PDA

Bekijk de volledige versie : Eyes Wide Shut [DVD]



Koen Koene
19-07-2001, 00:04
Eyes Wide Shut [DVD]



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=177)

martin
09-09-2001, 10:05
Hoi.

Dit is de eertse film die ik gezien heb uit de Kubrick Collection.
Had niet gedacht dat dit zo'n goed verhaal was, zeer verassend.
had geen last van het 4:3 formaat op me BB, ook de ondertitels stonden er goed op, wel kleine letters.
muziek stukjes waren heel goed kwa geluid.

TOP!!!!!

Nathan Strik
09-09-2001, 11:45
Naast Barry Lyndon naar mijn mening de meest ondergewaardeerde Kubrick-film ooit. Kom op mensen... deze film is GEWELDIG!!! Kijk naar die kleuren, luister naar het geweldige gebruik van muziek en het verhaal dat zich voor je ogen ontvouwt. Ik heb deze film nu een keer of 5 gezien en hij blijft interessant... iets wat je van veel films niet kunt zeggen. Die scene in het huis (aan het begin van de scene, met dat gebonk met die stok op de vloer) supermooi, vooral qua geluid.
Het beeld is ook perfect. We krijgen zelfs het originele cameranegatief, dus MEER beeld als in de bioscoop!!! Geweldige transfer en geweldige film. En natuurlijk een mooie afsluiting van een geweldige boxset!!!

martin
09-09-2001, 12:03
Hoi Nathan heb jij die box ook ???
misschien stom dat ik eerst naar de laatste film heb gekeken maar was zeer benieuwd.
het hoesje deed me altijd denken aan een ordinaire love story, maar niks is minder waar, hij is geweldig.
het verhaal heeft dus echt geen voorspelbare wendingen, iedere keer wordt je op een dwaalspoor gezet Fantasties.

PS: wat een reclame he voor deze film ;)

Nathan Strik
09-09-2001, 12:18
Ja, inderdaad Martin. Je lijkt wel het Kubrick-promotie team. Ach, je moet mij af en toe horen... hehehe. :D :D :D
Ik heb inderdaad de boxset een week of twee geleden bij het filmmuseum in Amsterdam gekocht. Daar was hij toen als één van de eerste plekken in Nederland te koop. Sinds die tijd heb ik ze allemaal gezien (van Lolita tot aan Eyes Wide Shut). Lolita en Barry Lyndon had ik tot op heden nog niet gezien en ik was vooral blij verrast door Barry Lyndon. Ook die documentaire die in de boxset zit is natuurlijk een onmisbaar extraatje voor de Kubrick-fan, vooral omdat op de rest van de DVD´s weinig tot geen extra´s zitten. Maar de extra´s die er bij zitten zijn van zeer hoge kwaliteit (bijvoorbeeld de documentaire op The Shining, met audiocommentaar van Vivian Kubrick). Mijn Playstation 2 heeft wel wat problemen met het afspelen van enkele hoofdstukken uit A Clockwork Orange, maar op mijn andere speler doet hij het normaal... Ik heb wel gehoord dat hij op een aantal andere spelers ook problemen geeft, dus als je deze nog niet hebt getest, is het misschien verstandig om dat effe te doen. De fout zit in hoofdstuk 4 en 5, dus ik hoop voor je dat jouw speler daar geen problemen mee heeft...

Lex v/d Moolen
14-07-2002, 00:04
De laatste film van Kubrick. Zoals we van hem gewend zijn weer prachtig camerawerk, zeer goed overgekomen op de DVD. Ook de muzikale score prachtig. Het verhaal laat ook weer veel aan de fantasie van de kijker over. Het is niet mijn favoriete genre, maar toch weet hij je de hele film te boeien, en je blijft 2 uur lang stil in je stoel zitten en kan hem niet afzetten. En het is waar denk ik hoe vaker je de films ziet, hoe beter ze worden. Desondanks vind ik persoonlijk deze op Barry Lyndon na de minste van de serie. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Bij de extra's zit trouwens nog een leuk interview met Cruise, Kidman en Steven Spielberg. Vooral de laatste verklaart eigenlijk precies hoe ik over de films van Kubrick denk.

marije van der mark
07-08-2002, 05:32
Ik begon deze film te kijken om een uur of 2:00 met de bedoeling een uurtje later te gaan slapen. Ik kon 'm niet meer afzetten, was te geïntrigeerd. Ik heb ook de interviews nog gekeken en móest voor ik ga slapen nog even wat anders doen, dus wat beter dan hier even mijn mening te verkondigen. Natuurlijk hoeven we niet verbaasd te zijn dat het visueel en qua geluid een prachtige film is. Kubrick heeft er z'n tijd voor genomen en dat blijkt uit alles. De acteerprestaties van Tom Cruise, maar meer nog die van Nicole Kidman zijn schitterend, een lust voor het oog. Ik weet zeker dat, hoewel ik de film nu al goed vind, ik 'm nog veel meer ga waarderen als ik 'm vaker heb gezien. Mocht je de film na 1 x kijken niet waarderen, kijk 'm dan nog eens want er is een grote kans dat je 'm dan met een hele andere ogen bekijkt.
Mocht je de film nog niet hebben gezien, alsnog doen!

Dave
20-10-2002, 09:52
Zeer goede film van een zeer groot man :)
Maar mijn vraag is deze film nou ook los te krijgen als de Stanley K. Collection?
Want ik wil hem dan graag in die uitvoering omdat ik ook 2 andere films daaruit heb.
Bij ik meen Fina tankstations zijn nu die actie's en daar zou die in Dec. bij komen nu hoop ik dus dat dat de Stanley K. Collection edition word dan.
Maar de film zelf: (y)

Richard B.
27-06-2003, 00:20
Ik heb hem zojuist voor het eerst sinds tijden weer eens opgezet na het lezen van het boek van Frederic Raphael over het schrijven van het scenario. In het kort: hij lijkt wel beter en beter te worden. Zoals een paar posters al opnoemden is dit een heel onderschatte Kubrick met een erg boeiende thematiek, een heel mystieke sfeer, prachtig camerawerk en uitstekende acteerprestaties. Niet alleen een goeie film omdat de naam Kubrick eraan verbonden is maar ook omdat de film ZELF zo fascinerend is.

raampie
28-06-2003, 23:44
He, dat boek heb ik ook gelezen. Sindsdien wil ik de film nog steeds opnieuw zien, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Het is namelijk niet echt een film die je tussendoor even op zet, maar je moet er echt de tijd voor nemen vind ik. Gekukkig komen er rustigere tijden aan :D .

Nathan Strik
29-06-2003, 00:40
Dat boek van Raphael is inderdaad erg goed (hoewel de Kubrick-familie niet echt blij is met meneer Raphael heb ik me laten vertellen), en gaf me ook inderdaad nieuwe inzichten in deze unieke film.

Gabriel B.
29-06-2003, 22:51
Ietwat bevreemdende maar zeer sterke film die je eenmaal vastgegrepen, niet loslaat.

Christiaan Sauer
19-09-2003, 16:13
Ik ga vanavond het laatste uur van de film kijken (gister eerst naar Scooby Doo gekeken, en daarna tot 0.00 naar Eyes Wide Shut), maar ik weet nu al dat ik weer ga genieten van de film. Het is zeker niet de eerste keer dat ik heb aangezet heb, maar wel de eerste keer dat ik zover gekomen ben me de film. Zonde dat ik hem niet eerder gekeken heb.
Mvg,

Christiaan

Kees Hoekerd
29-05-2005, 13:11
Op zich een weinig apart verhaal,maar een hele mooie en vreemde sfeer heeft de film zeker.Vooral de beelden rond New York zijn mooi gefilmd.Muziek was ook prachtig.Ik ergerde me wel aan sommige lange monologen waar sommigen woorden in een slakkegang er uit werden gegooid.Wat nou precies de boodschap van de film is,is mij nog niet echt duidelijk,komt later misschien.

7.0/10

Fafa
29-05-2005, 13:42
Heel boeiende film vind ik dit. Net als alle andere Kubrick films heeft dit meesterwek (naar mijn mening) een thematiek die fascineert.

Een films die mij, net zoals Gabriel B. schreef, niet snel loslaat. De sfeer blijft mij goed bij. Anyway, hij komt maandag (30-mei) op de NL TV, ik ga hem kijken met mijn vriendin.

De scene op het gemaskerde bal, inclusief muziek en overige mise-en-scene, is erg sterk trouwens.

Fafa
29-05-2005, 13:46
Wat nou precies de boodschap van de film is,is mij nog niet echt duidelijk,komt later misschien.

Een belangrijk punt in de film is:

Kan je vreemdgaan vergelijken (in de ernst van de daad) met "vreemdgaan in je dromen". Voor de jongens onder ons: daar valt ook "aan een andere vrouw denken tijdens intimiteiten met je vriendin/vrouw" onder.

Een leuk discussiepunt, want is de intentie of de werkelijke daad he belangrijkst? You name it.

Marco Dubbeldam
30-05-2005, 21:31
Ik vind dit toch ook wel de minste film van Kubrick die ik tot nog toe gezien heb, maar ik vind het nog steeds een zeer goede film. Deze film staat nog steeds hoog op m'n wishlist. :)

Anonymous
27-06-2005, 20:42
Ik heb hem net voor het eerst gezien en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ten eerste ben ik een groot fan van Kidman en Cruise, maar na het zien van A Clockwork Orange had ik helemaal gehad met Kubrick. Maar goed, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Ik vind het een heerlijke film. Het laat veel aan de fantasie van de kijker over en laat je af en toe echt in het donker tasten over hetgeen wat er gaande is! Heerlijk. Sommige dingen in de film zijn overduidelijk, maar dan verwacht je dat de acteurs het gaan zeggen, en dan zeggen ze het niet. Geluid vond ik ook erg goed. ik heb alleen wel een paar vraagjes, heb hem ook nog maar 1 keer gezien, maar toch. Ik zal alles wel even tussen spoilertekentjes zetten.

[spoiler:d8ea602c18]Als Cruise thuiskomt op het laatst, dan ligt zijn masker naast Kidman op het bed. Zij was dus ook op het feest met die maskers enzo?[/spoiler:d8ea602c18]
[spoiler:d8ea602c18]Als Cruise in het jazz cafe met zijn oude vriend Nick (?) praat dan wil hij gewoon naar een optreden van zijn oude vriend gaan kijken toch? Waarom wordt hij dan in hemelsnaam weggepest op dat feest? dat volg ik niet zo goed geloof ik.[/spoiler:d8ea602c18]
[spoiler:d8ea602c18]Was de 'droom' van Kidman over al die mannen die haar neukten nu een droom of was het gebeurd op dat gemaskerde feest?[/spoiler:d8ea602c18]



Er zijn vast wel een aantal mensen die antwoorden hebben op deze vraagjes :D

Ik vond de film in ieder geval super. [spoiler:d8ea602c18]Alleen de scene met die naakte vrouwen in een cirkel, met die man en zijn stok in het midden vond ik een beetje te lang duren[/spoiler:d8ea602c18]

Trouwens, op DVD Profiler kun je ook een collecters edition toevoegen van deze film met ( geloof ik ) zon beetje dezelfde hoes als plaatje, maar die versie is 159 minuten en mijn versie is 153 minuten. Klopt dit? En mis ik veel?

Tim k
27-06-2005, 22:07
Erg goede intrigerende film, maar het einde dat iedereen ( of bijna iedereen ) zo geweldig vindt [spoiler:cab7a831fc] het we're gonna fuck einde [/spoiler:cab7a831fc], verpest voor mij veel. Persoonlijk vind ik het een hoog " hoor ons nou " gehalte hebben. Daarnaast geloof ik het gewoon niet, I don't buy it, dat de personages van Cruise en Kidman [spoiler:cab7a831fc] gaan fucken dat de vonken er vanaf vliegen [/spoiler:cab7a831fc].

Fafa
27-06-2005, 22:58
[spoiler:60c63b2b76]Als Cruise thuiskomt op het laatst, dan ligt zijn masker naast Kidman op het bed. Zij was dus ook op het feest met die maskers enzo? --> Nope, dat is het masker wat Cruise ophad tijdens het feest.[/spoiler:60c63b2b76]

[spoiler:60c63b2b76]Als Cruise in het jazz cafe met zijn oude vriend Nick (?) praat dan wil hij gewoon naar een optreden van zijn oude vriend gaan kijken toch? Waarom wordt hij dan in hemelsnaam weggepest op dat feest? dat volg ik niet zo goed geloof ik --> Cruise is niet uitgenodigd voor het feest en heeft er niks te zoeken, vandaar wordt hij weggejaagd.[/spoiler:60c63b2b76]

[spoiler:60c63b2b76]Was de 'droom' van Kidman over al die mannen die haar neukten nu een droom of was het gebeurd op dat gemaskerde feest? --> Dat was een droom die ze ook eerder had op een vakantie[/spoiler:60c63b2b76]

[spoiler:60c63b2b76]Alleen de scene met die naakte vrouwen in een cirkel, met die man en zijn stok in het midden vond ik een beetje te lang duren --> vond ik een van de betere scenes, prachtige muziek[/spoiler:60c63b2b76]

Anonymous
27-06-2005, 23:21
[spoiler:a95e9de48c]Als Cruise thuiskomt op het laatst, dan ligt zijn masker naast Kidman op het bed. Zij was dus ook op het feest met die maskers enzo? --> Nope, dat is het masker wat Cruise ophad tijdens het feest.Dat wist ik al, maar hoe komt zij daaraan ???[/spoiler:a95e9de48c]

[spoiler:a95e9de48c]Als Cruise in het jazz cafe met zijn oude vriend Nick (?) praat dan wil hij gewoon naar een optreden van zijn oude vriend gaan kijken toch? Waarom wordt hij dan in hemelsnaam weggepest op dat feest? dat volg ik niet zo goed geloof ik --> Cruise is niet uitgenodigd voor het feest en heeft er niks te zoeken, vandaar wordt hij weggejaagd.[/spoiler:a95e9de48c]

[spoiler:a95e9de48c]Was de 'droom' van Kidman over al die mannen die haar neukten nu een droom of was het gebeurd op dat gemaskerde feest? --> Dat was een droom die ze ook eerder had op een vakantie[/spoiler:a95e9de48c]

[spoiler:a95e9de48c]Alleen de scene met die naakte vrouwen in een cirkel, met die man en zijn stok in het midden vond ik een beetje te lang duren --> vond ik een van de betere scenes, prachtige muziek[/spoiler:a95e9de48c]

Anonymous
18-07-2005, 23:02
Zou iemand mss antwoord kunnen geven op bovenstaande vraag. Over het masker?

Thnx :wink:

pieter bond
19-07-2005, 08:21
[spoiler:cddb73edfe]Alleen de scene met die naakte vrouwen in een cirkel, met die man en zijn stok in het midden vond ik een beetje te lang duren --> vond ik een van de betere scenes, prachtige muziek[/spoiler:cddb73edfe]

Bij die scene kreeg ik echt kippenvel mede dankzij de prachtige muziek.

Anonymous
20-07-2005, 00:41
[spoiler:569bc5a746] Was die meid aan het begin van de film, Mandy die naakt een OD had op het feestje de vrouw die zich 'opofferde' voor Cruise? [/spoiler:569bc5a746]

[spoiler:569bc5a746] Heeft die droom van Kidman, over de vele mannen die haar neukten, enige connectie met het 'verboden' feest waar Cruise was? [/spoiler:569bc5a746]

[spoiler:569bc5a746] Sidney Pollack, die Siegler speelt geloof ik, die ouwe vent was ook op het verboden feest. Iemand een idee wie hij was? [/spoiler:569bc5a746]

[spoiler:569bc5a746]Dus hij word weggejaagd omdat hij er niets te zoeken heeft, daar kan ik me nog in vinden. Maar ik begrijp de heisa eromheen niet zo goed. Hij is gewoon op een stiekem feestje waar wat genaaid word en waar verklede mensen lopen. Tenminste, zo zie ik het. Wat ik niet snap is dat zijn huwelijk dan ineens zo'n beetje op het spel staat. Zo'n grote leugen was het toch ook weer niet dat hij daar was? [/spoiler:569bc5a746]

Als iemand antwoord zou hebben op deze vragen, zou de film wat meer opgehelderd zijn voor mij. :wink:

Fafa
20-07-2005, 15:28
[spoiler:34735cb185]Als Cruise thuiskomt op het laatst, dan ligt zijn masker naast Kidman op het bed. Zij was dus ook op het feest met die maskers enzo? --> Nope, dat is het masker wat Cruise ophad tijdens het feest.Dat wist ik al, maar hoe komt zij daaraan ??? Kan ff geen 100% antwoord geven, maar Cruise heeft het masker na het feest in huis neergelegd. Kidman heeft hem gevonden waarschijnlijk.[/spoiler:34735cb185]

[spoiler:34735cb185]Was die meid aan het begin van de film, Mandy die naakt een OD had op het feestje de vrouw die zich 'opofferde' voor Cruise? Ja.[/spoiler:34735cb185]

[spoiler:34735cb185]Heeft die droom van Kidman, over de vele mannen die haar neukten, enige connectie met het 'verboden' feest waar Cruise was? Niet direct, maar de film gaat over vreemdgaan en de gedachte daaraan. Kidman droomt ervan, Cruise gaat net iets verder. Beide zijn dus "bezig" met buitenechtelijke sex, het gaat erom hoe ver je hierin gaat (kan gaan) en hoe erg het allemaal is uiteindelijk in vergelijking met elkaar.[/spoiler:34735cb185]

[spoiler:34735cb185]Sidney Pollack, die Siegler speelt geloof ik, die ouwe vent was ook op het verboden feest. Iemand een idee wie hij was? Waarschijnlijk is het de man die hij op het begin van het feest ziet op een balkon. Hij kijkt hem aan en knikt ook een keer.[/spoiler:34735cb185]

[spoiler:34735cb185]Dus hij word weggejaagd omdat hij er niets te zoeken heeft, daar kan ik me nog in vinden. Maar ik begrijp de heisa eromheen niet zo goed. Hij is gewoon op een stiekem feestje waar wat genaaid word en waar verklede mensen lopen. Tenminste, zo zie ik het. Wat ik niet snap is dat zijn huwelijk dan ineens zo'n beetje op het spel staat. Zo'n grote leugen was het toch ook weer niet dat hij daar was? Zou jouw vriendin het leuk vinden als je naar zo'n feest zou gaan met de intentie om er te gaan naaien?[/spoiler:34735cb185]

Marco Dubbeldam
22-07-2005, 12:49
Ik vind dit toch ook wel de minste film van Kubrick die ik tot nog toe gezien heb, maar ik vind het nog steeds een zeer goede film. Deze film staat nog steeds hoog op m'n wishlist. :)

Ik heb hem nu voor een tweede keer gezien en ik vind hem stukken beter dan de eerste keer dat ik hem zag. Een geweldige sfeer hangt er weer in deze film.

8.5/10

Caledonians
07-08-2005, 20:22
Gisteren gezien en vond het een geweldige film! Zeker ondergewaardeerd! Lekker sfeertje en gewoon boeiende film...

MGdutch
07-08-2005, 22:20
Geniale film, imo één van de betere van Kubrick!

Seth__Gekko
08-08-2005, 08:36
Ik sluit me geheel bij de positieve reacties aan.

Heerlijke sinistere film 7.5/10

Rob Eric Blank
08-08-2005, 17:50
Zeker een ondergewaardeerde film, gister gezien en ik geef deze toch echt wel een 8.
Ik heb genoten.

Miguel Tavares
15-08-2005, 18:45
Voor degenen die zich meer in dit meesterwerk willen verdiepen, is hier een uitgebreide en verhelderende analyse te vinden:

http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/0096.html

Swanski
26-11-2006, 18:00
Eyes Wide Shut (1999)
Ondergewaardeerd en Kubrick gaat haast niet samen, omdat de man wellicht de meest en best gewaardeerde regisseur ooit is (misschien ook nog met Hitchcock en Kurosawa) in het algemeen en onder het grote publiek. Alleen zijn laatste film scoort op IMDB niet bijzonder goed, namelijk een 7. Lolita moet ik nog zien en kan ik dus niets over zeggen en Killer's Kiss tel ik dan ff niet mee. Toch merk je dat vele liefhebbers deze Kubrick zelfs in hun top 20 hebben of bijvoorbeeld in hun top 5 van Kubrick zelf wat op zich al een prestatie is. Ik had EWS eerder in 1999 gezien, maar aangezien ik toen een echte puber was, hoef ik niet uit te leggen dat het inhoudelijk voor mij niet voor de volle 100% procent te waarderen was. UIteraard los van het controversiële erotische aspect vd film voor een puber :roll: 7 Jaar later maar weer eens aangeschaft (veel te laat natuurlijk :oops: ) en heb genoten van deze Kubrick.

Werkelijk fenomenale lange openingsscene op het gala met prachtig camerawerk (sowieso over de gehele film uiteraard). De mysterieze opwindende avond bij de sekte is misschien wel één vd meest noemenswaardige scenes ooit. Zeer zeker niet alleen om het bloot (wat best wel meevalt) of de expliciete seks (wat niet bepaald meevalt). De sfeer, opbouw en elk detail en elk moment rondom die sekte en de taferelen die zich daar afspelen, dus ook het begin waarin iedereen nog niet naakt rondloopt, is meer dan bijzonder en één vd hoogtepunten in de filmgeschiedenis. Voor mij had die scene nog wel veel langer gemogen en nogmaals dit is niet alleen om de mooie vrouwen die daar naakt rondlopen, maar ook om de zeer bijzondere sfeer. De maskers en het gevoel die Cruise zou moeten hebben wanneer zijn identiteit wordt ontmaskerd. Maar vooral ook de muziek van Jocelyn Pook met het nummer Migrations of het geweldige simpele maar zeer subtiele en angstaanjagende pianostuk van Dominic Harlan met Musica Ricercata No. 2. Werkelijk fantastisch voor de sfeer in dat stuk en natuurlijk de zeer bekende waltz aan het begin en eind van Dmitri Shostakovich (de waltz die door Rieu vaak wordt gespeeld) is zeer toepasselijk en dromerig voor de sfeer. Natuurlijk heeft EWS veel meer dan dat en is het inhoudelijk meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Crowe wellicht niet alleen geïnspireerd door Abre Los Ojos maar ook door EWS :?: Ik heb vol genoten van deze film die werkelijk geen seconde verveelt en ook ik vind dit een zeer ondergewaardeerd Kubrick. De film krijgt slechts een dikke 8, omdat ik vrijwel zeker ben dat ik de film de volgende keer nog beter zal waarderen. Must see must have en nogmaals, EWS heeft meer in zich dan je zal denken en het einde is minder 'makkelijk' dan je denkt.

8.5