PDA

Bekijk de volledige versie : Voorkomen van doortrillen sub



Patrick vdB
21-11-2001, 22:29
Zit met een vraagje en wel de volgende:

Hoe kan ik op een goede doch eenvoudige manier voorkomen dat mijn sub (yamaha YST-SW3200) te zeer doorklinkt bij de onderburen. Zelf had ik al eens gedacht aan spikes maar aangezien we een parketvloer hebben lijkt me dat niet zo'n goed idee? Wie heeft een goede tip?

bmateijsen
21-11-2001, 22:34
ja hoor....

je kan voor dempers gaan... maar dan is het laag niet zo strak als met spikes.. (tenminste kan.... het is een kwestie van proberen)

of toch voor spikes.. en dan leg je onder de spikes weer dubbeltjes zodat je in je parket geen gaten krijgt... je kan ook kiezen om onder de spikes een marmeren tegel te leggen... maar dubbeltjes werken prima...

Voordeel... je hebt een strakker laag.. en je buren hebben iets minder last...

Groet bjorn

Arnold van Oostrum
21-11-2001, 22:57
Spikes is echt het beste dat je kunt gebruiken.

Voor parketvloeren is een setje van 8 onderlegschijven van VLS in de handel te krijgen.
Dit zijn zwarte schijven met in het midden een uitsparing waar de punt van de spike mooi in valt. Eventueel kun je ze op de vloer vastplakken. Maar de onderkant is mooi glad, kun je de box(en) eventueel goed verplaatsen. Setje kost ongeveer een tientje.

Patrick vdB
21-11-2001, 23:00
Voor parketvloeren is een setje van 8 onderlegschijven van VLS in de handel te krijgen.


Zo wordt mijn vermoeden dan toch bevestigd:) Wat betreft die VLS onderleggers..zijn die overal (in de betere hifi-zaak) gewoon verkrijgbaar of zijn ze ook te bestellen via het net?

Johan van den D.
06-10-2002, 16:56
Zit met een vraagje en wel de volgende:

Hoe kan ik op een goede doch eenvoudige manier voorkomen dat mijn sub (yamaha YST-SW3200) te zeer doorklinkt bij de onderburen. Zelf had ik al eens gedacht aan spikes maar aangezien we een parketvloer hebben lijkt me dat niet zo'n goed idee? Wie heeft een goede tip?
patrick wat heb je inmiddels hieraan gedaan
is wel een oudje dit maar daarom niet minder interresant
ik zelf heb danwel vloerbedekking liggen maar goed
ik heb dus 4 rubberen doppen op de vloer gelegd
daarop lig een donkeren graniten plaat(60x60cm en 2 cm dik)
doorop staat de sub met daaronder dus spikes
deze spikes vallen in een soort van schoteltjes die erbij hoorden en deze spikes zijn speciaal voor een sub gemaakt
ben dus heel benieuwd naar hoe jij dit op aangepakt?
ik heb trouwens ook de yamaha 320 sub,heb je die ook nog steeds??

Christiaan Sauer
06-10-2002, 17:10
En kijk, zo kom ik nog een keer een interessante vraag tegen:
ik woon sinds vandaag op de begane grond, en boven mij wonene een paar "gewone" mensen (daar bedoel ik dus "niet studenten" mee).
En aangezien ik zelf ook een set thuis heb staan, met subwoofer, wik ik ook graag voorkomen dat mijn bass te veel doorklinkt naar mijn bovenburen in dit geval.
Wat is hier aan te doen? Ook een kwestie van op spikes zetten? Ik heb btw vloerbedekking liggen in mijn huisje.
Bedankt alvast.

Johan van den D.
06-10-2002, 18:04
En kijk, zo kom ik nog een keer een interessante vraag tegen:
ik woon sinds vandaag op de begane grond, en boven mij wonene een paar "gewone" mensen (daar bedoel ik dus "niet studenten" mee).
En aangezien ik zelf ook een set thuis heb staan, met subwoofer, wik ik ook graag voorkomen dat mijn bass te veel doorklinkt naar mijn bovenburen in dit geval.
Wat is hier aan te doen? Ook een kwestie van op spikes zetten? Ik heb btw vloerbedekking liggen in mijn huisje.
Bedankt alvast. hhmm ook een goed vraag ja
hier val denk ik weinnig aan te doen
ik zou zo snel niet weten wat
je kan natuurlijk je hele kamer isoleren tegen geluid maar dit word een kostbaar grapje
ik ben dus ook benieuwd wat voor reacties hierop komen ja
toch geen tapijt tegen het plafond zeker:D

Christiaan Sauer
06-10-2002, 18:10
Gheh,
het probleem is: het is een huurhuis. Als het mijn eigen huisje was, zou ik zelf toch de hele indeling anders hebben gedaan, en dan zou ik idd mijn plafond hebben laten isoleren tegen het geluid.
Misschien dat ik het ooit wel koop, maar dit is mijn eerste huisje, en om dan meteen te kopen: ik dacht het niet.
Maar, om even terug te komen op het probleem: ik mag HELEMAAL nix met mijn plafond doen: houten balken plafond, met onder de balken (dus tussen de balken en mijn woonruimte zelf) plastic schrootjes. (als dat maar geen resonantiekast is, waardoor ze het nog beter horen:( ).
Ook ik ben benieuwd wat voor reacties er komen, en of er uberhaupt iets tegen te doen is.

Johan van den D.
06-10-2002, 18:37
Misschien dat ik het ooit wel koop, maar dit is mijn eerste huisjeen om dan meteen te kopen: ik dacht het niet.

waarom niet
ik heb dit dus wel gedaan met mijn vrouw,toen nog vriendin
al 3 keer een huis gekocht en na 2 a 3 jaar weer verkocht
kan zeggen dat het me toch wel een hele berg winst heeft opgeleverd
bijna het bedrag dan mijn huidige appartement waard is(150.000 euro)
maargoed de huizen zijn daar nu dus te duur voor om zoiets nog voor elkaar te krijgen
heb er wel lekker van geleefd hoor
mooie snelle auto,s(ieder jaar een andere),mooie motor,een leuke scooter voor naar het werk
lekker wat ht spul gekocht,mooie meubels noem maar op
gewoon lekker die overbodige luxe,heerlijk
daarnaast heb ik ook een goed betaalde baan dus ik leef best wel ruim
dit wat betref een eigen huisje
huren kan dus ook maar dan bouw je dus finacieel niks op
wat dat isoleren betref
ooit ben ik in een appartement geweest dat wel volledig was geisoleerd
niet voor muziek of ht geluid maar heel wat anders
die zoon ,,gaf,,zijn ouders dat appartement
en omdat zijn ouders dus heel vaak ruzie hadden over van alles heefd ie gelijk het gehele huis professioneel laten isoleren tegen geluid
hij wilde niet dat de buren er iets van zouden horen
dit was ook een appartement dus de buren onder,boven naast noem maar op,niemand moch het horen
het kan dus wel dat bedoel ik maar te zeggen
ps ik was daar voor mijn werk bij die mensen

Patrick vdB
06-10-2002, 21:56
patrick wat heb je inmiddels hieraan gedaan
is wel een oudje dit maar daarom niet minder interresant

Dit is inderdaad al een oudje:D Probleem was indertijd dat ik niet op de hoogte was van die schoteltjes welke je onder de spikers kunt leggen en ik me dus afvroeg wat anderen hieraan gedaan hadden. Momenteel heb ik de sub dus op spikes met daaronder schoteltjes staan. Een granieten tegel heb ik nog altijd willen aanschaffen (omdat de spike opzich de trilling naar beneden eerder bevordert als tegengaat) maar aangezien de sub vervangen gaat worden wacht ik hiermee.

Christiaan

In eerste instantie zou ik eens gaan informeren of je bovenburen de sub horen cq er last van hebben. Is dit niet het geval dan ben je klaar maar als ze er wel last van hebben moet je er natuurlijk iets aan doen. Dan is het nog de vraag welke bas zij horen? Is het de resonantie van de betonconstructie of horen zij echt de lage tonen? Wanneer het een resonantie is dan kan een tegel (ontkoppelend van de vloer middels rubbers) en spikes (om de sub te koppelen aan de tegel) wonderen doen. Is het echter de bas (luchttrilling) welke zij horen dan moet je toch gaan dempen met akoestische dempingsplaten.

Mvrgr

Patrick

Acinony
06-10-2002, 22:32
Het ziet er misschien niet uit... maar een grote lap stof ( deze kan je aanpassen aan de style van inrichting van je huisie ) aan het plafond vast te maken, bollend welteverstaan.
Geeft ook een oosters uiterlijk én errug goedkoop ipv isolatie materiaal.

Je kan het iig proberen voordat je wel geld steekt in isolatiemateriaal, want als je in een heel oud huis woont als ik dan helpt dat ook niet. ( want dan is de hele woning een grote klankkast. )

btw. Ik heb een soort overeenkomst met mijn (hele ouwe) buurvrouw:
Zij klaagt niet, en ik laat haar leven (6)

ff serieus, na 24:00uur geen films meer... of iig niet hard. ( maar dan hoeft het van mij meestal niet. )

Johan van den D.
07-10-2002, 13:30
Het ziet er misschien niet uit... maar een grote lap stof ( deze kan je aanpassen aan de style van inrichting van je huisie ) aan het plafond vast te maken, bollend welteverstaan.
Geeft ook een oosters uiterlijk én errug goedkoop ipv isolatie materiaal.


ben bang dat dat niet voeldoende is tegen sub-laag
denk zelf dat het helemaal niet help zelf

Johan van den D.
07-10-2002, 13:31
maar aangezien de sub vervangen gaat worden wacht ik hiermee.


patrick welke sub heb je in gedachten om te kopen?
zomaar een vraag omdat je dus ook al fantastische speakers heb staan;)

Patrick vdB
07-10-2002, 14:29
Ik zit te denken aan een B&W ASW4000, een Velodyne HGS18 of een BagEnd infrasub 18 (of een REL stadium/stentor). Welke het precies gaat worden is nog niet bekend, zal nog wat moeten testen/luisteren alvorens ik de definitieve keuze maak. Het zijn in ieder geval wel allen subs welke qua kwaliteit op het nivo liggen van de Nautilus speakers (de Yamaha kan echt niet meer meekomen helaas).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
07-10-2002, 15:17
Ik zit te denken aan een B&W ASW4000, een Velodyne HGS18 of een BagEnd infrasub 18 (of een REL stadium/stentor).
deze zijn dan ook totaal van een andere klasse dan de yamaha natuurlijk
die B&W4000 zou opzich wel mooi zijn natuurlijk bij de rest van je set

Patrick vdB
07-10-2002, 15:25
deze zijn dan ook totaal van een andere klasse dan de yamaha natuurlijk

Ze zijn inderdaad van een andere klasse als de Yamaha en dus ook eigenlijk niet direct vergelijkbaar met elkaar. Maar om de sub naar het nivo te tillen van de Nautilus speakers is een upgrade gewenst/nodig.

Die ASW4000 is inderdaad een hele mooie sub maar vergis je zeker niet in de kwaliteit van de Velodyne of de BagEnd (beide mischien nog wel beter).

Mvrgr

Patrick

Mark S
07-10-2002, 15:37
(knip)....wil ik ook graag voorkomen dat mijn bass te veel doorklinkt naar mijn bovenburen in dit geval.
Wat is hier aan te doen? ..(/knip)
Bitter weinig vrees ik, de (ultra-)lage frequenties produceren een golfvorm die vele meters lang is, en dus vrolijk voorbij de grenzen van je woonruimte gaan (tenzij je heel erg ruim behuisd bent).
De enige (kostbare, dus weinig realistische) oplossing is om een kamer in een kamer te bouwen, dus met zwevende vloeren, wanden en plafond. De lucht tussen de ruimtes zorgt voor de isolatie. Lucht is 1 van de beste isolatoren vanwege de lage dichtheid. Maar feitelijk ben je dan bezig een studio te bouwen.

Als je het doortrillen van de sub al kunt elimineren door de hier eerder genoemde oplossingen (spikes, e.d) wordt het doortrillen via de wanden naar boven ook een stuk minder natuurlijk.

ps: zo kun je uitrekenen wat de lengte van een golfvorm is bij een bepaalde frequentie:

v / f = lambda

v =velocity, de snelheid waarmee geluid zich verplaatst (343 meter per seconde)
f = frequentie in Hz
lambda = de lengte van de golfvorm in meters

Als voorbeeldje, een frequentie van 30 hz levert een golfvorm op van
343 meter per seconde/ 30 Hz = 11.43 meter

Johan van den D.
07-10-2002, 15:39
Die ASW4000 is inderdaad een hele mooie sub maar vergis je zeker niet in de kwaliteit van de Velodyne of de BagEnd (beide mischien nog wel beter).


dat neem ik zo van je aan want beide merken/subs kan ik dus niet
staat daar iets over op het web en zo ja weet je dan het adres voor me:)

Patrick vdB
07-10-2002, 15:48
www.bagend.com voor de Bagend infrasub 18 en www.velodyne.com voor de HGS18

leuke zoekpagina voor reviews is bv www.ecoustics.com

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
07-10-2002, 16:04
www.bagend.com voor de Bagend infrasub 18 en www.velodyne.com voor de HGS18

leuke zoekpagina voor reviews is bv www.ecoustics.com

Mvrgr

Patrick
en ook hiervoor bedank
ga ze zo gelijk ff rustig bekijken;)

Patrick vdB
07-10-2002, 22:17
Bitter weinig vrees ik, de (ultra-)lage frequenties produceren een golfvorm die vele meters lang is, en dus vrolijk voorbij de grenzen van je woonruimte gaan (tenzij je heel erg ruim behuisd bent).

De geluidsgolf zal echt niet onverhindert door de muur heen gaan (net zoals licht niet door de muur schijnt;)). Wanneer een geluidsgolf een obstakel bereikt (hetzij een muur hetzij een bank tafel oid) dan zal een gedeelte teruggekaatst worden en een gedeelte wordt door het obstakel geabsorbeert (afhankelijk van de hardheid van het obstakel en de sterkte van de golf). De muur (plafond) zal dus een groot gedeelte terug kaatsen en een gedeelte absorberen (juist dat gedeelte welke geabsorbeert wordt is het geluid dat doorklinkt. Wordt aan de andere kant weer als trilling aan de lucht afgegeven).

Een kamer binnen een kamer is een van de betere oplossingen maar ook een van de meest drastische. Geluidsabsorberende platen (of zware stof) zal ook een flink stuk uitmaken wanneer je het geluid voor de buren wilt dempen (zeker wanneer de totale overlast nog binnen de perken valt). Je zou dus kunnen gaan opmeten bij de buren in hoeverre zij hier last van hebben (dB-meter) en akoestische platen aanschaffen welke dezelfde waarde aan dB's dempen.

Mvrgr

Patrick

Mark S
08-10-2002, 07:33
Originally posted by Patrick vdB
De geluidsgolf zal echt niet onverhindert door de muur heen gaan (net zoals licht niet door de muur schijnt;)).
Dat zal ik ook niet beweren, ik wilde alleen duidelijk maken dat lage tonen lange golfvormen genereren die niet simpelweg te verhelpen zijn door een doekje aan het plafond te hangen ;)

Wanneer een geluidsgolf een obstakel bereikt dan zal een gedeelte teruggekaatst worden en een gedeelte wordt door het obstakel geabsorbeert (afhankelijk van de hardheid van het obstakel en de sterkte van de golf). De muur (plafond) zal dus een groot gedeelte terug kaatsen en een gedeelte absorberen (juist dat gedeelte welke geabsorbeert wordt is het geluid dat doorklinkt. Wordt aan de andere kant weer als trilling aan de lucht afgegeven).

Bedankt voor de nuancering.
Zoals je terecht opmerkt zal door de hardheid van muren/plafonds/vloeren veel worden weerkaatst, en minder geabsorbeerd. Maar er is nog een factor die juist bij lage tonen (in combinatie met harde materialen) een rol speelt: resonantie.
Daar komt nog bij dat lage tonen weinig richtinggevoelig zijn,
in tegenstelling tot hoge tonen waarvan de ongewenste reflecties een stuk makkelijker zijn te elimineren.

Je zou dus kunnen gaan opmeten bij de buren in hoeverre zij hier last van hebben (dB-meter) en akoestische platen aanschaffen welke dezelfde waarde aan dB's dempen.
En na het aanbrengen van de isolatie zou je nog een keer kunnen gaan meten bij de buren om te zien of je dan ook iets harder kan gaan afluisteren (6)

Patrick vdB
08-10-2002, 08:27
Dat zal ik ook niet beweren, ik wilde alleen duidelijk maken dat lage tonen lange golfvormen genereren die niet simpelweg te verhelpen zijn door een doekje aan het plafond te hangen

Gelukkig maar, ik kreeg die indruk vanwege de bewoording "voorbij de grenzen van je woonruimte". Akoestiek is inderdaad iets wat zich lastig laat beredeneren. De effecten van een doek, akoestische platen, kasten ed zijn vaak anders als verwacht.


Bedankt voor de nuancering.
Zoals je terecht opmerkt zal door de hardheid van muren/plafonds/vloeren veel worden weerkaatst, en minder geabsorbeerd. Maar er is nog een factor die juist bij lage tonen (in combinatie met harde materialen) een rol speelt: resonantie.
Daar komt nog bij dat lage tonen weinig richtinggevoelig zijn,
in tegenstelling tot hoge tonen waarvan de ongewenste reflecties een stuk makkelijker zijn te elimineren

Nog een kleine nuancering;)
Een geluidsgolf van een lage toon zal zich net zo gedragen als de geluidgolf van een hoge toon. De uitwerking ervan (resonantie welke eerder bij lage tonen optreed, maar zeker ook bij hoge tonen in een bepaalde sterkte, denk aan het kapot springen van een glas bij een zeer hoge toon) is verschillend. Ook is de richting van een lage toon geluidsgolf gelijk aan die van een hoge toon (en zal zich ook op dezelfde richting laten weerkaatsen als een hoge toon). Het is het menselijk oor dat niet (of minder) in staat is om de richting (of plaats) van een lage toon te bepalen.


En na het aanbrengen van de isolatie zou je nog een keer kunnen gaan meten bij de buren om te zien of je dan ook iets harder kan gaan afluisteren

:D Om daarna zeker weer opnieuw te gaan dempen:D

Mvrgr

Patrick

Christiaan Sauer
08-10-2002, 10:14
Zoals het er dus naar uitziet is er niet heel veel tegen te doen.
Ik ga idd wel opmeten hoe hard het klinkt daarzo (kan ik dan het beste de testttoon voor mijn subwoofer aanzetten, of het beste LOTR/U-571?).
En dan eens kijken wat ze er van horen met de db meter. Toch makkelijk dat ik na het afstellen hem niet heb teruggestuurd (zat ik over te denken: hij doet niet wat ik wil, mag ik ff vangen:D ).
En tja, na 2400 geen films luisteren: na 2300 zet ik em zowieso al een stuk zachter denk ik (ik woon er nog niet, maar mijn set staat er wel).
PS: als je een lekkere plaat zoekt om ruzie met de (onder/boven)buren te krijgen: haal een keertje The Bomb van Marcel Woods of iets dergelijks: zeg maar alla Without Me van Eminem: gaat behoorlijk heftig tekeer:D
Maar, ze hebben beide een baan als het goed is (weet ik niet zeker), dus overdag kan die toch wel wat harder:D ;)

ps. die dempingsplaten: die zijn zeker niet om aan te zien? van die lelijke dingen? want ik mag ook nix aan mijn plafond doen: dat vind ie zo mooi: het zijn tenslotte plastic schrootjes van 10/15 jaar geleden. Stel je voor dat er iets beters/nuttigers voor komt:D .
Iemand een link naar een plaatje van die dingen?
thanx iig!

Mark S
08-10-2002, 10:40
Zoals het er dus naar uitziet is er niet heel veel tegen te doen.
En tja, na 2400 geen films luisteren: na 2300 zet ik em zowieso al een stuk zachter denk ik (ik woon er nog niet, maar mijn set staat er wel).

Meestal zit er op de receiver een soort "midnight-modus" of een ander genoemde functie om de dynamiek te beperken. Hierdoor worden de verschillen tussen luide en zachte passages kleiner. Zodat je niet vanwege de zachte dialogen het volume opschroeft en vervolgens opeens van je bank wordt geblazen door het geluid van een explosie.

Acinony
08-10-2002, 10:41
Originally posted by Patrick vdB
ik wilde alleen duidelijk maken dat lage tonen lange golfvormen genereren die niet simpelweg te verhelpen zijn door een doekje aan het plafond te hangen ;)

Misschien moet er wat minder uit de boekjes overgenomen worden, want dat simpele doekje helpt in de praktijk dus wel !!

Zoals een van jullie al heeft gezegd:Lucht is de beste demper..
misschien had die vriend niet een dun laken maar een dikke deken hangen, dat weet ik niet meer... maar helpen deed het !

Patrick vdB
08-10-2002, 11:03
Vreemd dat ik aangehaalt wordt als poster van een bericht welke ik niet geplaatst heb:(

Zware stof zal inderdaad helpen om geluidsgolven te breken en geluid te dempen. Ik heb ook niet anders beweert


Geluidsabsorberende platen (of zware stof) zal ook een flink stuk uitmaken wanneer je het geluid voor de buren wilt dempen

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
08-10-2002, 14:25
Misschien moet er wat minder uit de boekjes overgenomen worden, want dat simpele doekje helpt in de praktijk dus wel !!


maar net zoals patrick al aangeef moet je wel een stevig/dik stukje stof hebben en niet zomaar een dun lapje danwel een laken

maar ondanks alles is het sub laag gewoon lastig tegen te houden

Thijssie
08-10-2002, 14:33
weet iemand waar je van die rubberen dingen vandaan haalt. Ik weet dat een intratuin ze heeft van 1 cm dik voor onder flondels. zijn deze goed of kan je beter wat anders halen en waar. Iemand een idee.

Christiaan Sauer
08-10-2002, 17:16
Ik heb ook wel eens gelezen (n de what hifi) dat je net zo makkelijk squase ballen door de helft kunt snijden, en die onder je sub kunt leggen. Schijnt ook al een stuk doortrillen te voorkomen.
Zelf ga ik vanavond weer naar mijn huisje toe, opnieuw de hele zaak afregelen, en dan ga ik daarna eens met mijn dbmeter eens bij mijn bovenburen langs.
(heb net een profigold kabel gekocht, en ik kan je vertellen: die geeft wel meteen beter geluid. minder boom, meer bass zeg maar, als je snapt wat ik bedoel :D ). En dat samen met een nieuwe plaatsing (stond onder mijn bureau, zodat ik op mijn luister plaats nauwelijk bass had, in mijn hoek juist een enorme dreun moet toch wel vooruitgang geven denk ik.
Misschien zijn LOTR/U-571 en Pearl Harbor D.C. wel mooie dvdtjes om mijn bovenburen te testen :D
Als je het hoort terwijl ik aan het meten ben heb ik meteen een mooi geluidje daarboven, kan ik genieten zonder dat ik het zie:D

Mark S
08-10-2002, 17:45
Misschien zijn LOTR/U-571 en Pearl Harbor D.C. wel mooie dvdtjes om mijn bovenburen te testen
Ik denk dat ze meer gecharmeerd zijn als ze het beeld er bij zien. En daardoor wellicht wat meer vergevingsgezind ook.
Als mijn nieuwe buren zich zouden komen voorstellen met een dB-meter in de hand ipv een kopje suiker zou ik toch ook bedenkelijk opkijken.
:eek:

Johan van den D.
08-10-2002, 18:10
Als mijn nieuwe buren zich zouden komen voorstellen met een dB-meter in de hand ipv een kopje suiker zou ik toch ook bedenkelijk opkijken.
:eek:
:D absoluut:D

Johan van den D.
08-10-2002, 18:16
rubberen dingen
welke dingen bedoel je precies??
condooms?:D :D

Christiaan Sauer
08-10-2002, 18:35
Ik denk dat ze meer gecharmeerd zijn als ze het beeld er bij zien. En daardoor wellicht wat meer vergevingsgezind ook.
Als mijn nieuwe buren zich zouden komen voorstellen met een dB-meter in de hand ipv een kopje suiker zou ik toch ook bedenkelijk opkijken.
:eek:


Nee, ik moet me ook niet indenken dat ik me ging voorstellen met een dbmeter in mijn hand. Staat idd wat vreemd.
Ik ken ze wel (praat wel eens met ze als ik ze buiten tegenkom), maar ik ben er nog nooit binnengeweest.
Die dbmeter neem ik wel eens een andere keer mee (zal ik ze meteen even van te voren waarschuwen:D )
Maar niemand die nog andere tips heeft voor geluids isolatie? Eierdoosjes aan je plafond ziet er namelijk ook niet zo charmant uit. (of je moet ze schilderen, en er weer een plaat over zetten, maar dat kost allemaal veel geld/tijd/moeite. Dus is dat geen optie helaas. (vooral wegens tijd en moeite, en dat vanwege mijn opleiding:( )

Johan van den D.
08-10-2002, 19:01
met simpele dingen is hier vrijwel niets aan te doen denk ik
althans niet iets dat afdoende resultaat opbreng:(

Thijssie
08-10-2002, 20:45
Ga naar de Leen Bakker en koop daar die groene isolatieplaten, plak ze tegen het plafond en je hebt meteen een mooi strak groen plafond . :D

Kamps
08-10-2002, 20:52
Hallo,

Heb niet de hele thread doorgelezen, maar ik zie aan topic dat je sub doortrilt. Dit heb ik ook gehad met m'n rel q200.

Ik heb toen ook de oplossing gepost op dvdforum.nl, misschien helpt dit ook voor jou:

Wat je eens moet proberen is zo'n thx frequency sweep test te doen (gaat ie van 200hz naar 20). Eerst doe je het gewoon zoals alles nu staat en daarna een paar keer speel je de test of terwijl je de sub optilt zodat hij compleet van de grond af is.
Dit heb ik dus ook gedaan en ik kwam erachter dat de spikes van de sub gewoon trilden op m'n betonnen vloer. Vooral bij erg lage punch tonen hoor je die trillingen goed van de spikes op de grond.

Wat ik dus toen heb gedaan is naar audiozaak geweest en me daar laten informeren (en natuurlijk op dit forum en hifi.nl
Daar zeiden ze marmeren plaat eronder of erop en weet ik wat niet allemaal. Leek me niet echt mooi en onpraktisch.
Een winkelier kwam ook met het idee om vier van die kurkendingetjes eronder te zetten, kosten: 60 piek! Mooi niet dus

Toen kwam ik op het geniale idee om van die 'zacht' plastic voetjes van de pc onder de spikes te zetten. Zo is hij dus ontkoppelt van het beton. Die had ik niet, dus ben ik nara de bigboss gegaan en daar eens rondgelopen. Toen kwam ik plasticen dempers tegen voor de wasmachine! Die dingen heb ik dus gekocht (slik: 25 piek!), en thuis onder de spikes gezet.
Resultaat: een absoluut strakke sub zonder rare bijgeluiden!!!

Acinony
08-10-2002, 22:18
Hallo,

Heb niet de hele thread doorgelezen, maar <knip>
Zelfs niet de eerste 2 pagina's ??!!!

PS
heb jij soms ook de afstandsbediening uitgevonden? (6)

Robbo
09-10-2002, 08:46
Kamps,

ik vind het toch wel frapant dat sommige mensen 1500-2000 piek voor een sub uitgeven en vervolgens moeten 'slikken' om een paar tientjes uit te geven voor wat accessoires......

Thijssie
09-10-2002, 10:00
Okay, maar wat zou nu beter werken die platicen dingen eronder leggen of zo'n rubberen voordeurmat kopen en die eronder leggen.:D

Patrick vdB
09-10-2002, 10:07
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een koppel-ontkoppel constructie. De sub met spikes koppelen aan een zware granieten (of ander natuurstenen) tegel welke weer middels rubbers ontkoppelt wordt van de vloer.

Mvrgr

Patrick

Christiaan Sauer
09-10-2002, 11:40
Dat is alleen de moeite waard als mijn bovenburen er dan minder last van hebben (ben nog niet langsgeweest, komt nog wel). Plus, wat kost zo'n marmeren/granieten plaat wel niet? die zullen niet echt goedkoop zijn vrees ik?

Johan van den D.
09-10-2002, 13:10
Kamps,

ik vind het toch wel frapant dat sommige mensen 1500-2000 piek voor een sub uitgeven en vervolgens moeten 'slikken' om een paar tientjes uit te geven voor wat accessoires......
;) ;) ;) :D

Mark S
09-10-2002, 13:40
Plus, wat kost zo'n marmeren/granieten plaat wel niet? die zullen niet echt goedkoop zijn vrees ik?
Als je de woede van enkele nabestaanden op de koop kunt nemen weet ik nog wel wat plekjes(6) :rolleyes:

Johan van den D.
09-10-2002, 14:00
Plus, wat kost zo'n marmeren/granieten plaat wel niet? die zullen niet echt goedkoop zijn vrees ik?
inderdaad heel erg duur maar is ook afhankelijk van de kleur
inzelf heb een plaat graniet en dan in de donkerste kleur die ze hebben
bijna zwart dus
die plaat is 2 cm dik en zo,n 60x60cm groot
de normale winkelwaarde van deze plaat is zo,n 300 a 350 euro(in een andere kleur al gauw de 50% minder,en dat alleen door de kleur)
heb ik het geluk dat er een famielid bij een bedrijf werk waar ze deze platen verwerken(grafstenen enz.)
de prijs die ik dus moest afrekenen is dus te verwaarlozen
maar nogmaals,mocht de kleur je niet veel uitmaken dan hoefd het niet zo heel erg duur te zijn maar ik moest en zou die ene kleur(vrij zeldzaam naar het schijnt)
onder die plaat heb ik rubberen doppen liggen
daar lig die plaat op en doorop staat die sub met spikes eronder
heefd bij mij enorm veel geholpen bij het verkrijgen van een goede sub-laag;)

Christiaan Sauer
09-10-2002, 14:52
Zijn er nog speciale "voorschriften" voor het formaat van zo'n plaat? Want mijn sub is iets van 30 bij 20 ofzo (zou ik moeten nameten, en mijn set staat in mijn eigen huis, ik ben nu bij mijn ouders:( ). Maar als het formaat niet heel veel groter hoeft te zijn zou ik eens kunnen kijken of een plaatselijke steenhouwerij (wel ff zoeken waar de dichtsbijzijnde is) niet toevallig nog een stukje overheeft waar ie nix meer mee kan. Zou idd wel eens heel erg kunnen schelen. (zelf zou ik juist lekker licht willen: mijn vloer is zandkleurig, dus daar past een hele donkere niet echt bij vind ik persoonlijk).
Bedankt

Patrick vdB
09-10-2002, 15:41
Zijn er nog speciale "voorschriften" voor het formaat van zo'n plaat?

Zorg voor voldoende gewicht (tegel moet wat massa hebben dus niet te licht). Verder zijn de lengte en breedte-maten van de sub goed om aan te houden maar bedenk je wel dat wanneer je upgrade naar een andere sub die mischien groter is je weer een nieuwe tegel kan aanschaffen.

Het beste kun je inderdaad eens kijken bij zo'n steenhouwerij of natuursteenhandelaar (plaatselijke grafsteendealer:D ). Vaak hebben ze wel wat afval liggen waaruit ze zo'n tegel kunnen maken.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
09-10-2002, 15:54
Zijn er nog speciale "voorschriften" voor het formaat van zo'n plaat? Want mijn sub is iets van 30 bij 20 ofzo (zou ik moeten nameten, en mijn set staat in mijn eigen huis, ik ben nu bij mijn ouders:( ). Maar als het formaat niet heel veel groter hoeft te zijn zou ik eens kunnen kijken of een plaatselijke steenhouwerij (wel ff zoeken waar de dichtsbijzijnde is) niet toevallig nog een stukje overheeft waar ie nix meer mee kan. Zou idd wel eens heel erg kunnen schelen. (zelf zou ik juist lekker licht willen: mijn vloer is zandkleurig, dus daar past een hele donkere niet echt bij vind ik persoonlijk).
Bedankt
ik zou dus adviseren om ongeveer 5 a10 cm groter te nemen dan je sub
zodat ie rondom wat onder die sub vandaan kom zeg maar
in mijn geval(met een downfire)is dit dus weer wat beter
neem ieder geval geen te dunne plaat,moet inderdaad wat massa hebben
die van mij is overigens behoorlijk zwaar ja,die til je niet zomaar ff op om een stukje mee te gaan wandelen
dat je een lichte kleur wil is alleen maar een voordeel in jou geval(goedkoper)
ook voor dit geld weer,je hoef niet veel in het begin te doen maar wat je doet moet je dus wel gelijk goed doen
zeker als je in de nabije toekomst een serieuse ht wil realisren