PDA

Bekijk de volledige versie : airlocks of corrosie



InSomNiaC
07-10-2003, 15:43
Hoi,

ik ben aan het bedenken of ik m'n speakercable, sorry luidsprekerkabel zou gaan vervangen.

Ik zit er aan te denken om de luidsprekers via bi-wire aan te sluiten, iets duurder door de extra kabels, maar het schijnt i.c.m. met speakers een winst in de detailering op te leveren.
Ik dacht aan silver anniversary van Qed.
Maar nu komt het,

Ga je voor airlocks of laat je ze corroseren?
Volgens mij heb ik gelezen dat je eigenlijk om de 3 jaar een stukje van je kabel moet afknippen om de corrosie te verwijderen. :?:
Met airlocks heb je dit niet, maar die dingen kosten gewoon 95 euro per 6.
en ik zou er dan 30 nodig hebben (ga gelijk voor volledig), da's bijna 500 euro aan pluggie's :shock:
met 11 euro de meter kan je nogal wat wegknippen. :roll:

Of zitter nog meer voordelen aan zo'n pluggie, of kan het goedkoper?

Groetjes,

Jeroen.

Johan van den D.
07-10-2003, 16:52
Of zitter nog meer voordelen aan zo'n pluggie, of kan het goedkoper?
.Goedkoper kan het zeker met gewone banane pluggen.
Voordeel van de Airlocks is dat die rondom contact maakt met de naakte kabel en de gewone banana,s maar op een paar punten.

Zelf zou ik wel voor die Airlocks gaan maar wellicht toch niet allemaal tegelijk.
Of gewoon pas later tot bi wire bekabeling overgaan en de singel wire wel gelijk allemaal van Airlocks voorzien.
Neemt niet weg dat het inderdaad wel kostbare plugjes zijn :?

http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/connector_comparison.gif

NicK Portier
07-10-2003, 21:00
VOlgens mij ga je dan best wel huilen als je een kabelbreuk krijgt... of een loslopende hamster/cavia/konijn die iets te knagen wil :P hehehe :P

Christiaan Sauer
07-10-2003, 21:06
je zou denken dat je dan veel geld kwijt bent ja ;)
Maar ik neem aan dat die cavia ook wel een aansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten :mrgreen:

mradem
07-10-2003, 21:24
Ik ken iemand die altijd zijn uiteindes van de speakerdraad soldeer. Zodat alles bij elkaar blijft en dus niet zo gaat pluizen. Is dit nou slecht voor je geluidskwaliteit?

Christiaan Sauer
07-10-2003, 21:47
als je zilversoldeer gebruikt is het zelfs beter: het contact oppervlak wordt groter zegt men.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar er zijn dus pluggen (waaroder de beter WBT's) waarin je eigenlijk ook gewoon moet solderen voor het beste resultaat.
Mvg,

Christiaan

Peter Porrio
08-10-2003, 07:15
Ik zit met hetzelfde dilemma, airlocks, bananenpluggen of gewoon de kabel rechtsreeks in de speaker terminals. Ik denk dat ik kies voor het laatste aangezien de airlocks redelijk prijzig zijn en ik voor dat bedrag mooi het stukje extra kabel kan kopen wat je (blijkbaar) iedere 3 jaar moet afknippen.

Dat laatste vind ik wel vreemd, wanneer je de kabel goed stript en volledig in de speaker terminals stopt, moet het toch ook goed gaan? De kale draad is altijd het beste, minste signaalverlies lijkt me.

Edwin V
08-10-2003, 07:32
Rechtstreeks op de terminals solderen. Is dat niet goed?

In de luidspreker zelf en in de versterker zitten ook allerlei soldeerpunten. Wordt hier ook zilversoldeer gebruikt?

mradem
08-10-2003, 08:16
Ik moet toegeven dat het erg fijn werken is als je de puntjes gesoldeerd heb. Ze pluizen niet en steekt niet met die draadjes in je vinger lol. Heb wel menigkeer lopen vloeken.

InSomNiaC
08-10-2003, 11:55
@ Pjotr: Ben gelulkig niet alleen hierin.

@ Nick Portier: Die cavia mag dan ook aan 220 knagen ;-)

Misschien dat ik het nog anders ga doen.
Als je nu eens Banaan plugjes koopt van 5 euri p/s verguld etc. En je doet de kale draad hierin en sluit de boel af met een stuk krimpkous.

Dan heb je:
A: een mooie afwerking.
B: Redelijk lucht dicht.

Ik bedoel die Airlocks zijn ook niet gevacumeerd.

Johan van den D.
08-10-2003, 15:59
als je zilversoldeer gebruikt is het zelfs beter: Maar dan moet je wel de betere kwaliteit silver soldeer nemen.
Schijnt aardig wat verschil in te zitten.
Persoonlijk zou ik het niet doen op deze manier.
Dan zou ik toch kiezen tussen gewoon "naakt" of anders met banana,s. 8)

Johan van den D.
08-10-2003, 16:05
wat je (blijkbaar) iedere 3 jaar moet afknippen.
Hier wordt als norm aangehouden om het ieder jaar te toen.


De kale draad is altijd het beste, minste signaalverlies lijkt me.Dat is zeker zo.
Maar nu met die Airlocks schijnt je dus meer raakvlakken te hebben van je kabel die daadwerkelijk rechtstreeks contact maakt.
Zelf ga ik terzijne tijd voor de Airlocks maar dit heeft geen pioriteit :roll:

Leonard Shelby
08-10-2003, 21:00
Die airlocks zijn toch voornamelijk om corrosie te voorkomen??

Als je voor een verzilverde kabel kiest heb je daar toch zo wie zo minder last van. Is een stuk goedkoper dan die airlocks en je hebt (over het algemeen) een beter kabel.

Ik heb mijn front gebiwired met van den Hul rechtsstreeks op de terminal aangesloten en heb nog niet echt het gevoel gehad dat ik naar gecorrodeerde kabels zat te luisteren :roll:

InSomNiaC
08-10-2003, 22:52
Ik heb mijn front gebiwired met van den Hul rechtsstreeks op de terminal aangesloten en heb nog niet echt het gevoel gehad dat ik naar gecorrodeerde kabels zat te luisteren :roll:

Dat is dus ook mijn vraag/probleem.

Is het nu echt zo erg dat corroseren?
Met andere woorden als je een stukje van je kabel afknipt na 3 jaar hoor je dan ook daadwerkelijk iets beters?
Denk dat ik maar gewoon naakt ga pluggen :shock: nee, dat klinkt niet goed, denk dat ik hem maar gewoon naakt erin steekt :shock: he nee, ik ga bare-bi-wiren. dat bedoel ik phoe. :wink:

En als ik over 3 jaar een stuk van de kabel afknip en ik hoor inderdaad verschil, ja dan gaan de bananen eraan.

Christiaan Sauer
08-10-2003, 23:03
Waar het vermoedelijk om gaat is dat als je last van corrosie hebt dat het geluid weer wat minder helder, sprankelend zal zijn. Verder zou het me niet veel verbazen als je laagweergave wat minder zal worden naar mate de corrosie toeneemt.
Maar aan de andere kant: wat kost het nu werkelijk tov je totale set om even wat draad te strippen?
Ik werk met bananenpluggen, maar dat is omdat ik vrij vaak van plek wissel, of gewoon even moet loskopellen. Dan is barewire een drama.
Mvg,

christiaan

InSomNiaC
08-10-2003, 23:09
Ok Christiaan, over dat wat-kost-het-strippen heb je helemaal gelijk. Maar de airlocks bij Qed worden aangeprezen al ware het de ultime oplossing cq aansluiting. En dan ga je tellen. en kom ik tot de conclusie dat 500 euro erg veel geld is voor plugjes. Koop ik liever een nieuwe dvd-speler voor. Het nadeel van de qed airlocks is, dat je ze er niet zelf op kan zetten.
Dus je moet of met de kabel terug, of direct er aan laten zetten.

Veel verplaatsen doe ik niet, het staat nu allemaal goed afgesteld.

Leonard Shelby
09-10-2003, 04:51
Ik ga redelijk ver in dit soort dingen hoor, maar 500 euro voor een paar aansluitingen.... kom op jongens. Dat geld is toch beter te besteden!

Problemen kan je volgens mij alleen maar krijgen als je de boel los haalt, dan loop je het risico dat de nieuw gemaakte connectie minder goed is. Dit lijkt me overdreven maar oke.... na een aantal jaren.... laat het zo zijn. Dan knip je toch een paar centimeter van je kabel af.

Er valt vaak nog zo veel te verbeteren aan een installatie dat wel hoorbaar is (UPS, spikes, modificeren/verzwaren van diverse zaken) dat dit mij niet echt zinnig besteed geld lijkt.

Zet anders bij elke aansluiting een Bison Vochtvreter. Effectief en een stuk goedkoper. :roll: Dan hou je minstens 450 euro in je zak om DVD's van te kopen.... en dat geeft zeker een zicht/hoorbaar verschil :wink:

Speedy
09-10-2003, 10:27
Zelf heb ik airlocs aan mijn Silver annivarsary (met zilver) bi-wire, maar alleen op de front en centerspeakers. Op mijn surroundspeakers maak ik gebruik van QED original kabel (koper) en (gewone) vergulde bananen.

Er komt met QED Airlocs gegarandeerd geen lucht meer bij de aders. De klemmen worden met zo'n 1800 kilo (volgens mijn leverancier) samengeknepen met de kabel waardoor deze bijna versmelten. Eraf trekken wordt onmogelijk! Krijg je ze er wel vanaf, dan hebben ze niet goed gemonteerd gezeten en krijg je nieuwe. Van oxidatie is dan ook geen sprake meer.

Van die zilverkabel knip ik liever niets af gezien de prijs. Het aansluiten van de boel wordt wel ineens een verademing met die stekers ipv schroefklemmen.

Het klinkt allemaal toppie. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Suc6 ermee.

InSomNiaC
09-10-2003, 12:33
Van die zilverkabel knip ik liever niets af gezien de prijs. Het aansluiten van de boel wordt wel ineens een verademing met die stekers ipv schroefklemmen.

Het klinkt allemaal toppie. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Suc6 ermee.

500 euri's aan pluggen
11 euro p/m biwire silver aniversary.
Dat is 45 meter kabel extra, nou dan kan je nogal wat versnijden, voor je de bananananana's er uit heb.

Denk toch maar dat ik er vanaf zie.

Christiaan Sauer
09-10-2003, 13:10
Daar kan ik je eerlijk gezegt ook geen ongelijk in geven. 500 euro voor pluggen zonder kabel is gewoon erg veel geld.
Teveel geld in mijn ogen zelfs. (zul je zien dat ik over 10 jaar ook zulke pluggen gebruik :shock:)
Liever af en toe wat nieuwe kabel kopen?
Mvg,

Christiaan

Johan van den D.
09-10-2003, 17:30
Is het nu echt zo erg dat corroseren?
Hier zal ik me dus niet al te druk over maken.
Het vuil uit onze oren halen zal wellicht meer effect geven op hetgeen wat we horen.
http://www.smiliez.de/smilies/smiliez.de_2429.gif

Johan van den D.
09-10-2003, 17:35
Ik ga redelijk ver in dit soort dingen hoor, maar 500 euro voor een paar aansluitingen.... kom op jongens. Dat geld is toch beter te besteden!
Dat is het zeker.
Besteed dat geld zeker aan andere dingen (zoals een beter dvd speler of receiver ofzo) die je nog wilde doen in je set.
Zoiets als deze pluggen moet je pas echt doen als je niks meer te vervangen/verbeteren heb.
Dat is ook de reden dat ik ze zelf er ook nog niet aan heb zitten.
Doe ik pas zodra de rest naar wens is en ik een keer geld over heb.

Wil je toch graag pluggen voor het gemak neem dan in eerste instantie de gewone banana,s
http://www.smiliez.de/smilies/smiliez.de_2455.gif