PDA

Bekijk de volledige versie : verschil in subwoofers



hartlijn
18-11-2001, 23:37
De zoektocht naar een leuke set vordert gestaag. Bij speakers en Receivers zijn de verschillen inmiddels wel duidelijk.

Maar welke verschillen zitten er tussen subs onderling?
1000 pieken voor een dergelijk aparaat vind ik al veel ;)

Iemand een suggestie voor een goedope goeie sub?

speakers: B&W303
receiver: Pioneer VSX D510S

bv deze PDR-8 sub van Paradigm http://www.paradigm.com/Website/SiteParadigmProduct/ParadigmModels/SubWoofers/PDR_Series_Specs.htm
is geloof ik rond de 600 piek.
Kan dat wat zijn?

papagaai-2
19-11-2001, 08:05
Dat kan absoluut, ik heb zelf een Pioneer Subwoofer van 559,- het is natuurlijk niet top of the line maar ik ben er zeer tevreden over. Maar of je ook een Sub kan vinden voor een redelijk bedrag die ook nog goed past bij een B&W set is de vraag (ik heb het natuurlijk over de klank kleur)

Veel succes ik hoop dat het lukt om een mooie sub te vinden voor dit bedrag ik denk dat het wel zal lukken!


Goertjes:D

bmateijsen
19-11-2001, 08:14
Het is niet voor niks dat een rel strata over de 2000 piek is... Het maken van echte lage bassen, dus onder 25 hz. is een apart vak op zich. Het laag moet namelijk te allen tijde strak blijven en niet gaan modderen.... als het niet strak blijft... heb je er ook niets aan...:D

Maar goed, kijk even in de what hifi van november want daar staat nog een goedkopere sub in... is volgens mij van kenwood.

Verder adviseer ik je eigenlijk voor een Rel te gaan bijv. Q50 of Quake. Maar zoals met alles... ga maar eens luisteren in een hi-fi zaak en probeer de verschillen te herkennen...

O ja, neem naast films met veel laag (bijv. Toy Story) ook muziek mee... want je sub blijft vaak immers aan staan...dus moet ook muziek kunnen verdragen.

Groet Bjorn

Digger
19-11-2001, 08:28
Ik zou je ook adviseren om voor een REL te gaan, dan weet je altijd dat het goed zit.
Succes

Olaf M.
19-11-2001, 12:24
Ik heb een Kenwood sub, en daar ben ik heel erg tevreden mee.
Tov mijn oude, een passieve van Bose, klinkt deze veeel lekkerder en deze is ook niet helemaal zo duur geloof ik.

forzavado
19-11-2001, 12:48
Zowiezo ga voor een actieve en niet voor zo'n passief ding. Dit om verwarring te voorkomen.
In wat voor ruimte moet het ding komen te staan? Groot/klein.
In kleine kamers komt bas per definitie niet goed naar voren, dus een REL 200 is dan wat overdone. Een quake kan dan zelfs beter klinken!

PM
19-11-2001, 13:01
forzavado... wat heb jij voor sub?

forzavado
19-11-2001, 16:04
Ik heb JBL digital 12. 12"woofer. Gebruik hem alleen voor film, voor muziek is ie te boommie:D PM en jij? Nu wordt ik nieuwsgierig!

hartlijn
19-11-2001, 16:23
de kamer is ongeveer 25 m2
maar ik blijf hier geen jaren meer wonen en zal dus ooit een grotere kamer hebben :)

jh jansen
19-11-2001, 17:10
Zelf heb ik pas nog voor Fl. 495,- een nieuwe Yamaha YST-SW45 gekocht. Dit is een 70 watt subwoofer met een bereik van 30 tot 200Hz.

Omdat mijn frontspeakers (mission 764i) al lekker knallen in het laag wilde ik er niet zo'n hele zware (en dure) subwoofer bij zetten. Ik gebruik de sub toch alleen maar bij films en concert DVD's.

70 watt lijkt weinig, zeker bij mijn versterker van 5x 110 watt maar deze sub blijft ook op hoge volume's lekker meedoen en zal niet snel gaan overheersen in het totale geluid.


Verschillende Duitse audio bladen hebben dit subje gestest, meer info kun je terugvinden op http://www.yamaha-hifi.com

JC!
20-11-2001, 12:45
Heeft iemand van jullie ervaring met de Magnat Vector Needle Sub 25a?

Hoe doorstaat hij de vergelijking met de REL Quake?

Ik heb momenteel 2 Magnat Viva speakers staan, er wilde deze sub erbij kopen.

Greetz JC

rsint
20-11-2001, 19:30
Ik heb deze Sub van Magnat ff gehoord in de mediamarkt in amsterdam, en vergeleken met een actieve Canton Sub van dezelfde prijsklasse.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Magnat niet erg goed vond hij klonk een beetje dunnetjes vergeleken met de Canton.
Ook begon hij nogal heftig te trillen, maar mischien lag dat aan de ondergrond ( hij stond nog in de stelling ), echter de Canton had hier geen last van.
Ik heb daarna nog ergens anders de Rel Quake geluisterd, en ik vond deze echt de beste van de drie.
Intergreerde heel mooi, je miste hem pas toen hij uit stond.

Maxster4th
21-11-2001, 10:41
Rel is zeker een goede sub. Lekker geluid, maar de quake is wel boven de 1000 piekies! Nl. 1299,-- bij HOBO hifi (http://www.hobo.nl)

maar vooral ga luisteren en neem een goede cd/dvd mee waar flink wat bassies in zitten!

forzavado
21-11-2001, 10:58
Rel is zeker een goede sub. Lekker geluid, maar de quake is wel boven de 1000 piekies! Nl. 1299,-- bij HOBO hifi (http://www.hobo.nl)
Ik ben hem al voor 999 tegen gekomen! Weet helaas niet meer waar. Ik kom in teveel audiozaken!
Als je grooter wilt dan 25m2 dan zou ik toch echt serieus gaan overwegen om te wachten op die grotere ruimte en daar een bijpassende sub te kopen. Die sub die ik trouwens heb, zie andere post, kost ook overal zo'n 1000 piek. En kan ook heel wat lucht verplaatsen. Deze is naar mijn mening beter geschikt voor een grotere ruimte dan een quake (bij aankoop heb ik deze vele malen vergeleken). Ga je dan toch voor een REL neem dan minstens een Q50. Een quake is kwalitatief wel beter dan JBL (meningen verschillen!), maar voor film vind ik het verschil niet zo benauwend. Voor muziekweergave zet ik hem gewoon uit (ik moet nog wel fatsoenlijke front kopen die bas pakken, m'n oude net verkocht).
Dit kun je ook doen: gebruik die 303 op je surround koop nu zuiltjes die redelijk laag gaan. En kijk later naar een sub.

rsint
22-11-2001, 09:42
De Rel Quake staat voor 899 bij Best Getest in Alkmaar

Maxster4th
23-11-2001, 09:43
De Rel Quake staat voor 899 bij Best Getest in Alkmaar

Das mooi. Toch maar ff daar kijken dan :D

bmateijsen
23-11-2001, 09:49
Kijk nou ook eens gewoon voor een 2dehandse... subs kunnen niet zo snel kapot gaan... en een 2dehands rel q100 van een paar maanden oud, kost dan ineens net zoveel als de quake.. idem voor de Strata trouwens...

zie www.hear.nl en dan 2dehands...

tevens www.hifi.nl en dan 2dehands..

Groet Bjorn

Robbo
23-11-2001, 09:52
Alleen kom je een Strata/Storm 2e hands niet zo vaak tegen :(

Is er hier iemand bekent met M&K subwoofers ?? Graag hoor ik jullie ervaringen!



Cheers,
Robbo

bmateijsen
23-11-2001, 11:57
er staat een rel strata te koop voor 1475 piek op www.hear.nl

Groet Bjorn

forzavado
23-11-2001, 12:48
Er staan daar ook een Q50 (999piek) en een Q100e (1000 piek)te koop. Over weinig aanbod gesproken!

Ralph
23-11-2001, 13:45
op www.hifi.nl subje tweede hands staan ook een aantal "rellen" te koop. Quake, q50, q100. IK geloof al vanaf f650,-

virtua
26-11-2001, 22:19
Zelf heb ik pas nog voor Fl. 495,- een nieuwe Yamaha YST-SW45 gekocht. Omdat mijn frontspeakers (mission 764i) al lekker knallen in het laag wilde ik er niet zo'n hele zware (en dure) subwoofer bij zetten. Ik gebruik de sub toch alleen maar bij films en concert DVD's.
70 watt lijkt weinig, zeker bij mijn versterker van 5x 110 watt maar deze sub blijft ook op hoge volume's lekker meedoen en zal niet snel gaan overheersen in het totale geluid.


Heb vrijdag ook staan luisteren bij mediamarkt in rotterdam, stond daar voor 399,-.

Ik heb hetzelfde probleem, de rest van de set is al bijzonder zwaar dan heb je in principe een kleinere sub nodig. Ik was dan ook onder de indruk wat dit subje deed.
Ben van plan om hem te kopen.

tapeshirt
27-11-2001, 16:17
Ik heb hetzelfde probleem, de rest van de set is al bijzonder zwaar dan heb je in principe een kleinere sub nodig. Ik was dan ook onder de indruk wat dit subje deed.
Ben van plan om hem te kopen.

Dit is absoluut niet waar. Een zware set vraagt absoluut niet om een "kleinere" sub. Eerder een grotere om laag laag te kunnen weergeven. Het geluid wat een kleinere sub weergeeft wordt namelijk bij een zwaardere installatie al weergegeven door de normale luidsprekers en de versterker. Dan valt die kleine dus in het niet en kan zelfs storend zijn. Dus.... Kijk naar het weergavebereik van je (vooral) frontspeakers en kies een subwoofer met een instelbare afvlakfrequentie/instelbaar volume. Dit is vaak wel aanwezig. Je subwoofer geeft in films ofwel alleen effecten, of effecten+laag van de passieve luidsprekers weer. Ikzelf heb een Denon AVC-A1D, KEF Reference model one en een REL strata III. Voor mij een perfecte combinatie, maar dat is voor iedereen verschillend.
concluderend: Een subwoofer behoort lager weer te geven dan je voorluidsprekers. Let op dat het laagste laag wat aangegeven wordt nog wel strak klinkt!!

Alvast veel luisterplezier!!

technocat
27-11-2001, 17:41
even los van de discussie of de rel serie nu beter is of slechter dan de andere... de quake, q50 en q100 (en ik meen ook q150) gaan uit het assortiment en worden nu overal gedumpt tegen redelijke prijzen...

virtua
27-11-2001, 21:04
concluderend: Een subwoofer behoort lager weer te geven dan je voorluidsprekers. Let op dat het laagste laag wat aangegeven wordt nog wel strak klinkt!!

je hebt inderdaad wel gelijk. Maar de setjes met de kleinere surround boxjes zijn nogal behoorlijk afhankelijk van de sub.
Trek bij de kant en klaar setjes maar eens de Sub eruit: kijken wat je dan over houd!!!!!!
Dat hebben wij met onze sets niet nodig.
Ik wil de Sub alleen als aanvulling voor het extra laag.
Dus vermogen is niet echt nodig
Ik heb die Yamaha aan het werk gezien en dat was best indrukwekkend voor 70 watt.
Heeft al verschillende prijzen gewonnen ook.

Maar bedankt voor de aanvulling!

Veel plezier allemaal met wat voor set jullie ook hebben.

Remo van Vuuren
29-11-2001, 23:47
REL is een uitstekende subwoofer maar houdt wel rekening met het volume waarop je muziek/film wilt beluisteren. De kleinere versies t/m de Q100e gaan al gauw de begrenzing in.