PDA

Bekijk de volledige versie : Projectie ?



sioux
15-10-2003, 21:15
OK ik weet dat ik waarschijnlijk weer de zoveelste ben die weer dezelfde vraag steld ,maar ik wil toch nog eens jullie mening: Ik heb nu een phillips 82 cm 100 hrtz breedbeeld. Mooi beeld echt maar je raad het al ik wil toch weer iets groter. Nee Ik heb dus absoluut geen ruimte voor een beamer hoe graag ik het ook zou willen . Maar iig wat raden jullie ( natuurlijk ik ga niet verhuizen ) mijn aan te kopen : een projectietelevisie ? of een nog grotere breedbeeld ? ( dacht dat 92 cm grootste was en mja dan praat je over 10 cm meer ) .Dus als het kan ook nog betaalbaar , en ja zo`n projectie is ook mooi ,maar ik zit er max 3.5 meter vanaf en wilde ook nog eigenlijk mijn audio apparatuur kwijt. Nou ja veel eisen dus :oops: maar maybe kunnen jullie wat adviezen geven of wat tips.... Groeten Patrick

Ronald Dassen
15-10-2003, 21:53
Als je 3,5 meter van je beeld afzit, is een projector toch geen probleem?
Of heb je geen plaats voor een scherm?

sioux
15-10-2003, 22:00
Nee idd geen plaast voor een scherm...

Ronald Dassen
15-10-2003, 22:06
Tja, als je dan groter wilt, dan zou ik voor een projectie tv gaan, maar over de voor- en nadelen kan ik je daar verder weinig over vertellen......maar wellicht dat een ander dat wel kan. Wel jammer dat je geen plaats hebt voor een scherm, want juist projecteren lijkt me dan de beste/goedkoopste oplossing.

PM
16-10-2003, 08:35
Je kan toch ook projecteren ter grootte van een projectie tv?
Dan kan je als je evt. een grotere ruimte hebt ook groter gaan projecteren... Anders moet je 2x investeren

Acinony
16-10-2003, 09:12
Je kan toch ook projecteren ter grootte van een projectie tv?
Dan kan je als je evt. een grotere ruimte hebt ook groter gaan projecteren... Anders moet je 2x investeren
Je kan wel zo klein projecteren, maar zo'n formaat scherm heb je naar alle waarschijnlijkheid niet. Die zal je zelf dan moeten maken.
( en dat lijkt me zonde )

Misschien kan je een manier bedenken om toch een groter scherm te plaatsen, oprolbaar/omkeerbaar/opklapbaar - waar een wil is, is een weg ! :)

PM
16-10-2003, 15:41
Tja.. t is maar net wat je wilt.. een schermpje kan je misschien wel kopen en inderdaad anders maken (b.v. echt projectiedoek kopen (zoek maar eens op htforum)). Maar je kan b.v. misschien ook rearprojectie op een (speciale) glasplaat doen.. dat ziet er ook gaaf uit... (heb ik een keer bij cinemagica (welke helaas niet meer bestaat ;( gezien)

Reinbo
16-10-2003, 15:55
Een projectie tv geeft wel mooi beeld. Ik zou wer dan wel eentje nemen op basis van crt en niet een lcd. het grote voordeel van een projectie tv is dat je naar een geprojecteerd beeld zit te kijken en dus niet de hele tijd in een lamp zit te staren zoals bij een gewone tv of een plasma scherm.

Nadeel is dat je er meestal wel recht voor moet zitten en dat je last kan hebben van omgevingslicht.

sioux
16-10-2003, 16:44
Hee dank jullie voor jullie reactie, altijd leuk te zien dat er mensen zijn die goede suggesties doen waar je idd gelijk alle voor en nadelen van kan zien. Ik denk idd aan een projectie tv maar ik hoor daar echt heel nadelige meningen over maar ook weer heel positieve. Ik had zelf bv een toshiba de 107 cm bekeken op de verschillende sites , men zegt daar dat ie bv spiegelingsvrij is en beeldtrillingsvrij is door 100 hrtz techniek en digital perfect motion enz. Maar ik hoor ook veel mensen dat je er minimaal 5 meter vanaf moet zitten en dan ook nog precies recht er voor , mijn afstand zal dan ongeveer 2,5 ,3,5 meter zijn en hoe zit het met de tv ontvangst ? Ik hoor dat deze ook slecht zijn bij zo`n televisie,overigens zie ik dit merk nie veel op nl sites staan met projectieschermen tenminste .
http://www.toshiba.de/consumer/default.htm

Marcel W
16-10-2003, 18:44
Deze Toshiba 42wh18p (neem aan dat je die bedoelt) heb ik zelf in de verkoop.
Gekocht in november 2002 voor een dikke 3000 euro, ik verkoop hem nu voor 1400 euro. En dan is hij ook nog eens ISF gecalibreerd (zeg maar: met digitale meetapparatuur op de "perfecte kleuren-instelling" afgesteld) à 150 euro.

Reden waarom hij weg gaat: ik heb een projector gekocht en met een groot scherm in de kamer is er gewoonweg geen geschikte plaats meer om deze TV er ook nog tussen te kunnen proppen.

Let wel: deze tv is o.a. te zien (en te koop) bij de Media Markt. Ze staan daar echter onder erbarmelijke omstandigheden en zijn dan ook nog eens heel beroerd ingesteld, waardoor ze best wel flets en onscherp lijken.
Zet je zo'n apparaat echter in je huiskamer en doe je even wat moeite om alles goed in te stellen (en dat is bij de mijne dus allemaal al gebeurd), dan is het een prachtbeeld.

Ik zat er zelf een kleine 3 meter vanaf. Dat is ongeveer op het randje: dichterbij is af te raden (dan wordt het voor het gevoel onscherper), iets verderweg is aan te raden (3 tot 4 meter), dan ziet alles er werkelijk haarscherp uit.

Gewone tv ontvangst is hetzelfde als op je oude tv: niet beter en niet slechter. Maar omdat het beeld groter is, kun je eventuele kleine storinkjes natuurlijk wel eerder zien. Ik had er in mijn huis totaal geen last van.

Johan van den D.
18-10-2003, 10:32
Nee idd geen plaast voor een scherm...Maar dan heb je zeker geen plaats voor een rearpro-tv.
Die nemen pas een hoop ruimte in beslag.
Dus als je oog geen beamertje wilt dan zit je toch aan een 92cm tv vast.
Of wanneer het budget wat breder is een plasma/LCD scherm :wink:

Johan van den D.
18-10-2003, 10:37
mijn afstand zal dan ongeveer 2,5 ,3,5 meter zijn2,5 is echt te weinig en je moet minimaal die 3.5 mtr aanhouden.
Rearpro-tv,s zijn wel leuk maar je moet dus zeker voldoende afstand kunnen nemen en er vrij recht voor kunnen zitten.
Ook is daglicht een beperking maar dat is opzich nog wel te doen.
Persoonlijk vind ik meer nadelen dan voordelen aan zo,n projectie tv zitten.

sioux
19-10-2003, 09:35
de hoek precies 1 mtr breed , kan zo`n tv er net mooi in staan , ik zelf zit er dan zo`n 3 a 3,5 meter vanaf ,alleen zal ik dan de stoelen die er schuin voor staan . moeten verplaatsen , aangezien dan idd de afstand dan te kort wordt , voor 107 cm breedbeeld. Maar zijn er mensen die naast MArcel ook zòn rptv hebben en zo ja wat zijn jullie ervaring , het wordt eigenlijk meer afgeraden dan aangeraden , snap dan ook nie wrm die dingen nog steeds gemaakt worden ...

Johan van den D.
19-10-2003, 09:56
Maar zijn er mensen die naast MArcel ook zòn rptv hebben en zo ja wat zijn jullie ervaring , het wordt eigenlijk meer afgeraden dan aangeraden , snap dan ook nie wrm die dingen nog steeds gemaakt worden ...Mijn zwager heeft er eentje vandaar mijn bevindingen over rear-pro.

Dat die dingen gemaakt en vooral verkocht worden is simpel.
Je krijgt een relatief groot beeld voor relatief weinig geld.
Dat is zo,n beetje de grootste reden denk ik.

Nu is het beeld best wel redelijk bij gebruik van een goede beeldbron ,denk aan dvd, maar wanneer je een minder signaal krijg zoals je tv signaal dan gaat het plezier in kijken wel erg hard achteruit.
Nu weet ik niet hoe het zit met bijvoorbeeld het signaal van een digitale schotel.
Feit blijft wel dat je gewoon geen optimale beeldkwaliteit krijgt.
Zijn je eisen niet zo heel erg hoog wat betreft die kwaliteit dan heb je voor weinig geld een lekker groot beeld waar je in dat geval zeker van kunt genieten.
Het is dus zeker niet zo dat het helemaal niks is.
Is alleen de vraag wat je ervan verwacht. :wink:

sioux
26-10-2003, 09:01
Nou ik heb nog eens heel goed nagedacht en heb de voor en nadelen eens op rijtje gezet, ik denk dat een beamer dan idd toch een beter oplossing is maar moet eerste eens kijen hoe in godsnaam ik dat hier moet plaatsen. IK wilde na het forum doorzocht te hebben het volgende vragen: is een dlp bv de TA Dataview V20 wel de moeite waard als budget beamer of zeggen jullie niet doen !! en als ik zo`n lichte beamer wil ophangen hier , dan is mijn plafond te hoog , maar wil dat ding dan ook zo`n min mogelijk zien , zijn er mensen die bv zo`n ding steeds opruimen na gebruik ?? Tis wel zo dat mijn speakers nu goed staan voor de tv , daar kan ik sowieso geen scherm plaatsen ,maar zijn er mensen die dit ook hebben en zo ja hoe heben die dit opgelost ? wat zijn daarnaast nog de meest betrouwbare sites voor een scherm te kopen of maakt dat nie zoveel uit ? Nou iig hopelijk niet te veel dubbele vragen gesteld maat sommige topics ware weer wat ouder , dus maybe is er wat nieuws bijgekomen, Groeten en bedankt iedereen!! Patrick

Leonard Shelby
26-10-2003, 09:42
Als ik me niet vergis is de TA Dataview V20 hetzelfde als de Infocus X1 en dat is een prima keus (het beste wat ik in deze prijsklasse heb gezien :) )

Ik zou een oplossing zoeken waarbij je een vaste opstelling hebt. Het steeds opnieuw instellen van scherpte onthoeken etc. lijkt me niet echt handig. Voor mij werkt een projector alleen als ik hem bijna als een TV gewoon aan kan zetten en kijken.

Dat zorgt voor wat hoofdbrekers hoe je dat moet gaan doen, maar geloof me het is de moeite waard!!! Ga anders eerst eens bij iemand kijken die een goede opstelling heeft. Dan weet je waar je het voor doet.

Ik twijfelde ook (en mijn vrouw nog meer) maar na gezien te hebben hoe het is als je een echte thuisbioscoop hebt, waren we direct om.

Dan is het gewoon de moeite waard!!
Ben nu zelf druk bezig uit te zoeken hoe ik het zelf ga doen :D

Nog een paar antwoorden:

Scherm: Vast scherm kan je zelf maken met bijvoorbeeld Tommydoek (HT Forum) das lekker goedkoop. Oprol scherm hoor ik overal dat je moet opletten dat je niet te dun doek hebt (bijv. van projecta de M-serie en niet de S-serie) Anders valt hij niet strak aan de zijkanten na een paar maanden.

Waarom niet aan het plafond? De projector projecteert enigszins naar beneden dus zou je wel een goede opstelling moeten kunnen krijgen.

De TV zou ik tussen je boxen weg halen (die wordt toch gedegradeerd tot een kastje waar je alleen het journaal op kijkt :wink: )

Johan van den D.
26-10-2003, 09:52
Vast scherm kan je zelf maken met bijvoorbeeld Tommydoek (HT Forum) das lekker goedkoop.
Frank D. van het HT forum verkoopt zelf ook los doek voor je scherm in zijn zaak.
Ik meen ongeveer dezelfde prijs als het Thommydoek.



Waarom niet aan het plafond? De projector projecteert enigszins naar beneden dus zou je wel een goede opstelling moeten kunnen krijgen.
Als je plafond te hoog is kun je inderdaad met een beugel gaan werken om je pj op de juiste hoogte te krijgen.
Feit is wel dat het dan altijd in het zicht hangt.
Heb je geen mogelijkheid om hem in een kastje te plaatsen of iets dergelijks.


(die wordt toch gedegradeerd tot een kastje waar je alleen het journaal op kijkt :wink: )Ondanks dat je een pj heb denk ik dat je de tv toch nog vaker gebruikt dan je denk.
Niet voor films uiteraard maar wel voor al het overige tv werk.
Het signaal van je kabel is vaak niet zo best dat het prettig kijken is via je pj.
Hier dus de vraag hoe hoog je je eisen steld :?:

sioux
26-10-2003, 11:22
thx alvast , ik wil zou dan idd een oprolscherm moeten hebben die kan dan mooi in de doorloop komen te hangen,maar ik moet letten op de dikte van het scherm ? en nog een vraag die projector heeft een resolutie van 800 bij 600 is dat dan ok wel geschikt voor bv een breedbeeld dvd (met zwarte balken snap je wel) ? of krijg ik dan heel veel vervorming ( ben echt nie zo thuis in die formaten ) en wat is een goed meetpunt om te kijken hoe groot je scherm moet worden ? ik zit er dan ongeveer 3.5 meter vanaf....

Johan van den D.
26-10-2003, 11:28
ik zit er dan ongeveer 3.5 meter vanaf....Dan zal ik het bij een beeld breedte van zo,n 2 a 2.40 mtr max. houden.
http://g-images.amazon.com/images/G/01/dvd/promotions/lion_king_sweeps_90.gif

Acinony
26-10-2003, 11:33
Ondanks dat je een pj heb denk ik dat je de tv toch nog vaker gebruikt dan je denk.
Niet voor films uiteraard maar wel voor al het overige tv werk.
Het signaal van je kabel is vaak niet zo best dat het prettig kijken is via je pj.
Hier dus de vraag hoe hoog je je eisen steld :?:
Ik gebruik de tv voor mijn vriendin .. :lol:
Die kijkt nog naar tv-uitzendingen, ik helemaal niet. ( behalve nationaal voetbal & darts )

Leonard Shelby
26-10-2003, 11:34
thx alvast , ik wil zou dan idd een oprolscherm moeten hebben die kan dan mooi in de doorloop komen te hangen,maar ik moet letten op de dikte van het scherm ? en nog een vraag die projector heeft een resolutie van 800 bij 600 is dat dan ok wel geschikt voor bv een breedbeeld dvd (met zwarte balken snap je wel) ? of krijg ik dan heel veel vervorming ( ben echt nie zo thuis in die formaten ) en wat is een goed meetpunt om te kijken hoe groot je scherm moet worden ? ik zit er dan ongeveer 3.5 meter vanaf....

Projecta M-serie schijnt goed te zijn (maar wel duur :roll: ) Als je bijv. een garage hebt waar je je scherm op zou kunnen bergen kan je zelf een scherm maken. Een licht frame waar het doek omheen gespannen wordt en wat je ophangt als je gaat kijken en opslaat in de garage als je niet kijkt. (Spannen kan je ook laten doen door een goede lijstenmaker als je niet zo'n DHZer bent)

Beeld breedte zou ik op 2 mtr. houden. Regel is dat de kijk afstand ong. 1,5 tot 2 x de breedte van je scherm is.

Resolutie is echt geen probleem. Je gebruikt bij breedbeeld niet al je pixels maar de resolutie van de X1 is voldoende om een mooi beeld te geven. Je kan natuurlijk projectoren krijgen met een hogere resolutie maar die zijn een stuk duurder en vaak op andere fronten (bijv. contrast) minder goed als de X1.

Ronald Dassen
26-10-2003, 12:28
Leonard, nog even een vraagje.
Jij hebt toch de infocus X1?
Op welke breedte projecteer jij?

Leonard Shelby
26-10-2003, 12:42
Leonard, nog even een vraagje.
Jij hebt toch de infocus X1?
Op welke breedte projecteer jij?

Nee helaas ik heb hem (nog) niet :cry:
Het vereist nogal een verbouwing in mijn huiskamer om het allemaal voor elkaar te krijgen. Hij gaat er binnenkort wel komen.(95% zeker dat het de X1 wordt) Ik heb de projector wel onder diverse omstandigheden aan het werk gezien.

Ik ga in iedergeval op 2 meter breed projecteren met een kijkafstand van 3,5 mtr.

Zelf ook aan het orienteren?

Ronald Dassen
26-10-2003, 12:49
Ben zelf idd ook aan het orriënteren.
Mijn oog was ook al eerder gevallen op die infocus. Vorig weekend naar de vad beurs geweest, en daar zag ik de twee nieuwste Epson projectoren.
De goedkoopste, die dan nog wel duurder is dan de infocus, werd afgeraden om te nemen als je op ongeveer 2 meter wilt gaan projecteren. Deze heeft dezelfde resolutie als de infocus. Dus daarom ben ik een beetje gaan twijfelen over de infocus.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de infocus toch een beter beeld geeft, ondanks dat hij dezelfde resolutie heeft, omdat de infocus een DLP projector is, en de Epson's zijn LCD projectoren.

Maar nog een twijfel bij mij is, dat ik ergens op het forum heb gelezen (kan ook het htforum geweest zijn) dat iemand die ook de infocus heeft, toch op den duur wel last kreeg van het zgn regenboog effect, naarmate hij de infocus langer had.
Dus twijfel alom aan mijn kant :sad:

Ik heb ook gehoord dat er een infocus X2 op de markt moet zijn? Dat ga ik nog wel een keertje opzoeken, misschien is daar het regenboog effect mee verholpen.
Maar goed, de infocus X1 blijft natuurlijk wel aantrekkelijk door zijn mooie prijsje ;-)

Johan van den D.
26-10-2003, 12:54
misschien is daar het regenboog effect mee verholpen.
Volgens mij blijf je daar ten alle tijden iets last van houden met DLP projectoren hetzij wellicht in een mindere vorm. :idea:


Hadden jullie deze al gelezen over de Epson TW 200 (en 100)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=61;action=display;threadid=10995

Ronald Dassen
26-10-2003, 13:04
misschien is daar het regenboog effect mee verholpen.
Volgens mij blijf je daar ten alle tijden iets last van houden met DLP projectoren hetzij wellicht in een mindere vorm. :idea:


Hadden jullie deze al gelezen over de Epson TW 200 (en 100)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=61;action=display;threadid=10995

Dit is dus inderdaad een pracht apparaat.
Deze heb ik gezien op de VAD-beurs, en gewoon een schitterend beeld.
Maar de adviesprijs van 2500 euro.....tja, die euri's heb ik voorlopig nog niet. Op de beurs vertelden ze me wel dat 2500 euro de adviesprijs is, en dat hij bij o.a. de MM voor rond de 2200 euro zou moeten komen.

NB......dat artikel op het htforum heb ik inderdaad nog niet gelezen, en ga dat nu direct doen.......bedankt voor de link (y)

Johan van den D.
26-10-2003, 13:21
Wat kost zo,n Infocus dan als ik vragen mag??

Ronald Dassen
26-10-2003, 13:28
wat kost zo'n infocus dan als ik vragen mag??

Zo rond de 1100 euro moet je hem al kunnen krijgen in Nederland hoor.
Misschien dat hij op duitse sites nog iets goedkoper ligt?

Kijk eens op www.thuisbioscoop.nl
Daar staat geloof ik ook een prijs bij de infocus, en ook een leuke combi aanbieding met de infocus X1 ;-)

PS: nu zelf ook weer op de site van thuisbioscoop gekeken, en zie dat de combiset met 200 euro in prijs is gedaald :shock:
Vorige week was het nog 1795 euro !

Johan van den D.
26-10-2003, 13:32
Dat is inderdaad een flink verschil met die Epson TW200
Toch kan het beter zijn om door te sparen voor de betere (en helaas vaak duurdere) projector.
Je gaat je immers zeker ergeren aan de eventuele tekort komingen van een pj.

Ronald Dassen
26-10-2003, 13:43
Dat is inderdaad een flink verschil met die Epson TW200
Toch kan het beter zijn om door te sparen voor de betere (en helaas vaak duurdere) projector.
Je gaat je immers zeker ergeren aan de eventuele tekort komingen van een pj.

Dat is inderdaad zo, maarrrrr......

De prijsdalingen gaan ontzettend snel, zeker met LCD projectoren.
Ik durf te wedden dat de TW200 van Epson over een jaar misschien ook zo rond de 1300 euro ligt.
Nu is de tw200 relatief goedkoop, maar in princiepe, als ik snel wil gaan projecteren, zou ik nu de infocus kunnen nemen, en over 1 á 2 jaar de tw200 bijvoorbeeld. Ben ik hetzelfde geld kwijt als wat ik er nu voor kwijt zou zijn :mrgreen:

Als ik ook eens de berichten doorlees op het ht forum, dan zou het er wel eens naar uit kunnen zien, dat er binnen een paar jaar LCD/DLP projectoren op de markt gaan komen, die de CRT kwaliteit héél dichtbei gaan benaderen......stel je voor, over een jaar of vier koop je dan een projector rond de 2000 euro mét CRT kwaliteit......oh.....wat zou dat fantastisch zijn.

Ik geloof er wel in hoor, de ontwikkelingen volgen zich in razend tempo op en je krijgt steeds betere kwaliteit met een gunstigere prijs.
Laat ik dan nu met iets minder kwaliteit tevreden zijn, een een wat goedkopere projector kopen zoals bijvoorbeeld de infocus X1, en dan over een paar jaar gaan upgraden. Ik zou natuurlijk zowiezo een paar jaar kunnen wachten, maar dan kan je wel blijven wachten net zoals met zoveel andere dingen........Laat in ieder geval de prijzen maar flink dalen, zodat projecteren met een goede beeldkwaliteit voor iedereen is weggelegd :D

Johan van den D.
26-10-2003, 15:36
De prijsdalingen gaan ontzettend snel, zeker met LCD projectoren.
Ik durf te wedden dat de TW200 van Epson over een jaar misschien ook zo rond de 1300 euro ligt.
Dat is zeker zo dat de prijzen zeer snel dalen maar ik denk dat je die 1300 euro niet gaat halen in een jaar.
Ik zet zelf in op zo,n 1800 a 1900 euro als het al niet hoger zal uitkomen.
Wellicht dat er een nieuwe type komt die wel onder die prijs gaat zitten (TW300 :roll: )



dan zou het er wel eens naar uit kunnen zien, dat er binnen een paar jaar LCD/DLP projectoren op de markt gaan komen, die de CRT kwaliteit héél dichtbei gaan benaderen.....
Die zijn er al van o.a Marantz maar dan zit je tegen een prijs van 10.000+ euro aan te kijken.
Maar ze benaderen CRT dus echt heel erg.
Op sommigen punten gaan ze over CRT heen maar op andere punten redden ze het nog niet.
CRT benaderd nog steeds als beste het film ideaal.
Feit is wel dat alleen hun voor en nadelen hebben


stel je voor, over een jaar of vier koop je dan een projector rond de 2000 euro mét CRT kwaliteit......oh.....wat zou dat fantastisch zijn.Dat zal het zeker zijn maar ik denk niet dat dat voor zo,n prijs gaat lukken.
De toekomst zal het ons leren in dit geval.


Ik zou natuurlijk zowiezo een paar jaar kunnen wachten, maar dan kan je wel blijven wachten net zoals met zoveel andere dingen....Dat moet je inderdaad niet doen want dan blijf je wachten en heb je nooit wat.


...Laat in ieder geval de prijzen maar flink dalen, zodat projecteren met een goede beeldkwaliteit voor iedereen is weggelegd :DDat zal zeker leuk zijn voor iedereen maar aan de andere kant is mijn HT ruimte met CRT niet meer zo exclusief zoals het nu is en zal ik in zo,n geval niet meer zoveel van die verbaasde gezichten zien als ze binnen stappen :shock:

Hoe dan ook, met de huidige prijzen komt projecteren al binnen het bereik van velen liefhebbers :wink:

Acinony
26-10-2003, 16:18
Leonard, nog even een vraagje.
Jij hebt toch de infocus X1?
Op welke breedte projecteer jij?
Dat was ik, die een infocus heeft. :D

Ik projecteer op 200x120, op een scherm bij de MM vandaan. (weet zo 1,2,3 niet uit me hoofd welk merk)

Ronald Dassen
26-10-2003, 16:56
Leonard, nog even een vraagje.
Jij hebt toch de infocus X1?
Op welke breedte projecteer jij?
Dat was ik, die een infocus heeft. :D

Ik projecteer op 200x120, op een scherm bij de MM vandaan. (weet zo 1,2,3 niet uit me hoofd welk merk)

Natuurlijk, dat was jij Acinony ;-)
Alhoewel ik dacht dat Leonard ook al draaide met die projector.

Wat heb je trouwens ongeveer voor dat scherm bij de MM betaald? En valt de kwaliteit ook een beetje mee?

sioux
26-10-2003, 17:05
Dus even voor de goede orde die infocus is hetzelfde als die dataview en dus het apparaat is hetzelfde alleen ander merk erop en ook nog eens prijsverschil. Wat mijn wel bv opvalt is dat de ene site zegt dat het aantal db bij de ene 27 db is en de andere 36 , geen flauw benul of je daar last van hebt als je er naast zit ? Het wordt dus een oprol scherm of een losse die ik dan steeds neer moet zetten , hebben jullie nog een goed advies van welk scherm redelijk goed is voor zo`n projector , en eventueel betrouwbare sites ? dank jullie alle voor alle reacties, ik ga hem denk ik rond december kopen . :lol:

Ronald Dassen
26-10-2003, 17:11
Wat ik wel weet te vertellen over het aantal db, is dat je er wel voor moet zorgen dat je een pj neemt die niet meer dan 32 db is.......daarboven schijnt het toch wel een irritant geluid te zijn, waar je dus wel last van schijnt te hebben.

Acinony
26-10-2003, 17:35
Wat heb je trouwens ongeveer voor dat scherm bij de MM betaald? En valt de kwaliteit ook een beetje mee?
Dacht zo'n € 750,- (elektrisch)
Een vriend van mij, met wie ik tegelijk de infocus kocht heeft een projekta scherm en ik zie geen verschil -> Pracht quality !!

btw

Ik heb geen last van het geluid van de projector. ( maar dat kan ook zijn vanwege mijn grote aantal decibellen bij het kijken van films... ) (y)

Ronald Dassen
26-10-2003, 17:38
€ 740 is zeker niet duur voor een elektrisch scherm!

Acinony
26-10-2003, 17:45
€ 740 is zeker niet duur voor een elektrisch scherm!
Dat is idd niet duur.

Maar eigenlijk stuitte ik per ongeluk op dit scherm:
We hadden allebei al een 220x140 scherm in bestelling staan, maar de leverancier/projekta ging 4 weken dicht in de zomer.
Daar kon ik niet op wachten, heb ik eindelijk me projektor in huis moet ik wachten met kijken...grr
Ben een heleboel winkels af geweest nergens was er ééntje op voorraad.
We moesten gelijk een tv hebben voor in de slaapkamer, deze kochten we bij de MM, en toen zag ik dit scherm hangen.... hadden er nog 3 op voorraad. ( hebben wel ruim een uur in de MM gestaan voordat we daadwerkelijk geholpen werden, maar het was het waard.)

Johan van den D.
26-10-2003, 19:07
Wat mijn wel bv opvalt is dat de ene site zegt dat het aantal db bij de ene 27 db is en de andere 36 , geen flauw benul of je daar last van hebt als je er naast zit ?
Ja, iedere dB is er eentje en daar heb je zeker last van als je dat ding vlakbij je heb staan/hangen.
Dit laaste zal ook vrijwel altijd het geval zijn.
Het geluids nivo is dus zeer en zeer belangrijk.


Het wordt dus een oprol scherm of een losse die ik dan steeds neer moet zetten In dat geval zal ik voor een goed oprol scherm gaan ipv telkens je "vaste" scherm tevoorschijn halen en plaatsen.
Zou dan niet voor een hand bediend scherm gaan maar een elektrisch :wink: :roll:
Dit omdat die minder gevoellig zijn voor omkrullende zijkanten.
Door hem hand matig uit te trekken schijn je het doek toch verkeerd te belasten :?

sioux
26-10-2003, 20:00
ja idd een oprolscherm ,moet me eerst eens in verdiepen. Maar over die db : ze zeggen dus dat de infocus 37 db maakt en die TA Dataview V20 minder dan 27 db dit terwijl ze allebei hetzelfde zijn ?

Ronald Dassen
26-10-2003, 20:35
ja idd een oprolscherm ,moet me eerst eens in verdiepen. Maar over die db : ze zeggen dus dat de infocus 37 db maakt en die TA Dataview V20 minder dan 27 db dit terwijl ze allebei hetzelfde zijn ?

Of die Dataview hetzelfde is, dat zou ik écht niet weten, want in de specs van die Dataview heb ik me nog niet verdiept.

Maar hier (http://www.thuisbioscoop.nl/bekijkgroep.php?structuurid=11&vlag=nl) zeggen ze dat de infocus 31 db koelingsgeluid produceert ;-)

Leonard Shelby
26-10-2003, 22:09
Ze zijn allebei getest in een grote projector test in de PCM. Hun conclusie was dat het technisch volledig identieke producten waren. Ook wat betreft de geluidsproductie.

Overigens schijnt de Infocus dus het orgineel te zijn en is de TA Dataview gewoon een Infocus met een ander stickertje. Ik heb hem onder nog drie andere merk namen gezien. Zelfde apparaten, alleen soms andere garantie voorwaarden of een ander snoertje meegeleverd ofzo... Verder precies hetzelfde.

sioux
26-10-2003, 22:37
Ik zie schermen staan die of 4:3 video zijn of 16:9 breeldbeeld zijn beide geschikt voor deze infocus x1 ?

Ronald Dassen
26-10-2003, 22:44
Ik zie schermen staan die of 4:3 video zijn of 16:9 breeldbeeld zijn beide geschikt voor deze infocus x1 ?

Op het htforum heb ik eens gelezen dat er een 4:3 scherm wordt aangeraden bij de infocus, maar de reden daarvan kan ik me niet meer herinneren. Het heeft er natuurlijk mee te maken dat de infocus een 4:3 projector is, maar waarom je eigenlijk niet moet gaan voor een 16:9 scherm, dat weet ik helaas niet meer.....als ik een keertje de tijd heb, zal ik die post proberen terug te vinden, en hier de link plaatsen.

sioux
26-10-2003, 23:13
Heb al meer gebruikers gevonden die gewoon een 16:9 scherm hebben met deze beamer. Mijn laatste vragen zijn ,als ik dat scherm ophang heb ik als ik het uitrol geen muur ofzo hij hangt dus zal ik maar zeggen in een doorloop.. Waar moet ik dan zeker op letten als ik een scherm koop , bv de dikte ofzo ? en hoeveel moet dit dan zijn ? En nogmaals als je nou een dvd hebt die widescreen is dus waar je normaal op je breeldbeeld tv zwarte balken zou hebben , zie je dan de ondertiteling wel goed ? ( domme vraag mischien maar ja ben echt leek ) .Dank jullie ;)

Acinony
27-10-2003, 07:47
Op het htforum heb ik eens gelezen dat er een 4:3 scherm wordt aangeraden bij de infocus, maar de reden daarvan kan ik me niet meer herinneren. Het heeft er natuurlijk mee te maken dat de infocus een 4:3 projector is, maar waarom je eigenlijk niet moet gaan voor een 16:9 scherm, dat weet ik helaas niet meer.....als ik een keertje de tijd heb, zal ik die post proberen terug te vinden, en hier de link plaatsen.
Je projecteert eigenlijk gewoon 4:3 dus als je een 16:9 scherm hebt, net als ik, dan projecteert ie ook buiten de normale zwarte balken als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar ik ervaar dit niet als storend.
Hoe dit eruit ziet als het buiten het doek/muur projecteert ligt aan de omgeving.


Mijn laatste vragen zijn ,als ik dat scherm ophang heb ik als ik het uitrol geen muur ofzo hij hangt dus zal ik maar zeggen in een doorloop.. Waar moet ik dan zeker op letten als ik een scherm koop , bv de dikte ofzo ? en hoeveel moet dit dan zijn ? En nogmaals als je nou een dvd hebt die widescreen is dus waar je normaal op je breeldbeeld tv zwarte balken zou hebben , zie je dan de ondertiteling wel goed ? ( domme vraag mischien maar ja ben echt leek ) .Dank jullie :wink:
Je kan niet nog dikker kopen naar mijn weten, ik zou dan gaan voor een vast scherm zodat het scherm niet krult of gaat wapperen.
De ondertiteling zie je perfect !! Maar dit verschlt natuurlijk ook per film. :P

sioux
27-10-2003, 16:22
Buiten de zwarte balken hoe bedoel je dat ? ( sorry dat ik dat nie snap) Wel raar toch heb nog eens nagevraagd bv de Data view heeft 4000 branduren en de infocus niet en ook het decibel verhaal snap ik dat er 10 db tussen zit als het om exact dezelfde aparaten gaat ...

Leonard Shelby
27-10-2003, 18:19
Het paneel die het beeld maakt heeft een verhouding 4:3
Als je dus een 16:9 (breedbeeld) dvd draait zal dus onder en boven een zwarte balk laten zien. Aangezien een LCD of DLP projector geen 100% zwart kan weergeven zal dat dus heel donker grijs zijn. Als je met een 16:9 scherm werkt zal dat niet zo storend zijn omdat je een zwarte afbakening hebt van je scherm. Overigens is een DLP beter in het zwart als een LCD.

Opzich is dit alles niet zo storend. Bij een TV gaan de zwarte balken van je scherm af en heb je dus een kleiner beeld (zonde van je grote beeldbuis) maar bij projectie maak je toch het beeld zo groot als je wilt :wink:

Wat betreft de verschillen Infocus<>TA Dataview. ZE ZIJN ECHT HET ZELFDE!!! GELOOF ME!!! :wink:

Infocus heeft het aantal branduren voor de lamp aan de hand van praktijk ervaring bijgesteld naar 4000 uur. (zie: www.infocus.com) Dit geldt dus ook voor de TA Dataview. De eene leverancier heeft het al veranderd op zijn website de ander nog niet. Verschil in geluidsproductie zit em in verschillende meetmethode. Er is gewoon geen goede standaard. Ik heb je naast elkaar getest gezien en de gemeten waarde onder dezelfde omstandigheden was gelijk. Er waren overigens projectoren met een lagere fabrieks opgave die in de test toch meer herrie bleken te maken.

Ik heb trouwens net gebeld met beamerdiscount.nl
Hij heeft hem staan voor 1184,- incl BTW met Nederlandse garantie (vind ik belangrijk) Volgens mij is hij de goedkoopste van Nederland met deze projector of weet iemand hem nog voordeliger?

Acinony
27-10-2003, 19:52
Opzich is dit alles niet zo storend. Bij een TV gaan de zwarte balken van je scherm af en heb je dus een kleiner beeld (zonde van je grote beeldbuis) maar bij projectie maak je toch het beeld zo groot als je wilt :wink:

Dus maw: je projecteert groter dan je scherm op 16:9.
En moet je dus kijken of je dit als storend ervaart. (ik niet)

sioux
28-10-2003, 16:54
Dus eventjes weer echt leek doen nu : als je dus een breedbeeld dvd hebt waar de letters in de zwarte balk vallen , dan pas je je beamer aan op dat beeldformaat ? wat is dan in wezenlijk het verschil tussen een 4:3 en een 16 :9 projetor als je je beeld toch kan aanpassen ,is dit puur de standaard projectie die heeft? O en leonard heb je daar een link van die prijs ?

Leonard Shelby
28-10-2003, 17:37
Ik heb trouwens net gebeld met beamerdiscount.nl

Heel orgineel is de url www.beamerdiscount.nl :wink:

Acinony
28-10-2003, 20:40
Dus eventjes weer echt leek doen nu : als je dus een breedbeeld dvd hebt waar de letters in de zwarte balk vallen , dan pas je je beamer aan op dat beeldformaat ? wat is dan in wezenlijk het verschil tussen een 4:3 en een 16 :9 projetor als je je beeld toch kan aanpassen ,is dit puur de standaard projectie die heeft?
Je blijft altijd zwarte balken hebben... bekijk deze (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16#) flash animatie van Nathan maar eens en als voorbeeld dit (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=15) artikel.

sioux
21-11-2003, 23:39
Nou heb inmiddels mijn infocus x1 binnen , hebben gelijk de 2 en half zits bank vervangen voor nieuwe stoelen ( ach ja je moet er wat voor over hebben) ,ben errug blij met mijn aankoop ,heb een scherm van 1.78 breed en 1.03 cm hoog op een kijkafstand van ongeveer 3.20 cm.. Heb net ff een stuk the Matrix 2 zitten kijken en moet zeggen dat ik deze tot nu toe kwa beeld het mooiste vindt . Hebben jullie nog goede adviezen om mijn beamer zo optimaal mogelijk in te stellen ? Ik heb bv die thx optimizer gebruikt om beeld beter te krijgen , wil eventueel nog zo`n test dvd gaan aanschaffen ( avia ofzo ) ..is dit aan te raden ? of moet je gewoon echt zo`n calibratie laten uitvoeren ? Groeten alle !!!! en bedankt voor alle adviezen !!!

Johan van den D.
22-11-2003, 12:44
of moet je gewoon echt zo`n calibratie laten uitvoeren ? !!!Dat is natuurlijk altijd het beste om te laten doen ja.
Kost wel wat natuurlijk maar dat callibreren gaat wel verder dan dat je het zelf kunt doen met je avia-tje. :wink:

mark9534
23-11-2003, 22:32
Ik heb bv die thx optimizer gebruikt om beeld beter te krijgen , wil eventueel nog zo`n test dvd gaan aanschaffen ( avia ofzo ) ..is dit aan te raden ? of moet je gewoon echt zo`n calibratie laten uitvoeren ?

Een test dvd is zeker aan te raden. De interne patronen van een projector zijn namelijk niet altijd de beste. Je kijkt immers naar het beeld wat eruit komt en niet naar je interne patronen. Als je het geld kunt missen is een goede calibratie door een professioneel iemand altijd aan te raden. Maar deze zijn meestal niet goedkoop.