PDA

Bekijk de volledige versie : Bitrate



calex
24-11-2001, 11:16
Hallo

Hoe kan ik nou precies de bitrate van een film uitlezen?
Bij de dvd recensies zie ik vaak 384, 448 en veel hoger
aangegeven,als ik op mijn dvd speler de bitrate bekijk
vliegt ie b.v van 5.0 t.m 9.5 mbps heen en weer, of kan dat alleen
op een pc goed uitgelezen worden.
Mijn speler is een Toshiba sd500e

Grtz.Henny :cool: :cool:

Arnold van Oostrum
24-11-2001, 14:09
Er is een verschil met wat je speler weergeeft en wat wij bij de recensies plaatsen.

Je speler geeft de totale bitrate weer die op dat moment wordt verwerkt. De bitrate varieert en is afhankelijk van de hoeveelheid details en kleuren die in het beeld te zien zijn. Wij noemen deze bitrate niet (meer) in onze recensies. Het zegt namelijk niet altijd iets over de kwaliteit van de DVD. Met een lage bitrate is best een goed beeld mogelijk en andersom ook.

De bitrate die wij in de recensies plaatsen is ALLEEN van het audiokanaal. Bij DD5.1 materiaal is deze 384 of 448 kb/s. Bij DTS is de bitrate 754 of 1509 kb/s. We bepalen dit inderdaad met op de PC, alhoewel er ook wel standalone DVD spelers zijn die deze bitrate weergeven. Jouw Toshiba doet dat niet.

calex
24-11-2001, 14:33
Hallo Arnold

Bedankt voor deze informatie,
ik weet nu hoe het werkt.

Grtz.Henny ;) ;)

badtzje
21-07-2004, 18:13
<knip>

De bitrate die wij in de recensies plaatsen is ALLEEN van het audiokanaal. Bij DD5.1 materiaal is deze 384 of 448 kb/s. Bij DTS is de bitrate 754 of 1509 kb/s. We bepalen dit inderdaad met op de PC, alhoewel er ook wel standalone DVD spelers zijn die deze bitrate weergeven. Jouw Toshiba doet dat niet.

Nu raak ik een beetje in de war. In verschillende dvd recensies lees ik over half-bitrate dts-tracks van 754 en 768 kbps, en over full-bitrate dts-tracks van 1509 en 1536 kbps. Welke is nu de echte half-bitrate en de echte full-bitrate?

Voorbeeld: http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=971
Review van X-Men 1.5. Er staat dat deze dvd een dts-track heeft van 754 kbps, dit is half-bitrate neem ik aan. Echter, in mijn PowerDVD geeft hij 768 kbps aan.

Léon Bolweg
21-07-2004, 18:41
<knip>

De bitrate die wij in de recensies plaatsen is ALLEEN van het audiokanaal. Bij DD5.1 materiaal is deze 384 of 448 kb/s. Bij DTS is de bitrate 754 of 1509 kb/s. We bepalen dit inderdaad met op de PC, alhoewel er ook wel standalone DVD spelers zijn die deze bitrate weergeven. Jouw Toshiba doet dat niet.

Nu raak ik een beetje in de war. In verschillende dvd recensies lees ik over half-bitrate dts-tracks van 754 en 768 kbps, en over full-bitrate dts-tracks van 1509 en 1536 kbps. Welke is nu de echte half-bitrate en de echte full-bitrate?
Review van X-Men 1.5. Er staat dat deze dvd een dts-track heeft van 754 kbps, dit is half-bitrate neem ik aan. Echter, in mijn PowerDVD geeft hij 768 kbps aan.
Voorbeeld: http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=971

Bij die full bitrate kan ik hte wel uitleggen. 1509 kbps is de fullbitrate van dts. De bitrate van 1536 kbps is die van ongecomprimeerd pcm geluid.... Van de halve bitrate weet ik het echter niet...

badtzje
21-07-2004, 19:03
<knip>

De bitrate die wij in de recensies plaatsen is ALLEEN van het audiokanaal. Bij DD5.1 materiaal is deze 384 of 448 kb/s. Bij DTS is de bitrate 754 of 1509 kb/s. We bepalen dit inderdaad met op de PC, alhoewel er ook wel standalone DVD spelers zijn die deze bitrate weergeven. Jouw Toshiba doet dat niet.

Nu raak ik een beetje in de war. In verschillende dvd recensies lees ik over half-bitrate dts-tracks van 754 en 768 kbps, en over full-bitrate dts-tracks van 1509 en 1536 kbps. Welke is nu de echte half-bitrate en de echte full-bitrate?
Review van X-Men 1.5. Er staat dat deze dvd een dts-track heeft van 754 kbps, dit is half-bitrate neem ik aan. Echter, in mijn PowerDVD geeft hij 768 kbps aan.
Voorbeeld: http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=971

Bij die full bitrate kan ik hte wel uitleggen. 1509 kbps is de fullbitrate van dts. De bitrate van 1536 kbps is die van ongecomprimeerd pcm geluid.... Van de halve bitrate weet ik het echter niet...

Maar hier http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=285 bij een recensie van U-571 wordt gesproken over een full-bitrate dts-track van 1536 kbps en dat geeft mijn PowerDVD ook aan voor deze film.

Léon Bolweg
21-07-2004, 22:00
heb net even gekeken en de bitrate van U571 is wel degelijk 1509 kbs en niet 1536.
het menugeluid is 1536 kbps (LPCM) en dus niet de film zelf...

badtzje
21-07-2004, 22:14
heb net even gekeken en de bitrate van U571 is wel degelijk 1509 kbs en niet 1536.
het menugeluid is 1536 kbps (LPCM) en dus niet de film zelf...

Hoe heb je dat bekeken? Ik heb het met PowerDVD 5 bespeeld en dan chapter 2 (of ergens anders in de film), configuration (ctrl+l), tabblad 'information', naar onder scrollen en dan staat er bij audio attributes:

Audio Coding mode: DTS
Sampling Rate: 48kHz
Audio application mode: Not specified
Number of Audio channels: 5
Bitrate: 1536 Kbps
Number of Audio streams: 2

Het menu geluid (zelfde procedure):

Audio Coding mode: LPCM
Sampling Rate: 48kHz
Audio application mode: Not specified
Number of Audio channels: 2
Bitrate: 1536 Kbps
Number of Audio streams: 8

Klopt dit dan niet? Of heb je misschien een andere PowerDVD of ander proggie? :? En in de recensie van DVD.nl staat ook 1536 kbps.

Léon Bolweg
21-07-2004, 22:17
Ik heb eerst met powerdvd gekeken, die gaf 'geen informatie' als ik dts selecteerde. Kortom mijn powerdvd herkent geen dts. Toen in mijn sony dvdspeler gedaan. Deze gaf bij het menu lpcm 1536 kbps 2.0 aan. Bij de film zelf dts 5.1 op 1509 kbps....

Ik snap er nu geen hout van, we zullen allebei wel de waarheid spreken, maar waar het verschil hem nou inzit?????
Misschien iemand anders die kan kijken en/of verklaren? want dit heeft dus geen zin zo :shock:

Léon Bolweg
21-07-2004, 22:26
effe review gezocht en bij deze http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=999 wordt gesproken over een bitrate van 1509 kbps.......

vaag dus allemaal, misschien kan het wel beide. Of is er een verschil bij byte's per seconde en bits per seconde...??

badtzje
21-07-2004, 22:37
Inderdaad, in die recensie staat 1509 kbps, maar als ik ook die schijf bekijk met PowerDVD (ja ik heb Resident Evil op dvd, ooh Milla :oops: ) staat er toch 1536 kbps.

Ik snap er nog steeds geen hout van :?

Nathan Strik
21-07-2004, 22:39
Ik snap er nu geen hout van, we zullen allebei wel de waarheid spreken, maar waar het verschil hem nou inzit?????
Misschien iemand anders die kan kijken en/of verklaren? want dit heeft dus geen zin zo :shock:
Het is heel simpel: de fout ligt bij PowerDVD.

De bitrate van DTS is (officieel bevestigd door DTS) 1.509 en 754 kbit/s.

De fout zit hem dus in de berekening die PowerDVD maakt om de bitrate weer te geven.

Omdat DTS namelijk gebruik maakt van dezelfde bandbreedte als PCM stereo geluid (1.536 kbit/s bij een samplerate van 48.000 kHz) ziet PowerDVD alleen deze totale bandbreedte.
Alleen gebruikt DTS dus een kleine fractie van deze bandbreedte niet. PowerDVD ziet alleen de totale bandbreedte en is dus niet zo slim om bij een DTS track automatisch de niet gebruikte bitjes van het totaal af te trekken.

Technisch gezien hebben zowel PowerDVD als de speler gelijk, maar officieel is het dus 1.509 en 754 kbit/s, omdat de rest van de bandbreedte niet wordt benut door de DTS standaard.

Bron: Data Compression For Home Theatre: DTS® Digital Surround™ - Part 3 (http://www.surroundmusic.net/articles/packing3.html)

Hopelijk schept dit wat licht in de duisternis. ;)

badtzje
21-07-2004, 22:43
Aaaaaah, eindelijk het verlossende woord. :D Dusse...hoe zit het met de foute recensies? :wink:

Nathan bedankt.

Nathan Strik
21-07-2004, 22:55
Aaaaaah, eindelijk het verlossende woord. :D Dusse...hoe zit het met de foute recensies? :wink:
Het duurde ook even voor de crew dit verschil door had, maar als het goed is zijn de recensies van de afgelopen anderhalf jaar zeker goed wat dit betreft.

Mocht je nog (oude) recensies tegenkomen waarin dit verkeerd vermeld staat, PM dan even één van de recenserende crewleden en we passen het aan.

Graag gedaan trouwens, ik zag deze thread al eerder, maar ik moest even nazoeken hoe het nu ook alweer precies zat. ;) Dus vandaar dat jullie wat lang op het verlossende woord moesten wachten.

Léon Bolweg
22-07-2004, 06:46
Ahhhh hartstikke bedankt Nathan, weer wat geleerd vandaag teerwijl de dag nog vroeg is.....! :D