PDA

Bekijk de volledige versie : Versterker: kip en ei verhaal



Sjors van de Rebellenclub
25-11-2003, 08:35
Enige tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over nieuwe luidsprekers voor mijn HT. Omdat een plotseling kapotte tv voor acute problemen zorgde heb ik eerst dat moeten oplossen en kan ik me nu weer richten op dit probleem.

Omdat ik in beide hifi zaken waar ik ben geweest nogal dure adviezen heb gekregen leg ik mijn oren maar weer eens (met alle plezier overigens) bij jullie neer.

Als een ding mij duidelijk is geworden van mijn voorlichting is dat wel dat ik behalve nieuwe luidsprekers ook een nieuwe versterker nodig heb. Beide zaken wisten mij te vertellen dat mijn huidige JVC versterker absoluut niet capabel is om andere (lees grotere, betere, duurdere) boxen aan te sturen. Het kwaliteitsverschil met mijn huidige boxen zou miniem zijn.

Nu heb ik alleen op dit forum goede ervaringen gelezen met versterker van Yamaha (440 of 640) en de Marantz (4300). De verkoper vertelde mij dat dit ook niet veel kwaliteit zou leveren en dat als ik een goede versterker wilde ik minimaal zo'n €650 kwijt zou zijn.

Mijn vraag is dan ook: Heeft de verkoper gelijk? Ik wil een goede set in huis met daaraan gekoppeld goede boxen. Ik luister 70% van de tijd muziek (dus stereo-weergave is belangrijk) en 30% films. Ben ik inderdaad overgeleverd aan een dure versterker of komen de door mij genoemde Yamaha en Marantz ook in aanmerking?

Zoals altijd zijn jullie adviezen van harte welkom! Daarvoor ook alvast hartelijk dank.

Christiaan Sauer
25-11-2003, 08:59
Pfffffff, wee zo'n leuke verkoper die meteen begint te balken dat je het duurste van het duurste van het duurste moet kopen (al is 650 euro alles behalve het duurste :P ;) :D).
Als je heel veel naar muziek luistert (ken het probleem, ik heb het ook) moet je toch bij de muzikalere sets gaan luisteren.
Dan ben ik bang dat de Yammie wat minder zal bevallen dan merken als Marantz en volgens mij ook Denon.
Iets dat ook heel prettig zal klinken met muziek maar dat boven je budget zal liggen is Arcam. Minder op surroundgebied maar beter op stereo-gebied.
NAD is ook een hele leuke player op de markt, maar weer hetzelfde verhaal: waarschijnlijk boven je budget :?.
Wat is je budgeet eigenlijk? Zal je vast wel genoemd hebben in die andere thread, maar ik zou het nu niet meer weten :?.
Nog wat: we kunnen nu wel roepen van doe dit of doe dat: en het is ook prachtig als je wat met die info doet, maar wat je vooral moet doen is naar de winkel gaan en gewoon gaan luisteren :). Dat is nog altijd de beste manier ;) :)

Peter Porrio
25-11-2003, 09:04
Of de verkoper gelijk heeft hangt af van een aantal zaken. Je geeft zelf aan dat je (stereo)muziek belangrijk vindt (70%). Voor (DVD)films blijft dan 30% over.

Wanneer je veel muziek luistert, moet je wat kritischer zijn m.b.t. de stereoweegave van de reciever. In de meeste gevallen zijn de lagere series minder goed qua stereoweergave (uitzonderingen daar gelaten). Dit betekent dat het dan waarschijnlijk ook wat duurdere reciever wordt.

Marantz staat bekend om zijn musicaliteit, dus dat zou een goede keus kunnen zijn. Ik zeg expres "kunnen zijn" omdat de klank met name wordt bepaald door de speakers die eraan komen te hangen.

Daarnaast heb je ook nog een eigen smaak. Wellicht vind je de recievers die je hebt genoemd in je post wel prachtig klinken op de speakers. Dan is het ook goed natuurlijk. JIJ moet het goed vinden klinken.

De enige manier om hier achter te komen is de speakers in combinatie met een aantal recievers gaan beluisteren in een goede audiozaak. Neem je eigen CD's mee die je goed kent en probeer wat varierende muziek te beluisteren.

Rob Eric Blank
25-11-2003, 09:30
Dus als je voor muziek gaat zou ik verschillende versterker/luidspeker combinaties gaan testen bij de plaatselijke witgoed handelaar. Alleen dan kun je een goede combinatie vinden. Ik draai ook het meeste audio dus heb ik redelijk goede front speakers aan gesloten en mn oude Bose boxen als rear speakers. Voor die paar keer dat ik gebruik maak van de effecten tijdens een film wil ik geen hele prijzige rear speakers aanschaffen.
Dus neem wat cd's en indien aanwezig muziek DVD's mee en ga aan het luisteren. De Marantz is een goede audio versterken, alleen natuurlijk wel aan de prijs. Je moet dus geen dure Marantz gaan kopen en stuk mindere boxen bij het geheel aanschaffen, dat schiet nl. ook niet op.
Een advies, houd je ook aan je budget. Het kan namelijk altijd beter, mooier en spectaculairder, maar zo blijf je bezig.

Sjors van de Rebellenclub
25-11-2003, 09:39
Jullie heb natuurlijk groot gelijk dat ik moet gaan luisteren. Ik heb het al eens gedaan, maar moet daar nog meer tijd insteken. Voel me alleen altijd een beetje bezwaard. Bij een winkel als BCC, Expert o.i.d. krijg je geen goede voorlichting en stellen de luisterruimtes vaak weinig voor (zeer slechte afstelling). Kom ik echter in een hifi speciaalzaak, dan voel ik me vaak met de nek aangekeken omdat ik maar €400 voor een versterker wil betalen en max €300 per luidspreker (dwz de fronts). Vandaar dat ik de info hier op het forum en ook op andere forums (fora???) erg nuttig vind.

Maar een antwoord op jullie vraag: mijn budget voor een versterker is max €400/450

Peter Porrio
25-11-2003, 09:44
Je moet je absoluut niet bezwaard voelen wanneer je "maar" 400 euro voor een reciever wilt betalen. Dit mag geen verschil maken. Wanneer de audiozaak zo'n houding aanneemt, ben je in de verkeerde zaak.

Wanneer je als tevreden klant vertrekt, dan kom je vast op een later tijdstip weer terug voor nieuwe spullen. Die gedachte zouden de audiozaken moeten vasthouden.

Rob Eric Blank
25-11-2003, 09:51
Willen ze nou verkopen of niet, 450 Euro's is een hoop geld. Ik ben bij mijn plaatselijk BCC goed geholpen, is een nieuwe winkel met een goede luister ruimte. Mijn keuze was dus de H&K 2550, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vond het geluid goed genoeg en had geen zin om voor nog meer geld een versterker aan te schaffen.
Geluid beleving is ook heel persoonlijk, dus het is lastig om mensen daarover te adviseren.

Raymond187
25-11-2003, 11:23
Heb je geen intresse in 2e hands versterker?
Voor 400€ moet je toch wel een goede versterker kunen kopen.

Het gaat puur voor audio ........Als je tijd hebt ga eens kijken/luisteren naar Medenvoort Ik vind dat mooie versterkers en een 2e handse van 400€ zal naar mijn mening beter klinken dan een H&K aangezien ik ze bijde heb horen spelen.

En ik heb ze horen spelen op Tannoy speakers vandaar mijn advies.

Suc6

basset
25-11-2003, 12:28
Pfff, Welke JVC versterker heb je? Is het ook een DD versterker. Laat je niet door iemand vertellen dat ie niet meer voldoet. Dat moet je zelf horen. Hoe vind je hem nu klinken?

Dat Yamaha voor muziek niet goed is , is ook niet waar en dat je minimaal 600 euro moet neerleggen voor een beetje muzikale versterker is klinklare onzin.

Zoiezo werden Yamaha versterkers altijd bestempeld als "hoog" en "scherp" Met de 40 serie (440, 540 etc) schijnt dat niet meer te zijn.

Marantz en HK worden altijd gezien als heel muzikaal. Dat is misschien wel zo, maar het hangt helemaal maar dan ook HELEMAAL van je smaak af.

Pioneer zou heel "neutraal" moeten zijn

Speakers vind ik zelf persoonlijk in die prijsklasse een groter verschil maken dan de versterker.

In het kort:Nee de verkoper heeft niet gelijk, die will gewoon een duurder type verkopen. Als je tevreden bent met je JVC, dat ding kan echt wel andere speakers aansturen.

Ik heb zelf een "goedkope" Pioneer de 908 geloof ik, ik heb er Elipson speakers op staan en Mordaunt-Shorts. Hoewel ze beide goed klinken is er een behoorlijk verschil in geluid, waarbij de elipsons de voorkeur hebben in muziekweergave. Meer helder maar ook weer minder bas.

2e vraag zou zijn: Hoe luister jij muziek. Ga je speciaal recht voor je boxen zitten en doe je je ogen dicht om muziek te luisteren, of zet je muziek op terwijl je ook andere dingen doet als lezen of computeren? Dan heb je ook niet echt een "higer end" systeem nodig, want dan is het achtergrond muziek.

Het is altijd lastig en een hoop mensen zullen het niet met mij eens zijn, maar men koopt altijd teveel voor waar het voor gebruikt wordt. (doe ik ook hoor) En dat geldt voor alles.

basset
25-11-2003, 12:44
Jullie heb natuurlijk groot gelijk dat ik moet gaan luisteren. Ik heb het al eens gedaan, maar moet daar nog meer tijd insteken. Voel me alleen altijd een beetje bezwaard. Bij een winkel als BCC, Expert o.i.d. krijg je geen goede voorlichting en stellen de luisterruimtes vaak weinig voor (zeer slechte afstelling). Kom ik echter in een hifi speciaalzaak, dan voel ik me vaak met de nek aangekeken omdat ik maar €400 voor een versterker wil betalen en max €300 per luidspreker (dwz de fronts). Vandaar dat ik de info hier op het forum en ook op andere forums (fora???) erg nuttig vind.

Maar een antwoord op jullie vraag: mijn budget voor een versterker is max €400/450

Pfff, ik vind 300 euro per speaker anders behoorlijk hoor. Daar koop je een hele mooie Dynaudio voor!
Maar bijv Tannoy en Mordaunt-Short maken hele mooie budget speakers.

Tja, voor de versterker. Rond dat bedrag heb je idd een Yamaha 540, een Marantz 4300 en die zijn absoluut goed (beide rond de 350 euro ,waarbij de Yamaha er gewoon mooi uitziet) De Pioneer VSX-512 zal verwacht ik ook gewoon goed zijn en die kost maar 250 euro of zoiets.

De hoofdreden dat ik voor de Yamaha zou kiezen is vanwege de looks :) Mooi dat amber diplay. Maar in muziek klinkt ie ook gewoon mooi.

Mr.C
25-11-2003, 15:38
Tja, voor de versterker. Rond dat bedrag heb je idd een Yamaha 540, een Marantz 4300 en die zijn absoluut goed (beide rond de 350 euro ,waarbij de Yamaha er gewoon mooi uitziet) De Pioneer VSX-512 zal verwacht ik ook gewoon goed zijn en die kost maar 250 euro of zoiets.


waar heb jij de Yamaha 540 voor €350 gezien?

Johan van den D.
25-11-2003, 15:59
dat als ik een goede versterker wilde ik minimaal zo'n €650 kwijt zou zijn.

Mijn vraag is dan ook: Heeft de verkoper gelijk? .Tuurlijk heeft ie gelijk maar....................voor €1200,- heb je vast een nog betere versterker :wink:

Geloof maar gerust dat die Yamaha en Marantz ook goed zullen zijn en zeker voor het geld wat ze kosten.
Wat de verkoper zeg is dus opzich wel waar maar je heb weinig aan zijn advies in dit geval dus laat je niet gek maken, tenzij je genoeg budget heb want dan ben je natuurlijk wel beter af met een klasse hoger.

Mark S
25-11-2003, 20:49
Sjors, rustig ff wachten tot einde van het jaar. Talloze zaken beginnen dan met hun nieuwjaarsopruiming. Wat nu net boven het budget lijkt, komt dan wellicht binnen handbereik.

basset
28-11-2003, 12:12
Tja, voor de versterker. Rond dat bedrag heb je idd een Yamaha 540, een Marantz 4300 en die zijn absoluut goed (beide rond de 350 euro ,waarbij de Yamaha er gewoon mooi uitziet) De Pioneer VSX-512 zal verwacht ik ook gewoon goed zijn en die kost maar 250 euro of zoiets.


waar heb jij de Yamaha 540 voor €350 gezien?

Pick2pay zag ik hem staan. En wellicht kun je ze dan nu in de "grotere" winkels ook rond die prijs vinden. Ik zat eerst steeds met Marantz in mn hoofd, maar ik denk nu toch ook aan Yamaha. (heb een HK dvd speler, maar ik vind de versterkers te duur voor wat je krijgt)

Rob Eric Blank
28-11-2003, 12:37
Is natuurlijk ook een ID om ff te wachten en in de uitverkoop een mooie versterker op de kop tikken. Ok het nieuwe model zal natuurlijk altijd weer net ff beter dingen aanboord hebben, maar zo blijf je bezig.
Ga ik niet over je budget heen, het kan nl. altijd mooier en beter. Daar betaal je dan natuurlijk wel voor.