PDA

Bekijk de volledige versie : Verschil computer crt en tv crt



Boullie
28-11-2003, 13:59
Wat is eigenlijk het fundamentele verschil tussen een CRT pc-monitor en een CRT tv?

Hoe komt het dat een pc-monitor een veel mooier beeld geeft? Is dit enkel te danken aan het feit dat het beeld niet interlaced is?

PM
28-11-2003, 14:21
De resolutie van een PC monitor is veel hoger....

Boullie
28-11-2003, 14:27
Ja, akkoord, maar zelfs bij een resolutie van 800x600 pixels (vergelijkbaar met PAL) of zelfs lager is het beeld veel mooier, scherper, minder trillingen enz.

Bvb als je in het 80's home computer tijdperk je computer aansloot op een tv was het beeld vele malen minder goed dan op een "echt" computerscherm.

InSomNiaC
28-11-2003, 14:37
computer schermen hebben t.o.v. tv shermen de volgende pluspunten:
hogere verversings snelheid
kleinere pixels
hogere resolutie
Progressive aansluiting (niet interlaced dus)

Toen je je computer op je 80's tv aansloot deed je dat waarschijnlijk met composite, en dat is een belachelijk slechte verbinding, je pc scherm zat toen al met vga (progressive) aangesloten.

Al die punten samen maakt het verschil.

groetjes,

Jeroen

Slogra
28-11-2003, 15:03
TV's zijn echt hopeloos verouderd. Het is tijd voor progressive tv's. Zijn deze al te koop in europa (PAL) voor een redelijke prijs? Ik heb gezien dat in amerika deze niet veel duurder zijn dan een normale interlaced tv. Maar ja, die zijn alleen NTSC...

BigC
30-11-2003, 19:45
TV's geven het signaal alleen weer. De DVD speler bepaald of het signaal progressive of interlaced is.

Progressive scan kan alleen worden weergegeven met component video aansluitingen, die de europese tv's simpelweg nauwelijks hebben. Alleen projectoren, plasma tv's en de duurdere tv's zoals louwe hebben soms component video aansluitingen. Daarnaast wordt progressive scan voornamelijk gebruikt in combinatie met het NTSC signaal.

Johan van den D.
30-11-2003, 22:20
Daarnaast wordt progressive scan voornamelijk gebruikt in combinatie met het NTSC signaal.Maar dit is dus sinds kort aan het veranderen met Pal progressief.

Christiaan Sauer
01-12-2003, 00:44
Welke pas weer sinds kort officieel mag toch? Daar was toch nog net een issue over afgelopen? Over het wel of niet mogen van progressive?

Johan van den D.
01-12-2003, 15:53
Welke pas weer sinds kort officieel mag toch? Daar was toch nog net een issue over afgelopen? Over het wel of niet mogen van progressive?Inmiddels mag het dus gewoon.

Boullie
01-12-2003, 15:54
Waarom zou dat niet mogen?

Johan van den D.
01-12-2003, 16:07
Waarom zou dat niet mogen?Was gewoon wettelijk zo bepaald (welke wet, geen idee) en er zit wellicht een financieel/politiek spel achter. :?

jongenenwetenschap
04-12-2003, 22:42
er is geen fundamenteel verschil tussen een tv crt en een pc crt. maar je pc monitor krijgt zijn signaal aangeboden in native rgb terwijl het tv signaal een lange weg afgelegd heeft en sterk gelimiteerd is in bandbreedte. hierdoor wordt de resolutie van een tv beeld beperkt tot ongeveer vga kwaliteit. En meestal is het scherm veel groter waardoor het beeld er grof uitziet, als je met je neus op het scherm gaat zitten. Progresief of interlaced kan hier niks aan veranderen. Progressieve beelden hebben vertikaal een hogere resolutie ALS ze met een progressieve camera geschoten zijn, of met pelicule. Een origineel interlaced beeld wordt er niet beter op als je het progressief maakt, 't heeft gewoon geen zin , maar velen lopen erin... Uitzenden in progressief zal wel nooit gebeuren met de huidige tv standaard, aangezien het grootste deel van de toestellen hiermee niet overweg kan.

Christiaan Sauer
04-12-2003, 22:47
Dat "lange weg" van een tv snap ik even niet helemaal. Wat is er zo lang aan een dvdtje kijken dan?
Voor een dvdtje kijken:
dvd -- speler -- kabel -- tv -- punt einde singaal ;).
Bij een computer:
dvd -- dvdrom -- kabel -- monitor -- punt einde.
Voor mijn gevoel zijn die allebei even lang ;).
Niet om je af te kraken oid maar vroeg het me gewoon af ;)

jongenenwetenschap
08-12-2003, 08:24
met die lange weg bedoelde ik de weg van de studio tot bij je thuis. Daar is de TELE VISIE voor gemaakt.... hierbij wordt de bandbreedte beperkt. maar jij bedoeld bij DVD aansluiting? Ja, die weg is inderdaad niet langer. Het grootste verschil zit hem in de resolutie van de beeldbuis. die is bij een tv lager dan van een pc monitor. Er bestaan nu ook toestellen met fine pitch beeldbuizen. Die doen het op dvd weergave geweldig goed, maar zijn peperduur. Overigens doen de meeste tv's het echt niet slecht, maar vergeet niet dat de afmeting van het scherm veel groter is dan van je pc monitor en als op dezelfde afstand er naar kijkt het beeld hierdoor groffer lijkt.

Rob Eric Blank
08-12-2003, 08:33
Daarom moet je op een afstand van je tv gaan zitten en niet dat grote breedbeeld scherm vlak voor je neus planten.
Heb toch nog steeds liever een "ouderwetse" 100Hz Breedbeeld dan een plasma. Vind de diagonale beeld opbouw niet fantastisch bij de meeste plasma schermen. Ik heb alleen langere tijd naar Sony en Philips plasma's gekeken, dus misschien zijn deze gewoon wat minder. Maar beeldbuis tv's vind ik mooier.
Voor mij zijn dus die ouderwetse tv's goed genoeg om naar te kijken.

jongenenwetenschap
08-12-2003, 09:26
Diagonale beeldopbouw bij een plasma? zet je die soms onder een hoek van 45 ° :)

Rob Eric Blank
08-12-2003, 09:39
Diagonale beeldopbouw bij een plasma? zet je die soms onder een hoek van 45 ° :)

Haha, nope
Dat betekend dat de diagonale lijnen over het scherm niet zo mooi zijn. Lijken soms meer trappetjes dan strakke lijnen. Komt deels doordat plasma's extrapoleren (wil zeggen, verzinnen beeldpunten om de tv resolutie op een scherm met een hogere resolutie te krijgen).
Vooral bij actie scenes zie je dat ze dan niet geheel super scherp zijn.

jongenenwetenschap
08-12-2003, 10:47
haja, dat krijg je ervan als je een interlaced beeld ongevraagd omzet in een progressief... "rattetandjes" noem ik dat. vooral bewegende beelden hebben daar last van. er valt mee te leven, maar je moet de kijkafstand respecteren.

Rob Eric Blank
08-12-2003, 11:03
Heb je daar met een Progressive Scan DVD speler geen last van????
Heb een HK DVD2550S die is progressive, dus dan is plasma een optie.

jongenenwetenschap
08-12-2003, 15:03
Het probleem blijft hetzelfde, maakt niet uit of je de conversie in de dvd of de tv doet. Progressief is goed om naar te kijken als het SOURCE materiaal in progressief was. Als het om een originele interlaced film gaat dan geeft omrekenen naar progressief altijd ongewenste bijverschijnseltjes.

Rob Eric Blank
08-12-2003, 15:07
Het probleem blijft hetzelfde, maakt niet uit of je de conversie in de dvd of de tv doet. Progressief is goed om naar te kijken als het SOURCE materiaal in progressief was. Als het om een originele interlaced film gaat dan geeft omrekenen naar progressief altijd ongewenste bijverschijnseltjes.

Dan blijft de 100 Hrz Breedbeeld zeker nog ff een tijdje aanwezig. Vind dat meestal toch wel mooier dan Plasma of Projectie.