PDA

Bekijk de volledige versie : PHONAR speakers



DAYWALKER
08-11-2003, 16:04
Hallo daar.
Ik ben regelmatig op deze site aan het lezen over hometheater en dvd's.
Nou ga ik een mooie 6.1 set aanschaffen met een ONKYO SR-TX601 versterker, een REL QUAKE woofertje en enkele PHONAR speakers.
Deze klonken voor mij het mooiste na een luistersessie in tegelen, nabij Venlo (snap je 'm!?).
Maar voordat ik daar was geweest had ik nog nooit van dat merk gehoord.
Ik heb al zitten zoeken op internet maar echt veel kun je daar niet vinden.
Graag zou ik van bezitters ervaringen willen horen omtrent die PHONAR speakers.
Ook schijnt 't zo te zijn dat er engelse versie's zijn en andere van dezelfde lijn, en ik zou daarover willen weten wat dat precies uitmaakt.
Als er gebruikers zijn van dit merk (moet haast wel anders zou de fabriek zo failliet zijn) wil ik graag ns hun mening en niet van verkopers die maar al te graag een bepaald merk willen verkopen omdat ze daar meer aan zouden verdienen.

Alvast bedankt voor jullie reacties, maar hou ze aub leuk en niet te critisch want ik ben maar een teer kinderzieltje en heb geen zin in ellelange discussies over welke speakers nou mooier klinken. :lol: Anders weet ik 't straks helemaal niet meer welke ik moet nemen :cry:

tan1415
08-11-2003, 23:11
Hi,

Volgens mij is er een Phonar website....ik wilde bijna een subwoofer van dat merk kopen.
Ik moet eerlijk zeggen dat je gewoon ZELF moet luisteren met je eigen muziek/film.

Ga zelf aan de slag en luister niet naar de verkoper. Welke merken heb je eigenlijk al beluisterd?
Allemaal duitse merken of heb je ook naar engelse of andere merken geluisterd?

DAYWALKER
09-11-2003, 00:31
Ik heb verschillende beluisterd.
Ik ging eerst voor de KEF Q serie of de B&W 600 serie maar de phonar speakers vond ik toch net iets helderder klinken.
Toen ben ik gaan zoeken en vond uiteraard de phonar site. En inderdaad is er ook een engels geörienteerde site, http://www.phonar.com/uk/frame.htm . Het klopt wel dat de engelse speakers iets anders zijn, ze zijn Dáppolito geplaatst en hebben volgens de speakerboer uit venlo andere filters en zijn iets duurder dan de duitse versies. De duitse speakers bv heten P20s of P30s en de engelse P200 UK
of P300 UK. Maar wat 't nou uitmaakt :?

P@trick_DVD
10-11-2003, 19:26
Ik heb deze speakers ook in een luistersessie gehoord en vond ze stukken beter klinken als de KEF's Q5-Q7 (deze vielen mij erg tegen, klonken erg rommelig). Hierbij was de versterker een Marantz SR6300.

Naast de Phonar vond ik de I.Q L 60 ook niet verkeerd klinken en de Quadral Aurum 70. De Missions in de luistertest hadden allemaal erg weinig bas vond ik.

Op internet kan ik echter weinig prijzen vinden van deze Phonar speakers en ik vind dat altijd wel handig om te kunnen onderhandelen over de prijs. Iemand enig idee wat deze speakers (PHONAR P 200 UK) ongeveer zouden moeten kosten?

Enkele links die ik heb gevonden van de Phonar:
http://www.phonar.de/deutsch/p_deu_produkte.html
http://www.phonar.com/alpha2e/index.htm
http://www.fl-electronic.de/neuklang/phonar.html

Topgunn
10-11-2003, 21:15
Ik ben ook in venlo geweest en vond daar ook de Phonars het beste klinken, maar..... Ik verdenk ze er wel van dat ze op de een of de andere manier de boel daar beinvloeden omdat de kefs en de B&W's elders veeeel beter klinken als bij hun en hun de enige Phonar dealer in Nederland zijn, lijkt het wel of ze dat merk heel erg willen promoten. Ook toen mijn keuze uiteindelijk niet op Phonar, maar Canton viel hebben ze nog geprobeerd om me dat uit mijn hoofd te praten.
Hoe doen ze dit beinvloeden dan denk je:
Nou, ik denk dan bijv. aan:
Verkeerd aansluiten van de speakerkabels, betere plaatsing bij phonars, niet ingespeelde andere merken, betere speakerkabels. Phase afstelling verkeerd.Ga zo maar door.
Ik kan er nl. niet bij dat Kef en B& W in Venlo echt zoooo bagger klonken.h

P@trick_DVD
10-11-2003, 21:55
Ik snap ook niet waarom de KEF's zo slecht klonken, terwijl ik bijna overal erg lovende reviews heb gelezen over met name de Q5.

Topgunn,
Op welke Canton is jouw keuze uiteindelijk gevallen en waarom heb je voor deze Canton gekozen ipv de Phonar?

mradem
10-11-2003, 22:02
Ik snap ook niet waarom de KEF's zo slecht klonken, terwijl ik bijna overal erg lovende reviews heb gelezen over met name de Q5.

Topgunn,
Op welke Canton is jouw keuze uiteindelijk gevallen en waarom heb je voor deze Canton gekozen ipv de Phonar?

Het zal misschien per persoon verschillend zijn. Of icm andere apparatuur. Want ik ken er wel een aantal die lovend over de kef zijn. Ben er zelf ook dik tecreden met de Q7. Zelf luisteren op de apparatuur die je zelf heb is het beste wat je kan doen. Mensen hebben nou eenmaal verschillende smaken en stijlen.

Topgunn
10-11-2003, 22:32
Het was de Karat 80 geworden, met bijpassende center en surrounds. Omdat ze er mooier uitzagen en net iets beter klonken (neutraler, dieper) , icm met mijn EIGEN dvdspeler en mijn EIGEN receiver. Deze had ik bij de tweede luistersessie meegenomen. Dat de Cantons ook een betere naamsbekendheid hebben heeft ook een beetje meegewogen. De Cantons vielen ook in een veel hogere prijsklasse (dus zijn ze beter??), maar net over de grens heb ik de hele set nog goedkoper kunnen krijgen als de phonar set.

Topgunn
10-11-2003, 22:34
Maar voor alle duidelijkheid, de Phonars klonken OOK erg goed, ik ben nl 3 keer wezen luisteren, en bij de laatste sessie ging het tussen de Phonars en de Cantons.

DAYWALKER
11-11-2003, 10:17
Ik vond de KEF Q7 in venlo ook al minder klinken en kon me dat ook niet voorstellen dus vandaar dat ik hierover een thread opende. Ik had ook veel reviews gelezen over de Q serie maar praktisch niets over de PHONARS gevonden. Mijn idee is dus ook dat ze de zaak beinvloeden en zal de volgende keer dus inderdaad eens de bekabeling bekijken.
Aan de receiver zal t niet liggen want die was steeds t zelfde ingesteld. Maar ook kan het zijn dat KEF gewoon een betere marketing/distributie heeft dan PHONAR wat dus meer verkoop oplevert. En een ding weet ik zeker, ik kies ze op mijn gehoor binnen mijn budget en of er nou kef opstaat of phonar of voor mijn part sinterklaas, als ze goed klinken dan komen ze mooi bij mij thuis te staan.
Thanks everyone for your opinions. :wink:

Topgunn
11-11-2003, 10:39
oh ja, de phonars hebben wel een hoger rendement, dus het volume hoeft minder hoog te zijn om een vol geluid te krijgen.

mradem
11-11-2003, 11:20
Ik vond de KEF Q7 in venlo ook al minder klinken en kon me dat ook niet voorstellen dus vandaar dat ik hierover een thread opende. Ik had ook veel reviews gelezen over de Q serie maar praktisch niets over de PHONARS gevonden. Mijn idee is dus ook dat ze de zaak beinvloeden en zal de volgende keer dus inderdaad eens de bekabeling bekijken.
Aan de receiver zal t niet liggen want die was steeds t zelfde ingesteld. Maar ook kan het zijn dat KEF gewoon een betere marketing/distributie heeft dan PHONAR wat dus meer verkoop oplevert. En een ding weet ik zeker, ik kies ze op mijn gehoor binnen mijn budget en of er nou kef opstaat of phonar of voor mijn part sinterklaas, als ze goed klinken dan komen ze mooi bij mij thuis te staan.
Thanks everyone for your opinions. :wink:

Reviews worden gebaseerd op meningen van pro's denk ik.
Dat is wat anders als bij www.kieskeurig.nl waar een consument zijn mening geeft over zijn eigen apparaat.

het apparaat kan zeker invloed hebben. Vooral als je alles getest heb op 1 receiver. De ene receiver heeft een warme klank en de andere een harde etc. Op jou geteste receiver klonk de kef minder dan de phonar. Daarom geeft ook iedereen hier reacties als "ga langs en luister" .

Veel suc6 met je speakers.

Peter Porrio
13-11-2003, 11:58
Hoi,

Ik ben zelf in het bezit van een vijftal Phonar speakers, te weten:
- 2x P300;
- 2x P200;
- 1x Centric.

Ik heb deze ook beluisterd bij Stassen. Ik had als overige merken ook de KEF Q7 opgegeven, evenals de Infinity Alpha, " Delta. Het viel me ook op dat de Phonars een stuk beter klonken dan de KEFs. Dit heeft er niets mee te maken dat de KEFs slecht zijn, die klinken gewoon anders (hebben een totaal andere klankkleur) vergeleken bij de Phonars.

Ik kreeg niet de indruk dat ze de Phonars op betere kabel zetten, heb dit tijden de luistersessie even gecheckt (alle speakers zaten met precies dezelfde luidsprekerkabels verbonden met de switchbox).

Ik heb de Phonars beluisterd op een Onkyo SR-600 reciever met een DV555 DVD speler. Deze klonken samen met de Mission M74 (geloof ik) het best (naar mijn mening uiteraard).

DAYWALKER
14-11-2003, 18:25
hallo allemaal.

Na weer een luistersessie in tegelen heb ik de knoop doorgehakt en het een en ander besteld.
Ik heb 2x de phonar P300,
2x de phonar P200,
1 camparo 5P
en 1 camparo 4P besteld,
samen met een onkyo TX-SR 601E.
Dit alles voor een voor mij mooie prijs natuurlijk.
Hier ga ik alvast mee aan de slag maar ik heb nog geen sub besteld want die ik wilde hadden ze net niet staan natuurlijk, wel een minpuntje dus.
Maar nou is het zo dat je die sub niet zo direct mist als je volwaardige speakers hebt, maar dat ga ik later nog eens op mijn gemak uitproberen natuurlijk. Ook de bekabeling die ik erbij heb genomen zal waarschijnlijk niet hele goeie zijn maar ook dat is iets om later wat meer aandacht aan te besteden. Als ik de spullen binnen heb dan zal ik eerst eens goed aan de slag gaan met het plaatsen (en zeker regelmatig verplaatsen in het begin) van de speakers.
Bedankt iedereen voor jullie reacties en wat mij betreft kan dit onderwerp afgesloten worden. (y)

DAYWALKER
14-11-2003, 18:26
hallo allemaal.

Na weer een luistersessie in tegelen heb ik de knoop doorgehakt en het een en ander besteld.
Ik heb 2x de phonar P300,
2x de phonar P200,
1 camparo 5P
en 1 camparo 4P besteld,
samen met een onkyo TX-SR 601E.
Dit alles voor een voor mij mooie prijs natuurlijk.
Hier ga ik alvast mee aan de slag maar ik heb nog geen sub besteld want die ik wilde hadden ze net niet staan natuurlijk, wel een minpuntje dus.
Maar nou is het zo dat je die sub niet zo direct mist als je volwaardige speakers hebt, maar dat ga ik later nog eens op mijn gemak uitproberen natuurlijk. Ook de bekabeling die ik erbij heb genomen zal waarschijnlijk niet hele goeie zijn maar ook dat is iets om later wat meer aandacht aan te besteden. Als ik de spullen binnen heb dan zal ik eerst eens goed aan de slag gaan met het plaatsen (en zeker regelmatig verplaatsen in het begin) van de speakers.
Bedankt iedereen voor jullie reacties en wat mij betreft kan dit onderwerp afgesloten worden. (y)

Raskel
14-11-2003, 21:19
Ik snap ook niet waarom de KEF's zo slecht klonken, terwijl ik bijna overal erg lovende reviews heb gelezen over met name de Q5.

Topgunn,
Op welke Canton is jouw keuze uiteindelijk gevallen en waarom heb je voor deze Canton gekozen ipv de Phonar?

Waren de speakers wel ingespeeld? welke kabels werdern gebruikt? welke versterking? Het zijn toch allemaal factoren die meespelen. Ik kan me niet voorstellen dat de Kef's zo slecht klonken. En niet alleen omdat ik ze zelf heb ;)

Groeten,
Raskel

DAYWALKER
14-11-2003, 22:00
hallo P@trick

Het is niet zo zeer dat die KEF's slecht klonken in mijn oren maar ik vond die PHONAR speakers gewoon mooier klinken. Ik heb dit vergeleken in de luistertest met dezelfde receiver en dezelfde muziek. Smaken verschillen nou eenmaal en ik ben op eens naar jou set wezen kijken en jij hebt toch geen Q7's staan dus mischien zit er ook enig verschil tussen die Q7 en die type's die jij hebt. Ik zou zeggen, ga eens een keer luisteren. Tuurlijk zal het zo zijn dat winkeliers je proberen te beïnvloeden want zij willen wel zo veel mogelijk aan je verdienen maar ik ben daar niet zo vatbaar voor. Het zal wel zo zijn dat er nog mooier klinkende speakers zijn in allerlei prijsklasses maar het is onbegonnen werk om ze allemaal te gaan beluisteren en je moet uiteindelijk een keuze maken denk ik dan. De ene winkelier duwt je richting zijn merk en de andere stuurt je weer naar een ander merk en op den duur weet je het niet meer. Ik ben blanco gaan luisteren nadat ik veel goeie recencies heb gelezen van KEF en B&W maar ben toch op die PHONAR uitgekomen. Van te voren had ik ook de Q5 beluisterd en die klonk in een andere winkel prachtig maar nou moet ik er wel bij zeggen dat die luisterruimte totaal anders was dan bij mij thuis. Er zijn meerdere factoren waardoor je speakers beter of slechter gaan klinken maar ik denk dat iedere speaker een bepaald basis geluid heeft waarop je valt en dat kun je nog iets of wat bijsturen met bv. betere kabels, opstelling etc.
Correct me if i'm wrong. :!:

Raskel
14-11-2003, 22:02
Sorry voor de verwarring, ik heb de Q5, de foto's zijn reeds verouderd. Ik ben het eens met je stelling betreffende het basis geluid van een speaker. Als kanttekening wil ik wel erbij zetten dat andere factoren wel degelijk van invloed zijn op de prestaties van een speaker.

Raskel

DAYWALKER
14-11-2003, 23:29
hallo Raskel

Sorry maar ik zat er even naast wat betreft je naam, het vorige bericht was voor jou en niet aan p@trick, mijn fout :oops:
Vergeef me, ik zat al helemaal weg te dromen bij m'n nieuwe speakers :lol:
En ik ben het helemaal met je eens dat je inderdaad het geluid kunt beinvloeden en zal dit ook zeker in de praktijk proberen want wat dat betreft wil ik gewoon het maximale uit mijn speakers halen.
Jij bent tevreden met jou set en ik verwacht dat ik dat zal zijn met de mijne straks :D thanks.

Raskel
15-11-2003, 10:20
hallo Raskel

Sorry maar ik zat er even naast wat betreft je naam, het vorige bericht was voor jou en niet aan p@trick, mijn fout :oops:
Vergeef me, ik zat al helemaal weg te dromen bij m'n nieuwe speakers :lol:


No problemo! Veel luisterplezier! :D

Groeten,
Raskel

Rha
15-11-2003, 11:47
Dit vind ik nu een mooi voorbeeld om aan te geven dat jezelf moet gaan luisteren voordat je een aankoop doet. Iedereen heeft gewoon een andere smaak. Dus ik kan alleen maar zeggen: goede keuze gemaakt!

Veel plezier met je nieuwe set.

P@trick_DVD
15-11-2003, 18:34
Waren de speakers wel ingespeeld? welke kabels werdern gebruikt? welke versterking? Het zijn toch allemaal factoren die meespelen. Ik kan me niet voorstellen dat de Kef's zo slecht klonken. En niet alleen omdat ik ze zelf heb ;)

Groeten,
Raskel

Als ik in een luistersessie 12 verschillende speakers ga luisteren, die allemaal op dezelfde versterker (Marantz SR6300) zijn aangesloten, dan ga ik er eigenlijk van uit dat ze de opstelling maken met ingespeelde speakers en dezelfde bekabeling voor elke speaker wordt gebruikt. Hoe kan ik anders een goede vergelijking maken? We waren trouwens met meerdere personen aanwezig in deze luistersessie en we waren het er allemaal over eens dat de KEF's (zowel Q5 als Q7) niet mooi klonken. Maar ik wil de Q5 en Phonar's bij een volgende luistersessie nog wel eens in een andere ruimte met een andere versterker (Onkyo 601E) gaan beluisteren.

mradem
15-11-2003, 21:47
Vergeet niet dat ruimte en manier van opstellen ook erg verschillend kunnen werken. Maar na 12 verschillende speakers te hebben beluisterd achter elkaar ga je ook het verschil minder horen. De 1e paar let je veel meer op dingen dan bij nr12 bijv.

Raskel
16-11-2003, 00:06
Vreemd dat iedereen zich bij je mening aansloot. Ik heb zelf de Q5 ook eens beluisterd op een Marantz 6200, dat klonk toch echt goed..Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal!

Nelis
16-11-2003, 13:39
Mag ik zo onleefd zijn om te vragen wat de prijzen zijn voor de Phonar luidsprekers ?? Zijn volgens mij best hele mooie dingen.

DAYWALKER
16-11-2003, 19:34
Ik ben ook niet alleen gaan luisteren naar die phonar speakers en degene die bij me was zei ook al dat de phonars beter klonken als de kef Q7. Wat me ook opviel is dat de Q7 en de B&W speaker iets beter begonnen te klinken naarmate het volume omhoog ging. Voor mij vond ik dat niks want hoe vaak en hoe lang draai je harde muziek met 2 kleine kinderen :roll: Maar laten we a.u.b. niet gaan twisten over smaak. De adviesprijs van de phonar P200 UK was bij stassen 675 euro terwijl hij op de site staat voor 825 eurootjes. Maar van die 675 gaat nog ongeveer 30% af (tenminste bij mij wel). De P300 UK waren 975 (bruto adviesprijs). Ik heb alles ineens gekocht dus al met al vond ik het een mooie prijs wat ik ervoor betaald heb. En hier: http://www.phonar.com/uk/produkte.htm kun je die serie vinden. Let wel ! stassen heeft de engelse uitvoeringen en volgens hen klinken die anders dan de gewone uitvoeringen door andere filters en bekabelingen van binnen en zijn duurder. Maar volgens mij valt dat ook wel mee, en zeker als je 'n hele set koopt. :D

P@trick_DVD
17-11-2003, 12:04
Ik vind de prijzen op de Stassen site erg verwarrend. De KEF Q5 staat hier voor 399 (lijkt me een 'netto' prijs, als ik dit vergelijk met de prijzen op de Kieskeurig site), terwijl de Phonar P200 UK er voor 825 staat en je er uiteindelijk ong. 500 voor betaalt. Je krijgt natuurlijk wel korting als je een complete set koopt, maar de prijs op de site vind ik op deze manier wel erg 'misleidend'. Het 'vervelende' bij de Phonar speakers is dat je geen prijzen kunt vergelijken, omdat ze bijna nergens anders worden verkocht. Voor de KEF's hoef je maar even naar de Kieskeurig site te gaan, en je hebt meteen een indicatie wat zo'n speaker ongeveer mag kosten.

Ik weet het wel, je moet gewoon speakers gaan LUISTEREN, maar als je een bepaald budget in je hoofd hebt waardoor de Phonar's meteen al afvallen door hun hoge adviesprijs, dan is het achteraf natuurlijk erg jammer dat bleek dat de Phonar's veel goedkoper te krijgen waren en erger nog... ook nog eens veel beter klonken dan wat je wel geluisterd had. Gelukkig heb ik nog geen keuze gemaakt!

DAYWALKER
17-11-2003, 15:07
Je hebt gelijk, vind ik, over die site van stassen. Hij wordt denk ik ook niet up to date gehouden met de prijzen. Zal wel hun strategie zijn, en als je bedenkt dat de mensen zelfs uit rotterdam komen dan lijkt t mij toch geen verkeerde zaak. Als je speakers gaat beluisteren bij hun dan zeg je gewoon dat ze er nog wat bij moeten zetten in dezelfde prijsklasse. Heb ik ook gedaan. En je ziet, HOORT en voelt ook wel of je te maken hebt met een speaker uit dezelfde klasse. En je niks wijs laten maken. Ik heb ook gezocht op internet en niet veel gevonden en ben zo'n beetje afgegaan op de prijzen van deze site, http://www.fl-electronic.de/neuklang/phonar.html Tel daar 'n beetje bij op dat het die engelse serie is en ook geen internet winkel en dan zit je toch goed aan de prijs. Succes ermee en ga op je gehoor (en budget :wink: ) af.

djoeri
17-11-2003, 16:02
Ik heb de Phonar p300 nu al twee jaar en moet zeggen dat ze heel goed klinken. Ik heb ze vergeleken met een paar cantons RCL en vond ze beter geschikt voor mijn kamer. En de detaillering is echt super, soms zelfs vervelend want daardoor heb ik m'n cd's van Red hot chili peppers nooit mee gedraait, ze bevatten zoveel ruis. :cry: Ik ben nog wel aan het kijken voor eventueel wat betre versterking, met name in het laag.

DAYWALKER
17-11-2003, 16:11
Kijk eens aan !! Alweer iemand die zeer tevreden is met phonar speakers.
Zo hoor je nog eens wat hier. En dat nog wel met een onbekend merk. Zo zie je maar weer, het merk zegt ook niet alles.
Veel luister plezier allemaal, wat voor MERK je ook hebt. :D

Raskel
17-11-2003, 16:21
Ik heb de Phonar p300 nu al twee jaar en moet zeggen dat ze heel goed klinken. Ik heb ze vergeleken met een paar cantons RCL en vond ze beter geschikt voor mijn kamer. En de detaillering is echt super, soms zelfs vervelend want daardoor heb ik m'n cd's van Red hot chili peppers nooit mee gedraait, ze bevatten zoveel ruis. :cry: Ik ben nog wel aan het kijken voor eventueel wat betre versterking, met name in het laag.

Inderdaad een groot nadeel, hoe beter de speakers hoe meer je merkt hoe slecht sommige cd's zijn opgenomen :(

Christiaan Sauer
17-11-2003, 20:30
zet conquest of paradise eens op voor de grap :). Nu lijkt het lollig. Tot je de muziek aanzet ;) :?. Was een hele favoriete van me. Tot een aantal maanden terug :)

djoeri
18-11-2003, 19:45
Een tip: Als je echt het beste uit de spreaker wil halen zou ik ervoor zorgen dat je kamer (een beetje) gedempt is, want anders kan de speaker wat schel klinken. Zeker in het begin als de woofers niet goed ingespeeld zijn. Verder veel suc6 ermee.

Peter Porrio
19-11-2003, 08:34
Inderdaad een groot nadeel, hoe beter de speakers hoe meer je merkt hoe slecht sommige cd's zijn opgenomen :(

Inderdaad! Wat me opvalt is dat met name de nederlandse producties erg goed van kwaliteit zijn. Denk hierbij aan CD's van Ilse deLange, Marco Borsato, Total Touch, Blof.

Toen ik ging luisteren hoorde ik uit nog 3 andere luisterruimtes de cd World of Hurt van Ilse deLange. Goede test CD!