PDA

Bekijk de volledige versie : dolby sigaal in audio of video?????



virtua
21-11-2001, 11:36
Quote: Dus ik een kabeltje gekocht met aan allebei de uiteinden een rood en een wit tulpstekkertje. Ik steek de ene kant van de kabel achter in mijn tv, en de twee tulpstekkertjes aan de andere kant achter op mijn versterker, en w8 vol verwachting de eerstvolgende dolby uitzending af. Die komt, ik zet mijn versterker aan en.......NIETS!!! Oh ja, ik had wel geluid hoor, maar geen dolby geluid. Dus ik ga naar een winkel toe (en deze x NIET naar Dixons ) en leg mijn probleem voor. Die jongen kwam met de oplossing. Je moet een andere kabel hebben. Ik heb een kabel gekregen met aan de ene kant een scart-aansluiting en aan de andere kant 6 tulpstekkers, te weten:
Audio out links*
Audio out rechts*
Audio in links
Audio in rechts
Video in *
Video uit (geloof ik)
Ik heb alleen maar de * gebruikt (of de "in" stekkers, weet het ff niet meer) Ik zet de tv aan op een dolby uitzending, zet mijn versterker aan en VOILA een mooi surround geluid:confused:

Zat dus te lezen in 1 of andere thread in dit forum kom ik dit tegen.
Klopt het dat je het videosignaal nodig hebt om dolby te decoderen??? ik dacht dat dolby in het audiosignaal is verwerkt.
Wie helpt mij????

bmateijsen
21-11-2001, 11:53
tja... mooi matrix signaaltje is altijd leuk... NOT...
Op dit moment is een normale tv uitzending niet Dolby Digital... wel evt. dolby pro-logic.

Indien je de wijze van audio-splitsen volgt.. krijg je gewoon een matrix signaal over alle boxen... zoals ook Dolby Pro-Logic II of DTS neo:6

Echter via de schotel, met bijbehorende decoder is het wel mogelijk DD te ontvangen... eigenlijk nog niet in Nederland, maar met een gehackte pas, is alles te ontvangen...

Groet Bjorn

virtua
21-11-2001, 13:21
Ok maar zeg dat we terug gaan naar Dolby pro logic (Steentijd)

Dan suggereert deze jongen dat hij door het aansluiten van het videosignaal opeens wel dolpy pro logic heeft en daarvoor met alleen het audiosignaal niet. Dus de vraag is nu moet je de video stekker (gele stekker) op je versterker aansluiten want deze zit er wel, ook bij mij.

Terwijl deze VERSTROOIDE jongen dacht dat het dolby signaal altijd in het audiosignaal zat mee gemoduleerd.

HELP!!!!!!!

Mike Philippens
21-11-2001, 13:40
Terwijl deze VERSTROOIDE jongen dacht dat het dolby signaal altijd in het audiosignaal zat mee gemoduleerd.
Ik snap het ook niet meer. Heb een tijdje geleden hetzelfde gevraagd en ook ik heb mijn tv op dezelfde wijze op mijn a/v receiver aangesloten. Normaal gesproken laat de receiver (Sony STR-DB840) automagisch zien welk signaal binnenkomt, maar bij TV blijft het allemaal gewoon stereo en nooit een keer ProLogic ofzo. Nu heb ik de optie op de TV ook via Scart op de receiver aan te sluiten, maar heb dat niet gedaan omdat ik dat andere kabeltje al had en geen nieuwe scart kabel wilde kopen.
Ik vraag me nu dus ook af hoe dat signaal nu de TV uitgaat, want ik heb het idee dat het zo niet opschiet.
Wél heb ik het idee dat uitzendingen van TMF ineens veel beter (ruimtelijker) klinken als ik de receiver in zo'n virtuele surround mode zet. Let op: ik zet 'm voor de TV altijd op die stand en alleen bij TMF hoor ik een duidelijk verschil. Is dat a)suggestie, b)gewoon een kwalitatief betere uitzending van TMF of c)schakeld de ProLogic toestand pas in als je 'm in zo'n speciale stand zet. Schakel ik weer terug naar Auto Format Decode schiet ie weer op Stereo.
Confused ? :confused:

bmateijsen
21-11-2001, 13:51
Wat ik bedoelde was.... het signaal is inderdaad altijd stereo van de meeste programma's, maar soms wordt het signaal ook pro-logic doorgegeven. (zie je programma-gids)

Daarnaast is een stereosignaal voor je receiver makkelijk te coderen naar pro-logic... dus laat je de DSP gewoon het werk doen.

Dolby Digital is een digitaal signaal wat verstuurd moet worden via de kabel... dat werkt dus op dit moment niet.

Hoop hierbij de verwarring iets te hebben gereduceerd.

Groet Bjorn

virtua
21-11-2001, 14:09
Daarnaast is een stereosignaal voor je receiver makkelijk te coderen naar pro-logic... dus laat je de DSP gewoon het werk doen.

Hoop hierbij de verwarring iets te hebben gereduceerd.

Groet Bjorn

Beste bjorn,

bedankt dat je me al zowieso wil helpen. Dus ik haal hierop uit dat het dus wel in het audio zit en niet in het videosignaal (zie quote)

bmateijsen
21-11-2001, 14:15
Precies...

En die scart... dat is niet meer dan een audio-only scart die het stereosignaal verdeelt over de verschillende kanalen... Vandaar Matrix.

de linker kanalen geven stereo-links en de rechterkanalen geven stereo-rechts... center geeft een mono-signaal..

Groet bjorn

virtua
21-11-2001, 14:20
thank you o great master!!!!!!!

Het is me nu eindelijk duidelijk.

Dus gewoon kabeltje bestellen en hop met die fun!!!!!

bmateijsen
21-11-2001, 14:32
alleen die scart kopen... als je receiver dat zelf niet kan, de meeste receivers hebben een 5-kanaals stereo knop..

Je zal er nooit de effecten mee bereiken als met een dvd die 5.1 gecodeerd is.. dus persoonlijk gewoon niet doen...

O ja, TMF wordt met een iets andere signaal de kabel in gestuurd... deze is soort van 'ge-upgrade' om muziek beter te laten uitkomen...

Groet bjorn

PM
21-11-2001, 14:45
O ja, TMF wordt met een iets andere signaal de kabel in gestuurd... deze is soort van 'ge-upgrade' om muziek beter te laten uitkomen...

Please xplain..

bmateijsen
21-11-2001, 14:49
De kwaliteit is verbeterd, en daardoor klinkt het geluid meer gedefinieerd dan bijv. bij MTV.

Dit is trouwens niet in alle regio's zo... maar alle aangesloten kabelmaatschappijen bij UPC, dus wel..

Groet Bjorn