PDA

Bekijk de volledige versie : El-Jorge zijn bewegingen in HT land (mijn systeempje)



El-Jorge
09-11-2003, 16:18
Hallo allemaal,

Mijn topic over mijn setje. Ik zet hieronder de historie een beetje neer, dit komt uit een topic op dvd.nl waar ik al een topic had over mijn set en mijn bewegingen in HT-land. Het is een heel verhaal, maar zo kan je wel zien hoe het allemaal gekomen is.

Eerst even een kleine inleiding.
Ik ben vooral weg van muziek, altijd al geweest, vooral dance. Dance muziek is altijd erg belangrijk geweest voor me. Daarnaast ben ik voor de rest breed onderlegd om het zo maar te zeggen, ik hou van vele genre’s, en ondertussen is dance ook niet meer zo belangrijk als voorheen. In de loop van de tijd is daar ook nog film bijgekomen.
De apparatuur die ik nu heb ben ik erg tevreden over. De muziek is een beetje ondergeschikt geraakt aan HT. Ondanks dat muziek nog steeds erg belangrijk is, stel ik daar geluidstechnisch gewoon wat minder eisen aan.
Op het moment dat ik begon had ik weinig verstand van HT, stereo en apparatuur (wil niet zeggen dat ik dat nu wel heb, maar ik ben lerende). Ik hoop via mijn begin post te kunnen laten zien hoe ik verder geleerd heb in de wereld van HT en stereo, en hoe ik gekomen ben tot mijn huidige set.

09-11-2003

Ik heb gisteren een Harman Kardon AVR-1550, plus een HK DVD21 dvd-speler, en een JBL SCS-178 boxen set gekocht.

Ik ben er in ieder geval hartstikke blij mee, en ben nu aan het genieten van Tiesto in Concert op mijn nieuwe systeempje.

ps. het is mijn eerste home cinema set

11-02-2004

Ondertussen heb ik mijn 1550 alweer omgeruild voor de 2550, omdat er toch wat meer, mogelijkheden opzitten, en ik toch niet helemaal tevreden was over de 1550, ik weet niet precies wat het was, maar bij de 2550 heb ik een beter gevoel.

Daarnaast wil ik binnenkort mijn fronts in ieder geval vervangen voor vloerstaanders (waarschijnlijk de JBL Northridge E80).

29-09-2004

Deze maand wil ik eindelijk mijn fronts vervangen voor de E80's.

Ook een verder reciever upgrade ben ik over aan het nadenken. Ik ben wel heel tevreden met de 2550 zijn prestaties. Maar zoals ik in dat topic zei ben ik misschien toch van plan om over te stappen naar een 7.1 reciever. Ik denk dat het de HK AVR330 gaat worden. Het is niet dat ik niet tevreden ben met de 2550, maar ik wil weer eens wat anders proberen. Ik denk dat het beter kan.

03-10-2004

Ik ben weer lekker bezig mezelf tegen te spreken. Ik zei dat het waarschijnlijk de HK330 zou worden, en dat ik voor een 7.1 reciever ging. Dat is het beiden niet geworden.
Ik ben gister bij de hifi boer geweest, en ben naar huis gegaan met de Marantz 5400 OSE. Ik was erg onder de indruk van het stereo geluid.
Ik ben dus van HK naar Marantz gegaan, ik zeg niet dat het beter is, maar ik vond wel de sound van de marantz prettiger dan die van HK.De Marantz is voller, ik vond ook dat de detaillering beter was (maar dat heeft ook met de beluisterde speakers te maken). de Marantz klonk naar mijn menig ook opener. Alsof er meer te horen was, en ik had het gevoel dat die wat meer dynamischer is, betere aansturing van de speakers
Betekend wel dat mijn wens voor de Northridges heb laten gaan. Ik heb de reciever in stereo beluisterd met de XTI lijn van JBL (een beetje te vergelijken met de Northridge) dit omdat Smits de northridge niet had, en met B&W DM603 S3. Ik was erg onder de indruk van de B&W's, ben dan ook van plan die te halen. Dat zal nog wel een of twee maandjes duren voordat ik die kan kopen. Ze zijn een stukje duurder dan de northridge's en ik wil er gelijk een centre bij kopen zodat ik in het begin alleen verschil heb tussen voor en achter. Uiteindelijk wil ik natuurlijk ook rears uit dezelfde serie erbij hebben.
Wat met vooral opviel aan de B&W's was dat ze veel meer detail hebben, dat vond ik erg lekker om te horen. Toen ik net aan het luisteren was ging me voorkeur uit naar de JBL's, maar toen ik echt ging opletten, vielen die vergeleken met de B&W's toch tegen. Ik vind wel van de B&W's dat ze een beetje aan laag mistte, maar dat is op te lossen met een sub. Want ook dat heb ik beluisterd, eerst zonder sub en later met sub, en met sub begonnen ze toch echt te sprankelen. Voordat ik ze echt ga kopen wil ik nog wel een luister sessie doen. Maar dat is pas over een aantal weken. Ik hou jullie op de hoogte.

03-12-2004

Gister weer terug geweest voor een luistersessie voor de B&W's 603. Ik heb ze nu vergeleken met de Tannoy Sensy's en weer de XTI.
Ik heb gekozen voor de 603's, ik heb ze samen met de 601's en de LCR60 gekocht. Zoals ik al zei, vond ik de B&W's meer detail weergeven. Het laag gemis gaat voorlopig geen probleem opleveren. De sub van mijn scs178 set blijft voorlopig in mijn bezit. De rest van de set is in principe verkocht. Bij de Tannoy's miste ik ook wat, ik kan het niet goed omschrijven, ik vond ze iets te kill denk ik, ik vond de B&W's warmer klinken en dat vond ik mooier.
De centre is dus de LCR60 geworden, dit heeft met meerdere dingen te maken. Ik weet dat het aan te raden is om de LCR600 te nemen, maar deze is te groot, ik kan hem gewoonweg niet goed plaatsen, en ik denk dat dat meer verlies geeft dan de kleinere LCR60. Wat geluidsverschil betreft, ik vond de LCR600 wel duidelijk wat meer power hebben, wat krachtiger en voller. Het rare was dat ik dit niet altijd vond, bij stukken uit Star Wars hoorde ik soms het verschil (bijna) niet, maar bijvoorbeeld bij Tiesto in Concert kon ik wel duidelijk de verschillen horen. Jammer dat de LCR600 zo groot is, anders had ik die denk ik wel genomen. Maar dit kan in de toekomst nog, als ik een woonruimte voor mezelf heb, en dus beter mijn spullen kan plaatsen, de LCR60 kan dan als rear back gaan functioneren, maar zover ben ik voorlopig nog niet, en ben dus blij met mijn aankoop! (trouwens nog even naar B&W's uit de 7serie geluisterd, wat een genot, maar die zijn de komende jaren een ver van mijn bed show, maar ze klonken heerlijk)

12-01-2005

Hier tot nu toe mijn ervaring. Even over het geluid, ik mistte bij stereo toch wel een klein beetje het echte laag, ik heb stereo eerst een tijdje in de source direct modus (fronts op large, sub uit) van de marantz gespeeld. Maar ik ben nu overgestapt op stereo met sub aan en de fronts nog steeds op large, dat bekoorde mij toch meer. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik veel naar Dance luister, en dat bassen dus toch wel erg belangrijk zijn voor mij. Voor de rest vind ik het geluid heerlijk tot nu toe. de combinatie is warm, maar toch open en sprankelend. In vergelijking met mijn vorige set hoor ik veel meer details en is de plaatsing van het geluidsbeeld beter. Ik denk dat de combi Marantz B&W goed kan!

De sub is voor ondersteuning van het laag. Ik heb de sub ondertussen bij stereo ook maar weer ingeschakeld. Ik mis bij dance muziek (daar luister ik het meest naar) toch wat laag bij alleen mijn B&W's. Voor de rest ben ik de laatste tijd toch ook aan het spelen geweest met verschillende instellingen van Large en Small en met de crossover instelling op mijn reciever. Op dit moment heb ik mijn centre en mijn surround op small staan en mijn fronts op large, en staat mijn crossover op 100 Hz. Ik ben er nog niet uit wat ik mooier vind, en ik moet het nog uit proberen om mijn fronts op small te zetten. Misschien moet ik toch maar een keer een Db meter kopen om het spul fine te tunen

Zoals ik al zei ben ik wat aan het uitproberen, ik had de speakers op large gezet omdat de verkoper me dit aanraadde, dit omdat mijn sub niet echt in verhouding staat tot de rest van mijn set. Ik wil binnenkort ook mijn fronts op small gaan zetten. Daarna kan ik uiteindelijk beoordelen wat voor mij het beste is. Ik moet zeggen dat ik toch niet ontevreden ben over deze sub. Maar mijn nieuwe sub mag wel een stuk gecontroleerder en strakker zijn dan deze. Maar voorlopig voldoet deze nog even!

De sub die ik nu heb is een JBLscs178 sub en gaat in ieder geval tot aan de zomer niet vervangen worden! Dus moet ik er nog wel even mee!

17-01-2005

Gister 2x 5m QED silver anniversary incl. airlocks (nieuw) gewonnen op ebay. Ik ga ze aansluiten op mijn fronts, ik ben benieuwd naar de verschillen en het resultaat.

10-02-2005

Nu ook nog 1x 3m QED silver anniversary incl. airlocks (nieuw) gewonnen op ebay. Ik ga ze aansluiten op mijn centre.

01-03-2005

De QED zijn nog niet helemaal ingespeeld, maar wat een verschil, de speakers zijn weer wat opener en detailrijker gaan klinken. De warme deken die over de 6-serie hangt zoals men zegt heb ik naar mijn mening weinig last van. Dit misschien ook wel door gebrek aan betere sets in mijn omgeving, betekend wel dat ik erg tevreden ben. Ik ben ondertussen ook maar weer teruggeschakeld op de Source Direct modus, dit klinkt toch beter, mijn sub is gewoon weg niet goed genoeg.

11-03-2005

Op zoek naar een nieuwe sub. Gezien het budget dat ik uit wil geven +/- EUR 400,00 ben ik op de 2e hands markt aan het zoeken. De oppervlakte van de kamer is +/- 30m2, waarvan 18m2 door mij gebruikt wordt en waarvan zo’n 9m2 gebruikt wordt voor HT. De rest van de kamer is gevuld met veel andere zooi, zoals een bed, bureau, kasten, enz.
Ik heb hier en daar alwel wat leuke 2hands subjes gezien maar ik weet niet goed de kwaliteiten van die subs vandaar mijn onderstaande vragen!
Na veel lezen ben ik erachter dat de RELq100 een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en dat die best goed in mijn set zou passen. Nu ben ik benieuwd hoe de Q100 zich verhoudt in prestaties ten opzichte van de Quake de Quake II de Q200 en de B&W600, en of deze subs ook goed zijn in mijn set.
Ik zou misschien ook de JBL E250P kunnen nemen als alternatief. Weet iemand nog meer leuke alternatieven voor in mijn set? Ik gebruik de sub voor HT en stereo, en zoek dus ook een sub die muzikaal zijn mannetje staat. Daarnaast moet de sub niet joekel groot zijn, want ik denk niet dat ik daar de ruimte voor heb. Ik hoop op wat mooie tips van jullie.

Ik heb ergens trouwens ook begrepen dat als ik een sub high-level kan aansluiten dat als ik hem dan op de source direct modus van de Marantz zet de sub dan meespeelt?

Heeft niemand nog wat tips voor mij?
Ik ben op zoek naar een mooie diepe bas, die strak klinkt en ook nog muzikaal is.
Ik heb een lijstje gemaakt van eventuele kandidaten, sommigen zullen nieuw te duur zijn en ik kijk dan ook goed rond op de 2ehands markt. Ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen over de verschillende subs en welke jullie me zouden aanraden?

REL quake (II)
REL Q100 (Q150)
B&W ASW600/650/675
MAGNAT Omega 300/380
JBL E250
SVS PB10-ISD
SVS PB12-ISD

19-04-2005

Naast een nieuwe sub ben ik ook op zoek om mijn dvd speler verder up te graden. Het doel hiervan is om de cd-kwaliteit en de video kwaliteit verder up te graden. Ik weet dat ik dan beter een aparte dvd en cd speler kan halen.

Ik zit nu naar een aantal opties te kijken.

Philips 963SA
Marantz DV6400
Marantz DV7010 + CD6000 MKII SE (geloof dat deze het was in ieder geval CD6000 SE)
Marantz DV6200 + CD6000 MKII SE (geloof dat deze het was in ieder geval CD6000 SE)

02-05-2005

Nou van het weekend weer een upgrade gedaan. Ik heb een 2e hands Philips 963SA gekocht . Ik ben er nog mee aan het spelen, maar de eerste indrukken zijn erg goed. Vooral muzikaal is die beter dan zijn voorganger de HK dvd21
Het volgende doel is dus een goede sub!

Zoals eerder gepost heb ik sinds kort een Philips 963SA. Nu heb ik wat dingen die ik niet helemaal begrijp. Ik ben een beetje aan het klooien met de upsampling functie & verschillende kabels. ik had hem eerst digitaal aangesloten (vd Hull Optocoupler) en de upsampling op 96Khz gezet (hoger kan niet via de digitale kabel, in ieder geval laat de Marantz 5400 OSE niks horen), nu geeft de Marantz dit ook netjes op het beelscherm aan (nml. s-direct 96Khz). Nu heb ik de speler ook analoog aangesloten (audioquest diamondback) om te horen wat tot het beste resultaat komt. Mijn eerste vraag is dit, moet ik de analoge ingang op de reciever voor cd gebruiken, of de L&R van de 6.1ch in, aangezien je ook de L&R out op de speler gebruikt? Nu kan ik ook de upsampling tot 192Khz gebruiken, alleen geeft de Marantz bij analoge aansluiting van de speler niks meer op het beeldscherm weer over de upsampling, dit bij 96Khz en 192Khz (er staat dus gewoon source direct). Overigens brandt het ledje van de upsampling op de speler wel gewoon. Wat betekend dit? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ben benieuwd waar dit aan ligt?

17-06-2005

Gister een SVS PB12-isd opgehaald. Ik zou eerst een PB10-isd krijgen. Maar toen ik de 12 zag staan was ik verkocht, na een kleine demo, vondt de verkoper het niet erg om hem te ruilen voor de PB12. Thuis neergezet, ik schrok wel ff, ze zijn groter (veel groter) dan ik gedacht had. Even uit de losse pols ingesteld. Echt testen kan ik volgende week pas, ik heb een druk weekend!

01-07-2005

Deze week eindelijk mijn db-meter binnen gekregen. En ben ik begonnen om mijn set goed af te stellen. Ik heb er op het gehoor niet eens zoveel naast gezeten. Maar moest toch nogal wat instellingen veranderen. Ik heb de crossover in de Marantz op 80Hz gezet, en alle speakers op small. Het grote voordeel van het afstellen van mijn set met de db-meter en de AVIA disc vindt ik toch wel de sub. Wat klinkt die ongelofelijk lekker nu. Gister een stukje LotR, wat heerlijk hij integreerd echt lekker bij de rest van mijn set.

Nu wil ik binnenkort de verschillen tussen de 2 verschillende stereo modussen op de Marantz gaan beluisteren, om te gaan horen of ik mijn sub ook high-level wil aansluiten. De ene modus is source direct, hierbij staan alle speakers op large en de sub uit. En de andere is de stereo modus, waarbij de reciever gewoon de standaard instellingen van de Marantz gebruikt, dit is dus speakers op small en sub aan. Ik vindt het jammer dat je de marantz niet apart kan instellen voor multi-channel en stereo.

25-01-2006

Nieuwe update.
Ik heb vorige week mijn Marantz 5400OSE verkocht, en daarvoor in de plaats een Maranzt 8500 gekocht bij een welbekende sponsor van het forum (bedankt Vincent & Desmond van Smits). Ik heb hem nu een week, en dacht laat ik mijn eerste ervaringen met jullie gaan delen.
Aangezien ik alwel gewend was met de Marantz structuur van instellen, had ik snel door hoe het in elkaar zat bij de nieuwe reciever. Het leuke van de nieuwe reciever is om het apparaat zichzelf te laten afstellen wat betreft afstanden van speakers, en hoe sommige iets harder of zachter gezet moeten worden om tot een goed geluidsbeeld te komen op de sweetspot! Dit doet het apparaat door middel van een soort van mic. En dat doet die erg goed moet ik zeggen! Behalve dat hij de afstand van de sub te ver inschatte (hij schrok zeker van het laag van de SVS ;D 8)), stond de rest van de speakers op de goede afstand, hij zette alleen wel de fronts op large, waar ik ze altijd op small zet, en heb dit dus ook aangepast. Daarna ben ik alles nog eens gaan nameten met de db-meter en de avia disc, en na een paar kleine wijzigingen stond alles wel goed afgesteld.
Laat ik het nu dan maar eens over de prestaties van het apparaat gaan hebben. Te beginnen met de surround prestaties, na een week na aanschaf zijn er al zo'n 8-9 filmpjes ingegaan, en wat een genieten zeg. De reciever heeft veel meer controle dan de 5400OSE, dit was ook eigenlijk wel de hoofdreden om voor een zwaardere versterker te gaan, en dus is deze conclusie niet helemaal gek. Er lijkt veel meer aan geluid uit mijn speakers te komen, ik zat gister X2 te kijken en hoorde geluiden die ik nog niet gehoord had, echt een hele openbaring voor me. Naar mijn idee is er dus meer detail te horen, wat natuurlijk weer ten goede komt van de hele surround beleving. Dit ligt natuurlijk aan de reciever, maar ik denk ook aan de speakers die eraan hangen, ik kan me namenlijk niet voorstellen dat deze geluiden er bij de 5400OSE er niet in zaten, maar dat door het controle gebrek de geluiden gewoon niet goed hoorbaar waren. Van de week heb ik samen met mijn vriendin naar Phil Collins last farewell tour geluisterd, en wat een genieten was dit zeg, als ik mijn ogen dicht deed had ik af en toe het idee dat ik erbij was, wat een plaatsing wat een beleving. Ik kan deze niet vergelijken met de 5400OSE aangezien ik de dvd toen nog niet had. Qua surround zijn dit mijn eerste belevingen, later meer...
Nu over de stereo kwaliteiten, aangezien dit het andere (minder zware) punt was waarop ik wilde verbeteren. Mijn 963SA speelde ik in stereo op de 5400OSE af via de analoge verbinding. De speler heb ik dus op de 8500 ook op beiden manieren aangesloten (analoog en digitaal). Na eerst een tijdje geshift te hebben tussen digitaal en analoog (dac van de reciever, dac van de speler) is mijn eerste conclusie geweest dat ik de digitale verbinding mooier vind. Een bredere soundstage, en na mijn idee meer detail, openheid, helderheid. Als de reciever helemaal is ingespeeld ga ik nog wat verder experimenteren met de verschillende verbindingen, anders heb ik binnenkort misschien wel een mooi audioquest paartje te koop. In vergelijking met de 5400OSE zijn de stereo kwaliteiten er ook duidelijk op vooruit gegaan, betere plaatsing, opener sound, gewoon weer wat prettiger om te luisteren, maar ik moet er nog echt een beetje voor gaan zitten om tot betere conclusies te komen! Overigens speel ik nog steeds NIET in source direct modus, aangezien ik de gewone stereo modus waar mijn sub lekker mee speelt dus gewoon mooier vindt. En ja ik vindt dat een sub dus ook bedoeld is voor muziek.

Nu nog even wat kleine kanttekeningen, maar dit heeft niet echt betrekking op de reciever. Ik merkte gister op dat ik mijn sub kon horen waar die stond, dat was voorheen niet, ik zal dus nog een keer goed mijn best moeten doen om deze goed af te stellen, want verplaatsen kan ik hem niet.
Daarna ben ik nog steeds aan het kijken om de sub ook maar high-level aan te gaan sluiten, zodat ik de sd-modus kan gebruiken met sub, en de sub iets lager kan afregelen (60Hz ipv 80Hz). Daarnaast is dit nu makkelijker aan te sluiten (denk ik), aangezien de marantz over aansluitingen beschikt om de speakers te bi-ampen, ipv daarvan kan ik daarop volgens mij dan de sub aansluiten ipv de sub tussen reciever en speakers te zetten, misschien iemand input daarover? Echter dit brengt volgens mij wel weer geklooi mee, aangezien ik dan mijn sub voor muziek op een andere stand moet zetten, net zoals de marantz!

08-12-2006

Zo ik heb vandaag de super flatline gold bi-wire kabel is binnen. Eerste indruk, VET. Ik heb een speaker op de nordost en de andere op mijn oude QED. Mijn eerste indruk is ongelooflijk, ik snap er niks van, wat een verschil, meer details, heldere soundstage, heel vreemd, ik had niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn . Ik ga ff verder met testen, ben benieuwd.

Naar mijn eerste super entousiaste post over mijn eerste ervaring met nordost, hier een klein stukje verder. Ik ben erg tevreden over de kabel, de speaker klinkt een stuk opener en detailrijker. Ik heb de QED SA altijd erg goed gevonden en me nooit gestoord aan het hoog wat erin zit. Echter wist ik niet goed dat er in het middengebied nog veel te halen was. Dit laat de nordost goed horen. Dit is dan ook de grootste vooruitgang met de nieuwe kabel. Daarnaast lijkt ook mijn bas een stuk strakker te zijn geworden, ook echt een pluspunt.

Ik ben in ieder geval zo tevreden dat ik voor mijn centre ook de super flatline besteld heb. Ik kan nu duidelijk verschillen horen tussen mijn fronts en de centre, en dat moet gewoon zsm weg. Ik ga er dan ook vanuit dat ik bij de centre dezelfde resultaten ga behalen. En misschien nog wel meer, een centre is bij de meeste films voor spraak, en dat is toch veel het middengebied waar ik imo de grootste winst heb gepakt.

10-05-2007

Vandaag de Onix Reference One MKII bij Rody opgehaald.
Ze zijn aangesloten. Eerste indruk.... IMPRESSIVE. Ik zat bij Rody erg te twijfelen of ik ze wel zou nemen. Die twijfel wordt met de eerste indruk goed weggenomen. Wat een soundstage! Ik moet zeggen dat je merkt dat ze bij mij wat meer ruimte hebben, ze lijken daardoor meer los te komen in het laag. Ik was bang aan laag te missen. Wat een misvatting. ik heb zelfs het idee dat het laag meer (strakker) aanwezig is als bij mijn B&W speakers, ongelooflijk. Daarnaast is er meer openheid, de muziek komt los van de speaker, zonder als een wolk te blijven hangen, nieuwe ervaring!
Ik merk dat ik nog wel wat moet spelen met het indraaien. Ik heb ze nu allebei op de luisterpositie ingedraaid. Ze kruisen elkaar net op of net achter de luisterpositie. Echter is de soundstage gewoon voor mijn televisie (2M ongeveer van de luisterpositie), hele aparte ervaring, aangezien ik gedacht had dat het geluidsbeeld zich dichter bij mij af zou spelen.

Ik heb ze aangesloten met Nordost bekabeling. Ik wil van de week ook gaan experimenteren met verschillende kabels. Ik heb al een paar mooi afgewerkte Canare 4s11 liggen, en ga die vergelijken met de Nordost

Wat is deze hobby toch leuk 8) ;D ;D ;D


10min. later

Ow, laagverhaal was iets overdreven. Ik heb iets lopen schuiven met mijn sub (nog verder de hoek in), de integratie met mijn speakers is dan wel goed te noemen, aangezien ik niet doorhad dat het mijn sub was :o
Best wel dom eigenlijk, maar mijn enthousiasme loopt mijn relativerend vermogen weer eens voorbij.


Dit was even in het kort (ahum) een kleine samenvatting. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.
Het upgraden van kabels is bijna in zijn geheel hieruit gelaten wat toch ook niet onbelangrijk is geweest in de loop van de tijd, ik heb al redelijk wat kabels vervangen, en getest, wat toch ook weer verschillende resultaten opleverde.
Als iemand nog wat tips heeft naar aanleiding van het bovenstaande dan hoor ik het graag, ook kritiek en dergelijke zijn welkom. Wel even belangrijk, het heeft natuurlijk geen zin om tips/kritiek te geven over spullen die ik niet meer heb 8)

http://img403.imageshack.us/img403/8941/imgp0482fr4.jpg

Christiaan Sauer
09-11-2003, 17:03
Harman Kardon is een behoorlijk bekend, en goed bekend staand merk. De 1550 is misschien wel hun binnenstapper, maar het is wel een binnenstapper van een goed merk dus. Je zal je er zeker geen buil aan gevallen hebben. Mooie set, zeker voor een eerste (y).

Johan van den D.
10-11-2003, 23:39
De receiver is zeker een leuke om een flinke tijd mee vooruit te kunnen.
De speler is ook een klasse product maar de speakers ben ik persoonlijk niet zo over te spreken.
JBL in het algemeen niet maar dat is puur smaak gebonden.
De prijs ia ook van een leuk nivo en zeker te overzien en dan de dvd "Tiesto in concert"
Die dvd is gewoon helemaal TOP, klasse.

El-Jorge
11-11-2003, 22:26
Ik heb die van mij ook wel een beetje voor het design gekocht, ik vind het design van HK namelijk erg mooi. En ook het design van de scs178, vind ik erg relax 8)
Maar vooral natuurlijk omdat de aanbieding erg mooi was (vind ik zelf ook natuurlijk, ik weet namelijk niet wat anderen ervan vinden :lol: )
Ik ben trouwens al vanaf zaterdag bezig om het ding in te stellen, Henk zei mij dat je ergens het aantal Hz van sub kan instellen op je reciever maar ik heb het nog niet gevonden, dus misschien weet iemand raad??
Voor de rest ben ik zeer tevreden tot nu toe, komt een mooi geluid uit, de afstelling heb ik voor de rest namelijk wel voor elkaar denk ik :twisted:

Rob Eric Blank
10-02-2004, 12:00
Voor die prijs een leuk setje. Ik ben niet zo'n voorstander van 5.1 satelliet systemen, vind vloerstaanders toch altijd vele malen mooier klinken. Voor een eerste set heb je wel een goed merk gekocht.
Mijn set heb ik ook niet zo heel lang, heb ik in Oktober gekocht (ook mn eerste set).

Frank J.
10-02-2004, 18:55
heb je toevallig foto van de Denon? Dat model ken ik in de verste verte namelijk niet :).
Alvast bedankt!dat is dus de 1603 ;)

Christiaan Sauer
10-02-2004, 19:21
:roll:. Dat had ik kunnen weten :roll:. Ik zat lekker op te letten geloof ik...

bakker
10-02-2004, 20:02
Heb je nu de avr 2550 of de 1550, want je hebt in je onderschrift staan dat je de 2550 hebt en in je bericht de 1550 :? ?
Zelf heb ik ongeveer twee maand geleden de HK 2550, de HK DVD 25 en JBL SCS 178 gekocht (totaal voor 999 euri), waar ik erg gelukkig mee ben.
Ik weet trouwens niet hoe je de frequentie van de subwoofer kan afstellen, kan dat eigenlijk wel?

El-Jorge
11-02-2004, 11:12
Ja.

Dit was wel weer een oud topic, ik heb ondertussen mijn 1550 alweer omgeruild voor de 2550, omdat er toch wat meer, mogelijkheden opzitten, en ik toch niet helemaal tevreden was over de 1550, ik weet niet precies wat het was, maar die 2550 heb ik een beter gevoel bij

Nog even voor Roberto C. wij hadden laatst al gemaild over staanders. Ik wil dus binnenkort een keer mijn fronts in ieder gevaal inruilen voor vloerstaanders (JBL Northridge E80)

El-Jorge
11-02-2004, 11:24
Bij de subwoofer kan je idd niet de frequentie van instellen. Ik had er ook al naar lopen zoeken, omdat er op dit forum over werd gesproken. Het heeft geloof ik toch ook iets met de crossover te maken, die heb ik in de laagste stand staan zoals het boekje bij de boxenset aangeeft.

Johan van den D.
11-02-2004, 13:15
Bij de subwoofer kan je idd niet de frequentie van instellen. Je frequentie stel je inderdaad in door middel van een crossover.

Wanneer je de receiver op small heb staan voor de speakers is het aan te bevelen om je crossover van je sub geheel open te zetten.
Anders mis je in principe een bepaald freq. gebied. :wink:

El-Jorge
11-02-2004, 13:43
Bij de subwoofer kan je idd niet de frequentie van instellen. Je frequentie stel je inderdaad in door middel van een crossover.

Wanneer je de receiver op small heb staan voor de speakers is het aan te bevelen om je crossover van je sub geheel open te zetten.
Anders mis je in principe een bepaald freq. gebied. :wink:

Dat had ik al ergens gelezen. Ik heb hem dus in de laagste stand staan zoals het boekje aangeeft dat dat het beste is, en ik denk dus dat die dan dus niet helemaal open staat.

Waarom zouden ze dan dit advies geven??

Johan van den D.
11-02-2004, 14:03
Waarom zouden ze dan dit advies geven??Dat weet je nooit hoe ze soms aan hun advies komen.
Je komt immers de raarste dingen tegen.
Bij mijn subwoofer adviseerde het boekje om de crossover voor 1/3 open te zetten.
Waar baseren ze dat dan op want ze weten voor de rest helemaal niks van de set up.
Kortom, hun adviesen met een korrel zout nemen :roll:

Rob Eric Blank
11-02-2004, 18:05
Ik zou zeggen pak een goeie film scene, of muziek waarbij de sub lekker aangesproken wordt. Probeer verschillende standen en hoor het verschil. Dat lijkt MIJ de beste mannier om het uit te zoeken.

El-Jorge
06-04-2004, 22:55
Dan mijn oude topicje weer eens naar boven halen.
Zoals ik al eerder zei ben ik van plan de Northridge E80 te gaan kopen. Nu hebben deze een impendantie van 8ohm. Nu wil ik mijn scs 178 satellieten wel als rears gaan gebruiken, maar deze hebben een impendantie van 4ohm. Ik heb dus HK 2550.
Gaat deze combi problemen opleveren??

Johan van den D.
07-04-2004, 08:50
Gaat deze combi problemen opleveren??Ja en nee, het grootste probleem wat je zal hebben is dat de speakers teveel van elkaar verschillen kwa klank eigenschappen en het volume dat ze kunnen produceren.
In het geheel niet optimaal dus en daarvan is het Ohm verschil nog maar het kleinste nadeel maargoed, het kan........

bakker
07-04-2004, 14:50
het grootste probleem wat je zal hebben is dat de speakers teveel van elkaar verschillen kwa (...) volume dat ze kunnen produceren.

Maar dit kan je neem ik aan gewoon bijstellen op de receiver, of kan het verschil zo groot zijn dat dat niet kan?

Johan van den D.
07-04-2004, 15:02
Je kan zeker met de receiver instellingen gaan spelen ja maar optimaal wordt het nooit natuurlijk.
Het verschil blijf groot tussen je front en rear speakers.
Is het een tijdelijke tussenstap of wil je langere tijd deze opstelling behouden ?

Raskel
07-04-2004, 16:26
Dan mijn oude topicje weer eens naar boven halen.
Zoals ik al eerder zei ben ik van plan de Northridge E80 te gaan kopen. Nu hebben deze een impendantie van 8ohm. Nu wil ik mijn scs 178 satellieten wel als rears gaan gebruiken, maar deze hebben een impendantie van 4ohm. Ik heb dus HK 2550.
Gaat deze combi problemen opleveren??

Problemen is wat sterk maar of het goed zal klinken is een 2e. Je fronts zullen het geluid gaan domineren. Voor komt een vliegtuig aan en achter je hoor je een vliegje ;) (overdreven gesteld) Daarbij komt dat je center niet matched en dat is toch wel erg belangrijk aangezien die het meeste geluid voor z'n kiezen krijgt. Als het een tussenstap is zou ik het zeker doen. Als volgende upgrade zou ik dan gaan voor de center uit dezelfde serie en dan de rears.

Groeten,
Raskel

El-Jorge
07-04-2004, 22:41
Problemen is wat sterk maar of het goed zal klinken is een 2e. Je fronts zullen het geluid gaan domineren. Voor komt een vliegtuig aan en achter je hoor je een vliegje ;) (overdreven gesteld) Daarbij komt dat je center niet matched en dat is toch wel erg belangrijk aangezien die het meeste geluid voor z'n kiezen krijgt. Als het een tussenstap is zou ik het zeker doen. Als volgende upgrade zou ik dan gaan voor de center uit dezelfde serie en dan de rears.

Groeten,
Raskel

Op basis van dit advies en eerdere adviezen, toch dan maar besloten om als het dan zover is ook de center speaker (EC35) erbij te nemen, en op den duur ook de surround speakers erbij te kopen (E30).

Frank J.
07-04-2004, 23:03
http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/E30BE.jpg http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/EC35BE.jpg

moooi mooooi :D

ik wil op den duur denk ik deze erbij kopen. vooral omdat ik dus een niet al te grote kamer heb. maar ik ga eerst even luisteren tussen deze en de E30's en de 20's
http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/E10BE.jpg

El-Jorge
07-04-2004, 23:14
http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/E10BE.jpg

Wat is het verschil tussen deze en die E30's. Wat heb je aan dit soort boxen??

Johan van den D.
08-04-2004, 09:11
Wat is het verschil tussen deze en die E30's. Wat heb je aan dit soort boxen??Deze zijn gemakkelijker te plaatsen, plat tegen de muur.

HiddeH
08-04-2004, 14:04
Ik denk dat als je het verschil ziet tussen die e10 en e30 dat je het dan wel begrijpt :wink:

El-Jorge
10-04-2004, 20:18
Dan mijn oude topicje weer eens naar boven halen.
Zoals ik al eerder zei ben ik van plan de Northridge E80 te gaan kopen. Nu hebben deze een impendantie van 8ohm. Nu wil ik mijn scs 178 satellieten wel als rears gaan gebruiken, maar deze hebben een impendantie van 4ohm. Ik heb dus HK 2550.
Gaat deze combi problemen opleveren??

Aaaaahh,
Kmoet mijn plan een tijdje op de lange baan schuiven... :x
Aangezien mijn ouders binnen aanzienlijke tijd willen verhuizen, moet ik me (nog) meer gaan voorbereiden op een nieuwe (eigen) woning (alhoewel het gewoon van de woningbouw blijft afhangen hoe snel ik iets krijg, en ik wacht al zo lang +/- 4 jaar, dus ik moet toch binnenkort wel een keer aan de beurt zijn 8) ). Kmoet dus van mijn vakantiegeld kasten en een 2-persoonsbed gaan aanschaffen (dit moet trouwens niet van mijn ouders maar van mezelf).
Mijn plan om een breedbeeld tv aan te schaffen is niet van de baan, want dat vind ik in ieder geval wel ff belangrijk om dat te verbeteren. :twisted:

El-Jorge
26-09-2004, 16:15
Volgens mij zitten er wel wat scenes in ANH waar het geluid wat doffer klinkt. Dus dit ligt echt niet aan je systeem. Je had beter eerst even de SW topics door kunnen lezen voor deze vraag.

Rob Eric Blank
29-09-2004, 09:45
El-Jorge nog steeds geen nieuwe fronts?
Ach als je moet gaan verhuizen is dat misschien ook niet de meest nuttige investering, kasten en een bed zijn nl. ook best handig in een huis.
Je AVR 2550 bevalt nog steeds wel erg goed?

El-Jorge
29-09-2004, 10:15
El-Jorge nog steeds geen nieuwe fronts?
Ach als je moet gaan verhuizen is dat misschien ook niet de meest nuttige investering, kasten en een bed zijn nl. ook best handig in een huis.
Je AVR 2550 bevalt nog steeds wel erg goed?

Hey Roberto,

Het verhuisprobleem is ondertussen van de baan voorlopig (ten koste van 2x zoveel kost geld betalen, wat overigens wel terecht is als je kijkt naar de kosten). Hopelijk kan ik volgende zomer verhuizen. Dat geeft me wel weer tijd om geld te sparen. Dus kan ik nu wat van mijn spaargeld uitgeven :D
Dus wil ik deze maand eindelijk mijn fronts vervangen :D voor de E80's.
Ook heb ik een topic geopend voor een andere reciever:
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=27383
Daar had je al in gereageerd. Ik ben wel heel tevreden met de 2550 zijn prestaties. Maar zoals ik in dat topic zei ben ik misschien toch van plan om over te stappen naar een 7.1 reciever. Ik denk dat het de HK AVR330 gaat worden. Het is niet dat ik niet tevreden ben met de 2550, maar ik wil weer eens wat anders proberen. Ik denk dat het beter kan.

Rob Eric Blank
29-09-2004, 10:51
Die Marantz 5400 OSE is toch ook 7.1? Vind ik zelf een top Receiver, vooral wat betreft stereo. Als je die nieuwe fronts heb zou dat helemaal lekker moeten klinken.

El-Jorge
29-09-2004, 14:50
Die Marantz 5400 OSE is toch ook 7.1? Vind ik zelf een top Receiver, vooral wat betreft stereo. Als je die nieuwe fronts heb zou dat helemaal lekker moeten klinken.

Dat heb ik dus nog niet kunnen vinden. En ik heb ook nog nergens prijzen van die reciever zien staan...

Rob Eric Blank
29-09-2004, 14:54
Die Marantz 5400 OSE is toch ook 7.1? Vind ik zelf een top Receiver, vooral wat betreft stereo. Als je die nieuwe fronts heb zou dat helemaal lekker moeten klinken.

Dat heb ik dus nog niet kunnen vinden. En ik heb ook nog nergens prijzen van die reciever zien staan...
Misschien is die inmiddels uit de handel, ik heb toch echt serieus overwogen om die Receiver aan te schaffen. Vooral die speciale audio tuning vond ik erg interessant en de 7.1/6.1 functie vond ik ook een plus punt.

El-Jorge
29-09-2004, 15:10
Die Marantz 5400 OSE is toch ook 7.1? Vind ik zelf een top Receiver, vooral wat betreft stereo. Als je die nieuwe fronts heb zou dat helemaal lekker moeten klinken.

Dat heb ik dus nog niet kunnen vinden. En ik heb ook nog nergens prijzen van die reciever zien staan...
Misschien is die inmiddels uit de handel, ik heb toch echt serieus overwogen om die Receiver aan te schaffen. Vooral die speciale audio tuning vond ik erg interessant en de 7.1/6.1 functie vond ik ook een plus punt.

Daarom heb ik ook Marantz en HK geselecteerd. HK omdat ik erg tevreden ben met wat ik heb. En Marantz, omdat de stereo kwaliteiten meestal beter zijn. En omdat ik naar 7.1 wil. Als de 5400 OSE 6.1 is zal deze daarom dan ook niet echt een optie zijn.

El-Jorge
03-12-2004, 12:21
Dit zei ik op 3 oktober in een ander topic:
Ik ben weer lekker bezig mezelf tegen te spreken. Ik zei dat het waarschijnlijk de HK330 zou worden, en dat ik voor een 7.1 reciever ging. Dat is het beiden niet geworden.
Ik ben gister bij de hifi boer geweest, en ben naar huis gegaan met de Marantz 5400 OSE. Ik kon hem voor een mooie prijs krijgen (iets meer dan EUR 500,00). En was erg onder de indruk van het stereo geluid. Betekend wel dat mijn wens voor de Northridges heb laten gaan. Ik heb de reciever in stereo beluisterd met de XTI lijn van JBL (een beetje te vergelijken met de Northridge) omdat die de northridge niet had, en met B&W DM603 S3. Ik was erg onder de indruk van de B&W's, ben dan ook van plan die te halen. Dat zal nog wel een of twee maandjes duren voordat ik die kan kopen. Ze zijn een stukje duurder dan de northridge's en ik wil er gelijk een centre bij kopen zodat ik in het begin alleen verschil heb tussen voor en achter. Uiteindelijk wil ik natuurlijk ook rears uit dezelfde serie erbij hebben.
Wat met vooral opviel aan de B&W's was dat ze veel meer detail hebben, dat vond ik erg lekker om te horen. Toen ik net aan het luisteren was ging me voorkeur uit naar de JBL's, maar toen ik echt ging opletten, vielen die vergeleken met de B&W's toch tegen. Ik vind wel van de B&W's dat ze een beetje aan laag mistte, maar dat is op te lossen met een sub. Want ook dat heb ik beluisterd, eerst zonder sub en later met sub, en mt sub begonnen ze toch echt te sprankelen. Voordat ik ze echt ga kopen wil ik nog wel een luister sessie doen. Maar dat is pas over een aantal weken. Ik hou jullie op de hoogte.

Gister weer terug geweest voor een luistersessie voor de B&W's 603. Ik heb ze nu vergeleken met de Tannoy Sensy's en weer de XTI.
Ik heb gekozen voor de 603's, ik heb ze samen met de 601's en de LCR60 gekocht. Zoals ik hierboven al zei, vond ik de B&W's meer detail weergeven. Het laag gemis gaat voorlopig geen probleem opleveren. De sub van mijn scs178 set blijft voorlopig in mijn bezit. De rest van de set is in principe verkocht. Bij de Tannoy's misste ik ook wat, ik kan het niet goed omschrijven, ik vond ze iets te kill denk ik, ik vond de B&W's warmer klinken en dat vond ik mooier.
De centre is dus de LCR60 geworden, dit heeft met meerdere dingen te maken. Ik weet dat het aan te raden is om de LCR600 te nemen, maar deze is te groot, ik kan hem gewoonweg niet goed plaatsen, en ik denk dat dat meer verlies geeft dan de kleinere LCR60. Wat geluidsverschil betreft, ik vond de LCR600 wel duidelijk wat meer power hebben, wat krachtiger en voller. Het rare was dat ik dit niet altijd vond, bij stukken uit Star Wars hoorde ik soms het verschil (bijna) niet, maar bijvoorbeeld bij Tiesto in Concert kon ik wel duidelijk de verschillen horen. Jammer dat de LCR600 zo groot is, anders had ik die denk ik wel genomen. Maar dit kan in de toekomst nog, als ik een woonruimte voor mezelf heb, en dus beter mijn spullen kan plaatsen, de LCR60 kan dan als rear back gaan functioneren, maar zover ben ik voorlopig nog niet, en ben dus blij met mijn aankoop! (trouwens nog even naar B&W's uit de 7serie geluisterd, wat een genot, maar die zijn de komende jaren een ver van mijn bed show, maar ze klonken heerlijk)
Volgende week krijg ik ze als het goed is binnen, en daarna ga ik mijn ervaringen thuis hier wel op schrijven.

A3aan
03-12-2004, 12:31
Mooie aankoop. Wees en blijf tevreden

Wat geluidsverschil betreft, ik vond de LCR600 wel duidelijk wat meer power hebben, wat krachtiger en voller. Het rare was dat ik dit niet altijd vond, bij stukken uit Star Wars hoorde ik soms het verschil (bijna) niet, maar bijvoorbeeld bij Tiesto in Concert kon ik wel duidelijk de verschillen horen.
Vink niet gek. Muziek is meestal veeeeel kritischer qua geluid dan FX.
Vandaar ook dat je installaties/boxen ed vooral (ook) moet testen met muziek. En dan ook zowel heavy als licht. (voor de ene is dat een heftig orgelconcert met Feike Astma naast een kamerorkest met harp, voor de ander een stevig rock-album naast b.v. een acoustisch nummer)

Harry stadman
03-12-2004, 12:44
Mooie aankoop. Wees en blijf tevreden

Wat geluidsverschil betreft, ik vond de LCR600 wel duidelijk wat meer power hebben, wat krachtiger en voller. Het rare was dat ik dit niet altijd vond, bij stukken uit Star Wars hoorde ik soms het verschil (bijna) niet, maar bijvoorbeeld bij Tiesto in Concert kon ik wel duidelijk de verschillen horen.
Vink niet gek. Muziek is meestal veeeeel kritischer qua geluid dan FX.
Vandaar ook dat je installaties/boxen ed vooral (ook) moet testen met muziek. En dan ook zowel heavy als licht. (voor de ene is dat een heftig orgelconcert met Feike Astma naast een kamerorkest met harp, voor de ander een stevig rock-album naast b.v. een acoustisch nummer)

en een goede versterker/receiver moet beide zonder problemen kunnen afspelen. :wink:

Rob Eric Blank
03-12-2004, 12:50
Staat jou scs178 set ook niet te koop op markt plaats? Ik ben aan het zoeken voor een leuke set en misschien met wat tweede hands en zag een SCS178 uit Duiven, dat moet jij wel zijn.

Omdat ik bezig ben met die set voor een vriend van mij, zijn we gister samen gaan luisteren naar een Marantz 4500 en 5500 in combinatie met B&W 603, Elac uit de 100 serie en Mission M34. De Elacs klonken naar mijn mening ook erg fijn op de Marantz......denk er bijna over om zelf die receiver te kopen...... vind mn vriendin NOOIT goed. :wink:

El-Jorge
03-12-2004, 13:43
ach ja vrouwen :roll: ... maar daar hebben we het al eens over gehad. Mijn vriendin begint het ook wel een (heel klein) beetje leuk te vinden, ze zij zowaar dat ze benieuwd was naar hoe mijn nieuwe set zou klinken :lol:
Helemaal vergeten dat mijn set daar ook nog staat. Als je interesse hebt moet je maar ff mailen, als iemand de set in een keer wil overnemen, wil ik daar bij een goed bod nog over nadenken, anders doe ik het liever zoals nu geplanned staat (moet die maat van mij wel de centre en 2 sattelieten overnemen), want het zou wel betekenen dat ik dan nu ook een sub moet gaan kopen.

Volgende week krijg ik trouwens eerst mijn speakers en daarna RotK EE..... dat wordt genieten :lol: :twisted:

El-Jorge
10-12-2004, 12:18
Oude set is weg zoals geplanned.
Gisteren mijn nieuwe opgehaald, wel spannend, het is mijn grootste uitgave ooit :twisted: :lol: , ben ze nu lekker aan het inspelen met Parade of the Athletes van Tiesto, ik ben zo blij als een kind, en als dan vandaag of morgen (of volgende week) RotK giftset binnenkomt, dan is het helemaal feest!

Rob Eric Blank
10-12-2004, 14:13
Geniet van je set.
Niet meteen meteen de buren uit hun huis knallen. Deze heer gaat vnvnd ff lekker zijn set weer ff gebruiken met ROTK EE. Feestje.

scorpion69
10-12-2004, 15:07
Omdat ik bezig ben met die set voor een vriend van mij, zijn we gister samen gaan luisteren naar een Marantz 4500 en 5500..

Is dat een upgrade dan? Je hebt al een goede HK. :) Of zijn die nw Marantzen duidelijk beter?

El-Jorge
10-12-2004, 17:20
Omdat ik bezig ben met die set voor een vriend van mij, zijn we gister samen gaan luisteren naar een Marantz 4500 en 5500..

Is dat een upgrade dan? Je hebt al een goede HK. :) Of zijn die nw Marantzen duidelijk beter?

Ik ben dus ook van HK naar Marantz gegaan, ik zeg niet dat het beter is, maar ik vond wel de sound van de marantz prettiger dan die van HK.

Johan van den D.
10-12-2004, 20:00
Ik ben dus ook van HK naar Marantz gegaan, ik zeg niet dat het beter is, maar ik vond wel de sound van de marantz prettiger dan die van HK.Dat is inderdaad waar het meestal om gaat.
Niet of iets beter is maar of de "sound" prettiger voor je gevoel is.
Goed omschreven dus vanwaar je die overstap heb gemaakt..
De Marantz omschrijf je waarschijnlijk al een "voller" geluid.

El-Jorge
10-12-2004, 20:14
Ik ben dus ook van HK naar Marantz gegaan, ik zeg niet dat het beter is, maar ik vond wel de sound van de marantz prettiger dan die van HK.Dat is inderdaad waar het meestal om gaat.
Niet of iets beter is maar of de "sound" prettiger voor je gevoel is.
Goed omschreven dus vanwaar je die overstap heb gemaakt..
De Marantz omschrijf je waarschijnlijk al een "voller" geluid.

De Marantz is idd voller, ik vond ook dat de detaillering beter was (maar dat heeft ook met de beluisterde speakers te maken). de Marantz klonk naar mijn menig ook opener. Alsof er meer te horen was, en ik had het gevoel dat die wat meer dynamischer is, betere aansturing van de speakers.
Al met al, klonk het voor mij gewoon prettiger, meer mijn sound zoals ik al aangaf.

El-Jorge
13-12-2004, 09:38
Dan nog even een vraagje. Ik speel dus nu met de B&W 603, 601, LCR60 en een JBL scs178 sub. De verkoper raadde mij aan om alle speakers op Large te zetten, ik denk omdat de sub eigenlijk mijn minste element is, dus dat heb ik dan ook zo gedaan. Nu was ik gister op een zacht niveau een filmpje aan het kijken, maar ik merkte bijna niks van mijn sub, ik moet eerlijk zeggen dat ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde maar toen ik erover nadacht dacht ik bij mezelf dit zou toch veel lager moeten gaan/kunnen.
Ik ben dus benieuwd wat jullie denken, zou ik mijn speakers op small moeten zetten, of zou ik bijvoorbeeld het volume van mijn sub verder open moeten zetten (want die staat nog op hetzelfde volume als bij mijn scs178 set)??
De instelling van mijn reciever (Marantz 5400 OSE) is trouwens voor mijn sub "both" dit betekend dat het laag bij de stand van de fronts op Large door de sub en de fronts samen wordt gedaan.
Ja ik weet dat ik het zelf moet proberen, en dat ga ik dan ook doen, maar ik ben wel benieuwd naar wat tips van jullie??

A3aan
13-12-2004, 09:50
(...)De verkoper raadde mij aan om alle speakers op Large te zetten, ik denk omdat de sub eigenlijk mijn minste element is, dus dat heb ik dan ook zo gedaan. Nu was ik gister op een zacht niveau een filmpje aan het kijken, maar ik merkte bijna niks van mijn sub, ik moet eerlijk zeggen dat ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde maar toen ik erover nadacht dacht ik bij mezelf dit zou toch veel lager moeten gaan/kunnen.
Ik zou je ook aanraden de speakers op 'large' te zetten.

Over 'ik merkte bijna niks van mijn sub'
1) op laag volume doet de sub natuurlijk ook minder en dat hoort ook zo.
2) 'ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde' .. hmm ... is er wel een probleem?
3) persoonlijk vind ik mijn eigen installatie heerlijk evenwichtig, maar dat betekent wel dat mijn LFE-kanaal (de .1) in verhouding veel minder heftig is dan wat ik wel bij anderen hoor.
Overdreven gesteld: ik kies liever voor goed geluid dan voor effectbejag.
4) de sub zal harder spelen als je 'm harder zet, dat is onafhankelijk van 'large' of 'small'. 'large' maakt wel uit in wélke geluiden naar je sub gaan.
5) LFE naar sub, fronts of beiden? proberen!

Rob Eric Blank
13-12-2004, 09:50
Omdat ik bezig ben met die set voor een vriend van mij, zijn we gister samen gaan luisteren naar een Marantz 4500 en 5500..

Is dat een upgrade dan? Je hebt al een goede HK. :) Of zijn die nw Marantzen duidelijk beter?
Mijn HK is niet slecht, maar ik denk dat een Marantz SR5500 net even wat lekkerder en fijner zal klinken dan mijn AVR2550S.

Johan van den D.
13-12-2004, 16:46
Indien er een goede sub aanwezig is, en de JBL kan ik niet, dan zal ik de overige speakers op small houden.
Hiermee bereik je over het algemeen het beste resultaat.
Maar nogmaals, dan is een goede sub wel van belang.

El-Jorge
13-12-2004, 20:05
Indien er een goede sub aanwezig is, en de JBL kan ik niet, dan zal ik de overige speakers op small houden.
Hiermee bereik je over het algemeen het beste resultaat.
Maar nogmaals, dan is een goede sub wel van belang.

But that's the problem, in vergelijking met de rest is die sub dat niet, en er komt pas na de zomer een nieuwe :(

Johan van den D.
13-12-2004, 22:10
Ik snap je probleem.
In dat geval zullen beide situaties, large en small niet echt optimaal zijn.
Gewoon even proberen dus wat je tijdelijk zelf het beste resultaat vind geven.
Een goede 5.1 set-up staat of valt met een goede danwel slechte subwoofer.
Onderschat de invloed hiervan dus niet.

El-Jorge
11-01-2005, 08:32
even een nieuwe vraag.

Ik zou mijn tv op mijn reciever willen aansluiten, dan kan ik eens een beetje klooien met pro-logic. Nu heb ik op de achterkant van de tv nog 2 scart uitgangen over en een rood wit uitgang. Wat voor kabel moet ik gebruiken om mijn tv op de reciever aan te kunnen sluiten??

En nog ff een bijna identieke vraag, alleen dan voor mijn zus. Zij heeft alleen nog 2 scart uitgangen achterop haar tv, aangezien ze waarschijnlijk de speakers van de tv heeft opgeblazen :shock: (ze kraken in ieder gevak, tv is pas 2,5 jaar oud) wil ze die op haar stereo versterker proberen aan te sluiten. Daar zitten nog een phono en aux ingang op die ze kan gebruiken. Is dit mogelijk en wat voor kabel heeft ze dan nodig??

A3aan
11-01-2005, 09:48
even een nieuwe vraag.

Ik zou mijn tv op mijn reciever willen aansluiten, dan kan ik eens een beetje klooien met pro-logic. Nu heb ik op de achterkant van de tv nog 2 scart uitgangen over en een rood wit uitgang. Wat voor kabel moet ik gebruiken om mijn tv op de reciever aan te kunnen sluiten??Die rood en wit zijn voor stereo-geluid (je zegt uitgang, check even of dat klopt), die zou ik gebruiken.
Tenminste als je alleen het geluid van je TV naar je receiver wilt leiden (iets wat ik van harte aanbeveel!).
Als je ook beeld naar de receiver wilt hebben, b.v. t.b.v. beamer (voetbal e.d.), dan zul je de scart moeten gebruiken (en komen er nog wat dingetjes qua instellen bij).


even een nieuwe vraag.

En nog ff een bijna identieke vraag, alleen dan voor mijn zus. Zij heeft alleen nog 2 scart uitgangen achterop haar tv, aangezien ze waarschijnlijk de speakers van de tv heeft opgeblazen :shock: (ze kraken in ieder gevak, tv is pas 2,5 jaar oud) wil ze die op haar stereo versterker proberen aan te sluiten. Daar zitten nog een phono en aux ingang op die ze kan gebruiken. Is dit mogelijk en wat voor kabel heeft ze dan nodig??KRAKEN is meestal niet de speaker, maar een probleem met slechte contacten intern, bijvoorbeeld in een potmeter.
De TV openen, onderdelen los- en weer vastmaken (printplaten en chips), eventueel met contactspray, wil wonderen doen.

:!: Een raad voor de gemiddelde gebruiker: Don't do this at home! ofwel: láát het doen door iemand die weet wat hij doet!
Je kunt namelijk ook dingen kapot maken. Daarboven: er kunnen zéér hoge spanningen in een TV bestaan, zelfs als de TV uit staat en niet met het stopcontact is verbonden. Denk aan enkele duizenden volts. De gemiddelde Nederlander zou daar best aan dood kunnen gaan.

Wat het aansluiten betreft: gebruik NIET de phono-ingang (die versterkt meer en doet e.e.a. qua toonregeling/EQ) maar de AUX.
Een scart-uitgang is prima te gebruiken:
* Als ze alleen geluid wil aftappen (dus de beide scarts niet ook voor andere dingen gebruikt als VCR of DVD) kun je een simpele scart-naar-twee-keer-tulp-kabel kopen.
* Als ze beide scart-uitgangen al gebruikt (check wel of ze beiden ook UIT zijn, is niet altijd het geval), dan kun je een scart-naar-scart-met-stereo-breakout-kabel gebruiken. Dit is een 'gewone scart-kabel' waarbij als extra nog een dubbel snoertje tevoorschijn komt met een rode en witte tulp-stekker. Let hierbij op met monteren: het maakt uit of je de ene scart in je tv doet of de andere.

Opmerking: als je geluk hebt zit de kraak ná de uitgang; als je pech hebt zit het ervóór en schiet je hier niets mee op.

H.stadman
12-01-2005, 13:31
(...)De verkoper raadde mij aan om alle speakers op Large te zetten, ik denk omdat de sub eigenlijk mijn minste element is, dus dat heb ik dan ook zo gedaan. Nu was ik gister op een zacht niveau een filmpje aan het kijken, maar ik merkte bijna niks van mijn sub, ik moet eerlijk zeggen dat ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde maar toen ik erover nadacht dacht ik bij mezelf dit zou toch veel lager moeten gaan/kunnen.
Ik zou je ook aanraden de speakers op 'large' te zetten.

Over 'ik merkte bijna niks van mijn sub'
1) op laag volume doet de sub natuurlijk ook minder en dat hoort ook zo.
2) 'ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde' .. hmm ... is er wel een probleem?
3) persoonlijk vind ik mijn eigen installatie heerlijk evenwichtig, maar dat betekent wel dat mijn LFE-kanaal (de .1) in verhouding veel minder heftig is dan wat ik wel bij anderen hoor.
Overdreven gesteld: ik kies liever voor goed geluid dan voor effectbejag.
4) de sub zal harder spelen als je 'm harder zet, dat is onafhankelijk van 'large' of 'small'. 'large' maakt wel uit in wélke geluiden naar je sub gaan.
5) LFE naar sub, fronts of beiden? proberen!

de sub is er voor ondersteuning van het laag. :wink:

het moet zeker niet de subs overheersen anders zal het verschillende frequenties zelfs onderdrukken.

El-Jorge
12-01-2005, 15:18
(...)De verkoper raadde mij aan om alle speakers op Large te zetten, ik denk omdat de sub eigenlijk mijn minste element is, dus dat heb ik dan ook zo gedaan. Nu was ik gister op een zacht niveau een filmpje aan het kijken, maar ik merkte bijna niks van mijn sub, ik moet eerlijk zeggen dat ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde maar toen ik erover nadacht dacht ik bij mezelf dit zou toch veel lager moeten gaan/kunnen.
Ik zou je ook aanraden de speakers op 'large' te zetten.

Over 'ik merkte bijna niks van mijn sub'
1) op laag volume doet de sub natuurlijk ook minder en dat hoort ook zo.
2) 'ik me er eigenlijk niet zo heel erg aan stoorde' .. hmm ... is er wel een probleem?
3) persoonlijk vind ik mijn eigen installatie heerlijk evenwichtig, maar dat betekent wel dat mijn LFE-kanaal (de .1) in verhouding veel minder heftig is dan wat ik wel bij anderen hoor.
Overdreven gesteld: ik kies liever voor goed geluid dan voor effectbejag.
4) de sub zal harder spelen als je 'm harder zet, dat is onafhankelijk van 'large' of 'small'. 'large' maakt wel uit in wélke geluiden naar je sub gaan.
5) LFE naar sub, fronts of beiden? proberen!

de sub is er voor ondersteuning van het laag. :wink:

het moet zeker niet de subs overheersen anders zal het verschillende frequenties zelfs onderdrukken.

De sub is idd voor ondersteuning van het laag. Ik heb de sub ondertussen bij stereo ook maar weer ingeschakeld. Ik mis bij dance muziek (daar luister ik het meest naar) toch wat laag bij alleen mijn B&W's. Voor de rest ben ik de laatste tijd toch ook aan het spelen geweest met verschillende instellingen van Large en Small en met de crossover instelling op mijn reciever. Op dit moment heb ik mijn centre en mijn surround op small staan en mijn fronts op large, en staat mijn crossover op 100 Hz. Ik ben er nog niet uit wat ik mooier vind, en ik moet het nog uit proberen om mijn fronts op small te zetten. Misschien moet ik toch maar een keer een Db meter kopen om het spul fine te tunen! Ook heb ik met belangstelling EvdL zijn topic aansluiten speakers gevolgd. En ben door j.vandendool geinterreseerd geraakt in de silver anniversary van QED die wil ik misschien ook nog wel gaan uitproberen binnen kort. ik ben er alleen nog niet uit of ik dit single wire of bi-wire wil doen.
Dus als mensen weer wat tips voor me hebben, kom maar op!

Johan van den D.
12-01-2005, 21:09
En ben door j.vandendool geinterreseerd geraakt in de silver anniversary van QED die wil ik misschien ook nog wel gaan uitproberen binnen kort. ik ben er alleen nog niet uit of ik dit single wire of bi-wire wil doen.
Dus als mensen weer wat tips voor me hebben, kom maar op!Tja...........geef mij maar weer de schuld hiervan. :roll: :wink:
Tip: ga voor single wire.

El-Jorge
12-01-2005, 23:38
En ben door j.vandendool geinterreseerd geraakt in de silver anniversary van QED die wil ik misschien ook nog wel gaan uitproberen binnen kort. ik ben er alleen nog niet uit of ik dit single wire of bi-wire wil doen.
Dus als mensen weer wat tips voor me hebben, kom maar op!Tja...........geef mij maar weer de schuld hiervan. :roll: :wink:
Tip: ga voor single wire.

Mooi he ;), ik had wel zo'n vermoeden dat jij dat zou zeggen!

A3aan
13-01-2005, 09:31
En nog ff een bijna identieke vraag, alleen dan voor mijn zus. (...) ze kraken in ieder gevak, tv is pas 2,5 jaar oudKRAKEN is meestal niet de speaker, maar een probleem met slechte contacten intern, bijvoorbeeld in een potmeter.(...)
@El-Jorge: misschien was ik hier wat kort door de bocht. Dat wat ik kraken noem is meestal niet van de speaker. Maar misschien gebruiken jij of je zus het woord kraken wel anders, dus nog even een beetje toelichting.

* Het kraken wat ik bedoel is dat er af en toe een "Kggggrr" uit je speakers komt, dwars door het andere geluid en zonder dat het direct met het geluid te maken heeft. Sommige versterkers doen dat bijvoorbeeld als je het geluid harder of zachter zet (dan maakt de potmeter slecht contact). Als het geluid NIET afhankelijk is van het volume (d.w.z. het kraken is even hard of je de TV nou hard of zacht zet) ligt het probleem vóór de regelversterker van je zus' tv. Dan is de kans dat je het probleem NIET oplost door via scart geluid te onttrekken ook groot.
Is het geluid WEL afhankelijk van het volume van de tv (maar nog steeds onafhankelijk van het geuid), dan is de scart-oplossing als boven aangegeven WAARSCHIJNLIJK een goede oplossing.

Als jullie met 'kraken' bedoelen dat het geluid (soms of vaak) (hevig) vervormd te voorschijn komt, maar wel duidelijk in samenhang met het geluid van de tv (dus meer kraken tijdens harde scenes) dan kán het inderdaad aan de speakers liggen. De bekenste problemen hier kunnen zijn dat de conussen beschadigd zijn (b.v. door vallen, spelende kinderen, vocht) of door 'clipping' (met name bij tweeters kunnen de magneten 'uit de spoeltjes' schieten als er gelijkstroom uit de versterker komt, met name als het volume hoog staat; dit zou m.i. niet moeten kunnen gebeuren bij normaal tv-kijken).
In dit geval ... is mijn kraken-verhaal in mijn eerdere post overbodig.

El-Jorge
13-01-2005, 10:10
En ben door j.vandendool geinterreseerd geraakt in de silver anniversary van QED die wil ik misschien ook nog wel gaan uitproberen binnen kort. ik ben er alleen nog niet uit of ik dit single wire of bi-wire wil doen.
Dus als mensen weer wat tips voor me hebben, kom maar op!Tja...........geef mij maar weer de schuld hiervan. :roll: :wink:
Tip: ga voor single wire.

Dan nog wel een vraag ook. Ik heb nu de bruggetjes vervangen door speakerdraad! Als ik de QED zou kopen, moet ik dan ook een los stukje QED kopen om deze bruggetjes te maken, of kan dit ook met ander speakerdraad?

En is het aan te raden om te bi-wiren met 2 verschillende kabels? Dus bijv. de QED en de v/d Hull?

El-Jorge
13-01-2005, 10:12
@A3aan, bedankt voor je uitleg, eerst maar weer eens ff mijn zus bellen, om te kijken hoe het precies met het kraken van de TV zit!

mradem
13-01-2005, 12:48
En ben door j.vandendool geinterreseerd geraakt in de silver anniversary van QED die wil ik misschien ook nog wel gaan uitproberen binnen kort. ik ben er alleen nog niet uit of ik dit single wire of bi-wire wil doen.
Dus als mensen weer wat tips voor me hebben, kom maar op!Tja...........geef mij maar weer de schuld hiervan. :roll: :wink:
Tip: ga voor single wire.

Dan nog wel een vraag ook. Ik heb nu de bruggetjes vervangen door speakerdraad! Als ik de QED zou kopen, moet ik dan ook een los stukje QED kopen om deze bruggetjes te maken, of kan dit ook met ander speakerdraad?

En is het aan te raden om te bi-wiren met 2 verschillende kabels? Dus bijv. de QED en de v/d Hull?

De bruggetjes en bi-wiren doen met dezelfde kabel. Dan kan je beter je fronts/center bi-wiren met dezelfde kabel en bijv. je surrounds nog even laten zoals ze zijn. Die later nog is veranderen als bijv. financieel niet haalbaar is.

mradem
13-01-2005, 12:52
Ik twijfel zelf altijd met bi-wiren. De helft die zweert erbij en de andere helft vind het niks.

Dan zou je zeggen probeer eens :D maar bij speakerdraad van 50 euries de meter is dat wel weer een gokje :P . Ik laat het voorlopig nog maar even. Test het later wel een keer :) .

Trouwens Jorge ik meen me te kunnen herinneren dat je in een post hier op dvd.nl ergens je setup had gepost. Dat je op large speel etc. Weet niet meer waar precies maar ik had erop gereageerd. Heb je dat nog gezien en eens geprobeerd thuis? Het ging over het instellen van speakers.

Johan van den D.
13-01-2005, 17:28
Dan nog wel een vraag ook. Ik heb nu de bruggetjes vervangen door speakerdraad! Als ik de QED zou kopen, moet ik dan ook een los stukje QED kopen om deze bruggetjes te maken, of kan dit ook met ander speakerdraad?

En is het aan te raden om te bi-wiren met 2 verschillende kabels? Dus bijv. de QED en de v/d Hull?Het is allemaal mogelijk maar het mooiste is natuurlijk als je dezelfde kabel gebruikt.
Ook voor het stukje wat je ipv de brugjes gebruikt.
Normaal kan je dit gewoon van je kabel afhalen maar als je ze laat afwerken met airlocks zal je inderdaad een los stukje (1 mtr) moeten kopen.

Johan van den D.
13-01-2005, 17:31
Dan zou je zeggen probeer eens :D maar bij speakerdraad van 50 euries de meter is dat wel weer een gokje :P .Dan kan je het altijd weer te koop aanbieden.
Goede kabel verkoopt altijd al zou je dan waarschijnlijk wel iets verlies hebben maar dat is dan wellicht nog te overzien.

El-Jorge
13-01-2005, 18:13
Ik twijfel zelf altijd met bi-wiren. De helft die zweert erbij en de andere helft vind het niks.

Dan zou je zeggen probeer eens :D maar bij speakerdraad van 50 euries de meter is dat wel weer een gokje :P . Ik laat het voorlopig nog maar even. Test het later wel een keer :) .

Trouwens Jorge ik meen me te kunnen herinneren dat je in een post hier op dvd.nl ergens je setup had gepost. Dat je op large speel etc. Weet niet meer waar precies maar ik had erop gereageerd. Heb je dat nog gezien en eens geprobeerd thuis? Het ging over het instellen van speakers.

hmmm dat zou in dit topic moeten zijn, kan het niet vinden. [krijgt ingeving] staat denk ik in EvdL zijn topic over het aansluiten van speakers ga ff zoeken. edit daar ston het niet maar ik heb het wel gevonden!

Ik kan je wel vertellen dat ik aan het experimenteren ben met de verschillende instellingen. Ik heb nu de surrounds en de centre op small staan en de fronts op large, maar nu eerst maar eens naar die post zoeken!

El-Jorge
13-01-2005, 18:22
gevonden het ging hier om:



Ik heb een maand geleden een Marantz 5400OSE icm exacte dezelfde B&W's als dat jij wilt gehaald! Ik ben tot nu toe erg tevreden, ik denk dat de set nog wel wat verder ingespeeld moet worden, maar hier tot nu toe mijn ervaring. Even over het geluid, ik mistte bij stereo toch wel een klein beetje het echte laag, ik heb stereo eerst een tijdje in de source direct modus (fronts op large, sub uit) van de marantz gespeeld. Maar ik ben nu overgestapt op stereo met sub aan en de fronts nog steeds op large, dat bekoorde mij toch meer. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik veel naar Dance luister dus dat bassen toch wel erg belangrijk zijn voor mij, maar ik raad je aan er een sub bij te nemen. Voor de rest vind ik het geluid heerlijk tot nu toe. de combinatie is warm, maar toch open en sprankelend. In vergelijking met mijn vorige set hoor ik veel meer details en is de plaatsing van het geluidsbeeld beter. Ik denk dat de combi Marantz B&W goed kan!

Een Sub-Woofer is inderdaad wel een fijne bijkomstigheid in een HT set. Voor films mis je anders het laag teveel.

Trouwens probeer je speakers eens op small te zetten en dan dmv een decibel meter af te stellen (en sub-woofer).

Er zijn maar weinig speakers die in large stand beter spelen. Large staat niet voor de grote van de speaker :) . Op deze manier mis je inderdaad teveel laag want de B&W kan dit niet aan.

Zoals ik al zei ben ik wat aan het uitproberen, ik had de speakers op large gezet omdat de verkoper me dit aanraadde, dit omdat mijn sub niet echt in verhouding staat tot de rest van mijn set. Ik wil binnenkort ook mijn fronts op small gaan zetten. Daarna kan ik uiteindelijk beoordelen wat voor mij het beste is. Ik moet zeggen dat ik toch niet ontevreden ben over deze sub. Maar mijn nieuwe sub mag wel een stuk gecontroleerder en strakker zijn dan deze. Maar voorlopif voldoet die nog even!

Johan van den D.
13-01-2005, 18:51
Maar mijn nieuwe sub mag wel een stuk gecontroleerder en strakker zijn dan deze. Maar voorlopif voldoet die nog even!En juist hierin kan een goede subkabel veel doen. :wink:

El-Jorge
13-01-2005, 18:53
Maar mijn nieuwe sub mag wel een stuk gecontroleerder en strakker zijn dan deze. Maar voorlopif voldoet die nog even!En juist hierin kan een goede subkabel veel doen. :wink:

Ik denk dat ik toch wel een behoorlijke sub kabel heb? Een Oehlbach NF1 (kostte me iets van 40euri) :?:

Johan van den D.
13-01-2005, 19:17
Maar mijn nieuwe sub mag wel een stuk gecontroleerder en strakker zijn dan deze. Maar voorlopif voldoet die nog even!En juist hierin kan een goede subkabel veel doen. :wink:

Ik denk dat ik toch wel een behoorlijke sub kabel heb? Een Oehlbach NF1 (kostte me iets van 40euri) :?:Met alle respect maar ik bedoel meer iets als dit (http://www.qed.co.uk/cables/qontour/msr-sw.html).
Ik dacht eerst ook dat ik een goede kabel had met vdHul, echter viel deze in het niets toen deze , hoe kan het haast ook anders, QED ervoor in de plaats kwam.
Helaas kost ie dan ook 3 a 4 keer zoveel als jouw Oehlbach. :P
Via via was ik op vdHul gekomen maar toen de QED er kwam leek het bijna letterlijk of er een ander subwoofer stond.
Ik praat uiteraard wel over mijn eigen situatie en de sub betrefd een Yamaha YST-320.

mradem
13-01-2005, 20:50
Mja Johan jij als QED fan zweert bij dit merk he :D . v/d Hul heeft ook meer kabels hehe.

Maar je heb gelijk het kan enorm schelen.

Wat voor subwoofer heb je Jorge? Maar met een degelijke sub moet dat wel te doen zijn. Je B&W speakers kunnen simpelweg nooit zo laag gaan als de subwoofer. Op Large mis je al dat laag dan nml. Maar veel uitproberen en het komt allemaal vanzelf zoals jij het beste vind. Heb je de set afgesteld met een decibel meter? Is ook een hele vooruitgang en kost vrij weinig vergeleken met de set.

Johan van den D.
13-01-2005, 21:04
Mja Johan jij als QED fan zweert bij dit merk he :D . v/d Hul heeft ook meer kabels hehe.Uiteraard maar ik kan alleen dit soort dingen vertellen die ikzelf ervaren heb.
Ik zeg dan ook niet dat vdHul slecht is, helemaal niet want ook vdHul heb ik zeer hoog staan. :wink:
Mijn ervaring tussen deze kabels die ik voor m,n sub had was ook niet helemaal eerlijk om te vergelijken gezien de prijs.
Er zat zo,n kleine €100,- verschil in maar daar staat dan ook weer tegenover dat de duurste ook 2x zo lang was.
QED en vdHul heb ik dus beide hoog staan en zie ze dan ook op hetzelfde kwaliteitsnivo zitten.
Echter voor mij persoonlijk geld dat ik de eigenschappen van de QED in de praktijk tot nu toe net iets prettiger vind.
Het lijkt dus of QED in meer sets goed match dan vdHul die dus wat zorgvuldiger uitgezocht moet worden.
Dit even waarom ik meestal de voorkeur en advies voor QED geeft, meer kans dat het goed match in de set.

Overigens bestond mijn gehele bekabeling in eerste instantie uit vdHul kabels maar dit is proberende wijs overgegaan op QED omdat simpelweg de resultaten beter waren.

El-Jorge
14-01-2005, 08:25
Met alle respect maar ik bedoel meer iets als dit (http://www.qed.co.uk/cables/qontour/msr-sw.html)

Prijzig kabeltje. 72pond voor 6m :(

El-Jorge
14-01-2005, 08:27
Mja Johan jij als QED fan zweert bij dit merk he :D . v/d Hul heeft ook meer kabels hehe.

Maar je heb gelijk het kan enorm schelen.

Wat voor subwoofer heb je Jorge? Maar met een degelijke sub moet dat wel te doen zijn. Je B&W speakers kunnen simpelweg nooit zo laag gaan als de subwoofer. Op Large mis je al dat laag dan nml. Maar veel uitproberen en het komt allemaal vanzelf zoals jij het beste vind. Heb je de set afgesteld met een decibel meter? Is ook een hele vooruitgang en kost vrij weinig vergeleken met de set.

De sub die ik nu heb is een JBLscs178 sub (sub hoorde bij satteliet setje). Het is kwalitatief niet zo'n goede sub vind ik, hij is niet gecontroleerd genoeg vind ik, en de bas mag ook wel wat strakker. Maar de sub gaat in ieder geval tot aan de zomer niet vervangen worden! Dus moet ik er nog wel even mee!

Rops
14-01-2005, 08:59
De sub die ik nu heb is een JBLscs178 sub (sub hoorde bij satteliet setje). Het is kwalitatief niet zo'n goede sub vind ik, hij is niet gecontroleerd genoeg vind ik, en de bas mag ook wel wat strakker. Maar de sub gaat in ieder geval tot aan de zomer niet vervangen worden! Dus moet ik er nog wel even mee!

Die sub heb ik ook... heb jij er ook last van dat na zo'n 50 sec de sub op stand-by gaat wanneer deze niet wordt aangestuurd?

mradem
14-01-2005, 09:44
Mja Johan jij als QED fan zweert bij dit merk he :D . v/d Hul heeft ook meer kabels hehe.Uiteraard maar ik kan alleen dit soort dingen vertellen die ikzelf ervaren heb.
Ik zeg dan ook niet dat vdHul slecht is, helemaal niet want ook vdHul heb ik zeer hoog staan. :wink:
Mijn ervaring tussen deze kabels die ik voor m,n sub had was ook niet helemaal eerlijk om te vergelijken gezien de prijs.
Er zat zo,n kleine €100,- verschil in maar daar staat dan ook weer tegenover dat de duurste ook 2x zo lang was.
QED en vdHul heb ik dus beide hoog staan en zie ze dan ook op hetzelfde kwaliteitsnivo zitten.
Echter voor mij persoonlijk geld dat ik de eigenschappen van de QED in de praktijk tot nu toe net iets prettiger vind.
Het lijkt dus of QED in meer sets goed match dan vdHul die dus wat zorgvuldiger uitgezocht moet worden.
Dit even waarom ik meestal de voorkeur en advies voor QED geeft, meer kans dat het goed match in de set.

Overigens bestond mijn gehele bekabeling in eerste instantie uit vdHul kabels maar dit is proberende wijs overgegaan op QED omdat simpelweg de resultaten beter waren.

Ik ken het gevoel Johan. Ik heb pas geleden mijn digitale kabel vervanger door de MIT digital reference en je weet niet wast je hoort. Kabels kunnen heel veel doen.

El-Jorge
14-01-2005, 10:23
De sub die ik nu heb is een JBLscs178 sub (sub hoorde bij satteliet setje). Het is kwalitatief niet zo'n goede sub vind ik, hij is niet gecontroleerd genoeg vind ik, en de bas mag ook wel wat strakker. Maar de sub gaat in ieder geval tot aan de zomer niet vervangen worden! Dus moet ik er nog wel even mee!

Die sub heb ik ook... heb jij er ook last van dat na zo'n 50 sec de sub op stand-by gaat wanneer deze niet wordt aangestuurd?

Nee die van mij doet na zo'n 20min. Maar ik heb eerder van dat probleem gehoord, dan moet je terug gaan naar de winkel, de sub hoort dat niet te doen!

Johan van den D.
14-01-2005, 12:59
Met alle respect maar ik bedoel meer iets als dit (http://www.qed.co.uk/cables/qontour/msr-sw.html)

Prijzig kabeltje. 72pond voor 6m :(Jawel maar de kwaliteit is er ook naar en als je dat mee bekijkt is het nog zo,n dure kabel niet.
Ik heb er iets van €130,- voor betaald maar dan gewoon hier in de winkel.

Maar inderdaad, in jouw geval is het wellicht beter om gelijk voor een geheel andere sub te kijken.

El-Jorge
17-01-2005, 08:39
Gister 2x 5m QED silver anniversary incl. airlocks (nieuw) gewonnen op ebay. Ik ga ze aansluiten op mijn fronts, ik ben benieuwd naar de verschillen en het resultaat ;) :lol:

El-Jorge
01-03-2005, 08:23
Deze weer ff omhoog.

Ik ben op zoek naar een nieuwe sub. Gezien het budget dat ik uit wil geven +/- EUR 400,00 ben ik op de 2e hands markt aan het zoeken. Ik heb nu een Marantz reciever, B&W603, B&W601, LCR60. De oppervlakte van de kamer is +/- 22m2.
Ik heb hier en daar alwel wat leuke 2hands subjes gezien maar ik weet niet goed de kwaliteiten van die subs vandaar mijn onderstaande vragen!
Na veel lezen ben ik erachter dat de RELq100 een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en dat die best goed in mijn set zou passen. Nu ben ik benieuwd hoe de Q100 zich verhoudt in prestaties ten opzichte van de Quake de Quake II de Q200 en de B&W600, en of deze subs ook goed zijn in mijn set.
Ik zou misschien ook de JBL E250P kunnen nemen als alternatief. Weet iemand nog meer leuke alternatieven voor in mijn set? Ik gebruik de sub voor HT en stereo, en zoek dus ook een sub die muzikaal zijn mannetje staat. Daarnaast moet de sub niet joekel groot zijn, want ik denk niet dat ik daar de ruimte voor heb. Ik hoop op wat mooie tips van jullie.

Ik heb ergens trouwens ook begrepen dat als ik een sub high-level kan aansluiten dat als ik hem dan op de source direct modus van de Marantz zet de sub dan meespeelt?

Johan van den D.
01-03-2005, 17:31
Is dit (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb10_isd.htm) geen optie voor je.
Wel iets duurder wellicht maar waarschijnlijk ook zoveel beter.

El-Jorge
02-03-2005, 08:32
Is dit (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb10_isd.htm) geen optie voor je.
Wel iets duurder wellicht maar waarschijnlijk ook zoveel beter.

Dit overweeg ik ook nog steeds, hoe langer het duurt dat ik geen mooie 2e hands sub kan krijgen, hoe dichter ik bij een svs kom. Maar dan overweeg ik ook gelijk een PB12-ISD. En nu met de dollarprijzen moet het toch al behoorlijk te doen zijn 8)

El-Jorge
02-03-2005, 10:34
Is dit (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb10_isd.htm) geen optie voor je.
Wel iets duurder wellicht maar waarschijnlijk ook zoveel beter.

Ik zit me trouwens bij deze sub wel af te vragen, deze kan je alleen op je LFE aansluiten? Ik wil de sub ook graag in stereo gebruiken (high-level heet dat geloof ik) kan dat dan wel?

Mariusz
02-03-2005, 10:35
Nee, de PB 10 kun je alleen low level gebruiken. De PB 12 kun je echter wel in stereo gebruiken via high level.

El-Jorge
02-03-2005, 10:38
Kan iemand mij nu trouwens eens duidelijk uitleggen hoe high-level aansluiten precies werkt, ik vind het wel een interessante optie en ben benieuwd hoe je dat dan aansluit?

Mariusz
02-03-2005, 10:44
Het werkt heel simpel: vanaf versterker naar sub je ls-kabels, dan nog een paar ls-kabels weer vanaf de sub naar je speakers. Op de sub kun je dan de crossover bepalen en klaar is kees!

El-Jorge
02-03-2005, 10:48
Het werkt heel simpel: vanaf versterker naar sub je ls-kabels, dan nog een paar ls-kabels weer vanaf de sub naar je speakers. Op de sub kun je dan de crossover bepalen en klaar is kees!

nog even een vraagje, die stop je dan bij je andere kabels erbij in (dus daar waar je fronts ook op je versterker zijn aangesloten) of heb ik daar weer aparte terminals voor nodig??

Mariusz
02-03-2005, 14:19
Nee, die lopen vanaf de sub weer door naar je fronts. Op de sub zit dus een in (L,R) en uit (L,R). In gaat dus alle muzieksignalen, uit alles boven de op de crossoverknop gestelde waarde.

El-Jorge
02-03-2005, 14:37
Nee, die lopen vanaf de sub weer door naar je fronts. Op de sub zit dus een in (L,R) en uit (L,R). In gaat dus alle muzieksignalen, uit alles boven de op de crossoverknop gestelde waarde.

Dus als ik het goed begrijp zitten dan je speakers op je sub aangesloten en niet meer op de reciever?

Mariusz
02-03-2005, 14:42
Ja, idd, de sub geeft gewoon de signalen van je receiver door, behalve het laag dus he? Ik vind low-level beter klinken, dat wil ik nog wel zeggen. Waarom weet ik ook niet hoor :oops: .

El-Jorge
02-03-2005, 15:08
Ja, idd, de sub geeft gewoon de signalen van je receiver door, behalve het laag dus he? Ik vind low-level beter klinken, dat wil ik nog wel zeggen. Waarom weet ik ook niet hoor :oops: .

Low-level is dan gewoon op je LFE uitgang van je reciever? Ik wou namenlijk eens high-level uit proberen zodat als ik mijn reciever op source direct zet ik toch van mijn sub gebruik maak.

Mariusz
02-03-2005, 16:29
Juist! :)

El-Jorge
03-03-2005, 10:54
Ik vind het trouwens wel vreemd dat de speakers op de sub zitten aangesloten het geluid gaat dan: speler --> reciever --> sub --> speakers. Ik heb dan het idee dat er dan 2 versterkers tussen zitten voordat het geluid dan aankomt op de speakers?

A3aan
03-03-2005, 14:12
Ik vind het trouwens wel vreemd dat de speakers op de sub zitten aangesloten het geluid gaat dan: speler --> reciever --> sub --> speakers. Ik heb dan het idee dat er dan 2 versterkers tussen zitten voordat het geluid dan aankomt op de speakers?
Nee, dat niet.

Voor de hoge tonen (alles boven de kantelfrequentie) is het zo:
speler»receiver(die de versterking doet)»filter van de sub»speakers

Voor de lage tonen is het zo:
speler»receiver(die ook in dit geval de versterking doet)»filter van de sub»speaker van de sub

Voor LFE-aansluiting is het zo:
speler»receiver (die eventueel ook filter is voor de lage tonen die naar de fronts hadden gemoeten, maar NIET versterkt)»sub (versterker) » sub (speaker)

Dus steeds maar 1x een versterker (voor degenen die sex met mieren willen bedrijven: even afgezien van voorversterker en regelversterker)

El-Jorge
04-03-2005, 11:17
Deze weer ff omhoog.

Ik ben op zoek naar een nieuwe sub. Gezien het budget dat ik uit wil geven +/- EUR 400,00 ben ik op de 2e hands markt aan het zoeken. Ik heb nu een Marantz reciever, B&W603, B&W601, LCR60. De oppervlakte van de kamer is +/- 22m2.
Ik heb hier en daar alwel wat leuke 2hands subjes gezien maar ik weet niet goed de kwaliteiten van die subs vandaar mijn onderstaande vragen!
Na veel lezen ben ik erachter dat de RELq100 een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en dat die best goed in mijn set zou passen. Nu ben ik benieuwd hoe de Q100 zich verhoudt in prestaties ten opzichte van de Quake de Quake II de Q200 en de B&W600, en of deze subs ook goed zijn in mijn set.
Ik zou misschien ook de JBL E250P kunnen nemen als alternatief. Weet iemand nog meer leuke alternatieven voor in mijn set? Ik gebruik de sub voor HT en stereo, en zoek dus ook een sub die muzikaal zijn mannetje staat. Daarnaast moet de sub niet joekel groot zijn, want ik denk niet dat ik daar de ruimte voor heb. Ik hoop op wat mooie tips van jullie.

Ik heb ergens trouwens ook begrepen dat als ik een sub high-level kan aansluiten dat als ik hem dan op de source direct modus van de Marantz zet de sub dan meespeelt?

Heeft niemand nog wat tips voor mij?
Ik ben op zoek naar een mooie diepe bas, die strak klinkt en ook nog muzikaal is.
Ik heb een lijstje gemaakt van eventuele kandidaten, sommigen zullen nieuw te duur zijn en ik kijk dan ook goed rond op de 2ehands markt. Ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen over de verschillende subs en welke jullie me zouden aanraden?

REL quake (II)
REL Q100 (Q150)
B&W ASW600/650/675
MAGNAT Omega 300/380
JBL E250
SVS PB10-ISD

El-Jorge
19-04-2005, 17:11
Naast een nieuwe sub ben ik ook op zoek om mijn dvd speler verder up te graden. Het doel hiervan is om de cd-kwaliteit en de video kwaliteit verder up te graden. Ik weet dat ik dan beter een aparte dvd en cd speler kan halen.

Ik zit nu naar een aantal opties te kijken, en ben benieuwd wat jullie de beste vinden.

Philips 963SA
Marantz DV6400
Marantz DV7010 + CD6000 MKII SE (geloof dat deze het was in ieder geval CD6000 SE)
Marantz DV6200 + CD6000 MKII SE (geloof dat deze het was in ieder geval CD6000 SE)

Wat zouden jullie doen, welke optie lijkt jullie het beste?

El-Jorge
02-05-2005, 10:11
Nou van het weekend weer een upgrade gedaan. Ik heb een 2e hands Philips 963SA gekocht :lol:. Ik ben er nog mee aan het spelen, maar de eerste indrukken zijn erg goed. Vooral muzikaal is die beter dan zijn voorganger de HK dvd21 8)
Het volgende doel is dus een goede sub!

marcello69
03-05-2005, 19:05
hallo

had je boxen? zo niet raad ik je Canton Ergo RCL aan kosten 650per set

en dan krijg je een wereld geluid voor-)

groet Marcel

El-Jorge
04-05-2005, 11:26
hallo

had je boxen? zo niet raad ik je Canton Ergo RCL aan kosten 650per set

en dan krijg je een wereld geluid voor-)

groet Marcel

Ja ik heb al speakers uit de B&W 600serie! Ik raad je aan het topic te lezen ;)

marcello69
04-05-2005, 12:07
hallo

oke dan is het goed maar mijn Conton s klinken net zo goed hoor meschien nog beter zelfs zeker voor het geld

groet Marcel

El-Jorge
04-05-2005, 12:53
hallo

oke dan is het goed maar mijn Conton s klinken net zo goed hoor meschien nog beter zelfs zeker voor het geld

groet Marcel

Ik denk dat dat vooral persoonlijke smaak is! Alhoewel ik de Cantons niet gehoord heb, heb ik toch een aantal speakers beluisterd voordat ik tot mijn keus kwam!

marcello69
04-05-2005, 13:04
hallo

oke dan is het goed maar mijn Conton s klinken net zo goed hoor meschien nog beter zelfs zeker voor het geld

groet Marcel

Ik denk dat dat vooral persoonlijke smaak is! Alhoewel ik de Cantons niet gehoord heb, heb ik toch een aantal speakers beluisterd voordat ik tot mijn keus kwam!

Hallo

Daar heb je helmaal gelijk in hoor en B&W zijn ook zeer goede en mooie boxen apsoluut.

Maar Canton moet je niet onderschatten dat wil ik er mee zeggen.
En 650 voor een setje is natuurlijk voor niks toch?
kosten eerst 5000mark dus het zijn hoogwaardige speakers.
Dus voor de mensen die dit lezen die voor niet te veel pleuros mooie
goede speakers zoeken is dit gewoon een tip meer niet -)

groeten Marcel

El-Jorge
04-05-2005, 15:05
hallo

oke dan is het goed maar mijn Conton s klinken net zo goed hoor meschien nog beter zelfs zeker voor het geld

groet Marcel

Ik denk dat dat vooral persoonlijke smaak is! Alhoewel ik de Cantons niet gehoord heb, heb ik toch een aantal speakers beluisterd voordat ik tot mijn keus kwam!

Hallo

Daar heb je helmaal gelijk in hoor en B&W zijn ook zeer goede en mooie boxen apsoluut.

Maar Canton moet je niet onderschatten dat wil ik er mee zeggen.
En 650 voor een setje is natuurlijk voor niks toch?
kosten eerst 5000mark dus het zijn hoogwaardige speakers.
Dus voor de mensen die dit lezen die voor niet te veel pleuros mooie
goede speakers zoeken is dit gewoon een tip meer niet -)

groeten Marcel

Top (Y) ;)

El-Jorge
05-05-2005, 19:27
Zoals eerder gepost heb ik sinds kort een Philips 963SA. Nu heb ik wat dingen die ik niet helemaal begrijp. Ik ben een beetje aan het klooien met de upsampling functie & verschillende kabels. ik had hem eerst digitaal aangesloten (vd Hull Optocoupler) en de upsampling op 96Khz gezet (hoger kan niet via de digitale kabel, in ieder geval laat de Marantz 5400 OSE niks horen), nu geeft de Marantz dit ook netjes op het beelscherm aan (nml. s-direct 96Khz). Nu heb ik de speler ook analoog aangesloten (audioquest diamondback) om te horen wat tot het beste resultaat komt. Mijn eerste vraag is dit, moet ik de analoge ingang op de reciever voor cd gebruiken, of de L&R van de 6.1ch in, aangezien je ook de L&R out op de speler gebruikt? Nu kan ik ook de upsampling tot 192Khz gebruiken, alleen geeft de Marantz bij analoge aansluiting van de speler niks meer op het beeldscherm weer over de upsampling, dit bij 96Khz en 192Khz (er staat dus gewoon source direct). Overigens brandt het ledje van de upsampling op de speler wel gewoon. Wat betekend dit? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ben benieuwd waar dit aan ligt?

El-Jorge
17-06-2005, 07:49
Gister een SVS PB12-isd opgehaald. Ik zou eerst een PB10-isd krijgen. Maar toen ik de 12 zag staan was ik verkocht, na een kleine demo, vondt de verkoper het niet erg om hem te ruilen voor de PB12. Thuis neergezet, ik schrok wel ff, ze zijn groter dan ik gedacht had. Even uit de losse pols ingesteld. Echt testen kan ik volgende week pas, ik heb een druk weekend!

El-Jorge
25-01-2006, 11:38
Onderstaand stukje tekst is al van afgelopen zomer, maar ik wou jullie het niet onthouden, voordat ik zo verder ga met verdere updates!

Deze week eindelijk mijn db-meter binnen gekregen. En ben ik begonnen om mijn set goed af te stellen. Ik heb er op het gehoor niet eens zoveel naast gezeten. Maar moest toch nogal wat instellingen veranderen. Ik heb de crossover in de Marantz op 80Hz gezet, en alle speakers op small. Het grote voordeel van het afstellen van mijn set met de db-meter en de AVIA disc vindt ik toch wel de sub. Wat klinkt die ongelofelijk lekker nu. Gister een stukje LotR, wat heerlijk hij integreerd echt lekker bij de rest van mijn set.

Nu wil ik binnenkort de verschillen tussen de 2 verschillende stereo modussen op de Marantz gaan beluisteren, om te gaan horen of ik mijn sub ook high-level wil aansluiten. De ene modus is source direct, hierbij staan alle speakers op large en de sub uit. En de andere is de stereo modus, waarbij de reciever gewoon de standaard instellingen van de Marantz gebruikt, dit is dus speakers op small en sub aan. Ik vindt het jammer dat je de marantz niet apart kan instellen voor multi-channel en stereo

El-Jorge
25-01-2006, 13:06
Nieuwe update.
Ik heb vorige week mijn Marantz 5400OSE verkocht, en daarvoor in de plaats een Maranzt 8500 gekocht bij een welbekende sponsor van het forum (bedankt Vincent & Desmond van Smits). Ik heb hem nu een week, en dacht laat ik mijn eerste ervaringen met jullie gaan delen.
Aangezien ik alwel gewend was met de Marantz structuur van instellen, had ik snel door hoe het in elkaar zat bij de nieuwe reciever. Het leuke van de nieuwe reciever is om het apparaat zichzelf te laten afstellen wat betreft afstanden van speakers, en hoe sommige iets harder of zachter gezet moeten worden om tot een goed geluidsbeeld te komen op de sweetspot! Dit doet het apparaat door middel van een soort van mic. En dat doet die erg goed moet ik zeggen! Behalve dat hij de afstand van de sub te ver inschatte (hij schrok zeker van het laag van de SVS ;D 8)), stond de rest van de speakers op de goede afstand, hij zette alleen wel de fronts op large, waar ik ze altijd op small zet, en heb dit dus ook aangepast. Daarna ben ik alles nog eens gaan nameten met de db-meter en de avia disc, en na een paar kleine wijzigingen stond alles wel goed afgesteld.
Laat ik het nu dan maar eens over de prestaties van het apparaat gaan hebben. Te beginnen met de surround prestaties, na een week na aanschaf zijn er al zo'n 8-9 filmpjes ingegaan, en wat een genieten zeg. De reciever heeft veel meer controle dan de 5400OSE, dit was ook eigenlijk wel de hoofdreden om voor een zwaardere versterker te gaan, en dus is deze conclusie niet helemaal gek. Er lijkt veel meer aan geluid uit mijn speakers te komen, ik zat gister X2 te kijken en hoorde geluiden die ik nog niet gehoord had, echt een hele openbaring voor me. Naar mijn idee is er dus meer detail te horen, wat natuurlijk weer ten goede komt van de hele surround beleving. Dit ligt natuurlijk aan de reciever, maar ik denk ook aan de speakers die eraan hangen, ik kan me namenlijk niet voorstellen dat deze geluiden er bij de 5400OSE er niet in zaten, maar dat door het controle gebrek de geluiden gewoon niet goed hoorbaar waren. Van de week heb ik samen met mijn vriendin naar Phil Collins last farewell tour geluisterd, en wat een genieten was dit zeg, als ik mijn ogen dicht deed had ik af en toe het idee dat ik erbij was, wat een plaatsing wat een beleving. Ik kan deze niet vergelijken met de 5400OSE aangezien ik de dvd toen nog niet had. Qua surround zijn dit mijn eerste belevingen, later meer...
Nu over de stereo kwaliteiten, aangezien dit het andere (minder zware) punt was waarop ik wilde verbeteren. Mijn 963SA speelde ik in stereo op de 5400OSE af via de analoge verbinding. De speler heb ik dus op de 8500 ook op beiden manieren aangesloten (analoog en digitaal). Na eerst een tijdje geshift te hebben tussen digitaal en analoog (dac van de reciever, dac van de speler) is mijn eerste conclusie geweest dat ik de digitale verbinding mooier vind. Een bredere soundstage, en na mijn idee meer detail, openheid, helderheid. Als de reciever helemaal is ingespeeld ga ik nog wat verder experimenteren met de verschillende verbindingen, anders heb ik binnenkort misschien wel een mooi audioquest paartje te koop. In vergelijking met de 5400OSE zijn de stereo kwaliteiten er ook duidelijk op vooruit gegaan, betere plaatsing, opener sound, gewoon weer wat prettiger om te luisteren, maar ik moet er nog echt een beetje voor gaan zitten om tot betere conclusies te komen! Overigens speel ik nog steeds NIET in source direct modus, aangezien ik de gewone stereo modus waar mijn sub lekker mee speelt dus gewoon mooier vindt. En ja ik vindt dat een sub dus ook bedoeld is voor muziek.

Nu nog even wat kleine kanttekeningen, maar dit heeft niet echt betrekking op de reciever. Ik merkte gister op dat ik mijn sub kon horen waar die stond, dat was voorheen niet, ik zal dus nog een keer goed mijn best moeten doen om deze goed af te stellen, want verplaatsen kan ik hem niet.
Daarna ben ik nog steeds aan het kijken om de sub ook maar high-level aan te gaan sluiten, zodat ik de sd-modus kan gebruiken met sub, en de sub iets lager kan afregelen (60Hz ipv 80Hz). Daarnaast is dit nu makkelijker aan te sluiten (denk ik), aangezien de marantz over aansluitingen beschikt om de speakers te bi-ampen, ipv daarvan kan ik daarop volgens mij dan de sub aansluiten ipv de sub tussen reciever en speakers te zetten, misschien iemand input daarover? Echter dit brengt volgens mij wel weer geklooi mee, aangezien ik dan mijn sub voor muziek op een andere stand moet zetten, net zoals de marantz!

El-Jorge
08-12-2006, 15:44
Zo ik heb vandaag de super flatline gold bi-wire kabel is binnen. Eerste indruk, VET. Ik heb een speaker op de nordost en de andere op mijn oude QED. Mijn eerste indruk is ongelooflijk, ik snap er niks van, wat een verschil, meer details, heldere soundstage, heel vreemd, ik had niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn 8). Ik ga ff verder met testen, ben benieuwd.

Misschien moet dit topic ook even naar een ander sub-forum verplaatst worden, en geschoond worden.

El-Jorge
16-12-2006, 14:34
Naar mijn eerste super entousiaste post over mijn eerste ervaring met nordost, hier een klein stukje verder. Ik ben erg tevreden over de kabel, de speaker klinkt een stuk opener en detailrijker. Ik heb de QED SA altijd erg goed gevonden en me nooit gestoord aan het hoog wat erin zit. Echter wist ik niet goed dat er in het middengebied nog veel te halen was. Dit laat de nordost goed horen. Dit is dan ook de grootste vooruitgang met de nieuwe kabel. Daarnaast lijkt ook mijn bas een stuk strakker te zijn geworden, ook echt een pluspunt.

Ik ben in ieder geval zo tevreden dat ik voor mijn centre ook de super flatline besteld heb. Ik kan nu duidelijk verschillen horen tussen mijn fronts en de centre, en dat moet gewoon zsm weg. Ik ga er dan ook vanuit dat ik bij de centre dezelfde resultaten ga behalen. En misschien nog wel meer, een centre is bij de meeste films voor spraak, en dat is toch veel het middengebied waar ik imo de grootste winst heb gepakt.
_________________

El-Jorge
19-12-2006, 21:45
Klinkt goed, Jorge (y) --- maarre, ik zie veel te veel tekst en veel te weinig plaatjes in deze thread :twisted: ;).

You're right, ik heb van de week eindelijk mijn eigen digicam binnen, dus hopelijk binnenkort foto's van mijn zijde ;)

El-Jorge
10-05-2007, 21:09
Vandaag de Onix Reference One MKII bij Rody opgehaald.
Ze zijn aangesloten. Eerste indruk.... IMPRESSIVE. Ik zat bij Rody erg te twijfelen of ik ze wel zou nemen. Die twijfel wordt met de eerste indruk goed weggenomen. Wat een soundstage! Ik moet zeggen dat je merkt dat ze bij mij wat meer ruimte hebben, ze lijken daardoor meer los te komen in het laag. Ik was bang aan laag te missen. Wat een misvatting. ik heb zelfs het idee dat het laag meer (strakker) aanwezig is als bij mijn B&W speakers, ongelooflijk. Daarnaast is er meer openheid, de muziek komt los van de speaker, zonder als een wolk te blijven hangen, nieuwe ervaring!
Ik merk dat ik nog wel wat moet spelen met het indraaien. Ik heb ze nu allebei op de luisterpositie ingedraaid. Ze kruisen elkaar net op of net achter de luisterpositie. Echter is de soundstage gewoon voor mijn televisie (2M ongeveer van de luisterpositie), hele aparte ervaring, aangezien ik gedacht had dat het geluidsbeeld zich dichter bij mij af zou spelen.

Ik heb ze aangesloten met Nordost bekabeling. Ik wil van de week ook gaan experimenteren met verschillende kabels. Ik heb al een paar mooi afgewerkte Canare 4s11 liggen, en ga die vergelijken met de Nordost

Wat is deze hobby toch leuk http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/cool.gif http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/grin.gif http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/grin.gif http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/grin.gif

10min. later

Ow, laagverhaal was iets overdreven. Ik heb iets lopen schuiven met mijn sub (nog verder de hoek in), de integratie met mijn speakers is dan wel goed te noemen, aangezien ik niet doorhad dat het mijn sub was :o
Best wel dom eigenlijk, maar mijn enthousiasme loopt mijn relativerend vermogen weer eens voorbij.

http://img403.imageshack.us/img403/8941/imgp0482fr4.jpg

Alexander D
11-05-2007, 09:51
Nog een beetje opruimen wellicht.....:mrgreen:

Rob Eric Blank
11-05-2007, 09:58
Geen last met vreemde staande golven in de hoek met het schuine dak?
Daar kun je nog wel eens ongecontroleerde laag-opbouw krijgen.

El-Jorge
11-05-2007, 11:07
Nog een beetje opruimen wellicht.....:mrgreen:

hmmmm... veel netter wordt het niet hoor :oops:
De foto is genomen zodat je het meest opgeruimde deel ziet :mrgreen:

El-Jorge
11-05-2007, 11:11
Geen last met vreemde staande golven in de hoek met het schuine dak?
Daar kun je nog wel eens ongecontroleerde laag-opbouw krijgen.

klopt. Ik heb, als ik het me goed herinner, ook twee dippen in het frequentie spectrum van de sub. Staande golven valt best mee, die zitten in het trappengat merkte ik laatst.
Ach ja, dit is tijdelijk he, zoals ik hier of ergens anders al zei ben ik op zoek naar nieuwe woonruimte!

Rob Eric Blank
11-05-2007, 11:57
klopt. Ik heb, als ik het me goed herinner, ook twee dippen in het frequentie spectrum van de sub. Staande golven valt best mee, die zitten in het trappengat merkte ik laatst.
Ach ja, dit is tijdelijk he, zoals ik hier of ergens anders al zei ben ik op zoek naar nieuwe woonruimte!
Ik weet dat het tijdelijk is, maar is altijd een lastige akoustiek. Ik merk het zelf dat 1 speaker in de hoek staat, bij een bepaalde frequentie heb ik daar last van een ongewesnte druk opbouw.
Ziet er allemaal mooi uit, fijne speakers!

El-Jorge
19-05-2007, 14:10
Aangezien ik nog wat kabels had dacht ik laat ik eens even spelen met de high level aansluitingen van de SR8500 icm met een SVS sub.
Eerst heb ik de kabels op de front B aansluitingen aangesloten, en op de speakerterminals van de sub. Ik geloof dat de front B aansluiting dezelfde versterkers heeft als de front A? Ik kon namenlijk nergens terug vinden waar die front B aansluitingen voor dienen? Muziek aangezet via de SD-modus. Op deze manier kon ik via de afstandbediening regelen welke speakers ik wil horen (A=onix, B=SVS). Het geluid werd er niet echt beter op. Eerder slechter, blubberig en langzaam. Als ik de modus van de Marantz vervolgens op stereo zette waardoor de sub ook low level gaat meespelen werd het nog dramatischer. De low level aansluiting lijkt langzamer, alsof de bass er iets achter aan loopt. Ik was dus niet tevreden.
Dus heb ik de high level aansluiting via de surround back van de Marantz aangesloten, en de stand op "c" gezet. Deze modus is eigenlijk bedoeld (volgens het boekje) om je speakers te bi-ampen, echter leek het me wel logisch om daarop de SVS aan te sluiten zodat deze ook een aparte eindversterking heeft. Ik heb de cross-over op de sub op 45Hz gezet zodat die alleen in de laagste regionen de speakers hoeft te ondersteunen. Op de SVS moet je dan een knopje omzetten zodat de crossover van de sub op enabled staat. Het vreemde hier is dat het kennelijk niet uitmaakt. Als ik de crossover op disabeld zet en aan de crossover knop draai hoor je toch echt wel verschil.... http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys//default/rolleyes.gif
De eerste resultaten zijn in ieder geval beter dan via de speaker B uitgangen. De bass lijkt strakker en het tempo van de muziek (getest met trance muziek) goed bij te kunnen houden. Mijn kantekening hierbij is om persoonlijke smaak, ik weet eigenlijk niet of ik het wel zo tof vind om mijn sub mee te laten spelen via de SD-modus. De muziek lijkt toch wat dikker worden weergegeven (niet gek natuurlijk), en ik weet nog niet of ik dit prettig vind.

Het fijne van aansluiten via de speaker B uitgangen van de Marantz vind ik dat je de high level aansturing bij films gemakkelijk kan uitzetten. Via de c-stand is dit iets moeilijker aangezien je dan elke keer achter de versterker moet kruipen om de stand terug te zetten?

Nu komen echter de vragen, als ik het zo aangesloten laat (via de surround back en de c-stand), betekend het dan dat ik met films kijken de sub op 2 manieren tegelijk aanstuur, namenlijk via de high level en via de low level aansluiting?? Ten tweede kan dit kwaad, ga ik dit opmerken, aangezien ik het via de speaker B manier wel merkte.

Alexander D
19-05-2007, 20:35
Ik weet niet of een SVS op twee manieren tegelijk aangestuurd mag worden. Bij Velodyne DD serie is het volgens mij de bedoeling dat je die alleen lfe aanstuurt en niet high-level.

Verder ken ik de 8500 niet meer goed genoeg om je te kunnen helpen.

Seth__Gekko
21-05-2007, 09:02
Als ik me niet vergis is het inderdaad zo bij de Sb12-plus dat het of high level is of lfe, niet zoals een Rel die kan wel dubbel aangesloten worden.

Ik zou het even goed nalezen op de manual, voordat er wat defect mocht raken.

El-Jorge
21-05-2007, 09:03
Ik heb weer verder geluisterd en heb weer wat nieuwe ervaringen. De bass is dikker (zwaarder) via de SD modus en de sub high level, dan via de stereo modus van marantz en de low level aansluiting van de sub. Vreemd. Dit zou door de gain van de sub kunnen komen die afgesteld staat op mijn surround en dus niet optimaal voor stereo is. Ik ga het toch maar weer eens verder proberen met de verschillende aansluitingen.
De C-stand van de marantz geeft natuurlijk altijd signaal door aan mijn sub via de high level, dus ik verwacht eigenlijk dat mijn sub via high level altijd mee doet!

In de manual staat niks daarover. Het is trouwens een PB12 en geen SB12.

Seth__Gekko
21-05-2007, 09:09
Ah, een pb12...in de manual van de sb12 staat alleen maar:

High level inputs/outputs

. Not commonly used today, but binding posts are there in

case you don’t have low-level inputs/outputs on your receiver/processor. Typically

utilized only if you are not using a DD/DTS compatible system.


Ik zou ze dus niet simultaan aansluiten, high level en lfe.

Seth__Gekko
21-05-2007, 09:11
Hmm de pb12-plus manual is hierin identiek...

El-Jorge
21-05-2007, 09:42
Ah, een pb12...in de manual van de sb12 staat alleen maar:

High level inputs/outputs

. Not commonly used today, but binding posts are there in


case you don’t have low-level inputs/outputs on your receiver/processor. Typically

utilized only if you are not using a DD/DTS compatible system.


Ik zou ze dus niet simultaan aansluiten, high level en lfe.






Dit staat er bij mij ook. Ik heb het tel.nr. van Marcel van SVS benelux dus ik ga het vanmiddag eens aan hem vragen. Er staat in ieder geval niet bij dat het niet kan, en ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Paar cd'tjes zo afgespeeld en 2 filmpjes bekeken.

El-Jorge
21-05-2007, 09:46
Er is trouwens een wonder gebeurd. Mijn vriendin gaf van het weekend openlijk toe dat ze ook wel dacht dat de nieuwe speakers een verbetering waren in het geluid, vooral met muziek. Terwijl ze dat in de luistersessie nog duidelijk niet had!

Alexander D
21-05-2007, 10:06
Er is trouwens een wonder gebeurd. Mijn vriendin gaf van het weekend openlijk toe dat ze ook wel dacht dat de nieuwe speakers een verbetering waren in het geluid, vooral met muziek. Terwijl ze dat in de luistersessie nog duidelijk niet had!

Belangrijke medestander voor toekomstige upgrades. :razz:

El-Jorge
21-05-2007, 10:49
Belangrijke medestander voor toekomstige upgrades. :razz:

Zo lang ik thuis woon niet ;)
Als ik straks een eigen huis heb ook niet ;)
Pas als we samen wonen, maar ik denk dat dat niet zo lang meer duurt als ik eenmaal een woning heb gevonden. Dus idd belangrijk.

Zij gaf me ook wel het belangrijke laatste zetje voor de Onix, ze vond ze een stuk mooier dan mijn B&W's. Erg belangrijk voor een toekomstige inrichting die we samen moeten vormen en waar de set moet komen te staan.

El-Jorge
21-05-2007, 13:34
Dit staat er bij mij ook. Ik heb het tel.nr. van Marcel van SVS benelux dus ik ga het vanmiddag eens aan hem vragen. Er staat in ieder geval niet bij dat het niet kan, en ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Paar cd'tjes zo afgespeeld en 2 filmpjes bekeken.

Marcel gebeld. Volgens hem kon het ook geen kwaad om high level en low level tegelijk aan te sluiten. Ik heb hem het probleem proberen uit te leggen en hij gaat zelf ook eens met de crossover knop aan de slag en laat mij de uitkomst weten.
Hij gaat (geloof ik) beide kwesties ook nog naar SVS mailen om te vragen hoe het zit.

El-Jorge
21-05-2007, 20:08
Hm Moeilijk, ik ben maar weer verder gegaan met uittesten en luisteren. Ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het niet heel veel uitmaakt of ik de sub nu high level via de front B uitgang of via surround back en de stand op "C". Ik denk wel dat de "C" stand iets sneller is. Echter kon ik daarmee niet genoeg wisselen. Dus heb ik de sub maar weer aangesloten via front B. Op deze manier kan ik kiezen wat ik wil horen, alleen front A, alleen front B, geen van beiden of beiden. Dit brengt een aantal mogelijkheden met zich mee die ik heb beluisterd voor stereo. Een rijtje:

1: Source Direct A, fronts = large, Sub high level is large, Sub low level = uit
2: Source Direct B, fronts = large, sub is helemaal uit
3: Stereo A, fronts = small, sub HL = small, sub LL = aan
4: Stereo B, fronts = small, sub HL = uit, sub LL = aan
5: Stereo C, fronts = large, sub HL = large, sub LL = uit
6: Stereo D, fronts = large, sub HL = uit, sub LL = uit

Het meest beviel denk ik optie 2 en 4. Dat betekend dat het high level aansluiten van de sub tot nu toe geen succes is. Ik vind de bass te dik met de aangesloten high level verbindingen, het is te weinig subtiel, en meer overheersend dan ondersteunend.
Waarom bevielen die 2 opties mij het meest. Optie 2 omdat het digital traject helemaal wordt omzeild, de onix'en kunnen een goed laag weergeven, en het geluid klonk goed, een brede soundstage, helder, snel, voor mijn smaak misschien iets te weinig laag. Optie 4, de onix'en hoeven minder hun best te doen om het laag weer te geven, alles vanaf 80Hz gaat naar de sub. De sub is in dit geval niet overheersend maar vult het laag goed aan. een minpunt vind ik eigenlijk dat de onix'en eigenlijk iets meer laag voor hun rekening mogen nemen. De soundstage is nog steeds breed, en helder, het geluid lijkt wel iets trager te zijn geworden (wat een vervelende benamingen eigenlijk), dit komt denk ik omdat de sub redelijk langzaam is.
Ik hoor ook niet heel veel verschil tussen opties 2 en 5, wat betekend dat ik niet zo goed het verschil hoor tussen een digitaal bewerkt signaal en een direct passthrough signaal. Ik zal dit echter nog verder testen met verschillende cd's.
Het vreemde vond ik wel dat als ik de fronts in mijn reciever op large zetten dat er geen beweging in mijn sub te krijgen was. Het maakt niet uit hoe ik hem zette. Dus gewoon SUB op yes, en BASS op mix of both, maakte niks uit geen sub via de low level.

Alexander D
22-05-2007, 09:07
Snel vergeten dan die highlevel aansluiting. ;)

Seth__Gekko
22-05-2007, 09:51
Ik ben benieuwd of dat crossover verhaal duidelijkheid geeft.

Edgar Smit
22-05-2007, 12:14
Het vreemde vond ik wel dat als ik de fronts in mijn reciever op large zetten dat er geen beweging in mijn sub te krijgen was. Het maakt niet uit hoe ik hem zette. Dus gewoon SUB op yes, en BASS op mix of both, maakte niks uit geen sub via de low level.dat komt omdat bij Large de receiver ervan uit gaat dat je speakers alle frequenties kunnen weergeven en derhalve al het laag naar je fronts sturen en alleen het LFE naar je sub. Aangezien CD's meestal geen separaat LFE kanaal hebben doet je sub dus ook niets. Als je met deze instelling film gaat kijken zal je sub het wel doen namelijk.

El-Jorge
22-05-2007, 12:42
dat komt omdat bij Large de receiver ervan uit gaat dat je speakers alle frequenties kunnen weergeven en derhalve al het laag naar je fronts sturen en alleen het LFE naar je sub. Aangezien CD's meestal geen separaat LFE kanaal hebben doet je sub dus ook niets. Als je met deze instelling film gaat kijken zal je sub het wel doen namelijk.

Kijk, dat wist ik niet. Thanks :bier:

El-Jorge
22-05-2007, 12:43
Ik ben benieuwd of dat crossover verhaal duidelijkheid geeft.

Ik heb van Marcel alwel kort antwoord gehad, maar daarin zei hij alleen dat de crossover het gewoon moet doen volgens SVS usa :roll: , ik hoop nog meer van hem te horen.

El-Jorge
22-05-2007, 12:44
Snel vergeten dan die highlevel aansluiting. ;)

Yep voor de SVS wel. Ik ga binnenkort een MJ ref.1 beluisteren. Misschien dat deze ter aanvulling komt of ter vervanging. Met die sub kan ik beter met high level afstellen ivm een dubbele crossover en gain.

Alexander D
22-05-2007, 13:21
Yep voor de SVS wel. Ik ga binnenkort een MJ ref.1 beluisteren. Misschien dat deze ter aanvulling komt of ter vervanging. Met die sub kan ik beter met high level afstellen ivm een dubbele crossover en gain.

Dat is ook een mooie sub, heel anders dan je SVS.

El-Jorge
22-05-2007, 13:59
Dat is ook een mooie sub, heel anders dan je SVS.

Dat is ook het geen waar ik bang voor ben. Hij zal iets minder laag gaan (alhoewel de specs wel zeggen dat die laag kan). Maar is denk ik wel sneller en veel beter op 2 manieren te integreren. Daarnaast verwacht ik binnen afzienbare tijd een appartement te kopen en dan kan mijn SVS nog wel eens te veel van het goede zijn. SVS is super voor HT, maar veel minder voor muziek. Maar ik ga dus eerst luisteren dus ben benieuwd!

Edgar Smit
22-05-2007, 14:29
wij zijn ook benieuwd naar je bevindingen ;) .

Alexander D
22-05-2007, 16:11
Waneer komt je nieuwe dvdspeler eigenlijk?

Seth__Gekko
22-05-2007, 20:05
Ga je ook nog naar een SB12-Plus luisteren? Lekker snel is die zeker, lekker voor muziek, knallend voor HT.

El-Jorge
22-05-2007, 20:45
Waneer komt je nieuwe dvdspeler eigenlijk?

Ik ga morgen eens even met Smits bellen wanneer die komt.


Ga je ook nog naar een SB12-Plus luisteren? Lekker snel is die zeker, lekker voor muziek, knallend voor HT.

Ik denk het niet. Ik vind dat de prijzen van de SVS nu ze niet meer direct via de website te krijgen zijn te hoog geworden. Dit is trouwens niet gewogen naar hun prestaties maar meer naar hoeveel je vroeger betaalde voor een SVS. Daarnaast ga ik me de SB12 tegen dezelfde problemen oplopen als met mijn eigen PB12, het niet goed kunnen aansluiten via high level. Dus een 2e gain in de sub verwerkt.
Ik ben nu ook gewoon een beetje op de 2e hands markt aan het rondkijken. Er is een grote kans dat de SVS ook niet weg gaat. Ik ben erg tevreden alleen de integratie met stereo laat te wensen over. Misschien dat daarvoor dan een kleine kubus van MJ acoustics of BK ingezet kan worden.

Alexander D
22-05-2007, 21:50
Ik ga morgen eens even met Smits bellen wanneer die komt.



Ik denk het niet. Ik vind dat de prijzen van de SVS nu ze niet meer direct via de website te krijgen zijn te hoog geworden. Dit is trouwens niet gewogen naar hun prestaties maar meer naar hoeveel je vroeger betaalde voor een SVS. Daarnaast ga ik me de SB12 tegen dezelfde problemen oplopen als met mijn eigen PB12, het niet goed kunnen aansluiten via high level. Dus een 2e gain in de sub verwerkt.
Ik ben nu ook gewoon een beetje op de 2e hands markt aan het rondkijken. Er is een grote kans dat de SVS ook niet weg gaat. Ik ben erg tevreden alleen de integratie met stereo laat te wensen over. Misschien dat daarvoor dan een kleine kubus van MJ acoustics of BK ingezet kan worden.

Waarom vind je dat high-level zo belangrijk?

Ik heb een Strata 5 die je ook high en low kunt aansluiten. Ik gebruik met mijn Arcam alleen de lfe aansluiting en dat werkt echt perfect. Onder andere forumlid Rob van Hout was van mening dat mijn sub absoluut niet te localiseren was en vond de integratie met de speakers super.

Niets negatiefs over SVS maar misschien is de SVS gewoon niet muzikaal genoeg en kun je beter naar een muzikalere sub kijken en je minder focussen op de manier van aansluiten. ;)

Edgar Smit
23-05-2007, 11:30
Waarom vind je dat high-level zo belangrijk?

Ik heb een Strata 5 die je ook high en low kunt aansluiten. Ik gebruik met mijn Arcam alleen de lfe aansluiting en dat werkt echt perfect. Onder andere forumlid Rob van Hout was van mening dat mijn sub absoluut niet te localiseren was en vond de integratie met de speakers super.

Niets negatiefs over SVS maar misschien is de SVS gewoon niet muzikaal genoeg en kun je beter naar een muzikalere sub kijken en je minder focussen op de manier van aansluiten. ;)
Dat vind ik nou een goed punt Alexander en daar sluit ik me volledig bij aan.
Veel subs hebben overigens het "euvel" dat je ze niet tegelijk LFE en High Level kunt aansluiten.

El-Jorge
23-05-2007, 11:37
Waarom vind je dat high-level zo belangrijk?

Ik heb een Strata 5 die je ook high en low kunt aansluiten. Ik gebruik met mijn Arcam alleen de lfe aansluiting en dat werkt echt perfect. Onder andere forumlid Rob van Hout was van mening dat mijn sub absoluut niet te localiseren was en vond de integratie met de speakers super.

Niets negatiefs over SVS maar misschien is de SVS gewoon niet muzikaal genoeg en kun je beter naar een muzikalere sub kijken en je minder focussen op de manier van aansluiten. ;)

Marantz DV7001 kan ik vandaag ophalen. Ivm CL-finale zal het wel weinig uitproberen worden.

Dat de SVS niet muzikaal is weet ik. Ik zoek een betere ondersteuning van mijn sub in stereo, vandaar dat ik het overweeg om een sub met een goede high level ondersteuning. De crossover van de Marantz ligt op 80Hz, lager kan niet. Mijn speakers kunnen tot 42Hz, ik vind eigenlijk dat dan teveel van het laag door de sub wordt gedaan. Dat is dus ook de reden om te kijken naar een sub met een goede high level ondersteuning zodat je daarop de crossover kan regelen.
Maar misschien wordt het wel niks en laat ik het voorlopig zo.

Edgar Smit
23-05-2007, 11:43
Wellicht een overbodige vraag, maar als je speakers tot 42Hz gaan, waarom heb je dan in stereo de sub nodig? Sinds ik de Jungson heb doet hij in stereo niets met de sub en dat bevalt mij echt uitstekend terwijl mijn fronts hun -6dB punt op 50Hz hebben. Bij mijn yamaha stoorde ik me juist aan mijn sub is stereo.

Alexander D
23-05-2007, 11:51
Marantz DV7001 kan ik vandaag ophalen. Ivm CL-finale zal het wel weinig uitproberen worden.

Dat de SVS niet muzikaal is weet ik. Ik zoek een betere ondersteuning van mijn sub in stereo, vandaar dat ik het overweeg om een sub met een goede high level ondersteuning. De crossover van de Marantz ligt op 80Hz, lager kan niet. Mijn speakers kunnen tot 42Hz, ik vind eigenlijk dat dan teveel van het laag door de sub wordt gedaan. Dat is dus ook de reden om te kijken naar een sub met een goede high level ondersteuning zodat je daarop de crossover kan regelen.
Maar misschien wordt het wel niks en laat ik het voorlopig zo.

Je speakers kunnen tot 42hz bij -3db. Dat wil zeggen dat ze waarschijnlijk rond de 60hz op 0db zitten. Dat kan iets hoger of lager zijn. 80hz is dus een redelijk logisch punt om de crossover te kiezen. 70hz zou nog kunnen maar 60hz lijkt me al niet aan te bevelen. Wellicht dat Rody je precies kan vertellen waar het 0db punt ligt.

Misschien moet je eerst een keer een muzikale sub testen in je eigen set met de lfe aansluiting. Heb je geen dealer in de buurt waar je iets van mag testen (tegen borg betaling of zo.

El-Jorge
23-05-2007, 12:00
Je speakers kunnen tot 42hz bij -3db. Dat wil zeggen dat ze waarschijnlijk rond de 60hz op 0db zitten. Dat kan iets hoger of lager zijn. 80hz is dus een redelijk logisch punt om de crossover te kiezen. 70hz zou nog kunnen maar 60hz lijkt me al niet aan te bevelen. Wellicht dat Rody je precies kan vertellen waar het 0db punt ligt.

Misschien moet je eerst een keer een muzikale sub testen in je eigen set met de lfe aansluiting. Heb je geen dealer in de buurt waar je iets van mag testen (tegen borg betaling of zo.

Wederom thanks, ik ben niet zo goed om dat uit te rekenen. Kan iemand mij dat eens precies uitleggen? Op die manier kan ik nog beter bepalen hoe de crossover te bepalen en of dan een andere sub of een extra sub wel zin heeft.
Zoals ik al eerder beschreef vond ik 2 standen fijn om te horen. Een daarvan was de stereo stand, waarbij de speakers op small staan en de crossover alles onder de 80Hz naar de sub stuurt. In principe klopt dit met jou verhaal ;) 8-)

Alexander D
23-05-2007, 12:05
Wederom thanks, ik ben niet zo goed om dat uit te rekenen. Kan iemand mij dat eens precies uitleggen? Op die manier kan ik nog beter bepalen hoe de crossover te bepalen en of dan een andere sub of een extra sub wel zin heeft.
Zoals ik al eerder beschreef vond ik 2 standen fijn om te horen. Een daarvan was de stereo stand, waarbij de speakers op small staan en de crossover alles onder de 80Hz naar de sub stuurt. In principe klopt dit met jou verhaal ;) 8-)

Dat kun je niet uitrekenen. Een grove berekeningswijze is het -3db punt en dan zo'n 35% hoger. Dan zit je meestal ongeveer op het 0db punt. Om het exact te weten moet je dat meten.

Edgar Smit
23-05-2007, 12:12
Dat kun je niet uitrekenen. Een grove berekeningswijze is het -3db punt en dan zo'n 35% hoger. Dan zit je meestal ongeveer op het 0db punt. Om het exact te weten moet je dat meten.
Klopt en dan ga je meestal met je crossover zo'n 20dB boven dat punt zitten zodat je een goed overlappingsgebied hebt.

Seth__Gekko
23-05-2007, 20:28
Het overlaten van de lagere regionen geeft ook nog meer lucht voor de speakers, kan alleen maar ten goede komen.

El-Jorge
23-05-2007, 20:56
Als ik jullie zo hoor, is mijn afstelling van 80Hz helemaal zo gek nog niet voor de Onix'en. Toch jammer dat je niet iets lager kan. Ach ik merk het wel, ga gewoon lekker luisteren als het zover is.

De DV7001 is binnen, wat een prachtapparaat. Zal er weinig mee spelen vanavond. ik ga snel door naar de CL finale.

El-Jorge
23-05-2007, 21:39
Hmm toch maar even snel wat dingen uitgeprobeerd geluid finale af, set aan.
Eerst een snelle vergelijking gemaakt tussen de digitale en analoge verbinding voor het afspelen van cd's. De analoog lijkt op het eerste moment gewonnen te hebben. Het geluid komt losser van de speaker, en de soundstage lijkt breder te zijn. Het hoog en midden zijn beter benadrukt. Daarnaast lijkt de bass wat beter te zijn geworden, strakker, voller ook (vreemd vind ik dat echter), en vind ik het luisteren via de SD-modus van de SR8500 al een stuk fijner dan maandag. Dit getest met stukken van JMJ Aero, en Tubular Bells SACD van Mike Oldfield. Ook nog even Tiesto erin gehad, hier was de bass wel weer wat minder, dit kan echter ook aan de opname liggen.

Alexander D
23-05-2007, 21:42
Gefeliciteerd met je spelert.

Morgen kunnen we dus foto('s) verwachten.....(y)

El-Jorge
23-05-2007, 22:27
Startpost aangepast conform ander forum, ik zal die binnenkort ook eens updaten met de rest!

http://img267.imageshack.us/img267/3796/imgp05031mw1.jpg

Alexander D
24-05-2007, 09:51
Mooi setje...8)

El-Jorge
24-05-2007, 10:15
Mooi setje...8)

Niet zo mooie foto, ik zal eens kijken of ik vanavond wat beters kan maken!

Seth__Gekko
24-05-2007, 11:36
Seth zegt een mooie set El-Jorge!

Edgar Smit
24-05-2007, 11:38
Seth zegt een mooie set El-Jorge!
wat hij zegt, vind ik(y)

El-Jorge
06-06-2007, 20:16
Zo de ombouwing van mijn set gaat goed. Vandaag en gisteren zijn de laatste oude componenten weg gegaan. Mijn Philips 963SA is gisteren met de post mee gegaan. En de LCR60 is vandaag opgehaald. Nu is het wachten op de rest van de Onix speakers. 8)
Zo nog even Alexander pm'en voor zijn digitale kabel :mrgreen: en dan ga ik mijn apogee daar eens mee vergelijken :-D
En dan zal de komende weken de vergelijking tussen Nordost en Canare kamen. Ik heb zo'n voorgevoel dat de Nordost blijven. De Onixen klinken erg prettig met de super flatline's 8-)8-)8-)

Alexander D
06-06-2007, 20:26
Zo de ombouwing van mijn set gaat goed. Vandaag en gisteren zijn de laatste oude componenten weg gegaan. Mijn Philips 963SA is gisteren met de post mee gegaan. En de LCR60 is vandaag opgehaald. Nu is het wachten op de rest van de Onix speakers. 8)
Zo nog even Alexander pm'en voor zijn digitale kabel :mrgreen: en dan ga ik mijn apogee daar eens mee vergelijken :-D
En dan zal de komende weken de vergelijking tussen Nordost en Canare kamen. Ik heb zo'n voorgevoel dat de Nordost blijven. De Onixen klinken erg prettig met de super flatline's 8-)8-)8-)

Gefeliciteerd met de verkoop van je spullen! 8)

El-Jorge
12-06-2007, 13:13
AV123 europe verwacht deze week de rest van mijn Onix speakers. Eindelijk weer surround. Er ligt nog een nieuw kabeltje van Alexander in het verschiet, ook daar kijk ik naar uit.
Dus wie interesse heeft in een apogee wide eye digi-coax moet zich maar melden.
Dan komt er nog de vergelijking van speakerkabels, maar zoals ik al zei, ik verwacht de Nordost te houden. Dus wie interesse heeft in een frontstage (2x4M + 1x2,5M) gloednieuwe Canare 4s11, afgewerkt met snake-skin (zwart) en via-blue stekkers mag zich ook melden.

Dan ga ik misschien ook nog een laatste up/side grade maken. Mijn SVS PB12 gaat misschien weg. En wordt misschien vervangen door een SB12+, de SB12 is kleiner en muzikaler, dat zijn mijn voornaamste redenen. De punch (diepte) die ik daarvoor moet inleveren neem ik voor lief, het blijft toch gewoon een SVS.
Ik heb op het Htforum al een animotopic geopend, dus wie interesse heeft mag zich ook hiervoor melden.

Alexander D
12-06-2007, 14:26
Goede ontwikkelingen! 8)

Ik probeer de kabel uiterlijk morgen te versturen. (dank voor je geduld)

Seth__Gekko
12-06-2007, 15:40
Zo, jij staat niet stil. Ik kan je verzekeren dat je in een niet te grote ruimte nog best een angename punch kan krijgen van de SB-12Plus

El-Jorge
13-06-2007, 08:05
Zo, jij staat niet stil. Ik kan je verzekeren dat je in een niet te grote ruimte nog best een angename punch kan krijgen van de SB-12Plus

Das het mooie als je al wat van waarde hebt, dan is het makkelijker upgraden. Daarnaast wist ik wat ik wou, en ik had al wat voorwerk met sparen gedaan. Ik houd er niet van om grote aankopen over vele maanden uit te smeren. Kabeltjes enz maakt met daarentegen niet zoveel uit dan. De dvd-speler was een belasting meevaller :mrgreen:, dus eigenlijk oonvoorzien. Als ik dat voordeel niet had gehad had ik nu niet over een upgrade van de sub kunnen denken.

De grootste upgrade komt volgend jaar na de zomer waarschijnlijk. Ik ben een heel eind om een nieuwbouw eengezinswoning in Arnhem te kopen :-D :-D :-D (y)
En als dat niet doorgaat kan ik ook nog een nieuwbouw appartement kopen. Ik had me voor beide projecten ingeschreven, en voor beiden heb ik (wij eigenlijk) de eerste voorkeur toegewezen gekregen.

Seth__Gekko
13-06-2007, 08:49
Dat zijn zeker mooie plannen.

Alexander D
13-06-2007, 09:31
Das het mooie als je al wat van waarde hebt, dan is het makkelijker upgraden. Daarnaast wist ik wat ik wou, en ik had al wat voorwerk met sparen gedaan. Ik houd er niet van om grote aankopen over vele maanden uit te smeren. Kabeltjes enz maakt met daarentegen niet zoveel uit dan. De dvd-speler was een belasting meevaller :mrgreen:, dus eigenlijk oonvoorzien. Als ik dat voordeel niet had gehad had ik nu niet over een upgrade van de sub kunnen denken.

De grootste upgrade komt volgend jaar na de zomer waarschijnlijk. Ik ben een heel eind om een nieuwbouw eengezinswoning in Arnhem te kopen :-D :-D :-D (y)
En als dat niet doorgaat kan ik ook nog een nieuwbouw appartement kopen. Ik had me voor beide projecten ingeschreven, en voor beiden heb ik (wij eigenlijk) de eerste voorkeur toegewezen gekregen.


*** maakt ruimte in agenda voor housewarmingparty voor volgend jaar na de zomer *** :mrgreen:

El-Jorge
13-06-2007, 11:51
*** maakt ruimte in agenda voor housewarmingparty voor volgend jaar na de zomer *** :mrgreen:

Najaar/winter ;) :bier:

Seth__Gekko
14-06-2007, 08:24
Zonde. Ik vind de SB12+ beslist geen onaardige sub, maar zou toch zeker niet willen ruilen. Nu moet ik ook wel zeggen dat 'ie voor mijn woonkamer gewoon wat onderbemeten is. Mijn PB12+ heeft wat dat aangaat aanzienlijk meer autoriteit. Misschien de kat nog even uit de boom kijken voor een SB uitvoering van de nieuwe Ultra ?

Edit: zie dat je nu een PB12-ISD hebt .... denk dat je dan toch wel een stap vooruit maakt; de driver in de SB/PB12-Plus (de SVS 12.3) is van een heel andere orde dan de ISD serie.
Ik ben zeker hierdoor erg benieuwd, ik ga van +- 40 m2 (woonkamer + open keuken) naar een kleinere woonkamer (25 m2) met nauwer pad naar half-open keuken. Die SB12-Plus moet dan nòg veel beter tot zijn recht komen(6) (6) (6)

Seth__Gekko
14-06-2007, 08:38
Kleiner gaan wonen om je sub beter tot zijn recht te laten komen ..... (6)
Sja een grotere sub kwam er niet in. Het nieuwe huis heeft een erg hoge WAF :mrgreen:

Alexander D
14-06-2007, 09:40
Ik ben zeker hierdoor erg benieuwd, ik ga van +- 40 m2 (woonkamer + open keuken) naar een kleinere woonkamer (25 m2) met nauwer pad naar half-open keuken. Die SB12-Plus moet dan nòg veel beter tot zijn recht komen(6) (6) (6)

Ik denk dat je echt heel veel verschil gaat merken.

El-Jorge
14-06-2007, 09:41
Sja een grotere sub kwam er niet in. Het nieuwe huis heeft een erg hoge WAF :mrgreen:

Als het allemaal doorgaat en ik dus de sub verkocht krijg.
De SB12 zal in eerste instantie gewoon nu thuis te komen staan. Daar moet die een kamer van +/- 40m2 vullen, met heel veel spullen en een effectieve HT ruimte van zo'n 10m2.
Als het toekomstige huis doorgaat, daar zit een woonkamer van zo'n 40M2 in, Waarvan zo'n 25 voor de living bedoeld is :D

El-Jorge
18-06-2007, 09:17
Ik ga hard door met het upgraden, ik ben bijna klaar nu, en dan kan het grote sparen voor het huis beginnen :mrgreen:
Van het weekende de PB12 verkocht, vandaag ga ik kijken of ik al iets kan regelen voor een SB12+. Tevens ga ik vandaag de rest van de Onix speakers ophalen, eindelijk weer surround (zonder sub dan :(). Ook is van het weekend de nieuwe digitale kabel die ik van Alexander heb overgenomen binnen gekomen. Het is een audioquest VDM-5. Deze is direct aangesloten. Ik merk niet veel verschil tov de apogee, maar ik heb pas een halve film ermee gekeken, en ook eigenlijk niet actief geluisterd naar verschillen. Ik verwacht ook niet een groot verschil maar gewoon een kleine verbetering die mij in de loop van de tijd meer zullen gaan opvallen.

Alexander D
18-06-2007, 09:42
Ik ga hard door met het upgraden, ik ben bijna klaar nu, en dan kan het grote sparen voor het huis beginnen :mrgreen:
Van het weekende de PB12 verkocht, vandaag ga ik kijken of ik al iets kan regelen voor een SB12+. Tevens ga ik vandaag de rest van de Onix speakers ophalen, eindelijk weer surround (zonder sub dan :(). Ook is van het weekend de nieuwe digitale kabel die ik van Alexander heb overgenomen binnen gekomen. Het is een audioquest VDM-5. Deze is direct aangesloten. Ik merk niet veel verschil tov de apogee, maar ik heb pas een halve film ermee gekeken, en ook eigenlijk niet actief geluisterd naar verschillen. Ik verwacht ook niet een groot verschil maar gewoon een kleine verbetering die mij in de loop van de tijd meer zullen gaan opvallen.

Veel plezier met je nieuwe kabel en je mooie set!

Seth__Gekko
18-06-2007, 09:48
Goede plannen weer zo! Foto update?

El-Jorge
19-06-2007, 13:08
Foto update komt later.

Gisteren de rest van mijn surround set opgehaald bij AV123. Het gaat om een paar reference 0.5 en een Reference 100 centre. De eerste indrukken waren: wat zijn die ref's 0.5 klein, kleiner dan gedacht in ieder geval, en wat is die ref 100 GROOT. Echt een enorme centre, die dus niet in de kas past en nu dus rechtop staat naast de tv. Nog een vervelend probeem was, dat ik mijn nordost super flatline niet kon aansluiten, de ref 100 heeft maar 2 poorten. Dit leverde bij de reference 1 geen probleem op, aangezien ik daar 2 pluggen op een poort kon aansluiten, echter is het aansluitgat onder de draaiknop te klein, en past de plug van de nordost er niet in :(. Ik heb Garmt van BBG al gemaild hoe dit op te lossen.
Nadat ik alles geplaatst had, en afgesteld had met de db meter gelijk wat referentie scenes geluisterd. De echo scene uit HoFD, mijn reactie was dit :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Wat een geluid, meer detail, enorm goede plaatsing, en wat een laag (aangezien ik even zonder sub zit), het viel me op dat de ref's toch erg goed laag weer kunnen geven. De reference serie van Onix begint me steeds beter te bevallen. Het geluid komt beter los van de speaker (tov van de B&W 6 serie), ik vind ze ook een stuk muzikaler (alhoewel ik nog niet weet waaraan dat ligt). Ik heb gewoon een meer gevoel van surround.
En het blijkt dat de Marantz toch meer een surround reciever dan een stereo reciever is. Het klinkt zoveel beter in surround dat in stereo. De stereo weergave is wat vlak, terwijl surround vol en gedetailleerd is.
De volgende scene is de eerste scene van Apocalypse Now, en ook hier weer het open mond scenario, de helikopter gaat zo mooi rond vanaf de surrounds naar voren, echt super.
Natuurlijk nog wat meer scenes geprobeerd uit oa. gladiator, Star Wars, Toy Story. De eerste korte conclusie is, wat een goede speakers.

Seth__Gekko
19-06-2007, 14:18
Leuke verhalen, nu nog een sub erbij, dan gaat het helemaal super in surround.

El-Jorge
22-06-2007, 08:59
Ik heb jullie advies/input nodig.
Aangezien mijn nieuwe Onix speakers niet goed om kunnen gaan met de Nordost super flatline, deze kabels zijn bi-wire en mijn speakers hebben single wire terminals. De fronts kan ik nog wel aansluiten, maar de centre al niet meer, nu kan ik ze opnieuw laten termineren, maar ik vind dit een duur geintje. Dus ik overweeg heel erg om ze te verkopen (potentiele koper is er al een tijdje), en iets anders te proberen.

Ik zoek naar kabels met de volgende eigenschappen:
Strak laag (hoeft niet nadrukkelijke te zijn)
Gedetailleerd midden.
Gedetailleerd hoog (niet (te) scherp)

Set bestaande uit Marantz 8500 versterker, en Onix reference speakers. De set wordt 80% gebruikt voor films, en 20% voor muziek. De muziek soort is vooral pop en trance en rock en klassiek (filmmuziek is ook klassiek toch ;)).

Budget is rond de EUR 400,- voor een hele frontstage (stereo + centre)

Ik heb alwel wat kabels op het lijstje staan:
Nordost Blue Haven
Nordost Red Dawn
LAT International SS800 MKII
LAT International SS1000D (die MarkD hier te koop aanbiedt)
Xindak FS-3
Canare 4s11 (die zijn duidelijk goedkoper, maar heb ik al reeds in bezit, ik ben er helaas niet aan toe gekomen ze te vergelijken met de Nordost ik hoop dat nog lukt voordat de Nordost weg zijn)
Misschien een mooie audioquest of een bettercable ik ben echter niet bekend met hun kenmerken, en welk type ik dan zou moeten nemen.

Ik hoop dat jullie wat meer kunnen vertellen over de genoemde kabels, en misschien nog wat input hebben voor kabels om te bekijken.

Alexander D
22-06-2007, 10:05
Als ik jou was zou ik gewoon echt tijd MAKEN om die Canare nog te vergelijken. Misschien dat die de oplossing al zijn. Je hebt ze al betaald dus zonde om niet te proberen.

Ik heb geen ervaring met de Lat kabels. De Xindak vind ik toch wat warmer dus als ik kijk naar je eigenschappen zou ik dan eerder bij Nordost gaan shoppen.

Andere optie is wellicht de QED SA XT, die klinkt beter dan de gewone SA. Veel meer balans, helder hoog maar niet het scherpe van de andere SA.

Seth__Gekko
22-06-2007, 10:19
Wel erg vervelend dat je de Nordost niet kan shotgunnen, zijn die terminals echt zo klein?

El-Jorge
22-06-2007, 10:57
Wel erg vervelend dat je de Nordost niet kan shotgunnen, zijn die terminals echt zo klein?

Yep :(

En het vreemde is dat de centre een stuk groter is dan de fronts, en bij die kan het wel.

El-Jorge
23-06-2007, 16:35
Ik heb de Canare's nu aangesloten. Ze zijn minder gedetailleerd als mijn Nordost, en ze zijn iets vlakker/terughoudener, moeilijk te omschrijven. Ik vind van de Nordost het middengebied gewoon iets beter, meer upfront, en de Nordost is zeker gedetailleerder.
Maar ik moet op het eerste gehoor zeker zeggen dat de canare's wel erg goed klinken, de nordost zijn 3x zo duur en dat hoor je er vergeleken met de Canare's niet vanaf.

Alexander D
23-06-2007, 17:16
Ik heb de Canare's nu aangesloten. Ze zijn minder gedetailleerd als mijn Nordost, en ze zijn iets vlakker/terughoudener, moeilijk te omschrijven. Ik vind van de Nordost het middengebied gewoon iets beter, meer upfront, en de Nordost is zeker gedetailleerder.
Maar ik moet op het eerste gehoor zeker zeggen dat de canare's wel erg goed klinken, de nordost zijn 3x zo duur en dat hoor je er vergeleken met de Canare's niet vanaf.

De Canare's zijn toch nieuw? Geef ze nog effe de tijd om te spelen. Gewoon overdag je set aan laten staan als je gaat werken.

El-Jorge
23-06-2007, 17:48
De Canare's zijn toch nieuw? Geef ze nog effe de tijd om te spelen. Gewoon overdag je set aan laten staan als je gaat werken.

De canare's had ik in ieder geval gekocht, voor als de Nordost niet goed aan te lsuiten enz. waren. Ik ga de canare's zeker een kans geven...... maar ik wil in ieder geval alwel een shortlistje hebben :D

edit. ik ben vrij ongeduldig met dit soort dingen...;)

El-Jorge
24-06-2007, 14:51
Zo hte forum/internet af lopen struinen naar (user)reviews van verschillende kabels. Van de LAT kan ik niet zo heel veel vinden, dat vind ik toch erg jammer. De dingen die ik trouwens wel vind zijn erg lovend.

De Xindaks, ik ben nog niet eens aan de helft van alles userreply's op dit forum gekomen om te lezen. Dat wat ik wel lees klinkt zeer positief, en denk ik ook wel naar mijn smaak en wat ik zoek in een kabel.

Is even wat user reviews gelezen over de BH van Nordost, die gaan het denk ik niet worden. En de RD is out of my league, ik zit nog wel te kijken naar wirewizard, ik ben alleen een beetje bang dat dat weer een downgrade is tov de superflatline's. Kan iemand wat meer vertellen over de verschillen tussen de spelbinder en de dreamcaster?

Maar ik denk dat nu de voorkeur bij voorbaat uitgaat naar de Xindaks en de LAT. (als de canare's het niet worden)

Seth__Gekko
25-06-2007, 09:17
Spellbinder is single-wire, de Dreamcaster is de bi-wire variant van de Spellbinder.

El-Jorge
26-06-2007, 20:32
Vandaag heb ik de SB12+ binnen gekregen, in de kleur rosenut. De sub is net een tikkeltje bruiner dan de Onix, maar het valt mij niet echt op. Hij is stuk kleiner dan de PB12 die ik heb gehad, maar superklein is die niet, dat kan natuurlijk ook niet met een 12inch woofer 8):twisted:. Ik ben er happy mee :mrgreen:
Ik heb hem net met de avia-disc afgesteld. Ik heb voor het eerst mijn sub eens uitgemeten. Hier is het resultaat. Zoals je ziet een nogal flinke dip rond de 85Hz. Ik ga maar eens kijken/lezen of de PEQ daar wat aan kan doen. Iemand anders nog tips voor dit soort problemen? Ik heb er nog niet echt ervaring mee, dus ik ga maar eens goed lezen overal.

http://img339.imageshack.us/img339/1256/uitlijningsubzz8.jpg

Rob G.
26-06-2007, 20:59
Zelf heb ik ook metingen verricht met mijn sub en kwam ik wat pieken en dalen tegen. Na wat schuiven met de sub (de hele kamer door) bleek dat sommige pieken plaatsingsgevoelig waren, en andere weer niet.

Uit navraag bleek dat je dit met een equalizer best goed vlak kunt trekken.

Alexander D
26-06-2007, 21:09
Vandaag heb ik de SB12+ binnen gekregen, in de kleur rosenut. De sub is net een tikkeltje bruiner dan de Onix, maar het valt mij niet echt op. Hij is stuk kleiner dan de PB12 die ik heb gehad, maar superklein is die niet, dat kan natuurlijk ook niet met een 12inch woofer 8):twisted:. Ik ben er happy mee :mrgreen:
Ik heb hem net met de avia-disc afgesteld. Ik heb voor het eerst mijn sub eens uitgemeten. Hier is het resultaat. Zoals je ziet een nogal flinke dip rond de 85Hz. Ik ga maar eens kijken/lezen of de PEQ daar wat aan kan doen. Iemand anders nog tips voor dit soort problemen? Ik heb er nog niet echt ervaring mee, dus ik ga maar eens goed lezen overal.

http://img339.imageshack.us/img339/1256/uitlijningsubzz8.jpg


Als je die grote dip eruit kunt krijgen heb je verder een hele nette curve.

El-Jorge
26-06-2007, 21:30
Ben even met de PEQ aan de slag (lees: boekje lezen) gegaan. Nu blijkt de PEQ vooral iets te zijn om een peak uit de curve te halen ipv een dip. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik het ook op een bepaald manier mijn dip eruit kan krijgen...... een idee schiet net te binnen, tijdens het weekend uitgebreid testen/afstellen, nu eerst FILM :D

Rob G.
26-06-2007, 22:06
De vraag is ook of je deze dip niet kunt opvangen met de fronts. Heb je van de fronts ook een curve gemaakt?

El-Jorge
30-06-2007, 18:04
Nieuwe foto's

De SB12+

http://img247.imageshack.us/img247/4060/imgp0527ee6.jpg

En een overzichtje

http://img409.imageshack.us/img409/4630/imgp0537gj5.jpg

Alexander D
30-06-2007, 19:43
Nieuwe foto's

De SB12+

http://img247.imageshack.us/img247/4060/imgp0527ee6.jpg



8-)

Hij lijkt zo nog veel groter.

In ieder geval erg mooi in deze kleur. Had ik nog niet gezien.

El-Jorge
01-07-2007, 00:29
Damn fine sub! 8). Rosewood is net wat lichter dan van je Onixen, of lijkt dat door de flits?


De SVS is iets bruiner. SVS heet dan ook Rosenut terwijl Onix rosewood heet:rolleyes:
Maar het valt dus bijna niet op :D
Ik zal ff een closeup foto van de onixen plaatsen.

Seth__Gekko
02-07-2007, 08:26
ZIet er mooi uit in die kleur zeg. Hé ik mis de gaatjes voor de grille op je foto.

El-Jorge
02-07-2007, 08:58
Van het weekend eens lekker met filmpjes kijken bezig geweest. Het volgende heeft de revu gepasseerd.

Phil Collins - last farewell tour
Tiesto in Concert (de eerste)
Ghost Rider extended
Fantastic Four extended
Equillibrium
Anouk is alive
Sahara

Eerst de sub. Ik moet toch nog wel een beetje wennen. De sub is een stuk strakker bij de muziek dvd's dan de PB12, en de integratie met mijn speakers is gewoon weg erg lekker te noemen. Bij film gaat die wel wat minder diep, de overgang met de rest van de speakers is erg goed zonder de de sub te plaatsen is, niet alle kasten enz. staan te trillen bij sommige explosies, en dat is dus het wennen gedeelte. De sub doet gewoon zijn ding zonder uit de band te springen, en zonder te overheersen. Hij gaat wel diep vind ik voor zo'n sub, het is toch gewoon een 12inch woofer. Ik ben al met al enorm tevreden over wat deze kleine krachtpatser kan.

Nu de Onix'en. Ondanks dat de rears, de ref. 0.5 uit dezelfde lijn komen zijn ze toch anders van opbouw. Met film echter merk ik daar weinig van. De hele beleving van surround is prima in orde, en zeker een stap voorruit tov van mijn B&W's. Het geluid komt meer los van de speaker, en ondanks dat de plaatsing niet ideaal is, zit je op de sweetspot zeker wel in een geluidsbel. Ook de centre is een hele stap voorruit. Dat mag natuurlijk ook wel met zo'n joekel. Maar wat een geweldig ding is het zeg. De integratie met de fronts is erg lekker. De overgangen zijn enorm strak. En ook op zachtere volumes blijft alles goed verstaanbaar. Er is geen verschil te horen tussen de verschillende speakers aan de voorkant. Het verschil tussen front en rear is danwel te horen, maar zeker niet storend.

Als laatst de speakerkabels. De canare's zijn eigenlijk geweldige kabels voor het geld. Ik heb de 4s11, de kenmerken van de kabel zijn imo. Een neutrale kabel, ietwat naar de warme kant neigend, met een kleine aanzet in het laag. Voor surround/film vind ik ze gewoon echt goed. Voor muziek (en muziek dvd's) mis ik wat detail en snelheid. Dit waren zeker kenmerken van mijn Nordost super flatline. Wat ik wel erg fijn vind van de kabel is dus de aanzet in het laag, het ietwat warmere karakter. Daar tegenovergesteld mis ik wel wat detaillering in het midden/hoog. De canare's zijn aan de ene kant dus erg lekker, aan de andere kant mis ik nog wel iets.
Ik blijf dus mijn ogen open houden (leeswerk vooral) naar kabels. De shortlist is weinig veranderd:
Nordost BH
Xindak FS-03
LAT internationals SS800 MKII/ SS1000 MKII
De voorkeur gaat op dit moment naar de LAT uit. De Nordost is duur (lees buiten budget eigenlijk), en de recensies van de kabels geven een gedetailleerde kabel aan waarbij het laag wat minder is. Hetgeen ik nu van de Canare's erg fijn vind. De Xindak FS-03 wordt vaak als een gedetailleerde warme kabel omschreven. Ik denk dat ik deze kabel te warm ga vinden, de omschrijvingen zijn een beetje hetzelfde zoals ik de Canare ervaar.
De LAT gaat dus mijn voorkeur naar uit. De weinige recensies die ik kan vinden, en die zijn alleen van de SS1000, beschrijven een ietwat warme kabel, snel en gedetailleerd, met een aanzet in het laag. Toch hetgeen ik lijk te zoeken. Het probleem is echter dat de SS1000 wat duur is (lees ook buiten budget eigenlijk), en dat ik van de SS800 heel weinig van heb kunnen vinden. Als ik de LAT site lees is de SS800 gewoon een gedowngrade SS1000, en zou dus aan de wensen moeten voldoen.

Seth__Gekko
02-07-2007, 14:17
Ah, op mijn instapmodel zit dat dus niet. Tsssk. Zwart was gelukkig de enige kleur die er in mijn opstelling paste...scheelt een hoop kosten.

El-Jorge
09-07-2007, 08:09
Het gaat de Blue Haven worden. Ik kan van een winkel een demopaar krijgen voor een zeer schappelijke prijs. Ik was zeer tevreden over de Super Flatlines en ga het dus nu een stapje hoger proberen. Moet echter wel een weekje of 3/4 wachten aangezien de man met vakantie gaat en ik voor die tijd de kabels waarschijnlijk niet kan ophalen!http://www.htforum.nl/yabbse/Themes/default/images/icons/modify_inline.gif

De kenmerken die ik lees van de xindak hebben me niet kunnen overtuigen. Ik heb daarnaast ook rekening gehouden met de toekomst. De LAT heeft in hun kabel arsenaal geen budget variant zitten, dus dat betekend dat ik mijn rears alleen met een hele dure kabel kan aansluiten wat ik er niet voor over heb. De Xindak heeft dan wel weer een goedkopere variant, echter raden hun langere lengtes van hun kabel af.

In de toekomst zal de spellbinder dan ook mijn rears verbinden

Seth__Gekko
09-07-2007, 12:59
Zo, dat is een behoorlijke upgrade zeg!

R Klemkerk
09-07-2007, 17:56
Dus toch de Nordost Blue Heaven..

Waarom toch die keuze? Ik dacht dat deze al min of meer afgevallen was ;)

Mooie keuze vind ik hoor ;)

El-Jorge
10-07-2007, 08:03
Dus toch de Nordost Blue Heaven..

Waarom toch die keuze? Ik dacht dat deze al min of meer afgevallen was ;)

Mooie keuze vind ik hoor ;)

Ik ben een beetje bang dat ze... hoe zeg je dat... te slank zijn. Iets te weinig aanzet in het laag. Dat was ook de reden waarvoor ik ze eerst heb laten afvallen. Na wat meer leeswerk heb ik ze toch weer toegevoegd. Ik was echter wel zo tevreden over de superflatlines en dan vooral in het midden gebied en detaillering dat ik de nordost toch wil proberen, en aangezien het laag toch vooral voor rekening van mijn sub komt. Daarnaast kan ik een demopaar kopen van een winkel met volledige fabrieksgarantie tegen een prijs waar ik voor mijn gevoel geen risico loop als ik dan toch niet tevreden zou zijn. Dus voor mij toch het proberen waard!
En wat ik dus ook belangrijk vind is om straks de volledige bekabeling van hetzelfde merk te hebben. En dit kon alleen met Nordost aangezien die dus wel een budget kabel hebben voor mijn rears.
Ik heb ook nog naar de Red Dawn gekeken, maar die zijn zelfs tegen tweede hands prijzen ver boven mijn pet uit.

El-Jorge
18-07-2007, 08:52
Mijn BH voor de centre is binnen. Hij klinkt goed. Tov de canare's die nog op mijn fronts zitten, springt mijn centre er nu iets uit. Het geluid lijkt iets meer naar voren te komen vanaf de centre. Daarnaast lijkt het alsof de kabel meer detaillering heeft dan de canare's.

Dan nu de sub. Ik weet niet of het normaal gesproken moet, maar hij lijkt meer ingespeeld te raken. De SB12+ lijkt steeds beter te worden. In het begin was ik alwel onder de indruk van de sub, maar vond hem wel wat vlak. Er lijkt nu die steeds meer uren heeft alsof de sub steeds dieper komt en alles meer laat rommelen. Dit doet hij zonder blubberig te worden. Ik vind het nog steeds een erg strakke sub. Ik heb hem gisteren eens lekker met muziek aan gehad. En waar ik de PB12 altijd wat overheersend vond, speelt de SB12+ gewoon lekker mee, hij gaat wel diep, maar is imo niet nadrukkelijk aanwezig. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de SB12+.

El-Jorge
18-07-2007, 09:33
En gelijk een tweede post.

Hoeeee. Wij hebben deze week het koopcontract voor een nieuwbouwwoning getekend. Als alles met de hypotheek goed komt, ben ik vanaf volgend jaar sseptember (dan wordt het opgeleverd) een huisbezitter.
Het wordt nog een hele klus om te bedenken hoe alles moet gaan worden ivm stroom, en kabels enz. Alles is nieuw voor ons, wij wonen nu allebei nog thuis. Gelukkig heeft mijn vader veel verstand van huizen verbouwen, maar niet van audio enz. Dus hebben jullie nog goede tips waarop ik allemaal moet letten?

Seth__Gekko
18-07-2007, 10:18
Als je geen houten vloer hebt, denk dan gelijk aan een mooi frees gootje met buis door de vloer van de ene naar de andere kant.

Sja en een sleuf in de muur voor de kabels, is nu nog makkelijk.

Marcellow
18-07-2007, 14:57
Volgens mij idd her en der (daar waar mogelijk) een lege electrabuis laten plaatsen voor de doorvoer van je kabels..

Ook een extra (speciale) electragroep zou volgens mij geen kwaad kunnen.

Nadeel van gefreesde sleuven in de muur is wel dat je stucwerk gaat scheuren op die plekken, na verloop van tijd. (werken van de muren)

Trouwens gefeliciteerd met jullie aankoop... En welkom bij de club van mensen met een eigenwoningschuld!

El-Jorge
11-08-2007, 14:31
Ik heb van de Blue Havens afgezien. Ik vind het verschil tussen de Canare en de Blue haven niet dusdanig groot. Daarnaast met een huis in het verschiet kan ik het niet naar mezelf veroorloven zulke dure kabels te nemen. De Blue Haven van mijn centre gaat in de verkoop.

El-Jorge
16-11-2007, 12:13
Ik zit eraan te denken om W&M uit te gaan proberen. De eigenschappen zoals gelezen lijken goed op mijn wensen aan te sluiten. Ik heb ook gezien dat de Marantz gebruikers erg tevreden zijn met de match in hun set. Daarnaast zijn de kabels niet zo duur. Het gaat dan om de LS-01, hier heb je de mogelijkheid om te wisselen tussen connectoren. Daarnaast zien ze er optisch iets beter uit. Ze moeten wel behoorlijk stug en dik zijn, eerlijk gezegd vind ik dat wat minder.

Vandaag werd mijn aandacht ook door nog een andere kabel getrokken, het gaat om de volgende: AudioAdvies ls-1 HE http://www.audioadvies.nl/LS-type%201.html (http://www.audioadvies.nl/LS-type%201.html)
Ik moet nog wat leeswerk gaan doen, maar dit lijkt me ook een goede kabel.

Nordost staat ook zeker nog op mijn lijst, maar dan wel de Wyrewizard. Ik vind ze echter wel wat duur, vooral geconfectioneerd. Maar Nordosr spreekt me zeker aan, en deze kabel is ook lekker flexibel en dun.

En ondanks dat de LAT van Rody nu te koop staan, gaan die het zeker niet worden. De kabels zijn boven budget, zeker als ik ook mijn rears met dezelfde kabel wil afwerken. Ze hebben ook geen goedkopere versie in hun gamma omdat te doen.

Seth__Gekko
16-11-2007, 12:19
De Wyrewizzard Spellbinder en Dreamcaster vind ik nou niet echt een erg flexibele kabel, afgemonteerd met de Nordost connecteren zijn ze wel erg duur.

El-Jorge
19-11-2007, 09:58
Pakketje W&M besteld, ga het van de week ophalen.
Ik heb luidspreker kabel, een analoog een digitaal en een powercable besteld. Ik ben benieuwd, kan weer lekker spelen en vergelijken met mijn Canare's en audioquest kabels.

El-Jorge
21-11-2007, 15:13
Gisteren mijn W&M kabels opgehaald. De eerste indruk zijn die van het uiterlijk.
De kabel is verpakt in een prachtige doos, netjes met klittebandjes liggen de kabels opgerold, en het doosje bedient zich van een klein magneetje volgens mij. De kabel presenteerd zich in ieder geval erg mooi.
De kabel zelf. In een woord geweldig, de afwerking is erg goed. Het ziet er prachtig uit. Het zijn flinke tuinslangen, en de kabels zijn erg stug. Ik heb dus de LS-01, erg fijn dat je van connector kan veranderen. Ik heb aan de speakerzijde de spade aangesloten, en de bananen aan de versterker zijn. De hele plug is er ook makkelijk af te draaien.
De AC-01 en DC-01 bedienen zich beiden met een draaisysteem, ik wist dat niet, ik heb nog nooit zulke kabels gehad http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys/classic/default/rolleyes.gif. Ik kreeg ze in hte begin dan ook niet aangesloten. Na een belletje met de verkoper was ik erachter hoe ze werken http://www.htforum.nl/yabbse/Smileys/classic/default/grin.gif. Op zich een mooi systeem, de kabels zitten door het draai systeem goed aangesloten op versterker en dvd-speler.
De Tornado, ik kan er niet veel van zeggen, er zitten mooie (goede??) stekkers op, verguld.

Het hele boeltje aangesloten, ik ga nog geen eerste impressie geven totdat ze goed zijn ingespeeld.

Seth__Gekko
21-11-2007, 15:31
This thread is worthless without pics!

Alexander D
21-11-2007, 18:48
Gefeliciteerd met je nieuwe kabels! 8-)

El-Jorge
22-11-2007, 11:36
This thread is worthless without pics!

Je wil foto's van de kabelbende?? Check voor foto's de vorige pagina en de eerste. Ik zal van de week de startpost ook weer eens updaten.