PDA

Bekijk de volledige versie : Plaatsing achterste twee boxen



StevenTD
20-11-2001, 09:09
Ja ja, het is die winnaar van de Bose Lifestyle® 50 Home Theater System hier weer eens ...

Volgens de handleiding moet je de achterste boxen naast je plaatsen en niet achter je. Je moet ze dan wel zo klikken dat de bovenste helft zijn klank weerkaatst tegen de achterste muur en de onderste helft moet naar het midden van de kamer gericht staan ...

Allemaal goed en wel maar nu heb ik het gevoel dat als je met twee zit te kijken, je bijna niks hoort van de kant waar je zetelpartner zit ...

Is hier een oplossing voor ...

Vraagteken,
StevenTD.

Raskel
20-11-2001, 09:34
Waarom hang je de achterste speakers niet wat hoger? Dan kunnen jullie beiden "genieten" van het ongekende Bose geluid.

Mies
20-11-2001, 09:43
Hey,

erg raar hoor, zoiezo verklein je de luisterzone enorm.
Ik zou gewoon eens proberen hoe het klinkt als ze schuin achter je staan. Anders kun je nog altijd een koptelefoon proberen, das ook links en rechts van je ;).

grtz

bmateijsen
20-11-2001, 09:59
Oke, ik snap het Bose principe wel....

Gericht naar de muur, zorgt voor snelle weerkaatsing van middentoon... het zogeheten, bas-reflex in het klein principe...
Uiteindelijk.... zal dit melkpakje dan wel het beste resultaat geven, aangezien die eigenlijk geen lage of middentonen kan geven... dus zou je dit niet zo doen hoor je alleen alles als een soort hoge tonen..

Degene die met de Mediamarkt (arena) bekend zijn weten waarschijnlijk die enorme hitachi tv wel te vinden, inclusief het Bose surround idee. Daar zijn alle melkpakjes naar voren gericht... en het enige wat deze weergeven is een hoop hoog kabaal uit alle kanalen...

Groet Bjorn

Eric van Ballegoie
20-11-2001, 10:06
Voor alle duidelijkheid:

Bij een 5.1 installatie 'horen' de surround speakers inderdaad opgesteld te worden NAAST de luisterpositie, niet erachter. Dolby adviseerd zelf om de speakers zo'n 60 - 90 CM boven de hoogte van je hoofd te plaatsen, dit heeft het meest ruimtelijke idee.

Bij een 7.1 installatie worden L en R surround ook naast de zit positie geplaatst, en worden de back surround luidspreker onder een hoe van 30 graden achter de zitpositie gelpaatst, ook 60 to 90 cm boven de positie van je hoofd.

http://www.dolby.com/graphics/ht/co_br_0110_ListenersGuideEX02.jpg

Zie ook:

http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html

bmateijsen
20-11-2001, 10:26
Tuurlijk Eric,

In een normale opstelling klopt dit exact. Maar bij Bose.... wordt dit weer een heel ander verhaal... Typisch Bose natuurlijk...

Als je die afzonderlijke delen niet richting de muur plaats, zal je nooit middentonen krijgen... en ruimtelijke effecten... de Bose speakers laten alles, maar dan ook alles eigenlijk zoveel mogelijk in en een halve meter om het speakertje heen zitten...

Ach, het verhaal is eigenlijk gewoon simpel... DUS NOOIT Bose kopen.... En zeker niet de Acoustimas serie...

Groet Bjorn

StevenTD
20-11-2001, 10:48
luitjes ...

bedankt voor jullie posts maar toch effe dit ...

hoe denken jullie dat ik dan het best dat 'hoorprobleem' oplos ...

hoger hangen ...

anders plaatsen ...

nu staan ze zoals in de handleiding vermeld wordt ...

cheerio,
steventd.

PM
20-11-2001, 11:00
ik zou zeggen...
hoger hangen... en dan naar beneden (luisterpositie) richten..

probeer wat dingen... en luister wat het beste klinkt..

tapeshirt
29-11-2001, 19:13
Kijk wel uit met het proberen juist te plaatsen van de "luidsprekers" dat je geen gatenkaas maakt van je muur. Dat tocht op een gegeven moment zo. Hoewel, tocht? volgens mij kun je ze met een punaise ophangen!! Maar nu genoeg bose afgezeken (ik heb er nooit in geloofd). Het blijft toch proberen. Misschien is het een idee om je versterker anders in te stellen(als dat kan) door bv al het laag te laten weergeven door je subwoofer. Dit kan omdat het menselijk gehoor maar moeilijk kan plaatsen waar een lage toon vandaan komt. Het blijft in ieder geval proberen.

nniewee, succes!

Edwin V
30-11-2001, 08:16
Denon raadt voor muziek aan dat de surround luidsprekers achter staan en voor film naast. Op mijn versterker zitten dan ook 9 aansluitklemmen:
front left, front center, front right, surround film left, surround film right, surround music left, surround music right en twee surround back.

PM
30-11-2001, 08:17
welke versterker heb je??