gecirculeerd. Zo wordt ie minder makkelijk gespot en zal ie niet vòòr het uitkomen op Kazaa staan.

starbuck
08-10-2003, 09:26
Ieder weet dat de maker van een film niet de bedoeling heeft om deze gratis weg te geven, de arrogantie waarmee mensen zoals jij bepalen of er genoeg is verdiend aan een film maakt me droevig.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62963/mode=jfpreview/contentid=400711

Ik dacht dat je me aan het negeren was, :?

maar goed, je link, ik weet niet waar je daar mee heen wilt, natuurlijk weet ik ook wel dat een film vaak gelekt wordt door personeel of andere insiders, dat zal moeilijk te voorkomen zijn, deze mensen doen voor geld of de kick een hoop. Maar dat maakt het nog niet juist.

ik kan nog steeds niet opmaken wat nu jouw allergrootste motivatie rondom dit onderwerp is ..

*is het een statement tegen het grote geld verdienen in de filmindustrie?

*heb je gewoon weinig geld of geef je liever je geld uit aan andere dingen?

Jouw zeer onprettige reactie op mij en je schijnbaar zeer grote afkeer van moraalridders en fatsoensrakkers heeft me wel aan het denken gezet, en daar kwam een stelling uit

Heeft moraal en fatsoen te maken met het te besteden geld van een persoon.

Vaak lees je bijvoorbeeld het argument "ik ben maar een arme student"

Kortom , je zal maar dvd/film als hobby hebben en gewoon weinig geld te besteden hebben, mensen met een uitkering of gewoon een laagbetaalde baan met veel kinderen en dus niet veel geld kunnen besteden aan dvd's.

Ik denk toch dat het een soort principe kwestie is van mensen in hun besluit om of kopie's te verkrijgen of voor het orgineel gaan.

Edwin vd Zwaard
08-10-2003, 10:17
Ieder weet dat de maker van een film niet de bedoeling heeft om deze gratis weg te geven, de arrogantie waarmee mensen zoals jij bepalen of er genoeg is verdiend aan een film maakt me droevig.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62963/mode=jfpreview/contentid=400711

Ik dacht dat je me aan het negeren was, :?

maar goed, je link, ik weet niet waar je daar mee heen wilt, natuurlijk weet ik ook wel dat een film vaak gelekt wordt door personeel of andere insiders, dat zal moeilijk te voorkomen zijn, deze mensen doen voor geld of de kick een hoop. Maar dat maakt het nog niet juist.

ik kan nog steeds niet opmaken wat nu jouw allergrootste motivatie rondom dit onderwerp is ..

*is het een statement tegen het grote geld verdienen in de filmindustrie?

*heb je gewoon weinig geld of geef je liever je geld uit aan andere dingen?

Jouw zeer onprettige reactie op mij en je schijnbaar zeer grote afkeer van moraalridders en fatsoensrakkers heeft me wel aan het denken gezet, en daar kwam een stelling uit

Heeft moraal en fatsoen te maken met het te besteden geld van een persoon.

Vaak lees je bijvoorbeeld het argument "ik ben maar een arme student"

Kortom , je zal maar dvd/film als hobby hebben en gewoon weinig geld te besteden hebben, mensen met een uitkering of gewoon een laagbetaalde baan met veel kinderen en dus niet veel geld kunnen besteden aan dvd's.

Ik denk toch dat het een soort principe kwestie is van mensen in hun besluit om of kopie's te verkrijgen of voor het orgineel gaan.

Het was niet zo zeer een reactie op jou Starbuck (he sjit, nu negeer ik je weer niet :D) maar gewoon een leuk nieuwtje wat enigzins gerelateerd is aan het onderwerp..

Ik denk dat wat je zegt qua moraal en bestedingspatroon ergens wel klopt, maar niet voor iedereen. Ik ben gewoon afgestudeerd, heb een (vrij goede) baan met een leuk inkomen. Samenwonend, geen kinderen, lage huur, geen autokosten (auto van de zaak) dus in principe in mijn ogen voldoende geld over om te kunnen besteden (of sparen :D)

Het is ook niet zo zeer dat ik geen geld aan DVD's uitgeef, ik ben gek op special editions en tv series.. die koop ikook zonder pardon orgineel. Mijn collectie bevat nog steeds voldoende orginele dvds, en zal dat ook blijven doen. Maar ik ben in mijn ogen meer een Film liefhebber dan een DVD liefhebber. Een movie only rip die ik maak, ruil of koop heeft voor mij evenveel waarde als een normale DVD..

Het heeft m.i. ook niet zo zeer met normen en waarden te maken. Ik zie het niet als "stelen" of "pikken".. ik betaal voor de lege media (daar krijgen rechthebbenden een vergoeding van) ik betaal voor de videotheek (daar hebben ze dus ook gewoon de inkomensten) en van 8 van de 10 kopieen had ik het orgineel sowiezo niet gekocht, dus daar verliezen ze ook niets aan. Downloaden etc doe ik niet aan trouwens.

Het begint eigenlijk meer een hobby te worden, lekker met dvd's bezig zijn, ruilen, kopen, zoeken naar bepaalde backups.. Het is toch gewoon leuk om backups in handen te krijgen van De Kleine Zeemeermin en Jungle book (nederlandse versies).. Ik ga toch van mijn levensdagen niet de bedragen neertellen die daar op het moment voor gevraagd worden, en nu heb ik ze geruild.

Voor voldoende mensen is dit ondenkbaar, maar ik heb er plezier van en doe er m.i. geen ziel kwaad mee.

Gr.
Edwin

starbuck
08-10-2003, 10:50
Het was niet zo zeer ......knip knip.....ondenkbaar, maar ik heb er plezier van en doe er m.i. geen ziel kwaad mee.

Gr.
Edwin

Je argument van titels die je anders toch niet had gekocht is 1 van de weinige argumenten waar ik gevoelig voor ben.

Als er straks een simpele dvd recorder op de markt verschijnt die dual layer kan opnemen ( zie nieuwssectie ) , zal ik dan nog de verleiding kunnen weerstaan om niet een dvd-tje te huren, kopietje trekken etc, dvd-tjes die ik anders niet had gekocht.


Mischien ben ik dus wel hypocriet, ik weet het nog niet, de tijd zal het leren.

Johan van den D.
11-10-2003, 09:52
Is al een paar dagen rustig in deze thread, lijk wel of iedereen aan het kopieren is :wink: http://www.smiliez.de/smilies/smiliez.de_1820.gif

Edwin vd Zwaard
12-10-2003, 11:17
Is al een paar dagen rustig in deze thread, lijk wel of iedereen aan het kopieren is :wink: http://www.smiliez.de/smilies/smiliez.de_1820.gif

Uiteraard.. Maar voor anderen is dit misschien wel aardig om of twijfels weg te nemen, of om mijn ongelijk aan te tonen:

http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8760

Gr.
Edwin

andrebin
12-10-2003, 12:50
Noem me eigenwijs ... maar voor de zekerheid zelf ff gebeld met de Stichting Thuis Kopie ...en die lachen zich in het rond over dit soort ONZIN

het is toegestaan een kopie te maken van DVD's & muziek cd's die in EIGENBEZIT zijn ...dus geen media die je huurt, leent ...van je buurman zijn ...

Doe je dat toch ..dan ben je volgens de Stichting Thuis Kopie ..nog steeds in overtredeing van de wet

De persoon die ik gesproken heb ..gaat deze tread ook ff lezen en indien nodig neemt hij/zij contact op met DVD.nl

Andre

Johan van den D.
12-10-2003, 16:24
De persoon die ik gesproken heb ..gaat deze tread ook ff lezen en indien nodig neemt hij/zij contact op met DVD.nl

Dat lijkt me inderdaad een heel fijn plan van die persoon :roll:

Reinbo
12-10-2003, 16:39
Noem me eigenwijs ... maar voor de zekerheid zelf ff gebeld met de Stichting Thuis Kopie ...en die lachen zich in het rond over dit soort ONZIN

het is toegestaan een kopie te maken van DVD's & muziek cd's die in EIGENBEZIT zijn ...dus geen media die je huurt, leent ...van je buurman zijn ...

Doe je dat toch ..dan ben je volgens de Stichting Thuis Kopie ..nog steeds in overtredeing van de wet

Andre


Goed dat iemand de moeite heeft genomen STK te bellen, want we proberen Edwin nou al een paar dagen duidelijk te maken dat het illegaal is om van DVD's die je gehuurd of geleent hebt een kopie te maken. Ongeacht het feit dat de pakkans zeer gering is.

Edwin belde blijkbaar met een andere (Illegale???) Stichting Thuis Kopie:wink:

Johan van den D.
12-10-2003, 16:45
Ongeacht het feit dat de pakkans zeer gering is.Niet alleen maar gering maar gewoon een pakkans van 0% :roll:

Edwin vd Zwaard
12-10-2003, 17:59
Noem me eigenwijs ... maar voor de zekerheid zelf ff gebeld met de Stichting Thuis Kopie ...en die lachen zich in het rond over dit soort ONZIN

het is toegestaan een kopie te maken van DVD's & muziek cd's die in EIGENBEZIT zijn ...dus geen media die je huurt, leent ...van je buurman zijn ...

Doe je dat toch ..dan ben je volgens de Stichting Thuis Kopie ..nog steeds in overtredeing van de wet

De persoon die ik gesproken heb ..gaat deze tread ook ff lezen en indien nodig neemt hij/zij contact op met DVD.nl

Andre

Ik vind het knap dat je op zondagmiddag even de Stichting Thuiskopie hebt gebeld.. :roll:
Maar goed,

Als je nou die medewerker ook even hun EIGEN site wil laten lezen:

http://www.cedar.nl/thuiskopie/wetgeving-jurisprudentie.html

Daaruit quote ik:

"U mag best voor uzelf een kopie maken van die mooie cd die u van de buren heeft geleend."

Als ie dat dan heeft bekeken, kan hij nog even een andere site doornemen:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Als ie dan nog tijd over heeft, kan ie voor zijn plezier deze thread nog wel even doornemen.. OM de tijd te vullen :D

Groeten
Edwin

Erik Sastriawan
13-10-2003, 18:00
Ik zeg het maar weer 's een keer.. LB -> lekker belangrijk... Jullie lijken verdorie wel een stel kleuters... :shock: Ik heb gelijk, nee ik heb gelijk.. Laat iedereen toch lekker voor zichzelf bepalen wat die met de info. van Edwin doet!

Wil ik er tot slot aan toevoegen, had deze thread betrekking gehad op een EVT. grijs gebied cq maas in de wetgeving om bijv. zo min mogelijk belasting te betalen, dan vraag ik mij echt af hoeveel van jullie dan zouden dwepen met de stellingen "Oh dat mag niet" "Oh ... daar zouden ze gauw wat aan moeten doen"..... beetje jammer.

Felix
13-10-2003, 18:39
Ik zeg het maar weer 's een keer.. LB -> lekker belangrijk... Jullie lijken verdorie wel een stel kleuters... :shock:
Nu moet ik me toch echt inhouden om hier niet te fel op te reageren. Als je de discussie niet bevalt, stop dan met lezen. Maar kom niet met loze puberale uitspraken als "lekker belangrijk". Dan heb ik meer respect voor Edwin v.d. Zwaard, ondanks dat ik het niets eens ben met zijn standpunten. Het is wel degelijk belangrijk dat we weten of iets legaal is of niet. Wat iemand dan met die informatie doet is een andere kwestie.


Wil ik er tot slot aan toevoegen, had deze thread betrekking gehad op een EVT. grijs gebied cq maas in de wetgeving om bijv. zo min mogelijk belasting te betalen, dan vraag ik mij echt af hoeveel van jullie dan zouden dwepen met de stellingen "Oh dat mag niet" "Oh ... daar zouden ze gauw wat aan moeten doen"..... beetje jammer

Hier insinueer je dus zomaar dat de mensen die nu met Edwin in discussie gaan hypocriet zouden zijn. Dat vind ik nogal een grove belediging.

Erik Sastriawan
13-10-2003, 19:51
Nu moet ik me toch echt inhouden om hier niet te fel op te reageren. Als je de discussie niet bevalt, stop dan met lezen. Maar kom niet met loze puberale uitspraken als "lekker belangrijk". Dan heb ik meer respect voor Edwin v.d. Zwaard, ondanks dat ik het niets eens ben met zijn standpunten. Het is wel degelijk belangrijk dat we weten of iets legaal is of niet. Wat iemand dan met die informatie doet is een andere kwestie.

Mijn punt is slechts dat ik (in de relatief korte tijd dat ik op dit forum zit) deze discussie al meerdere malen de revue heb zien passeren en iedere keer komen zowel voor- als tegenstanders met dezelfde argumenten en elke keer is de uitkomst hetzelfde. Het is gewoon een beetje vermoeiend :roll: . Dat jij lekker belangrijk een puberale uitspraak vindt, daar kan ik maar 1 ding op zeggen "that's your opinion and I respect that".

[quote]Hier insinueer je dus zomaar dat de mensen die nu met Edwin in discussie gaan hypocriet zouden zijn. Dat vind ik nogal een grove belediging.

Niemand is Roomser dan de Paus en moet zich ook niet zo voordoen. Het is mij in ieder geval vrij duidelijk "wie de schoen past trekke hem aan".

Wat betreft het verdere verloop van deze discussie zou ik zeggen ga gerust (zonder mij) verder.. en lucht vooral je hart... :P

BassFace
13-10-2003, 21:22
--> DUS, voor de halfwijze figuren die er nog niets van geloven: Er is gebeld met stichting Thuiskopie, en is letterlijk de vraag voorgelegd mbt tot geleende/gehuurde DVD's (geen CD's, bandjes of wat dan ook) en hun antwoord is: Het is volkomen volgens de wetgeving..


Ik vind het onduidelijk dat ze iets anders schrijven op de website van Brein. (http://www.anti-piracy.nl/main.html bij FAQ) "Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden."

Dus men mag geen dvd's uitlenen, dus dan kan het ook niet legaal zijn om een geleende dvd te kopieren want het lenen was niet legaal. Of ben ik verkeerd hier ? :?: :?: :?: :?:

Edwin vd Zwaard
13-10-2003, 21:30
Ik vind het onduidelijk dat ze iets anders schrijven op de website van Brein. (http://www.anti-piracy.nl/main.html bij FAQ) "Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden."


Gaat het hier niet om het uitlenen van de backups ?? Ik weet het niet zeker, maar het is ook op die manier te interpreteren.

Zo niet, dan mag je dus ook je orginele DVD niet verkopen wat zou betekenen dat dit hele forum sterft van de illegale activiteiten..

BassFace
13-10-2003, 21:32
Het is in ieder geval verwarrend. Misschien ook eens een belletje doen naar Brein ...

Mark S
13-10-2003, 22:32
En ook de PvdA heeft hierover een mening:

"PvdA-kamerlid Martijn van Dam heeft op het auteursrechtenvrije festival van Xs4All afgelopen zaterdag betoogd voor het legaliseren van muziekuitwisseling via P2P-netwerken. De huidige regelgeving, die het downloaden van gedeelde bestanden toestaat maar het delen van die bestanden verbiedt, is volgens van Dam paradoxaal en niet te handhaven. Het is dan ook dat laatste dat er in het verleden altijd voor gezorgd heeft dat de wet een uitzondering maakt op het auteursrecht in de thuissituatie: sinds het ontstaan van de eerste kopieerapparatuur is het toegestaan om een kopie te maken van auteursrechtelijk materiaal voor privégebruik, ook als de kopieerder geen origineel heeft van dat materiaal. De rechthebbenden worden hiervoor gecompenseerd door middel van een heffing op bijvoorbeeld lege cassettebandjes, cd-r's en dvd's. Deze wetgeving maakt ook dat het downloaden van media van P2P-netwerken, niet illegaal is."

Het wordt nog mooier:

"...voert hij hierbij aan dat producten alleen economische waarde hebben als ze schaars zijn; het feit dat media eenvoudig gekopieerd kan worden maakt volgens van Dam dat zo'n bestand niet schaars en dus economisch waardeloos is."

Mijnheer van Dam mag wat mij betreft morgen aan mijnheer Van Breukhoven proberen uit te leggen dat zijn toko dus economisch waardeloos is.

En als de vraag naar shared media op P2P-netwerken vele malen groter wordt dan het aanbod, en er dus schaarste ontstaat, mogen ZIJ dan geld gaan vragen voor hun diensten?

Felix
15-10-2003, 14:27
Ik heb nog wat meer gelezen over auteursrecht in Nederland. Alles wat beschreven staat op http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ is ook in overeenstemming met andere bronnen die ik heb gelezen. Er is nog een vragenlijst voor de stichting Thuiskopie in een ander forum, maar ik verwacht dat ze hetzelfde zullen zeggen.

In een recent kamerstuk (http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/session=anonymous@3A3846109672/action=doc/pskey=KST68104/KST68104.pdf) verklaart Minister van Justitie Donner waarom er geen voorwaarde is gesteld dat het moet gaan om een legale bron:


Artikel 16c verbindt aan het privé-kopiëren de voorwaarde dat een vergoeding wordt betaald. Die vergoeding is verschuldigd ongeacht of er sprake is van een legale of illegale bron en wordt geheven bij de producent of importeur en doorberekend aan de consument. Indien bij de vaststelling van de vergoeding de privé-kopie van een illegale bron niet in aanmerking zou worden genomen, dan zou de gebruiker die illegale werken kopieert in feite goedkoper uit zijn. De wet zou dan een premie zetten op gebruik van illegaal werk. Dat dat niet de bedoeling kan zijn verklaart dat ook de richtlijn niet de beperking stelt dat het moet gaan om een legale bron. Het feit dat een heffing is betaald legitimeert overigens niet dat een kopie daarvan vervolgens in omloop of anderszins in het verkeer wordt gebracht. Dat blijft niet toegestaan. Evenmin is toegestaan een privé-kopie in opdracht van derden te maken of een privé-kopie af te geven. Van witwassen van illegale kopieën, wat de leden van de VVD-fractie vrezen, kan dus geen sprake zijn.

Wel is het zo dat wanneer de auteurswet in de toekomst aangepast wordt aan de nieuwe Europese richtlijn, je geen technische voorzieningen (lees beveiliging) mag omzeilen, ondanks dat je wel een kopie zou hebben mogen maken op basis van de thuiskopieparagrafen:


Het is waar dat het omzeilen van technische beschermingsvoorzieningen niet is toegestaan wanneer het gaat om gebruik mogelijk te maken dat op zichzelf is toegestaan door wettelijke beperkingen. De wettelijke regeling voorziet evenwel in de mogelijkheid bij algemene maatregel van bestuur maatregelen te treffen, wanneer bepaalde door de richtlijn aangewezen beperkingen door de inzet van technische beschermingvoorzieningen zinledig dreigen te worden, zoals hiervoor is aangegeven bij de beantwoording van de vragen van de leden van de PvdA-fractie.
(bron: kamerstuk hierboven vermeld)

Edwin vd Zwaard
15-10-2003, 17:07
Jeetje, het lijkt er waarempel op dat die amorele Edwin met zijn domme verhalen, toch wel eens gelijk zou kunnen hebben !?

....slik....

BassFace
16-10-2003, 12:54
Jeetje, het lijkt er waarempel op dat die amorele Edwin met zijn domme verhalen, toch wel eens gelijk zou kunnen hebben !?

....slik....

Hollanders zijn toch rare mensen, die praten al over hun eigen in een dvd forum. :wink:

skin
18-10-2003, 10:19
Jeetje, het lijkt er waarempel op dat die amorele Edwin met zijn domme verhalen, toch wel eens gelijk zou kunnen hebben !?

....slik....

Hollanders zijn toch rare mensen, die praten al over hun eigen in een dvd forum. :wink:

volgens mij bedoel je: zichzelf

het is hier wel opvallend stil geworden na 15-10-2003 18:07

:roll:

Edwin vd Zwaard
18-10-2003, 10:49
Jeetje, het lijkt er waarempel op dat die amorele Edwin met zijn domme verhalen, toch wel eens gelijk zou kunnen hebben !?

....slik....

Hollanders zijn toch rare mensen, die praten al over hun eigen in een dvd forum. :wink:

volgens mij bedoel je: zichzelf

het is hier wel opvallend stil geworden na 15-10-2003 18:07

:roll:

Komt omdat sommige irritante pisventjes hun "ongelijk" kennelijk op een andere, vervelende manier moeten uiten:

http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32825
http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32891

Ja inderdaad, ik heb het over jou Reinbo.. Zoek even een andere manier in je zielige bestaan om je onvrede over je eigen domheid te uiten.
M.a.w. Stop met het zieken in mijn verkoop/ruil threads.

Felix
18-10-2003, 11:08
het is hier wel opvallend stil geworden na 15-10-2003 18:07
Het uitwisselen van kopieën zoals Edwin voorstelde is nog altijd illegaal ("niet te bewijzen dus soort van gedogen.." is een drogreden). Je mag wel aan iemand je originele DVD uitlenen zodat de ander daar een kopie voor eigen gebruik van kan maken.

En zodra de huidige auteurswet wordt aangepast mag je vanaf die datum geen kopieën meer maken van DVD's omdat ze beveiligd zijn met CSS. Dat de beveiliging makkelijk te kraken is, doet daar niets aan af.

Alex van den Berg
18-10-2003, 12:55
het is hier wel opvallend stil geworden na 15-10-2003 18:07

Komt omdat sommige irritante pisventjes hun "ongelijk" kennelijk op een andere, vervelende manier moeten uiten:

http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32825
http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32891Aaaaah wat zielig nou voor je... :roll: :roll:

Edwin vd Zwaard
18-10-2003, 13:09
het is hier wel opvallend stil geworden na 15-10-2003 18:07

Komt omdat sommige irritante pisventjes hun "ongelijk" kennelijk op een andere, vervelende manier moeten uiten:

http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32825
http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=32891Aaaaah wat zielig nou voor je... :roll: :roll:

Wat is dat nou voor reactie?
Dat iemand het niet met mij eens is, is niet de eerste keer.. Maar is dat aanleiding om dan maar mijn verkoopthreads te verzieken??

Kennelijk is dat normaal, aangezien jij als dvd.nl crew er geen probleem in ziet.. Zou dat te maken hebben met het feit dat je het ook niet met mij eens bent ?? :roll: :roll:

Albert Kostwinder
11-11-2003, 12:26
Wat een drukte om niets zeg:

Na de koop van een koopdvd wordt je eigenaar van het gekochte goed. Op de hoes van een gekochte dvd praat men over het onwettig kopieren van de dvd wat niet mag. Dit houdt in het kopieren waaruit economisch voordeel door de kopieerder wordt behaald. Bijvoorbeeld door het verhuren of verkopen van de kopie waardoor de maker van het origineel wordt benadeeld. Een kopie voor jezelf van het gekochte goed mag dus derhalve wel. Een dvd uitlenen mag ook niet. Videoteken echter hebben wettelijke toestemming om dvd's wel uit te mogen lenen aan derden. Echter, op het moment dat jij als huurder de dvd meeneemt LEEN je deze en mag je de dvd wettelijk gezien dus NIET kopieren!!. :evil:

hemiparo
04-12-2003, 16:28
even snel doorgelezen en het lijkt dat het kopieren van DVD's op dit moment dus mag... en als ze de wet dan aanpassen? :twisted:
Moet iedereen dan alles weggooien?

(persoonlijk heb ik niet zo'n problemen als iemand een kopietje maakt, misschien zou het schelen als de prijs in NL wat betaalbaarder zou worden? Oh nee, de prijs is zo hoog door het kopieren toch? Leve het circkeltje :? )

Christiaan Sauer
04-12-2003, 19:12
die prijs is momenteel niet zozeer zo hoog wegens het kopieren. Dat begint nu pas een beetje op gang te komen :).
Het is meer dat de prijzen zo hoog zijn omdat het in feite nooit naar beneden is gedaan na de itroductie een paar jaar geleden.
Al zijn er wel genoeg gevallen waarin dat begint bij te trekken.
Zelf hou ik het liefste gewoon het origineel. Een kopie maken doe ik niet en hoef ik niet :)