PDA

Bekijk de volledige versie : DTS wel of niet



Roberto van Rooijen
20-11-2001, 12:25
Ik ben op dit moment nog in het bezit van een eerste generatie DVD speler en wil misschien op korte termijn een nieuwe DVD speler aanschaffen.
Nu zit ik met de volgende vraag:
Is het verstandiger om te wachten totdat de speler volledig inzetbaar is om ook films op te kunnen nemen of zegt iemand van jullie koop nu maar een speler met DTS want je weet niet wat je mist.
Is dit werkelijk een verandering want ik heb het idee dat als een DVD schijf een bitrate van 448 kbs meekrijgt er misschien weinig verschil is.
Ik heb ooit in een blad gelezen,volgens mij was dat OOG en OOR, dat DTS onterecht vaak beschouwd wordt als de perfecte compressie.
Wie kan mij vertellen wat ik moet doen?
Wachten op de (betaalbare) DVD recorder? of gewoon overgaan tot de aanschaf van een nieuwe speler.

Ik wacht met spanning op jullie reactie's.

de Maker
20-11-2001, 12:33
Persoonlijk zou ik NOOIT overgaan tot de aanschaf van een DVD-recorder. 1 tot 2 uur opnemen, okee. maar 4 uur opnemen met VHS-qualiteit..? dat kan er bij mij niet in. Trouwens, als je geen digitale sateliet ontvangst hebt, wat wil je dan opnemen? SBS6? met de megawualiteit uitzendingen van tegenwoordig vind ik het niet het geld waard. (nu niet, en in de toekomst ook niet).

DTS wel of niet blijft denk ik een kwestie van smaak. Ja, het zou wel eens mooier kunnen zijn dankzij de hogere bitrate, maar als je niet echt een audio-freak bent, merk je niet echt het verschil. Twouwens, de meeste huidige dvd-spelers hebben DTS aan boord, en ook de huidige versterkers worden vrijwel allemaal met DTS geleverd, dus als je toch een nieuwe (goede) set aan gaat schaffen; waarom niet..?

my 2 cents.

Gabriël de Rop
20-11-2001, 12:40
Ik zou gewoon kiezen voor DTS.
Je hebt nu al een goede DTS DVD-speler voor 800-900,- terwijl de eerste DVD recordable spelers 4000,- kosten.
Eer deze "dingen" onder de 2000,- gulden gaan kosten en ook nog van goede kwaliteit zijn, zijn we al 1 a 1,5 jaar verder.
En ja, ikzelf hoor wel degelijk een verschil tussen DD en DTS; niet bij alle films natuurlijk maar goede voorbeelden zijn Gladiator en U-571 DTS : geweldig !!!
[ DTS gebruikt een techniek die het geluid +/- 4x minder compromeerd dan DolbyDigital ]

Digger
20-11-2001, 12:46
DTS zou ik kiezen, want een dvd-recorder heeft niet zoveel nut, er wordt nog niet digitaal uitgezonden via de tv, dus dat kun je net zo goed opnemen met een videorecorder. Alleen voor mensen met een passie voor eigen gemaakte video's kan het nuttig zijn vanwege de grootte opslagcapaciteit.
Het enige waarvoor ik een dvd-recorder zou aanschaffen is om dvd-schijfjes te kopieeren en aangezien dat nog niet kan met zo'n apparaat zou ik deze de eerste tijd nog niet aanschaffen en al zeker niet wat ze er de komende tijd voor vragen.
En ik vind dat je het verschil met DTS goed kan horen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

paul knieriem
20-11-2001, 12:52
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan DTS boven DD 5.1 ,naar mijn mening hoef je geen audiofreak te zijn om het verschil te horen.
Ik persoonlijk zoek bij voorkeur altijd DTS titels,zeker als het muziek betreft.
Dus wat mij betreft Go For DTS(www.dtsonline.com)

Roberto van Rooijen
20-11-2001, 12:57
Ik begrijp dat een DVD Recorder nog in een te pril stadium is en een stand alone speler jullie voorkeur heeft.
Ik ga in ieder geval een DTS speler kopen, ook al om het feit dat er steeds meer DVD's met DTS op de markt komen.
Het enige probleem is dat ik ook een nieuwe versterker moet aanschaffen, ik ben nu in het bezit van een Denon AVR 2700 receiver, deze heb ik bijna 3 jaar geleden gekocht toen DVD net in was en deze is alleen uitgerust met DD 5.1 (that's it)
Mijn DVD speler is een Thomson A100 ook alleen uitgerust met 5.1

Ik ga volgende maand mijn set maar eens vervangen.

Alexander de Mol
20-11-2001, 13:01
Je kan natuurlijk ook een DVD speler aanschaffen met ingebouwde DD èn DTS decoder.
Nu is die markt weliswaar erg dunbezaaid...maar het is een optie.

Roberto van Rooijen
20-11-2001, 13:06
Wat zijn daar de gemiddelde kosten van?

paul knieriem
20-11-2001, 13:10
Je kunt natuurlijk ook een losse DTS decoder aanschaffen(Millennium 2.4.6 bijv.)

PM
20-11-2001, 13:36
ja dat is interessant... wat kost een losse decoder?
(interessant als je meerdere versterkers etc gaat gebruiken, voor alleen stereo geluid voor muziek en 5.1 (of meer) voor films..)

Geert Kranendonk
20-11-2001, 14:14
Je kan natuurlijk ook een DVD speler aanschaffen met ingebouwde DD èn DTS decoder.


Wat zijn daar de gemiddelde kosten van?

Ik heb een Pioneer DV-626D met ingebouwde DTS en DD decoder, die heeft me ruim een jaar geleden 1299,- gekost, regio- en macrovison-vrij.

Ondertussen is er de opvolger, de DV-636D, ook met DD en DTS decoders ingebouwd, die kost zo'n 1400,- op dit moment.

Je versterker moet hiervoor natuurlijk wel External 5.1 inputs hebben, anders heb je weer niks aan de decoder outputs.

Ik wil hiermee geen directe voorkeur voor Pioneer uitspreken, er zijn ongetwijfeld meer spelers met DD en DTS decoder te vinden (alhoewel heel vaak spelers alleen een DD decoder hebben) maar deze ken ik en durf ik je ook aan te bevelen qua kwaliteit......

Roberto van Rooijen
20-11-2001, 14:46
Mijn voorkeur gaat nu toch uit naar een losse verterker en DVD speler.
Ik wil iedereen wel bedanken voor de info, ik ben er in ieder geval wel een stuk wijzer op geworden.


Roberto.