PDA

Bekijk de volledige versie : TV geluid via de versterker?



togt
04-11-2003, 13:36
Hi allemaal, mijn eerste post op dit forum!
Ik vraag me al een tijd af hoe ik het best het geluid van mijn TV kan koppelen aan mijn versterker?!
Mijn systeem:
- TV: JVC AV28WXS of AV28WXF of iets dergelijks
- Versterker: Harman Kardon AVR500 (geloof ik)

Mogelijke manieren:
1. Scart uitgang :arrow: audio Versterker
2. Svideo/Scart :arrow: Svideo Versterker
3. Audio out van TV :arrow: Versterker
4. Headphone TV :arrow: versterker

Op een of andere manier is het er nog niet van gekomen om meer te proberen dan 3 & 4 van deze manieren. Volgens mij is de 2 manier het beste geluid? Mijn voornaamste probleem met 3&4 is dat het veranderen van TV volume invloed heeft op mijn versterker volume. Misschien niet een probleem, maar waar tap ik gewoon een niet voorversterkt geluid af?![/list]

Ettepet
04-11-2003, 13:40
Vreemd, optie 3 zou mijn voorkeur hebben. Dan maar optie 2, of desnoods 1. Dat een koptelefoonsignaal afhankelijk is van je volume ala.

Succes iig! :)

togt
04-11-2003, 13:48
Mhm, mijn audio uitgang van mijn pc is ook afhankelijk van TV volume, vandaar dat het niet mijn voorkeur heeft.
Ik zal snel eens een Svideo aansluiting maken, het schijnt dat mijn Receiver heel wat onscreen menus heeft.

Henk Heideveld
04-11-2003, 14:03
Ik gebruik optie 1, rechtstreeks van TV naar versterker.
Heeft wel 1 nadeel, dat zowel de volumeregeling van TV als versterker gebruikt moet worden. Een en..en-situatie dus! Voordeel is dat je de keuze hebt om naast de surround-installatie al of niet je speakers in de TV ook te gebruiken. Da's een lekkere dot herrie. :lol: Ook kan ik nog de speakers van m'n stereo-installatie inmengen, middels methode 3. Wauw!!! :P

PM
04-11-2003, 14:04
Welkom op dit forum!

Als voor uitgang 3 en 4 het volume geregeld wordt door de TV Dan moet je voor 1 gaan.. Een scart stekker waar alleen audio uit komt. (niet zo'n rottig scart->svideo en audio blokje nemen, maar een goede kabel (in verhouding met je set)).
In svideo zit geen geluid dus optie 2 kan niet… Je zal bij 1 het beste resultaat hebben en je kan het volume van de tv uit zetten en alleen geluid over je versterker (receiver neem ik aan?) sturen en daarmee het volume regelen.. Anders heb je nog altijd tv geluid als je via je receiver zou willen luisteren.. dat kan behoorlijk irritant zijn lijkt me…

Neem in ieder geval geen uitgang waarvan het volume door de tv geregeld wordt.. da's niet praktisch...

Henk Heideveld
04-11-2003, 14:13
Welkom op dit forum!

Als voor uitgang 3 en 4 het volume geregeld wordt door de TV Dan moet je voor 1 gaan.. Een scart stekker waar alleen audio uit komt. (niet zo'n rottig scart->svideo en audio blokje nemen, maar een goede kabel (in verhouding met je set)).
In svideo zit geen geluid dus optie 2 kan niet… Je zal bij 1 het beste resultaat hebben en je kan het volume van de tv uit zetten en alleen geluid over je versterker (receiver neem ik aan?) sturen en daarmee het volume regelen.. Anders heb je nog altijd tv geluid als je via je receiver zou willen luisteren.. dat kan behoorlijk irritant zijn lijkt me…

Neem in ieder geval geen uitgang waarvan het volume door de tv geregeld wordt.. da's niet praktisch...
Geluid van tegelijk de TV-speakers en desurround-speakers kan faseverschil opleveren, dan gaat het galmen of echoën, dan moet je 1 van beiden uitschakelen. Bij TV-uitzendingen heb ik daar geen last van, bij het spelen van een DVD wel. :?

togt
04-11-2003, 14:31
Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb inderdaad alleen zo'n standaard scart-svideo blokje, maar goed, als er toch geen geluid over komt. . .

Mijn TV geeft naar mijn weten geen geluid van DVD, die gaat rechtstreeks via dvd naar versterker . . . Volgens mij gaat zodra de dvd aangaat mijn TV over naar DVD signaal, en die staat ingesteld op COAX. Het is inderdaad een receiver, maar dus ook een versterker.