PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe maak je een verstelbaar zwart kader om je scherm ?



ad
11-10-2003, 17:15
Hoi allen,

Het blijkt dat bij een perfect passend zwart kader om je filmbeeld de film
beter is in kleur, diepte e.d.
Maar ja, met verschillende beeldformaten, moet je dit kader ook bij kunnen stellen, hoe hebben jullie dit opgelost.
Zelf dacht ik aan links/rechts hangende dunne zwarte triplex platen, hangend aan een rail, bovenlangs een zwart rolgordijn, maar onderlangs
ben ik er nog niet uit.
Beter idee ?

Mvrgr. Ad.

Roland1
11-10-2003, 17:26
Bijvoorbeeld een electrisch scherm, zodat je de hoogte van de onderkant van het projectiegedeelte kunt variƫren. Wel vrij duur natuurlijk.

Anders misschien klitteband aan de zijkant van je scherm en een stuk zwarte stof die je daaraan vast plakt, zodat je kan masken. Niet echt praktisch misschien, maar 't zal wel werken.

** FrankD geeft op htforum.nl bijna hetzelfde antwoord. :) **

Johan van den D.
18-10-2003, 11:27
Het blijkt dat bij een perfect passend zwart kader om je filmbeeld de film
beter is in kleur, diepte e.d.
.Het kijkt in ieder geval wel prettiger als het rondom 100% zwart is van de kadering :wink:

rob v.d Pol
07-10-2004, 23:30
Wel een late reaktie hierop , maar toch nog een tip van mij (Rob).
Ik heb een verstelbare zwarte omkadering gemaakt voor de boven-
en onderkant van het scherm (triplex 6mm dik).
hiervoor heb ik schuurpapier op rol gekocht (superfijn) van 10cm hoogte.
zwart gemaakt met schoolbordenverf en deze precies op breedte van
mijn scherm gemaakt (193cm)
dmv 4 U stukjes word het schuurpapier vast geklemd op de plaat in de
gewenste hoogte.
het scherm is in zijn geheel al omkaderd (15cm)en de beeldverhouding is 16:9. het schuurpapier zorgt dan voor de juiste omkadering om bij
films die een ander beeldformaat hebben.

PM
08-10-2004, 10:40
Een goed begin kan ook zijn om vast de muur achter je scherm donker te schilderen. Ik heb zelf een 16:9 scherm en een donkergrijze muur erachter. Alleen is het dan wel balen als een film dan geen 16:9 is maar nog platter...
Ik heb wel een tijdje een verstelbaar systeem gehad (mdf scherm met haakjes in de zijkanten waaraan de maskering dan hangt). Dat is heel mooi, maar lastig omdat je het e.e.a. steeds moet verhangen en nu ben ik op zich redelijk tevreden met de huidige oplossing..