PDA

Bekijk de volledige versie : Deel hier je ervaringen met je LCD/DLP projector



Ronald Dassen
05-10-2003, 14:29
Daar er steeds meer modellen uitkomen, en ook nog wat betaalbaarder worden, zullen er denk ik steeds meer mensen komen (waaronder ikzelf) die ooit de aanschaf van zo'n apparaat in gedachten nemen. Graag zou ik van mensen willen horen die een LCD of DLP projector hebben, wat hun ervaringen hiermee zijn.
Kom a.u.b. niet met ervaringen met een CRT projector (ik weet dat die véél beter zijn) i.v.m. ruimte gebrek.

Ook hoor ik graag negatieve reacties, je hoor bijvoorbeeld vaak iets over "regenboogeffect" (om maar iets te noemen).
Als je een reactie plaatst, graag even het merk vernoemen dat je hebt en het type.

Ik ben benieuwd.

PM
06-10-2003, 11:19
Merk: Plus
Type: HE-3100 (vaak 'Piano' genoemd) (DLP projector)
In bezit: 1 1/2 jaar
Kostte toen: 3500 euro

Ervaringen:
Ik heb een aantal LCD's bekeken en geen had iets wat maar een beetje op zwart leek (contrastratio) en je zag heel goed het raster van de draadjes die naar elke lcd pixel lopen.. (let wel op.. dit is 1 1/2 jaar geleden). Ik heb ook een aantal andere DLP's gezien waarbij ik wel veel last had van het regenboog effect (deze hadden allemaal een langzamer kleurenwiel). Ik heb geen last van het regenboog effect met deze projector en heb dat ook nog niet van vrienden gehoord. Ik kan het wel zien als ik wil door in hele extreme scene's (fel wit op zwarte achtergrond) heel snel met mijn hoofd te draaien.

Let bij aanschaf in ieder geval op contrastratio en geluid dat de ventilator produceerd.. zijn best belangrijk!

Graven
06-10-2003, 11:24
Misschien ook een idee om de prijsklasse erbij te zetten, dan weten we of die relatief goedkope beamers ook goed zijn. Dank hiervoor.

PM
06-10-2003, 12:59
Misschien ook een idee om de prijsklasse erbij te zetten, dan weten we of die relatief goedkope beamers ook goed zijn. Dank hiervoor.

Oke.. gedaan.. alleen zal je de actuele prijsklasse effe moeten checken..

Acinony
17-11-2003, 20:22
Merk: Infocus
Type: X1
Soort: DLP
Afmeting: 200x120
In bezit: vanaf juli 2003
Prijs: toen - € 1599,- nu - € 1199,-

Ervaring:
Ik heb hem nu krap 4 maanden maar toch 220 branduren, gemiddeld een film p/dag.
Mijn projector hangt gewoon in de woonkamer en zelfs als het zonnige weer is kan ik door middel van enkel de lamellen sluiten een knap beeld op het doek toveren.
Tuurlijk is het mooier als het helemaal donker is maar voor een projector uit het goedkooste segment vind ik het een perfect beeld.
Zowel regio 1 als 2 vinden hun weg zonder problemen naar het scherm, geen rare regenboog effecten (maar dat schijnt per persoon te verschillen) of uitgerekte beelden.
Tv beelden en mijn x-box heeft ie ook geen moeite mee, heerlijk om darts en voetbal op een groot scherm te kijken.

Al sinds ik in mijn tienerjaren vreemde ideeën in m'n hoofd kreeg om te willen hebben/kopen is dit het enige waarop iedereen (vrienden & familie) alles terug nam na het aanschouwen van dit prachtige beeld.
Ik raad dit een ieder aan die zichzelf een filmfreak noemt. (y)

bmateijsen
18-11-2003, 06:59
Merk: Barco
Type: Data 808s (color filtered & ISF calibrated)
Soort: CRT
Afmeting: 200x112
In bezit: vanaf mei 2002
Prijs: toen ??? (nieuwwaarde is zo rond de 20.000 euro, maar 2dehands gekocht)

Ervaring:
CRT is the way to go, als je hem kwijt kan en volledig kan verduisteren. De lenzen van mijn groene en rode buis zijn voorzien van kleuren filters, waardoor met name de diepte in rood enorm is toegenomen. (minpuntje van de originele barco, welke normaal oranje/rood geeft)

Het plaatje is enorm dynamisch, aangestuurd door een Holo3d scaler, waardoor ik 2x native resolutie voor dvd kan uitsturen (1440 X 960 voor NTSC en 1440 x 1152 voor PAL).

Iedere keer is het plaatje weer een lust voor het oog en laat het precies de film zien zoals de regisseur deze bedoeld heeft.

Groet Bjorn

Acinony
18-11-2003, 10:03
Soort: CRT

Euh... het ging de topicstarter alleen om LCD & DLP, hij word depressief van CRT ervaringen omdat die toch beter zijn en hij 'em niet kan plaatsen... :P

bmateijsen
18-11-2003, 11:16
Soort: CRT

Euh... het ging de topicstarter alleen om LCD & DLP, hij word depressief van CRT ervaringen omdat die toch beter zijn en hij 'em niet kan plaatsen... :P

Oeps.. tja.. had ik niet gezien... beetje verkeerd gelezen.. Maar vind dat CRT er eigenlijk ook bij hoort... aangezien je, als je hem kwijt kan, wel de beste beeldkwaliteit geeft..

Ronald Dassen
18-11-2003, 11:56
Soort: CRT

Euh... het ging de topicstarter alleen om LCD & DLP, hij word depressief van CRT ervaringen omdat die toch beter zijn en hij 'em niet kan plaatsen... :P

Oeps.. tja.. had ik niet gezien... beetje verkeerd gelezen.. Maar vind dat CRT er eigenlijk ook bij hoort... aangezien je, als je hem kwijt kan, wel de beste beeldkwaliteit geeft..

Geeft niet hoor, maar idd.....ik word er zo depri van om al die mooie specs te lezen van zo'n CRT, terwijl er bij ons niet de mogelijkheid is om een CRT te plaatsen, vandaar dat het mij echt alleen maar gaat om dlp/lcd projectoren ;-)

Albert Kostwinder
01-08-2004, 12:49
Sinds 2 maanden een Optoma Themescene H30 dlp projector. Hieraan heb ik een Pioneer 216 Mhz, 12 bit dvd speler aan hangen via component. Met progressive scan kan het beeld ook knallen hoor! Vraag me niet hoe het kan maar sinds ik progressive scan afspeel zijn bijna alle rbe effecten weg. Mooi bij-effect. De H30 heeft ook een zeer hoog WAF gehalte vanwege zijn bescheiden afmeting. Zelfs mijn vrouw is helemaal om!. Het beeld mag dan geen crt zijn maar zeker van een dusdanig hoog niveau dat het geen schande is om een film op te zetten. Ik ben in ieder geval zeeer tevreden. Tuurlijk is crt mooi(er) maar die moet je ook telkens bijstellen, precies ophangen en dan die grootte... voor mij een reden gewoon te wachten tot dlp beter wordt dan crt want dat gebeurt ooit nog wel eens. Tot dusver is dit een perfect alternatief. ;)

bmateijsen
07-08-2004, 12:14
Eigenlijk is dit niet mogelijk.... Regenbogen ontstaan niet in de projector maar bij de persoon die kijkt. Het zijn simpelweg je hersenen die de snelheid van het kleurenwiel niet bij kunnen houden, waardoor je een regenboog flits ziet. Vooral bij zeer contrasthoge beelden, bijv. zwart naast een heldere kleur (of ondertiteling)

Of de deinterlacing nu in de projector of in de dvd-speler wordt gedaan, en zou niet de regenbogen moeten verminderen.. Misschien meer een vorm van gewenning...

Overigens... mijn 808s hangt inmiddels meer dan 2 jaar en in die 2 jaar heb ik hem 3 keer geconvergeerd... de laatste 2 keer kost 10 minuten.... Dus dat valt wel mee... De grootte... tja... ik heb een dedicated HT-ruimte, zou de barco ook niet in de woonkamer willen hebben.

Groet Bjorn

Albert Kostwinder
07-08-2004, 14:31
Eigenlijk is dit niet mogelijk.... Regenbogen ontstaan niet in de projector maar bij de persoon die kijkt. Het zijn simpelweg je hersenen die de snelheid van het kleurenwiel niet bij kunnen houden, waardoor je een regenboog flits ziet. Vooral bij zeer contrasthoge beelden, bijv. zwart naast een heldere kleur (of ondertiteling)

Zo ook al dokter mee? haha! Nee, het is echt geen gewenning. Als ik namelijk goed oplet tussen interlaced en progressive zie ik duidelijk dat het beeld rustiger en veel strakker weergegeven wordt. Bij oppervlakken met kleine vierkantjes en bv. trappen met horizontale camerabewegingen zie je dat het beeld mooi stil blijft bij progressive en bij interlaced dat het daar wat flikkerd. Ik denk dat het komt doordat het beeld anders wordt opgebouwd waardoor er minder snel, in ieder geval bij mij, rge kan ontstaan. Nog beter; als ik mijn hoofd schud bij interlaced zie ik gegarandeerd rbe, bij progressive niet of nauwelijks.... ;)

Overigens... mijn 808s hangt inmiddels meer dan 2 jaar en in die 2 jaar heb ik hem 3 keer geconvergeerd... de laatste 2 keer kost 10 minuten.... Dus dat valt wel mee... De grootte... tja... ik heb een dedicated HT-ruimte, zou de barco ook niet in de woonkamer willen hebben.

Precies, en daarvoor is bv een dlp bij mensen waar dat wel moet een leuk en goed alternatief...

bmateijsen
07-08-2004, 14:46
Als je naar een film kijkt op je projector en deze is in je dvd-speler op interlaced gezet, dan kijk je naar de deinterlacer (progressive scan) die in de projector zit. Wanneer in je dvd-speler progressive scan is geselecteerd, dan kijk je dus naar de deinterlacer in je dvd-speler. Dat hier verschil in zit, dan zou goed kunnen want volgens mij zit in de themescene een sil chip, en in de pioneer naar mijn weten niet... In theorie zou er dus qua regenbogen niets mogen veranderen... ze ontstaan namelijk niet in de deinterlacer, maar door het kleurenwiel in een DLP-engine. Tja.. wanneer je met je hoofd schud, zal je zelfs op een CRT regenbogen zien...

DLP of LCD ... de techniek erachter maakt mij tegenwoordig niets meer uit, ik beoordeel de projector op zijn performance, niets meer en niets minder.. Wel is het zo dat wanneer ik kijk naar een projector wel let op de verschillende aspecten die te maken hebben met beide technieken, waaronder screendoor, regenbogen, etc...

Groet Bjorn

Albert Kostwinder
07-08-2004, 15:42
In theorie zou er dus qua regenbogen niets mogen veranderen...

Theorie en praktijk blijken wel vaker elkaars tegenpolen. Gelukkig heb ik in ieder geval duidelijk, tot wel 90% minder last van rbe als ik via progressive kijk en dat is alleen maar mooi meegenomen lijkt mij... :wink: