PDA

Bekijk de volledige versie : DTS???



Dennis Dekker
10-10-2003, 22:02
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom er in Nederland zo weinig DVD's zijn met DTS sound?

Ik heb b.v. de DVD van The Fast and the Furious deze heb ik uit Engeland gehaald omdat deze daar 1maand eerder uit was dan in Nederland. Mijn Engelse versie heeft DTS en de Nederlandse heeft dat niet?

Andere films die ik koop of huur hebben in de aftiteling wel DTS staan maar het geluid op de DVD is alleen maar in DD 5.1?

Als ik zo verschrikkelijk veel moet betalen voor een rond stukje plastic dan mag ik toch ook kwaliteit verwachten?

m.v.g.
Dennis

-Phoenix-
10-10-2003, 22:42
Tja dat is een keuze van de film maatschappijen hier die de dvd's uitbrengen. Vergeleken met andere regio's zijn hier misschien niet veel DTS titels, toch wordt dit aantal steeds meer. We krijgen nu zelfs een disney film met DTS geluid (en niet eens in het Frans).

PS. The Fast and the Furious is ook in Nederland tegenwoordig met een DTS track te krijgen in een zogenaamde limited edition :?.

Ludo Keeris
10-10-2003, 23:18
Ach, weer datzelfde verhaal over DTS. Het is niet zo heilig als menigeen denkt. Liever een goede 5.1 track dan een matige DTS. Negen van de tien mensen horen het verschil niet eens (waaronder veel mensen die zeggen dat DTS zo geweldig is :evil: )

en kom maar op met die kritieken!! :wink:

Edwin V
10-10-2003, 23:29
Ach, weer datzelfde verhaal over DTS. Het is niet zo heilig als menigeen denkt. Liever een goede 5.1 track dan een matige DTS. Negen van de tien mensen horen het verschil niet eens (waaronder veel mensen die zeggen dat DTS zo geweldig is :evil: )

en kom maar op met die kritieken!! :wink:

In negen van de tien gevallen heb je gelijk. :wink:

Ik denk dat ze hier ook vaak kiezen voor een DD track om ruimte te besparen omdat er vaak meerdere tracks op staan (frans, duits).
Overigens is het wel zo dat er steeds vaker DTS DVD's komen.

Marco
10-10-2003, 23:31
Kan iemand mij vertellen waarom er in Nederland zo weinig DVD's zijn met DTS sound? Kan jij mij vertellen wat weinig is. Het lijkt misschien wel zo weinig, maar is het in werkelijkheid zo weinig?

Om even Phoenix aan te vullen. Kijkend naar de (recente) zomerblockbusters 2003.

Terminator 3 (Columbia/Tristar) heeft ook een DTS track. De R1 (van Warner Bros) van Terminator 3 heeft geen DTS. The Hulk R2 (Universal) heeft ook een DTS track. The Hulk R1 (Universal) heeft geen DTS track.
Pirates Of The Caribbean R2 (Walt Disney) heeft wel een DTS track, maar (je raad het al) de R1 van Pirates Of The Caribbean (Walt Disney) heeft geen DTS track.


Andere films die ik koop of huur hebben in de aftiteling wel DTS staan maar het geluid op de DVD is alleen maar in DD 5.1?DTS in de bioscoop is totaal anders dan de DTS home theater. Daar (ver)kijken veel mensen op.

Sowieso gebruikt DTS cinema een andere compressie (compressie 4:1) met een bitrate van 882 kb/s. DTS home theater heeft andere bitrates. Full (1509 kb/s) en half (754 kb/s). Voor DVD moet een een nieuwe DTS mix worden gemaakt. Hoe kan het anders dat de Back To The Future (*) DVD's een DTS track hebben ;)

(*)Weer een voorbeeld. De NL R2 van BTTF heeft (dus) DTS track. De R1 versies van BTTF heeft geen DTS tracks.

Trouwens DTS hoeft niet per sé beter te zijn dan Dolby Digital 5.1 (EX). Het ligt meer aan de eindmix en/of bronmateriaal (en natuurlijk aan je apparatuur die je thuis gebruikt).


PS. The Fast and the Furious is ook in Nederland tegenwoordig met een DTS track te krijgen in een zogenaamde limited edition :?.Ook is The Fast and the Furious als SuperBit te krijgen.

Hoe dan ook, het gaat beter mbt DTS in het R2 gebied (Japan buiten gelaten daar zit het helemaal goed). In getallen zal het R1 gebied meer DTS DVD's hebben, maar dat is geen eerlijke vergelijking. Immers de U.S.A / Canada loopt (schatting) 2 jaar voor op DVD. Tja dan heb je nou eenmaal een grotere (DVD film) catalogus.

P.s. ik heb het R4 (Australië, PAL) gebeid er buiten gelaten.

Johan van den D.
11-10-2003, 09:48
en kom maar op met die kritieken!! :wink:Ok daar kom ik :twisted: :twisted: nee hoor je heb zeker ook gelijk. :wink:

Voor de rest denk ik dat het inderdaad wel meevalt en dat er best al aardig wat titels zijn met DTS aan boord.
Neemt natuurlijk niet weg dat dvd,s vanuit het buitenland het wel veel vaker hebben, dat is gewoon een feit.

Mark Knoop
11-10-2003, 10:15
The Lion King R1 heeft toch geen DTS? Hier wel...