PDA

Bekijk de volledige versie : TV aansluiten op home cinema versterker: hoe??



Dva
17-11-2003, 21:43
Mijn Philips breedbeeldtv heeft een audio out (witte en rode cinch). Kan ik deze aansluiten op mijn toekomstige home cinema receiver? Zo ja, is dit dan niet een gemakkelijke en kabel-arme manier om mijn video, canalplus decoder, gamecube en dergelijke aan te sluiten aan de receiver in plaats van ze allemaal individueel aan te sluiten? De DVD speler zou ik dan wel direct en digitaal koppelen, daar het hier gaat om een digitale bron en ik DTS wil luisteren. Graag uw visie!

Peter Porrio
18-11-2003, 07:41
Je kunt de TV inderdaad via een rood/wit kabeltje (2x 2 tulpjes) aansluiten op je reciever. In principe wordt dan al het geluid dat uit de speakers van je TV komt, ook doorgegeven aan je reciever.

Dus wanneer je dan je Cube aan hebt gesloten op je TV, kun je het geluid beluisteren via de reciever (wel even het geluid van je TV op nul zetten).

Anders wordt het wanneer je Cube over een digitale uitgang beschikt (weet ik niet, ken het apparaat niet). Dan kun je deze omwile van de geluidskwaliteit en multi-kanaalsfunctionaliteiten beter digitaal aansluiten op je reciever. Doe je dit niet digitaal, dan kun je vanuit je Cube geen dolby digital signalen beluisteren op je reciever.

patrix
18-11-2003, 08:37
Als het mogelijk is, zou ik de Cube direct aansluiten op je home cinemaset. Datzelfde heb ik namelijk ook gedaan met m'n playstation II en dat klinkt perfect.

Joost v.d. Ham
18-11-2003, 09:55
...... is dit dan niet een gemakkelijke en kabel-arme manier om mijn video, canalplus decoder, gamecube en dergelijke aan te sluiten aan de receiver in plaats van ze allemaal individueel aan te sluiten? .......!

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt..?
Wil je juist alle componenten (cube etc.) aansluiten op je tv en dan de tv op de receiver OF wil je juist alles los op de receiver aansluiten..?

Ik heb gekozen voor de laatste optie simpelweg omdat mijn receiver veel meer in/uitgangen heeft daardoor kan ik gemakkelijk mijn xbox, cube, vcr, pc en dvd-speler koppelen. De receiver is weer verbonden met de tv voor het beeld.

Dva
18-11-2003, 18:27
Ik zou inderdaad alles zoveel mogelijk naar de tv leiden (de toestand zoals vandaag behouden, ik heb 3 scarts op de tv plus één rgb vooraan) en dan van de tv via de line out naar de receiver koppelen. Zo kan ik alle koppelingen van vandaag behouden en hoef ik niet telkens via de receiver te gaan om bvb van de canalplus decoder naar de video op te nemen. Mijn tv springt nu automatisch op video wanneer ik een video-weergave start, ik vermoed dat dit allemaal wat ingewikkelder wordt wanneer alles via de receiver wordt aangesloten. De gamecube is dolby prologic II, dus ik denk dat dit via de tv even kwalitatief is als rechtstreeks in de receiver. Per slot van rekening doet de tv dan toch ook niets anders dan doorlussen van ingang naar uitgang? Of ik zit er weer grandioos naast, wat ook kan natuurlijk.

Peter Porrio
19-11-2003, 08:43
Ik zou inderdaad alles zoveel mogelijk naar de tv leiden (de toestand zoals vandaag behouden, ik heb 3 scarts op de tv plus één rgb vooraan) en dan van de tv via de line out naar de receiver koppelen. .

Nu is het wel zo dat recievers vandaag de dag beschikken over een groot aantal ingangen voor o.a. tv, 2 of 3 vcr's, cd, md, DVD, etc. vaak 2 of meer digitale ingangen.

Dus in principe kun je alle componenten direct aansluiten op je reciever. Je moet dan wel wat extra kabeltjes kopen natuurlijk. Maar de geluidskwaliteit van direct aansluiten is beter dan nog een keer extra doorlussen.

Dva
19-11-2003, 19:47
Ik begrijp wel dat elke tussenstap er één teveel is, maar denk je dat je dit echt gaat horen? En volgens uw reactie is mijn redenering blijkbaar toch niet zo absurd. Ik hou van kwaliteitsgeluid, maar ben geen super"freak" die meer dan 2500 euro veil heeft voor een homesysteem. Ik dacht aan een sony STR-595 en Canton MX10II luidsprekers. Deze receiver heeft wel heel wat aansluitingen, maar volgens de manual die ik van amazon.com downloadde, toch onvoldoende om alles aan te sluiten, zeker wanneer ik nog een SACD of DVD recorder zou bijkopen.