PDA

Bekijk de volledige versie : Eltax



forzavado
21-11-2001, 12:16
Hallo forumleden
zoals jullie misschien wel weten ben ik bezig met nieuwe speakers.
Nu reageerde ik op een advertentie van iemand die heel veel eltax speakers hebben staan. Ik wil er in ieder geval eens naar gaan luisteren. Nu is mijn vraag om me te oriënteren en voor te bereiden. Wie heeft ervaring met deze speakers. Wat is een beetje de klankkleur?
P.s Ik ben ook naar Dali (suite 2.5) aan het luisteren. Ook deens, maar klinkt dit anders???

bmateijsen
21-11-2001, 13:06
Hmmm... Eltax...

Welk type heb je op het oog??? Ze hebben wel een mooie power tower.. met actieve sub.... veel modellen hebben zo'n alluminium gecoate woofers... voor strakker laag... Die power tower, heeft wel een hele wijde soundstage door de sidewifiring sub.. en dat heeft wel wat... (heb ik zelf ook thuis, maar dan van Boston Acoustics VR975)

Persoonlijk ga ik dan liever voor de monitor audio bronze 20 bijvoorbeeld..

Monitor audio's zijn net zo slank als de eltax.. maar veel meer gedefinieerd.. en net even sprankelender..

Probeer ook die eens te luisteren, als je de Eltax hebt gehoord...

Wat ook wel grappig is... www.kingaudio.nl bouwt zijn eigen speakers..., moet je ook maar eens kijken en misschien luisteren...

Groet Bjorn

PM
21-11-2001, 17:08
ga je een complete set kopen?
(2 fronts,center, 2backs, 2 effects... (7.1 toch?))?
sub?

Marcel Alsemgeest
21-11-2001, 17:58
Ik heb zelf een set Eltax Symphony 8.2 zuilen als frontspeakers staan en daar ben ik erg tevreden over. Ze hebben een relatief groot frequentiebereik (28 - 22.000 Hz) en kunnen veel vermogen aan (110 W continu, 200 W max). Tevens zijn ze geschikt voor biwiring, wat ik ook heb gedaan. Ik heb er daarnaast zelf spikes onder gezet, die werden niet standaard meegeleverd.

In combinatie met een geschikte versterker komt hier een indrukwekkend geluid uit (zeker op mijn bescheiden zolderkamer). Zelf heb ik een Sony DB-940 receiver, geen échte high-end, maar de specificaties zitten er wel tegenaan. Verder een Marantz CD-6000 OSE Limited Edition cd-speler, zeer respectabel voor een student. Dit alles levert mooi sprankelende midden- en hoge tonen op, en een bulderende bas waar nodig. Een subwoofer is bij mij dan ook overbodig, het moet niet té ranzig worden. Een leuke demo-track is vaak Summer of '69 van Brian Adams, dat giert indrukwekkend door de kamer en het levert veelal prettig verbaasde gezichten op van vrienden. Het geluid is realistisch, helder, prettig om langere tijd naar te luisteren en de boxen kunnen veel aan. De vele dieptebommen in bijvoorbeeld U-571 geven ze prima weer, je voelt het lekker in je onderbuik dreunen, zonder dat je de speakers op foutjes kunt betrappen (geen gekraak, gekras, bij bassen minder aandacht voor hoge tonen, dat soort gedoe).

Al met al ben ik hier zeer tevreden mee!

forzavado
23-11-2001, 08:19
ga je een complete set kopen?
(2 fronts,center, 2backs, 2 effects... (7.1 toch?))?
sub?
Als het erin zit wel, anders doe ik het gewoon in stappen, net als bij m'n vorige systeem. Dan moet ik eerst ook m'n achterspeakers zien te verkopen te raken. Dan kan ik voor 4 dipoles/tripoles achter gaan. Ach de sint mag dan ook wel gaan bijdragen aan deze arme student. Het mooie is dat ik er relatief goedkoop kan aankomen (via advertentie hear.nl), nl. zo'n 1000/1200 piek per set. Dipoles moet ik maar weer eens over na gaan denken, want die gaan maar tot 60 watt zag ik net. M'n versterker levert 105w 8 ohm per kanaal, dus dat wordt een te groot veschil.
Bjorn, ik wil in ieder geval eens naar de linear response 8.6 en de chroma gaan luisteren. Twee totaal verschillende speakers, maar mijn ervaring is gewoon alle mogelijkheden proberen. De lin response is gedetailleerder dan de chroma volgens de verkopende. Chroma is beter voor cinema. Ik wil het accent toch op stereo gaan leggen. Dus zolas het er nu naar uitziet heeft de lineair res 8.6 de voorkeur.
Verder wil ik nog eens naar mission 774 gaan luisteren, dan is het makkelijker combineren met mijn huidige speakers (701 surround en m71 surround back)
Ik houd jullie op de hoogte!

p.s excuses voor de late reactie, zit midden in tentamens en zou me wat minder op m'n speaker keuze moeten richten!

forzavado
26-11-2001, 16:18
Dit wilde ik nog even vragen. Wie weet iets over de winkelprijzen van de genoemde modellen van eltax in Nederland/duitsland. Ikzelf ben nog geen enkel nieuw model tegengekomen in de winkels, er is ook geen officiele importeur meer volgens mij. Alles gaat via dat mannetje van die advertentie. Dit om te vergelijken, met het (aantrekkelijke?) aanbod dat ik vond.

PM
26-11-2001, 16:21
mmm... misschien interessant op een url van dat 'mannetje' te delen met de medeforumleden...?

forzavado
26-11-2001, 16:28
Volgens mij heeft ie geen url, maar hij heeft een advertentie op hear.nl Ik heb wel z'n nummer maar dat zal ik niet posten, ivm privacy.

forzavado
26-11-2001, 16:46
Hier als aanhangsel het word documentje (heb er bmp van gemaakt, .doc mag niet) wat ik van hem kreeg per mail Nadat ik had gereageerd. Heb het tel nummer verwijderd. Ik heb het wel. Wil je bellen laat het me even weten, krijg je het nummer. (ik zal namelijk geen ongewenste (?) reclame gaan maken voor iemand die ik één keer heb gesproken:D

Dit werkt niet. Die file is te groot. Als je me mailt kun je het krijgen.

Alex van den Berg
26-11-2001, 16:54
Hier als aanhangsel het word documentje (heb er bmp van gemaakt, .doc mag niet)....
....Dit werkt niet. Die file is te groot. Als je me mailt kun je het krijgen. Probeer eens een JPG met 20 a 30% compressie als attachement/aanhangsel... Dat scheelt vaak honderden kilobytes en het geheel blijft toch nog redelijk tot goed leesbaar!!
Een attachement kan maximaal 100 kilobytes zijn.

forzavado
26-11-2001, 16:59
Zo kan ook: (komen alleen die plaatjes niet mee)
Je reageerde op mijn advertentie waarin luidsprekers werden aangeboden..
Door een wat uit de hand gelopen hobby (al meer dan 25 jaar) heb ik enkele bijzonder goede luidsprekers overcompleet. Door die hobby weet je zo langzamerhand welke eisen je moet stellen aan audio componenten. Nu is het niet zo dat ik een fanaat ben die tot in het extreme probeert zijn set te verbeteren (met alle investeringen van dien). Mij gaat het er om componenten die aan mijn eisen voldoen tegen een zo gunstig mogelijke prijs te kopen.. De laatste jaren concentreer ik mij wat audio betreft hoofdzakelijk op luidsprekers. Die moeten zo natuurgetrouw mogelijk en zeer gedetailleerd weergeven, ook bij laag volume. Instrumenten moeten ook goed geplaatst worden en dat betekent dat het geluidsbeeld los van de kast moet komen. Dank zij mijn hobby ken ik natuurlijk heel veel importeurs, maar ook ontwikkelaars bij fabrikanten.
Zo is het gekomen dat ik een aantal bijzonder goede luidsprekers van de Deense fabrikant Eltax heb kunnen kopen. Eltax kennen wij eigenlijk alleen maar uit de catalogus van Wehkamp en we zien enkele modellen bij Megapool. Dat zijn eenvoudige, maar in relatie tot de prijs, goede luidsprekers.
Maar weinig mensen weten dat Eltax ook topprodukten maakt tot zelfs een serie luidsprekers die tot de high end klasse kunnen worden gerekend. Luidsprekers die bij tests de hoogste waardering hebben gekregen (o.a. van What HiFi vijf sterren).
Welnu, ik kan, dank zij enige steun aan de export manager, modellen van mijn keuze direct van de fabriek in Aulum (DK) kopen. Wel moet er voor een relatief fors bedrag ineens worden afgenomen. Ik heb van de mogelijkheid gebruik gemaakt en een aantal bijzonder goede luidsprekers besteld.. Enkele heb ik door de restrictie van de minimale bestelling dubbel. Hieronder de modellen die ik momenteel in huis heb, met de prijzen die ik, als ik ze verkoop, daarvoor moet vragen. In relatie tot de kwaliteit zijn de prijzen bijzonder gunstig, omdat ik ze rechtstreeks van de fabrikant heb en het gaat om, zoals ik al zei, een uit de hand gelopen hobby.
De Camargue front (high-end) f. 2850 (paar). Test Stereoplay oktober jl. : spitzenklasse, sehr gut.
De complete Linear Response 6 serie (uitgezonderd de subwoofer en de power tower.
De Chroma front (f. 1125 /paar)
De Cinemaxx front (f. 1150/paar)
De Monitor III en de Monitor IX (f. 350 en f. 550 per paar)
De Liberty 1+ en 5+ (nieuwste modellen) f. 325 en f. 675 per stel.
De Stargate X2 f. 390 per paar, de HT 2 Bipolar (f. 275/paar)
+ enkele prachtige en zeer hoogwaardige speakerstands voor f. 175 per stel
Je mist natuurlijk nu nog alle gegevens.Die vind je op internet, op de fabriekssite www.eltax.dk
Intussen hebben al honderden mensen uit het hele land bij mij de luidsprekers gevonden waarnaar ze soms al maanden zochten. Al die mensen bel ik na een week of 5 op om te vragen hoe de luidsprekers bevallen. En letterlijk op 2 na zijn ze allemaal bijzonder gelukkig met hun aankoop.
En tot slot: heb je goede luidsprekers dan is inruil bespreekbaar. En soms ken ik wel iemand die luidsprekers zoekt.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd Kom maar eens bij me luisteren en neem een paar cd´s. mee die je goed kent. Sommige mensen geloven hun oren niet.

PM
26-11-2001, 17:16
mmm... ziet er best goed uit!

Ik heb ze inderdaad wel eens bij megapool gezien... maar nooit geluisterd... en vooral ook niet de 'betere' series..

Ben benieuwd..

forzavado
26-11-2001, 17:20
Ik wil ook weleens luisteren! Ben ook benieuwd, het is in Maarssen. Dus voor mij wel een eindje rijden. Ik zie het wel, hopelijk volgende week.