PDA

Bekijk de volledige versie : THX Optimizer vraagjes



Boullie
04-11-2003, 10:42
Ik gebruikte gisteren voor het eerst de THX Optimizer (zoals hij te vinden is op o.a. de dvd van The Lion King).

Ik heb een Panasonic 100 Hz breedbeeld tv en heb alle digitale snufjes (Noise reduction, AI, ...) afgezet.

Nu zijn mij een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk:

- In de test voor het contrast zie je een wit vierkant, verdeeld in 8 rechthoekjes in verschillende grijstinten. Bedoeling is om je contrast zó in te stellen dat het wit vierkant er "wit uitziet" maar dat je nog steeds de 8 rechthoekjes kan onderscheiden. Hoe hoog of hoe laag ik mijn contrast ook zet, ik blijf altijd die rechthoekjes zien. Volgens die redenering zou ik dus mijn contrast helemaal moeten openzetten, want dan is het wit vierkant het "witst" en kan ik nog alles onderscheiden. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn om contrast helemaal open te zetten?

- In de test voor de sharpness zie ik sowieso altijd die vertikale lijntjes duidelijk, zelfs als sharpness op laagste stand staat. Zo laten staan dan maar?

- Waar vind ik zo'n blauw filter voor de kleurentest? Heb geen zin om speciaal hiervoor een calibratiedvd te kopen.

- Mijn tv heeft 3 standen voor kleurtemperatuur: warm, normaal of koud. Wat kan ik best kiezen?

- In de 16/9 contrast ratio test zie ik de linkse rand van de omsluitende rechthoek niet op mijn tv. Mijn tv heeft echter niet van die knoppen om breedte, hoogte en beeldpositie te regelen, zoals bvb. een PC monitor dat wel heeft. Iets om mij zorgen om te maken of niet?

Is de THX Optimizer eigenlijk voldoende om je beeld en geluid in te stellen of is een echte calibratie dvd echt onontbeerlijk?

Alvast bedankt voor jullie tips!

bmateijsen
04-11-2003, 10:56
Is de THX Optimizer eigenlijk voldoende om je beeld en geluid in te stellen of is een echte calibratie dvd echt onontbeerlijk?

Alvast bedankt voor jullie tips!

De enige manier om je tv helemaal goed af te stellen is met een color-analyser... en dus op de ISF manier.. Dit kan je beter later doen, aangezien het aanschaffen van de apparatuur zo'n 2500 euro kost... (hetvolgende is geen promotie, maar gewoon informatie) De ISF calibratie, zie www.isfcalibraties.nl kost zo'n 75 euro in tour verband (of als je hem zelf naar emmeloord brengt..), anders kost het wat duurder aangezien reiskosten zullen worden meegerekend...

Er zijn meerdere mensen van dit forum die een ISF calibratie doen, vaak is het bij de meeste TV's een hele verbetering... (vaak meer dan een andere scartkabel kopen... ;) )

Groet Bjorn

Boullie
04-11-2003, 10:58
Bedankt voor de tip, zal dat misschien ooit wel eens doen. ;-)

Maar momenteel heb ik eigenlijk een aantal heel concrete vraagjes over het gebruik van de THX optimizer ...

Nathan Strik
04-11-2003, 12:02
Bij de test van het contrast is het vooral belangrijk dat de randen van de witte vierkanten niet gaan gloeien (blooming).

Dus let erop dat de witte vlakken onderling goed te onderscheiden zijn en dat ze niet te fel worden, waardoor ze gaan gloeien.

bmateijsen
04-11-2003, 12:35
Is het overigens de THX optimizer op de regio 1 of 2?? NTSC en PAl verschillen zoiezo qua zwartwaarde...

Neem gewoon even standaard 60% van de totale contrast... (50% voor brightness) dan zit je al redelijk in de buurt waarschijnlijk.. verder is het gewoon een samenspel tussen brightness en contrast.. misschien staat je brightness of helderheid wel te hoog waardoor je dus altijd alle vlakjes ziet. Ik weet dat je niet aan een afstel dvd wil, maar een needle pulse zou voor het afstellen van contrast en brightness gewoon veel beter zijn.

Waar je in ieder geval op moet letten is dat het wit niet ineens veel meer gaat gloeien.. dan is het aan het clippen en zit je dus veelste hoog... Zorg dat de verschillende stappen van zwart naar wit geleidelijk lopen...

Brightness stel je als laatste in, waarbij je weer een ander patroon nodig hebt...bij de THX optimizer... Het enige rare is, dat de waardes van de verschillende optimizers gewoon vaak verschillen.. (op dezelfde regio..)

Any way.. echt waar, het beste wat je kan doen, is 3 dvd's even uitstellen om die te kopen en gewoon de expert het werk voor je laten doen.. Het zal een openbaring zijn.....

Groet Bjorn

Boullie
04-11-2003, 12:39
Is het overigens de THX optimizer op de regio 1 of 2?? NTSC en PAl verschillen zoiezo qua zwartwaarde...

==> regio 2/pal

Neem gewoon even standaard 60% van de totale contrast... (50% voor brightness) dan zit je al redelijk in de buurt waarschijnlijk.. verder is het gewoon een samenspel tussen brightness en contrast.. misschien staat je brightness of helderheid wel te hoog waardoor je dus altijd alle vlakjes ziet.

Ik weet dat je niet aan een afstel dvd wil, maar een needle pulse zou voor het afstellen van contrast en brightness gewoon veel beter zijn.

==> Ben er niet per se tegen, wat bedoel je precies met needle pulse?

Any way.. echt waar, het beste wat je kan doen, is 3 dvd's even uitstellen om die te kopen en gewoon de expert het werk voor je laten doen.. Het zal een openbaring zijn.....
==> Interessant idee, maar ik woon in het zuiden van Oost-Vlaanderen, dus aan vervoerskosten alleen zal het mij een fortuin kosten vrees ik :-(
Groet Bjorn[/quote]

bmateijsen
04-11-2003, 12:48
Voor de ISF.. gewoon even mailen... misschien kan je in een tour meedoen, ik weet dat Frank ook weleens in het verre zuiden zit... Anders kan je misschien op zijn aanraden nog iemand anders raadplegen.. (in Brabant)

Needle pulse is een leuk tool om contast en brightness tegelijkertijd in te stellen, half scherm met wit, half met zwart, maar in het zwart heb je 2 of 3 balken die bewegen, zo kan je contrast instellen, zonder clippend wit, en brightness instellen, totdat je de 3 balken ziet... Vandaar een soort all-in-one tool..

Jouw Panasonic zal overigens waarschijnlijk te blauw zijn afgesteld.. als je naar de grijze vlakken kijkt... Dit wordt met een isf calibratie volledig goed afgesteld, lees de website maar, staat veel interessante info op..

Goed, ik ga nu eten.. het is hier al laat.... (20:47 in Balie)

Groet Bjorn

Marcel W
06-11-2003, 21:10
- In de 16/9 contrast ratio test zie ik de linkse rand van de omsluitende rechthoek niet op mijn tv. Mijn tv heeft echter niet van die knoppen om breedte, hoogte en beeldpositie te regelen, zoals bvb. een PC monitor dat wel heeft. Iets om mij zorgen om te maken of niet?

Niet echt iets om je zorgen over te maken, volgens mij heeft geen enkele tv dat soort knoppen. Maar... softwarematig bestaan deze knoppen wel degelijk. In het service menu, een "geheim" menu waar je met een bepaalde toetscombinatie (afhankelijk van merk en type) in kunt komen. Enig nadeel met dit soort menu's is dat het voor de leek nogal onduidelijk overkomt omdat er geen duidelijke beschrijvingen van zijn. Vaak zijn er op het internet via via wel plekjes te vinden waar je wat meer info kunt vinden. Voorzichtigheid is dan wel geboden, aangezien je wel het risico loopt dat je met té rigoreuze veranderingen je hele tv de vernieling in kunt helpen.
Even goed googelen dus (eventueel ook in het nieuwsgroepen tabblad kijken, daar wil ook wel eens wat staan). En, mocht je inderdaad in dat service menu dingen gaan wijzigen, dan altijd VANTEVOREN de originele waardes noteren en bewaren.

Maar als je het niet aandurft en voor 100% zekerheid wilt gaan, dan is de eerdergenoemde ISF calibratie absoluut aan te raden. Daar worden dit soort zaken ook in meegenomen.

Boullie
07-11-2003, 08:28
Bedankt voor de tip. Eerdere google zoekacties naar service menu's voor mijn breedbeeld hebben niets opgeleverd, maar hij gaat sowieso binnen naar een Panasonic service center vanwege een soort gebogen horizontale strepen in het beeld. Zal daar eens vragen of dat beeld kunnen verschuiven.