PDA

Bekijk de volledige versie : TV via video --> s-video of scart?



Tijntje
22-11-2001, 10:13
Hoi mensen, effe vraagje.

Ik kijk tv via de tuner van m'n videorecorder. Dit doe ik omdat het geluid via de video gewoon zoveel beter is dan wanneer ik m'n tv op m'n versterker aansluit (vraag me niet waarom). Kwa beeld maakt 't niet zoveel uit of 't via de tv tuner gaat of via de video.

Ik heb m'n video via SCART (geen rgb) op m'n tv aangesloten omdat de rgb ingang al bezet is door m'n dvd speler. Nu is mijn vraag, zou 't verschil in beeldkwaliteit uitmaken als ik m'n video via s-video op m'n tv aansluit?

Ik ben nu best wel tevreden over 't beeld zoals 't nu is maar als 't beter kan..... ;)

BTW ik heb een Sony KV32FX65 tv en een wat oudere videorecorder.

bmateijsen
22-11-2001, 10:33
via s-video nee zal weinig verschil opleveren... bovendien bouw je weer een extra aansluiting erbij, namelijk s-video naar scart..

Wel kan een scart-verandering veel opleveren.. dus een zeer goede scart van QED of IXOS (die platte snoer)

Groet Bjorn

PM
22-11-2001, 10:45
Als je videorecorder een s-video uit heeft zou ik de s-video -> s-video aansluiting nemen!!

Maar ook hier belangrijk.. gebruik goede kabel... is altijd mooi als je een nieuwe tv en/of videorecorder koopt...

Of er werkelijk veel verschil te zien zal zijn is afhankelijk van de kwaliteit van je huidige apparatuur en kabels... het zou wel eens kunnen zijn dat de kwaliteit niet zichtbaar beter wordt..
Kijk eventueel op http://www.cableconfigurator.com
hier staan de aansluitingen op kwaliteit gesorteerd...

Tijntje
22-11-2001, 11:43
Ok tnx for de snelle reacties.

Ik denk dat ik 't gewoon zo laat zoals ik 't nu heb. Dus gewoon van SCART naar SCART (niet RGB). Zoals ik al zei ik ben eigenlijk heel tevreden over 't beeld wat ik nu heb en wilde alleen weten of 't verschil zou maken. SCART(niet RGB) of s-video zal dus weinig verschil maken als ik 't goed begrijp :)

Alleen blijf ik 't vreemd vinden waarom 't geluid via m'n video naar versterker velen malen beter is dan van tv naar versterker (de eigenlijke reden dat ik via video tv kijk). Ik bedoel 't is een splinternieuwe Sony, die zou toch redelijk geluid moeten geven naar versterker toe lijkt me? Ik krijg wel geluid uit dat ding maar ik moet m'n versterker echt heel hard zetten om een beetje volume voor tv programma's te krijgen (speakers gaan ruisen zo hard). Ik heb ook de instellingen van de tv gechecked en die zijn ok.

Naja ik red me op deze manier ook prima. Ik heb altijd via video tv gekeken dus maakt me niet zoveel uit. ;)

bmateijsen
22-11-2001, 12:16
Daar is een hele makkelijk antwoord op... (sorry had deze vraag even over het hoofd gezien)

Je videorecorder heeft een signaalversterker ingebouwd zitten.. deze zorgt ervoor dat je bij opnames geen extra ruis opneemt.
Bij het direct kijken via de video zal je dit dus merken aan de beeldkwaliteit en de geluidskwaliteit... minder ruis.. meer definitie.

Groet Bjorn

Tijntje
22-11-2001, 12:40
Aha, weer wat geleerd!

Ja ik had die vraag een beetje verstopt in m'n eerste post, sorry :)

Nou ok dan laat ik 't lekker zitten zo. Thanx voor de uitleg!

PM
22-11-2001, 12:42
toch zou het geluid van de tv ook goed moeten zijn... Ik gebruik zelf de audio uitgang van mijn tv ook via mijn ht... en dat werkt ok...

Mmmm... je hebt gewoon een dubbel-tulp uitgang op je TV?

Tijntje
22-11-2001, 14:49
Ja ik heb gewoon tulpjes aan de achterkant zitten. Die stop ik gewoon in tulpjes-ingang van de versterker. Ik krijg ook wel geluid uit die tv maar dan moet ik de versterker echt achterlijk hard zetten, op -30 ofzo (ik heb een Pioneer .... versterker, type weet ik ff nie gloof 906 ofzo maar doet er nie toe).

Dan pas krijg ik behoorlijk volume uit m'n boxen maar dan hoor ik ruis erbij omdat ie zo hard staat. Toen die tulpjes in de videorecorder geplugd en voila, supermooi geluidje en moest meteen de versterker heel stuk zachter zetten (lucky letters voluit door de kamer schetteren zat ik ff niet op te wachten :))

En de instellingen van de tv kloppen ook want ik heb (uiteraard) effe de manual erop nageslagen.

Maar ok maakt niet zoveel uit verder. Heb 'm toch gekocht voor de beeldbuis en niet voor 't geluid.

PM
22-11-2001, 14:52
mocht je t toch nog willen gebruiken voor als er een muziekprogramma of mooie film op tv is..

Misschien kun je het volume van die uitgang regelen...? dat is bij sommige tv's namelijk wel zo...