PDA

Bekijk de volledige versie : Sound



Cyclops
09-11-2003, 11:32
Ik ben op zoek naar een nieuwe dolby versterker voor mijn HT maar weet nog niet echt wat ik wil.
wat ik wel weet is dat het dts ex (7.2) gaat worden.

Heeft iemand misschien suggesties??

Christiaan Sauer
09-11-2003, 11:45
ik neem aan dat je DTS6.1Discrete bedoelt ;). Dat is momenteel de meest discrete surround codex beschikbaar ;) :). Verder ken ik persoonlijk alleen maar 7.1 ;).
Verder is het ook wel makkelijk om te weten welke prijsklasse je in zat te denken. Zit je rond de 750/1000 euro te denken kun je bij NAD/Marantz/aanverwanten kijken.
Maakt bedrag niet veel uit: kijk eens naar een Lexicon MC12B icm 7 monoblokken. Maar ik vermoed dat je budget wat lager ligt.
Kijk dan ook eens naar de Parasound C2icm de A51 en A21 ;). Maar ook dat zal wat boven budget liggen waarschijnlijk? (ga zonder speakers/dvdspelere uit van zo'n 6000 euro ofzo?)
http://www.parasound.com/halonew/images/A51Angle.jpg
http://www.parasound.com/halonew/images/A21Angle.jpg

Mandragore
09-11-2003, 11:51
Wellicht is het zijn bedoeling om 2 subs er aan te hangen, zoals SVS bijvoorbeeld suggereert voor bepaalde situaties.

Maar dan spreek je in "formaten" voor versterkers volgens mij idd nog steeds van 7.1 :wink:

Cyclops
09-11-2003, 11:57
klopt ja ik bedoelde ook 7.1 (typfoutje:S)

ik zat te dneken aan 5000 tot 7000 voor het versterker setje en en voor de speaker ben ik er nog niet helemaal uit want ik heb samen met mijn buurman al heel wat mooie speakers gemaakt mijn subwoofer er zo een en die klinkt eigenlijk best goed maar ik weet niet hoe de kwaliteit van bijvoorbeeld B&W is.

Cyclops
09-11-2003, 12:01
misschien toch beter om 5.1 te kiezen of normaal dts want ik vergeet ff dat mijn DVD-speler maar dts is :? maar klinkt dat goed met die mono blocks?? ik d8 dat dat alleen bij subwoofers gebruikt werd

Christiaan Sauer
09-11-2003, 14:57
Als je aan een set met een versterking van zo''n 6000 euro gaat denken, dan zou ik zeer zeker eens bij de al eerder door me genoemde Parasound gaan kijken. Hierbij wel een hele belangijke tip: ga voor de oorspronkelijke Para's. Die zijn qua opbouw INDENTIEK aan de Halo's die ik hierboven postte. Verschil: de Halo's zijn even 2/3 keer zo duur :shock:.
Waar je ook naar zou kunnen luisteren is Vincent icm een pre/pro (pre-amplifier/Processor). Vincent is een relatief niewue speler op de markt (ook in dat segment) en het schijnt een zeer leuke te zijn.
Over je vraag mbt monoblocken: het klopt dat subs mono's gebruiken. Maar dat komt doordat een subwoofer maar 1 speaker is. Je kan er dus wel een meerkanaalseindversterker aanhangen, maar je gebruikt toch maar 1 kanaal ;). En wat belangrijker is: hoe verder je gaat in segregratie van componenten, hoe beter je geluid zal worden. Het gaat zelfs zover dat er mensen zijn die de omzetting van analoog naar digitaal in een losse behuizing hebben. En er zijn genoeg mensen die het loopwerk van de cdspeler gescheiden hebben.
Dus ook met de versterking van je boxen is het over het algemeen zo dat hoeverder je gaat in het scheiden hoe beter het zou moeten worden. Verder scheiden dan naar monoblocken zal wat lastigere worden :). (dan kun je nog gaan bi/tri-ampen).
Een momenteel razend populair merk is inderdaad B_W. Ga je met versterkering van dit bedrag werken, doe jezelf een plezier, en ga voor bv de nautilusserie van ze (http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.ranges/Label/Range%20Nautilus%20800%20Series).
Verder is de 700 serie (http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.ranges/Label/RANGE%20700%20Series) erg mooi. Persoonlijk vond ik de CDM7 erg prettig klinken, en die is nu vervangen door de 704. Wel zou ik dan eerder voor de 703 gaan (hoogste model uit deze serie).
En nog leuker wordt het bij de Nautilus 802 :).
Heel veel plezier met uitzoeken :). Dat is altijd het leukste ;) :D.
PS: voor subwoofers kun je eens kijken bij SVS subwoofers uit amerika. Die schijnen bijzonder veel kwaliteit te geven, zeker voor wat ze kosten :D. En anders bag-end ;). Maar dat is wel een aantal stappen hoger :P

Christiaan Sauer
09-11-2003, 15:00
ps: wat zijn de maten van je kamer, en waar zitten de deuren/ramen etc. Kun je voor een dedicated HT gaan? Of komt het in een gewone kamer te staan? Misschien kun je even tekening plaatsen van je toekomstige plek waar het zaakje komt te werken?
Dit is namelijk vrij belangrijk of je 5.1 neemt, of 6.1 of 7.1 :D. Liever een goede 5.1 dan een slechte 7.1 ;).
Voor 7.1 moet je wel echt even de ruimte hebben ;) :D

bmateijsen
09-11-2003, 15:16
Christiaan... je adviezen zijn bijna wel absoluut... :wink: (er is toch veel meer onder de zon :!: )

Ik denk dat er heel veel mooie componenten te vinden zijn in de prijsrange die hierboven wordt genoemd.. En waarschijnlijk wil hij eerst zijn zelfbouw speakers uitproberen, die wanneer deze goed gebouwd zijn waarschijnlijk heel goed klinken...

Vooraf denk ik dat je je zoiezo even zal moeten inlezen... je gaat een enorm bedrag uitgeven, zonder dat je precies weet waar je het over hebt.. Zo haal je hierboven allerlei termen naar mijn mening doorelkaar... Misschien dat je je eerst eens kan inlezen in wat surroundformaten zijn, wat een a/v versterker/ processor/ eindversterker doet, welke opstellingen er zijn, etc... Dit klinkt misschien een beetje ontmoedigend, maar zorg gewoon dat je in ieder geval de basis kent of laat je door een goede hifi-zaak eerst de basis eens uitleggen.. (browsen op internet-sites zoals www.hifi.nl of www.htforum.nl zijn en lezen in goede hifi-bladen helpt ook)

Verder, uitgaande van je budget zou ik in jouw geval voor 2dehands high-end home-cinema componenten gaan.. waarbij het zeer belangrijk is om van tevoren te bepalen welke smaak qua muziek/ surround je zoekt... Zoek je voornamelijk een groots geluid, upfront , dan is Parasound misschien wel wat voor je.. maar vergeet ook niet andere Amerikaanse versterkerbouwers.. (en ofdat de Para's gelijk klinken, tja.. ik heb ze nog niet naast elkaar gehoord... in ieder geval zijn de nieuwe amps door de opwarm-settings wel direct warm, in tegenstelling tot de oude, die je eigenlijk niet uit moet zetten)

Misschien wat subtielere, details, en vraagt meer betrokkenheid van je als luisteraar.. denk dan eens aan Meridian... En dan zijn er nog veel meer merken die als processor veel bieden, denk aan Lexicon, maar ook in de iets lagere high-end regionen Arcam, etc...

Belangrijk is dat je een goede surroundprocessor kiest (en die kies je niet zo maar 1, 2, 3...) in combinatie met de juiste versterking.. 2dehands is daarbij een enorm pluspunt, aangezien je veel duurdere componenten kan kopen, voor een lagere prijs (en high-end is vaak upgradable). Kijk in ieder geval op Nederlandse en Duitse 2dehands sites... (www.hifi.nl, www.hear.nl, www.audio-markt2.de/)

Toch maar nieuw... dan kan je natuurlijk naar allerlei merken kijken... Marantz, Rotel, Denon, etc...

Je gaat in ieder geval een zeer leuke tijd tegemoet, neem er dan ook de tijd voor als je zo'n bedrag gaat investeren.... ga luisteren evt. bij andere forum-members, etc... en probeer zo je investering goed te plannen. Veel plezier!! (zie ook www.htforum.nl voor wat meer high-end kennis...)

Groet Bjorn

JCL
09-11-2003, 15:24
hmmm voor dat geld kun je wel wat leuks kopen jah! :kwijl:

Er is hier op het forum ook iemand (martin?) die een Rotel voor en eind versterker heeft. Ik weet niet precies wat dat kost maar ik kan me voorstellen dat, dat ook wel leuk klinkt :twisted:

En als ik dan toch weer even op mijn favo merk van wijzen :wink:
Sony heeft laatst een nieuwe high end versterker gelanceerd, de TA-DA9000ES. Die is ook 7.1. Ik heb niet zo veel verstand van versterkers dus ik weet niet hoe het zit met voor of eind trap, maar als je die er ook nog bij koopt (daar is nog geld zat voor lijkt me) dan zou dat misschien een goede keus kunnen zijn voor jou.

Christiaan Sauer
09-11-2003, 15:30
Das Martin inderdaad ;) :). Geloof dat die met de RSP1066 icm de 5kanaals eindversterker werkt. Is een hele leuke combi als je alle verhalen mag geloven.
Verder kun je bv kijken bij de Rotel 1098. Maar het is zo: in deze prijsklasse is er best nog wel wat te vinden. Of het het zoeken makkelijker maakt? Dat kan ik je niet vertellen :). Wel moet je veel en goed gaan luisteren.
Is Meridian nie te duur (ook al zit Cyclops met het huidige budget?) Ik heb namelijk geen enkel benul van die prijzen :).
Zelfbouw speakers schijnen vaak een hele goede prijskwaliteitsverhouding te hebben. (even aagenomen dat je wel een beetje weet waar je mee bezig bent).

Patrick vdB
09-11-2003, 16:34
Hi,

Christiaan's antwoorden zijn idd behoorlijk absoluut maar ach welke zijn dat niet? Hij loopt nu eenmaal wat over van enthousiasme, persoonlijk zie ik dat wel graag.

@Cyclops,

De keuze voor een 5.1 of 7.1 opstelling hangt meer samen met de mogelijkheden binnen je ruimte en het beschikbare budget. Wanneer je niet in staat bent om een 7.1 opstelling optimaal te plaatsen dan is de keuze voor een 5.1 opstelling een logische stap, ook kun je beter een kwalitatief hoogstaande 5.1 set-up nemen dan een mindere 7.1 set-up. Dat niet alle software deze surround-formats ondersteunen is niet zo'n ramp, de meeste pre/pro's bieden wel een DSP die hiervoor geschikt is (de een geslaagder dan de andere).

Met een bedrag van 5000 - 7000 euro voor de versterking (en pre/pro?) kom je al snel op de tweedehands markt uit of je moet voor bv Rotel gaan. Tweedehands is opzich helemaal niet erg, vaak komen er leuke producten langs voor een even leuk bedrag, de ultieme kans om echte stappen voorwaarts te maken dus.

Maar waar gaat je voorkeur naar uit? Denk je uberhaupt wel gelijk aan een voor- en eindversterkingscombinatie (neem dan minimaal 5 interlinks mee in je budget) of toch aan een geintegreerde av-amp? Wellicht een belangrijke eerste keuze :wink:

Mvrgr

Patrick

Cyclops
09-11-2003, 20:30
ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft zo'n geintregreerde av amp maar wat me wel al duidelijk is is dat het een 5.1 gaat worden want de ruimte is inderdaad niet groot genoeg om er een cirkel van te maken en ik moet nog zeker een jaar wachten tot ik een echt grote ruimte heb waar ik ook echt alle mee kan

maar dan heb ik nog een vraag over de marantz SR700 ik zag em toevallig voorbijvliegen in een winkel. hijs is niet zo heel erg duur maar hij klonk wel heel mooi heeft iemand hier ervaring mee??

Mandragore
09-11-2003, 22:25
Waarschijnlijk bedoel je de SR7300 of SR7400. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met beide, maar ik ben wel van plan om de SR7400 te kopen zodra deze beschikbaar is. Tenminste, ik dacht dat deze nog niet beschikbaar was. Dus jij hebt de SR7300 gehoord of ik heb iets gemist :)

Hoe dan ook, de SR7400 lijkt me een goede muzikale reciever, als ik recenties en ervaringen van anderen over andere Marantz receivers mag geloven. Hij kost niet veel en hij ondersteunt als één van de eerste DPL IIx. Maar dat laatste is voor jou op de korte termijn niet interessant aangezien je toch niet voor 7.1 gaat als ik het goed begrijp. Wil je er wat langer mee doen heb je waarschijnlijk alvast een redelijke 7.1 reciever in huis voor je nieuwe ruimte.

Dooddoener: uiteindelijk moet je toch zelf luisteren en rekening houden met je speakers en bekabeling.

Christiaan Sauer
09-11-2003, 23:40
Wat wellich ook de moeite waard is om even op te wachten: de nieuwste NAD's. Er komen weer nieuwe aan, en er komen hogere modellen aan. En ook NAD gaat nu in de voor-eindversterking spullen maken. Prijzen zouden wel eens heel mooi in jou straatje kunnen passen :).
Iets staat me bij dat de voor-eindcombi van ze zo'n 5000 euro zou moeten opleveren? Kan me vergissen.

Christiaan's antwoorden zijn idd behoorlijk absoluut maar ach welke zijn dat niet? Hij loopt nu eenmaal wat over van enthousiasme, persoonlijk zie ik dat wel graag. .
Dat noem ik nou "mijn hobby levendig houden (6)" ;)

Johan van den D.
10-11-2003, 22:20
Kijk dan ook eens naar de Parasound C2icm de A51 en A21 ;). Maar ook dat zal wat boven budget liggen waarschijnlijk? (ga zonder speakers/dvdspelere uit van zo'n 6000 euro ofzo?)Hier praat je al gauw over zo,n kleine €8000,- dus een ruim budget is wel een noodzaak voor dit kwaliteits spul :?

Johan van den D.
10-11-2003, 22:29
PS: voor subwoofers kun je eens kijken bij SVS subwoofers uit amerika. Die schijnen bijzonder veel kwaliteit te geven, zeker voor wat ze kosten :D. En anders bag-end ;). Maar dat is wel een aantal stappen hoger :PVoor zover ik begrepen heb is alleen de prijs van een BagEnd sub vele stappen hoger dan die van een SVS.
Als het om goed sublaag gaat dat laat SVS zo,n BagEnd een aardig stuk achter zich.
Deze vergelijking heb ikzelf nooit gehoord maar het schijnt dus echt zo te zijn.
SVS opzich kan ik overigens zeker wel aan bevelen.

Verders zou ik bij zo,n parasound versterkerset zeker ook eens verder kijken dan de B&W speakers, die overigens zeker ook goed zijn.
Denk bijvoorbeeld eens aan Martin Logan speakers als je genoeg ruimte heb voor goede plaatsing.
Ik heb namelijk wel het idee dat je toch een beetje op dat nivo aan het zoeken bent, vandaar.
http://www.martinlogan.com/speaker_gallery.html
http://www.martinlogan.com/nav/speakergallery_r01_c3.gif

Christiaan Sauer
11-11-2003, 11:14
hebben dit soort speakers er geen last van dat als je buiten de sweet-spot zit dat het geluid al duidelijk minder wordt? Ik ken mensen die ook dit soort hebben gehad, en die hebben ze weggedaan.
a. omdat ze te groot waren
b. omdat ze met zijn 2en waren en er altijd 1 was die duidelijk minder geluid had. Maar aan de andere kant: Garmt hoor ik hier nooit over, dat hij hier last van heeft. Vind ze persoonlijk erg mooi om te zien deze speakers :)

Johan van den D.
11-11-2003, 19:54
hebben dit soort speakers er geen last van dat als je buiten de sweet-spot zit dat het geluid al duidelijk minder wordt?
Jawel, met zulke speakers komt het inderdaad allemaal wat nauwkeuriger.
Maar samen op een twee zits bank zitten en je heb geen enkel probleem.

omdat ze te groot waren
In het echt val het nog best mee die grote. :wink:

Maar ook bij Garmt komt de plaatsing heel precies, kun je nagaan hoeveel werk en tijd erin heeft gezeten om alles goed op te stellen. 8)

Harry stadman
11-11-2003, 20:32
hebben dit soort speakers er geen last van dat als je buiten de sweet-spot zit dat het geluid al duidelijk minder wordt?
Jawel, met zulke speakers komt het inderdaad allemaal wat nauwkeuriger.
Maar samen op een twee zits bank zitten en je heb geen enkel probleem.

omdat ze te groot waren
In het echt val het nog best mee die grote. :wink:

Maar ook bij Garmt komt de plaatsing heel precies, kun je nagaan hoeveel werk en tijd erin heeft gezeten om alles goed op te stellen. 8)

die martin logans zijn elektrostaten!
elektrostaten zijn bijzonder zuiver in het hoog en midden. voor een goede bass zie je veel hybride speakers met een elektrostaat voor hoog en mid, en voor laag een woofer. elektrostaten geven je, mits goed geplaatst een ruim gedetailleerd beeld!

nadeel: ze slijten! meestal kostbaar om units te vervangen. je kunt ook naar magnetostaten kijken van magnepan! magnetostaten schijnen in tegenstelling tot elektrostaten niet te slijten.

elektrostaten werken met een heel dun membraam dat op verschillende plaatsen van stroom wordt voorzien. hierdoor trilt het membraam op verschillende plaatsen en word de vervorming tegengegaan! vandaar hun erg goede prestaties op hoog en mid gebied. persoonlijk vind ik zelf dat de meeste elektrostaten iets tekort komen in het midlaag/laag! :wink:

elektrostaten moeten kunnen "stralen" naar achteren! plaats je ze tedicht bij een muur klinken ze al snel slecht! ze moeten dus voldoende ruimte om de speakers hebben voor voldoende "straling". gewone speakers hebben hier ok wel last van maar in mindere mate!

De meeste elektrostaten moeten vrij groot zijn voor een goede bas weergave! elektrostaten in de top series van 2 meter hoog zijn geen uitzondering! dus, hoe groter de elektrostaten, hoe dieper de bas!

Johan van den D.
11-11-2003, 20:42
persoonlijk vind ik zelf dat de meeste elektrostaten iets tekort komen in het midlaag/laag! :wink:
Wellicht dat een mooie sub de oplossing kan zijn.

Johan van den D.
11-11-2003, 20:44
elektrostaten in de top series van 2 meter hoog zijn geen uitzondering! dus, hoe groter de elektrostaten, hoe dieper de bas!Hoog zijn ze wel maar meestal niet zo heel breed.
Vandaar dat ze vaak slank ogen.
Feit is wel dat je ze zeker niet over het hoofd kan zien in een woonkamer maar dat doe je normale vloerstaanders ook niet.

Harry stadman
11-11-2003, 20:47
persoonlijk vind ik zelf dat de meeste elektrostaten iets tekort komen in het midlaag/laag! :wink:
Wellicht dat een mooie sub de oplossing kan zijn.

subs hebben ook zo hun eigen problemen. zal er maar niet te diep op ingaan! heb nog niet echt veel goede subs gehoord! ook die van euro 4000 of meer! de meeste subs hebben last van timingsproblemen en resonatie, waardoor ze achterlopen bij het hoog en midden! een ge-oefend oor hoort dat wel, of iemand die echt in de muziekscene(musicus) zit weet wat ik bedoel met timing! de meeste 3 wegspeakers hebben hier ook last van! vanwege faseverschuiving omdat ze de woofer doorlussen! een goede tweeweg is bijna altijd kwa timing en accuratesse beter mijnsinziens! :roll:

Johan van den D.
11-11-2003, 20:53
Dat is dus ook een reden dat een tweeweg systeem meestal de voorkeur krijgt tov een drieweg.

Christiaan Sauer
12-11-2003, 11:22
Je zal waarschijnlijk ook vrij vaak subs tegenkomen bij mensen die met Elektrostaten werken. Om G weer even aan te halen: die heeft de crossover in zijn Lexicon op 60Hz staan voor zijn fronts en zijn center. Daaronder pakken zijn subs het op 8).

Harry stadman
12-11-2003, 13:32
Je zal waarschijnlijk ook vrij vaak subs tegenkomen bij mensen die met Elektrostaten werken. Om G weer even aan te halen: die heeft de crossover in zijn Lexicon op 60Hz staan voor zijn fronts en zijn center. Daaronder pakken zijn subs het op 8).

goede frontspeakers gaan van zichzelf al richting de 25-30 hz! heb je in principe dus geen sub nodig, die ook niet echt ideaal zijn!

nee christiaan, dit hoeft niet. hybride elektrostaten hebben van zichzelf al een woofer ingebouwd voor het laag! het midden en hoog wordt dus door de elektrostaten weergegeven, waarin ze ook subliem zijn. alleen is het erg moeilijk om een goede elektrostaat te bouwen die niet te groot is met een goede bas/laagweergave. vandaar dus ook vaak de keuze van de fabrikanten om voor het laag een woofer onderin het frame te bouwen. die woofer kun je in principe(als hij goed is) ook tot 20 hz laten gaan!

het probleem is vaak dat sets met een sub zijn ontwikkeld voor het laag.
60 hz is niet echt laag voor een goede speaker! echt goede stereo sets gaan om zijn minst tot 25-30 hz! en vaak nog zuiverder ook! je ziet, dat het maar 5 hz scheelt, die de meeste mensen toch niet eens horen, laat staan dat een sub echt een zuivere 20 hz haald bij +- 3db!

bmateijsen
12-11-2003, 13:57
25 - 30 hrz... wordt alleen behaald met een afvalpercentage in db... Verder hoe meer je de fronts belast met laaginformatie hoe meer de details in het midlaag gaan wegvallen.. Beter is dus ontlasten en een subwoofer erbij zetten.

De keuze is inderdaad lastig.. maar je kan altijd nog een passive sub nemen, waarop je een flinke eindbak zet, als de passive zwaar genoeg is heb je amper resonanties...

Groet bjorn

Harry stadman
12-11-2003, 14:46
25 - 30 hrz... wordt alleen behaald met een afvalpercentage in db... Verder hoe meer je de fronts belast met laaginformatie hoe meer de details in het midlaag gaan wegvallen.. Beter is dus ontlasten en een subwoofer erbij zetten.

De keuze is inderdaad lastig.. maar je kan altijd nog een passive sub nemen, waarop je een flinke eindbak zet, als de passive zwaar genoeg is heb je amper resonanties...

Groet bjorn

bjorn,

ook subs die op papier tot 20 hz gaan halen dat zeker niet bij +- 3db!
goede speakers die tot 25-30 hz gaan mogen niet teveel aantasten in het mid-laag! anders zijn het geen goede speakers natuurlijk!

een sub aansturen met een extra passive amp vergroot mijnsinziens alleen maar het probleem van timing! dit probleem heb je zeker bij een stereo-opstelling. bij multi-opstelling mischien iets minder omdat je toch vaak een delay insteld???!!! timing is essentieel voor het accuraat weergeven van de instrumenten!

ik geef toe dat aan resoneren wel het een en ander valt te doen. timing is veeeeel lastiger! :wink:

Christiaan Sauer
12-11-2003, 15:16
je schreef dat goede fronts zo rond de 25 Hz zijn bij -3. Maar dan heb je al meer dan gebruikelijke speakers in je kamer staan. Verder: over het algemeen zie je nogal eens dat je speakers het beste klinken wanneer de interne crossover van je receiver op 1.5 keer de afvafrequentie van je speakers staat (bij -3).
Heb je dus bv speakers die "maar" tot 40 Hz komen bij -3 stel je je crossover gewoon in op 60Hz. Ben het al vaker tegengekomen :).
Een echte fullrange speaker loopt overigens van 20Hz tot 30kHz (met geen enkel verval).
Dit is ook de reden dat je wel mensen met bv een Nauti 803/804 ziet, en die er toch gewoon een sub bij hebben draaien :). Gewoon puur om de fronts te onlichten :)

bmateijsen
12-11-2003, 15:20
Timing ligt vaak aan de woofer, en de wijze waarop deze geimplementeerd is. (open/ gesloten) en niet zo zeer de delay...

Verder gaat een goede sub lager dan 20hrz... iets wat een normale speaker bij lange na niet haalt.. Ook een goede speaker kan je trouwens beter ontlasten in mijn mening, waardoor je gewoon veel meer uit je bass management haalt en het geheel gewoon completer begint.

Overigens wordt in stereoopstelling de sub vaak alleen gebruikt om vanaf 35 hrz mee te doen, op standje laag... Dat betekent dat deze alleen grondtonen biedt, waardoor een evt. lichte vertraging amper hoorbaar wordt....

Overigens heb ik het over een passive sub die wordt versterkt door een mono-block.. (dus outboard versterken, dit om resonanties weg te halen..)

Harry stadman
12-11-2003, 15:25
je schreef dat goede fronts zo rond de 25 Hz zijn bij -3. Maar dan heb je al meer dan gebruikelijke speakers in je kamer staan. Verder: over het algemeen zie je nogal eens dat je speakers het beste klinken wanneer de interne crossover van je receiver op 1.5 keer de afvafrequentie van je speakers staat (bij -3).
Heb je dus bv speakers die "maar" tot 40 Hz komen bij -3 stel je je crossover gewoon in op 60Hz. Ben het al vaker tegengekomen :).
Een echte fullrange speaker loopt overigens van 20Hz tot 30kHz (met geen enkel verval).
Dit is ook de reden dat je wel mensen met bv een Nauti 803/804 ziet, en die er toch gewoon een sub bij hebben draaien :). Gewoon puur om de fronts te onlichten :)

Ik begrijp wel wat je bedoelt! :wink:
Ik heb trouwens niet gezegd dat ik zulke speakers heb, maar die zijn er genoeg, mits je de nodige duiten hebt!

de timing van subs is erg slecht! hij hobbelt vaak iets achter het geluid van hoog en mid aan! dit los je zeker ook niet op door je speakers te gaan onlichten met een sub. hierdoor krijg je toch vaak de indruk dat het niet als een geheel klinkt! dit probleem heb je vaak minder met full-range speakers zoals jij ze noemt.

trouwens, je kunt mij niet wijmaken dat de B&W's echt tot 20hz gaan! dat gaan zelfs sets van 150.000 euro nauwelijks!

Christiaan Sauer
12-11-2003, 15:32
Nee ok, dan snappen we elkaar :P ;). Ik bedoelde namelijk ook niet dat jij schreef dat je zulke speakers in huis had ;).
Maar over de timing van subs kan ik weinig boeiends vertellen: daar heb ik volslagen geen ervaring mee. Enkel een 3tal subs in de winkel en de sub die ik zelf heb. Maar niet met subs op het echt zwaaaaaar dure niveau als bv de 802's.
Overigens gaan ook de nauti 80's niet door tot 20Hz (en al helemaal niet met 0db verzwakking).
Puur theoretisch gezien zouden deze op small moeten worden gezet in je bassmanagement :P:shock:. Zou ik zelf dus niet eens meer doen :)

Harry stadman
12-11-2003, 15:35
Timing ligt vaak aan de woofer, en de wijze waarop deze geimplementeerd is. (open/ gesloten) en niet zo zeer de delay...

Verder gaat een goede sub lager dan 20hrz... iets wat een normale speaker bij lange na niet haalt.. Ook een goede speaker kan je trouwens beter ontlasten in mijn mening, waardoor je gewoon veel meer uit je bass management haalt en het geheel gewoon completer begint.

Overigens wordt in stereoopstelling de sub vaak alleen gebruikt om vanaf 35 hrz mee te doen, op standje laag... Dat betekent dat deze alleen grondtonen biedt, waardoor een evt. lichte vertraging amper hoorbaar wordt....

Overigens heb ik het over een passive sub die wordt versterkt door een mono-block.. (dus outboard versterken, dit om resonanties weg te halen..)

ik ben bang dat je mij niet helemaal begrijpt! timing heeft te maken met het faseverschil tussen hoog/mid en laag! Het signaal naar de woofer wordt meestal "afgetapt" bij de middome tweeter, waardoor je al een lichte faseverschil krijgt! immers kabel 1 geeft het signaal iets sneller door dan de aangesoldeerde 2de kabel! Bi-amping en bi-wiring zou dit probleem mischien iets kunnen verhelpen! dan wordt het laag en mid/hoog gescheiden op versterkerniveau EN op speakerniveau!

Patrick vdB
13-11-2003, 09:29
Hi,

Dat mid/hoog en laag door bi-wiring op versterkingsnivo gescheiden wordt is een fabeltje, beide kabels zullen het volledig signaal dragen.

Bij bi-ampen is een scheiding van mi/hoog en laag op versterkingsnivo alleen mogenlijk wanneer je een actieve low en high pass filtering gaat toepassen, doe je dit niet dan stuur je ook bij bi-amping het volledige signaal door.

Timing is niet per definitie alleen het probleemgebied in de cross-overs maar geld als fase-probleem voor het gehele systeem. Wanneer dus een sub geimplemteerd wordt dan is wel degelijk de kwaliteit, plaatsing, afstelling etc van de sub van invloed zoals Bjorn al vermelde.

Mvrgr

Patrick

Harry stadman
13-11-2003, 11:03
Hi,

Dat mid/hoog en laag door bi-wiring op versterkingsnivo gescheiden wordt is een fabeltje, beide kabels zullen het volledig signaal dragen.

Bij bi-ampen is een scheiding van mi/hoog en laag op versterkingsnivo alleen mogenlijk wanneer je een actieve low en high pass filtering gaat toepassen, doe je dit niet dan stuur je ook bij bi-amping het volledige signaal door.

Timing is niet per definitie alleen het probleemgebied in de cross-overs maar geld als fase-probleem voor het gehele systeem. Wanneer dus een sub geimplemteerd wordt dan is wel degelijk de kwaliteit, plaatsing, afstelling etc van de sub van invloed zoals Bjorn al vermelde.

Mvrgr

Patrick

Hallo Patrick,

er zijn audio-specialisten die daar anders over denken.

mischien moet ik een keer bij jullie komen luisteren! ik persoonlijk heb op dit moment niet echt een goede sub gehoord die het bij kan benen!
zelfs erg dure subs!

Ik ben het trouwens wel met jullie eens dat via een losse amp het probleem minder dan wel verholpen kan worden. ik denk dat het faseverschil probleem met name in 3 weg speakers een groot probleem is!
uiteraard moet een low/high pass filter gebruikt worden anders werkt het niet!

volgens mij wil je niet te veel filteren. door filteren kun je juist ook cruciale informatie van de muziek/signaal wegfilteren!

met timing wordt ook vaak aangeduid de snelheid waarmee een versterker/speaker accuraat pieken(snelle muziekpassages) kan weergeven. kan een amp of speaker dit niet goed, zal hij relaxed of traag aanvoelen/klinken. sommige subs zijn trager met het doorgeven van deze pieken, zodat het hoog/laag van de speakers sneller weergegeven wordt dan het ultra laag van de sub en krijg je al snel een gevoel dat het geheel niet homogeen klinkt! dit is volgens mij toch echt moeilijk volgens jullie systeem op te lossen.

Bi-wiring.
de theorie zegt(volgens de experts dus) dat hoge tonen beter door veel kleine aders kunnen gaan en dat het laag door een dikke ader moet gaan!
er zijn mensen die dus twee verschillende kabels gebruiken hiervoor.
dus, aan de versterkerkant gaat de kabel met de dunne aders aan de high filter en de dikke ader aan de low filter.
theoretisch gezien zou dit allemaal moeten kloppen!
of het in de praktijk ook allemaal zo mooi uitpakt is een ander verhaal natuurlijk!( er zijn toch ook veel mensen die bi-wiring toepassen en niet of nauwelijks een verbetering kunnen waarnemen.)
ik heb inderdaad kabels gezien die hoog en laag gescheiden hebben in één omhulsel. dit zijn meestal erg prijzige kabels!
zo zijn ook veel interlinks ontworpen. een dikke kern voor het laag met daaromheen vele dunne geisoleerde aders voor het hoog!
achja er is tegenwoordig zoveel te krijgen op audio-gebied. en iedereen heeft weer andere theorien! welke echt werken en voor hem of haar het beste werken laat ik maar even in het midden!
er zijn ook gewoon dure gadgets die gewoon echt niet werken!

maargoed, ik sta altijd open voor goed advies! ook ik leer iedere dag bij! :wink:

Patrick vdB
13-11-2003, 11:36
Hi Harry,


er zijn audio-specialisten die daar anders over denken.

Waar denken welke audio-specialisten anders over?

Maar goed, zoals je zelf ook al aangaf zijn er in audio-land gelukkig vele theorieen, sommige geslaagd en anderen weer niet of minder. Voor elk wat wils :wink:


aan de versterkerkant gaat de kabel met de dunne aders aan de high filter en de dikke ader aan de low filter.
theoretisch gezien zou dit allemaal moeten kloppen!

In dit geval spreek je over een actieve filtering en klopt de theorie idd. Alleen zeer veel mensen bi-wiren hun systeem door de bi-wire kabel aan te sluiten aan een enkele speaker-terminal aan de versterkingszijde, van een high en low pass filtering door de bi-wire kabel is dan helemaal geen sprake, beide kabels zullen hetzelfde signaal dragen ook wanneer de geleiders anders zijn.

Ik zeg idd niet dat het gemakkelijk is om een coherent en fase-correct systeem te plaatsen/af te stellen waarbinnen een sub wordt gebruikt, echter onmogelijk is het zeker niet :wink:

Maar goed, we dwalen eigenlijk af van de originele vraag.

mvrgr

Patrick

Harry stadman
13-11-2003, 11:46
Hi Harry,


er zijn audio-specialisten die daar anders over denken.

Waar denken welke audio-specialisten anders over?

Maar goed, zoals je zelf ook al aangaf zijn er in audio-land gelukkig vele theorieen, sommige geslaagd en anderen weer niet of minder. Voor elk wat wils :wink:


aan de versterkerkant gaat de kabel met de dunne aders aan de high filter en de dikke ader aan de low filter.
theoretisch gezien zou dit allemaal moeten kloppen!

In dit geval spreek je over een actieve filtering en klopt de theorie idd. Alleen zeer veel mensen bi-wiren hun systeem door de bi-wire kabel aan te sluiten aan een enkele speaker-terminal aan de versterkingszijde, van een high en low pass filtering door de bi-wire kabel is dan helemaal geen sprake, beide kabels zullen hetzelfde signaal dragen ook wanneer de geleiders anders zijn.

Ik zeg idd niet dat het gemakkelijk is om een coherent en fase-correct systeem te plaatsen/af te stellen waarbinnen een sub wordt gebruikt, echter onmogelijk is het zeker niet :wink:

Maar goed, we dwalen eigenlijk af van de originele vraag.

mvrgr

Patrick

eigenlijk wel een beetje ja! :wink:

kun je dan nog spreken van bi-wiring in de zuiverste zin van het woord???!!! :twisted:

volgens mij geeft deze methode van bi-wiren het minste resultaat! als het al resultaat geeft! volgens mij gebruiken mensen deze methode voor kabels die dus inderdaad niet zelf al hoog en laag gescheiden hebben!
de kabels die dat wel hebben zijn erg duur!

achja,
om eindeloos over alle theorien te lullen die er in de audio-wereld bestaan zijn wel andere threads! :lol:

waar het eigenlijk op neer komt is:
combineer veel, test veel uit(interlinks,kabels) en geloof voornamelijk alleen je eigen oren of iemand die dezelfde smaak heeft!

Patrick vdB
13-11-2003, 11:58
waar het eigenlijk op neer komt is:
combineer veel, test veel uit(interlinks,kabels) en geloof voornamelijk alleen je eigen oren of iemand die dezelfde smaak heeft!

Helemaal gelijk in :wink:

Mvrgr

Patrick