PDA

Bekijk de volledige versie : Festen [DVD]



Koen Crijns
18-07-2001, 23:04
Festen [DVD]



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=181)

Toxic
30-11-2001, 18:44
Dit is een DVD voor de liefhebber. Heb zelf erg genoten van deze film. Zoals al in de recensie al vermeld moet je geen topkwaliteit beeld en geluid te verwachten, dit was dan ook niet de opzet van de makers. Alles is opgenomen zoals het zich op de set afspeelde, en dit nog wel uit de losse hand. Ook is er geen muziek achteraf toegevoegd. Wat je overhoudt is een 'echte' film die steeds leuker wordt naarmate de tijd vordert, met veel tragedie en toch ook een grote dosis humor. Voor mensen die eens wat anders willen zien dan het standaard Hollywood werk een absolute aanrader!

Rob P.
30-11-2001, 20:39
Logisch dat er achteraf geen muziek is toegevoegd en dat het geen "topkwaliteit"beeld is. Daarom is het ook een Dogma film en een van de regels van het maken van een Dogma film is o.a. dat er geen geluid of muziek in de film mag zitten die niet op de set is/zijn opgenomen...;)

Maar daarnaast is het gewoon een hele boeiende en originele film. Maar absoluut niet voor de Mummy Returns en Pearl Harbour liefhebbers onder ons.

Oakey
13-03-2003, 09:06
Logisch dat er achteraf geen muziek is toegevoegd en dat het geen "topkwaliteit"beeld is. Daarom is het ook een Dogma film en een van de regels van het maken van een Dogma film is o.a. dat er geen geluid of muziek in de film mag zitten die niet op de set is/zijn opgenomen...;)

Heb deze film ook weer eens bekeken gisteren, maar de compressie is inderdaad behoorlijk misgegaan. Waarschijnlijk komt dat omdat de ruis die in de oorspronkelijke film rijkelijk aanwezig is slecht te comprimeren is waardoor allerlei artefacten ontstaan. Het slechte beeld ligt dus niet alleen aan de Dogme 95 stijl.

Nathan Strik
13-03-2003, 09:10
Het beeld is gewoon slecht gecomprimeerd door de samenstellers van de DVD. Dat heeft niks te maken met het bronmateriaal.
Of is één van de regels van Dogma soms dat je inferieur filmmateriaal moet gebruiken? ;)

Keyser Söze
13-03-2003, 13:21
Conclusie: jammer van de slechte behandeling voor zo'n topfilm... :(

Maarten van Krimpen
03-08-2003, 08:37
Maar daarnaast is het gewoon een hele boeiende en originele film. Maar absoluut niet voor de Mummy Returns en Pearl Harbour liefhebbers onder ons.

Hey hey :) , ik vond deze film geweldig en Mummy Returns en Pearl Harbour vond ik ook supergaaf. Maar deze film was idd heel erg goed gemaakt.

Salamander
03-08-2003, 11:41
Mee eens, het is inhoudelijk een absolute topfilm 8) , maar de uitvoering van de DVD is werkelijk om te huilen... :cry:
Slecht beeld, matig geluid en ondertitels die je niet eens kunt uitschakelen (niet dat ik trouwens een moer van dat Deens versta, maar toch).

Ingo Deswert
07-08-2003, 15:01
Het wordt een stijd dat deze film eindelijk eens wordt afgerekend op zijn werkelijke verdiensten en niet op "wat filmkenners ervan vinden" of "hij heeft toch veel (?) prijzen gehaald en dan moet ie wel goed zijn".

Bij een film, los van de technische kanten zoals effecten, kostuums, setting etc. telt eerst en vooral een goed scenario. Als het verhaal niet loopt als de plot mangelt als je interesse niet gewekt wordt vergeet dan maar dat je de beste acteurs hebt ingehuurd of dat je uitsekende cameralui hebt geëngageerd of dat je volgens de Dogma-regels filmt. EN dat is nu net het probleem van deze film. Het scenario is er geen en als het er al is rammelt het aan alle kanten. Het lijkt meer op een slecht verzonnen theaterstukje van de lokale theatervereniging of wat zich ook in de acteerprestaties laat voelen. Nooit kreeg ik het gevoel naar een verhaal, naar een film, naar een werkstuk. Het leek mij eerder een flauwe video film van een stel studenten die zonodig ook een seen filmpje willen maken. Ik weet dat het niet intellectueel overkomt dat je over dit "belangrijke werkstuk" een dergelijke mening geeft, maar ik vind dit dus echt complete tijdverspilling. De "acteerprestaties" zijn beneden alle peil, het verhaal sleept zich voort en komt enorm gekunsteld over. Wanneer men dan als reactie geeft dat zulks de bedoeling is heb ik maar één tegenargument: "Don't waste my time with this piece of junk".

Waarom Von Trier met zijn Dogma-techniek de aandacht wil trekken is mij een radsel. Europe vond ik lang niet slecht (zowat Murnau en Lang-achtige trekjes in een itewat onduidelijk verhaal) of het indrukwekkende "Breaking the Waves" vond ik uitstekende films.

Festen is evenwen een absolute afrader, wegblijven, kijk naar verf die droogt in deze warme dagen, veel boeiender dan deze Dogma-troep.

Salamander
08-08-2003, 08:11
...van alles...

Laat ik voorop stellen dat ik erken dat meningen mogen verschillen...

Het hele concept van de Dogme-films is erop gericht om een zo 'natuurlijk' mogelijke film te maken. Dus geen gladgeschoren Hollywood-acteurs, spitse Tarantino-dialogen of Lucas-achtige special effects. Het gaat hier dus vooral om de inhoud. Het zijn verhalen die gaan over 'gewone' mensen die bij jou en mij om de hoek zouden kunnen wonen (waarschijnlijk wonen ze er ook). Dit alles bij elkaar zorgt voor een film die een zodanig ander karakter en tempo heeft dan alles wat wij gewend zijn, dat de waardering ervan door verschillende kijkers alleen maar sterk kan verschillen. Jouw mening is duidelijk, maar er zijn vele liefhebbers van het genre!

Overigens ben ik het met je eens dat het suf is om deze films gaaf te vinden alleen omdat 'de critici' hem geweldig vinden...

Ingo Deswert
14-08-2003, 23:13
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen gewone verhalen over gewone mensen in min of meer banale situaties. Bij "Festen" gaat het om kindermisbruik en de hypocriete manier waarmee een familie die ermee wordt geconfronteerd ermee omgaat. Geef toe niet meteen een alledaags onderwerp. Persoonlijk vind ik het geheel nogal platvloers aangekaart en weinig boeiend.

"Dogma" mag dan pogen om op een documentaire-achtige manier de werkelijkheid weer te geven, het geheel komt geforceerd en gekunsteld over.

Blij dat je het met me eens bent dat sommige critici meningen willen hypothekeren, bijna bevelen. Het is je vast ook al opgevallen dat vele critici recensies gewoon van elkaar overschrijven of toch minstens de grote lijnen op identiek dezelfde manier weergeven. Met de komst van het internet is het alleen maar erger geworden...

Soit, boodschap voor de surfer die wil weten of Festen de moeite loont: Koop een pot verf en een stuk hout als je je beter en nuttiger wil bezighouden.

Louis Bouduin
15-08-2003, 19:52
Op je zestigste verjaardag heb je, veronderstel ik, wel het een en ander meegemaakt, en zul je ondertussen wel tegen een stootje kunnen. Maar de kopstoot die hier wordt uitgedeeld is toch behoorlijk raak kun je wel zeggen.
Festen, of The Celebration, zoals de Amerikanen deze film noemen, is gefilmd volgens het ascetische manifest van dogma 95. Voor mensen die het nu nog niet mochten weten, Dogma 95 heeft een aantal spelregels. Zoals dat gefilmd moet worden op locatie zonder trucages, dat er geen ander licht gebruikt mag worden dan wat de omgeving oplevert, dat er achteraf geen geluid bij gemonteerd mag worden, dat er gefilmd moet worden met een handcamera en nog een stuk of wat creatieve handboeien.
Zo verkrijg je een grofkorrelig naturalisme (ook wel post digitaal neorealisme genoemd) dat soms authentiek en soms documentaireachtig aanvoelt, maar minstens even vaak geforceerd, behoorlijk pretentieus en volslagen overbodig is.
Doch bij deze film lijkt het te werken. Het gespring van de handcamera (af en toe lijkt ‘t ding wel een onbekende genodigde -of wie weet, God- die er genoegen in schept de aanwezigen op hun slechts of onnozels te tonen), de dodelijke stiltes die onvermijdelijk zijn in een Dogma film en zelfs het bijwijlen onbeholpen gedoe, draagt hier voor een keer wél bij tot het drama, het vergroot op de een of andere manier zelfs de spankracht.
Daarbovenop weet Thomas Vinterberg de valkuilen van een al zo vaak uitgemolken genre als slecht functionerende families met een verschrikkelijk geheim handig te omzeilen en ons een paar mooie verrassingen te serveren.
Evenwel de grootste verdienste komt niet uit de plotse verhaalwendingen, ook niet uit alweer nieuwe onthullingen of de fijne humor, maar uit je eigen gewilde of ongewilde betrokkenheid.
Terwijl de gekkigheid op temperatuur begint te komen, lijk je zelf onoplettend en onopvallend mee aan de feestdis van de familie Klingenfeldt te zijn aangeschoven, en al vlug begin je je, net als de rest van de familie verwonderd af te vragen waar het met die waanzin naartoe moet.
Waar het dan uiteindelijk allemaal om draait is niet de kopstoot die de jarige moet incasseren, maar het aanvaarden van iets dat hij zolang en glashard voor zichzelf heeft ontkend

Louis Bouduin
15-08-2003, 19:57
Soit, boodschap voor de surfer die wil weten of Festen de moeite loont: Koop een pot verf en een stuk hout als je je beter en nuttiger wil bezighouden.

Ik vond dat je je mening naar behoren had uiteengezet, maar met een laatste zin als deze kun je natuurlijk elke film van zijn sokkel slaan, en dat lijk me dan weer niet de bedoeling.

Ingo Deswert
17-08-2003, 23:47
Interessante uiteenzetting van het concept "Dogma". Toch lijkt mij dit alles meer kunst om de kunst en voegt het niets toe aan het medium, integendeel ik viond het eerder een verarming van het rijke medium dat film is.

De laatste zin van mijn reactie is, toegegeven, eerder een boutade, maar er zijn (gelukkig maar) een heleboel films waarvan je dit absoluut niet kan zeggen. "Festen" is een product van de critici en stijgt niet uit boven een gemiddelde "Made in Vlaanderen" die reeks misbaksels (enkele uitzondering niet te na gesproken) uit de jaren '80.

(Lap weer een boutade, het si! sterker dan mezelf, sorry)

Louis Bouduin
18-08-2003, 07:30
Interessante uiteenzetting van het concept "Dogma". Toch lijkt mij dit alles meer kunst om de kunst en voegt het niets toe aan het medium, integendeel ik viond het eerder een verarming van het rijke medium dat film is.

De laatste zin van mijn reactie is, toegegeven, eerder een boutade, maar er zijn (gelukkig maar) een heleboel films waarvan je dit absoluut niet kan zeggen. "Festen" is een product van de critici en stijgt niet uit boven een gemiddelde "Made in Vlaanderen" die reeks misbaksels (enkele uitzondering niet te na gesproken) uit de jaren '80.

(Lap weer een boutade, het si! sterker dan mezelf, sorry)

Pardon, maar een boutade is, voor zo ver ik weet, een geestige uitval tegen iets.

Ingo Deswert
22-08-2003, 13:43
Vergeef mij dit verkeerde woordgebruik, Louis. Ik heb mij uit boetedoening al in aardappelschillen en stof gewenteld.

Kort en krachtig dan maar:

"Festen" sucks big time.

Over and out (dit was allemaal veel te veel aandacht voor een arty farty wanproduct als dit), no go out and play!

Surya
08-02-2004, 07:57
Ik heb 'm vannacht gezien met projector.
Het beeld was idd niet schitterend, maar toch beter dan de screenshots hier laten uitschijnen. Is er hier een heruitgave van misschien?
Enorm goeie film in elk geval. Ik wist echt niet waar het over ging voor ik begon te kijken. Toen zoonlief ineens met zijn speach kwam uitpakken... had ik echt niet verwacht :shock: Subliem!

Edwin Smouter
27-08-2004, 15:48
Het beeld is gewoon slecht gecomprimeerd door de samenstellers van de DVD. Dat heeft niks te maken met het bronmateriaal.
Of is één van de regels van Dogma soms dat je inferieur filmmateriaal moet gebruiken? ;)

Ik heb net een boek gelezen over Dogma95, de cameraman van Festen (en ook van The Iditots en Mifune) verteld hierin o.a. dat de film op 16 mm is geschoten via videoredorder en een aantal andere technieken is opgeblazen tot 35 mm, voordeel daarvan vond hij zelf:

De manier waarop je op het scherm grain en macroblocks krijgt

ze zijn zelfs naar een studio in nederland gegaan omdat ze daar de 35 mm versneld en 1 stop over konden belichten waardoor je (zoals hij zelf verteld) waanzinnig mooie grain en artifacten krijgt vooral de gezichten werden lekker blokkerig, vond hijzelf

Frenkovic
14-08-2005, 20:57
nou'eh, ingo, ik weet sowieso niet waarom je over von trier begint, maarre, die heeft niks aan deze film gedaan... behalve dan een overeenkomst getekend waaruit deze film door een andere regisseur (Vinterberg) is gemaakt.

ik respecteer verder je mening, ik vond 'm wel goed te doen, tis weer eens wat anders, maar hij komt niet in mijn top 10 ofzo...

het concept gaat er trouwens om, om aan te tonen dat "hollywood-filmmakers" dmv explosies, moviestars, geluidseffecten en beeldeffecten je proberen af te leiden van hetgeen de film echt over gaat en toch in de ogen van veel mensen dan een goede film te maken zonder goed verhaal, plot etc.

Dogme 95 wil de film gewoon net zo bot en kaal maken dan het leven zelf. Geen mooie achtergrond muziek, geen vertekende beelden maar gewoon wat het is...

wat je er van vindt is natuurlijk iedereen voor zichzelf!

Burger86
16-08-2005, 06:08
Een van de beste films ooit!! En de enige goede dogme film

Dogme is dood, lang leve festen!

Caledonians
19-04-2006, 18:14
Op je zestigste verjaardag heb je, veronderstel ik, wel het een en ander meegemaakt, en zul je ondertussen wel tegen een stootje kunnen. Maar de kopstoot die hier wordt uitgedeeld is toch behoorlijk raak kun je wel zeggen.

Say that again! Erg goede film die ik nu eindelijk heb gezien!

Swanski
19-10-2006, 03:37
Vrij unieke Deense film die blijft boeien. Camerawerk ziet eruit zoals ik het zelf zou hebben gedaan als ik een eigen familie-feest zou moeten filmen en dat heeft zijn werking en toegevoegde waarde tbv het plot. Acteerwerk mag best worden genoemd. Puik werk van elk gezinslid wat het verhaal extra kracht geeft. De beperkingen die Vinterberg zichzelf als filmmaker oplegt zijn soms vrij extreem en dat merk je ook aan Festen. Voor Festen pakte het iig redelijk goed uit. Toch zie ik er niet de IMDB-topper in ondanks dat Festen zeker wel de moeite waard is. Het verhaal is mij daarvoor iets te makkelijk. De eerste speech is sterk en zeer verrassend, maar daarmee ook gelijk het hoogtepunt. De film blijft lang steken op het zelfde niveau en eindigt uiteindelijk lekker degelijk en makkelijk zonder ook maar verdere complicaties op te zoeken. Jammer maar helaas. Toch zijn de schokkende vervolgspeeches en de impact op het feest en de gezinsleden mooi en realistisch weergegeven en uitgewerkt maar dat op zich maakt het voor mij niet een IMDB-topper. Ben je op zoek naar een redelijk originele film dan is Festen een optie.

7.0