PDA

Bekijk de volledige versie : Hoeveel Ohm / bekabeling



Laurens ten Voorde
12-10-2003, 23:00
Ik zit met een vraagje.

Ik kan mijn versterker afstellen op 4 o f 8 Ohm.
Bij 4 levert de versterker meer power.

Mijn speakers hebben minimaal 3,3 ohm nodig.
Ik beschik over een Sony versterker STR-DA50ES

En 2 B&W DM604 S1 frontspeakers.

Ik heb de frontspeakers als Bi-wire aangesloten.

Nu is mijn vraag wat kan ik beter doen. De versterker op 4 of 8 ohm zetten?

Ik moet ook nog nieuwe (bi-wire) bekabeling hebben dus die tips zijn ook welkom. Moet gewoon goede snoeren hebben.

Patrick vdB
12-10-2003, 23:09
Hi,

De B&W's hebben een nominale impedantie van 8 Ohm dus zet de schakelaar ook op 8 :wink:

Het impedantie van een speaker is geen vaste waarde, oa afhankelijk van de weer te geven frequenties schommelt dit rondom de nominale impedantie waarbij de genoemde 3.3 Ohm de laagste waarde heeft. Bij 4 Ohm zal de versterker wel meer vermogen moeten leveren maar tevens zal de voeding dan al snel een beperkende factor worden (stabiliteit van het vermogen).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
13-10-2003, 16:08
maar tevens zal de voeding dan al snel een beperkende factor worden (stabiliteit van het vermogen).
En o.a hierin onderscheid een goede versterker zich (of beter gezegd, goede voeding) 8)

Laurens ten Voorde
13-10-2003, 17:28
maar tevens zal de voeding dan al snel een beperkende factor worden (stabiliteit van het vermogen).
En o.a hierin onderscheid een goede versterker zich (of beter gezegd, goede voeding) 8)

heb een sony str-DA50ES versterker.
Nu nog juiste bekabeling.

Heb aardig wat gelezen over bekabeling die warm geluid hebben e.d.
Maar een keuze is moeilijk.

Johan van den D.
13-10-2003, 17:30
Die keuze is inderdaad moeilijk ,ook gezien Sony niet echt bekend staat om zijn warme klank karakter.
Maar wat is je budget voor kabels (per mtr zeg maar)

Laurens ten Voorde
13-10-2003, 18:10
Die keuze is inderdaad moeilijk ,ook gezien Sony niet echt bekend staat om zijn warme klank karakter.
Maar wat is je budget voor kabels (per mtr zeg maar)

Budget is niet zo'n probleem. Momenteel zitten er gewone rood-zwart snoertjes tussen. Wel Bi-wire overigens.

Tussen een Sony ES en B&W speakers hoort wel iets beters te zitten.
Heb al een keer hele dikke snoeren erbij gehad. Maar die passen niet echt makkelijk achter in de versterker.

Johan van den D.
13-10-2003, 19:03
Heb al een keer hele dikke snoeren erbij gehad. Maar die passen niet echt makkelijk achter in de versterker.Dan kan ik je zeker de QED Silver Anniversary adviseren.
Deze is er ook in bi-wire uitvoering.
Die kabel is niet dik maar toch heel goed van kwaliteit.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/silver_bw.html

Ook mooie kabels zijn de QED Qontour Ultra Flat en de Incognito.
Ook niet dik (zeer dun zelfs) maar moet zeggen dat ik deze kwa eigenschappen niet kent.
Maar QED kennende zullen het geen slechte kabels zijn :wink:
http://www.qed.co.uk/cables/qontour.html

Naar mijn idee passen deze kabels zeker goed bij B&W maar hoe het met de Sony zit heb ik geen idee van.
Al met al denk ik dat het niet verkeerd zal klinken in de combinatie zoals jij hebt.
:idea:

Laurens ten Voorde
13-10-2003, 22:33
Wat kosten die kabels ongeveer p/m?
En waar zijn ze verkrijgbaar.

Ik ga morgen ook eens bij mijn plaatselijke hifi-dealer langs voor wat informatie.

En ga wat audiobladen kopen. Eens lekker doorlezen. Misschien hebben ze er ook wel beamers instaan.

Johan van den D.
14-10-2003, 16:13
De QED silver anniversary kost €8,-/mtr.
De biwire kost €16,-/mtr.
De QED Qontour serie weet ik de prijs niet van.

Waar ze bij jouw in de buurt verkrijgbaar zou ik niet weten.

Laurens ten Voorde
14-10-2003, 16:29
De QED silver anniversary kost €8,-/mtr.
De biwire kost €16,-/mtr.
De QED Qontour serie weet ik de prijs niet van.

Waar ze bij jouw in de buurt verkrijgbaar zou ik niet weten.

mijn dealer raadde mij gewoon koper snoeren aan van Oehlbach.
Tussen B&W speakers en een sony versterker gaf dit goed geluid.

Je moet wel een enorme freak zijn om het verschil te horen.
Zilver zou het geluid te ver uit elkaar trekken. hoog en laag.

Maar moest wel de bi-wire aansluiting aan houden boven een normale aansluiting.

Patrick vdB
14-10-2003, 20:32
Hi,

Qed zou ik ook niet zo snel hangen tussen B&W en een Sony, zal al snel "pissig" in het hoog kunnen gaan klinken.

Naast Oelbach is wellicht vdHul ook nog een mooie optie in deze combi :wink:

De voorkeur voor bi-wire van de winkelier vind ik een beetje ongegrond. Besteed het geld wat je voor een bi-wire kabel uitgeeft liever aan een betere single-wire kabel. Daar zal meer winst mee te behalen zijn dan met een mindere bi-wire kabel.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
14-10-2003, 20:58
Hi,

Qed zou ik ook niet zo snel hangen tussen B&W en een Sony, zal al snel "pissig" in het hoog kunnen gaan klinken.
Dit kom dan door de combi QED/Sony.
Maar ik denk dat de B&W,s dan weer een groot gedeelte goed maken in het hoog en het "scherpe" randje eraf halen.


Naast Oelbach is wellicht vdHul ook nog een mooie optie in deze combi :wink:
Met vdHul zal het zeker wat voller/warmer maar toch ook goed klinken maar ook minder neutraal vind ik persoonlijk.
De vdHul kleurt het geluid behoorlijk vind ik, wat overigens zeker geen nadeel hoef te zijn.
Ander probleem met vdHul is dat de kabels vrij dik zijn en die kon ie niet kwijt in zijn receiver.
Vandaar mijn QED optie (redelijk dun, goede kwaliteit en toch ook redelijk goedkoop. 8)



De voorkeur voor bi-wire van de winkelier vind ik een beetje ongegrond. Besteed het geld wat je voor een bi-wire kabel uitgeeft liever aan een betere single-wire kabel. Daar zal meer winst mee te behalen zijn dan met een mindere bi-wire kabel.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn en niets aan toe te voegen. :wink:

Johan van den D.
14-10-2003, 21:05
Je moet wel een enorme freak zijn om het verschil te horen.
Zilver zou het geluid te ver uit elkaar trekken. hoog en laag.
Je heb ook de combinatie van koper en zilver natuurlijk wat volgens mij zo,n beetje het meeste gebruikt wordt.
Voor de rest behoef je geen freak te zijn om het verschil te horen.
Iedereen die regelmatig met geluid bezig is , zowel stereo muziek als surround geluid van een film, zal het verschil kunnen danwel gaan horen.