PDA

Bekijk de volledige versie : Help!!! M'n nieuwe REL doet 't niet... (edit: 2/11 opgelost)



AMD
31-10-2003, 17:18
Hoe kan dit nou?

Kom ik helemaal blij met m'n nieuwe Q150E thuis, krijg ik er geen geluid uit!!! :(

Ik heb de bestaande B&W (actieve) sub losgekoppeld, niets veranderd aan de instellingen van m'n receiver, en de nieuwe REL op dezelfde manier aangesloten. Dus via de Van den Hul subconnect op de LFE-uitgang van m'n receiver.

De receiver stuurt wél signaal naar LFE (volgens die LFE-ledjes op het display) maar 't komt niet uit de REL... Als ik de subconnect vervolgens weer in de B&W doe, komt dáár wel laag uit.

Domme vraag; dit heeft toch niet te maken met het feit dat ik enkel via "LO level" aansluit en niet via "HI level" met die Neukrik Speakon?

Hopelijk kan iemand me helpen, zodat ik vanavond nog kan genieten. Ik heb vást iets over het hoofd gezien, maar kan de winkel nu ook niet meer bereiken :cry: .

Groet van Arno

Arnold van Oostrum
31-10-2003, 17:43
Bij REL kun je tegelijkertijd LO en HI aansluiten. Mogelijk moet je een schakelaar omzetten o.i.d. Misschien eens eerst rustig de bijgeleverde handleiding lezen?

AMD
31-10-2003, 18:02
Het lullige is; die handleiding heb ik vooraf ook rustig doorgelezen :? . Ik zou ook geen topic starten als ik dat niet had gedaan :wink: .

Maar oké, ik zal het nog eens doornemen. Koffie en een sigaret erbij, de adrenaline is weer wat gezakt.

AMD
31-10-2003, 21:05
Maar oké, ik zal het nog eens doornemen. Koffie en een sigaret erbij, de adrenaline is weer wat gezakt.
Pfff...

Nix dus, nada, noppes. Morgenvroeg meteen maar bellen met Hobo-hifi. Gelukkig niet on-line gekocht, maar bij een goede REL-dealer met verstand van zaken. Arrrgghh, dit is balen zeg!

Raskel
31-10-2003, 22:01
Maar oké, ik zal het nog eens doornemen. Koffie en een sigaret erbij, de adrenaline is weer wat gezakt.
Pfff...

Nix dus, nada, noppes. Morgenvroeg meteen maar bellen met Hobo-hifi. Gelukkig niet on-line gekocht, maar bij een goede REL-dealer met verstand van zaken. Arrrgghh, dit is balen zeg!

Das inderdaad flink balen! Wat is de reden geweest om de Rel aan te schaffen als ik vragen mag?

Groeten,
Raskel

AMD
31-10-2003, 22:23
Wat is de reden geweest om de Rel aan te schaffen als ik vragen mag?
Die B&W is een prima sub, die goed bij de VM-1 speakers past, maar ik vond 'm toch wat te licht. Het échte laag pakt 'ie niet. Wie dus nog een zgan-e AS-1 van een halfjaar oud wil; hij is te koop.

Verder wilde ik graag een redelijk compacte kast, de ASW650 vond ik dus te groot, de ASW675 (wél compact) met een prijs van 1000 euro te duur (en verhouding zoek als je m'n speakers ziet). Quake en Pro50 (MJ Acoustics) weer net wat te licht, dus bleven de Q150 en Refercence 100 (MJA) voor mij over, beide 700 euro. De REL vond ik goed klinken, ik moest op zoek naar een winkel met de Ref100 in de schappen.

Helaas heb ik die laatste twee nergens met elkaar kunnen vergelijken, dus heb de Ref100 nooit gehoord (wat ik jammer vind). De aanbieding van Hobo heeft me vanmiddag de knoop doen doorhakken. En de grotere woofer en hogere vermogen van de REL vergeleken met de MJ, maar da's puur theoretisch en niet van doorslag gevend natuurlijk.

Raskel
31-10-2003, 22:32
Je hebt in ieder geval een mooie muzikale sub aan je Rel (hopelijk doet ie het snel!). Heb je wel een vergelijk gedaan tussen de Rel en de B&W subs? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Groeten,
Raskel

AMD
31-10-2003, 22:39
Jázeker, met de ASW600, maar die kon me dus met muziek niet helemaal overtuigen. De 675 ben ik maar niet gaan luisteren; Ik ken mezelf, da's veel te gevaarlijk, vooral voor m'n portemonee :wink: .

Voor alle duidelijkheid; Ik ga er vooralsnog vanuit dat het gewoon aan mij ligt hoor, dat ik iets fout heb gedaan ofzo. Ik laat 't hier wel weten als er duidelijkheid is.

Grtzz, Arno

InSomNiaC
31-10-2003, 23:09
Behoorlijk balen dit.

ff staps gewijs.
Ik snap dat je niet kompleet idioot bent ;-)
maar:
heb je er aan gedacht dat de Q150 2 volume knoppen heeft (1 voor lo en 1 voor hi-level input)
heb je de plug in de sub ook al eens in de 12db ingang gestopt i.p.v. de 0db ingang (kan verschil uitmaken)
staat je cross over niet compleet dicht?

Anders weet ik het ook niet meer,

Groetjes,

Jeroen.

ps. je mag cynische antwoorden plaatsen. ;-)

AMD
01-11-2003, 06:02
Bedankt voor 't meedenken (zonder cynische ondertoon hoor). Ik heb met alle drie jouw opmerkingen rekening gehouden. Straks even bellen met de dealer. Helaas moet ik werken, telefonisch verwacht ik zo snel geen oplossing, dat wordt dus maandag.

Raymond187
01-11-2003, 18:30
Heb je een pica va nde achterkant van de REL ?

Kheb zelf de stadium II maar ik weet uit ervaring dat je wel de juiste XLR ingang moet gebruiken anders komt er idd niks uit ,want dan is het signaal te zwak vanuit je amp of zo iets.


Bij mij zit er een hi,Mid en Balanced XLR en als ik via sub uitgang vanuit de A2 de Bal doe dan hoor je iid niks.
En als je hem als stereo aansluit dus de drie draden tussen je main speakers zet dan moet hij in de Bal en niet in de HI ,want dan hoor je ook niks.

Om te testen of je REL het doet kan je als je de XLR in de sub zit ff met je vinger op de uiteinde van de kabel tikken kan zijn dat door het vervoeren wat los is gaan zitten :(

Maar iig een betere keus dan de REL aan te schaffen had je niet kunnen maken :P

Suc6

AMD
01-11-2003, 20:07
Raymond, ook jij bedankt voor het meedenken. Hier (http://www.homecinemachoice.com/testbench/frame.html?http://www.homecinemachoice.com/testbench/Subwoofers/REL/RELQ150E.php) vind je de achterkant van de Q150E (als je dat bedoelt met een 'pica'). Even via een link, omdat die foto zo groot is.

De Mk2-uitvoering die ik heb is qua controls praktisch identiek, alleen nog zo'n ground-switch die je op on/off kunt zetten bij een brom. Die twee LO-inputs (dus 0dB en +12dB) heb ik beide geprobeerd, net als alle andere mogelijkheden. Vandaag de dealer gebeld en het probleem en de mogelijke oplossingen besproken. Ook dus dat ik wél geluid uit de 'oude' B&W krijg als ik enkel de vdHul twee tellen later overzet. Het ligt dus niet aan de receiver of kabel. De verkoper had nog maar één oplossing; "Inpakken en morgen komen omruilen". Morgen? Ja, bij Hobo Arnhem hebben ze grote opruiming en zijn dus ook op zondag open. Hopelijk voelen jullie morgen een vage beving gevolgd door kortstondig "yessss!" :lol:

Christiaan Sauer
02-11-2003, 12:01
En, weet je al meer? Ben wel beniewd eigenlijk ;) :P :D

InSomNiaC
02-11-2003, 13:20
En dan blijkt dat de zekering gesprongen is. ;-)

Dat is het enige wat ik nog kan verzinnen.

Groetjes,

Jeroen.

Christiaan Sauer
02-11-2003, 15:52
LOL. Kan ik me moeilijk voorstellen ;). Dan zou zijn B&W het ook niet doen ;). (of hij moet de subs steeds op twee verschillende stopcontacten aansluiten :?).
Grtn

AMD
02-11-2003, 20:24
Yesssss!!! Nou, dat zegt genoeg hè? :wink:

Vanmiddag naar Arnhem gereden - het bleek ook nog eens koopzondag, druk! - en zonder problemen omgeruild. En ja hoor, uitpakken, aansluiten... en déze doet 't wél!

"Gebeurt normaal nóóit bij REL", vertelde de verkoper me na z'n excuses voor het ongemak. Nah ja, wél als Arno zo'n ding gaat kopen dus. Maar goed, vanmiddag waren een vriend en ik weer eens lekker onder de indruk van het geluid bij T2. En de REL moet nog inwerken en heb 'm nog niet juist afgesteld, dus dat zit wel goed. Hopelijk krijg ik deze week de dB-meter van Conrad binnen, waarover die andere topic deze week is gestart. En verder weet ik nog niet of ik de bijgeleverde spikes zal gaan gebruiken, ik heb vloerbedekking op een betonnen vloer. Ik zal 'ns experimenteren.

Nog één vraagje: bij die aanbieding van Hobo kreeg ik ook een vdHul The Bay C5 sub-connect. Maar die is 5 meter lang, terwijl ik er maar 1 meter van gebruik. Kan het kwaad om de rest opgerold op de grond te laten liggen? Bij speakerkabels is dat volgens mij niet goed, geldt dat hier óók?

Tot slot bedankt voor nog voor 't meedenken/-leven!

Grtzz, Arno

Mr.C
02-11-2003, 23:07
Yesssss!!! Nou, dat zegt genoeg hè? :wink:

Vanmiddag naar Arnhem gereden - het bleek ook nog eens koopzondag, druk! - en zonder problemen omgeruild. En ja hoor, uitpakken, aansluiten... en déze doet 't wél!

"Gebeurt normaal nóóit bij REL", vertelde de verkoper me na z'n excuses voor het ongemak. Nah ja, wél als Arno zo'n ding gaat kopen dus. Maar goed, vanmiddag waren een vriend en ik weer eens lekker onder de indruk van het geluid bij T2. En de REL moet nog inwerken en heb 'm nog niet juist afgesteld, dus dat zit wel goed. Hopelijk krijg ik deze week de dB-meter van Conrad binnen, waarover die andere topic deze week is gestart. En verder weet ik nog niet of ik de bijgeleverde spikes zal gaan gebruiken, ik heb vloerbedekking op een betonnen vloer. Ik zal 'ns experimenteren.

Nog één vraagje: bij die aanbieding van Hobo kreeg ik ook een vdHul The Bay C5 sub-connect. Maar die is 5 meter lang, terwijl ik er maar 1 meter van gebruik. Kan het kwaad om de rest opgerold op de grond te laten liggen? Bij speakerkabels is dat volgens mij niet goed, geldt dat hier óók?

Tot slot bedankt voor nog voor 't meedenken/-leven!

Grtzz, Arno

ik zou trouwens wel de spikes erop zetten dat klinkt tenminste bij mij wel beter. Ik heb gewoon een tegel onder de spikes gezet zodat m'n vloer niet allemaal gaatjes krijgt.
En over dat kabeltje, volgens mij maakt het niet veel uit als je dat op de grond laat liggen. Dus dat kan je gewoon wel laten.

InSomNiaC
03-11-2003, 00:07
LOL. Kan ik me moeilijk voorstellen ;). Dan zou zijn B&W het ook niet doen ;). (of hij moet de subs steeds op twee verschillende stopcontacten aansluiten :?).
Grtn

een rel sub heeft, volgens mij, ook zelf een zekering. :shock:

Raymond187
03-11-2003, 11:48
Raymond, ook jij bedankt voor het meedenken. Hier (http://www.homecinemachoice.com/testbench/frame.html?http://www.homecinemachoice.com/testbench/Subwoofers/REL/RELQ150E.php) vind je de achterkant van de Q150E (als je dat bedoelt met een 'pica'). Even via een link, omdat die foto zo groot is.



Graag gedaan ik help REL liefhebbers met alle liefde ;o)

hehehe

btw ik had naar de 8ter kant gekeken en die is wel iestie anders dan de mijne dus mijn theorie kon al niet kloppen :/

Anyway ben blij dat hij het doet :D

Mucho pleziero with your Rel

Albert Kostwinder
13-11-2003, 10:54
[quote="AMD"]Yesssss!!! Nou, dat zegt genoeg hè? :wink:
" En verder weet ik nog niet of ik de bijgeleverde spikes zal gaan gebruiken, ik heb vloerbedekking op een betonnen vloer. Ik zal 'ns experimenteren.

Heb zelf de Q200E op een 3 centimeter tegel zonder spikes op een laminaat vloer (ook betonnen vloer) staan met er bovenop weer een 6 centimeter dikke tegel. Leg tussen de tegel en de sub wel antislipdoek want anders trilt de tegel er bovenop weg......Zet de sub het liefst achter de rechterluidspreker in de hoek tussen de 3 - 30 centimeter van de muur af en je weet niet wat je overkomt..... Laat de sub maar naar de muur blazen en niet de kamer in. Zet hem dicht tegen de muur en trek hem dan in stappen van 2 centimeter van de muur. Als er lucht ontstaat en de sub echt luid en diep gaat.....laten staan! :D

Dit werkt echt. Ik was eerst heel tevreden maar miste de echte voelbare dreun van explosies e.d. Nu ik kan je garanderen dat wanneer er op dvd nu een explosie volgt mijn haren door de war zitten (en ik heb al zo weinig...hahaha)

Je mag de sub absoluut niet op spikes zetten!!!! zeker niet als je het sublaag er echt strak uit wilt halen!!!! (bron: REL). Succes en geniet ze.....

Christiaan Sauer
13-11-2003, 11:08
LOL. Kan ik me moeilijk voorstellen ;). Dan zou zijn B&W het ook niet doen ;). (of hij moet de subs steeds op twee verschillende stopcontacten aansluiten :?).
Grtn

een rel sub heeft, volgens mij, ook zelf een zekering. :shock:

:oops:

Maar ben blij dat de REL weer werkt. Een sub die geen donder doet is ook maar zo stil he ;).
Maar je hebt er een C5 bij gekregen? :shock:. Zijn toch vrij dure kabels. Wat je kwijt bent voor 5 meter weet ik niet, maar het kan goedkoper ;).
Ik zou hem er gewoon bij gebruiken :).

Raskel
13-11-2003, 11:19
Heb zelf de Q200E op een 3 centimeter tegel zonder spikes op een laminaat vloer (ook betonnen vloer) staan met er bovenop weer een 6 centimeter dikke tegel. Leg tussen de tegel en de sub wel antislipdoek want anders trilt de tegel er bovenop weg......Zet de sub het liefst achter de rechterluidspreker in de hoek tussen de 3 - 30 centimeter van de muur af en je weet niet wat je overkomt..... Laat de sub maar naar de muur blazen en niet de kamer in. Zet hem dicht tegen de muur en trek hem dan in stappen van 2 centimeter van de muur. Als er lucht ontstaat en de sub echt luid en diep gaat.....laten staan! :D


Als je een sub in een hoek zet krijg je sowieso meer "bas" door de reflecties van de muren. Of het geluid er beter op wordt is een tweede, meestal krijg je dan het boemerige effect. Daarbij komt dat de akoestiek van iedere ruimte anders is, wat bij jou perfect werkt kan bij een andere helemaal niet klinken.

Groeten,
Raskel

Albert Kostwinder
13-11-2003, 11:37
Heb zelf de Q200E op een 3 centimeter tegel zonder spikes op een laminaat vloer (ook betonnen vloer) staan met er bovenop weer een 6 centimeter dikke tegel. Leg tussen de tegel en de sub wel antislipdoek want anders trilt de tegel er bovenop weg......Zet de sub het liefst achter de rechterluidspreker in de hoek tussen de 3 - 30 centimeter van de muur af en je weet niet wat je overkomt..... Laat de sub maar naar de muur blazen en niet de kamer in. Zet hem dicht tegen de muur en trek hem dan in stappen van 2 centimeter van de muur. Als er lucht ontstaat en de sub echt luid en diep gaat.....laten staan! :D


Als je een sub in een hoek zet krijg je sowieso meer "bas" door de reflecties van de muren. Of het geluid er beter op wordt is een tweede, meestal krijg je dan het boemerige effect. Daarbij komt dat de akoestiek van iedere ruimte anders is, wat bij jou perfect werkt kan bij een andere helemaal niet klinken.

Groeten,
Raskel

Je moet het inderdaad per geval zien / horen. Bij mij is het top en zeker niet boemerig want daar heb ik mij toch een hekel aan...nee het gaat laag en strak met snelheid en juiste slam...gewoon genieten. Het geluid is ook eenheid, van het hoogste hoog tot het diepste laag!! :)

AMD
13-11-2003, 18:41
Yesssss!!! Nou, dat zegt genoeg hè? :wink:
En verder weet ik nog niet of ik de bijgeleverde spikes zal gaan gebruiken, ik heb vloerbedekking op een betonnen vloer. Ik zal 'ns experimenteren.

Heb zelf de Q200E op een 3 centimeter tegel zonder spikes op een laminaat vloer (ook betonnen vloer) staan met er bovenop weer een 6 centimeter dikke tegel. Leg tussen de tegel en de sub wel antislipdoek want anders trilt de tegel er bovenop weg......Zet de sub het liefst achter de rechterluidspreker in de hoek tussen de 3 - 30 centimeter van de muur af en je weet niet wat je overkomt..... Laat de sub maar naar de muur blazen en niet de kamer in. Zet hem dicht tegen de muur en trek hem dan in stappen van 2 centimeter van de muur. Als er lucht ontstaat en de sub echt luid en diep gaat.....laten staan! :D

Dit werkt echt. Ik was eerst heel tevreden maar miste de echte voelbare dreun van explosies e.d. Nu ik kan je garanderen dat wanneer er op dvd nu een explosie volgt mijn haren door de war zitten (en ik heb al zo weinig...hahaha)

Je mag de sub absoluut niet op spikes zetten!!!! zeker niet als je het sublaag er echt strak uit wilt halen!!!! (bron: REL). Succes en geniet ze.....

Inderdaad, REL schrijft in de handleiding dat je de sub niet op spikes moet zetten, hoewel ze die wél meeleveren. Ik heb op dit moment toch maar weer het truckje met de dikke tegel op halve squashballetjes uitgehaald. Daar staat de 150 mét de spikes op.

Ik ben hier heel tevreden over, maar ben nog niet klaar met experimenteren. Hij staat ook in rechte lijn tussen de fronts, maar misschien probeer ik de hoek van de kamer nog wel, die C5 vdHull is toch 5 meter lang (weet ook niet wat dat normaal kost Christiaan, maar vond 't een leuk presentje).

Voorlopig ga ik zéker geen tegel óp m'n sub zetten en 't ding andersom in de hoek laten blazen, dat gaat me nog een beetje te ver. Mensen in m'n omgeving verklaren me trouwens sowieso al voor gek dat ik het ding zo vertroetel met spikes, tegel, dempers en een felrode kabel... Maar goed, vaak komt bij hen ook direct de opmerking "zo'n ding hoort toch achter de bank???" :shock:

Grtzz, Arno

Johan van den D.
13-11-2003, 18:48
Maar goed, vaak komt bij hen ook direct de opmerking "zo'n ding hoort toch achter de bank???" :shock: Dan weet je inderdaad al genoeg ja :roll:

Johan van den D.
13-11-2003, 18:53
Maar je hebt er een C5 bij gekregen? :shock:. Zijn toch vrij dure kabels. Wat je kwijt bent voor 5 meter weet ik niet, maar het kan goedkoper ;).
Ik was toen voor 2 mtr vdHul The Bay C5 zo,n €35,- kwijt.
Is overigens best een vrij lekkere kabel om voor je sub te gebruiken en ik zal m zeker gebruiken als je m heb.

Daarnaast is het nooit goed om de lengte die je over heb op te rollen.
Nu is dit met name een probleem voor de hoge tonen en daar is hier geen spraken van maargoed, liever niet dus. :wink:

Johan van den D.
13-11-2003, 19:08
En verder weet ik nog niet of ik de bijgeleverde spikes zal gaan gebruiken, ik heb vloerbedekking op een betonnen vloer. Ik zal 'ns experimenteren.
Juist met vloerbedekking op een betonnen vloer doe je er goed aan je spikes te gebruiken met een stevige en flinke plaat natuursteen eronder zoals al eerder is vermeld.
Met name voor het down fire principe is dit van belang.

AMD
13-11-2003, 19:16
Zowel die spikes als de tegel gebruik ik op dit moment ook al, zoals je een paar berichten hierboven kunt lezen. Evenals die kabel. De Q150 is trouwens forward-firing.

Arno

Johan van den D.
13-11-2003, 19:21
De Q150 is trouwens forward-firing.

ArnoDat weet ik maar wat ik bedoelde was dat bij een down firing die tegel nog belangrijker / effectiever was.
Dit meer voor diegenen die dit meelezen en een down fire hebben.

AMD
13-11-2003, 19:29
Oh oké, da's ook wel handig ja :wink: .

Trouwens, ik heb die B&W nog niet verkocht. Had 't net over experimenteren, ik wil ook nog proberen om die als tweede aan te sluiten. Gewoon om te kijken wat er gebeurt, heb niet de illusie dat het wat toevoegt hoor :D .

Mr.C
13-11-2003, 19:35
Daarnaast is het nooit goed om de lengte die je over heb op te rollen.
Nu is dit met name een probleem voor de hoge tonen en daar is hier geen spraken van maargoed, liever niet dus. :wink:

Waarom is dit zo? Ik heb pas een nieuwe subwoofer kabeltje gehaald van IXOS van 5 meter. Ik dacht laat ik maar niet een te korte kabeltje nemen, beter iets te lang dan te kort.
Maare volgens mij heb ik iets van 2 meter opgerold, is dit niet goed dan?
De kabeltjes zijn toch redelijk afgeschermd?

Christiaan Sauer
13-11-2003, 20:48
Daarnaast is het nooit goed om de lengte die je over heb op te rollen.
Nu is dit met name een probleem voor de hoge tonen en daar is hier geen spraken van maargoed, liever niet dus. :wink:

Dat wist ik niet? Maakt het verschil uit of je je speakerkabel oprolt of niet? Hoe moet ik dat dan doen? Ik heb 2 * 7.5 meter clearwater liggen en 2 * 3 meter (biwire dus). Hiervan heb ik maar 2 meter nodig. Moet ik het gewoon loslaten en achter mijn receiver en meubel donderden? (even bot gezegt) of kan ik het gewoon losjes opwikkelen? (in trossen met een doorsnee van zeg 30cm)/ Het zou me heel erg veel rotzooi besparen, en ik heb niet echt de behoefte om er hele stukken af te knippen en met afgemeten stukken te werken :).
Alvast bedankt en sorry voor de threadvervuiling ;)

Johan van den D.
13-11-2003, 21:49
Dat wist ik niet? Maakt het verschil uit of je je speakerkabel oprolt of niet?
Ja, wanneer je de kabel in te kleine "rondjes" oprol dan heb je kans dat ie als een soort van spoel/filter gaat werken.
Dan gaat ie als het ware geluid uit het signaal filteren en met name de hoge tonen schijnen hier gevoellig voor te zijn.
Een beetje globaal weet ik dat het zo is maar het fijne weet ik er verders ook niet van.


Hoe moet ik dat dan doen?
Je kan dit voorkomen door grote lussen te maken van je overtollige kabel.
Niet te strak opwinden zeg maar.


Ik heb 2 * 7.5 meter clearwater liggen en 2 * 3 meter (biwire dus). Hiervan heb ik maar 2 meter nodig. Heb je 7.5 mtr terwijl je maar 2 mtr nodig heb??


(in trossen met een doorsnee van zeg 30cm)Dit moet volgens mij groter.
doorsnee van 30 cm is te klein als ik het goed heb.


en ik heb niet echt de behoefte om er hele stukken af te knippen en met afgemeten stukken te werken :).Waarom wil je niet met afgemeten stukken werken ??
Het lengte verschil van kabel tussen de speakers schijnt minder erg te zijn dan het effect van veel kabel te strak oprollen.


sorry voor de threadvervuiling ;)Vervuiling wellicht wel maar wel nuttige vervuiling in dit geval :wink:
Wellicht kan je voor meer info hierover terecht bij Partick vdB (jouw zeker wel bekend Christiaan) :roll:
Hij moet hier naar mijn idee het fijne wel van weten.

Christiaan Sauer
13-11-2003, 22:19
hoezo nou weer de :rolleyes: als je Patrick noemt :D :D :D ;) ;).
Nee, maar de reden dat ik 2 x 7.5 meter heb liggen? Toen ik mijn bekabeling kocht moest ik nog even een deurpost over. Nu niet meer. Toen vond ik het belangrijk om beide fronts ruwweg evenveel meter kabel te geven :).
Het probleem van afknippen is: als ik dat doe: het is permanent :?. Maakt het geen verschil uit kan ik hete niet ongedaan maken, maar ik zit wel met kortere kabels.
Vandaar een beetje mijn huiverigheid om in te korten.
Maar toch grappig om te lezen dat je ook op deze manier nog (minimale?) tweaks kan uitvoeren. Hele goedkope tweaks zelfs als je het meteen goed doet: je hoeft tenslotte minder kabel te kopen :D)

Johan van den D.
13-11-2003, 22:30
hoezo nou weer de :rolleyes: als je Patrick noemt :D :D :D ;) ;). Hiermee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat je die persoon dus al vrij goed weet te vinden (HTForum) :wink:


Toen vond ik het belangrijk om beide fronts ruwweg evenveel meter kabel te geven :).Ok, je kabels zijn dus 7.5 mtr maar hoeveel heb je nu dan daadwerkelijk nodig wanneer je ze zal afknippen.??


Vandaar een beetje mijn huiverigheid om in te korten.Hier zit inderdaad wat in ja. :D